رواية لا عناد في الحب الفصل السادس 6 بقلم منة ممدوح
رواية لا عناد في الحب الفصل السادس 6 بقلم منة ممدوح
رواية لا عناد في الحب البارت السادس
رواية لا عناد في الحب الجزء السادس
رواية لا عناد في الحب الحلقة السادسة
عدي: ساره… بتعملي ايه..؟!
ساره: بخوف وهي تلتفت له… حرام عليك خضتني…ولم تكمل كلامها…
عدي:ايه اللي في ايدك ده..
ساره:بتوتر…ايه..لا ولا حاجه..
عدي:لا فيه وانا شوفتها طلعي اللي وراء ضهرك يا ساره..
ساره:في نفسها هو شافها بس أكيد ميعرفهاش..ساره طلعت القلاده اهي اتحت لما شوفتها…
عدي:بصدمه…دي دي قلادة عين المحيط..؟!
ساره:انت عرفتها..انت تعرفها منين..؟!
عدي:هو في حد ميعرفهاش دي عين المحيط أغلى جوهره في العالم..دي* مقدره بتلاته مليار دولار*..أنتي جبتيها منين؟….دي تعتبر أسطوريه…
ساره:انا ميهمنيش مقدره بكام دي وصيه و أمانه لازم أحميها لو التمن حياتي..
عدي:وصيه و أمانه…من مين؟
ساره:ببرود..مش لازم تعرف كل حاجه…
عدي:في نفسه شكلك وراكي أسرار كتير…ساره:أحنا أتفقنا اللي أقولك عليه تنفذيه..
ساره:هحكيلك بس محدش يعرف اللي هقولهولك ده..
عدي:برفعت حاجب…ماشي..
ساره:الجوهرة دي كانت عدة قرون تنتمي للكوتيسه الإيطالية
(ماري لابوف)..بس بعد موتها أتوارست في أجيالها..
عدي:وانتي وريثة الجوهرة؟؟..
ساره:بنرفزه متقاطعنيش..و حفيدة الكونتيسه..في مره قررت تزور مصر..وهي في مصر حبت واحد مصري و اتجوزته و خلفت منه ولدين سليم الكبير و سليمان الصغير فا الجوهرة لما تناقلت أخبارها بين الناس كان لازم تحميها فا سافرت ايطاليا هي وسليم ابنها و علشان هو الكبير كان للازم يورث الجوهرة…بس هي ماتت في ايطاليا و سليم اخد الجوهرة و سافر كوريا و بعد ما الاخبار اتاكدت ان الجوهرة اختفت مع موت الكونتيسه اعتبروها قيمه جداً..وسليم قرر يرجع بلده اللي أتولد فيها ويدور علي ابوه و اخوه و ماقلش لحد عن الجوهرة و ملقاش ولا اخوه ولا أبوه فاقرر يقضي باقي حياته في هدوء فا عاش في ****** في الارياف..
عدي:مش ده المكان اللي كنتي عايشه فيه….؟؟
ساره:ايوه….في يوم كنت طفله صغيره عندي 7 سنين فا كان فيه أطفال بيضربوني بعد المدرسه..ويومها قابلته…أستاذي و المعلم بتاعي( سليم نصار)..ودافع عني وعلمني أعرف أدافع عن نفسي و اعتبرني بنته اللي مخلفهاش و يوم ما اتخرجت من الثانويه وراني الجوهرة و قالي دي عين المحيط دي جوهره نادره و بقالها الااف السنين و انا ورثتها من أمي و أنتي هتورثيها مني لانك بنتي و أغلي من بنتي وانا دربتك و علمتك الفتره دي كلها علشان تحميها حافظي عليها يا ساره أنا فضلت عمري كله اسافر من بلد لبلد علشان أبقي قوي و احميها….خابيت الجوهره في شنطتي وروحت عنتها و تاني يوم صحيت بدري علشان أروح لمعلمي و أبي الغالي و نتدرب زي كل يوم و أتصدمت يومنا لقيت البيت متبهدل و متكسر دوري عليه كتير يومها لحد ما لقيته متصاوب برصاصه في قلبه و ميت…وبكت ساره كثيراً و هي تتذكر ما حصل منذ تلك السنوات…
عدي:أنا أسف أني فكرتك..خلاص متعيطيش و أخدها في حضنه…بعد ما ساره هديت…
عدي:ساره…
ساره:امم..
عدي:سليم نصار يبقي هو اللي علمك التويكندوا..؟؟
ساره:ايوه..
عدي:في نفسه معقول يكون سليم نصار أخو سليمان نصار..و بكده أيهم يبقي..أظن أنا كده فهمت كل حاجه..
ساره:بتفكر في أي…؟؟
عدي:ولا حاجه…الا قوليلي معرفتيش مين قتل سليم..؟؟
ساره:اه عرفت..
عدي:بصدمه..مين؟؟
ساره:الفهد الاسود..
عدي:و مين..الفهد الاسود ده…
ساره:ده راجل عصابات أيطالي و تاجر الماس في السوق السوده…
عدي:وانتي عرفتي كده أزاي…؟
ساره:بابا سليم قبل ما يموت سابلي رساله في بيته بتقول أنه في ناس ايطاليين عرفه مكانه وان الجوهرة معاه فا كانو بيهددوه في الاونه الاخيره وان زعيمهم أسمه الفهد الأسود..
عدي:طيب وانتي عرفتي أزاي أنهم اللي قتلوه…
ساره:بتوتر…بصراحه يعني بابا سليم اداني الجوهرة الحقيقه و ساب و حده مزوره في بيته وانا كنت حاطه فيها جهاز تعقب…وبعدين..
عدي:أيوه و بعدين..
ساره:يعني بعد اما بابا سليم مات و الشرطه معرفتش مين الاي قتله فا قررت أعرف بطرقتي…
عدي:بنرفزه..ايوه عملتي ايه…؟
ساره:ولا حاجه باستخدام Gps عرفت موقعهم و اتنكرت و روحت ليهم و سالتهم بأدب مين اللي قتل سليم نصار.؟….فا قالولي أنهم ميعرفوش و انا بكره الكدابيين فا لعبت معاهم لعبت الضرب و بس في الاخر طلعوا مؤادبيين و قالولي أنهم ملهمش ذنب و الفهد الأسود هو السبب..فا سيبتهم يمشوا بس يا حرام و هما سيقين العربيه أتقلبت بيهم ماتوا كلهم…
عدي:لا والله بريئه و مسكينه و معملتيش حاجه….
😂😂….لحد دلوقتي الفهد الاسود ميعرفش فين الجوهرة..؟
ساره:امم..معتقدش لان في رقم غريب بعتلي رساله قال فيها****** بس أنا مستحيل أخلي حد ياخد حاجه كانت تخص بابا سليم لو كان مين… وسابته و مشت..
عدي:البنت دي غريبه أوي …..بس أوعدك أني ديما هحميكي
من أي حد لاني محبتش حد قد حبي ليكي انت الانسانه الوحيده اللي حبيتها من كل قلبي❤
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لا عناد في الحب)