رواية كان حبا الفصل الخامس والسبعون 75 بقلم رجوع الأمل
رواية كان حبا الفصل الخامس والسبعون 75 بقلم رجوع الأمل
رواية كان حبا البارت الخامس والسبعون
رواية كان حبا الجزء الخامس والسبعون
رواية كان حبا الحلقة الخامسة والسبعون
نظرت ملك بصدمة وهي ترفع يديها لتضعهما فوق وجهها صارخة طالبة النجدة من سمر
اغمضت عينها تنتظر ان تدهسها تلك العجلات بلا رحمة فتحت عينها بعد مدة لتجد نفسها تقف وقوائمها ترتجف وتلك السيارة الفاخرة تقف على بعد سنتمترات منها اخذت نفسا عميقا وهي تحمدفي ربها تحسست جسدها المرتعش لتتاكدانها بخير ولم تمت كاد يغمى عليها وتزايدت دقات قلبها بجنون من‘شدة الخوف
فتح الباب ونزل والخوف يتملكه حد الرعب سلامتك انت كويسة نظر بصدمة ليجدها تقف ترتجف ركد نحوها وحاوطها بذراعه ملك
نظرت فيه وهي ماتزال تحت تاثير الصدمة لم تستطع نطق اسمه كله
ط
وسقطت مغشي عليها بين ذراعيه هتف بخوف ملك فوقي ملك ارجوكي انت كويسة
صاح المارة المتجمهرين حول المكان خذها للمستشفى
نظر من حوله ليستفيق هويركد بها نحوى سيارته على أقرب مستشفى
في الاعلى تحديد بمكتب ياسين
كانت تراجع بعض الملفات التي طلبها تتحدث وتشرح له باحترافية رغم شعوره بضياع بين عينها وحروف المعزوفة من بين شفتيها
الا انه كان يعود لينهر نفسه ويستغفر ربه مرات كانت تستغفر معه لاسفزازه لا اكثر ومرات تكتم ابتسامتها
كدا نكون خلصنا التقرير اللي طلبته حضرتك اي خدمة تانية يافندم
ابتسم ايوه فيه ممكن اعزمك على اكلت سمك على النيل
نظرت فيه
ياسين؛ بتبرير ملك هتكون معانا فزت واقفة ياخبرانا نسيت ملك كانت هنا زمانها زهقت ميش بعيد تزعل وتروح اصلها اليومين دول تصرفاتها غريبة
نظرفيها وهي تخرج تنهدبعشق
لس ميش انا اول اهتمامتك امتى بقا هنال الشرف دا
بينما طارق كان قدوصل بها للمستشفى هويصرخ دكتور لوسمحتم دكتور
دخل بها لقاعة الفحص الدكتورة ؛لو سمحت تفضل عشان اعرف اكشف على المريضة
خرج هويتمني ان تكون بخير
بينما هوجالس مر عمرصدفة نظر فيه تاكد من شخصيته اتجه اليه بقلق
خيرياطارق ايه اللي جابك هنا نظرفيه طارق وهويقف
أصلي كنت معدي الطريق كنت سايق وانا شارد
قطب عمر بين حاجبيه
تنهد بتعب
انا صدمت بنت وهي جوى هوانا مصدمتهاش كنت هصدمها
عمرلوسمحت ادخل شوف ملها وطمني
بدي له متوترا وقلقا
ربت على كتفه اهدى خير ان شاءالله
طب ادخل شوف ملها
هزراسه ودخل بمجرد دخوله والنظرفيها تفاجئ هتف ملك
نظرت فيه كل من الطبيبة والممرضة
تقدم منهن سائلا بقلق مالها يادكتورة سماح
ابتسمت بمودة ماتقلقش يادكتور عمر الظاهر تعرضت لصدمة انا إدتها حقنة قاطعها بخوف هي كويسة
هزت راسها بنعم هتبقا كويسة ان شاء الله
ماتقلقش احنا قمنا بلازم
ضغطها كويس كمان معدل السكر في دم طبيعي الحمدالله
هزراسه بموافقة
بينما طارق كان يقف ينتظر خروجه بلهفة
سمر التى اتصلت بهاتفها مرار وتكرار بدء القلق يغزو روحها هي ليه ميش بترد اكيدزعلانة مني ميش عارفة مالها كل يوم بحس انها بتبعدعني اكثر هوانا قصرت معها في ايه ياربي اتصل تاني يمكن ترد
في المساء
في شقة احلام
كانت تنظر اليها وهي تتأهب للمغادرة ماتفضلي شوية كمان والله مالحقت أشبع منك يابنتي
قبلتها ماغي
تحدثت احلام بترجي وامل ماتفضلي معايا الليلة ولوعلى شريف ماعتقدش هيمانع ضمتها اليه بحنان انا ححاول اقنعه نفسي تباتي في حضني اصلك وحشاني اوي اوي
تملصت من حضنها معلش ياماما خطفتها لحضنها وهي تبكي الله قدايه طلع حلوى منك الكلمة تاني ياماغي ارجوكي تاني بقالي سنين نفسي اسمعها منك
ضمتها بحب وشوق الله ياحبيبتي
ربنا ينتقم من اللي حرمني منكم
همست بدعاء ورياءكل بسبها كل بسببها هي اللي فرقتنا وبعدتكم عن حضني
ماغي التي مشاعرها ملخبط ابتعدت عنها بصعوبة فارس عمل يرن عليا وانا عمل موبايل على الصامت لوسمحتي ياماما لازم امشي تشبثت بها بقوة
اسفة ياماما اوعدك اني هبقا اجي تاني لوسمحتي
وخرجت مسرعة بينما احلام زاد نوحها وحقدها على شهيناز التي تعتقدها السبب في بعداطفالها عنها ونسيت مافعلته هي بهم
صرخت بغل ميش حسيبك ياشاهي الحقيرة ميش حسيبلك ولادي تاني اوعدك حستردولادي بيتي و حياتي كل حاجة من حقي انا
هندمك على الساعة اللي فكرتي فيها تاخذي حاجة تخصني
بينما فارس اخذ شقيقته وغادر ظل الصمت لوقت مسيطر على المكان حتى وصلا
ركدت شهيناز نحوي النافذة وهي تبتسم رجعو فارس جابها وجاءيا شريف الحمدالله
تنهدت براحة قبلا جبينها هوانت كنت فاكر انها ميش هترجعه
شهيناز؛ وهي ترميراسها على صدره الحمدالله انا كنت خايفة اوي اوي ياشريف ماغي حساسة اوي وقلبها طيب
شريف؛ تربيتك ياحبيبتي ركد اشرف نحواخته ورتمى في حضنها وحشتني يا ياميمي كنت فين طول النهار
ابتسمت وانت كمان ياحبيبي محسسني اني غبت سنة
فارس؛ هويضمها الى جنبه خذي بالك
دمكار كل اللي عايزه مصلحته وبس تلقيه محتاس في كم تمرين وخايف لا الميس بكره تعلقه
نظرفيه لايا ابيه ميمي وحشني بجد ميش حب مصلحة بس فعلا محتاجها في كم مصلحة يعني بعد اذنك
هوياخذ يدها
فارس؛ لا ياحبيبي ميمي حتبقا معايا لانها وحشني اكثر منك
نظر شريف فيهما ثم في زوجته ربنا يحميهم وخليهم لبعض
شهيناز وخليك ليهم ياحبيبي عملين زي العصافير
ضمها الى جنبه وخليك لينا كلنا ياروحي
بقولك ايه يا شاهي متجي نطلب ملك بشكل رسمي الولد بيتعذب في صمت وانا الصراحة خايف حد يلف عليها ويخطفها منه البنت حلوى أوي كمان جذابة وذكية وجريئة
ابتسمت بتصنع وهي تكتم مشاعرها وشكوكها
مع ذالك قالت وماله ياحبيبي اكلم سمر اهوبمرة نطمن عليهم الاتنين بعد المرطون اللي قطع الحاج
نظرت في فارس بحسرة وهي تحدث نفسها خايفة ماتكونش في بالها ولا شيفاك ياابني ربنا يكون في عونك
في فيلا ياسين
كان قد صلى و رتل بعض ايات الذكر الحكيم قام متجها الى سريره
اخذ هاتفه هو يفكر في الاتصال بها لايعلم لماذ كلمات عمر تسكن عقله تدور وتدور بلا هوادة
تنهد هو يفتح تطيبق على صورتها مرر اصبعه برقة وحنان واشتياق همس هويبتسم رجعتني لمراهقة تاني بقيت زي اهبل قدامك ياجنتي نظرلصورة مافيش حاجة تغيرت فيكي من احداشر سنة لا احلوتي اكثر ياملاكي
بلا قصدرن عليها نظر لهاتفه هوينوي اغلاقه لكن صوتها الذي صدح يتغلغل لقلبه ويهزه باحتلال مؤكدا سطوته عليه منعه
ظل يسمع صوتها السائل باستمتاع
هويرفرف في سماء احلامه يرددلنفسه يعني مستنية اتصالي ياجنتي
جاء صوتها يؤكد معرفتها بهوية المتصل
الو سلام عليكم ياحاج خير الو
حمحم باحراج وعليكم السلام
اسف على الازعاج اصلي رنيت عليكي بغلط
تكدر قلبها الذي كان يرقص ولملمت ابتسامتها في صمت
احس ياسين من صمتها بدوامتها والمها كيف لا ونبضها في قلبه
اضاف بعد عتاب مرير لنفسه وهويبحث عن كذبة صفراء يتغطي به
انا بتصل عشان اسئل عن ملف صفقة الحديد اللي ابرمنها مع الشريك الالماني من المفروض يوصلنا إميل النهارد
تبسمت وهي تستمع لمبرراته الواهية مسحت دموعها وهي تستمع له بسعادة
من المفروض ياحاج تتصل بمدام ناهد
اللي اعرفه انه لس بدري على ردهم
مسح وجهه بارتباك واحراج وكانها امامه تعرف وترى كذبه المراوغ
انا كنت عايز اسئلك عن فارس هوكويس
فهمت سمر انه يحاول أن يفتح مها اي حديث وكف
لن تنكر الان سعادتها ورغبتها في سماع صوته الذي ينسيها كل الدنيا ومامرت بيه
البداية كانت خجلة بدي الاثنين يتحث بتحفظ عن العمل
رويدرويد جر الحديث بعضها من مجرد اسئلة روتنية الى ذكريات مرت عليهما تنهد بسعادة وهي تستمع لحديثه الذي اثلج قلبها وزحزح ضنونها بينما ملك التي تنزوي في غرفتها تفكر في حديث الطبيبة
الاستاذبره حيموت من الخوف عليك ربنا يسعدكم من زمان ماشفتش الظاهرة القلق والحب اللي بقت نادرة جدا في زمان اكيد لس عرسان جدد ربنا يسعدكم وتمم لكم على خير
نظرت فيه ملك وهي تريد ان تخبرها بخطئها لكن تدخلت الممرضة دكان بيسأل في الدكتورعمر بخوف رهيب ولا مصدق كلمة مني وكائني بكلم نفسي وانا بقول يا استاذواله هي شويت دوخة من الصدم ميش اكثر هوبيلح على عمل اعملها كل التحاليل اللازمة ياعمر لازم اطمن عليها
عادة لرشدها وهي تتنهد عايز ايه انت كمان اروح اشوف الست نبع الحنان الظاهر اني زعلتها اوي
اهواطيب خاطرها بكلمتين حلوين ام جناحات وبوسة وهي هتنسي وتحن ابتسم وهي تتجه نحوى غرفة سمر التي كانت تضحك بصوت مسموع استغربت ملك صوت ضحكتها الذي صدح على غير عادتها واستمرت في السير نحوى الباب على ثقة بانها تحدث شهيناز كعادتها لتصطدم بجملة سمر جد ياحاج سحبت يدها عن المقبض ونيران تلتهب في صدرها اخذت نفسا عميقا ثم زمجرت بعنف في الباب وعادت تلعن في كل دون تحديد ولا استثناء الله يلعنكم كلكم ربنا يأخذكم ويرحني منكم كلكم غشاشين كلكم كذبين ربنا ينتقم منكم الله يلعنكم
دخلتوصفعت الباب خلفها ورارتمت على سريرها
نظرت سمرفي الباب الذي سمعت صوته العنيف وهي تقطب بين حاجبيها باستغراب
معلش ياحاج بكره الملف هيكون عندك هشتغل عليه الليلة
ياسين؛ بلهفة بلاش تتعبي نفسك اقصد الوقت تاخر وانت طول اليوم واقف ميش مستاهل
ابتسمت وبمراوغة انثى ميش الملف مهم وحضرتك كنت محتاجه بكره
ياسين؛ الذي تنهد بعشق مفضوح آه بس
سمر؛ تصبح على خير ياحاج يارب ماجي يكون حظها احسن من حظ غيرها أصل حب الارسقراطين له ثمنه غالي أوي
شعر بتمزق في نياط قلبه انهى المكالمة بشيء من السرعة تصبحي على جنة يا ثم صمت
هتفت بتسرع لس واخذ على خطرك ياحاج ما أنش الاوان تسامح عارفة انه غلطي كان كبي ر بس اللي اعرفه انه قلبك أكبر لم تستطع منع دموعها دي أولى الناس بالعفو اقدرهم على العقوبة
لم تسمع غير صوت انفاسه قررت سمر ان تضع حد لهذه الحالة الغير واضحة المعاني عارفة ان جرحتك وان جرك كبير اوي بس يعلم ربنا اخذت نفسا عميقا إني عملت اللي عملته عشانك
ياسين؛ ليه ياسمر
سمرالتي ابتسمت بسعادة رغم دموعها
كنت عايزك تبقى سعيد وانا ماكنتش كفؤ ليك
ياسين؛ ماهو داإلي خلى الكل يدخل بينا زمان وبيع ويشتري فيكي انت ساكته
تنهد أنا مستغرب انت إزي ربيتي ملك على حاجة انت ميش قادرة توصلي ليها
سمر؛ قصدك ايه
طب أعمل إيه عشان تسامحني
ابتسم برضي يروي بيه طبعه الشرقي
ياسين؛ انت عايزة ايه
ابتلعت لعابها بمرارة تشعربانشراخ كبريائها فهي فعلا باتت لا تفهمه منذ دقائق لم يكن نفس الشخص شعرت للحظة باللخبطة
تنهد هو ينتظر ردها الذي بدله تأخر
تحدثت ب تئتأة اللي انت عايز
ياسين؛ حدث نفسه طب وانت انت فين
يعني ميش ناوية تقلع الثوب دا كاديصرخ في وجهها كفاية عيشا لغيرك عيشي لنفسك شوية
وتنهدت وهي تنتظر رده شعرت بحرارة الاحراج تتصاعد لتحتل كل خلية من جسدها
محاولة انهاء المكالمة معنفة نفسها ماكن ممكن تاجلي النكد شوية يعني حبقت دلوقتي الله يلعنك طول عمرك خايبة وعبيطة
هتف ياسين؛ سمر
نبض قلبها بقوة وكأنها تسمعه لمرة الاولى ينطق اسمها
انا عمري مازعلت منك لازمان ولا دلوقتي أنا بزعل عليكي
بس
أنا اخذت عهد على نفسي ميش حفرض نفسي عليكي تاني
سمر ؛باستفسار يعني ايه ميش فاهمة قصدك ياحاج
ياسين ؛ تصبحي على خير واغلق الخط
نظر في هاتفه الذي كان يعتصره في راحة يده آه ياسمر آه نفسي تكسر الحوجز اللي بينا وتجي لعندي يعني هي صعبة نظر في نقطة من الفراغ هي قصدها ايه بزعل ماما من ملك هي ماما راحت لهم ولا قبلتهم فين ماما ماجبت ليش سيرة بكره أعرف ايه حكاية الموضوع دا كمان أنا ميش ناقص والله
يارب لا اسألك رد القضاء إنما اللطف فيه
اشرقت الشمس تدلي بظفائرها الذهبية بتريث من خلف بعض السحب الملبدة في السماء
تعلن عن ميلاد يوم جديد يحمل معه احلام تكتمل واخرى تولد
في بيت شريف
بعد الافطار كانت ماغي تغادر كعادتهلو ماعندكيش مانع ممكن نأجل الموضوع عندي امتحان مهم بعد نص ساعة وانت مايرضكيش اتاخر الدكتور رخم ابتسمت شاهيناز بتفهم ماشي ياحبيبتي ربنا يوفقك
ماغي؛ ادعي لي ياست الكل
شاهيناز ؛والله بدعيلك من كل قلبي
خرجت مسرعة وقبل أن تصل لسيارة رن هاتفها نظرت رقم الغريب حاولت تذكره لم تعرفه أغلقته وصعدت مع فارس
فارس؛ بقليل من العتاب كل دتاخير يا ماغي
ماغي؛ باعتذار معلش يافارس ماما كانت عايزني في موضوع مهم
فارس ؛ الذي قاد سيارته اللي هوإيه
ماغي؛ متكلمناش طلبت ناجله لحد مارجع من جامعة
تنهدت فارس ماما نفسها تشوفك وتتكلم معاك اعتصر عجلة القيادة تحت يديه حتى ابيضت مفاصلها
شعرت ماغي بانها تسرعت
جاءت تصحح خطأها بتهرب فارس لم يجبها هويحاول السيطرة على اعصابه
تحدثت ممكن نمر على طن سمر عشان ناخذ ملك معانا اصلها عندها أمتحان كمان
لم يرد ولكنه توجها بها الى وجهتها التي طلبت نزلت تستدعي ملك التي كانت جاهزة
صباح الخير ياطنط ازيك
ابتسمت بمحبة صباح الخير ياحبيبتي
نظرت في ملك التي لم تتغير ملامحها المتجهمة بكسرة وهي تتنهد الفطور جاهز تعالو نفطر وبعدين تنزا
قاطعتها ملك بشيء من الحدة وجفاء مافيش داعي احنا كداهنتاخر يلا يا ماغي وسحبتها وخرجت تنهدت سمر بحسرة وجلست على كرسيها اخذت اللقمة ثم وضعتها وهي تصارع مشاعر الحزن التي استولت على قلبها من جفاء طفلتها لها فمنذ حوارهما الاخير اصبحت تظهر لها الكثير من الجفاء
تذكرت ماحدث بينهما منذ أيام
سمر إنت إزي تكلمي معاهم بشكل دادي قلت ذوق يقول عنا ايه
ملك؛ بعصبية يقول اللي يقوله أنا ميهمنيش أنا قولت اللي أنا حس بيه هي اساس اللي مستفزة وحط مناخيرها في السماء ولله
لولا سنها كنت مسحت بيها الشقة
فاكر نفسه ايه هي لس فاكرنا عبيد عندها ماتفوق
سمر؛ ملك
ملك ؛ ماتفوقي انت كمان وكفاية ذل وتوطية هي جايه هناعشان تستعرض مكانتها وطبقتها كانهاجاية تشتري جارية لابنها ولتكوني صدقتي اها جايه تطلب ايدك نظرت فيها سمربصدمة
عارفة ياماما ماجدة هانم جاي حتى من غير ماتدي خبر لابنها ياسين ميش سامع اساسا بالموضوع ميش كد وبس خذي عندك الهانم امبارح كانت قاعدفي النادي تفتخر قول انها هتجوزابنها من عيلة تليق بيه ومقامه لانه ميش اي وحدة تستاهل تكون حرم ياسين عثمان عمران بتبصلي من فوق لتحت بتقول لازم تكون حاجة من مقامه ههههههههه زي بنتك يانازلي هانم
حسب ونسب وادب واخلاق وعلم وحاجات كثيرة ناس كثيرة ميش هتفهمها لانها لاسف مستحيل تملك
الهانم اللي انت زعلانة عشان كلمتين قولت هملها ورغم انها هي اللي اهنتنا وحطت من قمتنا مسحت بكرمتي الارض وخلتني اسيب النادي وانا مي شايف قدامي حاجة من كثرة الدموع وكسرة اللي حسيتها
الهانم
جاي كانها بتتفضل علينا
ياماما انا ميش عايزة حد يهينك ولايستصغرك لاهي ولا غيرها هم ميش احسن منا في حاجة ماهوميش عشان احنا فقراء نوطي وندس تحت الرجليلين ونشكرهم كمان
اخذت نفسا عميقا تصارع افكارها الهوجاء التي تسكنها
مهما كان دي كانت ضيفة واجب علينا احترمها وانا مربتكيش كدا
اللي انت عملتيه غلط مهما كانت مببرت هوغلط
تنهدت
عضت على شفتيها بغيظ انا كنت بحاول ادافع عن كرمتك بس
سمر؛ انا بعرف ادافع عن نفسي ولوسمحتي ماتدخليش في الموضوع دتاني انا هشوف يوم نتصل تعتذري من ماجدة هانم على تصرفك معها
ملك؛ بعناد ميش عتذر لاني ماغلطتش لو انت عايزة تذلي نفسك عشان ترضي عنك احب اقولك بلاش لان الهانم راحت امبارح خطبت بنت الوزير السابق لصحة اللي هي اساس اخت جوزاخته طبع حاجة من مقامه
عادت سمر للواقع وهي تستغفر ربها وتنفض الافكار عنها
انا عارفة ان ماجدة هانم عمرها محبتني ولا حترض بي بس ملك غلطت وقللت ادبها معها
لوت شدقها يعني ملك جايب الكلام دمنين ماهولوكان صح كان
صمت تحلل الامور وتقارنها يعني راحت من وراه زي ماجاتني طب جاتني ليه ملك ردتها ليه عنف كدا هي خايفة لقل اهتمامي بيها اكيد حاس بخوف من انه حد يزحمها حبي ليه البنت ميش ناوية تكبر عايزني ملكها بس ابتسمت بس بكره لما تجوز
فارس هتفهم ان كل حب مختلف عن التاني وانه حبي ليها عمره مابقل
يعني الحاج ياسين عمره ماقصر معها طول عمره بيعملها زي بنته
وقفت تجمع الصحون بنت ايه ياسمر لو حسبتها هي كم سنة اللي بين وبينها نفضت الفكرة بسرعة ايه التفكير الوحش دياسمر وضعت الاكل في الثلاجة وجمعت الاشياء وهي تنفض الفكرة من راسها ارتدت ثيابها ووقفت تعدل نقابها على امراة ماهوانا لس حلوى كمان ميش كبيرة اوي يعني وضعت نقابها واستغفرت هوانا مالي بقيت غبية اوي حملت حقيبتها وخرجت استغفرالله العظيم
بعد مدة كانت في مكتبه بطلب منه
يدعي انه يراجع ملف الميزانية معها هي تدرك انها حجة لاغير مع ذالك تسايره
تحدث بعد ان اغلق الملف حاسس اننا عيال بنضحك على روحنا
نظرت فيه والتزمت الصمت
اضاف جوي عنيك اسئلة محيركي قولي اللي محيرك ياسمر
سمر؛ ملك متغير اوي دي فترة امتحانات انا ميش عايزة اضغط عليها هي بتحترمك لك عندها معزة خاصة ياريت ياحاج لو تكلمها وتعرف ملها حسها بتبعد عني تصور انها طلعت النهارد من غير فيطار
ابتسم بمحبة حاضر وايه تاني
نظرت بعيد عنه تتحاش النظر في عينه التي تشعر انها تفضحها
كانت تود لوتسأله عما قالته ملك لكنها لم تجرء
مافيش حاجة تانية
ياسين؛ هي ماما زارتكم من كم يوم
سمر ؛ التي استغربت سؤاله وتذكرت حديث ملك هوميش عارف اساس انها جايه اكيد بتخطط لحاجة الله اعلم هي ايه
ازدردت لعابها بحيرة نظرفيها يتفحص شرودها
اخذت نفسا عميقا ايوه جات هي والست سلوى انت ماكنتش عارف
ياسين؛ بصدق لا ابد انا عرفت صدفة من ملك
اكيد كان جاين يطمن على ماغي بنت شريف
سمر؛ هه اه اكيد اصلهم ميش عارفين العنوان فجوسألو عنه نظر في ارتباكها ولم يعلق رن هاتفه
عن اذنك دقيقة اخذ هاتفه الو وعليكم السلام اهلا ياعمر ازيك يادكتور
ابتلعت لعابها مع غصة متحجرجة في حلقها لاتعلم لماذ خطر في بالها حديث لك وتذكة اخت عمر لقد قابلتها في مامضي كانت لاتزال فتاة مراهقة تتذكرها جيدا كانت جميلة انيقةجدا وهادئة ضاق نفسها غصبا عنها حملت الملف معلنة الانسحاب
عن اذنك يافندم نظر فيها هويستمع لعمر وهزرأسه بإمأة بسيطة يمنحها الاذن بإنصراف
هذا التصرف زاد من احباطها وشعور الالم في قلبها تضاعف خرجت مسرعة قبل أن تهزمها دموعها وتعلن ضعفها أمامه
بنما هوتتبع خروجها باسف هويرد على عمل سامعك ياعمر وإيه علاقة ملك بيه
مستحيل يكون معرفهاش
عمر؛ معرفش يا ياسين ان حكتلك كل اللي حصل كمان ميش مصدق كلام طارق إنهاكانت مجرد صدفة وإنه كان هيدهسها بعربية لانه نظراتهم وخروجهم مع بعض يأكد انه على معرفة سابقة ومعرفة وطيدة كمان
بعد ساعات في الجامعة تجلس ماغي تتفحص هاتفها الذي وجدت عدة اشعارات من بينها طلب صداقة من الطبيب النفسي تنهدت بسعادة وضغطت بموافقة وكانها ماصدقت احمرت خجلا وهي تغلق الهاتف وتضعه في حقيبتها ايه الي عملتيه يا ماغي كنت تاخرتي شوية لحد بكره اوحتى تروحي البيت هيقول عليك ايه ماصدقتي بعث لك طلب صداقة هيفتكر انك كنت منتظر الطلب دا
في شركة شريف
كانت أحلام تدخل مكتبه بكامل أناقتها
انخض هويقف أنت
ابتسمت بخباثة أمال كنت فاكرني مين اغلقت الباب واطلقت العنان لضحكتها السافرة عشان السكرتير قالك المدام
هوأنا ميش المدام سابقا
جلست متجاهلة ردت فعله
زفر نفسه بغيظ خير يامدام ايه اللي رماك علينا بدري كدا
ابتسمت
ميش كان فيه عرضأنا عرضت عليك وانت لس مادتش عليا ياشريف
تسأل بعدم فهم عرض ايه داللي مخليك جياني جري على مل وشك
وضعت الساق على الاخرى عرض جوازنا ياشريف
ضحك بسخرية
انت بتتكلم بجد هه انت ميش شايف نفسك
قريب هتبقي تيتا ان شاء الله ربنا يكملك بعقلك
زمجرت فيه ودعت عدم المبالات عادي ياحبيبي أهو يترب في عزنا وبنا
شريف ؛كنت ربيت لادك أول كثتر خير شاهي اللي وصلتهم لبرالامان
أنا لومكانك أبوس رجليها
زمجرت بعنف انت تبوس زي ما إنت عايز بس انا حاجة تانية شوف ياشريف أنا راضية تكتب عليا بسر اهويبقا دخولك عليا جازشرعا بدل كلام الجيران وتلقحهم عليا في الطالع ونازلا
بهت من تبجحها اللي يسمعك تقولي كديقول اني كل يوم عندك
احلام إتلمي وبلاش كهنوت النسوان هاتي من الاخر
عايزكم وتبعدي شرك عننا
تنهدت عايزك ياشريف ليه ميش مصدق اني تغير واني لس بحبك ونفسي تجعلي دربنا بيسامح
ميش كفايةاني تحرمت منكم طول السنين دي أنا ميش طالبه غير حتة في الظل
دخلت شهيناز كزوبعة حتة في جهنم الحمراء ان شاءالله ياقليلة الاصل ياعرة النسوان ياردالسجون قومي إنجري من هنا والاقسا عظم اجرك من الشعرتين اللي ملونهم اجيبك في الشارع وحدة بجحة
ضحكة بسخرية ونظرت فيه الطبع يغلب التطبع ميش هتتغيري
مصمصت شفتيها بحركة شعبية محدثة صوت مزعجا واتغير ليه ياروح امك ابقازباله مثلا ولا رد سجون وقفت احلام تدعي الهدوء أنا ميش حنزل للمستوي الرخيص دا
حوش حوش بطله عود وسمع عود مستوى ايه يا ام مشتوى هو انت لك مستوى أساسا الوحد ينكسف يتمري جنبه
احلام ؛نظرت في شريف انا مستني ردك يارشريف
نظرت فيها شهناز وهي تكاد تنفجر مترود ياسبعي رود ياسي شريف
نظرفيها بعصبية ارود على ايه
عايزكم ياأحلا
نظرت فيه شاهينازبعيون تقدح شر غير
الكلمة يامدام ؟
عاودت الجلوس بكبر كل اللي عندكم الشركة البيت العربيات المركز ورصيد الهانم اللي بره شوفتي انا كريمة ازي سبت لكم الشقة القديمة وبيت المددامفي الحارة اللي بترمم معنديش مانع تشتغلي في اي فرع من فروع المركز بيوتي
شاهيناز؛ موافقة
نظرفيها شريف
ابتسمت بنصر وولادي
ربعت شاهيناز يديها على صدرهابامرت ايه ولادك ياهانم دول ولادي أنا وإن كنت ناسياه افكرك ميش دول ولادك اللي سبتيهم عشان عيل من دول ولادك رمتهم في عز مهم محتاجلك ورحتي تجري وره هه الظاهر
ان الزهايمر جالك بدري شوية
انت ناسي يااحلام هانم خنتي جوزك ازي جوزك اللي كان قايدلك العشرة وراضي بكل قرفك وغلطك وطمعك جوزك اللي سبتيه عشان حتة عيل ميجش في ظفره رجله
نسيتي انك ستي ولدك عشان حتت عيل ماسويش ربع تعريفة في سوق الرجال وريت ثمر فيه درماكي زي الكلبة بعد ما قرف منك
نسيتي بسرعة كد اوام
تحب أفكرك عملت ايه في والدك اللي جاي تمثلي انك عايزهم هه خلينا نلعب على المكشوف بدل لف ودورن
إنت جاي وعايزة الهيلمان داللي لمع في عنيك صح
نظرت فيها مطولا
اظافت شهيناز ماششي يا احلام موافقين تخذي كل حاجة بس بشرط تمضي عقد يحرر المحامي بتاعنا تتنزلي بمقتضاه عن اي علاقة ليك بيهم يعني تتبري منهم اوباحر تيعهم
احلام؛ دول هيفضل ولادي حتى لو عملت كد
تنهدت شهيناز؛ عقود التنازل عن الاملاك مقابل عقد تبيع بمقتضاه ولادك لي
بهت شريف اخرجت شهيناز العقد من حقيبتها ووضعتها امامها
نظرت احلام بصدمة انت مجهزة كل حاجة
شهيناز؛ إقري كويس عشان متندميش ولو انه اللي زيك ميعرفش معنا الندم
اخذت احلام الورقة بعنف وضحكت بسخرية
وهي تقف جهزي عقود التنازل على كل حاجة
في اقرب وقت
شاهيناز؛ هتمضي على العقود كلها بمافيها العقد دا
ضحكت احلام بسخرية
ميش قولت كل الاوراق
فتحت ماغي الباب بعنف هتبعينا ياماما
بهت الجميع ظل يتبادل النظرات في تصمر تام
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في الجامعة
عند ملك التي انهت الامتحان وجلست بعيد عن الكل تفكر في كل ماحدث منذ أيام ماهي مالهش غير تفسير واحد انه لس بيحبها هي هي اللي شاغل كل تفكير تنهدت واغمضت عينها بتعب
لتجد يد قد وضعت على كتفها وانسحبت بسرعة
انت كويسة
فتحت عينها تنظر في صاحب الصوت اضاف هويبتسم هو لامتحان كان صعب لدرجة دي
يتبع..
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)