روايات

رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل الثلاثون 30 بقلم ندا الشرقاوي

رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل الثلاثون 30 بقلم ندا الشرقاوي

رواية عالجتها ثم أحببتها البارت الثلاثون

رواية عالجتها ثم أحببتها الجزء الثلاثون

رواية عالجتها ثم أحببتها الحلقة الثلاثون

قاسم بصدمه….. رووز
روز… بااابي
دفعت كريم من عليها بقوة ليقع ج*ثة هامده نعم غرزت الس*كين في صدره
نظر قاسم إلى ابنته التى كانت واقعة أرضا وملابسها ممزقة ودم*اء كريم على ثيابها
أدار زين وجه سريعًا وهو يحبس عبراتها من النزول، ملابسها ممزقة، علامات الخوف والقلق على وجهها، ويوجد جروح على عنقها ووجها
اقترب قاسم سريعا بعد أن خلع سترته ليرتديها لابنته التي كانت على وشك فقد الوعي بسبب ضيق التنفس الذي يراودها منذ الصغر، وفقدت الوعي

 

 

صرخ قاسم باسمها…. روزززززز
حملها قاسم على يده وخرج من المكان بعد أن جائت الإسعاف والشرطة التي كانت أبلغتهم مريم خرج قاسم وصعد إلى السياره و روز على قدميه يضمها اليه بخوف
قاسم…. اطلع على المستشفى يا تيام
تحرك تيام إلى المستشفى، بعد أن بلغ زين رزان بأن روز بخير وأنهم في طرفهم للمشفى
بعد مرور ساعتين كانت روز في الغرفة وعلى انفها جهاز التنفس والجميع بجانبها
بدأت تستيقظ…. بابي
نظر الجميع إليها بلهفه
قاسم بلهفه…. عمر ابوكي وحياه ابوكي يا روز
عانقها بلهفه شديده وخوف ثم سالها بخوف…. عملك حاجة
هزت راسها بعنف…. لا أنا قت*لته صح هتحبس
قاسم…. للأسف مماتش لسه في العنايه لكن كان دفاع عن النفس
الجميع…. حمدلله على السلامه يا روز
روز….. الله يسلمكوا…. مامي وقفه بعيد ليه
تقدمت رزان ثم عانقتها بخوف وحب…. كده يا روز توجعي قلبي عليكِ
روز ببكاء….. اسفه يا مامي، بس خلاص أنا اخدت حقك
رزان…. أنا مش عاوزه حاجه.. أنا عاوزاكوا انتوا وبس
روز حاولت أن تغير الموضوع…. ضيع عليا العيد ميلاد ابن اللذينه
زين…. متخافيش هنعمل العيد ميلاد

 

 

روز….. زينووو
زين…. قلب زينو يا ناس كده تقلقيني عليكِ
قاسم بغيره….. تعال بوسها يالا دا اللي ناقص
زين….. لا هبوسها لما تخرجوا
قاسم…. ماااااالك
مالك….. اي شايفني في البيت
قاسم…. لم ابنك بدل ما ابوظ وشه يا مالك
مالك…. حاضر
بعد مرور سبع أيام والحياه سعيده بين الجميع اليوم قرر قاسم أن يعمل عيد ميلاد لروز
كان يقفل مع روز في غرفتها يختار منها فستانا يليق بها فهي أميرة هذه الحفله
قاسم….. أنا شايف دا مناسب
…. الله الله سايبني وجاي تنقي فستان الهانم
عانقته روز لتقول…. ودي جديده ما قسوم حبيبي هو اللي بيختار معايا كل سنه
قاسم…. حبيبتي يا روزي
رزان…. وأنا
قاسم….. أنت حياتي يا روزي
رزان…. هروح اشوف يوسف وأنت خلص
قاسم بضحك…. حاضر يا فندم

 

 

خرجت رزان وبدأ قاسم يتحدث مع روز
قاسم…. من اسبوع أنتِ تميتي ال18 سنة وأنتِ في سن ال17 حكتلك كل حاجة حصلت مع مامتك لان كنت حاطط ايدي على قلبي كل يوم من ساعت ما قالوا كريم هرب بدأت اعرفك كل حاجة عن حياته لان عارف الهدف أنتِ، ربنا وحده اللي يعلم أنا مبفرقش بنكوا بس أنتِ يا روز كنتي حاجه تانيه خالص اول ما شلتك مسكتيش غير معايا حبي ليكي كان غريب اوي ومازال غريب محدش حب كده انا عمري ما كنت بشيل أطفال أنتِ اول طفله شلتها، كنت فاكر بقا أن أول ما تنامي هقول الحمد لله خلصت من الزن لا أنا كنت بتسحب زي العيال اصحيكي علشان اقعد معاكي كنت برجع من الشغل بدري علشان اشوفك اول يوم حضانه كنت فرحانه ولا كانك رايحه الكلية مش حضانه وفي نفس الوقت زعلان انك هتبعدي عني، مخلتش العربيه اللي تجيبك لا بدأت اظبط شغلي على معاد الحضانه علشان انا اللي اجي اجيبك، حبي ليكي مختلف يا روز و هتفضلي حياه وعمر قاسم أنا بطلك الأول وحبيبك لما كريم كلمني حسيت أن روحي اتسحبت مني لو كان حصلك حاجه كنت هلوم نفسي اني مخلصتش عليه في ساعتها قبل ما اسلمه
عارف أن زين بيحبك وأنتِ بتحبيه بلاش توتر احنا علاقتنا صحاب وحبايب زي ما باجي احكيلك أنتِ بتحكي زين بيحبك بجد وأنا معنديش مشكلة بس بعد الكليه هتتجوزوا أين نعم هو عيل رخم وأنا بغير منه لكن اهم حاجة فرحتك يا روز قاسم
اغرورقت عين روز بالدموع لتعانقه بقوه…. بحبك اوي يا بابي
قاسم.. وانا بحبك يا قلب بابي
يالا يا برنسس الحفلة اجهزي وأنا هروح اشوف مامي
خرج قاسم متجه إلى جناحه لكن وقف عندما سمع حديث يوسف ورزان
رزان…. هتفضل قالب وشك كتير يا چو

 

 

يوسف…. مفيش حاجة يا أمي
رزان…. لا لا هيٰ وصلت لأمي يبقا لسه زعلان فين روز وزوز حبيبتك، متزعلش مني يا يوسف أنت متعرفش روحي كانت مسحوبة مني ومتعلقه ازاي
يوسف….. ليه يا أمي أنا اختي انخطفت ورجعت وانا معرفش السبب ومين الراجل دا
…. أنا أقدر اقولك ليه ما انت راجل ويعتمد عليك
رزان….. قاسم
قاسم…. روحي يا حبيبتي مع البنات واجهزي وانا هشوف يوسف وبعدين محدش بيزعل من مامته صح يا يوسف
يوسف….صح يا بابا
قبلته رزان من وجنته….. يسلملي حبيبي العاقل
وخرجت
قاسم….. عاوز تعرف
يوسف…. اكيد
قاسم…. من حقك لكن مش دلوقتي… أختك كان لازم تعرف لان هيٰ الهدف طبعا وأنا كنت عارف كده ومكنتش عاوز حد يعرف حاجة عن الموضوع دا لانه حساس شوية لكت حصل اللي حصل بس وعد اول ما تتم ال18 هتعرف السبب يا يوسف وبعدين عيب كده لسه ملبتش الناس هتيجي مين يقابلهم يالا يا چو البس علشان في ناس كتير عاوزك تتعرف عليهم
يوسف حاول يتفاهم الموضوع….. حاضر يا بابا
وخرج قاسم من عند يوسف، توجه إلى جناح حياه
قاسم…. يارب الفستان يكون عجب سمو الأميره

 

 

حياة…. بابي حبيبي افتكرت نسيت
قاسم…. انسى حياتي برده فستانك بنفس التفاصيل اللي كنتي بتقوليها قدامك ولو في اي تعديل قولي
حياة…. الصراحه الفستان تحفه يا بابي
قاسم….. تحفه علشان أنتِ اللي هتلبسيه يا قلب بابي يالا اجهزي عاوز برنسس انهارده
حياة…. طبعا
قاسم….. الحق رزان علشان كده هتزعل
حياه بضحك …. طبعا مين قدك
قاسم بعصبيه مصتنعه …. بنت عيب
حياه…. ماشي يا قسوم
قاسم بضحك…. الله يخربيتك مكناش عيال ابدا
حياه…. عيال مين دا أنت بتتعاكس
قاسم….أنا ماشي
في جناح قاسم ورزان
كانت تقف أمام الفراش تنظر إلى الفستان بانبهار، لم ينساها مهما طال العمر وجدته يعانقها من الخلف…. روز قلبي سرحانه في اي

 

 

رزان…..هسرح في مين غيرك يا قاسم حد يصدق حياتي دي اتجوزت وخلفتك وعيالي كبروا والسنين بتعدي وحبك بيذيد هاخد اي من الدنيا تاني وانا معايا كل حاجه ربنا يخليك ليا يا قاسم
استدارت لترفع نفسها فهي قصيره عن قاسم انحنى ليرفعها لتقترب وتقبله برقه، جائت لاتبتعد لكن وضع يده على رأسها لتستمر القبله
يعاملها كالالماس يخاف من كسره او جرحه
ننتقل لفيلا مالك ومريم
كان يقف زين اما المرأه يرتدي سترته، ثم وضع عطره المميز الذي اختارتهُ روز
دلفت مريم وهي تقول…. اش اش اي الحلاوه دي
زين…. حلو بجد
مريم…. قمر يا زين
زين…. حبيبتي يا أمي تسلمي
مريم….. زين أنت في أوله جامعة لسه بدري على الجواز والكلام دا احنا كلنا عارفين حبك لروز لكن لسه شويه
زين….. عارف يا أمي ان لسه لكن مش هبعد أنا هفضل قريب وقاسم عارف
مريم…. مش هتتادب بقا وتقول اونكل او عمو
زين…. أنا اخدت على كده اسمه قاسم وبعدين اهو مبيكبرش
قهقه مريم قائله…. ماشي يا زين انا راحه البس واشوف سلسبيل
زين…. كالعاده هتلاقيها قاعده مع بابا بتحكيله البطل عمل اي مع البطلة الروايات جننتها
مريم…. شاريه كتاب أميرة الرعد اللي نازل المعرض السنة دي ومهوسه ليه الكاتبة ندا الشرقاوي
زين…..ربنا يهديها
خرجت مريم، رن هاتف زين ليجد رقم مجهول الهويه
زين…. الووو
لياتيه الرد….. زين أنا حااامل
زين……..

يتبع
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عالجتها ثم أحببتها)

اترك رد