روايات

رواية كان حبا الفصل الرابع والسبعون 74 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الرابع والسبعون 74 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الرابع والسبعون

رواية كان حبا الجزء الرابع والسبعون

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الرابعة والسبعون

سمر ♥️💝ياسين
مليكة ♥️عاصم
في فيلا الصاوي
بعد عودتهمامن رحلتهم التي دامت مدة طويلة قرابة شهرين عاد بعدها عاصم مختلف قليلا عازم على فتح صفحة جديدة مختلفة عن سابقتها
كان يدخلاني هما يشبكان يديهما ببعض
اخذيدها مقبلا بتريث يعني ماقولت ليش عملت ايه في اول يوم لك في المستشفى
رفعت النقاب وهي تبتسم
وحشتني
صعق من اجابتها وهي تبتسم
همس هوينظر الى عمق عينها دايه تحرش ولا دعوى ضمنية
زمت شفتيها تمنع انفلات ابتسامة شقية راقب حركاتها بلهفة هويقترب انت عارفة من ساعة مارجعنا ميش عارف اتلم عليكي حامت بعيونها تشير لوجوداحدهم
زفر انفاسه بغيظ هما مستقصدني
ضحكت بقوة حتى ادمعت عينها وهي تحتضن شاهين الذي ارتم في حضنها متجاوزا عاصم
حشتني ياماما
انت اكثر
دخل صقر خلفه
ازيك يابابا مالك واقف كد
عاصم:انت مالك ضمه اليه
هواستولي على لوكة
صقر؛وهويلف يده حول عنقه هامسا له تجي نتفق
رفع حاجبه
والله ماحطلب حاجة هي خدمة
لوجه لله عشان انت صعبان عليا ياعصومي
عاصم؛ولد اتلم نظرفي في مليكة التي إلتف حولها اطفالهابمحبة وميرفت معهم ترحب بها بمحبة
ابتسم عاصم بحب أنزل صقر رح إنظم لصقورياصقر
صقر؛يعني ميش عايز مساعدتي
اخذ يده ونظم لعائلته السعيدة هويحمد ربه ابتسم هويدنومن امه مقبلا جبينها شاكر نصائحها ودعمها فهي السبب الرئسي في هذه السعادة
مال على ليث مقبلا هبشه في وجهه
هي دي اظافر ولامخالب
ضحكت ميرفت دعشان وخذ على خطرمنك
قطب حاجبيه بإستفهام
ميرفت ؛ببتسامة مشرقة بعدين هقولك
بينما كان يراقبون مليكة وهي تلعب مع اطفالها
مليكة؛ يلا ياصقور كل واحد على اوضته عشان نتغدا سوي زمان باباشاهين جاي
نادت ميرفت على المربية لتاخذ الاطفال
بينما مليكة جاءت لتقف احست بدوار وكان سحابة سوداء عتمت الرؤية عندها لتعود لجلوس انخلع قلب عاصم الذي لايعرف كيف ركد ليكون عند قدميها مالك يالوكة
حاس بايه
هزت راسها وهي تراه جاث على ركبتيه امامها لاول مرة منذ تزوج
ابتسمت بسعادة خايف عليا يا عاصم
خنجر غرس في قلبه لا يعلم سببه
هويبتلع لعابه مالك
وشك شاحب ومخطوف اخذ يدها يتحسها بلهفة وقلق
استفاقت ميرفت لتجلس قربها مالك يامليكة انت كويسة اطلب عمر ياعاصم
عاصم؛ بقلق عمر ايه ياماما إلي أطلبه
ابتسمت مليكة انت ناسية ياماماإن عاصم درس طب كمان
إبتسم أنا درست عشان أفضل جنب في الكلية بس
إبتسمت مليكة وهي تضغط على يده قصدك تجسس عليا
قبلا يدها المسكة بيده لا عشان أفضل جنبك تقدري تقومي ول أشيلك يا أم صقوري
إبتسمت بمحبة أنا كويسة والله هي شوية دوخة وراحت لحالها
تنهدت مرفت بحيرة وقلق دي ميش أول مرة تجيلك يا
قاطعها عاصم بقلق إيه إلي بتقوليه ياماما يلا يامليكة خلينا نروح المستشفى
هزت كتفيها برفض والله انا كويسة الحمدالله هوشويت تعب ماإنت عارف يادكتور انه عندي شوية فقر دم دي أعرضها
هتفت ميرفت بمحبة وقلق إنت مفرط في صحتك حتى النهارد مافطرتش
تنهد هو يقف حرام عليك يامليكة كلنا محتاجيلك قومي نطلع فوق تريحي شوية
ميرفت؛يلا عاصم معاه حق وانا حخلي صفية طلع لكم الغدفوق
جاءت لتعترض بس أنا عايزة انحنى مباغتا وحملها ماهي بنت عثمان راسها مركب شمال ياماما وتجيش غير بإجبار خليهما يطلع الاكل فوق
ساربها بخطى هادئة وهي تشعر بخجل الذي عقد لسانها
مال هامسا لس بتتكسفي يازمردتي
همست بخجل وسعادة والله عيب كدا ياعاصم
ماما
قاطعها فراحنة اوي دي حتى بتبص علينا
هتفت وهي تدفن وجهها بحيا ء في صدره انت ميش هتبطل
رفع حاجبه ابطل إيه ياهبلة إنت مراتي كمان اقسم بالله إنت فرحانة إنكري
ميش بعيد تكوني متعمدة دا صعد بها محاول إخفاء قلقه بإدعاء القوة وقلبه مشتت فهولاحظ بعض التغيرات الطفيفة عليها لكنه ارجعها لتعبها الايام الفارطة وصل الى جناحهما مددها على السرير هوينظر الى ملامحها التي مازال يشوبها الشحوب
مالك يا حبيبة عاصم وقلبه قلقتني عليكي
ابتسمت
بحبك ياعاصم
عاصم؛ وعاصم بيتنفسك ممر شفتيه على جبينها وعينها خذتني عليكي احسن دلوقتي هزتراسها بنعم بس جعانة إبتسم بمحبة مخفيا قلقه هويدنوليطبع قبلة خفيفة على شفتيها هامسا انا أكثر دفعته برقة ودلال لا جعانة جعانة ابتسم هويقوم يلبي نداء الباب الذي يطرق اخذ الاكل من الخادمة وادخله ثم عاداليها بلهفة ليجدها واقفة
هتف بحدة وقفة ليه ابتسمت عايزني ابقا عيانة
وضع الاكل واقترب منهاووضعها بين يديه انا ممكن اموت لوحصلك حاجة يا ملكتي سحبها لحضنه بقوة اوعي ترعبني عنك تاني إحنا بكره نروح المستشفى ونعمل شوية تحاليل عشان اطمن عليكي
ياملكتي
مليكة ؛التي حاوطت عنقه هتعمل عليا دكتور يا دكتور
كركر بقوة اهوانت معترفة اني دكتور دول تلاثة سنين في الطب
تدللت عليه يعني بجد بجد دخلت الكلية عشاني
هزراسه مؤكد ذالك
مليكة؛ طب ليه
عاصم؛ بخبث عشان تبقى قرب مني وشوفك كل ثانية
مليكة ؛ طب ماكلتش ليه كنت حتبقا دكتور ممتاز
عاصم؛ رفع حاجبه انت نسيت كنت بتعملي إيه فيا هم سنتين ونص خلتني امشي وتلفت حولي كمان أنا نافع في الهندسة احسن هويغمزلها ولا ايه رايك تحدث هويهمس لها امام شفتيها تعالي نتغد قبل ماغير رآي
سحب الى مكان الاكل بهدوء وتريث كأنها تحفته النادرة والقيمة كيف لا وهي زمردته وروح قلبه أجلسها على ساقيه وبدأيطعمها بلاش تهملي صحتك عشان خاطري يالوكة أنا من غيرك بضيع أنت ميش عارفة مجرد فكرة بعدك عني لليلة تعمل في ايهتنهد عارف اني اناني متملك غرتي مجنونة عارفة أنا نظرفي عينها التي إزدادت لمعانا بفضل الدمىع التي تجاهد ان لاتنزل أنا بدعي ربنا يخلي يومي قبل يومك لاني مستحيل أستحمل العيش من غيرك ثانية وحدة
مسكت دموعها بقوة وشفتاها تترتجف
بتحبني كل الحب دا يا عاصم
غير الموضوع بسرعة خف على العيال شوية كمان فيه مربيتن بدفع لهم رزم عشان يعتنوبيهم فيه ماما
فوقي نفسك شوية ميش شايف خسيتي إزي أطعمها هويمرر إصبعه على شفتها عايزك مربربة كدا مابحبش العظم الناشف
دأنا مستعد ازقطك كل ساعة
إبتسمت رغم غيضها منه
عايزك زي البطبوطة كد وسعت عينها
عاصم انت جاي منين
ضحك من شبرة مالها شبرة اجدع ناس يابت
شهقت وبت
في فيلا اشرف
تجلس ماغي في الشرفة تائهة منذ عودتها من جلستها مع طبيبها النفسي وهي تجلس تعيد طلبه الغريب بالنسبة لها والذي كان مفاجئا جدا هزتراسها بنفي أكيد أنا مافهمتش قصده لا اكيد هي مشاعرشفقة هي ساعات المشاعر جوى اي حد بتتلخبط وتبقا ميش واضح ايوه
تنهدت وهي تغمض عينها وتعود براسها الى الورءممسكة بأحداعمدة الارجوحة ميش معقول أفكر كداحتى يبقا عيب
تحركت الارجوحة بها بدفعة هادئة فتحت عينها وهي تبتسم فارس
انت جيت أبتسم هويأرجحها لس بتحبي المرجيحة زي زمان هزت راسها بأجل هتف شريف من خلفها زي عمتك بضبط زمان كنا بنتسابق أنا وأشرف مين يامرجحها بس لاسف أنا كنت كل مرة اوعهاوعورها معرفش ليه كنت بزقها جامد عكس اشرف الله يرحمه كان حنين في كل حاجة وبزقها زي فارس كدا
بعد ماكبرنا عرفة هي كانت بتحبه أكثرمني له وبتحب تلعب معاه عكسي
إبتسم فارس البنات بيحب الحنية
مسدعلى كتفه وإنت ياأبو الفواريس كلك حنية خليني اقعد مع امرتنا وزق انت براحة
جلس وقفت ليه ماتمرجحنا ولا العضلات باضت
دفعه حاضر يا سي بابا
هتفت شاهي لس شباب يا ابوفارس
يعني قعدين تتمرجحو ولا ندهتولي ولا عبرتوني وانا اللي جيبالكم البسبوسة اللي تهوس دي ملك عملها بنفسها وجيباها ارتجف قلبه بمحبة هويحالاخفاء ابتسامته التى طغت هتف بلهفة واضحة
هي هنا
ابتسمت لأ جبتها الصبح يبني ميش قايلك اني عزماهم على عشة أقومي يا برنسية ماغي ملك مستنياكي في
شريف؛ وهي ملك ولاسمر غرب مجاتش هنا ليه
فارس؛ لا طبعا دول أهلا البيت ولحق بأخته
شاهيناز؛ شفت الحب مولع ازي
اخذ العلبة منها بقولك إيه ماتجي نطلع فوق
سحبت العلبة بقولك إيه ميش أنا مخصماك مين قالك تجي جنبي وتكلمني أنا
وضع إصبعه على شفتيها كفاية هجر يا شاهي أنا فعلا تعبت ميش قادر على استحمل معاملت البارد دي هوأنا كنت عملت إيه يعني دفعت أصبعه بعنف وبتعدت وبتحذير
بلاش تفتح الموضوع دا
خصوص النهارد أنا ميش عايزة أفسد فرحة فارس خلينا نفرح بولاد أنا إتفقت مع سمر نطلب ملك لفارس الليلة الولد مشتحتف عليها كمن انا عايزها يرس على برة وينهي تردد السلبي دا
نظرت فيه وتنهدت
ميش عايزة حاجة تعكر سعادة إبني خصوص الليلة
حط سطر تحت كلمة إبني البكر ياشريف إبني ميش إبن حد تاني
شريف؛ باسف ليه ميش عايزة تصدقني إنها كلمة طلعت غصب عني والله ميش قاصدها
تنهدت بس حاسسها ياشريف ودامره هه مع ذالك هوابني أنا إن شاءالله عنك ماعترفت وذهبت من أمامه وهي كلها غضب
لوي شدقه جايبة القسوة دي كلها منين ياشاهي شهر ونص ميش راضية تنسى كلمة تافهة قولتها في لحظة غباء ميش اكثر
عادت براسها تطل بس جرحتني أوي يا شريف فوق ماتتخيل
هتف بلهفة أعمل إيه عشان تسامحني ذهبت وتركته يندب حضه العاكر
في الصالة كان ذالك العاشق يتأملها بشوق وهيام واضح وهي غارقة في الضحك مع شقيقته لايسمع فحوى الحديث لكنه سعيد لسعادتها يهديها إبتسامة دافئة من أعماق قلبه وكأنها شمس وسطعت لتذيب جليده المحيطبكل أركان قلبه لا الركن الذي تسكنه يحترق تنهد بتيه بينما شاهي تراقبه من الوراء بحب همست بخبث متجي نأكل البسبوسة أنا وإنت يا ابوالفواريس قبل العيلة الغبرة ماتتلم عليناميش هنطول حتة
ضحك هويستدير لها رغم اني بحاول أقلل من السكر اليومين دول
همست سيبك من الديت دا العسل مفيد لصحة غمزة له الحقني يا ابن قلبي قبل مايطلع لك السكر بجد تبعها هويزم شفتيه بقول ايه ياماما هي طنط سمر لس مطول في الشغل ابعث لها السواق يجيبها ابتسمت ساخرة وهي ترفع حاجبها وماترحش انت ليه هوانت وراكحاجة ولا جلسة التأمل لس مخلصتش
فارس؛ بحرج هوحدشبع من
تأمل الجمال د ياماما
نظرت فيه بجد هوانت وابوك شافني عبيطة ليه
ضمها الى جوارها عبيطة ايه ياست الحبايب ياحبيبة دالحاج شريف بيحلف بذكائك وتسيرك لامور كل دامافيش مرة قعدنا الا وشكرفيك مؤكد انه كل اللي وصله بفضلك وبفضل حسن تدبيرك ميش بيقول وراء كل عظيم إمرأة أهوإنت اللي تقال عليك المثال دا بكل مقايسه إنت مستهونة بنفسك ولا ايه قبلا اعلى راسها إحنا من غيرك كنا حنضيع مافيش حد له فضل علينا غيرك أستأذنك أروح أجيب طنط سمر الوقت تأخر الجوى زي ما إنت شايفة قاطعته وهي
تربت على ذراعه بحنان بلاش تتعب نفسك الشركة هتوصلهم الظاهر ان الاجتماع لس مخلصش أنا إتصلت بيها من ساعة هي طمنتني وطلبت مني مانقلقش لان الشركة وفرت لهم عربيات هتوصلهم لحد البيت
سمر تعبت اوي يافارس محتاجة ترتاح وزيح المسؤلية على كتفها المسؤليه اللي شالتها وهي في سن صغير أوي عارف يافارس أنا بشفق عليها الدنيا عمال تشحح فيها يمين وشمال كأن الفرح محرم عليه مافيش فرحة كملت معها لاخر
نصيب نقول إيه ربنا يقدم اللي فيه الخير
فارس؛ بتنهيد يارب ياماما طنط طيبة أوي تستاهل كل خير
ابتسمت وهي تهزراسها
ممتذوقينا حتة من البسبوسة
رفعت حاجبها على فكرة أنا بتشأم من البسبوسة خصوص بمكسرات أنا لومنك مذقوهاش
وتجهت الى المطبخ وسع عينه الي هوإيه د شغل الحموات بدأ يطلع بدري
في الشركة
كان الاجتماع قد إنتهى والجوى الغاضب يزداد مطر والريح تعصف
تحدثت دارين هوإنت حتى عربيتي سخرتها لنقل موظفيك
ابتسم يعني أسبهم ينزلو في الوقت والجوى دا يدورعلى موصلات
كمان يابشمهندسة دي عربية الشركة كنت جتي بعربيتك الجديد
دارين؛ بغيظ هوأنا عارفة أتلم عليها ماهوعيال عصام باشا مستولين عليها
كل واحدمنهم سايب عربيته وشغال عليها
إبتسم مأنت بقتي بخيلة يادودي بقالك زمان ماغيرتلهمش العربيات
دارين؛ وغيرلهم ليه هم كويسين
ولا هي بعزقت فلوس
ياسين؛ ماإنت كل سنة بتغيري ياحبيبتي
دارين؛ بفلوسي وفلوس ابوي بتعبي ياحاج أماهم فميش عايزين يتعبو
تنهدت الولد ناصر تعبني ياياسين وخايفة عليه ملموم على شلة عيال صايعة اخذها الى حضنه ربنا يحيهم كلهم ويرعاهم برعايته ويحفظهم من كل شر طيش شباب ميش اكثر
انت اللي موسوسة من ناحيتهم ربنا يرزقك برهم ويطمن قلبك عليهم
متجوزي الود ال عشقان وتخلصي من همه
زمجرت ميش طيقها يا ياسين ميش طيقها يعني لوكان فتح عنيه وبص حوله لوصبر شوية بص ملك اللي زي الملايكة ميش أحسن ملها ملك يابخته اللي حتبقا من نصيبه
إبتسم يلا ياعمتو
زمجرت محسسني اني عجوزة بلاش منها
ضحك يادودي انت ماتكبريش دإنت بتصغري
اعتدلت يعني باين عليا
نظر فيها بإستغراب اللي هوإيه
لوت شدقها بتهكم بقالي شهرين مرابط في مركز تجميل شاهي
رمش بذهول نعم
قلبت عينها حتى لوقلت لك ميش هتفهم سيبك مني ماتجي نوصل سمر في طريقنا أنا طلبت منها تستنني عشان أوصلها ماكنتش عارفة إنك سخرت عربيتي كمان دق قلبه المجنون بجنون اكثر لم يستطع اخفاء فرحته التي تتراقص في مقلتيه
قولت ايه ياحاج قالتها بمكر شديد لوعندك مانع أتصل بيها أقولها تروح
قبل ان تكمل جملتها وبإندفاع مراهق لأ
أقصد إنت وعدتها وعد الحر دين خلاص نوصلها في طريقنا
ضحكت بقوة
ايه يادرين بتضحك ليه انا قولت نكتة
ياحاج إنت قلبك هينط من مكانه
ميش كفاية يا ياسين إبنت مستني منك إشارة إنت نشفت ريقها دي بدأت تيأس وتشك في مشاعرك ناحيتها خف عليها شوية الدنيا مبهدلاها وجاي عليها
كفاية تمثيل
بلاش حوار الرويات دا ياياسين العمربيجري مابيستناش حد خلينا نفرح بيكم ونشوف عيالكم هوالعمرفيه كم يوم عشان تقضوه كد لا انت صغير ولاهي وانت متأكد انها بتحبك مستعد ضحي بحياتها عشانك تثبتلك دازي انكانت فعلا عرضت حياتها لخطر عشانك
قاطعها بس
قاطعته بحدة مابسش كنت مستني منها إيه ومراتك جاي تقولها إنها حامل مستنين طفل ماتبقاش ظالم ياياسين طول عمرك حنين وعادل بلاش تجي لحد عندها تقسي
انا بتكلم عشانك انت لا انت هتعرف تعيش ن غيرها ولاهي هتقدر خذوفرصتكم من السعادة لانها حقكم انتم تعذتم مافيه الكفاية
خذها نصيحة مني ياسيدي إتجوزها وعذبها ونتقم منها زي ما إنت عايز
انفجر كركر إنت فعلا مجنونة
ابتسمت ماتجي نخطبها الليلة من اخوها
ياسين؛ تاني
دارين؛ تاني ايه قول عاشرة
ابتسم بخبث بس اللي اعرفه اني خاطبها من ١١ سنة انت ناسية إني كنت هكتب عليها
وصلت سمر التي استغيبت دارين على وقع الكلمة الاخيرة
دارين؛ إنسى يا حاج طول عمرك قلب ابيض وحليم
هزراسه بالموافقة بينما اكملت دارين أروح أشوف سمر زمانها قلقان
ابتسم هويأكد قرارهابإمأة بسيطةبينما عقله يحلل ماقالته عمته
طرقت سمر الباب قبل ان
تمتد يد دارين لفتحه اهتز قلبه لطرقاتها التي تزرع في قلبه شعور يجعله يرقص بين أضلوعه
دارين؛ مبتسمة أكيد سمر قولت لك حتقلق خصوص ان الشركة شبه فاضية
فتحت اهلا ياحبيبتي
السلامو عليكم
رد السلام بفرح يتراقص من مقلتيه لتتشابك عيونه السعيدة حد الجنون مع عيونها المرتجفة حد الخوف طالت النظرات واستفسارات بينهما في صمت سألها عن هذا الطيف الحزين الي سكن عيونها فجأة منذ دقائق لم يكن موجود ضيق عينها في استفهام اخفظت عيونها بحزن وهي تعرف بأن جرحه لن تشفى ابدا ويؤلمها أكثر أنهاالسبب فيه حتى لو فضلت عمره كله اترجي فيك عارفة صعب تنسي سامحني ياشبه روحي ابتلعت لعابها وبتلعة غصة مريرة معه
هتفت دارين محاولة تخفيف الجوى الذي بدي مكهربا مالكم اول مر تشوف بعض تحب أعرفكم على بعض
ابتسم رغم قلبه الذي يرتجف عليها وعيونه التي لم ترفع عنها
يلا أوصلكم الوقت تأخر ملك زمانها قاعد لوحدها وقلقان
نظرت فيه دارين وهي تكزعلى اسنانها هويمر من أمامهما مدعيا البرود
هواحنا كنا بنقول إيه
ملك في بيت عمها ماتقلقش ياحاج طمن قلبك إنت
سار امامهن
سمر التي نظرت في دارين مستفهمة
زمت شفتيها عربتي أخذها شفور الشركة عشان يوصل بعض الموظفين
ماتبصليش كدوالله لاهي خطة ولا حاجة مدبرة هي صدفة صدقني
تابطت ذراعها وسحبتها ميش بيقول رب صدفة خير من ألف معاد
رفعت حاجبيها صدفة يادودي ميش أنا قايلك على موقف السابق معي إني ميش هركب معاه حتى اغلقت لها فمها خلي قلب أبيض يا سمور وروقي كدا إحنا عازمين نفسنا على كباية شاي اوعصير ميش مهم عند أخوكي فعدي الليلة على خير الله لايسيقك خلني أخطط ومخمخ شوية
توقفت تخططي لإيه بضبط سحبتها وهي تتأفف ميش أنا قايلك اني محتاجة شاهي في موضوع خاص
سمر ؛خاص ازي يعني هوإنت فاكرة شاهي دكتورة تجميل يا دارين
دارين؛ بعصبية بقولك ايه خليك في حالك حدقالك اني محتاجة عمليت زفت
حتى لوقولتلك ميش هتفهمي انت ميش بتسمعي التجميل من غير جراحة زي تكبير مناطق معينة بشويت زيوت وكريمات طبيعية وتمارين رياضية شد الترهلات ولواني معنديش المشكلة دي بس الوحد يعمل حساب لزمن
ابتسمت يادرين انت قمر من غير تجميل كيفاية روحك الحلوى اللي عمل زي نسمة ربيع في عز الصيف
شيل الواجس من دمغك ورتاحي الاستاذ عصام مكتفي بيكي
وشيلك جوى نني عينه
دارين؛ تفتكري ولو انا
محتاجة شوية دعمات
سمر ؛هي عمارة هتقع
ياسين ؛ ببتسامة بتتوشش على ايه لتكن الانسة مي راضية تجي معانا وناوي تبات في الشركة
زفرت انفاسها بغيظ من تبحه
اظاف سبق وقولت إنها
قاطعته شركة ميش أوتيل يا سعادة الباشا متأسفين غلطنا في العنون أفتكر إن سبب تأخيري حضرتك اللي أصريت أفضل لحد ماينتهي الاجتماع اللي ماكانش لي به اي علاقة ولا دور
يعني أقل واجب تتوفرلي شفور يوصلني لبيت زي بقية زملائي
ظلت دارين مذهولة هولسانك إنطلق مرة وحدة كدإزي
سمر بنرفزة وبلا وعي ليه حد قالك اني خرسة
هزت راسها بنفي بس طول عمرك هاديةوكيوت وصوت زي همسس
ابتسم هويداعب اسفل ذقنه لا دكان زمان قبل الإنقلاب وتحول لنمرة شرسة ولها مخالك وانياب
كمان
شعرت بأنها تنصهر فهي كانت تعتقد أن حديثها مع تالين لم يتعدهما ويصل لاذنيه
أغمضت عينها وهي تبحث عن طريقة تهرب منها من أمام هذا الثعلب الماكر
بينما دارين إبتسمت بتسلية يلا نوصل النمرة الشرسة قبل ماتقلب علينا
صعدت دارين ولحقت بها سمر بخطى متهادية ظلت ملتزمة الصمت تشعر بتشت فهي لم تعدتفهم هذالرجل القابع أمامها الملتزم الصمت وسير بهدوء في هذا الجوى الماطر ألقت برأسها على زجاج نافذة السيارة تنظر لحبات المطر التى تطرق بتسلسل على الزجاج
بعدمدة كان أمام باب الفيلا ميش هتنزلو تعشو معانا
شريف هيفرح وبوجودكم
دارين؛ اعفينا من العشابس لوعصير ماشي
يلاياحاج
ابتلع لعابه يلا ايه هنطب على الجماعة كد
ميش من الذوق اننا نعلمهم أولا
دارين؛ ليه هوإحنا جاين نعقد إجتماع مثلا تخابثت عليه إحنا هنسلم ونشرب العصير اوشاي ونتكل على الله ولا انت عندك حاجة تقولها أوتطلبه مثلا
ترددكثير فيما هي نزلت ونتظرتهما امام الباب
حسم أمر ونزل خلني ماشي ورهبلك يادارين هانم لما شوف
كركرت دإنت حتشوف اللي عمرك ماشوفته وذوق من وري الشهد إنت بس خاليك وري ياحاج يس
ميش هتندم
عدل هندامه لما نشوف وبعد دقائق كان يجلسني مع شريف المستغرب وجودهما
خير ياحاج
نظرفي دارين بلوم وعتاب إبتسمت له وهي تحاول أن تقوم أمسكها وثبتها جنبه
مع شاهيناز المرحبة بهما وهي تسير اماما الخادمة اهلا وسهلا نورتونا حطي هنا وشكر يا نعمة
ازيك يا دارين هانم
دارين ؛ الحمداه ازيك انت ياشاهي ياحبيبتي ايه هانم دي
ابتسمت شاهي التي قبلتها بحفاوة
اهلا وسهلا ياحاج والله البيت نور بوجوجد
اهلا بيك يامدام البيت منور بأهله هي الانسة ماغي كويسة دلوقتي طهور ان شا ءالله انا زعلت أوي لما سمعت خبر كنت ناوي اجي بس الانسة سمر بلغتني انهاتقريب ميش بتقابل حد
شاهيناز؛ بخضة ياخبر هوإنت حد غريب ياحاج إنت في مقام عمها البيت بيتك تتفضل في أي وقت إبتسم بشكر لها بينما إستغلت دارين الوضع واخذت بيد شاهيناز يلا بينا ياشاهي عايزة استشارتك في حاجة كد
ابتسمت شاهي وشعورالفخر يغذي روحها يلا ياحبيبتي عن اذنكم ياجماعة ربع ساعة والعشاهيكون جاهز
ياسين؛ باحراج عشا ايه احنا ماشين على طول كنا بس عايزين نطمن عليكم وعلى الانسة ماغي بلا ش تتعب
قاطعه بحزم تعب ايه ياحاج ولا احنا ميش قد المقام
ياسين؛ بإحراجإيه اللي بتقول دا ياشريف إنت زي أخوى
شريف مدام كد ميش عيب تدخل بيت أخوك في وقت زي داوتخرج من غير عشا مرات أخوك هتزعل وتخاصمني لوشفتيه أكثر ماهي وصمت
ياسين إنت عارف معزتك عندي من غير محلف
تنهد أنا من يوم ماعرفتك بجد وأنا شيفك أخوى الصغير معزتك من معزت أشرف الله يرحمه إنت واحديتشرف الواحد إنه يعرفه إنت راجل نبيل وشهم رجل في زمن قلت فيه الرجال
إبتسم ياسين بمحبة وشكر
اظاف شريف بمحبة دحتى إحنا عندنا مناسبة حلوى يشرفنا تشركنا
هزراسه رغم خجله بموافقة
ربنا يدوم افراحكم
أمن شريف على دعائه مبتسما على فكرة إحنا ناوين نخطب ملك لفارس إبني
إبتسم رغم دهشته بسعادة وفرح واضح في عينه
بجد
ملك مافيش زيها كفاية إنها تربية سمر
تخابث شريف هوينظر إليه حتى أحرجه تنهد بحسرة ماهو لولا إللي حصل زمان وتدخل ناس كثير ربنا يسامحهم كان زماني الليلة جاي لبيتك أطلب منك
ياحاج
إبتسم رغم جراح الماضي تنهد تنهيدة حارة كل حاجة بأونها وأكيد ربنا عندحكمة من داكله الحمدالله الذي لا يحمد سواه
نظر ياسين في البعيد ثم اردف بشيئ من الحرج
أستاذ شريف أنا من أكثر من ١١ سنة كنت طلبت إيد
قاطعه شريف بكل فرح وسرور
لولس عندك نفس الرغبة يشرفني طلبك ياحاج انا مستنيه من سنين
إبتسم ياسين بسعادة
شريف؛ نقرأ الفاتحة على بركة الله
مديده هويقول ميش لما تأخذرآي العروسة الأول
شريف؛ احنا معندناش بنات تخالف كلمتنا دي أطول خطوبة في التاريخ قرأ الفاتحة وأمنا على الدعاء معا
هتف شريف بسعادة مبروك ياحاج ألف مبروك
ياسين؛ الذي قلبه رفرف بسعادة لايعلم كيف حدث هذا بهذه البساطة
دانا طلبها يجي ١٠مرات
ابتسم هويرتب على كتفه بس تستاهل ام جنحات على راي شاهي
حاوإخفاء إبتسامه فعلا تساهل
شريف طب ممكن أحضنك يا أبو نسب
وقف هويضمه تنهد شريف براحة الف مبروك يا حاج ربنا يسعدكم اخير إطمنت على سمر
عقبال ماأطمن على ملك
ضمه ياسين
الله يبارك فيك ملك في عنيا إنت ميش عارف معزتها في قلبي
فتح فارس الباب بعنف على الكلمة التي سمعها وأفكاره تتطرف
إبتسم شريف هويناديه تعالى يا فارس بارك لحاج ياسين
إبتلع لعابه بصعوبة حتى شعر أن الارض رجت من تحت قدميه

سمر ♥️💖ياسين
لم يفهم فارس شيء كل مايدركه ان سكاكين ترشقه تستهدف قلبه بعناية بعد جملة والده احنا لس قارين الفاتحة ياريتك جيت قبل شويه
كانت شفاه والده تنطق بشيء ما لكن عقله لا يفهمه وبسمة ذالك المتبجح تكاد تمزق عضلات وجهه
لم يصل صوت شريف الى اذنيه حتى مسح العرق الدي تصبب عليه وبداءت الرؤية تزوغ امسك بمقبض الباب بصعوبة هويبتلع ريقه الذي اصبح امرمن المر
قطب شريف بين حاجبيه بإستغراب هويرى حالة ابنه الغريبة
مالك يا فارس انت كويس
نظرفي والده بإستغراب فكيف يسأله سؤال كهذا
طرقت شاهيناز الباب خلفه لتدفعه بشيء من القوة وتدخل
العشا جاهزيا جماعة
نظرت في فارس الذي بكاد يسند جسده
مالك يافارس
نظر الكل له بهع وهويكاد يسقط لتمسكه شاهيناز
يالهوي
سلامتك يا فارس ركد الاثنين نحوه مد ياسين يده ليمسك شعر بنفور فارس الذي استغربه
شريف؛ مالك يابني مالك
لم ينبس ببنت شافة فقط سمح لجسده ان يتها وي على اقرب اريكة
شريف ؛ بهلع روحي ياشاهي اطلب الدكتور وخلي نعمة تعمله كاسه يانسون
فارس انت كويس نظر في شاهيناز يلا ياشاهي واقفه ليه وبلاش تجيب سيرة قدام اللي بره
ياسين؛ إنت كويس يا فارس
اغمض عينه وهويلعنه بداخله ودليقوم ويدهسه زادت نبضات قلبه حتى افزعته وبدأيتعرق
ياسين الذي وضع يده على جبينه رغم شعوره بنفوره منه وبدأيرقيه بأيات من الذكر
الحكيم
بدأفارس يحاول المقاومة وابعادراسه
شريف؛ اهد ياإبني خلي الحاج يرقيك انت بقال مدة ميش مضبوط واكيد ايد الحاج فيها البركة
في
الخارج جلجل صوته الرخم الذي يتغلغل لروح بدون سابق انذار
ماغي ايه الصوت الحلوى دا
بينما سمر الخارجة من المطبخ ابتسمت برهو وفخر صوت الحاج تنهدت بعشق بينما نظرت اليها ملك بسأم
دارين؛ بقالي مدة مسمعتش صوته الجميل بسم الله ماشاء الله
يحسس انك قريبة من الجنة نظرت لملامح سمرالتي تشع نورا وسعادة
شهيناز ؛ التي تحاول اخفاء قلقها وخوفها على فاس
خلصتي الطبخة يعني كان لازم تدخلي المطبخ ما كنت قولتي لهم على اللي انت عايزه هم يعمل له
سمر؛ معلش مايجراش حاجة وانا كمان قاعد بس
هوالحاج بيرقي في مين
شاهيناز؛ اللي اتنين محتاجين رقات القاهرة والمحافظات المجاورة عشان يطلع العفريت اللي جواهم
لوت سمر شدقها بتهكم ليه شيفاهم مجانين ولا بتنطط قدامك
شاهيناز؛ اخوكي بذات أنا متأكد انه عند سحر أسود وزرق وكل الالوان لحدهنا كفاية ماتخلنيش اطلع اللي محشورفي زوري
مسدت على ذراعها دارين ربنا موجود ياشاهي مافيش حد بيأخذ أكثر من قسمته
هوايه اللي بيحصل جوى انا ميش فاهم هواحنا جاين نعمل جلسة رقية شرعية
شاهيناز؛ بفضول هوانتم جيتم ليه أصل بمجردمادخلت لقيت كل اللي جوى متشقلب حاله
دارين؛ قصدك ايه
نظرت هي في سمر الظاهر إن اللي كنا عايزين نعمله هيتأجل لوقت تاني فارس ميش بخير خالص انا من الاولى قولت ان البسبوسة بامكسرات دي ميش مريحاني ولا نزللي من زور بتشائم منها والله
نظرت فيها سمر بلوم وعتاب صامت
دارين؛ هي ايه الحكاية وايه حرب النظرات دي نظرت في ملك التي تركزمعهم في صمت بينما ماغي كانت ترحل مع صوت القران الذي كان يتلوه ياسين
استحوذ شيءفشيء على قلب سمر التي نسيت نظرات ملك وتلميحات شاهيناز
بعد مدة كان الوضع هادي وصوت ياسين الذي كان يحتل المكان صمت وكأنها استفاقة الكل من تلك النعمة اللذيذة
تنهدت سمر براحة لم تشعربها منذ مدة نظرت دارين فيها وهي تبتسم بيرد الروح
سمر؛ أكثر بكثير
تخابثت عليها دارين يعني ايه
نظرت فيها سمر وبتلاقائية ردقلبها ؛لان هو الروح دذاتها
نظرت فيها ملك بنظرات شيراز جعلت شاهي تستغرب
اما دارين مثلت انها لم تننتبه
عكس سمر التي لم تنتبه فعلا
تحرجت سمر من نظراتهم وحمحمت أقصدتلاوة الحاج جميلة بتلمس روح البني ادم تزرعه في ملكوت ربنا الرحبة ورحمته الواسعة
نظرت فيها ملك بسخرية الحاج كل حاجة فيه مميزة وحلوى ميش صوته بس اللي حلوى
دارين؛ مؤكدة فعلا ياسين حلوى زي مابيقوله من جوى من بره مافيش حد يعرفه الا ويكتشف قد ايه هوانسان عظيم وشهم ونبيل ماحدش بيجمع الصفات دي في الزمن دإلاناس قليلين جدا يابخت اللي هتكون من نصيبه وتميل قلبه ليها يابخت اللي يحبها
رفرف قلب سمر بلا سابق انذار بينما اشاحت بنظرها في حياء بعيد عن عيون شاهي التي كانت تأمن والمكر يسكن عينها يارب يزرق بلي حبها اقلبه وتفك عقدته ونفرح بيه قريب اقول امين
أمنت كل من ماغي ودارين عكس ملك التي كانت تشعربنغزات غريبة في صدرها تفطنت عيون دارين لوجهها الذي مقت فجأة وعيونها تحجرت على سمر المبحرة في عالم غير العالم تبادلت دارين وشاهي نظرات ذات معنى
بداخل كان ياسين يسأل بقلق
مالك يافارس احسن دلوقت هزراسه بأجل دون أن ينظر إليه حتى لم يهتم ياسين بل إنزلقت عيونه بنظرات خاطفة لشريف الذي بدي قلق الخوف يعزف ألحانه على ملامحه
ربت على ذراع شريف اطمن هو عايز يشوف غلوتك عنده ميش اكثر عشان تطمن هطلب من عمر يحجزله عنده ويعمله شوية فحصات
قاطعه بحدة مكضومة متشكر ياحاج لما اقرر انا حروح بنفسي ماتقلقش نفسك إنت
ربت على يده هويبتسم سحب الاخريده بشيء من العنفوان ممزوج بمقت استغربه والده وياسين
الذين تبادلا العنظرات ذات مغزي
بدأياسين يشعر بضيق وبان المكان لم يعد يسعه استأذن بأدب معلنن إنسحابه
خذلنا طريق ياشريف
شريف؛ بحرج ميش كنت هتتعشو معانا
ياسين؛ معلش مرة تانية انا عندي طلب ياشريف بعد اذنك طلبي يفضل بيني وبينك لحد ملك ما تخلص إمحناتها يعني بلاش نشغلها بالموضوع ونشوش عليها
قاطعه ذالك المرتجف طلب إيه اللي يبقا سربينكم ياحاج ماتكنش ناوي تتجوز في السر مثلا
ولا ماتكونش فاكرها صفقة
نظرفيه والده بإستغراب واحراج
تنهد ياسين مبتلعا انفعاله بحلمه وقلبه الذي اشبه بالبحر نظر فيه مدة من الزمن
هو انا بتاع الكلام دا
يابشش مهندس
كثر خيرك
عصفت عواصف هوجاء بداخله اخمدتها كلمات والده العفوية وداكيد هيكون راي سمر المرة دي ميش هنغلط غلطة زمان هنعمل فرح على طول وسمر نفسها ميش هجب لها سيرة اطمن
خلينا نعمل لها مفاجئة
تسأل فارس في حيرة اللي هي ايه
ابتسم شريف وهويتنهد بأريحاية
ياسين خطب سمر تاني
ابتسم ياسين بفرح لم يخفه
بينما الاخر
فز واقفا بينهما
إيه ؟
خطب مين ؟
طنط سمر
شريف؛ هوفيه غيرها
نظرفيه بذهول لم يخفى على كلهما قرأه ياسين بسهولة وهويبتسم ساخر
هوإنت كنت فاكرني خطبت مين ياباشا مهندس
نظرفي عينه بإصرار بينما اخفضه هوعيناه بحرج وخزي ابتسامة ساخرة تسلقت الى شفتي ياسين ليرتب على كتفه بشيء من السخرية
زمان لما قبلت سمر انا إعتبرت كل أهلها أهلي حبتهم زي مابتحبهم هي بضبط
نظرفيه هويشدد على كلماته واللي بتعتبرهم والدها بعتبرهم ولادي أنا كمان
هه رغم انه صعب يعني أخلف واحد في سنك اوفي سن ملك بس اناإعتبرتكم زي ماهي حاس بيكم
ممكن تبلغ دارين إننا عايزين نمشي
فارس؛ بإحراج من جنوح أفكاره ممكن تقبل تتكرم وتشرفونا وتتعش معنا
شريف؛ لوسمحت ياحاج ماتكسفناش
ياسين؛ بعدتردد لوسمحتم ياجماعة بلاش إحراج مرة تانية إن شاءالله
فارس؛ ولوقولت لك عشان خطر طنط سمر دي كانت فرحانة انك هتشاركنا العشى ودخلت تساعد الست نعمة بذات نفسها لوسمحت ياحاج ممكن تبقا
نظرفيه بحبور هويومؤ برأسه لا اكثر ابتسم فارس برضي وهب لمغادرة أما أروح افرحهم بخبر دا الكل مستنيه من سنين
ياسين؛ بلاش ياباشا مهندس على الاقل ميش دلوقتي نظر في والده بعدم فهم مايقوله
شريف؛ معلش يافارس خلين نأجل الموضوع شوية لحاجة في نفس الحاج
خليه يضبط أموره الاولى ويعلم اهله احنا ميش عارفين ردت فعلهم مهم زمان رفض الجوز دي
انفعلا فارس بحدة يعني ايه يرفضوه هي طنط فيه زيها ولا لتكون ميش قد المقام على فكرة طنط سمر بتملك نص الشركة بابا
وشقة على النيل طنط ميش محتاجة ولاقليلة الف واحديتمنها
ابتسم ياسين وإكتف بصمت المستفز لينفخ الاخراوداجه ويخرج
شريف؛ لس عيل وحامي تنهد
نظر في اثره الذي اختفى
الانسان مايثمنش بمال ياحاج وانت عارف سمر
قاطعه بثقة كنوز الدنيا كلها ماتسويش ظفرها
طرقت شاهي الباب معلمتهم ان العشاء جاهز
اتفضلويا جماعة العشاء جاهز
في الخارج كانت سمر تضع اخرطبق ليتزامن مع خروجه إبتسم لها بقلب يرقص فرحا وكأنه أخير وجد الغطاء الشرعي الذي يبيح له النظر اليه دون خوف من غضب لله تحرجت في خجل وكأن الكل راي تلك البسمة المشرقة التي ادها لها هويمني نفسه قريب جدا هتبقي في بيتنا ياجنتي في الارض
تجهزلي العشاء بإديك الحلوين دول
تنهدبسخب ليخرجه شريف من احلام ليقضة التي تزورها كل ماراها
اتفضل ياحاج منور والله
بنما ملك تقدمت من سمر وهمست ماما إنت نسيتي ماحطتيش النقاب الحاج يقول عليكي إيه
نظرت في نظراته التي تخترق سمر إختراقا لا توحي إلا بشيء واحد أنه عاشق لتشعر بغل فجأة لاتعرف متى انحدرت لهذا المستنقع
تحرجت سمر من طلب ملك ومن نظرات ذالك العاشق الذي رفع عنه ثوب الحياء مسترخص لنفسه التعمق اكثر واكثر في ملامحها المتوردة همس بحبه واشتياقه بداخله
شكر يا انسة سمر
سمر؛ على ايه
ياسين؛ بخبث على طبق المحاشي ومولوخية واضح انك انت اللي عملاهم
هتفت ملك التي اشتعلت بداخلها نيران لاتعرف سببها ماما تعالي ندخل نأكل جوى انت ميش هتعرف تاكلي براحتك هنا
نظرت لها شاهيناز بعتاب بينما اكتفت دارين بتفحصها
شريف؛ ايه اللي بتقوليه دايا ملك
ملك؛ ميش قصدي ياعمو إنت عارفإن ماما من المفروض منقبة وهي تنظر في والدتها بلوم ميش هتعرف تاخذ راحتها هنا يعني وهي تنظر لياسين الذي لم يعجبه تبريرها
اضافت شاهي ايه يامفتية الديار المصرية هوفيه حد غريب يعني نظرت في ياسين دحتى عمك ياسين ميش غريب يعني شددت على كلمة عمك ولولا الظروف وتدخل ناس الله يسامحها كان زمانه
قاطعتها سمر خلاص ياشاهي كل واحد بيأخد ناصيبه وعادي مافيش مشكلة ادخل اكل في المطبخ
زفر انفاسه بغيظ
قاطعها شريف الذي كاد صبره ينفذ ايه اللي بتقوليه ياسمر الحاج ميش ضيف دواحد مننا والحمدالله كلكم لبسين حجاب وساترين نفسكم ولوعلى النقاب خلاصص شيله ماعدلوش لزمة كلنا عارفين لبستيه له
هتف بلا وعي لا ميش هتشيله
نظر فيه جميعهم بشبه صدمة
أقصد يعني مافيش داعي
سحبت دارين الكرسي اقعديا جماعة الاكل هيبرد وانا عصام ادني ساعة ميش اكثر
لم ترضى ملك على الوضع ولا على تصرفها لاتعلم
بعدمدة انظمو لعشاء متجاهلين امور كثيرة حفاظ على الود قائما رويد رويد اندمج الكل في العشاء العائلي الدافئ ليتجاذبعض الاحاديث المارة لم يخلوى من بعض النظرات المتنوعة لكل وحد حسب موقعه لم يسترق ياسين النظر كعادته بل ابحربلا هوادة في بحر عينها وقلبه العطش يطلب المزيدمن الارتواء بينما انصبت عيون فارس على لملك التي بدت له تصرفاتها غريبة حتى انها لم تاكل شيء تقريبا
هتف لها بمحبة عاشق قلبه يرتجف ولها مابتكليش ليه ياملك لوميش عاجبك الاكل ممكن الست نعمة تعملك
قاطعته بفتور لأ مافيش داعي أنا اساسا مبحبش المحاشي
شريف؛ ميش عارفة طالع لمين العيلة كلها بتعشقها خصوصا لما تبقا طلع من تحت ايد السمور
ابتسم ياسين هويقضم قطعة ملفوف ورق العنب بتلذذ واستمتاع بينماتبسمت دارين الحاج بعشقها كمان نظرت في ملك ثم في سمر التي احترقت خدودها بنار الخجل
اضافت دارين موضحة المحاشي طبعا خصوص اللي طالعه بطعامة دي
نظرت في ملك بنظرات ذات مغزى
ولا ايه رايك ياحاج
لذيذة ميش كدا
ابتسم وعيونه تراوغ بمكر هويتذوق قطعة اخرى مبتسما جدا تسلم ايديك يا انسة سمر
لوت شاهي شدقها لس انسة سمر يعني الفلم مطول
ضربها شريف لقدمها هامسا الراجل سامعك
همست من تحت اسنانها لا ماتخفش دا عقله تلحس يارب يتنهنه كد ويعمل مابدرة حلوى
ابتسم ومال عليه ماهوعمل
وسعت عينها بذهول هزراسه بتاكيد رمشت عدة مرات
في شقة احلام
التي تجلس كحية رقطاء تلتف حول نفسها تنظر الى المبلغ المالي الذي اخذته من تالين كانه لاشيء اخرجت سجارتها من العلبة واشعلتها بعصبية فكراني جاي اشحت منك يابنت **** هوتمن سكوتي يساوي كم قرش في نظرك ماانت مغارة على بابا اللي كلمة سرها معايا معليا الا اقول افتح ياسمسم ضحكت بقوة كانها مجنونة بس قاسم قتله جشعه وانا لازم اتعلم منه وعمل زي على باباالطيوب لللي اخد شوية بس شوية شوية لحد ما اخذ كل حاجة ميش عارف ازي شايفين على بابا هو الطيب
زمن غريب كل حاجة فيه ماشي غلط اخرجت عبق سجارتها وتنهدت بحسرة وهي تكافح لكبت دموعها يعني فيها ايه لو قبلتوني وسطكم ماربنا بيسامح وبيدي فرص رغم اننا بنغلط فيه هوالرب وبيغفر ليه كديافارس ليه القسوة مايمكن لو احتضنتوني كنت هتغير ميش كفاية انكم عايش في خيري
يابجاحتكم بدل ماتشكروني ترموني زي الكلبة لوحدي نظرت في المكان الذي بدي لها موحش دانا لومت ممكن اتعفن ماحدش يعرف
دهست ماتبقا من سيجارتها وفزت واقفة ترتجف من فكرة موتها ارتجف قلبها رعبا وهي تتجه لنافذة ازاحت الستارة المتهارية ونظرت الى ماخلف زجاج النافذة وجدت الليل قداسدل ستاره والنجوم تتلئلئ ومعذالك لم يفرح قلبها المنظرتنهدت هوانا ليه كدا عايزة ايه تاني يا أحلام من الدنيا
في فيلا شريف كان يستاذنان للمغادرة بعد ان شكرهم عن حسن الضيافةوالاستقبال
تحدثت دارين بعفويتها تجي نوصلك ياسمر في طريقنا
دق ذالك المجنون بلاهوادة يعلن للمرة مالا النهاية عشقه المجنون لها يردد بسعادة بحبك ياجنتي في الارض عارفة يعني ايه اني اختارك لمرة الالف يعني بدون تردد يعني اني مبقتش بعشقك بس دانا تعديت المرحلة دي بمراحل تنهدبصوت مسموع لفت من حوله دون ان يبالي رددعقله الجملة الشهيرة يمكن لاي شخص ان يختارك في توهجك
لكنني ساختارك حتى حين ينطفئ
تاكدي حتى لورايت النور في غيرك سأختار عتمتك لانها نور لي
قاطعة وصله هذيانه ملك التي بدت له غريبة جدا الليلة
لا بلاش تتعب روحكم حتى طريقكم ميش طريقنا كمان احنا بيتين الليلة يعني دكمان بيتنا ميش كدياماما لوعايزين نروح فارس حيوصلنا صح زلزال زلزذالك الواقف هوينظراليها بهيام ويهزراسه بموافقة وفقط هل ذكرت اسمه بذالك الصوت الساحر وخصته هوبذات بذكر اسمه ضاعت الكلمات منه وتخبط القلب في نعيم الامنيات الضالة
بينماراقبت شاهي تصرفات ملك بحذر
تأبطت هي ذراع ماغي تعالي ياماغي نطلع فوق انا مصدعه ميش عندك
هتف قبل ان تكمل سلامتك انزل لصيدلية اجيبلك اقصد وصمت في احراج تبادل الكل النظرات الماكرة ابتسم شريف هوالحاج امستاذن
تصبحي على خير يا انسة سمر تلفتت سمر من حولها هل خصها بامنية خاصة هذه الليلة
ضربتها شاهي بمرفقها لتتوقف هي التصرف كهبلة
بعد دقائق كان هووعمته في السيارة تشق طريق عودتهما الى فيلا ياسين ياسين الذي يشعر براحة توازي شساعة الكون لقد ازاح عبئ ثقيل على كاهله اليوم دون سابق انذار وضع اول حجر اساس لهذه البيت الذي اقسم انه سيئسسه معها ولها ولن يسمح لشيئ ان يقف في طريقه
لن ينتظر طويلا ويعلن الخبر لكن عليه اولا ان يزيح بعض الحجارة من طريقهما حتى لوكانت مجرد حصى فهي تشكل عقبات بالنسبة لها لقد قرر ان يفرش لها الارض وردا بل لوطال لجعلها تسر فوق رموشه ابتسم لفكره المتطرف
هتفت بعيون ثعلبية مالك ياحاج سرحان في ايه اللي واخذ عقلك يتهنى بيه
كركر بقوة هويخطف نظرة خاطفة اليها مالك يادودي هتنفجري من الفضول
ربعت يديها بغيظ هو انا جيت جنبك ولا حتى كلمتك ماهوانا عمل زي تمثال نفرتيتي متلقح جنبك في صمت
هتف دون مقدمات خطبتها يا دارين
شهقت بجد
ثم صرخت تاني يا ياسين خطوبة ايه هوانتم فاضين للعب المرهقين د
ضحك بمكر وقرانا الفاتحة ميش ناوي اقول لحد غيرك حتى هي ميش عايزها تعرف لحد مقرر
دارين؛ ياسلام
هزراسه ايوه
دارين؛ بلاش تلعب بالنار يا ياسين انا فهماك من ساعة ماعرفة برجوع طارق علي وانت
قاطعها
بلاش السيرة دي بتوجعني يادارين بتوجعني اوي
تنهدت دماضي راح لحاله والبنت بتعشقك مستعد تعمل اي حاجة عشان تسامحها على حصل زمان كمان لوحسبتها شوية هي مغلطش ولواعتبرنهاغلطة اضن ان إللي عملته ياياسين كفر وزيادة إوعى تنسي إنها غامرت بحياتها عشانك
تنهد مين قال اني زعلان منها يادارين دي روحي حديقدر يزعل من روحه حتى قبل ما أعرف بموضوع تبرعهاانت عارفة اني سمحتها وعذرتهابس نفسي أكون ملجئها الوحيد حتى لما تجي تشتكي يبقا مني لياتنهد بحبها يا دارين فوق ماتتصوري سيبك من كل داتجي نروح نحتفل
شهقت نحتفل حاج ياسين
انت انحرفت
كركر اتصلي بعصام وأنا اتصل بعاصم يجيب مليكة وعمر يجيب نسرين
اخذ هاتفه وتصل بعاصم
دارين إنت بتكلم بجد
اتصلي بعصام خلينا نقعد قعدة حلوى على النيل الليل لس في اوله وجوى جميل الليلة
نظرت من خلف زجاج النافذة دي بتمطر
كركر بقوة ماهودهوالجوى الشاعري
لوت شدقهابتهكم شاعري ياحاج ربنا يستر
ردعاصم ربنا يدوم الضحك دي كمان وكمان ياحاج
ويسلط عليك الجوى الشاعري دا
ازيك ياعاصم وحشتني
عاصم هويضم مليكة الى جنبه ويعتدل انت بخير ياحاج
في فيلا شريف
صعد لغرفته هويتبع رائحتها التي تملؤ روحه باتت قريبة منه الليلة وبماذات لليلة ستكون اقرب تنهدبهيام وهوينظر لغرفة شقيقته التي استقرت بها وضحكاتها التي تخترق كل خلية في قلبه ابتسم هاربا بإحراج خوفا من أن يمسك به احد متلبس بهذا العشق
دخل غرفته هاربا من أحلامه التي كبتها لسنوات طويلة ولايريد ان يعلنها إلا وهي حلاله
في الاسفل كانت سمر تنظر لنظرات شاهيناز المعاتبة
إنت كدا دلعتيها فوق الحد ياسمر أنا أسلوبها وطريقة كلمها معاكي ميش عجباني
ابتسمت سمر بمراوغة ايه ياشاهي هتشتغلي شغل ماري منيب من دلوقت
زفرت انفاسها بغيظ تتفلق انت وبنتك انا حذرتك قبل كداوانت حرة عارفك ميش عايزة تناقشي الموضوع انت حرة ووقفت ايه هتسهري تعدي النجوم
سمر؛ متفضلي تعديهم معايا زهقان ياشاهي بقلنا زمان مقعدناش سوى حتى سهام بقالها اكثر من شهر متصلتش هي ميش ناوية ترجع على القاهرة
هزت كتفها بعدم العلم سيبك من السهوك نظرت فيها سمر بغيظ أنا الغلطانة لعبرتك وهي تقوم
سحبتها من يدها وتجها الى الشرفة مكان الارجوحة ابتسمت سمر لشاهي التي تدفعتها وجلست قربها تارج بهما الارجوحة
زمان كان نفسنا في حاجة زيها فاكرة
تبسمت أنا أحلامي كانت تافهة بالنسبة لكم
تنهدت شاهي لاكانت نقية وردية احنا بشر ميش ماليكة
سيبك من احلامنا وقولي جاهنا ليه وزاي
احمرت خجل الي هومين
شاهيناز؛ بغيظ هتستعبطي عليا ياسمر اتفقتم على ايه
سمر؛ على ولا حاجة ماكنتش عارفة انه جاي من اساسه هي صدفة ميش اكثر
زي ماقولت لك اتاخرنا في الشغل ودراين كانت هتوصلني قاطعتها اللي بعده انا سمعت حواردا
يعني انت ماشين على نفس الرتم بقولك ايه ياسمر ماتسمعي كلامي ودخلي طرف تاني في المعادلة عشان يحدث تفاعل والرجل
النارتقيد جواه ويتحرك
سمر ؛ بهدوءوثقة يعني احنا عيال عشان لعب اللعب دي ياشاهي احنا كبرنا مابقناش مراهقين
لوت شفتيها وهي تدفع بارجوحة الى الخلف ياحبيبتي عشان كبرتم ارسو على بر العمر بيجري ياسمر ومابيرحمش حد وانا بقولهالك تاني ماتنسيش انه راجل ميش ا ي راجل دياسين عثمان عمران اللي البنات بتتحدف تحت رجليه يعني ممكن محتاج جرعة عشان يتنهنه ماهواللعبةدي ديما بتنجح مع الكل والعريس موجود واخته لس متصل بيا
نظرت فيها باستغراب
اضافت الاستاذ انس
هزت راسها بنفي
سمر
دياسين عمران ميش اي حد
ياسين عمران
يعني يقدر يتجوز وحدة من سن ملك مثلا نظرت في ردة فعلها الصامتة
تنهدت سمر بحسرة يعني أعمل ايه ياشاهي اروح اقول تجوزني تنهدت مجدد
شاهيناز؛ماهولما يحس انك حتضيع منه هيتحرك والنار تشعلل في قلبه
ياسمر انت عارفة هومين
نظرت في البعيد عارفة هومين وإنه مليون وحدة تتمناه
وإني كبرت مابقتش
قاطعتها بحدة ماهي سلبيتك دي هي اللي حتخسرهوك تاني إنت مابتتعلميش من أخطأك
مافيش حد أحسن من حدفيه واحده بيستغل الفرصة إللي تجيله واحديسبها تضيع من وحدة بتبذل جهد وحدة تتسمر مكانها وحدة بتحارب عشان تاخذ حقها وحدة مستني حقها يجلها من غيرتعب واحدة بتستغل فرصتها وحدة تسبها تنساب من بين ايديها وتنساب زي الزئبق
ربنا بيقول في الحركة بركة واسعى يعبدي وانا اسع معاك وخذوبأسباب
نظرت فيها ثم تكلمت كل واحدبيأخذ قسمته ونصيبه والي له قسمة اكيد هيطلها مهما طالت بعدة
مكتيبنا واقدرنا ملك ربنا
عارفة ياشاهي لوحاجة مقسمالك مهما حاربتي وهربتي منها برضه هتلاقيها قدامك بين اييكي
واللي ميش ليكي مهما هتجري وراه ميش هطول إديكي
انا مؤمنة أنه ربنا كتب لي الخير في حاجة
ماهوكل مابيتاجل الخير بيبقا اجمل والعوض اكبر احلى
نظرت فيها بحيرة وبعض الشفقة شعرت شاهي انها اخطأت وانها تمادت همست بداخلها معها حق يعني هتعمل ايه هوان ليه لنكدت عليه من زمان ماشفتهاش مبسوطة كدا تسللت يدها لكتفها تحاوطه وهي تضم نفسها لها اسفة ياسمر ميش قصدي
الظاهر ان مشاكلي مع أخوكي اثرت على البرج اللي فاضل في دماغي والله ماقصدي انكد عليكي انا قولت كدمن حبي وخوفي عليكي
هزرت اسها بموافق
ماتزعليش مني
سمر؛ انا عمري مزعل منك يا شاهي
شاهيناز؛ بمرح شفت الحاج بقت عين بجحة ولاعمل لحدحساب طول الوقت ببص عليك ولا مستحي ولا بيغض بصر ولاهم يحزنون دطلع ميه من تحت تبن
حاولت اخفاء خجلها فلم تستطع
ضحكت شاهيناز بتحبيه
ياسمر
تنهدت عمري ماحبيت غيره طول السنين دي محدش قدر يحرك المشاعراللي حركها هو جوى ياشاهي
تصدقي ياشاهي لوقولت لك عمر مافرقني ثانية ولا كأننا عندنا ١١سنة مفترقين
ابتسمت وهي تنظر لخارج الذي كانت الامطار تتساقط زخات زخات لتقع على زجاج الشرفة بتريث وهي تتلئلئ تحت أضواء الحديقة الساخبة مسحت دموعها وبتسمت
يمكن اسجسادنا بعدت بس اروحنا اتحدت اكثر كل ثانيه كانت بتمر عليا كنت بحب فيها اكثر انا لومكنتش بعدت عن هنا ماكنتش هكتشف اني بحبك كل الحب دا عاه ياشاهي في البعد الحب يقوي ويكبر اكثر صدقني تنهدت
زمان كانت الامور متلخبطة جوى ميش واضحة كنت بقول يمكن اعجاب ميش اكثر واحدزيه اكيد حيسحر اي بنت بعدين قولت انه عطف عليا وحنيته على ملك هما سبب انجذابي ليه يمكن اقنعت نفسي انه امتنان وعرفان بجميل بس زمان كان جوى احساس بخيانة لطارق اللي سابني في ظروف غامض ولاسباب تافهة زمان انا كنت فاكر اني اللي بحس مع طارق هوالحب ان مشاعري اتجاه الحاج غامض مشاعر عمري ما جربتها بس عارفة أول حاجة اكتشفتها إيه أنا عمري ماحبيت طارق يمكن تعودت عليه حاجة زي روتين اليومي بتمارسيه من غير حب ولا رغبة
انا فتحت عنيا لقيت طارق مفروض عليا بعصبيته تحكماته بظلمه بسيطرته
أنا مانكرش انه وقف معايا في ظروف كثير خصوص بعد الحادثة كان موقفه نبيل جدا
طارق ميش سيء فيه حاجات حلوى كان له مواقف جميلة عمري ما انساهاله
اما ياسين حاجة تانية مشاعري اتجاه كانت غامض مش باينة كنت حاسة إني متلخبطة مشاعر كثيرة بس
ماكنتش عارفها ايه بظبط
بس لما كان هيضيع مني عرفت اني تخلقت عشان احبه وبس انه لازم أحمد ربنا انه وهبني حبه
الحاج حاجة عظيم ياشاهي ساعات بشوف حاجة كبيرة اوي عليا وانه يستاهل وحدة احسن مني مية مرة
شاهيناز؛ انت ميش قليلة
يعني ناقصك ايه
كفاية المشاعر الصدقة اللي شيلهم له دي لو غيره يعملك تمثال من ذهب
ابتسمت انا عايزة حتة جوى قلبه اللي محتوي الكل براحبته حتة صغيرة اظلل فيها وتخب من الدنيا كلها
شوفتي ماعملته لدارين عامل ازي ساعات بحسها طفلة
ضحكت شاهي وهي دي بتكبر الا عمرها كم يا سمر
رفعت حاجبها وانت بتسألي ليه
لما تقبلها إسئليها
شاهيناز؛ ليه شيفاني عبيطة ماتجي ياسمور عندي بكره اعملك شوية سنفرة على كم مسك طبعية يغذوبشرته ورجعولها نظرتها
تحسست وجهها بشيء من الحسرة ميش بيقول هل يصلح العطار ما افسده الدهر ياشاهي
نظرت فيها شاهي مصمصت فتيها بحركة شعبية دهرايه انت عايش في زمن العطارين
انت ميش شايفه الدنيا حوليكي بقت ازي الناس بتشيل وشها القديم وتزرع بداله وشه جديد
تحدثت سمربشعور
مغلف باسي هوانا بقيت وحشة ياشاهي ممرت يدها صحيح انا كبرت شوية يعني بس ميش لدرجة
قاطعتها بسرعة قمر والله كبرتي يه يا حبيبتي انت في عز شبابك مكنش الزمن مرمطك وكبرك قبل الآوان انت محتاجة شوية عناية وترجي فله على ياسمين كد
نظرت في البعيد تتذكر أيام خلت مهي المسؤلية والعوزة تكسر ظهر بني أدم انت فاكر والدزوات زمان لمكن نشوفهم نقو ل ازي دول مايكبروش
دول بيكبر
ويعجز زينا بس هم يعرف يعالج الموضوع عشان كد بيأجله نقلت الحوار كعادتها الى زاوية اخرى
شوفت يابت ياسمر اللوك الجديد الاصاله رجعت تجي ثلاثين سنة إورى ولا الواد المز العراقي لمتجوزها مفتون بيها من راسها حتى قدميها
من حقه يتفتن بيها دي طالع تحفة جديدة
تقولي بنت ١٨ سنة صول دي حكاية
سمر؛ اهولوك يتناسب مع الجواز الجديدة
ربنا يسهل لهم ويغفر لنا ويغفرلهم احنا ملنا بيهم لهم زينا ولا
احنا زيهم
تفتكري ياشاهي شوشهم القديم ميش بتوحشهم
ضحكت بقوة ماكنوش تخلصومنها
ماتجي ياام جنحات اعملك حقة من هنا دول هيبقوعليك تحفة خصوص ان شفيفك حلوى
دفعت يدها متشكرة ياحببتي ما انت قولتيها حلوى
عايزني اغير خلقت ربنا وتحشر مع الكفار في النار
شاهيناز؛ الله اكبر الله اكبر
خليك كد كمان دميش تغير دتجميل والله جميل يحب الجمال
أنا لولا ان اخوك حالف عليا كنت نفختهم شوية يعني دل بيطلع يهويس يابت دول مبيطولوش كم شهر
ويختفو بقولك ايه فيه طريقةطبعية أمنة هبقا اقولك عليها تعملها عشان يتورد طبيعي كوليجين طبيعي والله
سمر؛ ياست ميش عايزة انا عجباني نفسي ورضية على وشي
حدقالك اني عايزة ابقا دينا بطمة
شاهيناز؛ بكره تجني وتطلب مني
اعملك كم حقنة بوتوكس وفيلر
فجأتها بسؤال هولحاج ملمحش لحاجة ياسمر
هزتراسها بنفي ساعات بحس بعيدأوي ياشاهي وكأنه لس واخذ على خطر مني وساعات بيكون اقرب من روحي لي هولس مقموص وزعلان ودمن حقه اللي عملته ماكنش سهل
تنهدت انا جرحته اوي يمكن لورجعت ساعتها كان الموضوع تحل موصلش للمرحلة دي دي ١١سنة من العذاب ميش سهل ينساها
كمان كان هيموت بسببي
قاطعتها وهي تنهرها انت اللي انقذتي حياته
لولا انك تبرعتي له كان زمانه
قاطعتها بعد الشر عليه
دخل شريف ايه اللي بسمع ياسمر وقفت الاثنان بصدمة
يعني ايه انت
وقفت ملك عند باب الشرفة تستمع متخشبة
شريف؛ سمر
نظرت في شاهي التي تحدثت ماهو كان مصيره في يوم من الايام يعرف ياسمر
بينما ملك ظلت واقفة
شريف اعتقد اني سالت سؤال واضح ياسمر
وسمر تتحدث عن كفية تبرعها له وانقاذها حياته
كل دا يحصل من وري ياسمر تنهد ونظر في شاهي بلوم ومخبية ايه ياشاهي هانم عني كمان
شاهيناز؛ بتوتر ماهي حلفتني ماقولش
ابتسم بسخرية صاحبة صاحبتك
تحسر قلب ملك الذي اقتبض هتف فارس من خلفها الذي حافظ على مسافة كافية بينهما يابخت الحاج ياسين بحب زي دا الواحد حاسس انه بيسمع في حكاية من حكاية الف الليلة والليلة ميش مصدق ان فيه حب بشكل دا
نظرت في بنظرات شيرا
قصدك غباء
ونصرفت نظرفيها باستغراب هويفس غيرتها بانها غيرة بنت على امها بنت تريد كل عاطفة وحب امها لها وفقط
نفسي تاخذي من حنيتها شوية
طرق الباب الزجاجي ودخل
مساء الخير
نظرفيه
شاهيناز؛ مساء الخير ياحبيبي خير ايه اللي مصحيك لحد دلوقت ميش وراك شغل في الموقع
ابتسم خير مجتمعين كد عند النبي ان شاءالله
شريف؛ ان شاءالله عملت ايه في موضوع والدتك
زمجر بعنف
اكمل رغم غيظ شاهي التي استاذنت عن اذنكم
نظرفيها واكمل ماغي متقبل الموضوع مرحبة بفكرة تشوفيها ساعة يمكن
قاطعه بابا لوسمحت انت قررت انها تقبلها وهي موافقة خلاص انا ماليش دور في اللعبة دي
شريف؛ بقلت حيلة يا ابني دي امك مهما عملت هي امك ولها حق عليك استهدبالله وخلينانديها فرصة يمكن تتوب
انفعل فارس هستفيد ايه ان من توبتها
نظرفيه شريف
اسف ميش قصدي
شريف؛ روح اطلع نام يا ابني وبكره نتكلم
تصبحو على خير
تنهد بتعب الولد تعباني وتعبني معاه
ساعات بحس انه هواللي محتاج لطبيب نفسي ميش اخته
ميش قادر يتجاوز الماضي
ابتسمت وهي تربت على ذراعه ادعي له ياشريف فارس طيب محتاج شوية وقت
الوقت كفيل انه يمحى حاجات كثيرة
وضعها تحت ذراعها وسار بها لارجوحة وجلس فاكر زمان لما كانا بمنجحك
انا واشرف
سمر؛قصدك بتوقعني
شر يف؛هويضمها ما انت كنت بتحبي اشرف اكثر مني ماتنكريش انادكان بيخرجني من شعوري
مالت براسها على كتفه اشرف كان حنين عليا اكثر من بابا نفسه زي فارس كدوماغي
شريف؛ يعني انا اللي كنت الشرير
سمر؛ تنهدت طول عمري بحبك وحفضل احبك ياشريف انا ماليش غيرك مهما حصل بينا وبعدنا وقسين على بعض مالناش غير بعض
في اليوم الثاني
اشرقت الشمس على ذالك العاشق الذي مط ذراعيه بتكاس على غير عادته هوينظر لسلوى وهي تزيح الستائر المخملية على موضعها
صباح الخير ياماما
صباح السعادة ميش عاويدك ياحاج تتاخر في النوم هي سهرت المبارح تعبتك ايه ياحاج عجزت بدري
اعتدل في فراشه عيب ياحاجة سلوى ابنك لس شباب شباب
تقدمت منه وهي تنحني مقبلة جبينه وابني ميش ناوي يحن عليا ويريح قلبي وطمني عليه ويفرحني بيه
تنهد هوياخذ يدها مقبلا مال براسه على صدرها
ميش عارف ياماما ساعات بخاف من الخطوى دي يمكن من كثرة نهايتها التعيسة
ضمته بلاش التفكير السلبي دامتعودتش عليك متطير طول عمرك متوكل على الله ياحاج
ابتسم عملت زي ماطلبتي قرانا الفاتحة
سلوى; خطوى جميلة بعدها هتعمل ايه
ياسين؛ ضحك هويقوم ولا حاجة يعني هعمل ايه تاني
سلوى; ياسين
ياسين؛ بمرح اعمل إيه دبرني
سلوى; تعمل زي الناس ولس بتفكر في الهبل اللي ميش عارفة جالك مين
يايسن ماهي صعبة برضة تجي تقولك بحبك كد من غيراحم ولا دستور كركر بقوه لا وسعيد كمان انا بصراحةزهقت من الوضع دا نهاية الشهر تعمل كتب الكتاب والفرح وانتهينى بعدها اسطفلو وخرجت نظر في اثرها طول عمرك دكتاتورة كنت خلتيها نهاية الاسبوع الجاي احنا في اول الشهر ودخل الى الحمام يشعر بنشوة بدت خطواته واضحة امامه الان
خرجت سلوى تتمتم من هذا الولد الذي مرات لاتفهم افعاله ولاتجد تفسر لتصرفاته
ماجدة صباح الخير ياسلوى ميش من عوايد ياسين مايصحاش لحد دلوقتي
سلوى ؛لاصحى زمان نازل تعالي نستناه
ماجدة ههو انت موافقة على جواز من سمر صح
ماجدة؛ وهي تنظر فيها اكيد لتكوني انت اللي غيرتي رايك اصلك من يوم مارجعت بنت اخوك وانت
قاطعتها وهي تكز على اسنانها بنت اخوى ايه كمان بنت اخوى متجوز
نظرت فيها على اساس انا اللي كنت مصحباها
ماعلينا سبين من تالين ايه ريك نروح بكره لبيت سمر ونطلبها رسمي لابننا عارفة ياسين عايز حاجة على الضيق
ماجدة؛ ماله اتصلي ببنات يجوى معانا ونروح
سلوى; بلاش البنات خلينا نروح انا وانت وبس حتى هوبلاش نده خبر لحد مانرجع من مشورنا
في فيلا شريف
استيقض شريف وهوينفخ بغيظ من تصرفات شاهي التي قررت قضاء الليلة مع سمر نظر في مكانها الفارغ بحسرة والم ازحاح الغطاء بعنف وتجه للحمام بينما هي دخلت صباح الخير بدري شاهي هانم وهي تخرج ثيابها
ان شاء الله نمتي كويس لليلة امبارح ماجتكيش كوبيس كل لليلة
شاهيناز؛ الحمدالله منمناش لحد الفجر يارب تكونت انت ارتحت من فرك في السرير اللي بتشتكي منه كل لليلة
ذم شفتيه يلعن نفسه امسك بمقبض باب الحمام ليفتحه ثم قررالاستدرة لها قبل مغادرتها شاهي بلاش برودك دمعاها انا بديت اتعب فعلا
شاهيناز؛ انت ميش مضطر تتحملني يا استاذ شريف سحبت ثيابها بعنف وجاءت لتغادر قطع الطريق عنها
ابعدعن طريقي ياشريف ع الصبح
سدالطريق اكثر بطلي لعب العيال انت كبرتي
عليه
ابتسامة ساخرة رمتها في وجهه هه
تنهد ياشاهي انت مكبرة الموضوع والله هم مرتين اللي روحت فيهم عنده زي ماقولت لك واحدة عشان النور قطع عندها في الشقة وانا اخذت حديصلح
قاطعته بحدة وشراشة عارفة عارفة والتانية اخذت لها السباك وبعدين الثلاجة هتبوز بعدين Tv
خلاص ياشريف انا ميش طالبة تقرير عن تحركاتك زي ما قولت
انت حر
وهي مهماكان ام ولادك وانت لازم تشوف طلباتها دفعته وخرجت من تحت ذراعه قبل ان تصل لباب جذبها من عضدها متمسكا بها بلاش ياشاهي كثرة الجفا والبعد بتعلم القسوة ضم ظهرها لصدره هامسا اعقلي ياشاهي ماتخليش الشيطان يدخل بينا ويفسد حيتنا
انا بحبك
تنهدت
انا بديت اشك في الموضوع داياشريف سحبت ذرعها بعنف وخرجت تاركته يشتاط من تصرفاتها وعنادها
نظر بغضب لباب ما انت كد بتستفزني ركل الاريكة ودخل للحمام هويلعن في احلام التي منذ ان ظهرت وحياته اصبحت جحيم
بعدمدة كان يجلس معهم على مائدة الافطار بوجه متجهما وهي تطعم طفليها بتناوب دون ان تهتم له نظرت سمر له ثم لها بينما ذالك العاشق المتيم يرقص قلبه فرحا فحبيبة قلبه قربه تشاركه الافطار يقدم لها الطبق تلوي الاخر يعرض عليها كل ماهوموجود بسخاء نظر له والده بشيئ من الحسرة خاصة ان ملك لم تبدي اي استجابة هزراسه بياس من لهفته الواضحة عليها ونظرة اللا مبالات التي تغلف كل تصرفاتها
كان الفطور جله صامت غير من بعض التعليقات العرضية
بعدالانتهاء منه
استاذن شريف المتجهم الوجه مغادرا
وقف أشرف يتبعه بابي اجي معاك لوسمحت
هزراسه بالنفي
عادالطفل الى مكانه حزينا
مامي بابي نسي انه وعدني اروح معاه قاطعته معلش ياحبيبي هومشغول النهارد بس وعدني المرة الجاي ياخذك معاه
أوكي
سمر ؛ هتفضلي لامتي على الحال دا عايزة تخربي بيتك بايدك
شاهي انت كدا بتفتح باب جهنم عليك
شريف صبر هينفذ عليك وانت عارفه
مطت شفتيها ماينفذ شريف خلاص بيتلكك
ميش بعيد تلقيه رايح للمدام احلام تعدل مزاجه المتعكر
سمر ؛عيب ياشاهي
مرت الكلمة على مسمع فارس الذي اصابته في مقتل
دي حتى متصل بيا وطلب مني افكره بموعدهم النهارد
هطق ياسمر اكيد رايح ليهاماهوتحول لسمكري وكهربائي ماهوالسيبر هيروالهانم
بكت غضبا عنها حاس انها هتخذمني ياسمر وتاخذ ولادي كمان ماهي هددتني بدا بكره ياخذلها ماغي وبعدين فارس بعدين هو
مسحت دموعها بس انا ميش حسكت هدافع عن بيتي ووالادي
لاخر نفس فيا ايوه حتى لوالعالم كله وقف ضدي وقال ميش والدي هم ولادي انا الام ميش اللي بتولد بس الام لتسهر وتربي انا اللي عشت معاهم افراحهم واحزانهم انا اللي موجودة في كل زكرياتهم الحلوى والمرة مسحت دموعها انت حاس بيا ياسمر عشان انا حاس بيك زمان كنت بلومك على وقفك مع طارق عشان خاطر ملك
عشان مكنتش حاسة بيك ولا مقدر شعورك كنت بشوفك بتبلغي بس لما جربت حسيت قد ايه الموضوع صعب جدا
تقدم فارس ماحنا ولادك ياماما مافيش قوة في الدنيا هتغير الحقيقة دي احنا اهومعاك ميش هنسيبك ولا هنبعد انت بس طمني قلبك وبلاش الاوهام دي ضمته انا بحبك يافارس كلكم كلكم ولادي انا والله بحبكم
بكت بحرقة عارفة انها امكم من حقكم تكون معها وانا ميش عايزة احرمك منها بس هي ناوي تحرمني منكم هي كلمرة بتهددني انا بقيت عايش في جحيم
ضمهاياماما احنا اهوموجودين معاكي ميش هنروح لحد كمان احنا ميش صغيرين عشان تخطفنا منك ثقي فينا وفي قلبك اللي احتوان في اصعب ظروفنا وضمنا وعطف علينا
دخل شريف بعد ان سمع بعض حديثهما
تنهد هوينظر لهما همس لها الحاج شريف ناوي ينقض عليا دبيطلع دخان من كل حتة فيه ولا تنين
وانت في حضني كد ميش بعيد يرتكب جناية
ضربته على كتفه بطل كلامك
مسح دموعها بكفيه ماما حبيبتي مهما حصل تفضلي امي يا امي
في غرفة ماغي كانت تجلس مع ملك والتي لاتعلم لما هي متضايقة تسائلت بحيرة
مالك يا ملك حصل حاجة حدزعلك
ملك؛ بنرفزة ماليش
نظرت فيه باسف اصلي شيفاك زعلانة متضايقك حدزعلك
تاففت افففف مافيش بس عايزة افضل لوحدي شوية لوممكن يعني
واستدارت للجهة الاخرى من الفراش
تدثر نفسها
ماغي؛ بقلق لوتعبانة اخلي فارس يتصل بدكتورة تجي تطمناعليك
ملك؛ ميش عايزة كمان انا كويسة مانمتش كويس بس انه دكتورة دي
ماغي؛ مافيهاش حاجة ياملك الدكتورة ميش
قاطعتها وهي ترمي الغطاء بعنف خلاص ايه الالحاح المزعج قولت لك ميش عايزة هوبالعافية
ماغي؛ بخضة وخجل اسفة ميش قاصدي
عن اذنك ارتاحي انا طلع لجنينة وخرجت
تنهدت وهي ترفس الغطاء مالك ياملك مالك ميش طايقة نفسك ليه بتخنقي مع نفسك
ثم صمتت هي تقف متجهة نحوى الشرفة التي فتحتها على مصرعيها تتنفس الهواء بنهم وكانه سينفذ منها انفاسها تتسابق في زفرات حارة اغمضت عينها تستغفر ربها وصورة ياسين تقتحم خيالها هوينظر لسمر ابتسمت بسخرية ماهي باينة نظرات عاشق وكل عارف بقصة حب رميو جوليات العصر ماهوحب فوق العادة
نظراليها ذالك لعاشق المحترق شوقا وهياما من شرفته وهي تغمض عينها لتشعربنسمات الهواء الباردة تتخلل خصلات شعرها القصير بسلاسة شعرت بنسمات الهواء تلفح وجهها ببرودتها العذبة ورائحة الياسمين تتخلل انفها ابتسمت وهي تتذكر حين كانت طفلة وياسين يحملها ويدور بها شعرك جميل ريحة الياسمين طالع منه
فتحت عينها المخضبة بالدموع لتمسحها بسرعة ومع ذلك نزلت انقبض قلب فارس هويرها تكفكف دموعها هتف بلا وعي منه سلامتك اقترب من سور الشرفة الفاصل بين الشرفتين مار اليها سلامتك مالك
انخضت للحظة وهي تنظر فيه كيف كان امامها ويده تحاوطها تكادتكون في حضنه تراجعت لخلف بخجل
تنحنح بحرج هويسحب يديه
انت كويسة ياملك تعبانة فيك حاجة
قالها بسرعة ولهفة ممزوجة برجفة في صوته المتحجرج
ابتلعت لعابها
انا كويسة مافيش حاجة بس النسمة باردة دخلت في عيوني فدمعو شوية ميش اكثر
تنهدبعشق سلامة عيونك ياملك
نظرت فيه وفي نظراته التي لم ترحها
وسعت لتتهرب منها
عن اذنك
سأل بيأس ليه بتهربي مني ياملك
ابتلعت لعابها بصعوبة
لا ابدي اساسا انا كنت داخل
نظر فيها بعدم تصديق انت لس خارجة من شوية حد زعلك
هزت راسها بنفي لا ابدا انا بس تعبانة شوية يمكن من قلة النوم أصلي انا ماغي مانمناش امبارح
فارس؛ محاول جرها لاي حوار حتى لوتافه كنت بتتكلم عن ايه اكيد افتكرتم مغامراتكم زمان
ضحكت بسخرية ذكرياتي مع ماغي ماكنتش لطيفة الحمدالله انها نسيتها
اسندذراعيه على سور الشرفة ماغي تغيرت كمان هي ماكنتش وحشة لدرجة دي
ماغي طيبة وبتحبك ياملك زي اختها
نظرت فيها هويحاول ان يجمل صورة اخته في نظرها
لتهتفه وانا بحبها وعمري مزعلت منها بس نفسي تبقا اقوي شوية وتخرج من القوقعة اللي انت حططها فيها وتعتمدعلى نفسها شوية ميش لازم تعملها انت كل حاجة
نظرفيها ليه بتقولي كدا انا ميش محاصرها هزت كتفيها
ملك؛ دمجردرآي خاص بيا
فارس؛ ماغي رقيقة وشفافة على فكره هي ميش ضعيفة زي ما انت فاكرة
هي بس مابتحبش المشاكل بتحب تعيش في السلام مع الكل
اسندت ظهرها لجدر وتحدثت محدش قال انها ضعيفة بس انت محاوطها من كل
ناحية وكأنها لس طفلة مثلا
انت ليه ميش عايز تخليها تقابل امها كز على اسنانه حتى سمعت سريرها نظرت ليدهالتي ابيضت مفاصلها وهويعتصر حافة الشرفة
واضح انك ميش عاجبك كلامي
اكملت
انت ليه بتأخذ كل قرارات بدل منها على فكره هي عايزة تقابل ولدتهابس خايفة من ردت فعلك وخايفة على مشاعرك وخايفة على مشاعر طنط شاهي وخايفة على كل اللي حوليها انتم خلتوها خايفة من كل حاجة
عملين تعملوفيها كانها قطعة كرستال خايفين تتخدش تقع تتكسر ميةقطعة
تنهد ميش غلط اننا نخاف عليها زي ماطنط بتخاف عليك بظبط
نظرفي البعيد
ماغي عاطفية بتحكم عواطفها وسهل جدا اي حديستغلها
ومدام احلام ميش هتسيب فرصة الا وستستغلها
ملك؛ دي امها
سيبها تخوذ التجربة بنفسها وهي اللي تحكم هي اللي تقرر ماتنساش انها ماعدتش منور ولا معدومة الاهلية
فيه قرارت لازم الانسان ياخذها بنفسه حتى لوغلط ميش الانسان بيتعلم من أخطاؤه
انا فهماك يافارس بس انت كدميش بتساعدها انت بضرها اكثر مابتنفعها
في احدالشقق التي تطلعلى النيل المتصفة بالفخامة
كانت تضع طفلته ذات سبعة سنواات في حضنها وهي تحاول تسرح لها شعرها حبيبة ماما كد خلصنا قبلتها وهي تلدغ خديها قمر منور قمرياروحي
ابتسم ذالك الداخل هووطفليه بسعادة وهويرها تهتم بطفلته مساء الخير يا تالين
ابتسمت بمحبة مساء الخير حرم
ايه ياجلال حلوى الصلاة في جامع
هزراسه بنعم ركدت الطفلة الى حضن والدها
كدياصافي ولاكاننا صحاب تبعني عشان علبة شوكولا اخذ العلبة من جيبه هويضحك ميش بيقول البنت حبيبة بابها قبللها وانزلها يالا يا حبايبي ادخلو جوى العب شويه مع بعض
نظر في اثرهم وهويبتسم
متشكرياتالين على اهتمامك وعطفك عليهم
تنهدت بلاش تحسسني اني بعمل حاجة خارقة للعادة دواجبي يا استاذ اكرم احطلك تتغدي
تقدم منها بمحبة واخرج علبة شوكولا
ميش عارفة لوبتحبيها
ابتسمت وهي تاخذها بسعادة اكيد بحبها مرسي يا اكرم
قبلايديها بتناوب انت نسمة دخلت حياتي وبدعي من ربنا يتتممها علياوعلى ولادي
ابتسمت تالين وعيونها تلمع أمل وفخرا
رن هاتفها ليخرجها من الحالة العاطفية التي تلبستها تنحنحت بحرج ابتسم بتفهم
اخذ الهاتف القابع خلفه وناوله لها منسحبا بينما هي ارتجفت اوصالهالمجرد روية هوية المتصل
فصلت الاتصال ثم اغلقت الهاتف
في الطرف الاخر سبتها ولعنتها احلام مليون مرة
في فيلا ياسين
ياسين الذي قضى يومه في جناحه كان ممددعلى سريره
يسبح بخيال في نظرات عيونها الهاربة منه طول فترة جلوسهم على مائدة الاكل تنهد هو يفتح عينه لس كل حاجة فيك حلوى كأن الزمن ممرش نفس الخجل
ابتسم ياترى لس طعمهم زي كرز ولا حلو اكثر ابتسم بجنون ثم عبث بارنبة انفه فزواقفا اقسم بالله ياحاج انحرفت قوم روح اغتسل واستغفر ربك وصلي ركعتين ينفعوك
في اليوم التالي
كانت ماجدة وسلوى تقفان امام باب سمر
اتجهت لباب تفتحه وهي تحدث ملك القابعة في غرفتها يابنتي يعني كان
حيحصل ايه لوقمتي فتحتي الباب عارفة الباقة هتخلص بكره ميش حشحنها شهرين عقاب ليك
ضحكت ملك ياسمورة خلي قلبك ابيض خلاص هفتح
سمر ؛ لاخليكي انا هفتح فتحت وهي تمسك بملعقة نظرت في ماجدة وسلوى المبتسمتين بدهشة
سلوى; السلام عليكم
سمر ؛وعليكم السلام اهلا سهلا
ماجدة ؛مافيش اتفضلو هتسبينا على باب واقفين
سمر؛ باحراج لاياخبر اتفضلو لوانه المكان ميش قد المقام
نظرت فيها سلوى بلوم
اكملت اهلا وسهلا اصلي النهارد بنروق في الشقة والدنيا مكركبة اسفة ماعرفش انكم هتشرفنا
ماجدة؛ عادي احنا ميش غرب يعني ودخلت نظرت فيها سمر بحيرة وهي تحدث نفسها خير اللهم ما اجعلو خير
خرجت ملك متسائلةمن جاء ياماما
تصمرت وهي تجد ماجدة وسلوى يقفاني بكامل اناقتهما
ماجدة وهي تطلب من السائق ان يدخل ليضع علبة الحلوى وباقة الورد
تنحت سمر عن الطريق وهي مستغربة
ماكنش فيه داعي تتعب نفسك ياهانم
ملك؛ مرحبة اهلا وسهلا بيكم
سمر المتصمرة مكانها
سلوى ؛ازيك ياملك
ملك؛ الحمدالله عن اذنكم ودخلت
بعدوصلت من الترحيب الفاتر وتقديم الضيافة اللازمة جلست سمر بحيرة تنطق من مقلتيها
ابتسمت ماجدة ممازاد من حيرتها
سمر خير ياهاوانم اي خدمة اقدر اقدمهالكم
تنهدت سلوى بتعب ليه بتقولي كدا ياسمر احنا جاين وطمعين في صفحة جديدة مافيهاش اضغان الماضي
سمر معتقدش اني انا السبب فيها اعذرني ياهانم ان

في فيلا الصاوى
كان عاصم يحمل بعض العصير والكعك ويصعد بها بينما اعترض شاهين طريقه
واخذدول لمين يابابا
نهره هويشر له ان يصمت اششت ويلا ابعد عن طريقي ميش فاضيلك
روح لجدك كان بيدور عليك
شاهين؛ انت ليه بتهمس كدا زي الحرامية
عاصم؛ ولد غور من قدامي واحد مستفز لوي شفتيه ووضع يده في جيوبه ونزل لينظرامامه فوجد صقر ومعه ليث خير انتم كمان
بتبص لي كدليه
صقر بابا مالك انا نازل عند ماما
عاصم؛ هي لحقت تنزل انا سايبها في السرير
صقر ؛قلب عينه عند ميرفت مامتك ميش الزمردة
عاصم ؛قليل الادب ميش قولت
ماحدش ينده لها كد غيري روح عند جدتك خليها تخذك في دهية انت واخواتك كان مالي ومال الخلفة قال صقور قال دنتم قرودمتصلقة
صقر؛ اومال بتخلفنا ليه من اسسه
عاصم؛ غور من قدامي
وخذ اخوك شبهك دمعاك ويويلك لوسمعت صوتكم ماما تعبانة خلي عندكم شوية ذوق
نزل بينما واصل عاصم صعوده سامعك ببلطم بتقول ايه
صقر؛والله ماحركت شفايفي
عاصم؛ هويبتسم بتكذب كمان ماشي مخصوم من مصروفك النص ولوحركت شفافك حخصمه كله
وصعددخل ليجدها تخرج من الحمام ابتسم بمحبة هويضع الصنية صباح الخير لزمردتي النادرة
ابتسمت على لطفه ببتسامة لطيفة صباح الخير ياحبيبي اقترب منها بحب يغلفه الخبث احسن دلوقتي
ابتسمت وهي ترتب شعرها الحمدلله اخذ المنشفة من يدهاتعالى اقعدي هنا جنبي ياروحي خليني انشف لك الشعر الحرير الله رحته تجنن حط شجرة ياسمين
ابتسمت وهي تجلس على فكرة هتعود على الدلال ميش هتقدر عليا يابشمهندس
قبلا اعلى راسه ماله ادللي يا حبيبتي هو عندي اعز منك ضحكت كذاب ياعاصم ليك
مال مقبلا وجنتها احلف لك بإيه انك اغلى الغالين كلهم
مليكة ؛عيني في عنك كد ميش بتحب صقورك أكثر مني
ضحك ماهو لولاكي مفيش صقور انت الأصل يايمامتي اكيدححب الاصلاأولا وبعدين الفروع
اخذ مجفف الشعر خليني اجفف شعرك
نظرت له من خلال المرآة وهي تبتسم هوياسين عزمنا بمناسبة ايه لليلة امبارح
ضحك بمكر ماعرفش بس الله اعلم اللي فهمته انه تعش هو ودودي عند اخو السندرلا
يعني يمكن
نظرفي لهفتها وتشوقها
اخوكي بقا حويط مابيقولش حاجة بيمشي مبدأ اقضو حوائجكم في السر وكتمان
يمكن خايف يتحسد
مليكة؛ يعني ايه
عاصم؛ انا شكك انه خطبها اصلوكان سعيد وطاير في السماء وعمل زي المراهق الاهبل اللي لس شايف حبيبته من البلكون
مليكة؛ زمت شفتيها بغيظ
من تبجحه على اخيها عاصم إحترم نفسك عيب
كركر هويضع المجفف بقولك ايه يابطة كفاية كدوتعالي تاكلي
مليكة ؛هوانت عملت حاجة انت نسفته بقاهايج وعامل قاطعها بقبلةثم سحبها معه برد قمر واحلى قمر دا لأنه حرير فلازم هفهف ويطير بقولك ايه روحي بكره عند مادم شاهي وهي هتعملك اللوك اللي انت عايزه
صفقت يعني اقصه موافق مرر اصابعه بين خصلاتها ماشي عشان تعرفي اني ميش متحكم ولا متسلط ولا حاجة قبلا خدهاموافق تغيراللون كمان
قبلته كطفلة على خده ميرسي مرسي ياعصومي
طب أعمل شويت وهي تضع يدها بدلال على شفتيها زمجر مليكة ماتسقويش فيها
مليكة؛ ماصفيناز واناس عملت ودولت هانم وعملت شفة البطة تدللت عليه وهي تضع يديه حول عنقه اشمعنا انا بليز بليز ياعاصم هي حقنة وحدة هيطلع يجنن بعدين كم شهر ويرجعو لاصلهم ارجوك ارجوك
ابتلع لعابه بصعوبة
لوكة اعقلي حرام عليكي لوت شدقها داللي قولت هدللك وديلك مساحة لحرية وتتنفسي زي الخلق
وهعملك كل اللي انت عوازه وحغير طريقة معملتي لك انت بتضحك عليا ميش اكثر تنهدت
مابتوفيش بوعودك بتضحك عليا وبس زي عاويدك
لس مسيطر متحكم فيا ميش ناوي تبطل تملكك
تنهدهوياخذها لاحضانه
لا يامليكة مهما قولت ميش حسمح لك هم يجنن كدوانا حببهم كدوانت قمركد ممر ابهامه على شفتيها انا عجبني التوت البري على طبيعته وبعشقه في كل مراحل تطوره مابحبش النكهات الصناعية لوت شدقها بخيبة امل
ولوعلى النفخ لك عليا اعملك كوليجن طبيعي من غير حقن بوكس غمز لها بوقاحة كمان من غير مضاعفات
قطبت بين حاجبيه بعدم فهم
كركر خليك كد تجنني
قصدك ايه
قبلاجبينها بحب تعالي كولي وبعدين هنعمل اول حصة خطف قبلة سطحية وسحبها لتجلس على قدميه تكلم بجدية
مليكة لازم تعملي شوية تحاليل عشان نعرف سبب الدخة اللي بتجيلك وكمان انت خاسه النص كمان يروحي بشرتك شاحبة انا شاكك انه عندك انميا
قطبت بين حاجبيه هماكم سنة اللي درستهم في كلية الطب
لحس عقلك وهتعمل عليا دكتور
عاصم ؛بحب طب كولي على فكرة انا دخلتها عشان افضل جنبك بس بعد ماخلصتي ماعدش عندي الرغبة ادخلها تاني
مليكة؛ لا وانت الصادق دخلتها عشان افضل تحت عينك تفضل مرقبني
عاصم؛ كركر ارقبك مرة وحدة ليه هوانت كنت ناوي تهربي يابنتي انت اللي كنت مدلوق عليا وهتموتي عليا انا يوم مطلبتك كنت هطيري من الفرح
ضمته ولس بموت فيك ياعاصم تنهدت
انا شفت معاك العذاب الوان على راي الست ليلى مراد بكتني في ليلة عيدي وطفيت شمعتي بتنهيد
تنهدبحسرة وندم غص قلبه بالم فضيع وكانها دفعت بخجر ساما الى اعمق نقطة في قلبه
احست بيه بحمق ماتفوهت به ابتسمت وهي تحاول جعل الموضع مرحا
شوية كنت هتبقا الشيطان شاهين
رفع حاجبه الشيطان شاهين الله يخرب عقلك المجنون ما انا متجوز مجنونة مال مقبلاشفتيها بتريث حمل الى فراشه خلني امحي ذكر الشيطان ياقلب عاصم وثبت حب عاصم وعشقه لزمرودته
هتفت بصدمة عاصم انا ماخذتش حقنة الشهر
عاصم؛ الذي غمزلها احسن ميش قولنا عايزين قطتين حلوين زي مامتهم كد
هتفت بشراسة قوم ياعاصم أنت فكرني أرنبة
مال مقبلا مفاصل يدها بحبك يامليكتي
بس برضة عايز بنت ابتسمت من جنونه وحبه الغريب لانجاب
انت ماشبعتش عيال على فكرة والدك كرهني في الخلفة وهي تحاول ان تقوم
اعادها لوضعها بلاش نضيع الفرصة الصقور انا سربتهم اليوم كله يعني البيت فضي علينا حتى الشغالين صرفتهم نص يوم بلاش نضيع الفرصة كركرت بقوة اقسم بالله مجنون دفعته ووقفت تهندم ثيابها
نظر فيها بعتاب ماشي يالوكة براحتك انت الخسرانة
ضحكت هومافيش حد بجد
فزواقف بحركة بهلوانية اذهلتها
ايه فكرتني عجزت
ابتسمت بمكر ايه عجزت ياابوالصقور
ارقصلك ياعاصم اغمض عينه وفتحهما بذهول
مليكة ؛مالك تنحت كدليه
عاصم؛ هه
مليكة؛ بمكر ودلال براحتك اصلي نفسي ارقص على وحدة ونص
عاصم؛ وليه وحدة ونص خليها وحدة والف اغلق الجناح وعاد مسرعا
تحب اشغلك مزيكة ايه ضحكت بمياعة مزيكة حسبو يامعلم
ازدرد لعابه بصعوبة
لا انا في حلم
حركت اهدابها ارقصك بشرط
عاصم ؛من دون تفكير موافق
ابتسمت بثعلبية اوعي ترجع في كلامك وعدالحر دين ياعصوم
تؤتؤ اطمني انا عندوعدي انت اطلبي بس بعد الرقصة ياقشطة
في فيلا ماجد
عدلت سحر نظراتها الطبية ووضعت الكتاب من يدها
مافهمتش يا أمجدقصدك ايه
بوالدتها كانت في مكان ميش ولابد يعني
تنهد ماجد هو يمد رجله بتعب يعني كانت فسحة في القناطر
سأم وجه مجد
بينما سحر دارت عيونه استدارة كاملة
قصدك سوابق
هزراسه بأجل هويمسح في جبينه وقفت سحر بعصبية حاولت اخفاؤها عن اذنكم ونصرفت
ابتسم ماجد هوينظر اليها لس فرسة جميلة بنت عثمان
مجد؛بعصبية يابابا ركز معايا
ماجد؛ياحبيبي اركز معاك في ايه انا قولت لك صعب تقتنع سحر تفكيرها زي والدتها بضبط وماما تفكرهم رجعي
يأخذ البنت بذنب امها ميش حتوافق
مجد؛بابا انا ميش بنت انا اقدر اتجوزها
ضحك كان عملها خالك قبلك اتلهي
اهولس متلقح لا طال بلح الشام ولاعنب اليمن بعد مكان حلم كل بنات القاهرة والمحافظات المجاورة ابتسم بسخرية
نظرفيه مجدبابا لس حاقدعليه
ماجد ؛بعكس دبقا حبيبي ارجع راسه لخلف انا ماكرهتش حدزي خالك دا
بس دكان زمان مسدعلى رجله بس هوكان راجل وقف في ظهري أكثر من اخ ربنا يفرح قلبه رغم انه ادني درس قاسي جدا
نظرفي ابنه بمكر الا قولي يا مجد هي البنت حلوى زي عمتها نظر من حوله يترقب وجود سحر من عدمه عمتها كانت طلقة روسية
هزراسه بيأس من تصرفات والده بابا انا قايم وحاول تقنع سحر هانم عشان خطري دانا ياما خدمتك اوقف جنبي المرة دي
ماجد؛ميش فاكر
بس هكلمها
تحامل ماجدعلى ساقه ووقف انا اروح ادخل اشوف سحر هانم زمانها نقلت الخبر لقاهرة
مجدهويساعده بابا حبيبي انت حاول تقنعها وتفهمها ان ماغي مالهاش ذنب في الموضوع كمان علاقتها بامها شبه منعدمة
ماجد؛وهويمسدعلى ذراعه برضة امها وحتبقى جدةوالادك حط في دماغك دا الموضوع ميش بالبساطة دي يامجد
دجوز ميش لعب مراهقين الحب واللهفة بينطف مع الوقت
الجواز ميش حب وبس وكلام الرويات ماينفعش اليومين دول
تنهد حتى الحب بموت مع الوقت ربنا يسهلك ولوفيها خير ربنا يجمعكم على الخير وطاعته وظلكم بظله
قبل مجديده ان شاءالله فيها خير
انت بس ابذل جهدك معايا
ربت على كتفه وتجه الى غرفته
طرق الباب ودخل واغلق الباب خلفه وظل مستنداعلى الباب بظهره
سحر
سحر؛ بعصبية لأ ياماجد إلادي بلاش تحاول
تنهد
ونظرفي عصبيتها الواضحة
فاكر زمان قبل الحادثة اللي حصلت لي وغيرت حياتنا يا سحر جينا هربين هنا
نظرت فيه بسخط
ابتسم هويقترب منها بتريث ماهو لوانت ماشترتيش سكوته كان زمانه بلغ علينا وانا بقيت سوابق
فاكر زمان قولت ايه لاخوك أنا فاكر اخذها بين ذراعيه
انا عندي ولاد شباب بنتين بكره يكبره وتبقا عرايس
ميش عايزةحديتكلم عن ابوهم بسوء ويقول ابوكم سوابق بكره يتجوزه ويخلفه ميش عايزة حديجي يجرحم بكلمة اوبنتي تترفض بسبب نزوات ابوهم ربنا بس اللي مابيغلطش وانا ميش حصلح غلط بغلط اكبرمنه
مستعدة ابيع كل ما املك عشان الكابوس ديخلص من حياتنا
تدمعت عيونها مال مقبلا جبينها انا سمعتكم ساعاتها بصدفة وتاكدت ساعتها اني زاد الراجل امراة صالحة وانت طول عمر بنت اصول
تنهدت صعبة ياماجد والله صعبة دي هتقبى جدة ولاده
يعني يرضيك النسب دا ضاقت عليه الدنيا
ماجد ؛ يعني يرضيك يتخذ والادك بذنبي
ذنب مالهمش فيه اي دخل
سحر روحي حط في دماغك انه كان ممكن واحدة من بناتنا تتحط في الموقف داكان احساسك هيبقى ايه فكري بعقلك وقلب ماتستثنيش اي حدفيهم عشان توصلي لقرار عادل والعدل اقرب لتقوى على راي الحاج اخوكي
سحر؛ على فكرة دميش راي الحاج
في الفندق
يجلس يحتسي قهوته بتريث إبتسم وهويرى عمر يتقدم منه من لا محه يبدوغاضبا
السلام عليكم
طارق؛ وعليكم السلام ازيك يادكتور عمر
عمر؛بعصبية الحمدالله خير ياطارق وايه الكلام اللي قولته من شوية
طارق؛ بهدوء تشرب قهوة ولا شاي زي عوايدك
لس بتشربه بليمون زي صاحبك
تنهدعمر طارق بلاش لعب العيال احنا كبرنا خش في الموضوع على طول طلب له الشاي
على فكرة الخدمة هنا ممتازة
نظرعمر فيه بسخرية ميش غريبة انك تقعد هنا رغم علمك ان المكان ملك الحاج
ابتسم بسماجة على فكرة الجامعة هي اللي إختارته بس منكرش انه مكان ممتاز احرم نفسي من الترف ده عشان اساب تافهة زي اللي في دماغك فكره بعملية يادكتور على فكرة التفكير الرجعي دهو اللي بيرجعنا لوراءالاحسن انه ينقرض
عمر؛ماكنتش اعرف انك تحولت الليبرالي
ضحك بملئ صوته لبرالي مرة وحدة يادكتور
سيبك مني وخلينا في المهم خلي لحاج ينسحب من الصفقة الاني قررت ادخلها طبعا هو عارف انه ممنوع يدخل اي مناقصة ضدي لمدة خمسة سنين
نظرفيه عمر بدهشة طارق انت بتهزر صح
وضع الفنجان بهدوء هويهزراسه نافيا تماما انا بتكلم بجد انت تعلمه من باب الاحتياط
لان دشيئ متعارف عليه في السوق احنا محتاجين لصفقةدي عكس شركته تماما
قاطعه عمر اولا انا ميش بدخل في شغله ثانيا إنتم لس شركة تقدر تتصل به وتبلغه اللي انت عايزه الشيء التالث موضوع تقصي اخبار سمر تقصها من شخص غيري ياطارق خلينا أصدقاء أحسن
طارق؛ ببرود مستفز خايف على مشاعر الحاج ياسين هه اللي وصلني انه مالوش في الستات
صرخ فيه إحترم نفسك ياطارق وحسن ملافظك وبلاش تلمحاتك المستفزة دي
اخذرشفة من فنجانه وبتسم بسماجة هو انا جايب حاجة من برة ولا انا اللي بقول
نظرفيه بنصف عين مفتوحة ماهي قعدته لحد دلوقتي من غير جواز هي اللي جابت له الكلام
واحدزيه كل بنات مصر تتمني ظفره
زي مابيقوله مامته ومرات ابوه خاطبين نص بنات البلد ميش راضي يتجوز
فسر انت وقنع الناس ماتشكش
زفر انفاسه ووقف انت عارف ليه ماتجوش لحد دلوقتي بس ميش قادر تعترف لانه موضوع بيجرحك
نفض ثيابه
عن إذنك لما المستوى ينزل لحد دا انا افضل انسحب
طارق؛ عمر لوسمحت
عمر؛عن اذنك قالها بنفور ونصرف لعنه طارق هو يكرر ميش هيطولها ميش هيطول شعر منها حتى لوفضل العمره كله يستني
بينما عمر ركب سيارته هويلعن في طارق الرجل اتجنن ميش عارف ازي ينزل للمستوي الحقيردا
واحدمستفز فكرني غبي صفقة ايه اللي حيدخل ضدالحاج داكيدتجنن وضع سماعة وتصل بياسين
السلام عليكم يحاج فاضي اعدي عليك نتكلم شويه
تماما مسافة السكة وكون عندك
نزع السماعة بعنف ربنا يهديك ياطارق
في فيلا ياسين
كانت ماجدة عادة تنفخ اودجها بعنف رمت حقيبة يدها بعنف شوفتي قليلة الادب قالت ايه واحنا اللي رحين بوردفتحين احضنا ماهي دي تربية الحواري هنستنا منها ايه
احنا اللي قللنا من قمتنا ونزلنا للمستوى دانستاهل ميش بنحرم
بينما ياسين في الجم الخاص به لايعلم اساسا انهما ذهبتا الى بيت سمر يقوم بتمارين بإستمتاع
ثارت ماجدة وانفعلت تنهدت سلوى بسأم من ثرثرة ماجدة التي لاتنتهي
اكملت ماجدة بغيظ وانفعال شديد البنت دي وقحة ميش عارفة فاكر نفسها ايه وحدة غيرها تبوس ايدها وش وظهر تحمدربنا على الفرصة العظيمة دي
دي هي اول وحدة هتستفيد من الجوازةالزفت دي ولاكاننا ريحين نطلب نفرتيتي ولا بنت الملك فارق بلك ياسلوى لوماكنش لوماكنش ياسين في الظروف دي عمري ماكنت هوافق انا قولت بلا ش اكسر بخطره عشان بيحبها وهي كمان باين عليها بتحبه انما الشيطانة بنت اخوها انا خلاص ميش طايقها انا تعملني كد اقول ايه تربية حواري
صرخت ماترد عليا ياسلوى يعني انا بكلم نفسي
ولمايكنش الوضع عاجبك وليكي غاية من ورها وضعت سلوى الكوب بعنف هتفت فيها ماجدة
تنفست الاخرى بعنف وهي تنظر الى الكوب الذي تخرج منه بعض الادخنة الساخنة والذي لم تكن افضل منه
يعني عاجبك طريقتها واسلوب كمان الهانم واقفا تتفرج ولاحتى نهرتها
سلوى; ماجدة اعصابك ياحبيبتي انت عند السكري كمان سمر
قاطعتها ماعملتش حاجة ياسلوى
سلوى; وهي تاخذ نفسا عميقا عايزها تعمل ايه تقوم تضربها ولا تجرجرها من شعرها هي طلبت منها تسكت
والبنت اكيد نفسيتها تعبانة وخايفة تفقد حنان سمر واهتمامها دول مالهمش غيربعض نظرت في كوب الشاي والتقطته وعقلها يدور في مدار اخر ارتشفت منه بتريث ووهمست البنت ميش عايزة الجوازة تم واكيد هتعمل المستحيل عشان متمش اكيد لها غاية
ماجدة ؛ انت بتكلمي نفسك كلمني ياسلوى انا خلاص هطق
سلوى; ببرود اطلعي خذي حابية مهدء ونامي ولا انت عايزة تجيلك جلطة
صحتك اهم ياماجدة ولو مكتوبلهم يكون مع بعض محدش هيقدر يوقف في وش القدر
انفعلت ماجدة هي وبنتها لازم يعرفه ان ياسين عثمان عمران يقدر يتجوز
قاطعتها سلوى ماجدة لوسمحتي بلاش التفكير الساذج احنا عايزين سعادة ابنا
ماجدة؛ مين قال ان سعادته هتبقا معها
في الجم الخاص به كان يستمتع بتمارينه يجول طيفها بخاطره ليبتسم بسعادة وصل عمر الذي القي السلام بينما اخذ هومنشفته صغيرة ومسح بها العرق مترجلا على تلك الالة الرياضية مرحبا بعمر الذي لم يكن صديقه وفقط اهلا يدكتور منور
شكره عمر على ترحيبه وجلس بعد ان اخذ ياسين بعض العصائر الطازجة من الثلاجة وجلس
أخذ عمر يرتشف من كاسه بعقل متردد كلمات طارق كانت مستفزة وانفعاله قاده الى هنا لكن بعد هدوء موجة غضبه من كلمات طارق الرعناء رآي انه تسرع بمجيئ الى هنا
ابتسم الحاج ياسين هوينظر في تلبك عمر مالك يادكتور هوحد بعثلك مرسال
شهق عمر وكاد يرد ما ارتشفه
توسعت ابتسامة ياسين الماكرة ميش بيقول مع الرسول الا البلاغ يادكتور
عمر انا حفظك هات اللي عندك
اخذ كاسه وبدء في ارتشاف منه
عمر؛ انت ليه بتقول كد ياياسين
ياسين؛ عمر انت كنت في الفندق واكيد التقيت مع صاحبك هو محملك رسالة تافهة زي المرة اللي فاتت
عمر؛انت عرفت ازي اني في الفندق
ضحك باستمتاع هي وحدة من الاتنين يابارقبك يا براقبه
نظرفيه عمر بدهشة ياسين انت عارف انه دميش قصدي
تناول عصيره بهدوء وتريث خير يادكتور مالك وشك قالب الوان على فكرة زكريا كان عنده شغل في الفندق وشافكم صدفة ميش اكثر
زفر انفاسه انا سرة البني ادم ده كانت بتوترني
عايز ايه ياعمر قول
عمر ؛ معرفش ناوي على ايه
ابتسم بسماجة يمكن عايز يشرب النيل زم شفتيه أنا ماعدش يهمني لاني خلاص شلته من دماغي
عمر؛هوانت بعت له حصتك بجد
اصله بيقول انه داخل مناقصة معرفش ايه وانت لازم تنسحب منها
قطب بين حاجبيه باستفهام
اضاف بيقول انك ملزم متدخلش اي مناقصة هودخلها لمدة
قاطعه ايه الكلام الفارغ ثم صمت لمدة يستغفر ربه
عمر صاحبك عايز يخرج الشطان اللي جوي انا اقدر أفرمه في ثانية بلاش لعب العيال انا سيبه براحتي وبمزاجي قول اتقي شر الحليم
اخذنفسا عميقا
نظر في عمر المستغرب كلماته
صاحبك طول عمره واطي قوله يقعد عاقل احسن له
اخذ مابقي في كاسه دفعة واحدة
عمر؛ فيه ايه ياياسين
حسس اني زي تور اللي بيدور في الساقية
هى إيه حكاية الصفقة دي اللي معصباك ياخي فكك منها انت ميش محتاجها
قاطعه عمر الوطي بيتكلم عن سمر باعث يهددني وكاني عيل ميش فاهم اللي بيدور حولي والله والله ياعمر انا لوالولا اني ماسك نفسي عليه وخايف من ربنا كنت دفنته هوحي ولا لوعندي دية اخذنفسا عميقا زفره بعنف سمر ميش مناقصة سمر عمري كله وإللي يرب منها هدفع عمره وقف انا ميش بقولك روح قوله انت أكبر من شغل العيال الخايبة
ادعي ربنا مايغلطش لاني ميش هرحمه ياعمر
ولوفضل يتعامل معايا بأسلوب ديبقا دبور وزن على خراب عشه
عمر؛ ياسين انا لما جيت وقولتلك على بيدور في دماغ طارق ماكانش قصدي اشعل الناردي جواك ياسين انت اخوي وعارف مكانتك عندي
وقف ليضع يده على كتفه بمحبة اخوية
ياسين كفاية لحد كد وحط نهاية لقصة دي انت مابقتش صغير ولاهي كمان ولي فهمته إن طنط ماجدة مرحبة بفكرة يعني ميش زي زمان
ياسين العمربيجري اليوم اللي بيروح مايرجعش كفاية تفكير في غيرك وفكر في نفسك مرة استقر وكون اسرة وعيش حياتك اتجوزها ياياسين كفاية عليكم لحد كد البنت تمرمطت
ياسين؛ عارف ياعمر عارف انها تعبت أوي وعانت مافيه الكفاية
تنهد ولس بتتعب وتشقى تنهد بس ميش عايز اخذها زي الحارمي اللي بيسرق حاجة ميش ليه
أنا عارف ومتأكد انه حكاية الزفت طارق انتهت بالنسبالها وعارف متاكد انه راجع وبراس موال واني اقدر اكسر
دماغه وطلع المول دا بس انا ميش عايز كد ياعمر عايزها تحس بامان عايز اكون انا أمنهاالملجئ اللي تلجئ له بكامل اردتها انا تعبت ياعمري نفسي ارتاح ورحتي ميش حتكون الا معاها اوعى تفتكر اني خايف منه ولا حتى معبره أوإن هو السبب في تأخير لموضوع ارتباطي بسمر لا ياعمر انا ماديها فرصة تجني من تلقاء نفسها وبكامل ارادتها
عمر؛ ليه اللفة دي كلها وانت بإيدك الحل
ليه تطولاموضوع وتتعب نفسك وتتعبها معاك مفتاح بايدك كلمة وحدة يايسن منك تحط بيها نهاية لكل دا
اللي فهمت من سحر انها مستني الكلمة دي
تنهديا ياسين استغل الفرصة اللي إدهالك ربنا
ابتسم هوينظر لبعيد من خلف النافذة الزجاجية الضخمة لجم
هتجي ياعمر ان عارف لما الأون الآوان هتجي وهي اللي هتعترف وتطلب قربي
عمر؛ ماهي صعبة يا ياسين على اي ست مهما كانت بتحبك
مزاحه
ساعات ببقا ميش فاهمك ياحاج ماتكونش عندك فوبيا خايف من فكرة الارتباط ماهوالواحد لما يتعودعلى وضع يصعب عليه يفارقه والعزبية لها ميزتها برضة ياحاج يس
ابتسم ياسين هوانت بتحن للايامها يادكتور حاسب على كلامك لونسرين شمت خبر هتعلقك
ضحك عمر بملئ صوته حرام عليك دي هطين عشتي بنت عثمان نظرلنقطة فى الفراغ نسرين الحورية اللي نزلها ربنا عشان تأخذ بايدي ودخلني جنتها عارف يا ياسين الحلم اللي كنت بحكي لك عنه زمان وعاصم يفضل يتريق عليا تنهدبعشق الحورية كانت نسرين
أنا أول مرة شفتها حركت جوى احاسيس غريبة اخذت وقت عشان افهمها ولما فهمتها عرفت اني حبتها من اول ماوقعت عيني عليها
ياسين؛ دون ان ينظر اليه أنا كنت عارف وحاسس بمشاعرك ناحيتها مشاعرك كانت متلخبط وانت كنت ضايع بين حب قديم بيموت وحب جديد بيتولد عشان يستولي على قلبك إنت كنت رفض فكرة الخيانة
ياعمر انت متربي معايا يعني زي اخوي عمري ماكنت هحلاقي حد يصونها ويحافظ عليها زيك حتى لومحبتهاش كنت هتراعي ربنا فيها دلدفعني اتخذ القرار لاخذته وانت بعد كل السنين دي كل يوم بتاكد لي انه كان قرار صح وفي محله عمر انا ميش مأمنك على عرضي وبس انا مأمنك على حتة من قلبي نسرين حتة مني ولي بجرحها يجرحني وانت عمرك ماهتاذني فيها
انا بابا هوبيموت كان بأمني عليهم الكبيرة قبل الصغيرة زي ما أمني على دارين وطلب مني اكون في ظهرهم ديما ساندهم
دالنبي عليه الصلاة والسلام كان اخرى خطبته بيقول استوصو بالنساء خير
عمر؛ عليه الصلاة طب ناوي على ايه يا ياسين متفرحنا كدا احنا زهقنا
ميش حاسس انك بتتماطل تقدر تنهي الموضوع بسهولة بدل الوضع
قاطعه كل حاجة بآونها
ابتسم لطيفها الذي إختلج خاطره وإلتزم الصمت قاطع عمرهذا الصمت هويخلع جكيت تعالى ياحاج نشوف لياقتك وصلت لحدفين ولا هو بطل من ورق
رفع حاجبه هومين اللي بطل من ورق ياض
في بيت سمر
كانت ماتزال تتكور في فيراشها وهي تعطي ظهرها لباب تتسئل عن سبب ردة فعل ملك ضرفت الدمع في صمت
بينما ملك كانت تتصل وتتصل بلا جدوي زفرت انفاسها بغيظ وهي ترمي الهاتف على السرير لوت شدقها بتهكم قال جين نطلب ايد سمر لحاج وحدة غبية نسيت عملت زمان إيه فاكرني مصدق خبثاتها وتمثيلها
؛؛؛؛؛؛؛؛ ؛؛؛؛؛؛؛؛ ؛؛؛؛؛؛؛؛
في فيلا شريف
كانت تجلس وهي تضع طفلها امامها تحاول أن تركز في الكراسة التي أمامها لكن عقلها لايرى شيئ من الحرف الموجودة أمامها
اشرف مامي غلط كد الميس قالت قاطعته وهي تدفع الكتاب أمال تعبني أنا ليه بقالي ساعتين بحاول أفهم بتبتدي منين
اشرف؛مامي انت حلتي التمرين كله غلط في غلط
نظرت فيه أنا الغلطانة ماأنا جايبالك ميس وبتأخذ قد كد كل شهر أتعب نفسي ليه
اشرف؛ وات
نظرت فيه بغيظ بقولك إيه ياإبن شريف بلا وت
وخرجت
سارت بخطى متثاقلة نحوى الاسفل وقلبها مثقلا بهموم ماغي قررت الذهاب لرؤيت والدتها مرت ساعات بدت لها ثقيلة جدا
هتف عقله يترى بتقولها إيه أكيد بتألفلها في فلم هندي هي الضحية فيه
نظرت في الباب تتمنى ان يفتح وتدخل منه ماغي اغمضت عينها بتعب وهي تتذكر كيف انتهى لقائها مع شريف الذي تركها وخرج ولم يعد هوايضا حتى الان كان يمكنها ان تخبره عن تهديدات احلام العلنية كان يمكنها ايضا ان تعرض عليها بعض المال
تنهدت ماهي عايزة كل حاجة فاكر انها من حقها ونسيت هي عملت ايه
استفاقت على قبلة على مفترق الشعر بأعلى راسها فتحت عينها لتجد شريف جنبها ابتسمت على قفزته ليكون قربها
همس مستعد اقفز من فوق هرم خفو عشان أم عيون جميلة
ابتسمت بحزن
تسللت ذراعه لكتفها وضمها اليه تنهدت وهي ترخي راسها على كتفه
ليه الخوف دكله ياشاهي ميش كفاية قلق وضنون
شاهيناز؛ وهي تغمض عينها صعب ياشريف والله صعبة انت عارفة انا بحبكم قدإيه ميش قادر أمنع خوفي وقلقي من اللي جاي
ضمها أكثر اللي جاي ملك ربنا وأكيد خير انت بس اللي مكبر الموضوع تنهد احنا مالناش غير بعض ياشاهي احنا تجوزنا حاجات صعبة كثير مع بعض
قاطعته بنبرة يأسة غير معهودة فيها ميش زي دي يا شريف اللي فات كل كوم واللي احنا فيه كوم اللي فات إحنا كنا مع بعض ايد وحده قلب واحد دلوقت احنا قلوبنا متشتت ابتلعت لعابها بصعوبة انا خايفة عيلتنا تتشتت وكل واحدمننا يروح في سكة غير
خايفة ولادي يبعدعني خايفة ماغي تسبنا وتروح بعيد عن حضني
سكتتت مازحها بشيئ من الجدية وأنا ميش خايفة اتسرق منك على فكرة انا لس شباب موز حولي كثير بشغلوني
تنهدت بحرقة دون ان تخفي خوفها
بموت لوسبتني ياشريف ابتسم رغم عنه
اضافت بحبك ياشريف بحبك وعمري ماحبيت حد زيك اخذت نفسا عميقا أنا تغيرت عشانك مستعدة اتغير عشانك
رفع حاجبه ليه هوانا متجوز حرباية
ضربته على صدره بقبضتها
يامفترية ميش انت للي بتقولي هتغير
ماهي الحربية بس اللي بتغيرلونها
زمجرت فيه بعنف حرباية ياإبن عبد الرحمان
على فكرة انا كانقصدي تشوف لون تاني زم شفتيه يمنع انفلات ضحكته
قصدي شاهي تانية غير العبيط اللي قدامك والله لوفكرة ترجعلها لموتك يا شريف ححطلك سم ضحك رغم عنه يبقا حأخذ حذري منك هويقف وقفت بعنف انا ميش بهزر حموتك وموتها
كنت فاكر هتقولي اموت نفسي زي كيلوبتر
تخصرت واموت نفسي ليه دي كانت عبيطة
ضحك بقوة طمنتني اهويبقا خلي بالك من الولاد الا قولي يا شاهي المشكلة فيها بس يعني عادي اروح مع غيرهاجذبته من تلابيب قميصه انت محرم على غير يا شريف والله هومت اي وحدة تقرب منك ابتسم هويحملها بين ذراعيه هتفت نزلني يا شريف حدشفنا انت تجننت
ابتسم بخبث يعني مستعدة تبقي مجرمة عشاني وخايفة حديشوفناشجاعة
خلي عندك شويت شجاعة ياعوضي انا تعبت من الوضع دن هجرك اللي طال تنهدبعشق لازم ينتهي
بعدمدة كان يدخل بها غرفتهما الاوضة نورت يانور حياتي
شاهي التي تعلقت به كطفلة تبحث عن الامان والسلام قبل العشق
هتف بصدق انا تعبت ياشاهي نفسي ارتاح من الوضع دا ارجعي لي ياشاهي عشان اقدر اعافرالدنيا والله انا من غيرك ضعيف ماليش سند ياسندي
ادمعت عينها وهي تتمسح به كقطة بللت الدموع خدها هتفت بقهر من خلف ابتسامات ودموع اديها كل اللي هي عايزه ياشريف وخليها تبعد عننا كل اللي ه عايزه هي
ضمها بصمت
تحدثت وهي تدفن وجهها في صدره خلينا نرجع لبيتنا القديم ونبتدي من جديد اساس احنا غلطنا لما أخذنا الفلوس من والدتها هي عارفة داوعايزة كل حاجة الفيلا والشركة وحتى المركز انا مستعد أدهولها الاهم عندي انتم انتم ثروتي املاكي انتم اللي ماتتعوضوش يا شريف اما الباقي كله يتعوض
مددها على السرير هويتمدد بقرب منها
شريف؛ حتى لوإدنها كل حاجة زي ماانت بتقولي ميش هتسبنا في حالنا احلام جاي تنتقم ميش هتهدي
صرخت بغيرة بلاش تذكر اسمها نظرفيها لمدة من الزمن ثم انفجر ضاحكا
بينما في شقة احلام
كانت تتراقص السعادة في عينها وهي ماتزال غير مصدقة ان ابتها عندها وانهمايتحدثاني ببساطة كأم وانتها رغم تحفظ ماغي معها الا انها كانت تعاملها بمودة ورحمة
انت تغيرتي أوي ياماغي بقيتي حاجة تانية
ابتسمت بلطافة حاجة وحشة ولا حلوى
احلام اكيد حلوى بزياد كمان تنهدت اكيد فاتني كثير زي مافارس قال عمربحاله بس والله غصب عني ياماغي مافيش حد بيبقى وحش كدمن تلقاء نفسه هم الناس والظروف اللي بتدفعنا لاتخاذ قرارات نفضل نندم عليها اخذت يدها وضمتها عارفة ايه اكثر حاجة ندمت عليها اني بعدت عنكم مسحت دموعها وهي تضم يدها لقلبها اكيد انت ميش فاكرة إحنا علاقتنا كانت حلوى إزي احنا كنا صخا اوي اكثر مجرد ام تقليدية وبنتها كن شبه بعض في حاجات كثير مسحت على وجهها بكفيها بس ولا يهمك إحن هنكون ذكريات اجمل بكثير من اللي متسحو من ذاكرتك اخذت راسها لحضنها أنا بحبك يا ماغي مافيش حدبحبك زي لازم تفهمي دكويس كمان ماحدش بيعوض مكان حد أن أمك اللي بيهمها مصلحتك وبس
في اليوم التالي
في مكتب ياسين الذي كان يراجع بعض الملفات بهدوء ه المعتاد
بمكتب اسكرتارية ملك تقف بعد ان طلبت اذن بدخول
ناهد؛ اسفة يا أنسة ملك الحاج مشغول
نظرت فيها بدهشة دمن امتى كمان ازي تكلمني كدا
ناهد؛ هوانا قللت من قميتك ولامن احترامك انا هنا بأدي عملي الموكل لي وبس
عضت على خديها من الداخل تكتم غيظها مادام انت عارفة ماكانتك هنا بتحشري نفسك في اللي ماكيش فيه ليه
تنهدت تمنع انفلات اعصابها منها أنا قولت لحضرتك أنا بقوم بواجبي المطلوب مني وبس
ملك ؛اللي هوتدخلي لحاج وتعلميه بوجودي
اخذت نفسا عميقا بلاش النبرة دي يا انسة انا سبق وقولت لحضرتك انه مانع اي حديقاطعه وانا مقدرش ادخل لانه مانعني من ازعاجه
ملك؛ على فكرة انت ماعنديكش رحت الذ
قاطعتها سمر بحزم ملك
نظرت فيها ملك وناهد
لتتقدم ملك وهي تشده من ذراعها انت بتقولي ايه اعتذري للمدام حالا شدت ذراعها بعنف صدم سمر
انا ماغلطتش عشان اعتذر هي اللي نسات نفسها
نظرت سمربذهول من تبجحها ملك
نفضت يدها وهي تغادر بلا ملك بلاقرف وخرجت
رمشت عدة مرات وهي تراها تغادر
بسبب الاحراج وصدمة لم تجد ماتقوله لناهد التي تقف مذهولة مما رئته
سمر بخجل اسفة يامدام ناهد هي ميش كد ميش عارفة ايه اللي بيحصل معاها
ابتسمت بتفهم ولا همك ياسمر هم الشاب اليومين دول كد ميش عاجبهم العجب أدخلي الحاج مستنيك
شبت النارفي قلب ملك التي ضربت الارض باقدمها وغادرت وهي تسب وتلعن في الكل أنا اللي أستاهل ضرب الجزمة
خرجت من الشركة وشياطين الغضب تتراقص أمامها تقدمة
لتقطع الطريق بلا انتباه هي تلعن في ناهد يعني هي ميش ممنوع هي استثناء عن القادة ملك بس اللي تطبق عليها القاعدة بينما هي تحدث نفسها بلا وعي ولا انتباه فإذ بسيارة قادمة نحوها بسرعة وكانها ظهر من العدم

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *