روايات

رواية عشق الانس الفصل الاول 1 بقلم علياء عيسى

رواية عشق الانس الفصل الاول 1 بقلم علياء عيسى

رواية عشق الانس البارت الاول

رواية عشق الانس الجزء الاول

رواية عشق الانس
رواية عشق الانس

رواية عشق الانس الحلقة الاولى

اول روايه
تعريف الشخصيات
البطله
عشق الجارحي فتاه جميله جدا شعرها اصفر و عينيها زرقاء اللون
وبيضاء تمتلك من العمر 20عام وا شخصيتها قويه جدا وتمتلك كبرياء وثقه بالنفس و مرحا جدا
وهي امراه اعمال ودكتوره لان هي دخلت كليه طب لسا في كليه الطب وتعلمت الأعمال من ابوها
محمد الجارحي رجل طيب ويمتلك من العمر58
ام عشق متوفيا
اخو عشق
فهد الجارحي يعشق أخته و يغار عليها وهو من الاخر كدا مز والبنات تتمني منه نظره يمتلك من العمر 25 ويلقب فهد الاقتصاد
عشق لا تعلم أن لديها اخوه غير فهد يلا نتعرف عليهم
صقر الجارحي مراد الجارحي أسر الجارحي جمعهم يمتلكون من العمر 30عام لأنهم توام ولاكن لا يتشابهان صقر الجارحي ظابط في المخابرات جاد جدا
أسر الجارحي دكتور في الجامعه التي بها عشق
مراد الجارحي راجل اعمال
انس الجارحي البطل يمتلك من العمر 30عام جاد جدا ووسيم جدا جدا والبنات كلها تتمني نظره منه
عمران الجارحي ابو محمد يمتلك من العمر 75عام رجل جاد ولاكن طيب القلب
نور صديقه عشق تمتلك من العمر 20
ريما صديق عشق أيضا تمتلك من العمر 20 يشتهرون في الجمع بلا ثلاثي
ابو انس وأمه متوفيان
زياد اخو عشق في الرضاعه وايضا الصديق المقرب لفهد
نبدا قبل ما الابطال يتوالدوا
محمد ابو عشق العمران
محمد يا ابويا انا طلقت امراتي
عمران ليه كده يا ولدي
محمد هي غارت على بيتها وانا كمان راح سافر مصر
عمران الي يريحك يا ولدي
يا فر محمد وتجوز ام فهد وعشق وبعدين ام عشق وهي بتولد عشق ماتت
أما مرت محمد عرفت انها حامل راحت لعمران لاكن عمران قطع علاقته مع محمد لأن اتجوز واحد من البندر وهي بتولد أسر وصقر ومراد ماتت
ورابهم الجد وما قلش لمحمد وكان عنده اخ لاكن مات هو مراته في حادث وتركه انس

تبدأ الروايه
عند عشق تستيقظ عشق تقوم تتوضا وتصلي وتقرا سوره الكهف فاليوم هو الجمعه
تنتهي عشق ثم تقوم ترتدي بنطلون واسع اسود وعليه هدي اسود وطرحه سوداء و كوتشي ابيض و شنطه بيضاء وكانت مثل الملاك
تنزل عشق وهي تقول بصوت عالي عشان يصحي البيت كله
عشق يا فهههههههههد
ابوه من وراها الله يخربيتك يابت ايه
عشق بمرح اصل يا محمد نوم ابنك تقيل
محمد محمد حاف كدا فين بابا
فهد وهو نازل من وراها
فهد دي البنات الكيوت مش ذئب الاقتصاد
عشق بردحه وماله ذئب الاقتصاد
فهد مالوش ياختي يلا نفطر
و ذهبه حتي يفطره
أما عند بطلنا يستيقظ بطلنا ويفعل فرده ثم ينزل الى عائلته
انس للخادم فين جدي يا سعيد
سعيد بحزن أسر وصقر ومراد معها في الغرفه لانه تعبان
انس جري علا غرفة جده
انس وهو ب يدخل مالك يا جدي
عمران بهدوء اقعد يا انس انا عايز اقولكم حاجه مهما قبل ما موت
صقر بحده متقولش كدا يا جدي
عمران بص يا أسر انت ومراد وصقر لازم تروح تشوفه ابوك
مراد نشوف مين يا جدي احنا عمرنا ما شفنا
عمران افهم الحكايه الاول امك كان عندها صاحبه كانت بتجي هنا بعد ما اتجوزت ابوك وكانت عنها من ابوك بس امك مش حسا
فمره شافت انا مفيش امل ان ابوك يلاحظها فراحت مفبركة صور ليها هي و ابوك وبعدين بعتت لامك امك قررت تطلق من ابوك من غير ما تقوله عن الصور عشان مين كرش ولاكن ابوك اعد كتير يسألها ليه فمره قالت له أن هي بتحب واحد تاني فطلقها حتى هو جه وقاله ان هو هياسفر وانا مردتش و لاكنه عاند وانا قطعت علاقتي بي
وامك جت بعد خمس شهور وقالت إن الدكتورة قالت إن هي ممكن تموت وهي بتولد
وصتني اني لابوكم الا لما تكبروا اقول لكم انتم
بس كدا
أسر يا عني يا جدي مش هو الي تخلا عنا هو اصلا مايعرف ان احنا موجودين اصلا اكيد انا موافق اروح اشوف ولا ايه يا مراد انت وصقر
مراد وانا موافق
صقر وانا كمان موافق
انس طب وانت تعرف بيته يا جدي
عمران اه يا ولدي
هنروح بكرا انشاء الله
في اليوم التالي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الانس)

اترك رد