روايات

رواية اسيره ظلامي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية اسيره ظلامي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية اسيره ظلامي البارت السادس

رواية اسيره ظلامي الجزء السادس

رواية اسيره ظلامي الحلقة السادسة

في الاداره .
مكتب ادهم …
كان ينظر إليها بصدمه مما تفعل لتحدثه في اذنيه بهمس .
/بقولك ايه طوعني في الي بعمله خليني اخلصك من الورطه دي .
فاروق بحده /هو ايه الي بيحصل ده ي سياده المقدم .
رباب بصراخ مصتنع /اها والنبي ي اخويا اللهي ربنا مايوقعك في ضيقه ولو يوقفلك عربيه في المرور ولا وليه في موقف زي ده لتخليه يروح معايا المستشفي لاحسن خلاص هولد هنا في المكتب وابهدل الدنيا .
فاروق بجديه وحده /انت واقف مستني ايه ماتروح مع مرائتك .
رباب بخبث ومكر/بعيد عنك ي سياده اللواء الفرحه مش سيعاه اصل بابا الباشا كان رافض جوازنا وهو علي صرخه واحده هموت نفسي هموت نفسي لو متجوزتهاش لحس التراب ي سعه اللواء علشان يتجوزني ابويا بهدله بصراحه .
ادهم بغيظ شديد/طبعا ي روحي بصراحه الحاج عريان ابوكي عززك بما الكفايه هو انا كنت اطول ي بنت النقاش .
عدي بفزع /ايه الصريخ ده هو ايه الي بيحصل هنا .
رباب بخبث وصراخ /اه الحقني ي استاذ عدي والنبي لتخليك مع ادهم اخوك لاحسن انا خلاص علي أخري يارب يسرلي ولادتي يارب.

 

 

عدي بصدمه وهو ينظر لبطنها ليحدث ادهم /ي نهار اسود انت جامد لدرجه دي ده انا لسه سايبكم من عشر دقائق العيل دي جه منين .
رباب وهي تتدفعه بغيظ وهمس /الغباء له ناس ده انتوا الي شغلاكم ظباط ظلماكم هي البلد خربت من شويه افهم بقا .
عدي بانتباه /اه احممم ربنا يقومك بالسلامه ي مدام رباب معلش ي سياده اللواء انا تش هقدر اسيب ادهم لوحده في موقف زي ده .
فاروق بجديه /خلاص خليك مع صاحبك ادهم انت واخد اجازه النهارده لحد ماتتطمن علي مدام رباب ربنا يقومهالك بالسلامه .
رباب بصراخ ومكر وهي تمسك يد ادهم /اه ربنا يكرمك ي سياده اللواء تعبانه اوي ي دومي مش قادره الواد ده هيطلع شقي زي تعبانه مش قادره .
ادهم وهو يجز علي سنانه بغيظ وتوعد /الف سلامه عليكي ي روح دومي انا هريحك علي الاخر .
***************.
في شقه ادهم 😂😂.
الوضع كالاتي رباب وقفه علي الكنبه ماسكه في ايديها الشبشب وادهم تحت قصادها وبينهم عدي بيسلك بينهم .
رباب بغيظ شديد/شايف شايف الصنف الواطي الي مبيطمرش فيه حاجه ده بدل متشكرني علي المصيبه الي خلصتك منها .
ادهم بغيظ شديد/لا ي شيخه ما الي عملتيه كمان مصيبه بقا انا كنت هموت علشان اتجوزك انتي دلوقتي الدنيا هتتقلب ويفضلوا يقولوا اتجوزها فين وامتي وسمعتي تبقا علي كل لسان ي بنت النقاش .
رباب بسخرية /ه‍ههههي اسماالله علي سمعتك الي زي الصيني ي بتاع الكبريهات والنسوان دي سمعتك في الطين اساسا .

 

 

