رواية زين الصعيد الفصل الستون 60 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الفصل الستون 60 بقلم دودي
رواية زين الصعيد البارت الستون
رواية زين الصعيد الجزء الستون
رواية زين الصعيد الحلقة الستون
جنة كانت مصدومة اول م شافت ملك وماجد …ايه ده ملك هو انتي العروسة
كل ده وملك وماجد عاملين يبصوا ل بعض نرجس ورءؤف مصدوم لانه مكناش متوقع أن جنة ممكن تيجي بالذات في اللحظة دي ووسط وجود الناس
ملك ب توتر :جنة انا …انا
جنة بصدمة :انتي ايه ملك مكنتش متوقعة منك كدا …يوم م تتخطبي مش تلاقي الا ده …
ملك وهي بتبصلها بحدة وعنيهااا …كلها غل وسواد …وماله ماجد ي جنة واحد اتقدم ليااا وجاه لحد عندي وانا وافقت ايه المانع بقا …
جنة بصدمة :وافقتي!!!…وافقتي وانتي عارفة اللي حصل ليااا منه …وافقتي وانتي اكتر واحدة انا كنت بحكيلهاا…اد ايه هو مش كويس …وخاني وضحك علياا …وافقتي وانا كل يوم كنت بشكيلك وبحكيلك همي وحزني لما عرفت أنه طلع خاين وكمان كداب …وافقتي عليه ازي …ازي جالك قلب تعملي كدا …ده انا كنت معتبركي صحبتي واختي …ده انا مكنش ليااا غير في الدنيا …
وبتبص جنة ل رءؤف…طاب وانا يعمو رءؤف راضي عن كل ده وانت عارف أنه مينفعش جنة تعمل فياا كدا …عارف انا كنت بحبها اد ايه … مش دايما كنت تقولي أن انا وهي اخوات ودايما ضهر وسند لبعض… اهي اختي ضربتني في ضهري …قولي بقا اعمل ايه وعيون جنة بتدمع …
مش قادرة اصدق اللي قدامي ده … قولي انا غلطانة في ايه ولا عملت ايه علشان بنتك تعمل فيااا كدا …رد عليااا …
رءؤف للاسف مش عارف يرد يقول ايه وباص في الأرض ومكسوف من اللي ملك عملته وهو عارف ومتأكد أن كل ده المفروض مكنش يحصل من الاول …ومش عارف يودي وشه من جنة فين …
جنة :مبتردش ليه يعمو …قولي انا غلطت في ايه …علشان كل ده يحصل واتخان كدا ومن مين …من ملك …
ملك بغل :ملكيش دعوة ب بابا ي جنة …كلامك معايا انا …انا اقولك عملت كدا ليه …علشان انتي طول الوقت شايفة نفسك عمري م حسيت اني صاحبتك ولا اختك …كنتي انتي البنت الغنية الواووو…وانا الفقيرة …حتي لما كنا بنخرج سوا وتروحي تجيبي لبس تجبيلي معاكي وزي م يكون بتعطفي عليااا … فاكرة نفسك ايه انا بكرهك عارفة يعني ايه بكرهك …اوعي تكوني فاكرة انك لما تلوميني انا هزعل لا فوقي أنتي السبب …انتي اللي وصلتيني لدرجة مبقتش عارفة احبك تاني …
جنة بصدمة من كلامها: انتي بتقولي ايه انا مصدومة فيكي …للدرجدي …ده انا قلقت عليكي لما غبتي عني …ده انتي حتي مش جيتي عزتيني في بابا لما مات …ولا اتصلتي وكنت ببعتلك ومبترديش انا المفروض اللي ازعل منك وقتها بس مزعلتش عارفة ليه علشان بحبك وقولت اكيد في حاجة مزعلاكي مثلا مني …وقررت اني اجاي واشوفك واطمن عليكي …ويارتني م جيت وشوفتك كدا …وانتي جاية بعد كل ده تقوليلي مش عارفة تحبيني تاني!!!بقا ده ماجد اللي انتي دلوقتي بتتخطبي له …راحة له وبتبعيني …بالسهولة دي…
ماجد بخبث :أنتي بتقولي ايه ي جنة …ملك مش باعتك…انتي اللي بتكرهيها وجاية تبوظي عليها فرحتها …وجاية ليه م انا خلاص سبتك عايزة ايه تاني …
جنة بسخرية : سبتني…طاب م تعقل كلامك كدا ي ماجد … انت ناسي ان انا اللي سبتك بعد م اكتشفت خيانتك ليااا …ربنا نجدني منك يخي منك لله أنا مش عارفة اقولك ولا اقولها ايه من الصدمة اللي انا فيها منكم …
وبتبص جنة ل ملك …ملك بصيلي انا جنة صاحبتك واختك انا طول الوقت كنت بقول انا عملت ايه خلاكي تبعدي عني بالشكل ده …ده انا مطلعتش غير بيكي …ومكنتش مكملة مع حد غيرك …كنت انتي الوحيدة اللي ملجأي وركني في كل حاجة …وللاسف دموع جنة بتخونها وبتنزل …
ملك :انا حبيت ماجد… وهو كمان حبني واعترفلي بده أنتي مش كنتي تستاهليه …
وبسخرية …وبعدنا مش لازم تاخدي كل حاجة يعني كفاية اللي عندك ولا ايه … ابعدي عني بقا …مش كفاية جيتي وبوظتي فرحتي دلوقتي انا بكرهك عارفة يعني ايه بكرهك …واه ي جنة عمري م حبيتك وخدي التقيلة بقا …انا وماجد كنا بنتكلم من زمان اصلا حتي وانتي مخطوبة له كمان
#Flash_Back…
في المستشفي …
_ملك في حد مستنيكي في الكافتيريا برا
ملك بإستغراب:حد مين
_معرفش
ملك :تمام ماشي …هروح اشوفه
وبتروح ملك تشوف مين بتلاقي ماجد …
ملك :ماجد …خير في حاجة ولا ايه …جنة بخير …
ماجد بخبث :جنة بخير …بس انا اللي مش بخير خالص ي ملك …
ملك :ازي مش فاهمة حاجة …اتخانقتوا انت وجنة …
ماجد :لا مش اتخانقنا …
ملك :الله اومال فيه ايه
ماجد :ممكن بس تقعدي وانا هحكيلك…
وبتقعد ملك …
ملك :وأديني قعدت …قولي بقا في ايه …
ماجد بخبث :فيه اني مش بخير خالص من ساعة م شوفتك مع جنة …وعلي طول بفكر فيكي وعمرك م بتروحي م بالي ابدا …
ملك :ايه ده انت بتقول ايه ي ماجد …
ماجد بخبث :بقول الحقيقة اللي لازم تعرفيهااا …وتعرفي انك شقلبتي حياتك من ساعة م شوفتك …وخلاص مبقتش شايف حد غيرك …ملك انا بحبك
ملك بصدمة :ايه بتحبني …
ماجد بخبث :ايوه بحبك وعاوزاك …
ملك :طاب وجنة …
ماجد :جنة دي مصلحة يعني علشان فلوس ابوها وبس …
ملك :ايه ده ي ماجد ع كل بقا انت مش بتحب جنة
ماجد :انا مش بحبها … ولا عمري في يوم حبتها …انا دلوقتي بحبك أنتي ومش شايف غيرك انتي …قولتي ايه
ملك :في ايه …
ماجد : عايز نتجوز … بس مش دلوقتي …ده مؤقتا بس لحد م أخد من جنة اللي عاوزه وقتها بس اجاي واتقدم ليكي …
ملك :انا مش عارفة اقولك ايه…انا مصدومة ومش عارفة افكر …
ماجد بخبث :ولا تفكري ولا تشغلي بالك انتي المهم وافقي ي ملك …انا بجد بحبك …وشايفك احسن من جنة بكتير …وهي مش تستاهل اصلا …وانا مقدرك وبحبك …و عايز اكمل حياتي معاكي انتي وبس…جنة مش بتحبك دي بتكرهك… متعرفش بتحكيلي ايه عنك كل شوية …دايما شايفاكي قليلة ودايما في نظرها انتي البت اللي ابوها شاغل علي التاكسي الفقير اللي محلتوش اي حاجة …انا عايزاك تساعديني وتفضلي معايا وبس …وانا هعوضك عن كل اللي فات … وبخبث …بس وافقي انتي وبلاش تكسري قلبي … اني حبك بجد …
ملك :مش عارفة ارد اقول ايه …
ماجد بخبث :قولي انك موافقة نتكلم وانك بتحبيني زين انا م بحبك كدا …
ملك :…
ماجد :هااااا
ملك :امممم … موافقة …
ماجد بخبث :ايوه كدا هو ده الكلام ….وبيضحك بحبك ي قلبي
ملك :وانا كمان …
**ومن هنا بقا ماجد عرف ازي يضحك علي ملك ويخليها تحت طوعه …وازي قدر أنه يخليها تكره ملك …
بعدها بأسبوع …بيحصل الآتي …
ماجد :ايه ي حبيبتي
ملك :ماجد انا معرفش مالي كدا
ماجد :في ايه بس
ملك :حاسة نفسي بخون جنة …علشان كلمتك من وراها
ماجد بخبث :لا انا اللي كلمتك مش انتي وبعدنا جنة مني دي اللي انتي خايفة منها اووي كدا…انا محبتش حد في الدنيا كلها دي غيرك اصلا …
ملك :اومال جنة ايه …
ماجد بخبث:لا جنة دي بس علشان فلوس ابوها …لكن بعد كدا هخلع واتجوزك انتي …انتي احلي منها بكتير ي ملك …مشوفتيش شكلك ولا ايه أنما هي ولا اي حاجة خالص …
ملك :بجد ي ماجد …بتحبني فعلا …يعني مش هتسبني …انا خايفة جنة تعرف اللي م بينااا
ماجد بخبث :ومين هيعرفها بس …م احنا اهو مع بعض وبنتكلم براحتنا …وايوه يستي بحبك وعمري م هسيبك ابدا …المهم بقا دلوقتي اوعي جنة تحتس بأي حاجة… واتصرفي معاها عادي جدا …ولا أكن في اي حاجة خالص…علشان متخدش بالها ولا حاجة …
ملك :حاضر …
وبيعدي الوقت … وماجد وملك بيتكلموا ويوم ورا يوم بيقربوا لبعض اكتر واكتر … وملك طول الوقت بتحاول مش تبين اي حاجة قدام جنة علشان متاخدش بالها ابدا …وبقا ماجد وجنة ايوه مخطوبين …بس في نفس الوقت ملك وماجد بيتكلموا وجنة بتتخان منهم من غير م تحاس …جنة عمرها م كانت تستاهل كدا منها …ملك خينتها ل جنة مش ب الساهل كدا …عارفين يعني ايه تكونوا بتحبوا حد ومعتبرينه فعلا نصكم التاني ونفسكم يفضلوا معاكم علي طول ….وتبقا انت دايما الشخص اللي بيدي طيبة وحنية وحب في مقابل بس انك تشوف اللي قدامك مبسوط وفرحان وبيضحك …وانت بقا مش مهم…فيه نماذج من جنة كتير اووي …وبرضوا في نماذج من ملك نماذج كدابة بوشين …تبان صاحبتك وحبيبتك وهي خاينة وبتطعنك في ضهرك …ومهما جنة فكرت عمرها م كانت تتوقع أن بعد كل السنين دي تتخان من اعز صحابهاات …الكدب والخاينة عمرهم م كانوا ب الساهل كدا …
وكل واحد فينا اكيد عنده حد خانه ومفضلش معاه …كل واحد فينا عنده كسرة من صاحب له وكان مفكراه صاحبه بجد وطلع ندل ومش يستاهل …اوقات كتير اووي احنا اللي بنظلم نفسنا علشان هم يرتاحوا …وبنكون شايفين سعادتنا في راحتهم وفي فرحتهم …فيه صحاب كتير اووي بايعة وخاينة مبتصنش العشرة ولا اللي عملتوه علشانهم ولا اي تقدير مهما حصل …انا دايما بقول مفيش صحاب بجد في الدنيا … عمري م قولت علي واحدة دي صاحبتي بجد ولا اختي …علشان ببساطة مش صحبتي اللي مامتي هيكل حاجة في حياتي هي صحبتي واختي وبنتي كمان مش بقتنع ابدا بحتة ده انا ليااا صاحبة بير لاسراري!!! وانا ليه أأمن سري معاها اصلا!!! بير أسراري وملجأي هي مامتي في كل وقت …غير كدا مفيش حد يستاهل والله بجد
كفاية تعب ووجع قلب علي الفاضي مع ناس هيجي اليوم اللي هتبعنا فيه …
#Back_again…
جنة بصدمة :ايه انتي بتكدبي عليااا صح …قولي انك بتهزري …
ملك بسخرية :لا مش بكدب ولا بهزر …انا وماجد كنا بنتكلم وانتوا مخطوبين …
جنة :يعني انا كنت مغفلة م بينكم …كل الوقت ده …
ملك :ايوه شوفتي بقا …واوعي تفكري اني ظلمتك …انا مش جيت عليكي في اي حاجة …وصدقيني مش قررت اتخطب ل ماجد غير لما اتأكدت انك فعلا مش هترجعيله تاني …
زين كل ده واقف وسمع الكلام وهنا كان خلاص فاض بيه من ملك وكلامها …اسمعي يلي اسمك ملك انتي انا مش هفضل واقف اتفرج عليكي وانتي بتتكلمي مع جنة كدا…انا مش عارف ايه ده ده فعلا هي خسارة فيكي ..خسارة انها تعرف واحدة زيك اصلا بعد كدا …اوعي تكوني مفكرة نفسك حاجة …ولا الزبالة اللي جمبك ده حاجة هو كمان …
قال وهي اللي جايبلك هدية وجاية تشوفك …م انتي متستهليش …يلا بينااا ي جنة وبيمسك ايد جنة …
جنة بتنهيدة:استنااا ي زين …وبتبص ل ملك …عايزة اقولك حاجة قيل م امشي …أنتي فعلا مطلعتيش تستاهلي اي حاجة عملتها علشانك …عمري م هنسااا صدمتي فيكي…ومهما عدت الايام والسنين عارفة أن هفضل قلبك اسود برضوا من ناحيتي …عمري م هنساا خيانتك ليااا ..مش كفاية اللي اتخنت منهم… يلا م هي مش جات عليكي …فاكرة لما كنت بحكيلك وتقوليلي سيلك منهم ومحدش بيحبني غيري ي جنة … فاكرة كلامك ده …وتفضلي تقوليلي انا اللي معاكي ي جنة … هفضل معاكي …احنا عشرة عمر واحنا واحنا…راح فين كل ده دلوقتي …
وبتنهيدة:اشبعي بيه …م انتوا الاتنين لاقين ع بعض وشبه بعض حتي في الخيانة …وانا ربنا هيخدلي حقي …وكما تدين تدان لو بعد حين …وانا معملتش معاكي غير كل خير وانتي شوفتي مني ده …مش عايزة اعرفك ولا اشوفك تاني …وبترجع تبص ل زين …يلا ي زين…
وملك واقفة زي الصنام هي وماجد اللي شكلهم بقا عرة قدام الناس …
رءؤف بيبص ل ملك وبعد كدا بيقول :طيب ي جماعة احنا خلصنا الشبكة اتفضلوا ع خير …الناس بتمشي وطبعا عارفين بقا الكلام اللي هيكتر بعد كدا …
رءؤف بغضب :عجبك كدا ي ملك ع الله تكوني مبسوطة بعد م اتفضحنا وسط الناس …والله م عارف اقول ايه …علي انك ظلمتي نفسك وظلمتي جنة وظلمتينا احنا كمان …بس اقولك ع حاجة براحتك اعملي اللي تعمليه …خلاص مبقاش ينفع الكلام معاكي… وبيسبهم ويدخل جواه …
ملك :شوفتي ي ماما بابا …طاب انا ذنبي ايه
نرجس :خلاص ي ملك …مش تاخدي ع كلام ابوكي…هو حصل ايه يعني…افرحي أنتي وعريسك يحبيبتي…بقولك ي ماجد م تاخد ملك وتطلعوا تسهروا برا تفك ع نفسك كدا …كفاية اللي حصل …
ماجد :حاضر ي طنط …ايه رايك ي ملك يلا بينااا …
ملك بزهق:لا ي ماجد مليش نفس …لاي حاجة …مش عايزة أخرج
ماجد :وليه بقا
نرجس :هو اللي مليش نفس ي ملك …
ملك بزهق:انا زهقت ومليت من اللي حصل …انا داخلة اوضتي عن اذنك ي ماجد …
نرجس :معلش ي ماجد ي بني …خلاص سبها براحتها
ماجد :ماشي …انا همشي دلوقتي …وهعدي عليها بكرا …
نرجس : ونور ي بني مع السلامة …
بتخرج ملك من اوضتهااا …مشي
نرجس :ايوه مشي … م كنتي خرجتوا سوا ي ملك
ملك :لا مش عايزة جنة سدت نفسي …انا هدخل اشوف بابا
وبتخبط جنة ع الباب وبتدخل …بابا عايز اتكلم معاك
رءؤف:وانا مش عايز اتكلم ي ملك …روحي نامي يلا
ملك :ي بابا بقا انا عارفة انك زعلان مني بس اسمعني وافهمني واعرف انا عملت كدا ليه
رءؤف:مهما حاولتي تبرري عمرك م هتبرري خيانتك ل صاحبتي … فاكرة وقتها لما ماجد جاه واتقدم فضلت اقولك بلاش …بلاش ي ملك تخسري من كل ناحية …اهو خلاص خسرتي جنة وخسرتيني معاها انا كمان …
ملك :انت بتدافع عنها اووي كدا ليه ي بابا …ده زي م يكون بنتك
رءؤف:علشان هي فعلا زي بنتي …وربنا يعلم معزتها من معزتك ازي عندي …علشان مشوفنش منها غير كل حب وخير وقلبها الطيب …معرفش اتغيرتي معاها كدا ليه …ايوه انا ابوكي ودايما ضهرك وسندك … بس المرادي مينفعش ابقا معاكي علشان ظلمتي الكل … واولهم نفسك …وبتنهيدة …روحي نامي ي ملك تصبحي ع خير ي بنتي …
وبتاخد نفس وبتروح علي اوضتها …
عند جنة وزين …
زين : مالك…لسه برضوا زعلانة
جنة بتنهيدة :مفيش ي زين
زين :متأكدة أنه مفيش …لا واضح بدليل من ساعة من نزلنا وانتي ساكته خالص …للدرجدي مش قادرة تتكلمي …انتي زعلانه عليها اووي كدا …
جنة بتنهيدة:هكدب واقولك مش زعلانة …انا بس مصدومة فيها مكنتش متخيلة ده ممكن يحصل …انا غلطانة ي زين علشان قولتلك أن ملك اعز صحابي …غلطانة علشان حبتها حب هي مش كانت تستاهله…انا زعلانه ع نفسي اووي ي زين متعرفش انا فيااا ايه دلوقتي …تعرف انا مكنتش برتاح غير معاها …انا مستهلش خيانتها دي ي زين ليااا …انا بس خايفة عليها ماجد مش سهل زي م انت متخيل …وعارفة أنه هو اتقدم لها علشان يكشفها ع حقيقتها …وهم الاتنين طلعوا خاينين …زين هو انا للدرجدي مش استاهل حد يكمل معايا …ليه اتخانت واتظلمت اووي كدا في حياتي …والصدمات جاية ورا بعض …ي زين ليه … انا بقيت احاس نفسي اني وحشة واني فعلا مستاهلش حد يكمل معايا …الناس بقت وحشة اووي ومحدش له امان ي زين …انا مش هثق في حد تاني …
زين :غلط ي جنة …مش علشان اتخانا من حد يبقا الكل زي بعضه …لا احنا جايين الدنيا علشان نتعلم ونمر بمراحل وملك كانت مرحلة في حياتك ولازم تنسيهااا … الناس مش زي بعضها فيه الحلو والوحش …وبلاش نقف عند اي موقف نكر بيه …ونتعلم من اللي فات …واعتبريها تجربة وعدت في حياتك …واللي جاي لازم يبقااا احلي واحلي …ومش تترددي باي شخص يدخلك حياتك من تانية …وادي لقلبك فرصة تانية يحب ويتحب واكيد هتلاقي اللي شبه قلبك …ومش كل خطأ بمر بيه في حياتنا ناخده بخطأ وبذنب شخص تاني …اللي باعك بعيه…واشتري اللي شاريكي وبيحبك من قلبه بجد … واحمدي ربنا أن ده حصل وعارفك الحقيقة …ومين الكويس ومين الوحش …انسي ماجد وملك ومريم وكل دول علشان مش يستهلوا …انتي ست البنات وكل حاجة حلوة ف الدنيا …وتستاهلي وانا معاكي وهفضل دايما معاكي وجمبك وهنمر بكل حاجة سوا … المهم اني معاكي والمر هيعدي والحلو بعده هيجي …انا مش عايزاك زعلانة ولا مضايقة كدا …علشان انتي مخلوقة علشان تفرحي وتنبسطي انا بحبك بكل حاجة فيكي …ومش ينفع اشوفك كدا بقا ي جنتي يلا اضحكي بقا يلي شمس الدنيا تطلع يلي تطلع ضحكة منك …
جنة بضحك :ايه ده ي زين انتي هتغنيلي كمان …
زين بضحك :ي سلام اغني مغنيش ليه …وبعدنا انا عندي كام جنة علشان اغنلها يعني هي جنة واحدة بس …
“”وسـآلت ربى يـومـاً حظـاً جمـيـلآ فآهدآنى آيـاك “”
-“”سأكون لك الامان الذي لا يتخلى عنك يوماً””
”ويعوّوﺿﻚ ﺍﻟﻠﻪ بإنسان يُشبهك ، ﻳُﺸﺒﻪ ﻧﻘﺎء ﻗﻠﺒﻚ وﻳﺴﺘﺤﻘﻪ””
جنة :والله ي زين معرفش من غيرك كنت عملت بجد انت دخلت غيرت كل حياتي للاحسن دايما واقف جمبي وبتدعمني وانا بشكر ربنا عليك كل يوم …وبرغم كل اللي انا فيه ده عايز تخرجني منه …وده عندي ب الدنيا …شكرا بجد لانك في حياتك ودايما واقف جمبي …شكرا علي كل حاجة حلوة عملتها علشاني …وانك عارف كل تفاصيلي الجميلة …
زين :ده انا اللي بشكر ربنا علشان رزقني بإنسانة زيك كدا ي جنة انتي مش بس جنة لا انتي جنتي ودنيتي ونصي التاني كمان …ولا عمري في يوم هزعلك ابدا صدقيني ولا عمري هجاي في يوم عليكي …
جنة :وعد ي زين …
زين :وعد ي قلب الزين …وبعدنا يلا علشان هفسحك
جنة :بجد …هتفسحني …هتفسحني فين بقا
زين بضحك :امممم …دريم بارك
جنة بفرحة وبتسقف :الله دريم بارك …انا بحبها اووي …يلا ي زين يلا نروح …عايزة اركب كل الالعاب …كلها ي زين كلها يلا …
زين بضحك علي منظرها الطفولي وحقيقي مبسوط انها مبسوطة كدا وفرحانة وأنه ازي عرف يخرجها من اللي هي فيه ده … وبضحك …طيب طيب براحة…
جنة :أصلك متعرفش انا بحب دريم بارك ازي …
زين :لا مش بس دريم بارك …بعدنا هنروح نضرب كشري وبعده عصير قصب وبيضحك …
جنة بضحك :يلهوي ي ناس يلهوي …حبيبي حبيبي وبحبك
زين :ايه قولتي ايه
جنة :احم ولا حاجة …
زين :لا قولتي بحبك …يعني كان لازم اقولك هفسحك علشان اسمع منك الكلمة الحلوة دي لا وحبيبك كمان ده انا امي دعيلي بقا النهاردة …
جنة :يووووه بقا ي زين …
زين بضحك :يخربيت يووووه اللي بتطلع منك دي زي السهام بترشق في قلبي …
جنة بضحك :طاب يووووووه … يوووووووووه …
زين بضحك :يلا دريم بارك حالا …
“آروع مـآفى آلحب
آن يـگون مـن تحبهہ يـومـاً حبيـباً ويـومـاً صـديـقاً ويـومـاً آهل فيـصـبح لگ گل مـاتمـلگ””
“”سلاماً ع رفيق رافق قلبى، فاصبح قلبى مرافق لقلبه، يرافق تفاصيله “”
**واد ايه زين ده مفيش منه اتنين والله شخصيته عجبتني اووي اووي وحبيته …بكل المقاييس عرف ازي يحتوي جنة ويطلعها من كل ده …جنة مش تبقي خطيبة زين وبس …جنة خطيبته وصحبته وبنته …وكل م في الدنيا الحلوة …وقصة عشق بدأت بخناق وبمشاكل وصغوضات وجات دلوقتي بقت تمام والدنيا بقت بتضحك ليهم …بس هل قصة ابطالنا هتنتهي بإين في الاخر ….
…………………………………………………
اشرف :ايه يعم انت فين
عاصم :يعم داخل عليك اهو …
اشرف :طاب يلا انا مستنيك تحت العمارة …متتأخرش …
عاصم :ماشي …
وبعد شوية …
أشرف:اتأخرت كدا ليه ي عاصم …
عاصم :الطريق زحمة اعمل ايه …المهم انت جايبني هنا ليه …
اشرف :علشان تنبسط وبخبث…وتعمل اللي محدش عامله ي نمس …يلا علشان نطلع …
عاصم :ي بني استنااا مش تقولي الاول طالعين فين بدل م انا عامل زي التايه كدا …
اشرف :تعال بس نطلع فوق وهتفهم كل حاجة يلا …
عاصم :يلا …
بعد م بيطلعوا …
بيرن اشرف الجرس وبتفتح هدي …
عاصم :هدي …
اشرف :يلا ي عاصم ندخل
عاصم:ندخل فين استنا بس …
هدي بدلع :م تدخل بقا ي عاصم … يعني هنتحايل عليك ولا ايه ولا احنا بقا مش اد المقام …
عاصم :لا ازي طبعا قد المقام ونص …
هدي بميصة:اومال فيه ايه تعال تعال …وبتشده من أيده …
وبيدخل عاصم وبيقعد …
هدي :طيب انا هدخل اجبلكم حاجة بقا تشربوه …
اشرف :اه وشوية تسالي كدا لزوم السهرة ي جميل
هدي بضحكة خليعة:من عنيااا ….
عاصم :ايه يعم ده م تفهمني …
اشرف :افهمك ايه م الدنيا واضحة قدامك اهو يعم عاصم …هنسهر ونظبط نفسنا وهنتروق ع الآخر …
عاصم :انا مش عايز كدا ي اشرف بص انا همشي …ولسه بيقوم عاصم اشرف بيشده وبتيجي هدي بالحاجات …
هدي بدلع :الله عاصم باشا رايح فين …
عاصم :احم همشي عندي مشوار
هدي :مشوار ايه بس …بقا عايز تسيب القاعدة الحلوة دي وتمشي لا اخص عليك …كدا هتزعلني منك …
اشرف :يرضيك يعم عاصم تزعل منك المزة بقا ولا ايه
عاصم :ميرضنيش طبعا …عيوني للمزة
اشرف بضحك :ايوه كدا هو ده الكلام …يلا ي هدي بقا روقي القاعدة علينا …
هدي بدلع :بس كدا انت تأمر …وبتقوم هدي وتتحزم وتشغل اغاني شعبي وترقص عليها… وكانت لابسة عباية من بتوع الرقص دول ضيقة من علي صدرها ومفتوحة من الجمب لحد ركبتها …وصدرها يعتبر باين …وعاملة ترقص وتهتز يمين وشمال وفجأة بتروح ناحية عاصم وبترقص ناحيته وبتتمايل عليه وبتوطي بصدرهااا وعاصم كله ده خلاص ساب ومبقاش ع بعضه من اللي بتعمله …وهو شايف صدرها كدا قدامه ويعتبر كله برا …بعد م الأغنية بتخلص هدي بدلع وبميصة بتروح تقعد علي حجره …وبتلعب في شعره… ايه رايك ي عاصم باشا في رقصي
عاصم :لا جامد اووي بصراحة …مكنتش اعرف انك جامدة اووي كدا …
اشرف :ده ولسه انت لسه شوفت حاجة …هدي دي منبع الحنان كله …
هدي بتروح ضاحكة ضحكة ميصة وخليعة…حبيبي ي اشرف خدي بوسة في الهوا اهي …
وبتقرب هدي من عاصم وبقا نفسها في نفسه …وصدرها في صدره وخلاص عاصم مش عارف يبقا ع بعضه من اللي بتعمله هدي ده ودلعها عليه …وبتقرب منه علشان تبوسه عاصم بيقرب هو كمان وبتمسك هدي أيده وتحطها علي وسطها وبييوس شفايف بعض جامد اووي … لدرجة مكنوش عارفين ياخدوا نفسهم…بعد كدا عاصم بعد وبيعدل نفسه …
اشرف:الله الله ايه يعم عاصم طلعت خلبوص اووي …
عاصم :احمم …يعم ولا خلبوص ولا حاجة …
اشرف بضحك :لا واضح …طاب خد اشرب الكاس ده
عاصم :لا مش جيلي نفس اشرب النهاردة …
اشرف :ي بني خد
عاصم :قولتلك مش عاوز اشرب …
هدي بدلع :هات ي اشرف وبتاخد هدي منه الكاس…وبتبص ل عاصم …ايه بقا مش هتشرب حتي مني ولا عايزاني ازعل بقا …
عاصم :وانا اقدر ع زعلك هاتي يستي وبيشرب عاصم …
هدي بميصة:يلا ده كمان …
عاصم :كفاية بقا كاس واحد
هدي بدلع:لا ده كمان يلا علشان خاطري …
وكاس ورا كاس وعاصم بقا في حتة تانية خالص …وأشرف كان بيلف سجارتين حشيش كمان وعاصم من كتر م كان مش في وعيه اووي فكان بيشرب السيجارة مع الكاس ودلع هدي والاغراء اللي كانت بتعمله بجسمها …
بعد كدا عاصم بدأ يبص ل هدي بشهوة عالية اووي …وبقا بيحسس ع صدرها وكل حتة في جسمهاااا …ودماغه بتتطوح…بيقولها انا عايزاك …
اشرف :العب ..شكل السيجارة اشتغلت …
هدي بدلع وبتاخد عاصم علي صدرهااا … م انا معاك اهو …تعال ادخل جواه تستريح …
اشرف بضحك :الله طاب وانا …
هدي بخلعة :انت ايه …
اشرف :م اجاي معاكم وبيغمز لها …
هدي بميصة :ي فحل وانا هقدر عليكم انتوا الاتنين…خليك هنا وانا وعاصم هندخل جواه أصله تعبان اووي وعلاجه عندي وبتضحك بميصة …
اشرف بضحك :ايوه ي عم عاصم الله يسهله …
عاصم :بس يالا انت كمان وبيبص ل هدي بشهوة …يلا بقا ي مزة م بقولك تعبان وعايز ارتاح وبيضحك …وفجأة بيشلها ورايح بيها ناحية اوضه النوم …
اشرف بضحك :بقولك اشحن كويس اووي …
عاصم :غور يالا انت …
وبيدخل عاصم وهدي جواه …
وبيحطهااا علي السرير …
وبيقف قدامها …وبشهوة انا هكسر الدنيا النهاردة هخلي المرتبة تنام الليلة دي … وبينط عليها زي الأسد المفترس …
ليفعلوا الفواحش والزنا وليعوذ بالله … وكل م حرم الله به من فواحش …
…………………………………………………..
في الصعيد…
زين بيكون في الدوار …ونازل من فوق بيسمع تفيدة مع أنه راضية تحت …
تفيدة بخبث :اسمعي مني …زين معموله عمل …
راضية :عمل ايه ي تفيدة انتي بتقولي ايه …ومين ده اللي هيعمله عمل أنتي كمان
تفيدة بخبث :اكيد البت بتاعتي مصر هو في غيرها ي راضية …خلته يسيب أهله وناسه هنا ويروح يجيب واحدة ولا عارفين أصلها ولا فصلها …الله واعلم عملت فيه ايه خلته يحبها كدا …
راضية :معقولة …لا لا بصي ي تفيدة انا اه يمكن اكون مش بحبها ومش نازلة ليااا من زور بس مفيش حاجة اعملها غير اني اسعد ابني وتخليه يتجوز اللي بيحبهااا وخلاص …وخلاص رضيت بده …
تفيدة بخبث :تبقي غلطانة ي راضية …فوقي وفوقي ابنك ابنك علي عينه غمامة مش عارف هو بيعمل ايه …واوعي تكوني مفكرة اني بقولك كدا علشان عايزه يتجوز قمر خلاص قمر اتخطبت هي كمان …انا مش عايزة أشوف زين كدا ومش اتكلم …ناس مصر مش زينا ولا احنا زيهم …عاداتنا وتقاليدنا غيرهم …مش شايفة يوم الخطوبة كانت عاملة ازي ولابسعا حتي مش شبهنا …دي مش محجبة هتعيش في الصعيد ازي …وهي بشعرها ده …بنات مصر كلهم دارين ع حل شعرهم مش زينااا …ودي واحدة ابوها مات وهي وامها عايشين لوحدهم …مفيش حد يحكمهم …
وهنا زين بينزل وكان سامع كل كلمة قالتها تفيدة …وكان زعلان ومضايق اووي …
زين بغضب :ويا تري مين قالك أن بنات مصر ماشيين ع حل شعرهم …بنات مصر دول مفيش اجدع منهم ولا احلي منهم كمان … وبعدنا وانتي مالك اتجوز من مصر ولا من اي مكان انا عايزاه …
راضية :ي زين مرات عمك مش تقصد حاجة ي ولدي …
زين :لا تقصد يماااا …تقصد …انا مستحيل اسمح لاي حد يجيب سيرة جنة ع لسانه باي سوء …جنة دي ست البنات كلهم وفوق راسي وخطيبتي وخلاص اخر الاسبوع ده هنحدد ميعاد كتب الكتاب وبعده الفرح ع طول … يعني خلاص هتبقي مراتي …واياك اسمع اي كلمة عليها ولا علي والدتها تاني…هم الاتنين في عنيااا …وجميلة امها هتيجي تعيش معانا هنا وخلاص بقا أمر واقع جنة وأمها هيعيشوا معانا هنا في الدوار …اه وبالنسبة أنها محجبة أو لا اظن ده شئ مش يخص حد غيري انا وبس … انا اللي هتجوزها ويوم م اختارتها اختارتها وهي كدا من غير حجاب …فاهمين …
تفيدة بغل :طيب ي زين براحة علي نفسك شوية ي ابني
راضية :ي زين مرات عمك عايزة مصلحتك وخايفة عليك …ومين عارف مش يمكن تكون فعلا اللي اسمها جنة دي عاملة ليك عمل …
زين بغضب :انتوا هتجننوني ولا ايه …عمل ايه وكلام فارغ ايه …انا شوفتها وجبتها …وانا اللي كنت بحري وراها كمان علشان تحبني …واي حد هيمسها بأذي هنسفه من ع وش الدنيا …
تفيدة بخبث :كنت نسفت اللي قاتل ابوك الاول …
زين بصدمة :ايه!!!اللي قاتل ابويااا …ابويا مش مات مقتول ابويا مات في حادثة …
تفيدة بخبث :لا مش كدا …م تقولي له ي راضية حسن مات ازي
راضية حاطه اديهااا علي بوقها …بس بس اسكتي ي تفيدة مش تتكلمي …اسكتي
زين بصدمة :ايه اللي بتقوله ده يمااا …ردي عليااا ابويا مات ازي مين قاتل ابويااا
تفيدة :م تقولي ي راضية ولا أقول انا اللي سمعته …
زين : سمعتي ايه …
راضية :زين اطلع فوق دلوقتي … وانتي ي تفيدة روحي امشي من هنا دلوقيت …
زين بزعيق وغضب :محدش ماشي من هنا غير لما اعرف الحقيقة …وبيبص ل تفيدة …ابويا مين قتله …
تفيدة بخبث :انا اقولك …كساب هو اللي قتل ابوك ي زين وامك كانت عارفة كل حاجة وخبت عليك …
زين بصدمة :كساب …وبيرجع يبص ل راضية …انتي كنتي عارفة أن كساب هو اللي ورا موت ابويااا ومش قولتي …ردي عليا انطقي يمااا …
راضية :ايوه ي زين كساب هو اللي قتل ابوك …وبتعيط …مكنتش عاوزاك تعرف يولدي مش عايزة تودي نفسك في داهية علشان واحد زي ده ميسوش حاجة …انا مش حمل اخسر حد منكم انت ولا اخوك تاني …كفاية ابوك راح …
زين بغضب :م اروح في ستين الف داهيه بس اجيب حق ابويااا …من كساب الكلب …ليه يمااا ليه خبيتي عليا كل ده …ياريتك قولتيلي من الاول يمااا …اوعكي تكوني فاكرة أن م دام عرفت دلوقتي هسكت انا هطربقهااا ع اللي جبوه وهرجع حق ابويااا …
راضية :لا ي زين لا اعقل ي ولدي …سيب كساب في حاله …واحنا في حالنا …كساب مش سهل زي م انت فاكر كدهااا …
زين بغضب :ورحمة ابويا لهندمه ع اليوم اللي اتولد فيه …وبيطلع زين يجيب المسدس بتاعه من فوق وهو نازل علي السلم راضية بتمسك فيه …لا لا ي زين لا ارجع يولدي وزين كان مشي خلاص … بتصوت راضية وسليم بيكون فوق بينزل ع صوته …ايه يما في ايه
راضية:الحق ي سليم الحق زين اخوك رايح يقتل كساب …اجري وراه يولدي …سليم بيروح ورا زين بس مش بيلحقه …
راضية :عجبك كدا ي تفيدة …عجبك كدا زين هيروح مني …وبتعيط …
تفيدة بخبث:كان مسيره يعرف ي راضية …وفي نفسها …يلا خليهم يولعوا في بعض احسن …
وبيروح زين علي بيت كساب والبواب مكناش راضي يدخله …وبيدخل زين بالعافية …
كساب بيكون خارج من جواهر …ياااه زين بقا عندي بذات نفسه معقولة …
زين اول م بيشوفه بيمسك فيه وفي رقبته …ايوه جاي علشان اقتلك ي كلب زي م قتلت ابويااا …
كساب :انت بتقول ايه اوع كدا سبني اوع …انت مش عارف بتعمل ايه …وممكن اعمل فيك ايه …
زين برضوا لسه ماسك فيه …وفجأة بيروح ضربه مخليه ينزف دم …في الوقت ده كان طه جاي اول م شاف زين ماسك أبوه راح ناحيته وفضل يضرب في زين وزين يضرب فيه …وكساب انسحب من ناحية زين وبيطلع المسدس من جيبه … بيضرب ناحية زين لكن الضربة بتيجي في طه ابنه …كساب اول م شاف طه بيقع ع الأرض أنصدم وجري عليه …طه طه …رد عليا ي ولدي …
طه بياخد نفسه ببطء:ابويييي …انا بموت يبوييي
كساب بخوف ع ابنه :لا لا انت مش هتموت …قوم بينااا علي المستشفي قوم …
طه ببطء وبيمسك ايد ابوه … لا لا استنااا يبوييي …انا مش هلحق اروح المستشفي …وبياخد نفسه …انا يبوييي بحبك اووي … تعرف وفرحان علشان هموت عليك ايدك …بس زعلان علشان مش هعارف أوري وشي لربنا ازي بعد م عملت كل حاجة حرام …
كساب :انت معملتش حاجة ي طه
طه ببطء:لا عملت ي بويي …انا كان نفسي بس اموت نضيف …وانت كمان يبوييي توب علشان متبقاش اخرتك وحشة وكفاية بقا دم وتجارة في السلاح والمخدرات…كفاية اللي عندك يبويييي …ونفسي … وبيكح طه …ونفسي ترجع كساب بتاع زمان …هتوحشني جوي جوي يبوييي …وبيفقد طه النفس وهو ميت في حضن كساب …
بيجي طه ومعاه ضابط المركز وقوة بيهجموا علي البيت …
وبيلاقي سليم والضابط زين واقف …وكساب وطه ابن مرمي علي الارض وسايح في دمه …
الضابط بيأمر حد من العساكر يتصل بالاسعاف …وبيخلي عسكري يقبض ع كساب …
سليم :انت كويس …فيك حاجة …
زين :متقلقش عليا ي سليم انا بخير اكمن …
سليم :ايه اللي حصل …
الضابط :مين اللي قتل طه ي زين
زين :كساب هو اللي قتله …
والعسكري بيقبض ع كساب وبيقومه من ناحية طه …كساب مش بيرضي وبيعيط ومتبت اووي في طه
العسكري :قوم معايا…
كساب بحزن وعيط :طه طه ي حبيب ابوك قوم …كلمني رد عليا …وللاسف كساب كان متأثر اووي بموت طه وهو مرمي قدامه كدا ….وبيعيط …انا اللي موتك بأديا الاتنين دول …اه ي رب … سامحني ي بني سامحني …
زين :ادي آخرة اللي بيمشي في الحرام ي كساب …كنت قصدني انا اهو ربنا جابها في ابنك …شوفت اخرتك طلعت ايه …اظن مفيش نهاية اكتر من كدا … كمان تدين تدان ولو بعد حين …ربنا مبيسبش حق حد ابدا وانت ظلمت وافتريت كتير اووي اووي ي كساب …نهايتك جات علي موت ابنك طه …ع الله تكون فوقت …
**وبتحصل الإجراءات اللازمة وبيتم نقل طه علي المستشفي وعرضه علي الطبي الشرعي … وكساب اتجنن من بعد موته ومن الصدمة اللي خدها فيه واتحط في مصحة …**
**شوفت الدنيا دوارة ازي …شوفتوا أن ربنا قادر في لحظة يغير كل حاجة ازي …كساب كان ناوي يقتل زين وكان بيوجه المسدس ناحيته …فجأة وكساب حاطط أيده علي الزينات وبيضرب نار يقوم طه يلف من ضهره وياخد هو الطلقة…
كساب افتري وظالم وخاين كمان خان حسن زمان …
بيتجار في كل حاجة حرام …واهو اتقلب عليه وكل حاجة راحت وانتهي …وبقا مجنون …**
زين بيرجع البيت هو وسليم …
راضية بخوف:زين يولدي طمني عملت ايه …
زين بتنهيدة:خلاص …انا طالع فوق …وبيطلع زين …
راضية:ايه اللي حصل ي سليم …سليم بيحكلها اللي حصل …
راضية:يلهوي… الحمد لله ان زين بخير وانت كمان ي سليم …اطلع شوف اخوك انا قلقانة عليه وهو كدا …
سليم :انتي ليه يما مش قولتي من الاول أن كساب هو اللي ورا موت ابويااا…زين حكالي كل حاجة واحنا في الطريق مكناش لازم يمااا كل ده يحصل …شوفتي يمااا ابويااا مات وراح غدر علي ايد طاب زي كساب…كان زمان ابويااا دلوقتي في وسطناا بس ربنا خدلنا حقنا من كساب في ابنه … وخلاص مبقاش فيه كساب الرايق من تاني…
راضية بحزن :انتوا اكتر حاجة كنت خايفة عليها ي سليم كساب جاه وقالي …أنه هو اللي قتل حسن وقتها متعرفش ايه اللي حصلي ولا تعرف حسيت بإيه …زي م يكون اتشليت وقتها…وكنت عايزة اصوت والم الناس كلها علشان الكل يعرف أن حسن مماتش في حادثة …ومات غدر وخيانة …
بس وقتها برضوا فكرت وقولت زين مش هيسكت لما يعرف وهيودي نفسه في داهية في وأحط ميستهلش…
خوفت عليكم والله ي بني الله يرحمك ي حسن …
سليم :خلاص يمااا …اهو كساب نهايته راحت …انا هطلع أشوف زين واطمن عليه..
راضية:اطلع ي ولدي اطلع…ربنا يخليكم لبعض ومشوفش فيكم حاجة وحشة واصل ….
………………………………………………….
تاني يوم …
زين بينزل من فوق وكان سليم وراضية قاعدين بيفطروا…
سليم :صباح الخير ي زين
زين :صباح النور
راضية :اقعد يولدي أفطر يلا
زين :لا انا مسافر يدوب علشان الحق القطر …وايوه بعد بكرا هجيب جنة ومامتها هنا علشان ميعاد الفرح وكتب الكتاب النهاردة بليل عندكم
راضية :ايه كتب الكتاب …طاب مش لازم تعرفنا علشان نجهز نفسنا ي زين
زين :لا مش مستهلة حد يحضر كتب الكتاب…انا هاخد معايا بس سليم …وكدا كدا جنة ومامتها هيجوا بعد كتب الكتاب بيوم علشان لزوم الفرح وانا جهزت كل حاجة واتفقت مع الناس …وانت ي سليم خلص اكل وانا مستنيك برا …
وبيطلع زين برا …
راضية :كدا عجبك ي سليم اللي زين بيعمله ده
سليم :سبيه ع راحته بقا يما … وزين عارف بيعمل ايه …وانا شايف عنده حق …اللي يخليني نروح مصر علشان كتب الكتاب هنحضره وبعد كدا هنرجع الصعيد تاني …طاب وعلي ايه … ولولا أنه قالي اروح معاه انا مكنتش هروح بس لازم اروح علشان مينفعش اسيبه لوحده …يلا الحمد لله انا همشي عايزة حاجة …
راضية :عايزة سلامتك ي ولدي خلي بالك من نفسكم انت واخوك …ربنا يستر طريقكم ي رب …
بعد كدا زين وسليم بيتحركوا من الصعيد للقاهرة…
وقبل م زين ما يروح ل جنة عد علي محل ورد وجبلها احسن واغلي الورود اللي موجودة …وشيكولاته …وعروسة …وكرة بلوريه بتنزل تلج …وحدهم وراح علي بيت جنة ع طول …وكان متصل علي المأذون أنه يقابله هناك …
وبيوصل زين …
زين بحب اول م بيشوف جميلة :اذيك ي طنط
جميلة :الله يسلمك ي زين …وبعدنا مش قولنا بلاش طنط دي …
زين بحب:ايوه قولنا ي ماما …وبيضحك …
جميلة :شوف كلمة ماما بقا حلوة ازي …
زين :اومال فين جنة …
جميلة :جنة بتلبس فوق …هيطلع اشوفها ع بال م المأذون يوصل …
زين بيطلع فون وبيرن ع عاصم … ايه ي بني انت فين
عاصم :خلاص بركن العربية اهو يعم …اعتبرني عندك
زين :طاب يلا متتأخرش …
زين كان قايل ل عاصم علي الميعاد…علشان يجي يحضر كتب الكتاب …
شوية ودخل عاصم وكان وراه المأذون…
عاصم :الف مبروك ي عريس …ربنا يتمملك ع خير …
زين :الله يبارك فيك ي عاصم …منحرمش منك ي رب وعقبال بقا وبيضحك …
عاصم بضحك :ايدي ع كتفك …بقا جنة مش عارفة يبقااا لها اخت تانية قمر زيها كدا كنت اتجوزتها…
زين :اتلم ياااض انت كمان …وبيخبطه ع كتفه …
عاصم بضحك :ايه يعم زين بهزر يخربيتك انت م صدقت …
زين بضحك :طيب كويس انك بتهزر …
المأذون :فين العروسة ي ابني علشان عندي مواعيد كتب كتاب تانية
زين :حاضر يعم الشيخ زمانها نازلة حالا …
عاصم بينكش سليم :اي ي سليم قاعد كدا ليه انت كمان متخافش مسير دورك جاي …ي بني والله انت دلوقتي خاطب فاكر قبل م تتهور زي اخوك كدا وتتجوز …وبيضحك
سليم بضحك :الله يخليك يعم عاصم اسكت انت…
عاصم بضحك :طيب افتكر اني قولتلك بلاش…
زين بيبص ل عاصم :ي واد ي غتت سيب الواد في حاله
عاصم :ي باشا خلاص انتوا كلكم عليا وبيضحك …
وهنا بتكون جنة نازلة من علي السلم …وزين لسه هيرد علي عاصم لمح جنة من بعيد وسرح في جمالها وهي نازلة علي السلم …اللي كانت زي القمر بجد لابسة فستان احمر مبين مفاتن جسمها يعني مخليها مظبوطة …وفردة شعرها…ولابسة هيلز …وجميلة نازلة وراها …
جنة اول م وصلت عند زين …
جنة بحب :ايه رايك ي زين
زين بحب :رايي في ايه ايه الجمال ده طالعة قمرين بجد ي جنتي …مش قادر اقوم مدي حبي ليكي …انتي بطل اووي
جنة بكسوف :خلاص بقا ي زين …علشان بتكسف…
عاصم:احم احم نحن هنا …
زين :بس ي بارد …
عاصم بضحك :انا بارد طيب الله يسامحك…وبيبص ل جنة …الف مبروك ي جنة
جنة :الله يبارك فيك ي عاصم …
سليم :الف مبروك ي مرات اخويااا
جنة :اله يبارك فيك ي سليم …
زين :خلصتوا مبروك مبروك …يخربيتكم لسه مكتبناش الكتاب …
كلهم بيضحكوا …
بعد كدا جنة وزين بيقعدوا والمأذون بيحضر الورق بتاعه …
وفي النهاية …بيقول …
“بارك الله لكم …وجمع بينكم في خير …”
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)
باقي الرواية