روايات

رواية التضحية الفصل الحادي عشر 11 بقلم اسراء هاني

رواية التضحية الفصل الحادي عشر 11 بقلم اسراء هاني

رواية التضحية البارت الحادي عشر

رواية التضحية الجزء الحادي عشر

رواية التضحية الحلقة الحادية عشر

احبها كثيرا .. لكن ماذا كان بعد الحب
عاد من عمله يشتاقها حد الجنون ضمها بشدة لكنها لم تحتضنه بل ابعدته
كريم بقلق .. في ايه يا روحي مالك
استمرت في سكوتها اسراء بخصة و صوت مختنق أنا عايزة اتطلق
كريم بضحك .. ايه المزحة البايخة دي
اسراء بجدية .. دي مش مزحة انا عايزة اتطلق
هربت دماء وجهه اقترب منها بخوف و قال بحزن في ايه
مالك انا زعلتك في حاجة
اسراء بعصبية .. بدون أسئلة انا حرة انا عايزة اتطلق
شعر بقلبه سيتوقف يتمنى لو كانت مزحة همس بصوت متحشرج .. في ايه مالك اذا زعلتك بحاجة انا اسف انا كريم حبيبك يا اسراء هونت عليكي تطلبي طلب زي ده
ان زعلتك مش حأعمل كدة تاني بلاش تسبيني انا ما صدقتك لقيتك
اسراء بدموع .. لو سمحت انا ما بقتش احبك وعايزة اتطلق
كريم بدموع … طيب ليه قوليلي حصل مني ايه حد في البيت كله ضايقك اكيد في سبب واكيد في حل قولي انك بتكدبي قولي انك بتهزري ابوس ايدك اذا انا عملت حاجة اصلحها بس قوليلي في ايه ما تسبنيش انا روحي متعلقة فيكي اموت لو بعدتي

 

 

اسراء بصراخ .. قولتلك ما بحبكش هو بالعافية بحب حد تاني خليك راجل و طلقني
أيعقل ان جميعهم خائنين أيعقل ان لم يحبه احد فعلا لماذا يحدث هذا صدمة اصابته عندما طلبت منه الطلاق بحجة انها تحب احد اخر لآخر لحظة ظن انها تهزر معه حتى صفعها و طلقها و كره الناس اجمع أصبح حبيس غرفته منذ اسبوع كالميت لقد احبها بجنون اكثر من الحب الاول لقد شعر بحبها كيف لها ان تكذب كل هذا عشقها كان واضح حبها لماذا كذبت من هذا الذي احبته صرخ بأعلى صوته خاينين كلهم خاينين كدابين عايزين الحرق ما حدش فيهم صادق بكرهم كلهم كلهم
ركضت ندى تجاهه و هي تبكي و تتوسل له أن يهدأ و لكنها كان في حالة يرثى لها دموعه كطفل صغير
ندى ببكاء… اكيد في حاجة غلط اسراء بتحبك اوي يمكن دينا عمري حسيت انها بتحبك لكن اسراء كان واضح اوي
بابتسامه سخرية .. واضح اوي اوي عشان كدا عملت فيا كدة دي عايزة الحرق انا استاهل اللي آمنت لخدامة و خليتها مراتي ..
ندى طيب عشان خاطري اذا كنت غالية عندك بس كول صحن الشوربا دي انت بقالك اسبوع بدون اي اكل
كريم بدموع و ضعف .. عشان خاطري ما تضغطيش عليا مش قادر اكل حاجة النفس بتنفسه بالعافية حبيتها اوي اوي و عشقتها حتى مش قادر اكرهها فاكر كل لمسة همسة كل حاجة وحشتني | اوي اوي
مشت به إلى السرير و استطاعت باعجوبة ان تطعمه معلقتين يبقوه على قيد الحياة و قامت بتغطيته وذهب في نوم عميق تدور في غرفتها مترددة اتذهب لها لتفهم لماذا فعلت ذلك ام ماذا و بعد تردد و تفكير قررت الذهاب لتهزئتها و اخذ ثأر أخيها لكن المفاجأة كانت في انتظارها . …
بعد ساعة عادت تبكي بهسترية منهارة بشدة دخلت لكريم الغرفة و عينيها متورمة من شدة البكاء
كريم بقلق .. في ايه مالك حد ضايقك
وضعت وجهها بين كفيها و دخلت في حالة بكاء رهيبة كريم .. في ايه طمنيني انا قلبي وقع في رجليا
ندى بصوت متقطع .. انا رحت لاسراء البيت

 

 

بعصبية .. ليه تعملي كدة ليه رخصتيني اكيد قالتلك حاجة خلتك كدة انا حاروح اعرفها قيمتها أمسكت به و قالت ببكاء شديد .. مش حتلاقيها في البيت
بسخرية .. ايه تجوزت بالسرعة دي لسة العدة ما خلصتش و لا يمكن مش فارق معها اكيد انا حقتلها
.. ندى انا عمري ما شوفت حد بحب حد كدة . دي بتعشقك
بعصبية و ضحكة غل .. اه اوي بأمارة انها اتطلقت بعد ما عملت ليها كل حاجة والحالة اللي انتي فيها دلوقتي
جلست على ركبتيها تبكي بشدة تحت صدمته و قلقه
كريم بقلق شديد : انطقي حرام عليكي
قالت بصوت متقطع .. اسراء في المستشفى حالتها خطيرة امسكها من كتفها و قال بعصبية .. اسراء مين انتي بتكدبي انتي بتقولي ايه
ندى بانهيار .. رحت البيت ليها اشوف عملت فيك كدا ليه ولما وصلت ما لقتهاش قابلت جارتهم قالتلي في المستشفى افتكرت والدتها رحت هناك لقيتها عالسرير وشها أصفر و والدتها بتبكي بشدة سألتها في ايه
زادت وتيرة بكاءها وهو ينتظر منها ان تكمل وكاد يموت رعبا
قالتلي.. كانت تحس في دوخة و وجع في رأسها جامد و لما راحت عملت تحليل طلع عندها ورم و الحالة صعبة اوي خلتك تطلقها عشان تكرهها و ما تزعلش عليها لما لما….
حدق بعينيه و أصبح يأخذ نفسه بصعوبة و شعر بروحه تزهق و قال بصراخ . انتي بتكدبي هيا اتطلقت عشان بتحب حد ـ تاني هيا قالتلي كدة ايوة بتحب حد تاني مش مهم .. المهم تكون كويسة تتجوز وتحب ندى ابوس ايدك قولي انك بتكدبي انا مش قادر اتنفس

 

 

نظرت له ندى وهزت رأسها
ركض خارج غرفته و هو في لبس البيت و وصل المستشفى في حالة انهيار تام تمنى لو انها تحب أحدا اخر و لا تكون مريضة وصل
وصل الغرفة و أمسك قبضة الباب و قلبه ينبض بشدة يتمنى أن تبتلعه الأرض قبل أن يراها ضعيفة متعبة
فتح الباب و نظر لها شعرت ان الألم اخف بكثير كم اشتاقت له از احت وجهها الجهة الثانية اقترب منها و قال بدموع مش عايزة تشوفيني
خرجت والدتها و جلس بجانبها و جعلها تنظر له قالت بدموع مش عايزة اشوفك ضعيف و زعلان عايزة اشوفك دايما مبسوط
لم يتكلم جعل شفتيه من تعبر عن عشقه بقبلة اجن ما يكون قبلة طالت طالت و و طالت كل منهم يروي اشتياقه من الاخر و تعلقت برقبته تضمه و ما زال يقبلها بجنون تركها تاخذ نفسا و قال بعشق يبكي القلوب .. مش عايزاني اكون جمبك
ما زالت تحتضنه بقوة .. كفاية عليا الايام اللي عشتها معاك اللي تمنيتها من يوم ما شوفتك و لو مت اسراء و هي
هششش حتعيشي معايا مية سنة وتخلفي ليا دستة و مش حتسيبي حضني أبدا أبدا ” قالها و هو ضامم نفسه في حضنها كطفل صغير
اسراء .. لا يا كريم مش حتضيع فلوسك على حالة ميؤوس منها و تتعب معايا امشي و انساني و حتلاقي اللي تحبك ابتسم لها و قال . ايه رايك اجيب فلوسي احرقها قدامك حتلزمني في ايه الفلوس و انتي مش معايا حنسافر و تتعالجي و نقضي احلى شهر عسل ولو قولتي ايه انا مش حسيبك انا ما اقدرش اعيش من غيرك ما اقدرش
اسراء بدموع .. أنا بحبك اوي اوي

 

 

ضمها بقوة أراد إدخالها قلبه و قال بعشق .. اكيد لو عملت حاجة دلوقتي مش حتأثر
اسراء بخجل و اشتياق .. لا دي ليها مفعول في العلاج
ضحك عليها و بدأ بتوزيع قبلات عاشقة استسلمت لها من شدة اشتياقها له و هو أخذها لعالمه يقبل كل انش بها بغرام ليس له آخر
///
انقلبت حياتها رأسا على عقب فهي : كانت تريد الانتقام و الآن أصبحت عاشقة له جدا لانه لم يهتم لجسدها و احترم ندرها الكاذب اما هيا فتأنيب ضميرها يكاد يودي بحياتها ماذا تفعل اتخبره بالحقيقة فحبها له تخطى الحدود طيبته حبه الشديد لها و معاملتها افضل معاملة كانها طفلته جعلها في دوامه ليس لها اخر
سيف و هو يقبل يدها .. سرحانة في ايه
نظرت له بعينين دامعة وقالت .. يوم ما جتلك المكتب اقولك اني موافقة سمعتك بتتكلم عن وحدة انك لا يمكن تحبها و كانت مجرد تسلية كنت تقصد مين
طبعا دي سيف و هو يضمها لحضنه .. ايه كنتي فاكرة اقصدك انتي لا وحدة كانت داخلة طمعانه و خدعتنا كلنا و خسرتنا فصاحبي كان فاكر اني حبيتها فقولتله كدة
نظرت له بصدمة و دموع و قالت يعني مش انا
ازال دموعها بشفتيه و قال و هو ينظر داخل عينيها الزيتونية انتي عشقي الأول و الاخير يا بيسان
اقتربت من شفتيه و بدأت تقبله بحب و تعلقت برقبته و هي تبكي و بعد ان قبلها قبلة طويلة جدا ضمها لصدره و قال حرام عليكي تعملي فيا كدة انا بشر انا على اخري لسة الشهر ما خلصش انا استویت

 

 

ارادت ان تخبره انها تريده لكنها شعرت بخجل شديد لذلك بقيت في حضنه و بعد ان نامت قبل خدها و ذهب إلى عمله لشئ مهم و بعد وقت دخل عليه عمر
عمر .. ازيك يا عريس
سيف بعصبية .. و ليك عين تيجي لحد هنا انت البوليس بيدور عليك
عمر .. سيف اسمعني انت و كريم غالين عندي اوي و اللي حصل مع اسراء ما كنتش اعرف انها تخصه
سيف .. طيب اخرج برة
أمسك عمر احد المجلات وأشار على صورته هو و زوجته و قال دي مراتك مش كدة
سيف بسخرية .. اما انت صحيح لماح اوي ليه ما قرتش مكتوب ايه
عمر .. بيسان زین صلاح .. الا عايز اسالك هيا تجوزت قبل كدا و لا انت اول واحد
لم يفكر سيف ان يسالها هذا السؤال ليرد بتردد .. اكيد لا ماتجوزتش
وضع عمر أوراق على الطاولة أمسكها سيف و بدأ ينظر لها بصدمة فواحدة قسيمة زواج و أخرى ورقة طلاق
سيف بخوف .. انت كداب امشي اخرج برة
ليلقي عمر على سمعه كلمات جعلته يقف كالصنم … عمر .. انت ما لمستهاش مش كدة حدق
حدق بعينيه و أصبح يتنفس بصعوبة كيف عرف ذلك أيعقل انه كان زوجها
عمر .. تجوزتها شهر بحاله معرفتش المسها و اكتشفت بعدها انها حطتلي دواء بيتلف الأعصاب وبيخليني مش قادر المسها و بعدها هددتني بالفضيحة او ادفع ٥ مليون دولار

 

 

اختنق سيف و أصبح غير قادر على التنفس ليكمل عمر .. ده ورقة تثبت حسابها في البنك يتعدى ال ۸مليون دولار و ممکن تتأكد و عفكرة انا مش اول واحد تتجوزوا في ضحية قبلي اسمه أدهم عصام ممکن تکلمه و تتأكد او تروح الأحوال المدنية و تعرف ان كانت متجوزة قبلك ولا لا
////
كان يتظاهر بالقوة أمامها والابتسامة لا تفارقه يحاول ان يطمئنها ويجعلها تتفاعل لكنه كان على وشك الموت يدخل الحمام ليبكي من خوفه عليها يكاد ينشطر نصفا من رعبه فقد عشقها اضعاف مضاعفة
خرج من الحمام و هو يمسح دموعه و يظهر الابتسامة مرة أخرى
أراد الخروج حتى لا تكشفه لكنها نادت بصوتها الحنون .. كريم التف إليها و دموعه كشلال لا تتوقف و ركض في حضنها ضمته بقوة و قالت بكل حب .. عشان خاطري خليني ابعد بلاش اشوفك بتموت كدة
كريم :بحبك
همست بضعف .. حتضيع فلوسك و وقتك غير أعصابك اللي حتضرب والحالة ميؤوس منها ابعد عني و انساني يا كريم
_بحبك

 

 

بدموع و هي تحتضن وجهه بين كفيها .. عشان خاطري مش حاستحمل اشوفك كدة
كريم بحب .. دي فكرتك عني اني حسيبك في وقت زي ده حسالك سؤال واحد و اوعدك حابعد لو جاوبتي الإجابة اللي عايزها …. لو اللي حصل حصلي انا كنتي حتبعدي و تسبيني
زادت من ضمه و قالت . بعد الشر عنك أهون عليا اللي انا فيه على انه دبوس يشكك يا كريم
كريم بحدة .. و انا مش حسيبك لآخر يوم في عمري حتمسك فيكي . وعندي امل في ربنا انه مش حيحرمني منك وحترجعي ) لحضني احسن من اول
سافروا للخارج و هو متمسك بها و هم في الطائرة
كريم … موعدنا كمان يومين عايز نتفسح بصي مش حندخل الاوتيل غير عشان اقولك مواضيع قلة أدب لكن حتقضيها فسح على طول
اسراء : انا بحبك اوي يا كريم اوي
كريم وهو يعض على شفتيه : خلينا نوصل بس وانا حعرف بتحبيني قد ايه ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية التضحية)

 

اترك رد

error: Content is protected !!