روايات

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الفصل السابع 7 بقلم سلطانة القلم

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الفصل السابع 7 بقلم سلطانة القلم

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري البارت السابع

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الجزء السابع

رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري الحلقة السابعة

احمرت ليل خجلا فاهى تشعر ان قلبها سوف يتوقف من السعاده ولكن عندم اكمل جدها شعرت ان احلامها نزلت على الارض وتحولت تلك السعاده الى بكاء مرير
نظر ضرغام الى جده بستغراب وهو يقول:مين العمده ازاى يا جدي كيف وهو متجوز
هنا تحولات اعين الجميع الى سليمان الذي تحدث بجديه وهو يقول:وفيها اى يعنى الراجل ميعبوش غير جيبه و العمده مهران راجل من عائلة معروفها
نظر له ضرغام بجديه:يا جدى اظا عارف كدا كويس بس ده اكبر من ليل وكمان متجوز وغير كل ده ليل اكيد مش هتوافج
قال سليمان:مين اللى بيجول كدا يا ضرغام انت ده انت فرحك النهارده غلى بت عمك اللى اصغر منك باكتر من عشر سنين
صامت ضرغام اما عن سليمان تحدث بهدوء وهو ينظر الى ليل:اى رايك يا ليل
نظرات ليل الى ذلك الذي ياكل بكل برود كان لا شيء يحدث حاوله ثم نظرات الى جدها وهي تقول:موافجه يا جدى لان عارفه انك هتعمل ليا الصالح
قالت ذلك وقامت من على السفره ولكن اوقفها صوت جدها وهو يقول:ايوه كدا يا ليل حبيبه جدك وانا يا حبه عين جدك هاخلى الفرح اتنين وخالى خطيبك يجيب الشبكه و يجدمها وبعد اسبوع يبقا الفرح
نظرات زهره الى سليمان بجديه وهو تقول: يا عمى كيف بس الفرح يبقا بسرعه دى يا عمى ده حته هى متعرفوش
قال سليمان بسخريه:فى اى يا زهره من امته واحنا عندنا فتره خطوبه عشان كده عاوزه
زهره بجديه: يا عمى انا عارفه بس انا بتكلم عشان خاطر ليل

 

 

 

سليمان بجديه:ليل موافجه وبجولك اى يا ام العريس يلا قومي جهزي عشان الفرح بليل
ام عن ليل دخلت الى غرفتها اغلقت الباب واتجهت الى المراء واخذت تبكى بكل قوه وتحاول ان تهداء نفسها وتقول:شوفتى يا ليل طلع عندك حق عمره ما حبك عمره ما حس بقلبط حته جدك جال جدامه وهو ولا هن لكن مع مهره كان عاوز يعمل اى حاجه عشان تكون ليه عشان انتى مش مهمه معاه ولا لكى اى اهميه اه يا جلبي ثم نظرات الى المرايا وهى تقول لع وكملت اتجوز واحد متجوز والناس تجول عليا خطفت رجاله وبجا لبانه فى حنك الكل يارب انت عارف انى مليش ذنب فى ده كله يارب صبر قلبي و ماتوجع جلبي يارب رايح جلبي و طلعه من جلبي
مسحت دموعها عندما سمعت طرق على الباب دخل يونس الى الغرفه وهو يقزل:الف مبروك يا بت عمى
نظرات له بسخريه وهي تقول:انت جاي عشان تجولى الف مبروك
يونس بجديه:لع جاي عشان اعرف انتى عتبكي ليه لو مش موافجه جولي لجدي
نظرات له بغضب:عارف يا يونس انا بجد مش عارفه انت عجلك فين انا هجولك الكلام وانا عارفه انى هندم عليه بعد كدا بس اعمل اى فى جلبي اللى حبك اه يا يونس انا بحبك من زمان مش شايفه غيرك ومش عاوزه غيرك لكن عمرك ما شفتنى عمرك ما حسيت بيا عمرك ما بصيت عبيا كنت دائماً واخد بالك من مهره

 

 

 

نظر لها يونس بجديه:انا مش بحب غير مهره مش بفكر غير فيها
نظرات له ليل بسخريه وهي تقول:لع متجولش بتحبها جول انك من غيرتك من ضرغام انت عمرك ما حبت مهره انتوغيرتك من ضرغام خليتك تقول انك بتحب مهره حته مبصتش علي اللى مش عاوزه حاجه فى الدنيا غير رضاك
بس خلاص انا هروح من ايدك يا يونس وانت حته محستش ولا هتحس بحبي ليك
كدا يونس ان يتحدث ولكن اوقفه يد ليل التي قالت:ملوش لازمه الكلام يا يونس لان اصلا خلاص انا هتجوز و اعيش حياتى بس انت بقا اى الى هيحصل معاك يا ولد عمي، برا يا يونس رجلك متجيش جار غرفتي تانى برا
فى المساء كلن الحديقه الخاصه ب الدر مزدحمه من المعازيم عداد كبير من الناس كان ضرغام على ظهر حصانه الاسواد يرقص بكل فرحه مع العمده مهران الذي كان يركب حصانه البني ولكن اوقفهم صوت سليمان الذي مسك الميكرفون وتحدث بكل هيبه و قوه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اول حاجه تانى حاجه عاوز اشكر كل الناس الى جات عشان تشركنى فرحتي واحب اجول ان النهارده الفرحه اتنين انهاردخ فرح حفيدي ضرغام صفوان علىبت ولدى وحفديتى الغاليه مهره وتاتى حاجه هو خطوبه حفيدتى ليل على العمده مهران

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية محدش هيتجوز بت عمي غيري)

اترك رد

error: Content is protected !!