روايات

رواية خادمة قلبي 2 الفصل العشرون 20 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي 2 الفصل العشرون 20 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي 2 البارت العشرون

رواية خادمة قلبي 2 الجزء العشرون

رواية خادمة قلبي 2 الحلقة العشرون

وليد اللي خرج بره المستشفى و أخدت تاكسي و راح لـ منه و مالك الصغير بيت منال و هو بيقول:-

ورحمت أمي لروح أشوفها هو أنا هقعد أحط أيدي على خدي و اغني يحزنون و أنا أصلا مش مدي خوانه

وصل لحد البيت و طلع خبط على الباب و هو مبتسم أوي ، رهف فتحتله الباب و هي بتتاوب و قالت:-

إيش هذا إنت بتعمل اية هنا ؟

وليد بص ليها و قال بجدية:-

جاي أشوف مراتي و ابني

رهف بسخرية:-

و قولت لـ منال وإلا هطلع عين اللي خلفو.نا

إبتسم وليد بإستفزاز و قال:-

أكيد طبعاً هيطلع عين اللي خلفو.كي

بصلها جامد و قال بصرامة:-

خُدي جنب افضلك

رهف رفعت ايديها لفوق و رجعت لورا و وليد دخل بلهفة على أوضة منه

فتح الباب و دخل و قفلة وراه يصلها لقاها نايمة بعمق و مالك الصغير نايم جنبها بهدوء

قرب منها و قعد جنبها على السرير و ميل باس على رأسه

منه حست بيه و فتحت عنيها و بصتله جامد قامد مرة واحدة وقالت:-

ااه

وليد حط ايده على كتفها و قال:-

ترتاحي إنتي لسة تعبانة من الولادة

منه رجعت بظهرها على السرير و قالت:-

إنت اية اللى جابك هنا يا وليد ؟

وليد بص ليها و قال :-

جاي أقعد مع مراتي و إبني وإلا إنتي عندك مانع ؟

منه بصت ليه بحب و قالت:-

لا معنديش بس منال

وليد قطع كلامها و هو بيقول :-

ششششش

لف من الناحية التانية و نام و فرد دراعة على المخدة أخد مالك الصغير و منه في حضنه

منه بصت ليه و ابتسمت و هو قال ليها:-

نامي طيب

منه غمضت عنيها و نامت و وليد ابتسم على منظرهم و نام بعمق جنب عائلتة

❈-❈-❈

تاني يوم الصبح مالك صحي على النور اللي دخل ليه من العربية و بدأ يفوق و يدرك أنه في الشارع

بص حوليه و إفتكر أنه جه هنا عشان يشوف اية الموضوع

إستني في العربية لحد ما الحضانة فتحت و خرج والعربية دخل الحضانة بهدوء و منها على أوضة المديرة

المديرة أول ما شافته وقفت و قالت بقلق:-

إتفضل يا مالك بيه

مالك قعد بكبرياء و قال بهدوء مصطنع:-

عاوزة أعرف اية اللي حصل بالظبط

المديرة بلعت ريقها بصعوبة و هزت رأسها و قالت:-

حاضر أنا هقولك على كل حاجه

المديرة حكت ليه عن قلة زوق صفاء و تعديها لحدودها ، و قالتله كمان إن ملك كانت سيباها لحد ما غلطت فيه و إن دي كانت الشـر.ارة اللي و.لعت الدُنيا

المديرة:- و بعدها جت أكتر من شكوي منها على سوء معاملتها للأطفال و اتعمل ليها محضر و حالياً بيتحقق معاها

مالك كان مزهول من اللي بيسمعة و قالت:-

في الآخر و بعد دا كله خسرت بيتي عشان خاطر مريضة نفسياً

المديرة:-

الحقيقة مدام ملك كانت منتهي الاحترام معايا إلا إن لما دخلت صفاء عاملة ملوك معاملة و.حشة أوي محدش يقدر يستحملها و دا اللي دايق مدام ملك

مالك هز رأسه بتفهم و قام وقف و قال:-

أشكرك و آسف إن كنت ضيعت وقتك

المديرة بلطف:-

لا يا فندم أنا تحت أمرك في أي وقت

مالك خرج من المدرسة و قعد في عربيته رجع راسة لورا و قال:-

بس دا ميمنعش أنها علطانة في طريقة تعاملها ، هصل اللي أنا عملتة إزاي دلوقتي ؟

شغل العربية و طلع على المستشفى و دخل و هو ناوي يتكلم معاها و يحاول يستسمحها

❈-❈-❈

ملك كانت بتتكلم مع مامتها و الباب موارب و مش اخدين بالهم

ملك بصت لـ منال و قالت:-

إفرضي مالك عرف إن البيبي ليه منزلش أنا خايفة أوي يا منال

منال بحدة:-

لا جمدي قلبك اية عجبك منظرك و إن فعلاً الولد كان هيـ ـموت كدا ؟

ملك باعتراض:-

بس يا منال هو مش مات و غير كدا مالك أكيد كان زعلان من حاجة أينعم جرحني جامد و دي حاجة مستحيل اسامحة عليها بس مش لدرجة نخبي عليه ابنه

مالك سمع كلامهم و أخد نفس طويل و خرجه و دخل الأوضة

ملك أول ما شافته قلبها دق و إتمنت أنه يجي يحضنا و يطايب بخاطرها

مالك بصلها و نطلق بهدوء كلمتين خلت قلب ملك إنكسر و يقع في الأرض

مالك بصلها جامد و قال:-

إنتي طالق

و إدها ظهره و خرج من الأوضة بهدوء

ملك الدموع إتجمعت في عنيها و بصت لـ منال بحزن و قالت:-

اللي أنا سمعته دا مش صح يا ماما صح

منال جريت عليها و حضنتها جامد و قالت:-

شششش اهدي يا ملك ، اهدي عشان خاطري ، دا اللي كان لازم يحصل من وقت ما عايرك

ملك بقت تهز راسها بعنف و تقول:-

مالك . مالك طلقني ، يعني خلاص معتش في مالك تاني

منال لأول مرة مش عارفه تتكلم ولا تواسي بنتها فقالت ليها بتصميم:-

والله هيرجعلك تاني و بكرة تقولي منال قالت و ساعتها هيلف السبع دوخات عشان ترضي ترجعي ليه

ملك بصت ليها و إبتسمت بسخرية و قالت:-

أنا عاوزة أمشي من هنا

منال بعدت عنها و ملك قامت و جهزت و جهزت هدومها في شنطة

الباب خبط و حازم دخل لقي ملك بتظبط حاجتها عقد حواجبه و قال:-

اي دا إنتي بتعملي إية ؟ و لي بتعيطي كدا ؟

قرب منها و قال بجدية:-

ملك في اية ؟

ملك بصت لية و قالت بابتسامة:-

مفيش حاجة يا حازم أنا بس تعبت من المستشفى فقولت أخد بنتي و أمشي من هنا ، و افوق ليها كدا عشان ترجع تتكلم و تلعب زي الأول

حازم بصلها بحزن و قال:-

طب إنتي مالك بتعيطي ليه لو على البيبي اللي راح فـ أكيد ربنا هيعوضك عنه خير يا ملك

ملك ضحك بمجاملة و قالت:-

البيبي لسة موجود يا حازم ، أنا اللي خبيت عشان احسس اخوك باللي كان هيحصل بسبب تهوره

حازم بصدمة قال:-

اية لسة موجود طب و ومالك عرف ؟

ملك بسخرية:-

عرف و طلقني و دلوقتي هاخد بنتي و إبني و هنخرج من حياته نهائي

حازم بمحايلة:-

استهدي بالله بس يا ملك و متعمليش كدا بصي كل حاجه هتتحل وأنا هفضل ورا مالك لحد ما يرجعلك بس

ملك قاطعت كلامه و قالت بحزم :-

لا يا حازم ، لا مش هتتلكم معاه حتي في الموضوع ، هو باع وأنا اشتريت وخلصت على كدا

حازم بجهل:-.

باع اية وانتي اشتريتي اية هو خضار هنفاصل فيه

ملك بص قدامها و قالت:-

هو باعني وأنا اشتريت نفسي ، باعني من وقت ما هانني و قال إنه مكنش ينفع يتجوز خدامة زي ، بس ورحمه أبويا لهخليه يشوف الخدامة دي هتعمل اية

قفلت شنطتها و مسكت إيد ملوك و قالت:-

يلا يا بنتي على بيت أمك ، البيت اللي غلطت لما سبته زمان و الغلطة مش هتتكرر تاني

حازم كان لسة هيتكلم بس ملك مديتش ليه فرصة و أخدت ملوك و خرجت من الباب

بص على أثرها و قال:-

ربنا يعدي الأيام الجاية على خير عشان أنا مش متفائل و ملك هتعند مع مالك اللي مش عارف إية إللي جرالة أصلا

❈-❈-❈

مالك خرج من المستشفى و فضل يلف بالعربيه و الغضب عامي عينه فجأة وقف و بص قدامة و قال:-

أنا عمري ما كنت عصبي كدا اية اللى جرالي بص على يافتة موجودة على جنب مكتوب عليها

سامر سمير أخصائي الطب النفسي

بص قدامة و إتنهد هو محتاج بتكلم مع حد ميقاطعوش ركن عربية و طلع العيادة

السكرتيرة قابلتة و قالت:-

إتفضل يا فندم

مالك بصلها و قال بجدية:-

عاوز أدخل لدكتور سامر

السكرتيرة بصتله و طلبت منه حق الكشف و مالك عطاها أكتر من ما طلبت و دخلته

مالك قعد قدام الدكتور و مش عارف يعمل اية

سامر بص لية و فهمه طلب منه ينام على الشزلونج و شغل موسيقى هادية و قال له :-

ابدأ احكي اللي مضايقك من مكان ما تحب أنا هنا عشان أسمعلك و اوضحلك الأمور

مالك أخد نفس و قال:-

طول عمري إنسان هادي صعب جداً إني اتعصب ، كنت عايش ليا و لأخواتي قرار الجواز دا مكنش في دماغي ما قابلتها

الدكتور:-

حاببتك ؟

مالك رد بسرعة و قال:-

مراتي ، أقصد اللي كانت مراتي دلوقتي هي طالقتي

سامر دون حاجة في ورقة و قاله :-

لسة بتحبها ؟

مالك اتنهد و قال:-

بعشق التُراب اللي بتمشي عليه

سامر عقد حواجبه و قال:-

طب طلقتها لية ؟

مالك أخد نفس عميق و قال:-

مش عارف ، هتصدقني لو قولتلك إني مش لاقي سبب ، أنا كنت متقبل ملك كدا زي ما هي ، عفويتها و طريقتها و مشاكلها اللي مش بتخلص كانت على قلبي زي العسل

سامر عقد حواجبه و قال:-

طب ما مفيش مشكلة أهو اية اللى حصل يوصلكم للطلاق

مالك بص قدامه و كأنه كان محتاج حد فعلاً يسأله السؤال دا ؟ اية اللى حصل يوصلكم للطلاق ؟ رد وقال بشرودد:-

أنا و ملك مكنش ينفع ننفصل ، مش عارف بس اللي أنا متأكد منه إنها بتحبني زي ما أنا بحبها ، بس دلوقتي في فجوة كبيرة أوي بينا ، مستحيل تدويها الأيام

سامر:-

طلما في حب يبقي لازم يتنصر في النهاية ، مش لازم تسمحوا لأي حاجة تقف في وشكم

مالك سرح في كلامة و في فترة جوازة من ملك علطول كان في بينهم مشاكل ، طب ما ملك دا طبعها و إنت عارفة من قبل ما تتجوزها اية اللى اتغير دلوقتي ؟ يمكن عشان قررت تتغير و إنت مشفتش التغير دي ؟

بص للدكتور و قال:-

وعدتني أنها تغير من نفسها و من بنتنا و اخلفت الوعد دا

سامر إبتسم و قال:-

طب و اللي هيغير طبع سنين هيغيره في يوم و ليلة ؟ التغير بيجي بالتدريج

أول حاجة بتكون النية و بعدين تبدأ واحدة واحدة تتغير إحنا مش ملايكة يا مالك إحنا بشر و الإنسان بطبعة خطآء ، بيغلط و يتوب ، عشان تتغير أو تصلح من نفسك لازمها وقت مش كُن فيكون

مالك سرح في كلامة و قال بتنهيدة:-

عارف الكلام دا و الخطأ كان من عندي ، إني اتعصبت و قولت كلام مينفعش يتقال ، مقدرتش اسيطر على نفسي كأني كنت مغيب

بص للدكتور و قال بعد ما أدرك كل شيء جواه:-

ملك هترضي ترجعلي تاني ؟

سامر بسرحان :-

طلما بتحبك هترجعلك يا مالك بس إنت دلوقتي محتاج هدنة

مالك عقد حواجبه و قال:-

هدنة ؟ هدنة اية و ازي

سامر بتوضيح:-

هدنة من كل حاجة ، لازم تبعد شوية عن الكل ، ادي نفسك فرصة شوف فعلاً إنت حبيتها و إلا إتعودت عليها في حياتك

مالك سرح في كلامة و قال:-

معقول مكنش فعلاً حبيت ملك و أكون إتعودت عليها في حياتي ، لا بس أنا مقدرش أعيش من غيرها

بص للدكتور و هز رأسه و سابة و مشي و هو بيفكر في كلامه بجدية

❈-❈-❈

ملك روحت البيت هي و منال و هي مقررة أنها مش هتستني أكتر من كدا و هعرف مالك أنها تقدر تعيش من غيره

منال فتحت الباب و دخلت إستغربت الهدوء و قالت في نفسها:-

أي دا هي البت رهف ما.تت وإلا اية مش سامعه صوت في البيت ليه

دخلت اوضيتها لقت رهف نايمة على الأرض و رجل على السرير و الرجل التانة جنب الكميدينو

بصت عليها بتركيز لقتها فاتحة بوقها و شعرها على وشها لدرجة دخل بوقها و هي مش حاسة

منال في نفسها:-

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بطريق نايم دا ، الحمد لله مش متجوزة كان جابك من الصبحية على المنظر دا

مشيت للسرير و زقت رجليها على الأرض و قالت:-

قومي يا زفته اية المناظر اللي على الصبح دي

رهف ضمت رجليها و نامت تاني و هي بتبرطم

منال ضربت كف على كف و راحت لمنه و هي بتقول:-

أشوف التانية بتعمل ايه هي كمان

دخلت أوضة منه و إتفاجئت بـ وليد نايم جنب مالك الصغير و منه نايمة الجهه التانية

منال بصوت عالي:-

الله الله اية المنظر دا بقي ؟

راحت عند وليد و هزته و هي بتقول:-

هو يخويا قوم يا بيه إنت اية اللى جايبك هنا ، أنا مش قولت ملكش دعوة بيهم

وليد صحي مخضوض و هو باصص لـ منال و بيقول:-

اي في اي يا منال ، دي طريقة حد يصحي بيها حد ؟

منال بسخرية:-

و إنت لسة شفت طريقة ؟ مستغل غيابي و جاي تتغر.غر في بينتي ؟

وليد بص لـ منه اللي صحيت و باصة ليهم بزهول و قال بصدمة:-

اتغر.غر بمين يا منال دي مراتي و اللي نايم في النص دا ابني منها

منه بلعت ريقها بصعوبة و قالت:-

يا ماما إسمعي بس

منال بصت لـ منه و قالت بحزم :-

إنتي تخرسي خالص أنا مش عارفه إزاي تعملي كدا و تخوني ثقتي فيكي ؟ مش قولتلك متشفهوش بتقابلية من ورايا ؟

منه بخوف:-

والله العظيم يا منال ما حصل دا هو اللي جه بليل و قولت ليه يمشي بس مرضيش

و بصت لـ وليد و قالت:-

ينفع كدا جايب لينا الكلام علطول ؟

وليد بصلها بصدمة و قال بسخرية:-

إنتي هبلة يا بت إنتي مراتي هو أنا شاقطك ؟

و بص لـ منال و قال:-

في اية يا منال محسساني إنك جيبانا من شقة مفر.وشة اهدي كدا

منال بصت ليه و قالت بسخرية:-

إية اهدي دي البيه شايفوي بشد في شعري شايفني مجنونة؟

ملك دخلت عليهم تتفرج و رهف صحيت على الصوت فقامت مره واحده و هي بتقول:-

اية في اية حد مات

إفتكرت إن وليد بايت مع منه برقت و قالت:-

يا سنه سوخة يولاد دا انا هيتعمل مني بطاطس محمره

بص للسرير و ضحك بغلب و قالت:-

حامي الغلابة اللي زي حلاتي ربنا يديمك لينا و نزلت تحته

ملك شافت منال بتزعق و كانها بتخرج غُلبها في وليد فقالت كلمة خلت الصدمة تبان على وش الكُل و وليد قال بصدمة:-

إنتي قولتي اية ؟

تمت بحمد الله

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية خادمة قلبي 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *