روايات

رواية كان اخي الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية كان اخي البارت الأول

رواية كان اخي الجزء الأول

رواية كان اخي الحلقة الأولى

وعد :صباح الخير يا احلي توتو ف الدنيا
فتحيه ام والدت وعد وهي بتدعلها توتو :صباح النور عليكي ياقلب توتو
وعد:يلا بقي ي توتو انا جهزت الفطار قومي افطري وخدي العلاج عشان عاوزه انزل الدرس بقي
توتو:حاضر يابنتي عارفه انك تعبانه معايا وشايله همي وانتي تالته ثانوي السنه دي وتعباكي معايا
وعد:ليه ياستو تقولي كدا ده انتي الفضل ليكي في تربيتي من بعد وفاه ماما وبابا الله يرحمهم خديني وربتيني ومش سبتي عمامي ينهشوا فيا ويمرمطوني
توتو وهي بتبتسم علي طيبه قلب وعد:اي يابت الحزن ده ع الصبح يلا نفطر عشان متتأخريش علي درسك
وعد:اه يلابقي عشان لسه هروح ل نور وساره وبعدين نروح الدرس
توتو :يلا يابنتي ……..
فطرت وعد ونزلت من البيت راحت عند نور وساره بالمناسبه نور تبقي بنت خالتها وهنتعرف عليها بعدين وساره صحبتهم من زمان

 

 

وعد ف الشارع بصوت عالي : انتي ياملكه التاخير خلصي ميس ندي مش هدخلنا الحصه
نور وهي من البلكونه:اطلعي يابت بصوتك العالي ده ساره بقالها ساعه عندي
طلعت نور وسلمت علي خالتها ناديه اللي هي في مقام مامتها الله يرحمها
وعد :ازيك ياناديه ياقمر
ناديه :يابت انا خالتك علي فكره
وعد:بدلعك يقمر انتي وكانت بتبص علي خالتها وهي مشغوله جدا وفرحانه
وعد :قوليلي يا ناديه اي بقي الفرحه دي والتحضيرات دي كلها هااا
ناديه :زين ابني جاي من السفر النهارده وبحضرله اكل وانتي صح معزومه انتي وستك هبعت احمد يجي ياخدكم
وعد:خالتوا مش ده زين اللي كان بيدرس بره
ناديه:بت اسمه بشمهندس زين بقي مهندس قد الدنيا (طبعا فرحانه ب ابنها😂)
وعد :ياخالتوا انا نسيت شكله من لما كان عنده 11سنه مش شوفته
ناديه لسه هترد ولقيت نور دخلت المطبخ وبتسحب وعد من طرحتها زي الحرامي
نور :م اخلصي ي وعد هنتاخر بقي
وعد:حاضر جايه وقالت لخالتها هاتي ياناديه صابع محشي قبل م امشي 😂😂”مفحوعه اوي”
نور بغضب:مش وقته بقي ياوعد الله
وعد اهو جايه وهي بتاكل ف المحشي
نزلت وعد ونور وساره الدرس وساره كانت عصبيه الدنيا فيها علي تاخيرهم
ساره بعصبيه :كل ده ي هوانم
نور:قولي لوعد مش انا
وعد:ليا ساعه اقولها اخلصي وهي واقفه تظبط نفسها
نور:انا يابنت مش انتي اللي…قاطعتها ساره

 

 

ساره:بسسسسس بقي انتي وهي عيال امشوا قدامي هنتاخر
مشيوا هما التلاته وفي طريهم للدرس
وعد هي بتضرب علي راسها :اوببس بقي نسيت اصور المذكره اللي ميس ندي طلبتها
نور وساره ف صوت واحد :نعععم يختي 😂
وعد :خلاص انتي وهي روحوا انتو واناهصورها واجي
نور :طيب يلا ي ساره وانتي بلاش تتاخير
وعد وهي بتجري :حاضر حاضر
نور وساره راحوا الحصه و وعد راحت تصور وهي ف طريها للمكتبه وبتجري حرفيا ومش واخده ل بالها اوب خبطت ف شاب
الشاب ده:اي ياعميه مش تمشي علي مهلك
وعد :بصتله بغضب وكانت هتتاخنق بس افتكرت ان عندهاحصه
الشاب :وكمان خرسه (خليك بعيد دي عقربه😂😂)
وعد: بقولك اي مش عشان سكتالك انا بس مش فضيالك قالت كلمتها وهي بترمي عليه عصير القصب اللي كان معاها اللي يهدله تماما (شرسه اوي 😂😂😂)وسابته ومشيت
الشاب بصوت عالي:خليكي فاكره انك غلطي وليكي يوم ………..
استوب بقي نكمل البارت الجاي
نتعرف بقي ع الشخصياات
(وعد 18سنه تالته ثانوي وشطوره جدا وديما الاولي ؛وعد بتتميز بالعيون السوده الواسعه والشعر الطويل الكيرلي واوزعه جدالدرجه ان تبان طفله من قصرها 😂😂)

 

 

(نور بنت خالت وعد ونفس سنها ومعاها في المدرسه نور طويله جدا عن وعد وعيونها بني وشبه وعد جدا
(ساره و دي بقي صحبت نور و وعد ومعاهم في المدرسه ساره عيونها عسلي جدا وبيضه وشعرها اصفر وقمر وهما التلاته محجبين )
(ناديه خالت وعد و ام نور واحمد وزين وهي طيوبه جدا وبتحب وعد زي بنتها
(زين بقي و ده بطل الروايه شاب 24سنه وكان مسافر يدرس هندسه بره مصر ورجع
زين عيونه بني زي نور واحلي وشعرف كثيف واسود وجسمه رياضي جدا نظرا لانه بيحب ركوب العجل وكان مدرب ل ركوب العجل بره مصر وملامحه حاده جدا بس طيوب ويحب يهزر جدا )
(احمد بقي ابن خالت وعد واخو نور وزين وبيحب وعد جدا وبيعملها زي نور بالظبط لدرجه ان الناس بتفكرهم اخوات من حبهم لبعض )
باقي الشخصيات هنتعرف عليهامع الاحداث

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كان اخي)

اترك رد