عدي بضحك /ههههه بصراحه ي ادهم في دي عندها حق انت سمعتك زفت فعلا .
ادهم وهو يدفع بغيظ /اتلهي انا عايز اعرف انتي ايه الي دخلك اصلا في الموضوع ده .
رباب بغيظ وصراخ /بقا ده جزاتي اني انقذتك انت والباف ده وطالما عملي فيها دكر ي اخويا معملتش الواجب ليه بدل مااللواء كان هيمسكم السلك عريان.
عدي بضحك /هههه بصراحه كان فيه مسائله مش عرفينها .
ادهم بغيظ شديد/شايف ابعد عني خلينا اربيها .
رباب بغيظ وهي تمسك الشبشب /قرب وشوف اللي هيحصلك ي عره الظباط .
عدي بضحك /ههههه خلاص بقا ي ادهم ي اخي رباب انقذتنا من ورطه المفروض نشكرها .
رباب وهي تتضع الشبشب أرضا بغيظ /صنف دون مبيطمرش فيه حاجه.
ادهم بغيظ /ي بت اتلمي احسالك.
عدي بابتسامه/خلاص بقا ي ادهم رباب بجد انقذتنا النهارده وانت لازم تعترف بده همشي انا بقا مصدقت خدت اجازه هودي امي للدكتور سلام ي رورو .
رباب بابتسامه /سلام ي دودي .
ادهم بغيظ وغيره /جرا ايه ي اختي ماتتلمي .
رباب بغيظ شديد وهمس/الله انا كلمتك انت ي ساتر عامل زي اللوح المفروض يشكرني علي الي عملته كلهم صنف واحد .
ادهم وهو يكتم ضحكاته ليتحدث بجديه /احممم خلاص خلصتي برطمه ممكن تشوفي بقا هناكل ايه انا جعان اوي .
رباب بغيظ شديد/شوفت السربعه بتاعتك هناك ادينا سبنا السندوتشات مع انها والله كانت متكلفه عماله اقولك واغمزلك علشان تجيبهم في ايدك انت وجاي .
ادهم بابتسامه ساحره/الله مش كنا بنتقن الدور علي سياده اللواء ي عني انا راضي ذمتك ينفع تكون مرائتي تعبانه ورايح بيهاالمستشفي وافكر في الاكل ده كلام .
رباب وهي تتضع يديها علي كتفه بمرح /لا تصدق عجبتني ي واد يجي منك .
ادهم بضحك /ههههه تلميذك ي معلمه بس يلا علشان بجد جعان .
رباب بابتسامه /هتساعدني .
ادهم بابتسامه ساحره/اوك .
******************.

 

 

في شقه نور ….
بعدما عادت من شرم الشيخ كانت تجلس بشرود للتحدث مع ذاتها .
/غريبه ي عني اول مارجعتي مجرتيش علي ادهم زي مكنت متوقعه اول مسافرتي انك هتعدي الدقائق علشان ترجعيله ده انتي حتي مكلمتهوش ولا مره وانتي مسافره معتز كان مالي عليكي الدنيا نساكي كل حاجه معقول حبك ل ادهم كان وهم وقلبك بدا يحب معتز بجد انتي هبله اوعي تحلمي ي نور ده حاجه مستحيل تحصل انتي ملوثه عمر مافيه حد زي معتز هيقبل بيكي …
**************.
في شقه سيد ..
كانوا يجلسون بصدمه مما حدث .
سيد بحده/انت ازي عرفت أن ادهم الاسيوطي هو الي بعت المحامي .
عزت بغضب/لاني ذكي مش غشيم زيك انا كنت حاسس أنه فيه حاجه مش مظبوطه من اول ماشاف الصوره بتاعه رباب وشه قلب الالوان حرقته عليا لما عرف اني جوزها كانت وراها سر خصوصا أنه مدورها مع الحريم مش هيتحرق الا إذا كانت تخصه .
سيد بحده/طب وهنعمل ايه ي معلم .
عزت بحده وتوعد /اتاكدت بس انها عنده وانا هخليهم هما الاتنين يندموا علي الي عملوه .
****************.
في عماره عدي …
كان يسير الي الاعلي ليستمع الي صوت رحمه تستنجد بأحد .
رحمه بصراخ ودموع /لو حد برا سمعني يرد عليا ابوس ايديكم .
عدي بهلع /فيه ايه ي مدام رحمه .
رحمه بدموع وقهره/ابوس ايدك ي استاذ عدي بنتي تعبانه اوي وخالتي قفلت عليا من بره بالمفتاح وبكلمها مبتردش الحقني .
عدي بغضب /هي الست دي متخافيش ي مدام رحمه متخافيش سعيد ي سعيد .
سعيد البواب /نعم ي عدي بيه .
عدي بغضب /تعال معايا نكسر باب مدام رحمه بسرعه .
****************.

 

 

في شقه ادهم …
في المطبخ …
كان يجلس ادهم وهو يعد السلطه .
رباب بابتسامه /خلاص هانت كده يعتبر خلصت .
ادهم وهو يرمي السكينه بالم بعدما خدشت يده لتصرخ رباب بفزع شديد وهي تمسك يده .
/كده برضه عورت نفسك مش تاخد بالك .
كان ينظر إليها وهي تمضدد جرحه بابتسامه حانيه يشعر وكأنها والدته تعنفه علي إهماله ليفيق من شروده علي كلماتها .
/الحمد لله حاجه بسيطه هات انا بقا اعمل السلطه .
ادهم بابتسامه /تسلمي احمم بقولك ايه ي رباب انت مواصفات فارس احلامك ايه .
رباب بهيام /اه يبقا شعره اصفر وعنيه خضره ويقولي ي بيبي ويسرحلي شعري ويبوس ايدي في الرايحه والجايه .
ادهم بغيظ /ده ايه ده ده ميبقاش راجل اصلا ده عيل توتو لمواخذه .
رباب بضحك /ههههه ماشي ي سيد الرجاله انا بهزر لتكمل بحزن ودمع انا موصفاتي بسيطه اوي اوي ي ادهم انا نفسي في واحد يكون ليا ضهر وسند يحميني من الكلاب الي عايزه تنهش فيا انا اتحرمت من الحنان والحب اوي ي ادهم حتي اخويا الي من دمي اديك شايف عامل فيا ايه .
كان ينظر إليها بحزن شديد يؤد أن يأخذها داخل أحضانه لكن هاتف امجد قطع شرودهم ليفتح ادهم الخط والاسبيكر .
ادهم بجديه /اتكلم ي امجد معاك .
امجد بضيق /انا روحت الزفت الي اسمع عزت ده ي ادهم باشا شكله مش سهل ومش بيجي بالتهديد وواضع أن عارف كل حاجه وناوي علي الشر ي ادهم باشا خالي بس بالك من نفسك وانا هرفع القضيه في اسرع وقت .
ادهم بغيظ وتوعد /تمام ي امجد وانا هبعتلك التوكيل سلام .
رباب وهي تمسح يده بخوف /ادهم انا خايفه اوي .
ادهم وهو يمسك يدها بحنان/متخافيش اوعي تخافي وانتي معايا انا وعدتك اني هخلصك من الحيوان ده وانا لسه عند وعدي متخافيش .

 

 

رباب بخوف شديد/انا مش خايفه بس علي نفسي انا كمان خايفه عليك عزت ده مالوش امان ممكن يعمل اي حاجه في الدنيا .
ادهم بابتسامه /متخافيش ده صرصار افعصه تحت رجلي .
ادهم باستغراب/ده مين الي جاي دلوقتي .
رباب بابتسامه /ده اكيد عمي عثمان خلص التوكيل .
لتذهب رباب لتفتح لتنصدم من ذلك الواقف بهيبه غير معهوده .
رباب بقلق /من حضرتك .
طاهر وهو يدفعها بحده وقسوه /انجري اندهي سيدك ي بت انتي يالا .
ادهم بصدمه /جدي .
***************.
في محل عزت …
كان يجلس أمامه محله لياتي أحد من صبيانه .
عوض بجديه /الي أمرت بيه حصل ي معلمي العماره بتاع ادهم الاسيوطي بقت متراقبه من كل الجهات .
عزت بخبث/جدع ي واد ي عوض كل الي عايزه هيوصلك .
عوض بجديه/خيرك سابق ي معلمي عن اذنك .
عزت بخبث ومكر/وماله استلقي وعدك ي رباب انتي وحضره الظابط مش عزت الي ينضرب علي قفاه .
*************.
في شقه ادهم …
كانوا يقفوا الاثنان أمام بعضهم بحده وتحدي .
ادهم بحده /خير ي جدي .
طاهر وهو يجلس بغرور وثقه/بعتلك كتير ومفيش فايده قولت اجي انا امشي ي بت انتي اعمليلي قهوه واترزعي جوه في المطبخ مش دي برضه الخدامه ي ادهم بيه .
ادهم بحده /لا دي .
رباب سريعا /ايوه ي باشا انا خدامه هنا تحت امرك حضرتك بتشرب القهوه ايه .
طاهر بغرور /مظبوطه .
رباب سريعا /اوامرك ي سعه الباشا .

 

 

طاهر بخبث ومكر/بس مشاء الله واضح انها خدامه شاطره اوي ي ادهم.
ادهم بحده /ممكن حضرتك نسبنا من الخدامه واعرف حضرتك عايز ايه .
طاهر بغرور وثقه/عروسه بنت حسب ونسب مريم التهامي اظن ده نسب يشرف انا عايزك تنسا الي فات وتبدأ من جديد .
ادهم بسخرية /لا وانت الصادق مصلحه مع حسين التهامي مش كده بس انا بقا مش عايز اتجوز تاني خلاص شطبنا .
طاهر بخبث ومكر/ده رايك النهائي .
ادهم بغيظ شديد/ايوه راي للنهائي .
رباب بقلق وارتباك /اتفضل القهوه سعادتك .
طاهر بقسوه وحده /ايه القرف ده القهوه دي بارده .
رباب سريعا /لا والله سعادتك مش ممكن.
طاهر وهو يرفع يده ليصفعها علي رده عليه ولكنه يصعق ممن مسك يده وهو ينظر إليه بغضب ليتحدث بثقه وثبات .
/الست الي هتكتب علي اسم ادهم الاسيوطي محدش يتجرأ مهما إن كان انه يمد أيده عليها ي جدي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اسيره ظلامي)

اترك رد