روايات

رواية لا عناد في الحب الفصل السابع 7 بقلم منة ممدوح

رواية لا عناد في الحب الفصل السابع 7 بقلم منة ممدوح

رواية لا عناد في الحب البارت السابع

رواية لا عناد في الحب الجزء السابع

رواية لا عناد في الحب الحلقة السابعة

في قصر الدمنهوري….
علي مائدة الإفطار…
شريف: ألف مبروك لينا كلنا ومبروك لبابكي يا ساره…
ساره بسرحان: اممم… نعم يا بابا…
شريف:مالك يا ساره يا حبيبتي انتي تعبانه ولا حاجه..
ساره:لا..ولا حاجه انا بخير يا بابا…كنت بتقول ايه؟
شريف:لا..أصل الموضوع ان الصفقه اللي كانت بيني انا و باباكي تمت بنجاح…وتسليم المشروع بكره..إنشاءلله
ساره:بجد..ألف مبروك ليك يا بابا…و في نفسها..كده لازم أزور قصرفريد بيه…ههههه..
حسام:ألف مبروك يا كينج..
شريف:الله يبارك فيكم يا ولاد…بس متنسوش إن عدي كان صاحب الفضل الاكبر في المشروع ده..
حسام:انت هتقول يا كينج…ألف مبروك يا عدي..
عدي:الله يبارك فيك يا حسام….بعد اذنك يا بابا لو خلصت علشان نروح الشركه…
شريف:انا الحمدلله..يلا بينا…
حسام:وأنا كمان ورايا شغل..
شريف:مع السلامه يا ساره يا حبيبتي..
ساره:مع السلامه يا بابا…
عدي:قرب من ودن ساره أيكي تعملي حركه مهمله من حركاتك ياساره…
ساره:بإبتسامة خبيثه..عيب عليك..

 

 

عدي:في نفسه والله حاسس انك هتعملي حاجه….مع السلامه ياروحي..وقبلها قبله رقية علي خدها …
ساره:بعصبيه…أنت ازاي تعمل كده..قليل الادب….والكل خرج علي شغله…وطلعت ساره علي غرفتها غيرت ملابسها ومشيت…
المتصل:ايوه يا عدي بيه شكك طلع في محله ساره هانم خرجت…
عدي:كنت متأكد..طيب خليك وراها و شوف هتروح فين وبلغني…
المتصل:حاضر…..بعد ساعه…الو يا عدي بيه عربية ساره هانم وقفت قدام قصر فريد المنصور…
عدي:طب..امشي أنت وأنا جاى….عدي الظاهر أني لازم أقابل حمايا العزيز أنهرده…
ساره:وصلت القصر وبدها تدخل الحراس وقافوها..انتي مين؟
ساره:ههه انا مين..انتو متعرفونيش ولا ايه..
الحراس:لا محصلناش الشرف بحضرتك…
ساره:انا أبقى ساره فريد المنصور…
الحراس:هههههههه..لا والله ضحكتني..فريد بيه ملوش غير بنت واحده…انتي بتكدبي…امشي أحسنلك
ساره:في نفسها..اوب نسيت…اعمل أي دلوقتي…خلاص خلاص انا ماشيه..وبتلف ساره حولين سور القصر بتلاقي فيه بوابه خلفيه للقصر ومش عليها حراسه..بتروح ساره وبتنط من علي البوابه واول ما بتدخل بتلاقي كلاب كتير واقفه وراء البوابه…ساره:هعمل أيه دلوقتي…اكيد لو مشيت من غير ما اجي نحيتهم مش هياذوني و لسه بتمشي…
بيجي كلب ابيض جميل ولطيف و يفط في حضن ساره و بيلعق وجهها..ساره:ههههه انت مين يا صغنن يالطيف..بتلاقي طوق علي رقبته مكتوب عليه..(رعد)..ههههه يا صغنن انت اسمك رعد..

 

 

بيسمع حد صوت الضحك ويروح عند ساره..أنتي مين..
بتدير ساره وجهها …فاطمه حبيبتي انتي رجعتي أمتا…؟؟
ساره: لة أنا مش فاطمه انا بنتها ساره…
علياء: ساره حبيبتي… انتي شبه والدتك أوي…
ساره: انتي تعرفي ماما…؟؟
علياء : أيوه انا علياء….أمك دي كانت صحبتي واختي وحبيبتي كانت بتشتغل هنا معايا.. لحد ما اتجوزت فريد بيه واختفت و انتي كنتي صغيره وفضلتي هنا لحد عمر 5 سنين وكنتي طفله جميله وذكيه… كنتي أجمل من لارا علشان كده مرات فريد مشتك ومن القصر….. انما أنتي أخبارك إيه دلوقتي أنا سمعت أنك أتجوزتي عدي الدمنهوري بدل لارا…
ساره: أيوه فعلاَ…
علياء: ليه كده يا بنتي سمعتي كلمهم ليه بعد ما اتخلوا عنك السنين دي كلها…
ساره:علشان أقابل ماما..
علياء:انتي تعرفي فاطمه فين…؟
ساره:لا…بابا وعدني أني لو اتجوزت عدي هيدورلي علي ماما ويرجعهالي…
علياء:يارب يا ساره يا حبيبتي…متتصوريش فاطمه وحشتيني قد ايه…
ساره:أيوه والله يا طنط ووحشاني انا كمان…
علياء:هههههههه…متقوليليش يا طنط أنا أكبر منك ب 3 سنين بس…دا أنا كنت بلعب معاكي وانتي صغيره ولا مش فاكره الشجره الكبيره…

 

 

ساره:اي ده انتي لولو…
علياء:لسه فاكره..
ساره: انا منسيتش..بس مكنتش أعرف انو انتي شكلك أتغير..
علياء:معاكي حق…بس يا تري شكلي اتغير للاحسن ولا للاوحش…؟
ساره:للاحسن طبعا…ده انتي بقيتي قمر…
علياء:ده انتي اللي عيونك قمر…..انما إيه اللي جابك من البوابه الخلفيه للقصر…..
ساره:الحراس مرضيووش يدخلوني فا دخلت من هنا..علشان أفكر فريد بيه بالوعد اللي وعدهولي…
علياء:كده انتي مهتعرفيش تدخلي من هنا لان فيه ضيف مهم جاي لفريد بيه انهرده…
ساره:طب هدخل ازاي….
علياء:استني هنا عندي فكره هروح أجبلك لبس من لبس الخدم تلبسيه تدخلي بيه…
ساره:ماشي…..وايجت علياء و غيرت ساره ملابسها و لمت شعرها و دخلت مع علياء من المطبخ….
مديرة الخدم: يلا بسرعه انتي وهيا دخلوا الضيافه للضيف إلي جوه….
ساره:أحنا…؟!
مديرة الخدم: ايوه أنتو و الباقي يدخل الاكل….
ودخلت ساره وهي تحمل طبق كبير فيه من أشهي الحلويات و علياء:تحمل المشروبات…..بتحط ساره الحلويات قدام والدها وهي تنظر اليه و تقف….بيفضل الضيف باصص لي ساره و متنح من جمالها….
وبتدخل لارا:القاعه وهي في كامل أناقتها….اهلاً اهلاً أيهم بيه القصر نور بحضورك….
(ايوه متستغربوش الضيف هو أيهم سليمان فكرينه)

 

 

أيهم:القصرمنور باللي فيه يا أنسه لارا…
فريد:ادخلي يا لارا….أيهم أحب أعرفك بي لارا بنتي…
أيهم:انسه لارا غنيه عن التعريف…فيه حد ميعرفش لارا فريد الموديلز المشهوره…
لارا:ده من ذوقك…
وكل هذا وايهم ينظر الي ساره…معقول الجمال ده حقيقي…
لاحظت لارا انه ينظر اليها…..
لارا:انتي يا خدامه..حطي الضيافه قدام أيهم بيه….
علياء:حاضر….وبتتلغبط عليا وتوقع العصير علي أيهم…انا اسفه والله ما قصدي….
أيهم: مفيش مشكله خالص….
لارا:بنرفزه وصوت عالي…انتي غبيه أطلعي بره يا حيوانه انتي مطروده…
ساره:اهدي شويه يا انسه..دي الأرزاق علي الله…
لارا:وانتي كمان مطروده…
أيهم:أهدي يا انسه لارا…..وبعد اذنكم الحمام فين علشان أمسح القميص…
لارا:اتفضل معايا…
وبتمشي:ساره و بتاخذ علياء معها….يلا يا لولو لمي هدومك علشان تيجي معايا وانا هستناكي في الجنينه….بتروح ساره تقعد تحت الشجره الكبير اللي كانت بتلعب تحتها هي و علياء و بتطلع حلويات من جيبها وبتاكلها وبيجي الكلب الصغنن يقعد جنب ساره….ساره:تعالي يا صغنن و بتديله حلويات ياكلها….
أيهم:بيلاقيها قاعده و بيروح ليها…انا أسف علي اللي حصلك بسببي..
ساره:أنت مين..؟؟

 

 

أنا أيهم…
ساره:أيوه أنت ضيف بابا….
أيهم:هو فريد بيه ولدك..؟
ساره:ها أي لا لا….بعداذنك لازم امشي…
أيهم: استني اسمك اي الأول…؟..وبيحط ايده علي كتفها ..
ساره:وانت مالك…اوف ناس قليلة أدب وبتضربه في بطنه وبتمشي…..
عدي:هههههههه أنا قليل الادب وبتضربيني…طب ماشي…
ساره:وهي ماشيه خبطت في حد…أنا أسفه….
لارا:انتي تاني ده انتي خدامه قليلة الادب و الربيه…
ساره:متغلطيش يا لارا أنا قولتلك أسفه مااخدتش بالي…
لارا:بعصبيه:انتي أزاي تتجرايي وتناديني باسمي…يا حراس..
ساره:اما ابقي اختك الكبيره يحقلي اناديكي بالاسم اللي انا عوزاه…
لارا:انتي اختي الكبيره يا خدامه يا قليلة الادب زي أمك
ساره:متغلطيش في أمي وبتضربها بالقلم….
لارا: يا حراس..بيجي الحراس بيحاولوا يضربوا ساره لكن هي بخطوات سريعه ضربتهم ووقعوا كلهم علي الارض…وبيجي فريد ومراته…
فريد:في ايه يا لارا صوتك عالي ليه؟؟
لارا:بدموع كدابه وبكاء مصتنع…يا بابا ساره ضربتني و قلتلي انتي قليلة الادب..وفوق ده كلوا دخلت القصر بلبس الخدم..وكانت بتغازل في أيهم…
ساره:انتي كدابه….صدقني يا بابا معملتش كده…

 

 

زوجة فريد:انا بنتي مبتكدبش يا بنت فاطمه الخاينه..
فريد:رفع أيده وضرب ساره بالقلم…أخرسي مسمعش صوتك…وانتي جايه هنا ليه…؟؟!!
ساره:عايزه اتكلم معاك لوحدنا….ولا أنت نسيت وعدك ليا…ومبروك علي الصفقه…
شريف:بسخريه…هههههههه انتي صدقتي ولا ايه…
ساره:يعني ايه؟؟…يعني انت كدبت عليا و مدورتش علي ماما….
فريد:بالظبط كده…وعمري ما ارضي اسأل عليها حتي..دي وحده خاينه..
ساره:بصوت عالي.. ماما مش خاينه انت اللي خاين ومنفذتش وعدك ليا…
شريف:أطلعي بره ومتدخليش البيت ده تاني..يا حراس تعالوا أرموها بره القصر…
عدي:بصوت مرعب…فريد…انت نسيت نفسك ولا أيه..
فريد:عدي بيه ايه اللي جاب حضرتك هنا…
عدي:جاي أخد مراتي…
أيهم:من بعيد أيوه دي تبقي مراتك…بس اوعدك مش هسيبهالك كتير يا عدي….
لارا:واو ده عدي الدمنهوري ده وسيم أوي..دا انا مغفله بشكل..ساره يا *****انتي السبب….
عدي:تقدر تقولي يا فريد بيه كنت بتطرد مراتي ليه؟
فريد: لا أصل… ساره بمقاطعه.. لا أصل أنا طلبت من فريد بيه طلب بس يظهر أنه صعب شويه ولا أيه يا فريد بيه..
فريد:لا مش صعب ولا حاجه يا حبيبتي أنتي توامري..
ساره بمكر: بعد أذنك يا عدي يا حبيبي انا عوزه علياء تيجي معانا و متنساش الطلب يا بابا..

 

 

فريد:بغيظ..ماشي يا ساره يا حبيبتي اللي أنتي عوزاه…روحي معاها يا علياء..
عدي:آه بالمناسبة يا فريد بيه متفتكرش أنك تقدر تخدع عائلة االدمنهوري…..يلا يا ساره….يا أبراهيم سوق أنت العربيه بتاعت ساره وهات علياء معاك وانا و ساره هنركب عربيتي…..ساره أركبي قدام…
ساره:حاضر….وطول الطريق ساره مقضياها ضحك كل اما افتكر شكل أبوها قدام عدي…
ساره:بس أنت طلعت جامد…ههههههه و موقف بابا قدامك لا يحسد عليه….علي فكره قبل انتي ماتيجي كان رافض الطلب بس غير رأيه قدامك…هههههههه
عدي:انتي طلبتي منه أيه؟؟
ساره بحزن:طلبت منه انه يرجعلي أغلي شخص في حياتي…
عدي:ومين ده بقا؟؟!
ساره:ماما….هو الوحيد اللي يعرف هي فين؟
عدي:هو ده السبب اللي خلاكي توافقي علي الجواز…؟!
ساره:أيوه…و لاني حب……
عدي:ها كملي كنتي بتقولي أيه؟؟
ساره:ولا حاجه…
عدي:اممم…تاكدي أنك في يوم هتقوليها…
ساره:أقول أي…..سوق وانت ساكت….
عدي:ماشي…يا حبيبتي 😍
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

عند أبراهيم و علياء……
أبراهيم:أحم أحم….أنا أسمي أبراهيم…وانتي
علياء:أنا علياء…
أبراهيم:بتوهان وكمان أسمك حلو زيك يا قمر…
علياء:اتكسفة جامد…( ماهو أبراهيم مش اي حد برضو)..بلاش الكلام ده يا أستاذ أبراهيم..
أبراهيم:هو أسمي حلو كده…طب دي عينك ولا لينسز…
علياء:بكسوف…دي عيني..( الواد وقع يا علياء 😂)..
أبراهيم: أنتي هتقعدي مع ساره في القصر…
علياء:أيوه..
أبراهيم:والدك و ولدتك عائشين…؟
علياء:لا…بس ممكن أعرف ليه الاسئله دي كلها يا أستاذ أبراهيم…
أبراهيم:بصي يا علياء….أنا أبراهيم عندي 27 سنه محاسب في بنك وبشتغل بدل بابا أنهرده و بدور علي بنت قلبي❤…
علياء:هتموت من الكسوف…..أظن ان أحنا وصلنا…
أبراهيم:ياه بالسرعة دي….
ونزلت علياء من العربيه بسرعه وراحت لي ساره…حرام عليكي الواد المز اللي مركبيني معاه العربيه ده دا أنا علي لحظه كنت هقولوا بحبك….
ساره:اي ده انتي وقعتي ولا ايه…لا وكمان من أول نظره ههههه….يلا يا حبيبتي ندخل بدل ما تطلبيه للجواز…
علياء:يلا….
اول ما دخلوا عدي جري حضن بنت…واحشتني يا روحي..؟؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لا عناد في الحب)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *