روايات

رواية اشواك الورد الفصل الرابع 4 بقلم ميفو السلطان

رواية اشواك الورد الفصل الرابع 4 بقلم ميفو السلطان

رواية اشواك الورد البارت الرابع

رواية اشواك الورد الجزء الرابع

رواية اشواك الورد الحلقة الرابعة

بعد ان نطق الجد باسم ورد تلبس عزيز الشياطين واحس بنفسه ينتزع منه وبوادر سلخ في داخله وفوران في جسده وقام وصرخ.. سمعني اكده يا جدي بتجول اخد مين..

لينظر اليه عابد بتعجب ويقول.. مالك يا ولدي بجولك خد ورد مرتك واطلع فوج ماجولتش حاجه شينه..

ليستدير الي جابر وصابر ويهتف بفحيح.. يا نهاركو اسود ومطين بطين انتو جوزتوني ورد بت صابر… كانت هناك اخري قد ماتت تماما فعزيز قد تحول كيف الشيطان ومنظره اصبح كالثور الهائج وصدره منتفخ لتنكمش وتنزوي وتبدا بالارتعاش والرعب ..

ليهتف الجد.. فيه ايه يا ولدي..ميفوميفو

لتخبط الحاجه سعيده علي صدرها يادي السواد والفضيحه اللي حطت علينا وعليك يا ولدي.. .وزينات وجميله يشعران بالشماته والفرح.

لينظر الجد اليهم بانفعال.. ماتنطجو انتو اتجنيتو اياك فيه ايه..

ليقترب عزيز بجبروت وهو يصرخ.. بقي مالجتوش (لقتوش) في الكفر كلاته جوازه شوم الا دي.. تجوزو عزيز الجبالي لورد.. عزيز يتجوز ورد.. ورد المعيوبه.. انا اتجوز جوازه الطين والفضيحه دي كان يصرخ في وجه صابر وجابر.. وصابر جامد لا يتكلم وجابر قد بان عليه الوهن فجأة فاحس بالنصيبه التي اقدم عليها..

ليهتف عابد.. فيه ايه يا ولدي عيب الحديت ده ازاي تجول إكده. حجك عليا يا حاج جابر ابننا بس متعصب..

 

 

 

ليصرخ عزيز.. اسكت يا جدي جابر الهلالي ضحك علينا وادانا البت المعيوبه الي عنده.. البت اللي امها طفشت وابوها حبسها سنين يخبي فضيحه بته و َمرته..و عزيز الجبالي علي اخره الزمن يتبلي بورد المعيوبه اللي سيرتها علي كل لسان. انا اتفضحت علي اخر الزمن..انا عزيز بجلاله جدره(قدره) وشه اندعك في الطين.. الهلاليه جابو راسي الارض ولبسوني العيبه وحدفو عليا العار بتاعهم..

ليحاول عَمه ان يهديه.. اهدي يا ولدي اهدي وتتررمي عادي في الدار واجوزك بتي تبقي ست ستها يا ولدي..اهدي يا ولدي اكده.. ما هتتسمالكش ست يا ولدي وتجعد بعيد عنك ماتلمحهاش تخدم من سكات يا ولدي.. اهدي الله يخليك.. هناخدها ونجفلو عليها بعارها يا ولدي ونخلصو الحوازه تمت وخلصنا و هتخرج علي كفنها.. اهدي الله يرضي عنيك. .. . ميفو ميفو..

لتهتف زينات بسرعه ايوه يا ولدي جميله مكتبوالك من الاول.. سيبها اهنه مالهاش عازه وبتي هتبجي مرتك عن حج.. هملها تترمي في اي موطرح وبتنا تبقي ست الدار..انت هتزعل علي المعيوبه دي ماتنجهرش اكده يا وادي.. دي ماينزعلش عليها اهو الخدم زادو واحد يا ولدي وجميله هتبقي نوراه الدار.. ماتنجهرش يا جلبي..

كان كلامهم ينزع احشاء تلك الجَميله المستكينه التي تنتحب بقهر من جراء كلامه وسكوت جدها وابيها. كان الكل ينهش فيها واهلها لا ينطقون كانهم عبيد عندهم..كانت عيناها تنزف دما وقهرا..

ليصرخ عزيز ويشير عليها بقرف.. .. تترمي فين. اتجنيتو اياك.. انا اخد دي ليه انا عزيز اللي النجوع بتعمله حساب دي تبقي مرتي علي اخر الزمن.انا اللي زينه البنات تتمني ابصلها بس.. اخد دي.. ورد.. اخد ورد اللي العيبه طايلاها من اولتها لاخرتها..

 

 

انا عزيز.. يادي الطين اللي اتحط عليا..البنته خلصت خلاص.. ماتو عشان عزيز يتبلي بدي.. اه يا حرجه جلبي هموت منكو لله…. مرتي اللي هتبقي ست الجباليه واول بختي تبقي معيوبه. انتو ايه الفجر ده وجايبينها ومخبينها يا ظلمه عشان ماتتفضحوش وجايبنهالي تلزجوهالي..مخبين الشين والعار عشان تحدفوه علي عزيز.. مالقتوش الا عزيز.. جايبنلي جرفكم وعيبتكم تجهَروني وتبلوني بيه..جايبين اللي ماحدش في الكفر كلاته هوب ناحيتها من عيبها وشينها جايبنها لعزيز سيد الناس دي.. سيد الناس ياخد عار البلد ليه يا كفره.. وتاخد جدي لحاله وتكتب عليها عشان ما اعرفش عملتكم السوده.. تضحكو علي جدي الراجل الكبير اللي ماخبرش ان اللي بيجوزهالي مفضوحه في الكفر كلياته.. بتضحكو علينا يا هلاليه ومن سكات تلبسونا البت الشينه المفضوحه في البلد.. اللي مفيش راجل يهوب ناحيتها من عيبتها.. . بخت كتو خدتو تاركو مني وموتوني بدل فضحتي اكده.. كان يدور هائجا وما يطوله يكسره انا يا جدي تعمل فيا اكده انا تجيبلي بت َمفضوحه في البلد كلياتها ماحد هوب يتجوزها عشان عارها تقوم تجوزهالي ورد تتجوز عزيز الجبالي.. انا عايز اجلبها نار دلوك مش عزيز الجبالي اللي تحدفوله عيبتكم يا ولاد الهلاليه مش عزيز اللي ياخد الشينه اللي سيرتها علي كل لسان مش عزيز الجبالي االي اخد دي علي اخر الزمن. اه يا جتتي اللي هتموتني اروح فين دلوك اجوم اجتلكم دلوك واللا اجتلها والا اعمل ايه.. اخرج للبلد اجول ايه.. خدت بت صابر عشان العيل الصغير ياكل وشي.. البلد هتعملني مقلته يا كفره.. عزيز العالي اللي مفيش بت تطوله اخرتها ورد يا مري.. طب ايه دلوك ايه فاكريني هسكت. الهلاليه فضحو الجباليه يا عابد يا جبالي.. الهلاليه اللي بتهم عملت العار بدل مايجتلوها جايبني الم عارهم.. الهلاليه عايزيني اعيش متعاص طول عمري ووشي في الارض.. عزيز اللي طول عمره عزيز و ماحد يجدر يهوب ناحيته الهلاليه لبسوه ورد عشان يعلمو عليه.. بس علمو عليا بفضيحه وعار.. العار دخل دارنا يا عابد يا جبالي..

 

 

كان هناك صمت مطبق كان ينهج كالثور المدبوح وجده مصعوق و والدته تبكي علي حظ ابنها .وصابر وجابر لا ينطقون كل ذلك وهيا قد اصبح القهر ينغز جسدها وكلام عزيز دبحها ومزع احشائها وتنظر الي ابيها وجدها الصامتين بذهول لا تصدق ذلك الصمت. فالجد متهالك والاب جاحد صامت لا ينطق ويتلقي كلام عزيز المعيب في حق عائلته ولا ينطق كانت احست بالجنون ألهذه الدرجه رخيصه الهذه الدرجه لا يعتبرونها منهم بل عار حقيقي والحاج عابد مذهول وجنبها سعيده تندب حظ ابنها بتلك المعيوبه وعمه يهدئه ويخبره بانه سيجوزه ابنته لتصبح ستها وتصبح هيا خدامه للجباليه وهناك ذلك الجاحد الذي طعن شرفها امام عيلتها دون خوف او حتي ذره خشا من ربه كان كالثور الهائج يصرخ بهم ولم يعمل حساب الراجل العجوز الذي تهالك وجلس يحط يده علي راسه.كان قد قال وقال وكال وفاض الكيل.. كان قد كفي ووفي بنعتها بابشع الكلام والكل صامت كانه السيد وهم العبيد كان جحوده لا يوصف وكلماته تقطر سما الا ان ماجعلها تشعر انها مست وجنت ان ابيها وجدها لم ينطقا ويوطيان في الارض.. كأنهما يقران بذنبها وانها فعلا معيوبه ومفضوحه.. وانهم بلو عزيز الجبالي ببنتهم الشينه هنا. وانها فعلت العيبه امامهم ورأوها. هنا قد قلبها من حديد وفار جسدها وتحولت الي فرسه جامحه تطيح في من امامها تحولت ورد الملاك لجبروت لم تعد تحتمل ظلم الدنيا كان الصمت مطبق علي الجميع بعد ان بخ عزيز كلام كالسم نزل علي قلب ورد جعله يفور كما فار تنور نوح عليه السلام.. ففاض بها الكيل من تجبر البشر جميعا. اب جاحد وعائله مقيته وزوج لا يمكن ان يوصف بانسان كانت تنظر مذهوله لماذا الصمت ماذا فعلت في دنيتها لتتحمل كل هذا الهوان وهيا التي عاشت ملاكا لا تفعل الا كل الخير لهم تعذب وتطحن وتستغفر ربها ولا تلجأ الا اليه ماذا فعلت وليس لها احد ولا عون الا الله. ليلهمها الله قوه هائجه لم تعرف كيف خرجت منها كانت ورد ورده ملائكيه سحقت قهرا لتقوم لتبرز اشواكها لتغرزها في صدورهم جميعا لم تهتم بابيها ولا ذلك المتجبر ولم تهتم باحد اهتمت بدرء الظلم عنها فكفاها السنتهم التي تلوكها لسنتين مرار شافت فيهم السواد لتقوم وتقفز وسطهم وتكشف عن وجهها بعنف ليظهر ملاك فتاه رائعه الجمال فتاه ذا طله ملائكيه فاتنه من يراها يظن انها ليست الا من الخيال.. ليبهت عزيز قليلا من فعلتها ورجف قلبه من طلتها الرائعه وما جعله مبهوتا اكثر ماصدر منها

 

 

 

 

وهنا تصاعد غضب والدها عندما سمعها تصرخ.. بس بس انتو ايه كفره ماعندكوش رحمه ياللي ماتعرفوش ربنا..يللي ما هتوردوش علي جنه واصل.هتروحو من ربنا فين . كانت قد اصبحت كالفرسه الجامحه وطاحت بهم تقف في وسط الرجال وعينها تشع كره لهم جميعا واصاب عاصم وعابد الشلل فكيف لفتاه تفعل ذلك ما هذه القوه

اما عزيز فتراجع قليلا ليهدي نفسه ويتاملها كانت عيناه مسلطه علي وجهها مثل الصقر لا يحيد عنها كانها مسته..كان يلتهمها بعينيه وقلبه يرجف. وجدها تهالك ووضع يده علي راسه

ليذهب اليها ابيها.ويصفعها علي وجهها بشده لتقع ارضا . ويصرخ.. انت يا بت ازاي تفتحي خشمك في مجعد الرجال

ليقفز قلب عزيز مره واحده لمرأها فقد سال الدم من انفها من قوه صفعته وظن انها ستنوح وتخاف من والدها ليندهش ليجدها تقوم وتقف له.وتمسح انفها و تدور كالمجنونه.

وتقول.. بحقد وقوه ارهبتهم.. هما فين يابوي الرجال هما فين انا مش شايفه رجال.. ليبهت الجميع.

 

 

لتكمل صارخه بقوه ابهتتهم وارجفت قلوبهم وعزيز منصعق من منظرها لتكمل بقوه واستعلاء.. الرجال يابوي بناتهم مايتنعتوش بالعيبه ويسكتو. الرجال يابوي بناتهم ما يتهموش في شرفهم ويسكتو. الرجال مافيش حد يهوب ناحيه شرفهم وحريمهم.. الرجال اللي يسمع حد بيرط علي حريمه يجتله. ساكت ليه يابوي وهو هيتجوز عليا ويجبلي ست ستي ما هو انا معيوبه وماشرفش.. انطج ساكت ليه.. وهو واجف يتبجح ويجول عليا معيوبه ساكت ليه يا جدي وموطي راسك كنت شفتني فين بعمل العيبه يا جدي يا كبير الهلاليه.. ورد الهلالي عملت ايه عشان تقف لدول وتسَمعهم ينعتو بنتك بالشينه وتسكتلهم.مين دول اللي يتجبرو ويوصمونا بالعار والهلاليه يسكتو.. الهلاليه مايسكتوش لده .مين ده الي يوجف يجول هجتلكم وههجتلها كان مين في بلده عشان يتجرأ ويجول إكده . . كنت امتي شينه يا ابوي.. طب ماجتلتنيش ليه لما انا سبه ومعيوبه وشينه..
كان عزيز قلبه يرجف ان هناك انثي تقف هكذا في حضرت الكل.. وهما علي رؤسهم الطير والوحيد الذي لاحت انفراجه وابتسامه علي وجهه هو عابد الجبالي لشئ في نفسه.. كان صابر كلامها دخل لقلبه لاول مره
لتكمل.. عارف ليه يابوي ساكت عشان كنت بتعشج امي االي طفشت من جبروتكم وشركم ساكت عشان بتكرهها َفبتكرهني وجايبني لولد الجبالي يذل فيا عشان تاخد حجك من مرتك يابوي.. الراجل ماهيسيبش راجل يجول علي بته شينه الا ويكون ممزع مصارينه عارف يا جدي لو كت جويه و جادره كنت مديت يدي وطلعت روحه بيدي ولا اتهزلي شعره..ليرجف قلب عزيز من قوتها وكلامها يدخل علي قلبه يصعقه وهيئتها قد سلبته تماما .لو كت راجل كت عرفته مجامه يابوي.. لو كت راجل كان عياري دخل جلبه خلص عليه. ليرجف قلب عزيز وينبض بشده ويفور جسده من جملتها ويسهم في وجهها اكتر.. لتكمل لو كت راجل كت عرفته مين هيا ورد الهلالي. بس اني مش راجل. اني مره بميت راجل. اني مره هلاليه ماحدش يطولها ولا يعيبها . سنين يابوي وانت حابسني ماشفتش طرف الشارع ولا هوا ربنا.. يبقي جبتلك العيبه منين رد لو تعرف ياللي بتجولي واجفه في وسط الرجاله.. ايوه واجفه في وسطيهم وهجف اكتر واكتر لاني ما لجيتش راجل

 

 

 

يجفلي(يقفلي) يجبلي حجي منيكم و َمنيهم.. حط يدك يا جدي كمان علي راسك خزيان بس عارف خزيان ليه. لان بدور هيا اللي كانت هتبقي مكاني بس ازاي لازم نحدفلهم البت اللي صابر الهلاللي بيكرها َمش عايزها عشان عيله الجبالي تذل فيها واجف ساكت وموطي وهما هيرموني كيف الكلبه ابقي خدامه ويجبولي ست يتجوزها تبقي فوج راسي.. اكمل سنيني هوان و ذل ذي َما عيشتوني في ذل يا ظلمه ياللي ماهتشفوش رحمه ربنا.موطي راسك يا كبير الهلاليه لعيل من دور عيالك يعيبك ويشينك في عرضك..ليبهت عزيز ويتراجع.. لتصرخ اكثر.. موطي راسك ليه يادي المرار الطافح.. . فوضت امري فيكم.. فوضت امري في رجاله جابو العيبه لروحهم.. رجاله يتنعتو بجله الشرف ويسكتو. رجاله جايبين بتهم وعارفين هيتعمل فيها ايه.. افرح يا جدي يا جابر يا هلالي بتكو المعيوبه هتتذل اكتر وهتخدم الجباليه وهتطلع في كفنها كيف الكلبه وانت يا ابوي نام وارتاح انك خدت حجك من نعمات المعيوبه اللي طفشت منيكو.. يا ريتها ماتت وموتتني اكرملي من اليوم الغبره ده اللي اشوف رجاله الهلاليه واجفه مطاطيه اكده وموجفهم راجل جد(قد) اعيالهم يتبجح ويذل فيهم ومفيش حد نطج ولا وجف الا مره هيا اللي وجفتلهم . مش حاسين بالعار من نفسكو.. انتو كيف اكده يا دي الجهر اللي انتو فيه.دا يوم موت الهلاليه كلياتها.. يوم ماحطو راسهم في الوحل بيدهم مش بيد ده.. ده يجول والكل يجول بس انتو لاه انتو تجفو وتجيبو مصارينه َو مصارين غيره.. بس اجول ايه الهلاليه موتو نفسهم بيدهم ومش خابره هما خايفين ليه وعيبتهم جايه منين.. انتو عيبتكو مش مني انتو عيبتكو منكو. بس انا مش خايفه ولو هموت دلوك ولو هيجطعوني..دا يبقي يوم المني كمل سكات يابوي لاني هاخد حجي بيدي جدام البلد كلياتها هاخد حج سنين العيبه اللي ماعرف جاتلي من وين يا ابوي.. خليك ساكت وهتشوف ورد الهلالي هتعمل ايه وافرح يا جابر يا هلالي بت ابنك هترجعلك سمعتك.اسكتو كمان َانا ما هسكتش دانا هعلي صوتي وهعليه وهيبتي هتطول الكل.. ورد الهلالي هتجبلكو شرفكو. ورد الهلالي هتخرس ده وغيره. ورد الهلالي ما هتسيبش حجها واصل.. اصل اني ورد.. وردة الهلاليه كلها اللي مافيه راجل يوصلها الا بطلوع روحه.. وطو كمان وطو يا رجاله.. رجاله الجهر والحزن وطي يا جابر يا هلالي يا كبير كبير الهلاليه ..بس اني لاه الله في سماه ما هوطي لجنس مخلوج واصل .المره اللي بضفر رجاله الهلاليه هترجعلك هيبتك وتشيل شينتك يا جابر يا هلالي.. وطي راسك يا كبيرالهلاليه وورد هترفعالك دلوك.. ورد هتعليك فوجيهم كلهم وهتوصل رجابتك السما.. ورد الهلالي هتخلي ابن الجبالي يبلع لسانه ويلم حاله ويعرف بيتحدت عن مين..ورد هتعلي طرف كعبها عالكل والكل يطاطي وينخرس.. اني المره اللي اتعابت بغير وجه حج بتجولك ارفع رجابتك و اجف (اقف) شد حيلك واجف كيف الاسد عشان اني هلاليه شريفه تخلع جلب اللي يفكر بس بس انه يبص مش يجول.. يبص لطرف توبها.. طرف توبي اللي صنف الجباليه ماحدش يطوله.

 

 

 

واستدارت بعنف لتقف لعزيز اللذي كان قلبه قد تحول الي شعله من نار كيف تكون هناك انثي بهذه القوه لم يتخيل في حياته ان يري فتاه هكذا كانت فتنه في حد ذاتها تحولت الي شعله من النار لتظهر بمظهر لا يوصف من روعته.. كانت كطوفات ناعم نزل عليه اهلكه.. كانت قد قالت وكالت وابهتت الجَميع وقلبه سيخرج من مكانه من جَمالها وقوتها وخاصتا عيونها التي الهبته من قوتها كانت فرسه عن حق وكان غاضبا فلم تقف امامه انثي من قبل تقف له هكذا تناطح الكل .. كان كلامها ينغرز بداخله ولا يعلم كيف دخل لقلبه ابهته وصرعه.. ما هذه القوه.. من اين تاتي انثي بهذا الشكل قوه ضاريه وانوثه طاغيه وعيون ليس لها وصف كانت قد استدارت فسرح في عينيها كانها جنيه اخذته بعيدا.. ولكن ماذال في جعبتها ما ستجعله يجن منها…
لتقول وتعلي صوتها وتنظر اليه باستعلاء وتشير اليه بيدها دليل الاستهزاء .. وانت يا إبن الجبالي.. كنت شفت طرف ورد الهلالي فين عشان تجول عليا معيوبه وشينه.. كنت شفت طرف كعبي فين يابن الجبالي يا كبير يا عالي يا زينه الشباب ياللي هتجعد في يوم وتحكم بين الناس.. هتحكم ازاي بالعدل يابن الجبال من غير شوف . تحكم عليا بتاع ايه ليك عندي ايه شفته يا ولد الجبالي.. كان كلامها من قوته يدخل كالخناجر بداخله لتكمل.. دا ربك قال وتيقنو.. انت اتيقنت كنت جبتني من احضان الرجال يابن الجبالي. انت عارف اللي يتهم حد تهمه زي اكده عِجابه (عقابه) ايه عند ربنا. الله في سماه ربك هيحرجلك جلبك في يوم علي عيبتك من غير حج. ماتنطج واجف تتبجح ان ورد معيوبه وهما ساكتين وانت طايح. طب اعمل حساب الراجل الكبير اللي جاعد حاطط يده علي راسه.. كنت خدني ارميني في اي مجعد واحبسني سنين عمري اللي جايه. كنت اعمل حتي الستر يا راجل.. دا اللي يستر وليه ربه يستره. بس لاه ازاي لازمن ابن الجبالي يتجوز ست عن حق

 

 

في نظره ياخد نقاوه البلد ماهو مش جليل(قليل) سلطان في نفسه وانا معيوبه وشينه مانفعلوش.. جبروت عزيز الجبالي ماتنفعلوش ورد المعيوبه. بس انا هجطع لسان اي حد اي حد عاد يجول اكده يابن الجبالي..كلامك اللي اتجال هخرس ألسنت اي حد يعاود يردده.وهعرفك ان ورد يحفولها عشان يوصلولها.. ورد اللي شرفها بصنفك كله. ورد اللي هتخلع جلبك وجلوبهم لو نطجتو بالشين والعار عليها. ورد اللي هتسكتش لا ليك ولا لغيرك حتي لو موتني.. ورد هتمد يدها تاخد جلبك تدعكه تحت رجليها ولا تبصله.. انا ورد اوعي لحالك واعرف هيا مين ورد ان كنت انت عزيز الجبالي اني الورد. اني الورد كله.. ورد الهلالي اللي لا يطلها انسي ولا يلمحها جني.. ورد اللي هتركعك انت وغيرك وتخرسكو.. جدامك حلين والكل يسمعهم َورد الهلالي بتجولك دلوك حالا هتاخد حجك يابن الناس وتعرف الشينه حالها كيف والعيبه واصله لفين وتخرجني لابوي يا يجتلني يا تجفلو خاشمكو ولا تنطجوش بكلمه واي حديت تاني ماهسكتش عليه.. مش انت راجل وبيجولو سيد الرجاله انا بقلك اهوه خد حجك واديني حجي يابن الجبالي وعرف الناس ان ورد الهلالي يا اما معيوبه يا اما ستك وتاج راسك وست الهلاليه والجباليه كلياتها.. ورد الهلالي اللي نعتها بالعيبه بتجولك جدام الكل ادخل عليا دلوك يابن الجبالي وطلعني بشرفي يا تطلعني ترميني ليهم واتجتل ونوخلص. انا الموت دلوك راحه ونعمه من وجفتي بين عالم ما هتوردش علي جنه.. عالم مايعرفوش يعني ايه حج ولا شافوه.. عالم اتنزعت الرحمه من جلوبهم.. خد حجك يا عزيز يا جبالي ولو رايد تخليها عالمشاع ودخله بلدي دخل عليا ستات الجباليه كلياتهم ياخدو شرفي معاك ماهيهمنيش المهم اخد حجي منيك ومنيهم.. ورد الهلالي هتدخل المجعد وتاجي تدخل عليها وتبقي راجلها يا تموتها وتدفنها.. دا اخر الكلام وما هيحصولش غيره ولا هرضي بغيره ولا هسكت يا اما تموتني دلوك..هتدخل عليا راجل وتاخد شرفي ياما اسمع ضرب نار والناس تعرف ان ورد الشرف يركعلها ويوجف (يقف) خزيان جدامها ياما اسمع ضرب النار دخل جلبي ويريحني منكم ومن دنيتكم. خلصت اكده يابن الناس .. واستدارت وخاطبت الحاجه سعديه بادب.. وين مجعدي يا اماي…

 

 

 

كانت سعديه مصابه بالشلل.. لم تري مثل هذا من قبل وما ان قالت لها اماى حتي رجف قلبها..

ليهب صابر ليهجم علي بته ليصرخ عابد خدي بتنا لمجعدها يا حاجه..
لتاخذها سعيده وتمشي و ورد ترفع راسها بشموخ..

لتقف فجاه وتستدير وتخاطب جدها وابيها.. واه يا جدي انت وابوي اول ما البيه العالي زين شباب الجباليه ياخد حجه وتسمعو ضرب النار وظغاريط النسوان وتعرفو ان بنتكو مش شينه وشرفكو رجعلكو اعتبروني ميته خلاص جبتوني ودفنتوني وخرجتو من حياتي.. بس خرجتو مرفوعين الراس بسببي.. انا دخلت اهنه عشان اردلكو شرفكو .. انا هعيش واموت ورد الجبالي اللي هتعرفكو الشينه دي هيبقي شكلها كيف بعد شويه وتستدير..

اما جدها شعر بالتمزق فقد قضي علي ورده جميله لتتحول الي اشواك تغرزها في قلوبهم جميعا بلا رحمه راحت ملاك الورد واتت اشواكها لتدافع عن نفسها من غدرهم وظلمهم واهتز صابر من هول كلامها وتحوله لوحش ينهشها وهيا لم تفعل شئ وصمته المشين امام عزيز وهو يسب ابنته.

وجلس عاصم مذهولا و هو يهتف.. ايه ده هو فيه اكده يا عالم البت دي كيف اكده..

ليبتسم عاابد.. مالها يا عاصم بت ولدي عزيز مالها عروسه الدار البدر اللي دخل ينور دارنا. اللي ما هسَمحش لحد واصل يتحدت عنيها بكلمه. فعابد له نظره ثاقبه كانت كيف الفرسه الجامحه وعزيز لا يليق به الا فتاه كهذه.. كانت انثي جامحه لايقدر عليها الا عنفوان عزيز فكان يعلم ان ابنه عاصم ضعيفه مدلله ولا تصلح لعزيز ولكن تلك الفرسه التي وقفت ونهشت قلوبهم جميعا ولم يهتز لها شعره لا تليق الا بولده.كان يعلم انها صادقه شريفه عفيفه فهو رجل حكيم .ليقول لجابر وابنه بتكو في عنينا يا حاج جابر وانسي اي كلام اتجال اللي يدخل دار الجباليه يتشال عالراس الغلط عندي اني وافجت مايتعملهاش ليله كيف البنته كلياتهم.. بس ملحوجه لينادم علي الغفر انت ياد منك ليه.. انت يا ولد.. وجف شباب الجباليه كلياتها بره بالسلاح عشان بت الهلاليه دخلت دار الجبالي.. ورد الهالي عزيز ولدي هيدخل علي مرته زينه البنات والرجاله عن اخرها توجف ماعاوزش عيل ولا راجل من الجباليه في داره ولدي هيدخل علي بت الهلالي والرجاله علي وجفه يضربو نار يعلو شرف بتنا العفيفه الغاليه بت الغالين لينصعق الجميع مما قاله.. وقعد الجد مبتسما ينظر إليهم وهو الوحيد الذي يشعر بللسعاده..

 

 

 

لتلطم زينات علي ما قاله الجد.. كيف يا حاح ناخد الَمعيوبه ويتعملها ضرب نار كمان لاه يا حاج مايصوحش.. بتي جَميله لازمن تتجوز عزيز الليله عشان الفضيحه والجرسه..

ليهتف الجد بعنف.. اجفلي خاشمك يا زينات وبطلي رط نسوان.. لتجلس زينات مقهوره وتبكي جميله والكل في وجوم.

اما ذلك الصنم الذي اخذ دشا مثلجا نزل علي جسده جمده من هول قوتها و جموحها فكان اصابه الشلل واحس برهبه.. هيا كيف أكده.. انا ماشفت اكده واصل. دا وجفت نهشت جلبي وانا مانطجتش.. دا خلتنا كلياتنا مانسواش واصل. عزيز الجبالي كيف اتخلجت اللي تجف جصاده اكده.. كان يطحن داخله ما بين غاضبا لحاله فهو ليس كاي احد وبين تعجبه وانبهاره من تلك الفرسه التي وقفت تناطحه وخلعت قلبه كما قلت. كان يشعر بالرهبه ولاول مره يرجف قلبه لانثي واي انثي فورد الهلالي تسحر من تراه بانوثتها ورقتها ولكنها الهبته بعنفوانها وجموحها. مالي اكده مش علي بعضي دانا عزيز الجبالي يتجاله اكده.. ايه البت دي كيف جادره اكده وهيا كيف الملاك.. كيف اتحددت اكده وهيا كيف الورده.. منين طلع كل ده. دا واجفه كانها نجمه ماهتخلينيش اطولها.. ايه ده جمر واجف يناطح ويهبش الجلوب.جمر وطاح في الكل ونوره خزج عنينا كلنا.. . جلبي هينخلع ومش حاسس بجتتي.. انا واجف والرعشه جواتي هتموتني ودي راحت ولا كانها عملت حاجه.. جت منين دي وايه اللي مخبياه ده.. ورد الهلالي اللي سبيتها وعيبتها لما طلعت روحها وجفت جلبي وحاسس اني روحي بتطلع.. ايه الفوران اللي في جتتي ده وايه الجوه والنعومه دي.. هيا خلعت جلبي صوح. فيه حلاوه اكده دا كامله مكمله مفيش فيها عيب. دا مايطولهاش عيب من اساسه.. وضع يده علي قلبه..دج دج(دق) لما هتفط من مكانك كيف انا هتجنن البت وجفت لي جلبي ايه اللي حاصل فيا ده…طبهعمل ايه دلوك.. البت نار والعه هرست جتتي وجادت فيها هشيم والدخان طاح يخنج نفسي.. ايه ه يا عزيز.. ايه اللي حصلك.. دانت هتفطس ونفسك ماعرفش تاخده.. البت فارت وفورتك وراحت وسابتك بتهري وتغلي هتطحن نفسك وهترشج في السجف من نارك من منظرها.. ايه يا جدع ده ماعداش عليك واصل….

 

 

 

ليقاطع الجد تفكيره ويهتف يلا يا ولدي اطلع لمرتك يلا يا جلب جدك ماتسيبهاش واصل فاهم يا عزيز دي مرتك يا ولدي ومالكش غيرها دلوك..

صعدت هيا فوق برفقه الحاجه سعيده التي لم تنطق وادخلتها وقالت.. حاجتك عنديكي كلياتها مرصوصه وتركتها وخرجت هاربه فبداخلها شئ معجب بتلك الفتاه ولكن موت زوجها علي يد تلك العائله يغل قلبها من ناحيتها..

لتجلس ورد فتره تستعيد وعيها وخلعت الملس الاسود وظلت جالسه تفكر فيما فعلته لتحمد ربها انه اعطاها القوه وانها نهشت قلوبهم جميعا كان كل ما يهَها في دنيتها الليله وفقط شرفها وفقط.. ستتحمل وتتحمل وما ان تاخذ حقها فليفعل مايشاء فليتزوج فليحبسها او حتي يقتلها لا تهتم فروحها متعلقه بتلك الليله لتتجلد وتقول جومي يا ورد انت اصلا ميته جومي وخدي حجك منيهَم وقامت وفتحت الدولاب لتخرج قميص نوم حريريا ابيض دليل الطهر والنقاء قصير وذو حمالات رفيعه بفتحه صدر وضهر كبيره وفتحه جانبيه ولبسته ولبست فوقه رروبا شفافا يبرز مفاتنها كانت فاتنه شعله من الجمال بشعرها الرائع وجسدها الغض الجميل وكان القميص قد اضفت هيا عليه نورا فوق نوره من جمالها كانت كأمها التي الهبت صابر وجننته لتاخذ فتنتها وتزيد عنها عيونها التي تلهب من امامها.. كان جسدا يشع انوثه بثناياه المنحوته الرائعه التي يركع لها اي ان كان. وقفت تنتظر ذلك المدعو زوجها ومر بعض الوقت وقلبها يرجف وهيا تجلس علي السرير تنتظر ان تكمل عليه وتنهش قلوبهَم جميعا لتاخذ حقها منهَم جميعا لتجلس مرفوعه الراس تنتظر من سبها وووصمها بالعار لتجعله يبتلع كلامه وتخرس به كل السنه النجع كله..جلست وكلها عزم ان تسترد شرفها وتخلع قلوبهم جميعا ثم رميها بلا رجعه.. لتنتظر العزيز لياخذ شرفها ليجعلها عزيزة العزيز بعد ان طال شرفها… لنري ماذا سيفعل العزيز واي ضربات اخري تنتظره من تلك الرقيقه ليسقط صريعا لها ام سيكمل كما هو عزيزا لا يبالي.. سنري ايها العزيز..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اشواك الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *