روايات

رواية شهد السلطان الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شهد السلطان الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شهد السلطان البارت الثامن والعشرون

رواية شهد السلطان الجزء الثامن والعشرون

رواية شهد السلطان الحلقة الثامنة والعشرون

شهد : جايبني فين ..
سلطان :انزلي
شهد :مش نازله رواحني بيت ابوي..
سلطان :مفيش مرواح ..انزلي يلاا..
شند بعند :بقولك مش نزله
سلطان بتحذير :شهد متختبريش صبري.
نزلت من السيارة بغيظ : هااا عايز ايه
سلطان :اطلعي نتكلم فوق..
شهد :اي المكان اللي انت جايبني فيه انت كل مره تجبني مكان شكل..
سلطان :دي شقتي … يللااا
وبعد لحظات كان يجلس مقابلا لها..ليقول بهدوء :احنا امتى هنبطل لعب العيال ده..
شهد :لعب عيال..
سلطان :ايوه مهو مش كل حاجه او خناقه طلقني ياسلطان..وديني بيت ابوي ياسلطان..
شهد :انت شايف اللي عملته الصبح فيا عادي يعني.

 

 

سلطان :معملتش حاجه
شهد بضيق :معملتش حاجه طب ينفع تشخط فيا قدام الشغالين والناس أكده..
سلطان :عايزاني اعمل ايه يعني واني شايفك بعيني بتضربي الواد وهو بيعيط.. معرفتش.. بقول ايه انتي خابره سليم غالي عليا قد ايه..
شهد :مضربتوش ياسلطان اني حوشته عني ..وبعدين سليم غالي عليا اني كمان..اني بحب سليم ..بس معرفش النهارده ماله..الحجة قالتلي اصحيه عالاكل الصبح .دخلت اصحيه زعق فيا وقعد يضربني على بطني..كان لازم ابعده عني..
سلطان بهدوء ياحبيبتي : ابعديه ..بس مش اكده..
شهد :اومال كيف ..كيف عايزاني ابعده عني..وانت خابر سليم ..عنيد ولما يتعصب ..مبعرفش اسيطر عليه
سلطان بضيق :اني قولتلك من الاول بلاش نوديه عند امه ودي اخرتها..
شهد: وامه مالها في ده
اخبرها سلطان بان سهام من حرضت سليم عليها..
شهد : وانا هتحمل أكده كتير يعني..
سلطان :حقك عليا ياشهدد
شهد بدموع : متغلطش وتجي تقول حقك عليا..انا عايزاك تقدرني قدام الخلق..مش تشخط فيا ..وكأني مبحسش ياسلطان اني مش جبله..اني بني ادمه مش بهيمه..
احتضن وجهها بحنان ومسح دموعها: انتي خابره دموعك دي غاليه عليا قد ايه
شهد…
سلطان :بلاش تبكي..واني جبتك الشقه هنيه عشان نقعد لوحديني ..نقضي شويه وقت..بعيد عن كل الخلق..وهاخدك نتفسح وننبسط ونغير جو كمان ايه رايك..

 

 

شهد…
سلطان :هااا مش سامع حسك..اياك..
شهد ..
بغمزه طب متيجي اصالحك بطريقتي…
شهد بدلال :لا معايزاش..واوعى اكده..
ليحملها لا عايزه اصلك مشفتيش اوضت النوم هنيه..تحففه
شهد بضحك :بس ياسلطان..
سلطان بحب :يخربيت سلطان من حبات التوت دي..ليقبلها وووو.
_______
همام :اشتري فستان احمر اني بحب .اللون الاحمر عليكي..
رباب :لا اني عايزه ازرق عشان كل هدومي باللون الاحمر..
همام : اني قولت احمر يعني احمر..بعدين ده فرح اخويا واني هختار لك هدومك بنفسي..
رباب بتذمر :بس اني زهقت من الأحمر..ياهمام عايزه اغير..
همام : خلاص اني قولت كلمتي ومش هتتكرر تاني..
رباب : يووووووه ياهمام هتتدخل حتى بدي..
همام بغمزه : ايوا.وكل حاجه تخصك كمان…ليقاطعهم رنين هاتفه..
همام :ايواا

همام :انت بتقول ايه هو كويس…
___

 

 

طيب باي مستشفى…
…..
همام :اني جاي جاي ثواني وهكون عندكم..ربنا يستر يارب..
رباب :في ايه قلقتني
همام بارتباك :فايق عمل حادثه..
رباب :يامصيبتي..يامصيبتي..هو بخير..
همام بقلق :معارفش اني هطلع أبلغ أبوي ونروحله..ولم تمضي لحظات حتى علت صرخات ايمان من هول الصدمه ..لتعلم بان ما خططت له وقع ضحيته ابنها الوحيد..
_____
هدى بدموع :انت هتتجوز عليا يا بكري..
بكري بابتسامه : انا بهزر يابنتي مالك عتبكي ليه وهو يضم راسها لصدره.
هدى :لا أنت قلتها من قلبك..
بكري بضحك :والله مش من قلبي بس بناغشك شويه مينفعش..
هدى : هزر بكل حاجه الا دي اني مش هتحمل اشوفك بحضن وحده تانيه يابكري ..انتي بقيت كل حياتي ..
ابعدها عن احضانه واحتضن وجهها بكفيه وانتي حياتي وعمري كله ..وقلبي ده مش هيحب غيرك..وعيوني عمرها ماتشوف غيرك ياهدى اني كنت بس بهزر معاكي..

 

 

هدى :متهزرش أكده مره تانيه ماشي..
بكري بغمزه :اوامرك يا بت عزام مش هنهزر أكده ..حاجه تانيه..
هدى بابتسامه :لا خلاص…
بكري : طب يلاا عشان تروحي سريرك وترتاحي.
هدى بتذمر :بس انا زهقت يابكري..معايزاش انام خلاص..
بكري : مينفعش الدكتوره منبهة علينا لازم
ترتاحي….يلاا ..نامي وارتاحي..وبلاش تتعبيني ..
هدى بضيق :حاضر..
بكري بابتسامه : بحبك وانتي بتسمعي الكلام.
هدى بغيظ : مهو انا دايما بسمع كلامك..
بكري :عشان اكده بحبك وبموت فيكي..…
_____
همام بقلق :طمنا يادكتور..
الطبيب :الحمد لله المريض نزل من السياره قبل ماتسقط من الجبل ..هو بخير وصحته كويسه..بس..
منصور :بس ايه ..
الطبيب : وقع على يده اليسار والضربه جت جامده قوي..عشان اكده يده اتضررت..قوي
منصور بقلق :مش فاهم يعني هو كويس والا ايه..
الطبيب:.كويس بس لازمه علاج عالمدى البعيد .ياحج..
همام : ممكن تدينا تفاصيل اكتر
الطبيب بعملية : هو مش هيقدر يحرك يده الا بعد فتره كبيره تقريبا .. لازمه علاج..وكمان في احتمال انها مش هترجع زي الاول..عشان فيه تمزق أربطة وخلع الكتف للاسف ولازمه عمليها مش هنقدر نعملها دلوقتي ..وكمان لازم يسافر عشان يعملها..ادعوله بعد اذنكم..

 

 

منصور :ربنا يستر يارب..
همام :يارب تقوم يافايق وتبقى بخير ياخوي…
___
شهد وهي تستند برأسها على صدره.:سلطان..
سلطان :هممم
شهد :اني حامل
اعتدل بجلسته وهي ابتعدت عنه لينظر إليها بصدمه وعدم تصديق.:.ايه..
شهد :انا يعني انا…لما كنت انت بمصر.يعني.. وهي تفرك يديها بابتسامه اني عايزه اقول يعني انك هتبقى اب .
سلطان :اب …لترتسم على وجهها السعاده انتي بتتكلمي بجد يعني انتي
هزت راسها بابتسامه..
سلطان :يعني اني.و.انتي ..هنبقى…
ابتسمت.جذبها الى احضانه بشده يحمد الله كثيرا..الحمد لله يارب الحمد لله اديتني من نعمك كتير يارب..انزل يده يتحسس بطنها:يعني اهنيه بنتي او ابني نايمين..
هزت رأسها بدموع .
سلطان :الحمدلله ده احسن خبر سمعته بكل حياتي الحمدلله..
شهد :انت مبسوط ياسلطان..
سلطان : مبسوط دنا الفرحه مش سيعاني الحمد لله..اني هقوم افرح الحجة نعمه..

 

 

بعد مرور يومان..
دخلت عيشه عليهم..في المنزل..
فايق صدم وقلبه بدا ينبض بقوه فقد اتت لينتهي كل شيء..
عيشه نظرت لوالدها: ممكن تسيبونا لوحدينا يابوي..
عبد الله :بس
عيشه بابتسامه باهته:..مش فايف جوزي يابوي انا عايزه اتكلم معاه..
همام بتفهم :بعد اذنك. ياعمي سيبهم يتكلموا …ليغادر الجميع..
عيشه بهدوء وغصة : حمد الله عالسلامه..
فايق باختناق :الله يسلمك..تعبتي روحك وجيتي ليه يا عيشة كفايه امك جت..وقالت اللي انتي عايزه..
عيشه :اني مش عايزه حاجه..ولا طلبت حاجه ..
فايق :مش انتي عايزه تطلقي..ليكمل بغصه :ماشي انتي ط..
اسرعت ووضعت يدها على فمه بدموع : لا متنطقهاش..مطلقنيش
فايق نظر اليها مطولاً..ليه هتقضي عمرك مع راجل خسر يده ا..ياك..
عيشه باندفاع :ومن قالك انك خسرت يدك ..انشاء الله تخف وتبقى احسن من الاول….ده قدر من ربنا يفايق..واخنا نرضي باللي ربنا يريده
فايق :بس انتي مش مجبره تكملي معايا..واني ناقص حته من جسمي اكده..
عيشه :ومن قالك انك ناقص..انت كامل يافايق واحسن من كتير ناس ..ناس كتير ناقصها عقل وناس ناقصها ضمير وناس متعرفش تدي حب وحنيه ولا احاسيس ومشاعر ..انت مش ناقص يافايق.. وبعدين اللي فيدك ده ليه علاج..وهتخف تبقى احسن من الاول بكتير..

 

 

فايق بغصه :صعبان عليكي يابت عبدالله ..
عيشه :لا صعبانه عليا روحي..
فايق نظر اليها باستفسار….
عيشه :اني لوخسرتك هبقى خسرت حاجه عمرها ما تتعوض..
جلست بجانبه وتجرأت بيدين ترتعش امسكت كفه واحتضنتها..بيديها لتقول :انت بتقولي انك عتحبني مش اكده..
فايق ….
عيشه :انت عارف كل عمري بتمنى حد يحبني..كيف منتا بتحبني اكده..اشوفها بعنيك…انت عايز تحرمني من ده يافايق..عايز تحرمني من حبك..تبقى اناني ومحبتنيش ..
فايق بضيق :أمك عايز اطلقك..
عيشه باندفاع :امي تقول اللي هي عايزاه..اني ماليش صالح بيها المهم اني عايزه ايه .
فايق :وانتي عايزه ايه..
عيشه :يعني كل اللي قولتهولك مالصبح مافهمتش ..ماشي اني هقولك وهريحك ..اني عايزه افضل جنبك..عاوزه اشوف حبك ليا كل يوم..وعايزاه يزيد مش عايزاه ينقص.. يافايق..
فايق :بس اني ..
عيشه :انت جوزي يافايق واني مش عايزاك تهملني..
هتملني يافايق..هتسيبني..وتطلقني وانا مش عايزاك تسيبني..

 

 

فايق بحب وامل ضغط على يدها بكفه :عمري ماهسيبك ياعيشه اني من ساعة ما شفتك..وقلبي ممال ليكي وحبك من ساعت ماشفتك مقدرتش اشيلك من نفوخي..
عيشه بابتسامه :يبقى تقوم دلوقتي وتجهز..
فايق :اجهز ليه .
عيشه :مش النهارده فرحنا..اني رفضت يتاجل..
فايق :بس..
عيشه :بس ايه اني مش هسيبك تسافر لوحدك تتعالج هسافر معاك..بدل همام اني طلبت منهم اكده..
فايق :بس امك وابوكي
عيشه :ابوي موافق..وامي مصيرها توافق والا انت خلاص عايز تسافر عند بنات برااا وتهملني…
فايق :اهملك .. اني ما صدقت..
عيشه :طب يللا.لتنهض..اني هنادي همام يساعدك
فايق جذبها بغمزه: طب ماتساعديني انتي..
عيشه بشهقه:.انت بتقول ايه ..انت طلعت..
فايق بضحكه عارف :قليل الرباية ..
بحرج اني هطلع انادي همام..وهروح اجهز كمان
فايق بحب :مش محتاجه تجهزي انتي بكل حلاتك قمر…
لتسرع الى الخارج بخجل..
وبالفعل تم الاحتفال وأصبحت عيشه زوجة فايق بحفل زفاف كبير حضره جميع وجهاء البلد… لتسافر عيشه وفايق للعلاج في الخارج
___

 

 

بعد مرور شهرين
بكري باعجاب ايه ده
هدى بحب وهي تدور : عجبتك..
بكري بانبهار: تهبلي ..
هدى :اني جهزت أكده على عشانك ..وكمان جبتلك هديه هتعجبك قوي..عشان تفتكرني بيها..واما اوحشك..تفتكرني بيها…
بكري وهو يقترب اليها ليحيط خصرها بهيام: انتي اجمل هديه مش عايز غيرك انتي وبس ..
وضعت يديها على يديه لتقول بضيق : طب خليني اوريك الهديه اكيد هتعجبك..
بكري بتذمر :هدية ايه دي..هتفضلي تفصليني أكده..كتيررر
هدى :بص ده جاكت ..شفته النهارده وعجبني قوي… عجبك اللون ..اني اشتريته عسلي زي لون عنيك..لترتديه وتدور هااا ايه رأيك..
بكري بتوهان : تجنني..
هدى :يابكري بقى انا بسالك على الجاكت..
بكري بتوهان :اه اه حلو الجاكيت ليحملها وسط ضحكتها ووووو
______

 

 

شهد :على فين يا سلطان..
سلطان ارتدى معطفه وقبل جبينها :اتصلو فيا وعايزني بالبيت..
شهد برجاء :ممكن ارجع معاك الحجة نعمة وحشاني قوي.…
سلطان : مينفعش..عشان خايف عليكي وعلي اللي ببطنك ياشهد..بعدين انتي لحقتي تزهقي مني ..اياك..
شهد بضيق: لا والله بس انا زهقت لوحدي اكده..وانت اكتر الوقت تقضيه برااا أو مع سليم..
سلطان :ياحبيبتي وانا اعمل ايه يعني انا كمان مش عارف اتصرف بستنا لحد ماسليم يهدى وانشاءالله خير .
شهد وهي تعدل ثيابه :يارب لحسن انا زهقت خلاص..
قبل جبينها سلام دلوقتي هجيلك بالليل..
بضيق ماشي…ربنا معاك..
وضع يده على بطنها بحب خدي بالك من ابني مش هوصيكي
شهد بابتسامه :متوصنيش على روحي..
سلطان :ياسلام لا لا انا بدأت اغار من دلوقتي..
شهد: مش حته منك مش عايزني احبهم..اياك
سلطان حبيهم براحتك بس مش اكتر مني..
شهد بضحك : ماشي ..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهد السلطان)

تعليق واحد

اترك رد

%d مدونون معجبون بهذه: