روايات

رواية كان اخي الفصل الخامس عشر 15 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الفصل الخامس عشر 15 بقلم نور محمد

رواية كان اخي البارت الخامس عشر

رواية كان اخي الجزء الخامس عشر

رواية كان اخي الحلقة الخامسة عشر

نشوف احداث الروايه وصلت لفين في اخر بارت
*زين في السكن بتاع المشروع هو إسلام وعبدالرحمن وإسلام كان رايح يزور والدته وهيتمشوا شويه
*نور وساره قاعدين في كافيه مع بعض
*وعد ومنه وريماس وألاء ودخلوا نفس الكافيه ونور شافت وعد
*فريد خطف حور و أدم وسناء بيدورا عليها
نور:ياربي مش ممكن وعد
ساره :نور ياحبيبتي ربنا يجمعنا بيها علي خير متزعليش
نور :لا ياساره نور اهي بصي اهي
ساره:وعد !!نور نور بسرعه يلا نروحلها
نور وساره كانوا بيجروا عشان يروحوا لوعد
نور حطت ايدها ع كتف وعد وكانت بتبكي
وعد :افند…..”من الصدمه مقدرتش تتكلم وكل اللي ف بالها نور وانها كانت وحشاها “

 

نور :وعد انتي فين وحضنتها وفضلت تبكي
وعد حضنت حور وفضلوا يبكوا
ريماس وألاء مستغربين ان دي نور وان وعد شافتها وساره مستغربه مين دول اللي معاها
دخلوا الكافيه وقعدوا مع بعض
ساره :انتي كنتي فين ياوعد كل ده اي الغياب ده كله و ..اي اللي يخليكي تهربي متعرفيش ان احنا محتاجينك وسطا
وعد:متزعليش ياساره فتره وهتعدي، ثم تابعت نور انا هحكيلك كل حاجه بس عايزه منك وعد انك متحكيش لاي حد ولا حتي خالتوا
نور :هوعدك اني مش هحكي لحد
وعد حكت ل نور كل حاجه وختمت كلامها ب :مكنتش هقدر يانور اني اقعد ف بيت اللي كسرني وكان السبب ف موت تيتا مش هقدر وبكت
نور :وعد خلاص ياوعد ان شاء الله هتنسي وهتلاقي الاحسن منو بس انتي لازم تيجي حتي تسلمي ع ماما
وعد :نفسي اشوفها بس مش هينفع
نور :تصدقي اي احلي حاجه
وعد :اي
نور:ان انتي وانا في مشروع واحد وسكن واحد افرحي
وعد :انتي في مشروع الوطني للشباب
نور :ايوا ثم لاحظت من يجلسون معهم “لسه فاكره ياست😂” اسفه مخدتش بالي الكلام خدني مع وعد عرفينا ياوعد
وعد :دول ياستي عيلتي الصغيره مكونه من منه احسن شوفير تاكسي فيكي يامصر
ريماس كليه تربيه من سننا ،ألاء المفعوصه ثانويه عامه هما اللي خدوني عشت معاهم و وسطهم واعتبروني اختهم
نور:تشرفت بيكم

 

ساره :وانا كمان
منه :واحنا اكتر ياسكاكر
نور :شوفي البت بتعاك*س قال
فضلوا يضحكوا وبقوا اصحاب واتفقوا يتقابلوا هنا ديما
منه :طيب انا لازم امشي اشوف رزقي بالتاكسي وانتي ياوعد خدي البنات وارجعوا
نور:طيب يلا ياستي انا وساره هنكون اول زبون ليكي
منه :يلا طبعا
منه و نور وساره مشيوا
و وعد و ريماس و ألاء رجعوا الشقه
وهما راجعين الشقه قابلتهم الست اللي ف السكن قصادهم
ريماس:خير ياطنط في حاجه
الست :يابنتي كنت عايزه حد يجي يجبلي حاجات من فوق المطبخ
ريماس :طيب انا جايه
دخلت ريماس وجابت الحاجات وفضلت تتكلم هي والست شويه
وهي خارجه
الست:خدي يابنتي الأكل ده انتي والبنات اللي معاكي
ريماس:شكرا ياطنط يلا بقي انا ماشيه
الست :ثانيه اوصلك لحد الباب

 

ريماس :لالا متعبيش نفسك انا هخرج وان احتجتي حاجه كلميني
الست :حاضر يابنتي ربنا يوفقك خرجت ريماس لكن وهي خارجه لاحظت صوره ل بنت صغيره
ريماس:غريبه البت دي شبهي لما اروح اسأل طنط مين دي ثم وقفت بيأس ههه لما انا مقطوعه من شجره ومش فاكره شكلي وانا صغير يلا يخلق من الشبه اربعين ومشيت رجعت الشقه
عند منه وصلت ساره وبعدين وصلت نور السكن وطبعا نور عرفتها ع الطريقه وفضلوا يتكلموا طول الوقت
نور :بس هنا يا منون
منه :يلا يستي اي خدمه
نور :منه انا محروجه اسألك بس هسأل
منه :عادي اسألي
نور :هو انتي عينك وحده لونها ازرق والتانيه سودا ازاي
منه :يلهوي العدسات وقعت
نور عدسات اي
منه :ده حوار طويل هعرفيه بعدين
نور:ماشي يقمر
ونزلت
وقفت منه وطلعت عدسات وركبتها في الوقت ده اسلام طلع هو و زين
اسلام :فاضي يسطا

 

منه :اتفضل يا فندم
اسلام :اي ده هي البلد اتطورو وبقي في مساواه يعني
منه :اكل العيش يافندم
جه زين وركب هو و اسلام
منه :يلهوي ده زين خطيب وعد حاولت تخبي استغرابها ومشيت وطول الطريق بتفكر لو هو هنا وعد مينفعش تكون هنا ثم تابعت خلاص خلاص انا هخبي عليها وربنا يستر اكيد المشروع كبير ومش هتشوفه
اسلام:بس يسطا هنا اتفضل
نزل اسلام و زين رواحوا عند والدته فتح الباب ودخل
ام اسلام :مين
اسلام :انا يا ماما اسلام
الام :اسلام ابني جيت وحضنته وقعدوا مع بعض
اسلام :احب اعرفك زين صحبي
الام :ازيك يابني
زين :الحمد الله ياطنط

 

اسلام:لسه برضوا بتبكي مش قولنا كفايه
الام :مش قادره يابني انسي عينها الجميله اللي زي البحر لما فتحت ع الدنيا مش قادره انسي حلاوتها ولا برائتها
زين :حس انه لازم يسيبهم لوحدهم شويه طيب انا طالع اعمل تليفون مهم
اسلام هز راسه بالموافقه روجع كمل كلام مع والدته
اسلام :خلاصيا ماما وعد اني هدور عليها و ارجعالك
الام :ربنا يحفظك يابني
قعد شويه و ودع امه ومشي هو زين لفوا شويه ف القاهره
عند وعد
ألاء :محدش كلم حور ياعيال ولا هي اتصلت
وعد :اممممكك قولي انك عايزه تطمني علي أدم
ألاء:لا بجد هكلم حور ثانيه اتصل بيها
عند حور
حور :باربيلازم اكلم وعد واقولها ان هي في خطر باربي اكيد خدوا مني الفون دول شويه وحور حست ب حاجه بتزن افتكرت ان هي حطت الفون ف الجيب السحري ف الجاكيت عشان زحمه الموصلات
حور :هااا الحمد الله بس اتصل ازاي وانا ايدي مربطه ثانيه وجتها فكره
حور :لو سمحتوا
الشخص :خير عايزه ايه
حور :هو يعني اي يعني عايزه اروح الحما*م

 

الشخص :طيب يلا بسرعه عارفه ان فكرتي تلعبي ب ديلك كدا ولا كدا هزعلك
حور :لا مش هعمل كدا وجريت ع الحمام طلعت الفون وكتبت رساله بتقول فيها “وعد انتي لازم تخلي باالك من نفسك في واحد عايز ي*خط*فك وقالي ان اسمه فريد وبيقول انوا جوز خالتك وانا ودلوقتي ق القاهره “وبعتت الرساله وخبت الفون وطلعت
عند وعد
منه:السلام عليكم يابناويت
كلهم :وعيلكم السلام اتفضلي
وعد :هااا حور بعتت رساله شكلها مش فاضيه خدي ي ألاء شوفيها علي م احضر الاكل ل منه
منه :يلا وحياتك بسرعه
ألاء :لا ياربي اي دههه وووعد الحقي وبقيت تبكي
منه :مالك في اي
ألاء :بصي حور بعتت ايه
وعد :في اي
منه و وعد مسكوا منها الفون وشافوا الرساله واتصدموا
منه :هو جوز خالتك عرفك منين وخ*طف حور ليه
ريماس:اكيد عشان شبه وعد ومخدتش باله
وعد :حور احنا لازم نخلص حور وحد يتصل بطنط سناء و ادم

 

منه:وعد انتي مينفعش تبقي هنا انتي هتروحي السكن امان ليكي بسرعه يلا هوصلك
وعد:لالا مش هقدر اسييكم مش هبقي مطمنه لالا مش همشي
ريماس:ياوعد احنا محدش يعرفنا بس انتي لازم تروحي السكن
وبعد الحااح شديد وعد وافقت انها تروح السكن
منه :يلا جهزي حاجتك وهوصلك
جهزت حاجتها و مشيت هي ومنه
عند ريماس
ريماس :انا هتصل ب طنط سناء
ريماس بتتصل
طنط سناء:ياريماس يابنتي الحقيني مش لاقيه حور وكانت بتبكي
ريماس :طنط انتي لازم تيجي القاهره عشان حور………….
عند منه و وعد
وصلوا ع بوابه السكن
منه :وعد في حاجه لازم تعرفيها قبل م تروحي السكن
وعد :حاجه اي
منه :هتلاقي ف السكن شخص…………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كان اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *