روايات

رواية لا عناد في الحب الفصل الثالث 3 بقلم منة ممدوح

رواية لا عناد في الحب الفصل الثالث 3 بقلم منة ممدوح

رواية لا عناد في الحب البارت الثالث

رواية لا عناد في الحب الجزء الثالث

رواية لا عناد في الحب الحلقة الثالثة

نزلت ساره وهي ترتدي فستان أحمر جميل يظهر جمالها و كان عدي يراقبها و ينظر لها بحب و أعجاب…..
علي الافطار……شريف: صباح الخير يا ولاد….
عدي بإبتسامة: صباح النور يا بابا..
ساره بإبتسامة: صباح الورد و الفل و الياسمين عليك يا عمو….شريف: بقا بعد التصبيحه الحلوه دي تقولي عمو…قوليلي يا بابا….
ساره: وعيونها تلمع…حاضر يا بابا…
وبعد الإفطار: عدي: يلا بينا يابابا علشان نروح الشركه….؟
شريف: لا أنا مهروحش الشركه أنهارده مفيش حاجه مهمه و أمبارح كنت في المصنع..و أنت اهتم بالصفقات اللي في الشركه…….ولا أيه يا حضرة المدير؟؟؟
عدي: حاضر يا كينج… 😂
ساره: بما أنك هنا أنهرده يا بابا نتسلي مع بعض شويه 😂…
شريف: 😂😂….ماشي تحبي نعمل ايه؟!
ساره: أطلع أنت أقعد في الجنينه و أنا هعمل قهوه و أجيلك…
شريف:ماشي…بعد دقائق..

 

 

ساره: أحلي كوبية قهوه لا أحلي بابا في الدنيا..
شريف: هنشوف….وهو يشرب…الله الله القهوه حلوه أوي تسلم ايدك يا بنتي…
ساره: علي كده هعملك القهوه كل يوم؟؟
شريف:وأنا موافق…بعد ما خلصوا شرب قهوه…
ساره: بس الورد اللي في القصر حلو أوي يا بابا…
شريف: انتي بتحبي الورد؟؟
ساره: أنا بعشق الورد و الشجر و الفرشات و الريف اللي كنت عايشه فيه….
شريف: ساره انتي كنتي عايشه في الريف؟؟
ساره: بتوهان و استيعاب لما قالته…ها لا أقصد..أصل…
شريف: خلاص متضغطيش علي نفسك..لما تبقي حاسه براحه أكتر ابقي قولي الكلام اللي كنتي عايزه تقوليه…
ساره: شكراً يا بابا…وعلشان الابتسامة الحلوه دي هعملك مفاجأة صغننه……وذهبت ساره باتجاه الازهار اللي في الحديقه و بدات تختار أزهار بالون جميله و جابت فاظه و رتبتهم فيها بشكل جميل بخطف القلب…وعادت لي شريف….ها ايه رأيك…؟
شريف: وهو ينظر للازهار انا عارف ان الورد في جنينة القصر جميل بس أنتي خلتيه أجمل و ترتيبك للورد لطيف و يخطف القلب و العيون..
ساره:والله انت اللي عسل و عيونك حلوه علشان كده بتشوف كل حاجه حلوه…وضحكوا هما الاتنين 😂😂…بعد ساعتين من الكلام و الهزار و الضحك…..
شريف بعد أذنك بقا يا بنتي أنا هروح أرتاح شويه…

 

 

ساره:ماشي…تعالي اوصلك لاوضتك…ووصلته و هو نام وساره نزلت الجنينه و جتلها فكره…..راحت جاابت حبل كبير و وساده و راحت عند أكبر شجرة في القصر..وكانت في الحديقه الخلفيه للقصر و اتسلقتها و ربطت الحبل فيها و حطت الوساده و قعدت تتعيد عليها و هي مبسوطه و بتضحك بصوت عالي……وفجاه يدخل شخص بهدوء و بدون صوت..لكي يعرف مصدر الضحك و يضع يده علي كتف ساره و تدير ساره وجهها لتراء من هذا الغريب…..اما هو فينظر الي ساره و يشرد في جمالها و يقول هي الملائكة بتنزل علي الارض..تتركه ساره وترحل و يركض نحوها استني طب انتي مين؟ و بيحاول يمسك ايدها …وبدون مقدمات و بحركه سريعه ادتله شلوت تحت الحزام و بوكس في بطنه ومسكت أيده من عند الكوع وتثنيها و تحمله و تشقلبه علي ظهره بقوه…….وتمشي و تتركه في صدمته….(😂😂 والله الواد حسام ده يستاهل)..
حسام:وهو ملقي علي الارض…هو ايه اللي حصل ده..بنت تضربني..دي أول مره تحصل و بنت تمد ايدها وتضربني لا وكمان حركات سريعه ومتدربه…ويجي يقف..آه..يتالم و ينام تاني في أرض الجنينه…..ويفضل علي الوضع ده نص ساعة و هو يقول في نفسه يا تري مين دي و بتعمل ايه في القصر….؟معقوله.تكون دي بتشتغل هنا….قام دخل القصر وفي الوقت ده شريف كان قاعد في الصالون بيقرأ كتاب…شريف:حسام حبيبيى حمدالله على سلامتك…
حسام:الله يسلمك يا كينج..
شريف: مقولتش ليه إنك جاي كنت بعتلك العربيه….
حسام: ما انا قولت اعملها مفاجأة…معجبتكش ولا أيه…دا حتي مصر نورت ملحظتش ولا ايه؟😂😂
شريف:😂😂لا يا خويا لاحظت..
حسام:بعد أذنك يا كينج هطلع أخد شاور و أرتاح شويه….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

في الليل ***
رجع عدي من الشركه و طلع اوضته و غير ملابسه *لشورت فقط* ونزل لغرفت السونا اللي في الطرف الشمالي من القصر ..واول ما دخل لقي حسام جوه…عدي:حسام أنت رجعت أمتا.؟؟
حسام:رجعت النهرده الساعه 3…
عدي:حمد لله على سلامتك …
حسام:الله يسلمك…..اللي قولي هو في حد جديد أشتغل معاك او مع بابا او في القصر؟؟!!
عُدي:حيلك حيلك.. أيه الاسائله دي كلها؟؟
حسام: لا مفيش أصل الموضوع أني وقعت في الحب من أول ضربه 😂😂
عدي:😂😂 أنا سمعت عن الحب من أول نظره أنما أول ضربه معتقدش….يعني أيه أول ضربه أصلا؟؟
حسام:وانا جاي جيت من الباب الخلفي للقصر..قولت أعملها مفاجأة وكده….وبعدين قابلتها…
عدي: قابلت مين؟!
حسام:معرفش!..كانت زي الملاك عمله مرجيحه في الجنينة الخلفية و قاعده تتعيد عليها وتضحك..فأستغربت وقولت أشوف مين؟ و اول ما بصتلي جمال موصفلكش حالت أعرف أسمها أو هي مين ؟ مردتش ولسه بحط ايدي علي كتفها بقيتي مرمي في الارض و بوكس في بطني و بوكس تحت الحزام… ولسه مكملش…
عدي أنفجر في الضحك 😂😂😂 مين دي اللي اتجرات و ضربت حسام باشا…؟
حسام: مهوا ده اللي هيجنني! وعلشان وقعت في حب تلك الملاك المحاربه 😂😂
عدي:😂😂ماشي يا خويا انا طالع بقا..
حسام:وأنا كمان طالع أستني أجي معاك….

 

 

عدي:يلا….وذهب كل واحد الي غرفته…وكذلك ساره:في غرفتها بتقرأ روايه علي اللابتوب بتاعها و لا بسه شورت قصير و بدي حماله قصير …وبعد دقائق عدي دخل أوضتها..أول ما شفهاء قلبه اتطمن….
ساره:أفندم في حاجه؟
عدي:بتمثيل الحده..بلاش ادخل اوضة مراتي؟؟
ساره:…في نفسها يا لهوي علي الرخامه…
عدي:أنا رخم؟…
ساره:ايه ده أنت أعرفت أزاي.؟
أومال دا أنا عدي الدمنهوري أقرأ اللي قدامي زي الكتاب المفتوح…
ساره:يالهوي ربنا يذيدك تواضع 😂…المهم انت كنت جاى عاوز أي؟
عدي:بكذب و توهان لا مفيش أصل كنت بدور علي ملف لصفه مهمه..
ساره:محتاج مساعده؟؟
عدي:لا شكرآ..افتكرت أني نسيت في المكتب…
ساره:Ok…تصبح علي خير..(بتطردك علي فكره😂)
عدي:أحم…وانتي من أهله….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الصباح**
ساره:كا عادتها كل صباح…
اما..عدي أيجاله مكالمه الصبح بدري…الو…
المتصل!:أيوه يا باشا أنا جمعه كل المعلومات اللي حضرتك طلبتها…
عدي:برافو عليك أبعتهالي علي الشركه…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لا عناد في الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *