روايات

رواية متيم بحبها الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم كنزي ناصر

رواية متيم بحبها الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم كنزي ناصر

رواية متيم بحبها البارت الثاني والعشرون

رواية متيم بحبها الجزء الثاني والعشرون

رواية متيم بحبها
رواية متيم بحبها

رواية متيم بحبها الحلقة الثانية والعشرون

وسام:امممم ماشى يا بيرى

بيرى:اشطا يلا جود نايت يا بيبى

“و قفل معاها و احمد كان سامع المكالمه طبعا “

احمد: ليه مرحتش

وسام: هروح ل ميان

احمد: اممممـ ماشى

وسام: يلا انا هروح بقا

 

 

احمد: ماشى يا معلم

“وسام طلع و ركب عربيته و راح على الڤيلا و خد ميان و خرجو”

ميان: حنا رايحين فين

وسام: عملك مفجاه

ميان: مفجأتك كترت يا وسام

وسام: اعيش و افجئك يا قلب وسام

“و بعد خمس دقايق وسام وقف العربيه و كان نزل مكان و خد ميان و نزل و دخلو المكتبه “

ميان: الله

وسام: ايه رايك

ميان: لاء مفجأه جامده

وسام: طب يلا

ميان: يلا ايه

وسام: اختارى الكتب اللى انتى عوزاها

ميان: بجد

 

 

وسام: اها يلا بسرعه قبل ما اغير رايى و انا هعمل حاجه و جاى

“و دخل جابلها هديه رقيقه جدا من محل مجوهرات و رجع لقاها اختارت كتب و حاسب عليهم و خدها و روحو ”
وسام: ها

ميان: وسام عوزاك فى حاجه

وسام: ايه هى يا قلب وسام

ميان: انا عاوزه ارجع شغلى

وسام: امممـ معنديش مانع

ميان: بجد يا وسام

وسام:بجد يا قلب وسام بس بشرط

ميان:ايه هو

وسام:ان العروض اللى هتعمليها للمحجبات

ميان:دا اكيد

وسام:اذا كان كدا ماشى

 

 

ميان:احم كان عندى سؤال

وسام:قولى

ميان:بص بصراحه انا بيجيلى اوقات كدا بكون بصلى و بحس براحه بعديها و مش حاسه بكسل و انى عاوزه اصلى و مسبش ولا ركعه و اوقات ببقا عكس كدا بنسى و بكسل فا ايه السبب امال هعمل ايه فى رمضان اللى كنت عاوزه اختم فيه القران و بعدين ايه هو قيام الليل لانى قرات عنو كتير

بقلمى /كنزى ناصر

وسام:طب يلا تعالى فى حضنى

“ميان راحت قعدت فى حضنو “

وسام:بصى بقا يا قلبى محتاجين نفهم نقطة مهمة جدا
مش طبيعي إني أحس بجمال الطاعة في أول مرة بعملها أو إني أحس الدنيا متيسرة و عندى طاقة إني التزم بيها
مش أول ما أنوى اقرأ القرآن الاقي نفسي التزمت بجزء كامل في اليوم وعندي همة ليه
مش أول مصلي قيام هصلي ٨ ركعات و هحس بجمال القيام و اواظب عليه
طبيعي إن الشيطان بيكسلنا في الأول و نحس إن الطاعة دي تقيلة أوى و كذا حاجة تشغلك علشان متواظبش عليها
لو عايزين نواظب على عبادة معينة في الأول نجبر نفسنا إننا نلتزم بيها لحد منحس فعلا بلذتها
مش بمجرد متصلي هتحس بمعني *أرحنا بيها يا بلال* في الأول هتحس إنها تقيلة عليك بس مع الوقت و الثبات عليها و الخشوع هتوصل للمعني دا و تبقى بالنسبة ليك الراحة في الصلاة
مش أول متتعلم قرآن هيبقى عندك صوت الشيخ الحصري و همة سيدنا عثمان رضي الله عنه إللي ختم القرآن في ركعة
لأنهم خدوا مراحل كتير علشان يوصلوا لكدا

 

طبيعي في الأول تحس إن صوتك مش حلو في القرآن و إنه مش قادر تقرأ و مكسل أومال الشيطان بيعمل إيه
لكن لما تغلبه و تثبت على الطاعة هيلمس قلبك جمال القرآن
ولأن زي مقولت أى طاعة عايزين نعملها لازم وقت علشان نثبت عليها مفيش حاجة اسمها هبدأ في رمضان و هتغير في رمضان
لو عايزين رمضان فعلا يكون شهر التغيير لازم نبدأ في التغيير من دلوقتي
مينفعش انوى اختم القرآن في رمضان ولسه مبقاش ليا ورد
ازاى هنصلي التراويح في رمضان من غير منكون بنصلي قيام ولو ركعة
فاضل بالظبط 18 يوم على رمضان

لازم نبدأ نلتزم فيهم بكل عبادة عايزين نواظب عليها في رمضان
نبدأ قيام الليل بركعتين و ركعة وتر نلتزم فيهم اسبوع بعدين نزودهم تدريجى فنوصل رمضان مواظبين على صلاة التراويح
نبدأ ورد قرآن بربع واحد نتظم عليه اسبوع بعدين نزوده فتوصل رمضان قادر تختم القرآن
المرة دي عايزين نستغل رمضان صح
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (خاب و خسر من أدرك رمضان ولم يغفر له)
مينفعش نضيع الشهر دا أو ندخل ليه و إحنا مش مواظبين على طاعة
اللهم اهدنا و اهد بنا و اجعلنا يارب سببا لمن اهتدى

ميان: يعنى افهم من كدا ان قيام الليل بيبقا ركعتين و ركعه؟

 

 

وسام: صلاه قيام اليل بتكون 11 ركعه تصلى مثنى مثنى يعنى ركعتين وتسلم وهكذا بنقرأ فيهم الفاتحة وما تيسر من القرآن.
{كان النبي يُصلى مثنَى مثنَى ويُوتر برَكعه}

ميان: طيب هو لازم اصلى 11ركعه كلهم

وسام: بصى بقى القيام مش بيحسب بعدد الركعات إنما بعدد الآيات يعنى ممكن تصلى ركعتين بس ويكونو بعشر آيات او بميت آيه او بألف آيه او اى عدد عموماً فى حديث بيقول
*من قام الليل بعشر آيات لا يكتب من الغافلين ، ومن قام الليل بميت آيه كُتب من القانتين ومن قام الليل بألف آيه كُتب من المنقطرين.*
‏لو انتى مش عاوزه تتكتبى من الغافلين صلى القيام بركعتين بسور الإخلاص والفلق والناس

اما لو عاوزه تكونى من القانتين
صلى ركعتين قيام بدأى سورة القدر إلى سورة الناس

اما لو عاوزه تكونى من المقنطرين
صلى القيام بأى عدد من الركعات وابداى من سورة الملك حتى سورة الناس

ميان: يعنى هنا القيام بيحسب بعدد الآيات مش بعدد الركعات

وسام: كده خلصنا الصلاة ممكن ميكونش حد عاوز يصلى يمكن يقرأ قرآن ممكن يسبح او يستغفر الذكر عموما فهى بتكون درجات
الصلاة لانها تشمل القرآن والذكر وبعديها القرآن وبعديها الذكر

ميان: ايه بقى أجرها

وسام: وعد الله المصلين القيام بأجر عظيم لا يعلمه إلا هو

{فَلا تَعلمُ نَفسٌ مَا أُخفى لهم من قرة أَعين جَزَاءً بِمَا كَانو يَعلمون}

••لا يستوون مع غيرهم من العباد لا دول مميزين عنهم.

 

 

ميان: الله انا هصلى كل يوم بقى انا بحب ربنا اوى ودى افضل طريقه لإظهار حبي بجد انا مش عارفه اقولك ايه.

ميان: تقولى ايه تقولى ايه اه انا اقولك

ميان:قول

وسام: انك تصليه معايا كل يوم بس فى حاجه

ميان:ايه هى

وسام: صلاة القيام بالذات عشان تحسى بطعمها لازم تنفردى مع ربك يعنى انا هصلى هنا وانتى فى الاوضه وبالإضافة ان النوافل مينفعش تصليها جماعه

ميان: حاضر بس كدا دا حاجه جميله اوووى هو ينفع ابدا دلوقتى اصلى .

وسام: ايوا يلا الحقى
بس لما تبدأى ابدأى بالعشر ايات عشان متزهقيش وبعد كدا واحده واحده وانتى هتجييه وهتكونى عايزاه اكتر من العشر الآيات

ميان: انت بتصلى بكام آيه

وسام: تؤتؤ دى حاجه بينى وبين ربنا يلا بقى عشان متتاخريش

ميان: حاضر

“ميان قامت و قفت و وسام كمان قام و مين حضنتو جامد اوى “

ميان: بحبك يا وسامى

 

 

وسام:بموت فيكى يا قلب وسامك

ميان:يلا انا هروح بقا

وسام:اشطا و انا هخلص و استناكى علشان عاوزك فى موضوع

ميان:اشطا

“ميان مشيت و كل منهم جهز و بدا صلاته “

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متيم بحبها)

اترك رد