روايات

رواية قصر المغربي الفصل السادس 6 بقلم ريل محمد

رواية قصر المغربي الفصل السادس 6 بقلم ريل محمد

رواية قصر المغربي البارت السادس

رواية قصر المغربي الجزء السادس

رواية قصر المغربي الحلقة السادسة

صحي ياسين تاني يوم و خد شاور ولبس بدلة وكان خارج فسمع صوتها بتقوله
:انت رايح فين
ارتبك لانه نسيها نسي ان فرحه كان امبارح ورايح الشغل فخلع الجكت
:لا ابدا مش رايح في حتة
بصت له بستغراب و هو بيخلع الكرفتة و ضحكت لما فهمت انه كان نازل الشغل و بتضحك وصوتها بيعلى فقفل لها بوقها فعضته وكملت ضحك وهو كمان ضحك
:انتي عارفة انا نسيت كل حاجة و الغريبة اني مبصتش حوليا خدت شاور ونازل لو مصحتيش كنت رحت الشركة
و هي بتضحك عليه : انا كمان بنسى بس مش لدرجة دي انت حكايتك على الله
وهم بيتكلموا الباب دق
:مين
:انا يا بيه الهانم الكبيرة قالت لي اطلع لكم الفطار
راح وخد منها الاكل ورجع لقى ملك دخلت الحمام فعمل كم مكالمة بخصوص الشغل لحد ما هي طلعت من الحمام ……………………..
في الفطار تحت كان الكل متجمع جاء ادهم متأخر
:صباح الخير
ردو عليه
:صباح النور

 

 

بص على منة لاقاها مش بتاكل و بتلعب في الأكل و مرفعتش وشها تبص عليه حتى
قعد و هو بيأكل و مركز معاها وانها سرحانة وباين عليها انها زعلانة فقال
:مابتاكليش ليه يا منة ..مردتش و الجد لاحظ انها سرحانة فقال :منة .ف علا صوته اكتر منة
فنتبهت و الشوكة وقعت منها وهي متوترة و قالت بصوت مرتجف :ن ن نعم يجدي
:مالك يا بنتي
:م مفيش انا كويسة و بصت على امها
:مالك متوترة كدا و ما بتاكليش
:لا عادي بس انا خايفة شوية عشان النتيجة بكرة وكدا و باكل
:لا ما كلتيش يا بنتي و سرحانة و متخافيش انا متأكد ان النتيجة هتكون حلوة و هترفعي راسنا يادكتورة
فقاطعته منار (ام منة): لا هي مش دكتورة هي هتدرس حاجة تانية عشان تشتغل في الشركة تساعد ابن عمها في الشغل مش كدا يا منة
أجابت بحزن :ايوة يا ماما … احم انا شبعت الحمدلله

 

 

وقامت طلعت على اوضتها و كل دا كان تحت نظرات ادهم اللي فاهم دماغ امها و عارف ان منة عايزة تبقى دكتورة بس شخصيتها ضعيفة ومش هتعرف تعارض امها و ابوها كمان مش هيعرف يعمل لها حاجة لان امها متحكمة ومسيطرة .
نظر ادهم إلى منار نظرة حادة :انا شايف يل مرات عمي انك تسيبيها تدرس اللي نفسها فيه
:انا مغصبتهاش هي اللي عايزة كدا و لا انت عشان بتتمرد على الكل عايزها تبقى زيك
:انا متمردتش على حد
:ما هو جدك قالك بلاش تدخل كلية شرطة عشان تساعد اخوك في الشغل وانت رفضت و معملتش خاطر لكبير العيلة و عملت اللي في دماغك
:انا دخلت الحاجة اللي بحبها ونجحت فيها و جدي الحمدلله فخور بيا بس انت كالعادة بتحاولي تعملي فتنة
فقال الجد بحدة :ادهم احترم نفسك دي مرات عمك
:هو طول عمره ما بيحترمش حد جاي يحترمني انا
:ابني محترم غصبا عنك
و بدأت النقاش بين نيرمين ومنار
فقال الجد بحد : في ايه محدش محترم وجودي ولا ايه .وانتي يا نرمين انا بقول عليكي العاقلة فردو هم الاثنين :نحن اسفين يا بابا
ذهب الجد إلى مكتبه و قال لادهم :انت تعال ورايا
:حاضر يا جدي
عند منة كانت بتعيط على حلمها اللي ضاع و على الكلام اللي امها سمعتهولها امبارح
فلاش باك …

 

 

دخلت منار غرفت منة
:وليكي نفس تنامي
:في ايه يا ماما
:ضيعتيه من ايدك و سيبتهولها ولا كمان ما شاء الله و لا تقول امها وقفة معاها طول الفرح
:في ايه يا ماما انت ليه عايزني اكون حد وحش انا مش كدا . بعدين ابيه ياسين اخويا و عمري مافكرت فيه و هي اختي يعني اتمنالها الخير
:اختك ايه انتي على نياتك . هي لعبتها صح و خلت جدك هو اللي يجوزها لياسين اللي ماسك كل الشغل وهي كمان كلها كام سنة تتخرج و تشتغل في الشركة و يكوشو على كل حاجة وانتي خايبة زي ابوكي
:يا ماما انت ليه شايفها كدا دا ملك دي طيبة و غلبانة و بعدين ماله بابا ماهو دكتور قد الدنيا ليه على طول بتقللي منه و انا كمان هكون زي بابا
:لا يحببتي ما انتي لو كنتي اتلحلحتي و خليتيه يتجوزك انتي مش ملك كنت سبتك تدرسي اللي عايزاها بس دلوقتي انت لازم تدخلي الشركة و مش عايزة نقاش فاهمة
:يا ماما و عيطت
: قلت لك مفيش نقاش واذا حد سألك فا دي رغبتك انتي فاهمة
:……
:بقولك فاهمة
:ف فاهمة 😭😭😭
باك …..
: يارب اعمل ايه 😭😭
عند الجد في المكتب …….

 

 

كان ادهم يقف باحترام أمام جده
:اللي حصل دا ميتكررش تاني . دي مرات عمك يعني فمقام امك تحترمها فاهم
:بس هي اللي بتستفزني
:انت اللي بتدخل في اللي ميخصكش دي بنتها و ابوها كمان عايش يعني ملكش دخل
:ليه هي مش بنت عمي وتخصني
:بنت عمك اه لكن تخصك لا و بعدين انا شايف انك مركز معاها بلاش ها
:ليه بلاش ما يمكن بحبها
:لو بتحبها تاخد خطوة رسمية
:حاضر ياجدي انا بطلبها منك للجواز واظن ان انا جاهز للجواز
ابتسم الجد :تمام انا هكلم عمك بس معتقدش ان مرات عمك توافق انت وهي ما شاء الله الحب بينكم كبير
ضحك ادهم :مش حماتي برضو لازم نحب بعض
:طب بما انها حماتك احترمها بقى
:من عنيا يا جدي
……..عند ياسين وملك
:انا زهقانه
:ما قلت لك اسليكي رفضتي
:يا اخي بطل سفالة انا غلطانة اني بتكلم معاك انا نازلة تحت
:لا يا حلوة نحن عرسان مفيش نزول
:يووه بقى طب متندهلي منة
:مينفعش
ضر*بته بالمخدة و هو ردهالها و فضلو يضحكو وبعدها سمعو صوت الباب …….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قصر المغربي)

اترك رد