Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل السابع 7 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل السابع 7 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل السابع 7 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل السابع 7 بقلم أمنية الجزار

زين وجاسر خرجوا من المكتب واتصدموا 
لما شافوا بحر ماسكه في شاب في المطعم 
والكل حوليها وعمر ماسكها بالعافيه
جاسر اتكلم بعصبية 
ايه الي بيحصل هنا ده فيه ايه 
بحر زقت عمر الي مسكها واتكلم بصوت عالي شويه 
فيه أن الأستاذ ده قليل الادب ومش متربي 
الشاب اتكلم 
انا دانتي الي مش مظبوطه اصلا 
عمر التعصب ولسه هيرد بس زين أتدخل واتكلم 
ايه الي حصل بالظبط ومن غير غلط وبص لبحر 
اتكلمي ي أنسه 
بحر بدأت تحكي الي حصل 
ي أستاذ زين كان فيه كام بنت دخلوا هنا فأنا 
رحت أشوف طلبتهم ماشيه جنب طربيزه الأستاذ ده 
نده عليا قلتله ثواني وحد من الشباب هيكون عند حضرتك  ولسه همشي لقيته مسك ايدي 
فضربته بالقلم فهو كان عايز يضربني 
بس عمر والشباب جم وحضرتكوا جيتوا علي الصوت 
الشاب اتكلم بصوت عالي 
انتي كدابه انا معملتش كده انتي الي جيتي واتلزقتي 
فيا وانتي شكلك مش مظبوطه اصلا 
بس فيه بنت من الي في المطعم اتكلمت 
لو سمحت ي أستاذ البنت دي معاها حق انا طربيزتي قريبه من الاستاذ ده وهوالي غلطان 
عمر مستحملش وهجم عليه ضربه بالبوكس في وشه 
لسه هيكمل جاسر بعده واتكلم 
ده مبقاش مطعم خلاص دانتوا ولا الي في الشارع 
ووجه كلامه لبحر وعمر وانتوا الاتنين مرفو ولسه هيكمل 
زين منعه 
استني ي جاسر ووجه كلامه لبحر وعمر انتوا الاتنين
علي المكتب وكمل بصوت عالي شويه يلااااا 
ووجه كلامه للشب وانت اتفضل بره 
وبعدين لف للناس اللي في المطعم انا اسف ي جماعه 
علي الي حصل وان شاء الله مش هيتكرر 
ودخل المكتب كل ده حصل واهل زين متبعينه وسكتين 
في المكتب كان موجود زين وبحر وعمر وجاسر ووالد زين ووالدته
زين اتكلم بهدوء نوعا ما 
انتي ضربتيه بجد 
بحر استغربت السؤال بس جوبت 
اه ضربته امال اسيبه يمسك ايدي 
جاسر اتكلم 
تمم انتي معاكي حق بس ليه مبلغتيش حد فينا 
اتكلمت بتهكم 
ابلغ مين ي حضرت انا ضربته وهو كان عايز يضربني
لولا عمر والشباب 
جاسر وجه كلامه لعمر 
وانت ي أستاذ هي مش فيه بنت أيدت الانسه بحر 
ايه لزمته تهجم عليه كده انت لو صبرت كنت أنا اتصرفت
عمر اتكلم بعصبية 
تتصرف ازاي حضرتك يعني اسيبه يهينها واسكت 
لولا حضرتك  كنت موته في أيدي 
زين أتدخل 
خلاص ي عمر وانتي ي انسه بحر مغلطيش 
وانا احترمتك اكتر بعد الي عملتيه ده وانت ي عمر 
بردوا احترامك زاد عندي تقدروا اتفضلوا علي شغلكوا 
خرجوا تحت صدمه جاسر وابتسامه والد زين ووالدته 
جاسر اول واحد اتكلم بعد خروجهم 
انت عارف انا كنت مفكرك هترفدهم او اقل واجب تخصم من مرتبهم بس بصراحه البنت جدعه 
زين لفله واتكلم بهدوء 
اولا ارفدهم ليه معملوش حاجه غلط علشان الشوشره الي عملوها يعني مش مهم بس ده واحد كان محتاج يتربي 
واديك لسه قايل البنت جدعه لأنها مسمحتش لواحد زي ده يتمادي معاها يلا حصل خير 
ووجه كلامه لوالده ووالدته 
معلش ي جماعه علي الي حصل
رد والده بابتسامه 
محصلش حاجه بس البنت دي محترمه اوي انا كنت هزعل لو عملتلها حاجه 
كملت والدته 
فعلا محترمه واسمها حلو بحر ربنا يحميها 
جاسر اتكلم بمرح 
طب يلا ي جماعه ست الكل زمانها جهزت الاكل وانا عصافير بطني بتهوهو مش بتصوصو 
كلهم ضحكوا وخرجوا من المكتب بس 
زين وجاسر شافوا بحر وعمر واقفين مع بعض 
فين اتكلم 
اشمعني عمر الي ضرب الشاب كده ده لولا انت  بعدته
كان جاب أجله 
جاسر  اتكلم بلامبالاة 
عادي ي زين مالك كان واقف يمكن هو الي انحمق شويه 
يمكن وراحوا عند جاسر 
عند عمر وبحر 
بحر اتكلمت 
تعرف ي واد ي عمر اول ما المدير قال ندخل المكتب 
انا قلت هيرفيدونا وانا لسه اول يوم 
عمر ضحك 
اه ي ختي اول يوم وضربتي الراجل 
اتكلمت بسخرية 
لا وانت الي طبطبت عليه 
اتكلم بجديه 
امال اسيبه يغلط واسكتله لولا الاستاذ جاسر كان زمانه 
في المستشفى مش عارفين يعلجوه منين اصلا 
وكمل بتوتر هي رحمه فين مشفتهاش يعني 
ضحكت بحر علي اخوها 
بتاخد أوردر من البنات الي هناك طب لما انت كده 
متروح تتقدم علشان البس فستان 
اتلكم بتوتر
ها اتقدم ايه بس انا يسأل عادي 
اه عادي مانا عرفه د انت عينك  بتطلع قلوب لما تشوفها
تتنهد واتكلم 
هتقدم بس لما افتح الكافيه الاول علشان اتقدم بقلب جامد
وكمل بتساؤل 
هي ممكن توافق ولا هترفض ؟
تؤ متخافش اتقدم انت بس وسبب الباقي على ربنا 
ويلا علي الشغل بدل منترفد المرادي 
وكل واحد كمل شغله 
عند جاسر 
اتغدوا كلهم وقعدوا شويه وهيمشوا 
والده جاسر 
اقعدوا شويه 
والده زين معلش مره تانيه يدوب نروح بقي 
وجاسر نزل مع زين علشان يرجع المطعم 
اليوم خلص 
عند عند زين في البيت 
والده ووالدته بيتكلموا 
تعرف انا البنت بتاع انهارده دي عجبتني اوي 
رد والده زين بهدوء 
فعلا وانا كمان محترمه واحده غيرها كانت خافت علي شغلها خصوصا اني عرفت من زين انها لسه اول يوم ليها 
اتكلمت والدته بدعاء 
ربنا يرزق زين بنت زيها وفي اخلاقها 
امن زوجها علي كلامها مع دخول زين البيت 
مساء الخير 
مساء الخير ي حبيبي احضرلك الاكل 
اتكلم وهو بيبوس أيدها 
لأ ي حبيبتي انا اكلت بره انا هدخل انام تصبحوا علي خير 
وانت من أهل الخير 
عند بحر 
كانت مروحه هي ورحمه وعمر 
عمر  يلا هنوصل رحمه الاول 
رحمه اتكلمت 
مافيش داعي ي بحر انا هروح لوحدي
قبل مابحر تتكلم عمر سبقها 
هو رأيك يحترم بس بردوا انا هوصلك يلا من غير كلام كتير 
وبالفعل عمر وبحر وصلوا رحمه 
وروحوا ولسه داخلين من البيت سمعوا صوت جدهم 
تعالوا ي ولاد 
نعم ي جدي انت لسه منمتش ليه لدلوقتي
اتلكم الجد بحنيه 
انا اطمن عليكي الاول ي قلب جدك 
اتلكم عمر بمرح 
جري ايه ي جدي هي جايه مع ابن اختها انا مش مالي عينك ولا ايه 
لأ ي حبيبي دانت سيد الرجاله بس انا متعود عليها 
معايا اول مره تبعد عني 
متخفش عليها ي جدي امال لو شفتها انهارده وهي بتض
لسه هيكمل بحر سكتته 
الجد اتكلم باستغراب 
عملت ايه حاجه حصلت 
بحر ردت بسرعه
لا يجدي يقصد كنت شوفني وانا بشتغل يعني 
ابتسم الجد واتكلم
طب ي حبايبي اطلعوا ارتاحوا يلا 
وهما طالعين 
منك لله ي عمر كنت هتقوله 
الاه وفيه ايه 
فيها أنه كان هيرفض اكمل شغل اتنيل واسكت 
علي فكره انا اكبر منك  احترميني 
بس ي بابا اتكل يلا 
وكل واحد دخل شقته 
عند عمر دخل غير هدومه ونام علي طول 
عند بحر 
انتي جيتي ي حبيبتي 
ابتسمت واتكلمت 
اه ي ماما لسه جايه 
الاب اتكلم بحنيه لاول مره 
عامله ايه ي بحر في الشغل مبسوطه 
بحر استغربت في الأول بس ردت 
اه ي بابا الحمد لله اليوم عدي علي خير 
عن اذنكوا ندخل ارتاح
الام اتكلمت بحنيه 
مش هتكلي ي بنتي 
لأ ي حبيبتي كلت سندوتشات وانا جايه 
يلا تصبحوا علي خير 
تاني يوم 
عمر صحي وهو بيصوت 
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!