روايات

رواية كان حبا الفصل الثاني والثمانون 82 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الثاني والثمانون 82 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الثاني والثمانون

رواية كان حبا الجزء الثاني والثمانون

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الثانية والثمانون

في الاسكندرية كان يجلس مع سحر وماجد الذين اقنعها بتقبل اللامر وان يتمني له السعادة بحكمته وسلاسته واسلوبه المميز اللبق وحنان كلماته جعل قلب سحر يحن وغضبها من تصرف مجد يتلاش شيئ فشيئاحتى تلاش كوليا وحل محله الفرح
بلاش تكسري بخطر ياسحر انت ميش عارفة الكسرة دي قاسية قد ايه دسيدنا النبي بيوصينا اننا نساعد اولاد على بربنا
بلاش عند وفرحي مع ابنك
بعدحوار يفوح عطرطيبته استطاع اقناعهما بتقبل الامر وتجاوز الامربحجة اندفاعه وعدم تقدره لامور بعدمدة انسحبت سحر لتري امجدالذي اختفى في غرفته منذ عودته
متبع نصائح خاله صعدت لغرفة حيث وجدته يجلس على حرف السرير متوتركمن ينتظر سماع نتيجة امتحان مهم ومصيري
لم تهله ان يسال تحركت نحوه بسرعة لتقف امامه ببتسامة
مبروك
نظرفيها بذهول ثم وقف ليرتمي في حضنها
في الاسفل
كان ياسين يحاول ان يبرر عمل مجد يبحث له عن الاعذار ويستعطف قلب والده
انت اكيد يااجداهم حاجة عندك نشوف ابنك سعيد بلاش تركز على حاجة جانبية مالهاشاي عني ولا حتقدم ولا تاخر انت لازم تحس بفخر ان لك ابن زي مجدالناس بتحلف باخلاقه وتربيك له
وان كان على عمل اعتبره اندفاع شباب حمية فورة شباب ميش اكثر
كمان محدش يعرف انه كتب كتاب غير امقربين جد وو على اهلك اعمل فرح وعزم فيه كل حبيابكم
السعادة ميش بفرح وعزومات
ربت على ذراعه ادعي له ياماجد ربنا يسعده أصله خايف من ردت فعلك اوي وميش عايزك تزعل منه
ماجد؛عمري ماازعل منه انا يمكن ازعل عليه انا بس كنت بتمناله حاجة احسن من كدا
ياسين؛ ربنا إختارلها له اكيد اختيارربنا احسن للكل بلاش تظلم ياماجد محدش بيختاراهله والبنت والله كويسة متربية وخلوقة وكل يشهدلها
اتت سحر يعني مصر ياياسين كنت تعشيت معنا ونمت وبكرها كلنا نطلع مع بعض على القاهرة
ياسين؛ معلش ياسحر انا وري كم مشواراعملهم وبعدين ارجع على طول
ابتسم ماجد وشاكسه ميش عايزنا نطلع معه في الطيارة افهمي بقا يادكتورة
سحر؛ ربنا يسعدك ياياسين ماما جهزت كل حاجة فرحك هيبقا قنبلة الموسم
ياسين؛ والله انا رافض كل دا لوكان عليا ماكنتش عايز ولاسمرعايزة فرح
قاطعته ليه ياحبيبي وحنا لنا كم ياسين ياحاج احنا استنينا بفارغ الصبر الفرح دا خلينا نفرح
ياسين؛ بهرجة على فاضي ميش الواحدلوكان تصدق بيهم كان احسن
ماجد؛ هي ساعة زمن وخذ عروستك وهرب
ياسين؛ الذي كركر هوانت بتقول فيها هوداللي انا بفكر فيه
سحر؛ حتروح شهر العسل فين
ياسين ؛ شهرعسل ايه احنا حياتنا كلها هتبقا عسل ان شاء الله
شهقت يعني ميش هتروح اي مكان
ابتسم بسعادة لوعليا اي مكان هتكون فيه سمر هواجنة بالنسبة لي
ذهلت سحر وظلت متنحه تنظرتارة فيه وتارة في زوجها
ابتسم ربنا يتمم لكم بخير
الف مبروك ياحاج ميش بيقول بالرفاه والبنين
بعد ان ودعهم خرج نظرت سحر بمحبة لزوجها اخير ياسين حيرتاح ماما كانت تعبانة اوي وقلقان عليه اخير ريح قلبها
ماجد ؛الحاج طلع عاشق بس لس ميش فاهم ازي اقنع حماتي بسندرلا الحارة
سحر؛ زي ماإقتنعت أنا ببنت اخوها متستغربش
خلينا ندوخل ياماجد عشان نجهز بكرورانا مشوار طويل كمان عايزة اتكلم مع سي مجد اللي جاي يتحام في الحاج يس
ماجد ؛سحر حبيبتي خفي على الولد وسبيه يعيش حياته بلاش ندخل اي نعم هوغلط بس ماتنسيش انه اعترف بغلطه وعتذر ياسين شرح لنا موقفه وفي الاول والخير احنا غايتنا ايه من كل دا
ميش احنا كل همنا نشفهم سعداء احنا فعلا ضغط عليه كثير واستغلينا طبته في مواضيع كثيرة خلي الولد يعيش حياته زي ماهوعايز شوفي مامتك بعدالسنين دي كلها هي اللي بتحضر لفرح سمر تنهدانا ميش عايز ابني يتعذب ويضيع سنين من عمره في الالم وانتظار
عشان حاجات تفها لا هي ولا هو لهم ذنب فيها خلينا نفرح مع ابنا بلاش نكسر خاطر ضمها تحت جناحه عارفة يا سحر انت اجمل حاجة حصلت في حياتي كل يوم بشكر ربنا انه وهبني زوجة وحبيبة زيك
خلي قلبك ابيض يادكتورة كفاية اللي انه جاي ندمان على تسرعه ولو على كتب الكتاب ايه رايك نجيب مأذون مزيف ويعمل كتب كتاب صوري اهوكد تكوني حافضتي على هبتك وصورتك قدام شوية التفهين
ضربته بخنقة فاكرني تافهة ولاعيلة يابشمهندس
تاوه بتمثيل اي كدايا متوحشة بتستغلي الظروف ماشي يابنت خالتي انا برضة الرجل الحليم
بحبك يازدي دنيتي
ضمها الى جنبه بحنان
هتف بمشاكسة الحب مولع في الذر وحنا بنشحت فيه ميش لاقين
ابتسم ماجد اهوالولد الفاشل دا هتشوفي منه الويل يابشمهندس
ضحك فهد
ظالمني ياحاج ماجد ديما والله مالك غيري كم شهر كدا وبقا مهندس قدالدنيا واورث الامبراطورية اللي عملينها واحلكم على التقاعد
ضربته سحر على كتفه اتلم بلاش افضحك ناسي دخل كلية الهندس ازي
فهدهويقبلها ايه يادكتورة هتفتني عليا المهم دخلت وخلاص وهتخرج بعد كم شهر الحمدالله
ماجد؛الحمدالله اخيرهيتخلص منك يابني انت زمايلك اتخرجومن سنتين
فهد؛ مانا بثبت في المعلومة ميش في الاعادة افادة
دتكتيك سبسيال يابشمهندس
ماجد؛غورياولا من قدامي
سحب والدته بقولك ايه ياحاجة سحر فيه موضوع كدا نفسي افتح معاكي على رواقة
سحرمتكنش ناوي تخطب
ضحكبقوة اخطب ايه ياحاجة استغفرالله العظيم هوانا بتاع الحاجة دي برضة كدتظلمني يادكتورة
سحر؛ امل عايزايه يا قلب مامي
نبرة التريقة دي هتشمت الكل فينا انا حبيبك قبلها ونصرف بكر نتكلمولا اقولك بعد فرح الحاج يس الاهوفين انكل يامامي
سحر؛ خالك هيخلص شوية شغل ويسافرعلى القاهرة
في القاهرة في سمر
التي استلقت على سريرها وهي تنظرفي السقف بتيه واضح دخلت شاهيناز وهي تبتسم اكيد بتفكري في الحاج يابخته
اعتدلت جالسة شاهي هوانا وحشة وخاينة
لوكل شافني كدا انا فعلا مستهلش الحاج
شاهيناز؛ ليه بتقولي كدا عشان الكلمتين الهايفين الي قالتهم ملك دي بنت طايش والغيرة مولع نارجوها
سمر ؛مني طب ليه هوانا
اقولك حاجة يا شاهي الصور دي هي عارفة سبب احتفاضي بها كمان لوطلبت مني اديهم لها كنت هديهم لها تنهدت انا لمادخلت ولقيتها بدور هنا سألتها ميش من باب الشك حتى لماشفتها شيلالمبوم الصور كل اللي كنت عايزه تدهولي عشان فيه صور اهلي مجتمعين بس والله
شاهيناز؛ انت ليه بتبرري حاجة ميش من حق حديسالك ولا انت مطالب بالتبرير
انت ميش بتخوني حد الحاج راجلواعي متفهم ميش هيقف عند نقطة تافهة زي دي
اغمضت عينها بارهاق شديد انا تعبت يا شاهيناز تعبت فعلا انا فعلا مابقت ش قادر استحمل وردات فعلي بتفاجئني
بخصوص نزولي انا كنت نزل اقبل طارق فعلا زي مملك قالت بس ميش عشان اترجه يسبها مقابل يرجع لي ولاعشان انتقم منها هواللي اتصل بي واصرنتقابل وانا رفضت في البداية بس اصراره خلاني اشك انه فيه حاجة مهمة انه يمك ربنا يهديه ويعقل
شاهيناز؛ الحمدالله انك مانزلتيش مين عارفة كانوبيخطط لايه مايمكن كانو متفقين عليكي
سمر؛ بالم هوانا ليه فشلت في تربيتها كدا عملي ماحرمتها من حاجة كنت بجوع عشان تشبع بتعروحفى عشان هي تلبس احسن لبس دجزائي
سمعت ملك كلمات سمر وحاولت ان لا تتاثربهم فوقفت وهي تمسح دموعها انا مابقاليش عيشة هنا حسيب البيت وروح شقة بابا لحد ما يوم الفرح
هتفت بهاسهام بقوة اعقلي ياملك انت مبقتيش صغيرة تروحي فين في الوقت دا روحي نامي وبكره يحلها ربنا سمر اكيد ماتقصدش اي كلمة من اللي قالته
قوست فمها ببتسامة ساخرة معها حق دبيت ابوها ومن حقها تطردني منه انا اللي مابقتش طايقة العيش هنا ودخلت غرفتها توجهت سهام نحوى الباب واغلقته بمفتاح ونزعته اتصل محمدليطمئن عليها ازيك يامحمدوازي الولاد ياحبيبي
ماأنت عارفة بكره الحنة ولازم نكون جنب سمر دي ملهاش حدغيرنا
في غرفتها كانتفي حالة كارثية
شاهيناز؛ خلاص ياسمر كفاية دموع والله قلبي وجعني بجد يابنتي عنكي باضت من كثرة الدموع وشويت المسكات اللي صرفتهم عليكي ضاعو
نظرت فيها سمر بذهول
ابتسمت يابت الرجل باقاله ١١سنة صابر يوم ماطلي عليه يشوف ممياء فرعونية متحنطة
ابتسمت من خلف دموعها
حرام الحاج يس مايستهلش والله جدع وطيب وابن حلال وقمور كمان
تنهدت بشوق واضح ميش عايزة اظلم معايا ياشاهي والله ميش حستحمل اشوفه مضياق بسبي
شاهيناز؛ بمكر طب افرحي ليه وعشان الرجل شريكي بموت في التراب اللي تحت رجليكي بلاش تنكدي عليه كفاية انه استناكي العمردكله ياسمر واحدغيره ماكنش فكر يبص في خلقتك قومي بلاش ننكد خلينا نجهز لحنة
سمر؛ شاهي اناخايفة اوي كدانا بخدعو
شاهيناز؛ قصدك على حصل بلاش تفتحي الموضوع التافه معه دلوقتي بعدفرح كلميه وهورايق كد
كمان انت مغلطتيش هواللي اتصل بيكي قليل الاصل كان نفسي ارميه بمية نار وديله بالجزمة على دماغه كدكدالست ملك مقررتسيب هنا يعني كلامك جاء في صالحها متصدقيش الدمعتين بتعو التماسيح اللي نزلتهم هي عارفة بتعمل ايه
سمر يعني فعلا مافكرتش فيها حتروح فين بعد الفرح ميش معقول تفضل هنا
شاهناز؛اللي اعرفه انهم هيعمل الفرح بعد اسبوع واكيد مجهزين كل حاجة وحاجة زي دي ماتفتهاش هي عملت الشويتن دول عشان تضيقك ميش اكثر سيبها منها وخلينا في تجهيزات الحنة
دارين عايزةنعملها في فندقها
سمر؛ لا ياشاهي انا قولت راي لس مصر عليه انا اساسا عملتها عشان انتم اصريتم ميش اكثر لوعليا لاعايزة حنة ولافرح ووقفت خلي الترتبات زي ماهي نعمل حاجة على الضيق بين اهلنا وناسنا اهوالوحد يسكتهم شوية بعد الكلام اللي تقال في الحارة
شهيناز؛ماهي صعبة شوية ياسمر مهما كان احنا لس في حارة وافكارها ضيقة طبيعي الكلام يطلع مهما كان طارق كان في يوم من الايام خطيبك ناس كثيرة عارفة وفاكرة الموضوع
سيبنا من تقليب المواجع وخلينا نشوف هنعمل ايه بكره
سمر ؛ هوممكن ملك تحضر يعني ولاتعاند وترفض
قلبت عينها بملل وبعدم رضى احاول انا وسهام نقنعها
سمرخلي ماغي تكلمها وانا هديها فلوس عشان تشتري فستان حلوى
تنهدت انت طيبة ياسمر انت ميش واخذ بالك بقت بتلبس ازي وايه اكيد السافل اللي مايتسم بيشترلها في حاجات شيك من ارقى المركات
سمر؛ ماهولازم يغريها وزغلل عينها يخت ومجوهات وفساتين شيك وفسح اكيد عقلها يتلغي ماتشوفش ماهي طول عمرها بتحلم بعيش كويسة زي اي بنت في سنها ملك اتحرمتمن حجات كثيرة
شهيناز ؛بتذمر اهودامن ضمن الاسباب الي خلتها تتفرع سبنا منها وخلين في تحضيرات انا جايبالك شويت زيوت وكرمات خلين احطهم لك عشان بكرها ورانايوم شاق وطويل
دخلت سهام شاهي هاتي العلبة الكريم اللي هناك اخذتها وخرجت شفتي البنت سهام عمل ترطب في جسمها من ساعة ماجات وكانها هي العروسة قومي كفاية نكد احنا مستنين الفرح دمن سنين
في فيلا طارق حيث انتقل حديث هوواحلامه الغريبة اغمض عينه واخرج دخانه بهدوء مزعج صورتها بذالك الفستان اللعين لاتفارق مخيلته مهما حاول الهروب منها تلاحقه طلما كان متأكد انه سيكون عليها رائع الجمال لكن لس كمارئه تنهد بحرقة ماعندحق ياطارق انت اللي هربت زي الفار ومشيت وكلام الستات جاي تلوم مين انت لجرحت وانت لسبتها تنهيدة حارة خرجت مع نفسه المعبق برائحة التبغ التي ملئت المكان لايعرف كم علبة دخن ولكنه لم يكتفي
ماهي كانت لك كل دكان ليك ياطارق دلوقتي مبقاش ليك احترم نفسك وبلاش تاذيها هي معملتش حاجة غلط تجوزت تجوزت بس ازي
وسوس له شيطانه وقلبه يحاول ان يردعه عن افكاره السوداء
اكيد عايزة تنتقم لكرمتها مانا جرحتها بس ماكنتش عايزالامورتمشي كدا ولاكنت بفكر اتجوز
ملك ملك ملك هي السبب في كل دا من ساعة ماظهرت وهي بتفسد حياتنا
ماهي اكبر مشكلة
في فجر اليوم التالي كان عائدمن صلاة الفجر كعادته التي لم يغيرها يوما وجد سلوى في انتظاره وضعت المصحف وابتسمت وهي تمد يدهاله قبلها وضمته لحضنها صباح الخير ياحبيب قلبي حرما ياحاج
ضمها بسعدة جمعا ياماما ايه اللي مصحيكي بدري كدا
مستنيني
سلوى; اكيد نظرت ليه وهي تشير ان يجلس قربها جلس وهي تحاوط بذراعها مال على كتفها
قولت لماجدانك ناوي تعيش بعيد عن هنا
ياسين؛ لس بس اكيد هقول لها يمكن هتزعل شوية وبعدين تفهم ان داحسن لكل سمر محتاجة تتاقلم مع الوضع الجديد وبعدين ياماما الفيلا ميش بعيدة عن هنا يدوب خطوتين يعني حكون متوجد في كل وقت
ربتت على كتفه انا فهماك بس هي ام صعب عليها تتقبل الوضع طول عمرك قدام عينها
رفع راسه من حضنها ماأنت كمان ماما لتكني واخذ على خطرك ميش مبينة بس
كورت وجهه بين يديها وطبعة قبلة مليئة بالحب ولحنان على جبينه أنا اهم حاجة عندي اشوف اللمعة دفي عيونك زمان عثمان كان بيقولي كل يوم الابيات من شعر يخلني اصبر على اللي انا فيه
سررت بهجرك لما علمت
بان لقلبك فيه سرور
ولولا سرورك ماسرني
ماكنت يوما عليه صبور ا
لاني اري كل ماساءني
اذكان يرضيك سهلا يسير
عارف ياياسين على قدما انافراحنة بفرحة اللي شيفاها في عنك على قد ما انا زعلانة اني ف للحظة طيشانية تسببت في تاخيرها لحددلوقتي ديما بسالك ياسين مسامحني بجد من قلبك
قبل جبينها مافيش حاجة اسمحك على ايه انت امي وروحي واقرب حدفي الدنيا ليا قبلا يدها عارفة ياماما عارف
اني كتاب مفتوح قدامك وعارف انك عارفة انا بحبها قد ايه بس لوطلبت اسيبها دلوقتي وضعت يدها على فمه عمري ماهطلب طلب يوجعك ياسين عمري يااحلى حاجة في عمري عارف انا انا عملت ايه عشان تجي لدنيا دي
عارف يعني ايه الست تقسم قلبها وتدي نص لوحدة تانية يعني ايه اجوز حبيبي انا مكنتش بقسم بيت ولبس وايام انا كنت بقسم روحي وقلبي مشاعري
بجي على مشاعري وكست ودوس تنهدت اناعمري ملمحت لعثمان بمشاعراللي جوي لانه عمره ماحسسني بنقص ولا انه تجوز عليا ولا انه مقسوم بينا
كنت ديما بحس انه لي كله
عمر مظلمني
ولا ظلم ماجدة
انا حبيت عثمان بقلبي وعقلي ياياسين فكان كل حاجة في دنيتي
بس انت حبيتك بقلبي انت كنت الحاجة الوحيدة اللي صبرتني على فراقه
صمتت مدة من الزمن
اكملت بعد ذالك
وانا عملت كدعشانك انت وانت في علم ربنا
نظرت فيه وابتسمت وتحملت احاسيس تحرق القاهرة بحالها فمابلك وانت موجود وانت ساكن نن عيني ياعني فاهمني انا بعترف اعترافات خطيرة محدش سمعها قبلك
ياياسين
مال مقبلا يدها ربنا يخليك لي يا ارق واطيب ام في الدنيا
سلوى; ماتخذنش على قد عقلي تعالى هنا و
وقولي ناوي تروح فين بعد الفرح اهو انا ماقولتش شهر عسل عشان مانختلفش
ياسين؛ الموضوع جاء بسرعة وانا الصراحة ماخطط تش ماعنديش مكان معين سمر زي ما انت شايفه ميش هتطلب لاسباب كثيرة
تنهد بسعادة مصر ملينا اماكن تهوس تنهد هويتذكر
انا زمان كنت ناوي بعد مانرجع من المانيا اخذها تجيب عمرة اهو نشكر ربنا على نعمته مافيش احلى من شكره في بيته
سلوى; وهدتي لك اخذت تذاكر السفر حجزتلكم في اليونان انا عارفه انك بتحب جوها في الوقت دا
والشاليه متجهز مكتوب باسمك كمان
هتف ماما
ياحبيبي كل من
خيرك قوم بقا ريح شوية انت ناسي انك عريس
ضحك هويقبل يديها وضمها ربنا يخليكي لي
تذكرت فسالت ياسن هوانت قولت لها على اسهم اللي باسممها ولا ناوي تقدهم لها هدية الفرح
نظر فيها هويفكر ماقولتش ياماما حاسس انه ميش وقتهم
هي حساس اوي ميش بعيد تفكر
اني بدفع لها تمن امتناني لانها تبرعت لي
ميش عايزه اضيقها ولا احسسها بحاجة زيزي كدا
انت عارفة ظروفها واللخبطة اللي هي فيها
غمزت له اهي الظروف جات بفايدة ليك ياحاج يس اطع ريح شوية ربنا يسعدك يفتحها فى وشك وينويلك كل اللي في بالك ويعطيك حتي يرضيك ويرضي عليك ياحبيبي
اهي الدعوى الفجرية دي احلى حاجة الواحد سمعها
في جناح عاصم
في المساء كانت داخل غرفة الملابس منذ ساعات وهي قابعة فيها محدثة فوضة فكل ثوبا تقيسه لايناسبها تاففت وهي تجلس بتعب اعمل ايه انا دلوقتي ميش فاضل على الموعد غير ساعتين اعمل ايه منك لله ياعاصم بقت مدام نفيخة مافيش حاجة جاي على مقاسي
نظرت لنفسها بحسرة تنهدت بقلة حيلة
هتف من خلفها بتدعي عليا يازمردتي في غيب كمان ميش عارفة ان دعوة المسلم لاخيه المسلم في ظهر الغيب له مثلها
انخضت من صوته ووقفت وهي ترتعد
هتفت برعب واضح ميش هتبطل العادة دي ياعاصم ياخي ارعبتني وسع عينه يا اخي ررعبتني
وجاءت لتسيرمن امامه بغضب وغيظ مفتعل
امسكها من عضدها وضمها اليه هوالزمرد كان بيبكي ليه هتفت بشراسة ودموع يعني ميش عارف اشارت لكومة الثياب بص كل دول مافيش حاجة جات على مقاسي انا بقيت عمل زي الكورة همس بمحبة هوفيه احلى من كدا يامدام
قصدك مادام نفيخة
ضحك بمشاكسة هويقبل خدها والله احلي منها ميت
مرة زفرت انفاسها بغيظ وسحبت ذراعها بعنف مبتعدة عنه
يعني البس ايه انا دلوقتي كمان فستان اللي انا موصي عليه ميش حيوصل لغاية بكره هبقا مسخرة وسط الكل
سحبهامقبلا جبنها ياحبيبتي انت مصعبها ليه هم ساعتين زمن تقعديهم وتجي بلاش تقلعي ماإنتي اي حاجة تلبسها بتبقاتجنن عليكي
قاطعته انت ميش حاسس بيا ولا حتى فاهمني المفروض اني اخت العريس ومرات عاصم شاهين لازم ابقي اشيك وحد ميش كفاية كلي اللي عامل زي البلونه
من قال كدانت قمر في كل مراحلك انت بس هرمومنات الحمل المرة د عالية عندك اوي مليكة بعصبية هوانت حاسس بي اساسا عشان تفهمني ولو امتي كنت مهمةعندك نظرت فيه بغيظ كل بسببك
نظرفيها بعدم استعاب ايه كل بسببك دي كمان روقي ياحبيبتي هتفت بشراسة قبل ان تغادر امكان
كان
مالي مال الحمل ميش كفاية القرود اللي بره
وخرجت وسع عينه قرود ولادي انا قرود هم صقوري تحول ولا ما كونش انا قرد مخلف قرو ضيق عينه وصرخ مليكة
خرج ليجدها واقفة تتفحص ذلك الفستان الزمردي اللون ذو القصة الميزة الذي كان يتوسط السرير فقط تضع يديها على فمها من هول المفاجئة وعيونها تجمدت بهم دموع الفرح خرج يمدخطاه المشتاطة نظرت فيه بعيون قطة وديعةهامسة بنعومة عاصم اذابت قلبه المتيم ونسي كاحمق كل ثورته فقط اهدها ابتسامة واسعة لعاشق متيم لم تمهله ان ينظرفي ملامحها التي بات يعشقها لترتمي بين احضانه وهي ترددبحبك ياعاصم بحبك ياحلى عاصومي في الدنيا لايعلم كيف كانت تقبله بشغف وجنون لم يعهدفيها سحبت نفسها من بين يديه وهي تلهث
همس بصوته الذي كاديغيب ماكنتش اعرف اني وحشك كديابطل
لوعارف ان الفستان حيخليك تعملي كدا
كل يوماجيب واحد لا كل ساعة
عضت على شفتيها بخجل همس بصوت الذي بكاد وجده بلاش منها الحركة دي يازمردتي انسابت من بين يده كزئبق هاربة من وقاحته
هتف بسعادة ميش هتقيس الفستان يمكن ماضبطش وتوكني تورطتي في دفع المسبق
اخذ الفستان واعطاه ايه حستناكي تحت ماتتاخريش احلي زمردة في دنيا
جيب مخصوص لون عنيكي
خطف قبلة من خدها وخرج
بعد مدة كانت تنزل بخطوات متهادية بذلك الثوب لذي زادها جمالا مديده اليها مقبلا ايها بطريقة رومنسية هامس قرب وجهها
بحبك
تفحصهابعيونه التي تفيض عشقا وشوقا كنت عارف انك حتحليه
نمشي هزت راسهابسعادة باجاب
هتف صقر من خلفهما ليستدير له بعنف ثم اخذها وسار يمنعها من ان تتوقف
ميش هتاخذوني معاكم ميش دافرح خالي انا كمان
استداراليه هويشرله بان يذهب هتف من تحت اسنانه دي حنة لستات وبنات تروح تعمل ايه انت هنك تحني مثلا
لوى شدقه وانت رايح ليه يابابا ميش انت راجل
كزعلى اسنانه غورياصقر ونضم لاخواتك
بلاش غلاسة ميش عارف طالع لمين
هزكتفيه برفض استدارت روح نام ياحبيبي وانا اول
مااجي هجي انام معاك واكملك حكاية
شدها ايه تنامي معاه اناصبري بداينفذ يالوكة
تقدم صقر منها مقبلا متتاخريش ياماما فيه موضوع عايز اكلمك فيه
عاصم ليه نويت تخطب
روح نام
هتف صقر
لوالدته بلاش تحط حنة ياماما انابقرف من رحتها وسع عينه بذهول ودهشة ليهتف بغيظ صقر اطلع فوق
نظرت اليها وهي تبتسم على شقاوتهما
وانت يالوكة حط حنة عشان انا بعشق رحتها سحبها وخرج هويتمتم ابتسمت على تصرفاته المجنونة
بعدمدة كانت في بيت سمر حيث كان الاحتفال بسيط لكن مليئ برائحة السعادة التي تفوح من كل ركن وزاوية تتعالى الزغاريد وصوت الاغاني الشعبية التي تتمايل عليها بعض صبايا الحارة بينماهي جلست ويددارين تمسك بها يابنتي انت بتترعشي كدليه لس الليلة الكبيرة ماجاتش والله ياسمر مستنها الحاج على نار اجمدي
همست بخجل يعني كان لازم الزيط دي كلها ربنا يسامحك ياشاهي حس اني حموت من الكوف والكل ببيص عليا
دارين؛ هي تبتسم اوعي تكوني بتدعي عليا اوبتشتمني
هزت رايراسها بنفي بسرعة
ضحكت دارين اكثر على تصرفاتها
نظرت سهام لها وهي تمسك بيد ابنتها ذات خمسة سنوات بسم الله ماشاءالله بدرفي الليلة تمامه
– ماماطنط سمر حلوى اوي انا عايزة فستان زيه
سهام؛ لماتبقي عاروسة اجبلك احسن منه انت بس اكبري
-سهى؛اقول لباب يجب لي زيوه
سهام؛ قولي ياختي هوفيه حدزيك ولا قدك ماانت حبيبة بابها بقولك ايه ياسهى تعالي خذي لي صورة جنب طنط سمر اهونفرج ابكي على الفستان ويجب لي واحدزيه
سهى؛هوانت هتبقى عروسة
سحبتها بلاش لماضة وصوي وانت ساكت بقي اعملي فلتر كد وفوتوشوب خلني ابان اصغر شوية احلى ولاني حلوى ميش ناقصني حاجة
ابقى قولي لمحمد ان الفستان جابه الحاج من دبي عشان يعرف يجيبه
سهى هوحيجيب لي ولا ليكي ياماما
سهام؛ ميش انا وانت ام بنتها لازم لبس شبه بعض شوفتي طلعين حلوين ازي
سمر التي كانت تجلس تنظرلباب غرفة ملك التي رفضت ان تخرج بداخل اعماقها تتمني ان تشاركها فرحتها جلست قربها سهام وهي تحثها على الابتسام يلا ابتسامة حلوى عشان الصورة
ميش عارفة ليه مصرة تحطي الطرحة في يوم زي دا
كزت شاهي على اسنانها هوهوى اسكندري سحب منك كل دماغك ميش هي محجبة
لوت شدقها ليفتكروها قرعة
دارين؛ ياست الحاج فرح اوي بلوك نظرت فيها سمربصدمة بينما لامتها شاهيناز وعاتبتها عيب يا دودي اللي عملتيه ميش قولنا مايشفهاش لحد يوم الفرح
فال وحش وحش وحش
سيبك من التخاريف دي الحاج الشوق مولع فيه والراجل معذور ماهي لبس الطرحة والفستان بكم ميش باين حاجة خالص
صقفت شاهي لوسمحتم ياجماعة بصو هنا ودوني انتباهكم دقيقة لوسمحتم الكل يحط موبيل بتاعه اخذت السلة هنا ولي ميش عايزة لامؤخذة تقدر تتفضل نظر الكل فيها وبدأت لوشوشة
كلكم عارفية امصايب اللي بتحصل من تحت الصور اللي بناخذهم بتلفاتنا واحنا حبايب ميش ناوين نزعل من بعض عشان حاجة تافهة وعبيطة خلينا ننبسط مانظرش بعض
وضعت سهام هاتفها وهي تبتسم ماإحني بنصورهم من هنا نمحيه من هنا اشارت لدارين ان تضع هاتفها تذمرت اغلقته ثم ووضعته
اسفة ياحاج الرقابة شغالة
اغلق هاتفه هويبتسم طالع قمر خلتني مسخرة يا جنتي يرضيك اراهق وانا في السن دا
هتف عاصم بتكلم
نفسك ياحاج يس وضع هاتفه في جيبه وابتسم
ميش عارف بتطلع ازي
كركر عاصم بقوة هوانا خضيتك ماتكنش خايف تقطع الخلف كشرياسين على انيابه احترم نفسك يا ابن شاهين
عانقه عاصم بمحبة الف الف مبروك يا ياياسين ميش عارف انا سعيد وفرحان قد ايه ولا كاني اناالعريس حتى والله متوترمكانك ومتلخبط ضمه ياسين فرحان فهمنها متوتر متلخبط فهم هالي دخل عمر هويضحك انا افهمهالك مبروك ياحاج يلابقا محمد مستنينا بره هو وخالد حرك عاصم شفتيه بعدم رضى على وجودخالد
ربت ياسين على ظهره بتفهم يلا بينا يا عاصم انت عارفة الفرح الجاي عند الدكتور خالد ودكتورة جيجي
ياسين ؛ انا لولا معزتكم مكنتش وافقت عارف ياعاصم انا
ماليش في السهر وحواديتو
مال عاصم عليه انا عملك مفاجئة اما نوصل هخلي مليكة تصورلك العروسة هم بيعمله الحنة
تبسم ياسين كان غيرك اشطر يابشمهندس
في بيت سمر كانت الحفلة تتوهج والكل يعبرعن فرحه وسعادته
مليكة التي جلست بتعب ربنا ياسمحك يا شاهي يعني أنا قادر اوقف عشان ارقص نظرت وجدت ملك تخرج من غرفتها في احلى حلة نظرت فيها بنفور وأشاحت بوجهها بعيدعنها
نظرت في سمر التي لملمت ابتسامتها نظرت فيها سمر بسخرية ممزوجة بالغيرة عدلت شعرها القصير الحريري بتعالي وهمست لماغي بشيئ وبتسمت بينما ماغي نظرت في عمتها ووضعت عينها في الارض
عادت ملك لهمس وهي تنظر لسمر
مع ذلك ابتسمت سمر وهي تنظرلها تقدمت دارين وهي تهتف خلينا نرسم نقش الحنة للعروسة انا عايزة معها
ملك ؛التي قامت انا كمان يعني ميش معقول ماماترسم وانا لا نظرت فيها بسخرية لاذعة
نظرت فيها شاهي بس انا ميش عامل حسابي ارسم لحد يادودي غير العروسة
اهي منار بتعمل نقش احسن مني كمان خليها تعملك بعدماتخلص لسهى
مليكة لا اناحجزتها خلاص يادودي بعدماتخلص لسهام تعملي انا
نسرين؛ ميش عاصم مابيطقش رحتها
نظرت في ملك بتفاخر لادكان
زمان هواللي موصني اعملها و عمل نقش كمان هنا وهي تشير لكتفها نظرت فيها ملك وابتسمت بتصنع هيطلع يهوس عليكي يالوكة على فكرة انا شوفت نقش يترسم هنا وهي تشر الى اعلى زندها هيجعب ابيه عاصم اكيد استني لما افرجك عليه وفتحت هاتفها وجلست تريها بعض النقوشات
بينما سمر تنظراليها خلسة همست شاهيناز؛ يلاندخل جوى عشان تغيري واعملك الحنة
الناس تقريبا روحت قامت في صمت بعدعدة ساعات كان غادر الكل البيت باستثناءدارين التي قررت ان تقضي الليلة معهم بينما ماغي نامت في غرفة ملك
ماغي؛ يعني انت خلاص قررت تروح تقعدفي بيت خالك خلاص ياملك بيت عمك موجود
ملك؛ بعداللي حصل ياماغي ميش ممكن بعداللي حصل انت فاهمة الوضع بيت خالي محمود هوالحل الانسب دلوقتي كمان هي كم يوم قبل الفرح بعدها هنقل على فيلتنا انا وطارق تعالي لما افرجك على عفش بعدفرشناه بقاتحفة
في غرفة المجاورة كانت دارين وشاهي يتحدثاني عن الكريمات وعمليات الشد والتنحيف والنفخ بينما سمر تستمع بشرود
رن هاتفها نظرت في الرقم فشحبت ملامحها ظلت على حالة التيبس التي سيطرت عليها تنظرفي الهاتف تارة وتارة في دارين وشاهي
دارين ؛ردي ياسمر دمصر يسمع صوتك نظرت فيها سمر بصدمة
تحدثت دارين من باب الضن انه ياسين يانتي رفق بقلب عاشق بنار هواكي
نظرت شاهي لعيون سمرالتي تكاد تخرج من محجرها وقرات افكارها وذعرها فتنفضت واقفة واخذت الهاتف واغلقته تردايه يادارين ميش قولنا فال وحش كمان ممنوع الموبيل ماهو سبب خراب البيوت
اخذمنك عشان تنامي كويس بشرتك هتخرب
ضحكت دارين لا جدعة دور الحما لايق عليكي نامي ياعروسة وياسين ربنا يصبره
شاهيناز؛ ماتقلقيش الحاج رجل متزن مؤمن ربنا حيصبره
دارين؛ وايه دخل دا في دا على فكرة ياسمر انت مغشوشة فيه حاولي تغيرة النظرة عشان ماتتصدميش
نظرت فيها شاهي بعتاب ووشوشت لها عيب يادودي البنت مرعوبة من غيرحاجة فبلاش ترعبيها اكثر
دي خام
همست لها ماحنا لازم نوعيها شكلها هبلة هتبوز الليلة والراجل بقاله سنين بيستنا
نظرت فيها ونفجرت ضحكا نظرت في مكرهنا وتهامسهن وسحبت الغطاء ودعت النوم قلبهايرتعد وسؤال واحديطرق راسها بشدة ماذيريد منها طارق لماذ يلاحقها الان يارب سترك يارب استرها معايا يارب ماليش غيرك
في فيلا ياسين
جافه النوم وظل ممسكن بهاتفه يحركه بين اصابعه طب ليه قفلتيه كان نفسي اسمع صوت وطمن عليكي ياجنتي يرضيك ابات سهران اعد النجوم ابتسم لهذالجنون الذي انتابه شعرباحراج من تصرفاته ثم ابتسم مجددوهًيتذكر الصور التي بعثتهم مليكة ودارين قبلها فتح هاتفه وهو يتلفت من حوله كانه لص يخشى ان يكتشف مايخبؤه من مسروقاته الثمينة مرر أصابعه برفق على صورتها وهي جالسة تزين المكان بجمالها الفتان همس احلى فتنة في دنيتي عملتي فيا ايه ياجنتي هبقا صايع انا ميش مصدق اني بعمل كدا ربنا يسامحك ويغفرلي همس لنفسه خلاص دي مراتي يعني ميش حرام ابصلها واحلم بيها
استغفر مجدد مالك ياحاج حتحرم وتحلل لنفسك طول الوقت بتبص على صور زي اللي الحرامي
تذكر كيف وكزه عاصم يعلمه ان الصور وصلت
همس اوعي تكون فتحتها ياعاصم
عاصم؛ عيب ياحاج تعرف عليا كدا
ياسين؛ امسح الصور من عندك
عاصم اتاكدانها وصلت الاولى
ياسين؛ باصرار امسحها ياعاصم
عاصم؛ هي اساس بعثتها عندك على طول اطمن ماهي تربيتك
ابتسم وتفحص هاتفه بسعادة
غمزله عاصموتجه حيث عمر ومحمد
محمد؛ خلصت الحورات السرية
عاصم؛ عريس جديد مالوش في طرق الغير شرعية نسيبه يبقاحرام
ميش لازم نتعاون ونتناصح حتى الدين نصيحة
عمر ؛يا اخي اتلم وتكسف شوية
عاصم ؛كركر بقوة هوانا قولت حاجة عيب مثلا ولاغلط
محمد؛ ميش هتتغير يا بشمهندس
عاصم؛ واتغيرليه هوانا وحش
عاد الى الواقع بعدان تمددعلى فراشه الوثير اغمض عينه وصورتها منقوشة في ذاكرته
عكسه كان طارق يملؤ المكان بدخان سجائره التي احرقها يكاديختفي الهواء من المكان
لم يغفوله جفن كل مخطاطاته باءت بفشل حتى تهديداته لم تنفع معها ادرك اخير انها تغيرت
مع ذلك مازل عقله المريض يؤكدله انها حقه المشروع
ماأنا ميش حسيبه يتهني بيها
عقدالنية السوداء على فعل اي شيئ مقابل ان يزيحه من طريقه
رن هاتفه يعلن عن وصول رسالة من ملك لعنها بكل اللعنات اغلق الهاتف كل بسببك لومظهرتيش في حياتنا ماكنش كل دحصل
والله لدفعك التمن اضعاف
بينما سمركانت استفاقت على همسات دارين وهي تغادر الغرفة والله لس نايمة ياحاج ماإنت عارفة السهركانت لوشه الفجر طبيعي مانفقش دلوقتي
فتحت سمر عينها وهي تنظر لحنة التي تزين يديها صعود الى زندها الايسر الذي لاتعلم ماهذه الحروف الهيروغليفية التي اصرت دارين ان تنقشها على عضدها مع ذلك ابتسمت
همست شاهي بنعاس حلوى النقش ميش كدا وانت اللي ماكنتيش عايزة تحطيه
سمر؛ صباح الخير
شاهيناز؛ صباح النور هي دارين فين
سمرلس خاجة هوايه معنى النقشداياشاهي وقفت تنفض النعاس عنها ماعرفش اسالي دارين اللي طلبته ماهي رسوم فرعونية باينة
تثأبت اسألي الحاج بكره
ميش بيقول درس اثار ولا علم تاريخ ميش عارفة ايه
ولولت يلهوي اسال ايه هوانت فاكرة هخليه يشوفه
فتحت عينها على الاخر هوانت هبلة لوحت بيدها في جهها ونفضت الغطاءماهوياخذ اذنك عشان يكشف على املاكه
تلعثمت ايه الكلام اللي بتقوليه عيب ياشاهي تركتها وهي تقول ابقي طفي النور عشان ميشفوش
لوت شدقها وقلدتها يلهوي والله هبلة وخرجت
دارين صباح الخير خير ياشاهي مالك
شاهيناز؛ صباح النور ميش مطمن للبنت اللي جوى هتفضحنا بكره ماهي هبلة واهبل هواكيد حيستني الروئية ياعالم حتجي امتي واللي جوي وحدة من اللي تنين يانوية على نية وحشة ياعبيطة ١٠٠%
ضحكت دارين فاصيلة والله ماتخفيش وراكي رجالة هوعهالك
هتفت هي راضية تسمعمن اصله
الاقولي لي يادودي اي معني النقش اللي عملت لها هي اكيدميش حاجة وحشة
دارين؛ بخبث بكره الحاج يفك طلاميسه خليها مفاجئة
شاهيناز؛ ميش لما تخليه يشوفه
لوت شدقها بتهكم
ثم إبتسمت بمكر واحنا مالنا الميه تكذب
دخلت ملقية تحية الصباح بمرح
صباح النور والورد الجميل
للخدالجميل
ردتها سمر سمر التحية بمحبة صباح الخير عارفة انك مانمتيش كويس الفرشة
قاطعتها بمحبة سمر حبيبتي انا مابفكرش كدا تنهدت ميش ولاد الزوات الاغنية كلهم وحشين شايفين نفسهم ضحكت على منظرها المحرج عندكانأنا مثلا متواضعة وطيوبة خالص
ماما كانت بتنادني بيئة وساعات تربية حاوري ربنا يرحمها ويبشبش الطوبة اللي تحت دماغها كانت ارستقراطية الاليغارشية
ماحدش كان يقدريغيررآيها غير الحاج يس كان بيسحرلها فتقوم موافقة على اي حاجة دي ماسمحتنيش على جوازي من عصام لحد ما اقنعها رغم صغر سنه قدر يقنعها رغم فشل الكل
ماهوعندقوة اقناع رهيبة
متاخذيش في بالك
ابتسمت بشقاوة الحاج عايز يسمع صوتك ويصبح عليكي
تخضبت وجنتيها بدماء الخجل
ابتسمت وهي ترفع حاجبها بلي ريقة بكلمة تصبره
دخلت شاهيناز نظرت اليهم فيه ايه
نظرت في دارين اوعي تكوني طلبت منها تتصل بحاج
دارين؛ زمت شفتيها الراجل عايز يسمع صوتها ايه الحصار داياشاهي الشوق غلاب
مطت شفتيها ياختي هوفيه زي نار الشوق خليه كدامولع لحدبكره اهوبكره قريب اخذت الكريم ووضعت على يدها ثم وجهها باحترافية يعني لصبره كل الوقت دميش قادر يصبره كم ساعة
انا اقلت موبيلك ياسمر وشلته في مكان امن رقصت حواجبها لدارين خليه مولع كدا عشان الليلة الكبيرة
خرجت سمر متجهت لحمام
نادتها شاهيناز حطي من الكريمة اللي انا جهزته لك لوشك ولوشن لجسمك شوفي رحته حلوى ولا لأ
اوعي تنسي ياسوسو
خاطبت دارين يلا ياحبيبتي نجهز ورنا مشاوير كثيرة لازم نخلصها سمعت جرس الباب اكيد جابو الفطار
خرجت مسرعة لتفتح الباب وهي تنظر بصدمة غير مصدقة لماترى

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠
الجمتها الصدمة لثواني وهي تنظر بلاوعي وعدم تصديق اخرشخص تصورت ان تراه يطرق بابهم زفرت انفاسة بغيظ واضح وفكرت ان تصفق الباب في وجه هذه المتبجحة
لكن تالين أسرعت والقت السلام بهدوء مؤدب معلنة عن اعتذارها لزيارة الغير مرحبا بها
السلام عليكم يامادم شاهيناز أكيد فاكرني
نظرت فها شهناز وكانها تخبرها وهووشك بتنسي
اضافت تالين بعتذار واسف اسفة اني جاي من غير معاد وفي وقت زي دا
ممكن اقابل سمر
ابتسم شاهي بتصنع ايه التوقيت
قاطعتها بسرعة ماتفكريش فيا وحش انا جاي نيتي طيبة ميش شيل جوي اي حاجة وحشة صدقني
شاهيناز؛ الصراحة ميش مصدقاكي بس مقدرش اقفل بابي في وش حدحتى لوكان عدوي اتفضلي يامدام على ما اديها خبر اصلها عروسة لس صاحية نظرت فيه باستخفاف وقالت بقصد اصل النوم مفيد لبشرة وبيدها نظارة ولوانها ميش محتجة يعني سمر لهاسحر ربني
دخلت وهي تتمتم بعض الكلمات التي لم تسمعها تالين لكنها احست انها اما تلعنها اوتسبها تنهدت وجلست تنتظرها بينما هي تسحبت من الحمام ودخلت غرفتها وهي مستغربة وجود ها هنا في هذا الوقت بذات
تحدثت دارين إلبسي ياسمر وتعالى انا هشوفها عايزة ايه استغربت وهي تجعدبين حاجبيها ايه الي جابها دلوقتي
شاهيناز؛ ميش اتجوزت وخلصنا منها نظرت فيها دارين بتفحص وخرجت مرحبة بها
لم تستغرب تالين وجودها ابتسمت
بينماسمر ارتدت فستان انيق من الثياب التي اشترتها لها شاهيناز وسهام وسرحت شعرها الذي غيرت لونه وتسريحته ثم اخذت قلم احمر الشفاه وبدأت في وضعه نظرت في انعكاس صورة شاهيناز التي ضيقت عينها بدهشة وكانها تقراافكارها
حاولت اخفاء حرجها مدعية الثبات ميش عروسة بكره فرحي اعادة خصلت من شعرها للوراء ونظرت في المرآة بتفحص
شاهيناز ؛حطي شويت مسكرة وقفت خلفها كنت قولتي انك عايزة تعملي ميكب كنت
نظرت في المرآة ليه هواللي عملت وحش هزت راسها بلا
اكملت بتردد وتبرير كاذب ميش انا عروسة ولازم الكل يشوفني جميلة
شاهيناز؛ انا فهماكي ياسمر بلاش تبرر كمان ياحبيبتي شيلها من دماغك هي ماضي انتهى
تنهدت بحرقة عندي احساس انها لس بتحبه يا شاهي
شاهيناز؛ قومي ياهبلة الست متجوزة كمان ماتحبه المهم هوبحب مين حرام تظلمي الرجل بضنونك
وقفت تنظر لنفسها الفستان حلوى
شاهيناز؛ انت اللي حلوة اوي اي حاجة تلبسها تحليها خرجت
وهي تسأل عن سبب مجيئها
صباح الخير
اهلا وسهلا
تالين؛بهدوء صباح الخير اسفة اني جاي من غيرمعاد
هزت راسها وجلست ولا يهمك اهلابيكي
دارين؛ عن اذنكم
سمر؛ لوسمحتي يا دارين خلي شاهي تعمل لنا فنجان قهوة لمدام تالين
تالين مافيش داعي انا جاي اتكلم معاكي كلمتين ومشيه عارفة انك ميش فاضية وراكي حاجات كثيرة تعمليها
ابتسمت بتمثيل ايوه اصل مافيش وقت زي ما إنت عارفة الفرح بكره اصل ياسين دق قلبها لنطق اسمه منفرد دون للقب المعتادحتى شعرت ان السخونة تخرج من خديها
مستعجل نظرت في ردت فعلها بينمادارين ابتسمت لتصرفها ومضت تخبر شهيناز بطلبها بينما تالين التى تتفحصها سمربترقب كيتمسك بها متلبسة بتسمت بتصنع واردفت تقول ؛
واضح طول عمره مستعجل
نظرت فيها سمر بشر قصدك ايه يامدام
تنهدت تالين وتحدثت بثبات سمر بلاش لعب العيال احنا مابقناش صغيرين نظرت فيها انا اللي بيني بين ياسين
هتفت بشراسة ماكانش فيه حاجة بينكم ولاحيكون
تبسمت لاغاضتها لااكثر انا كنت مراته داواقع مش هتقدري تغيره تاقلمي معاه احسن
نظرت فيها بعنف أنت عارفة ظروف الجواز دي من غير مانجرح في بعض
نظرت في البعيد انسي ياسمر انا ست متجوزة بخاف ربنا
وجاي لحدعندك عشان ابركلك وطلب منك تسامحني على كل اللي فات بعترف اني غلطت في حقك زمان بس والله كنت
قاطعتها لوسمحتي يامادام انت لس كنت بتقولي متجوزة يعني على الاقل احترمي الراجل لمأمنك على عرض وشيل اسمه
انت زمان مغلطتش في حقي انت ظلمتني وذبحتني فوق دكله فضحتني وخلتي سرتي على كل للسان
تالين؛ بندم اناجايه اعتذر يمكن ميش هتصدقني
بس دي احقية ياسمر
انا فعلا ندمت
نفسي اكفر على اللي عاملته نفسي تسامحني نفسي اعوضك على الاذي اللي سببته لك اطلبي اي حاجة
كادت ان تصرخ في وجهها وتخبرها ان تبتعدعنها وتدعها بسلام هذماتريده لكنها تمالكت نفسها والتزمت الصمت
تالين؛بهدوء بجدانا اسفة سامحني ياسمر سامحني والله لحددلوقتي بسأل نفسي انا ازي عملت فيكي كد دا
ميش طبعي ولا تربيتي ولا اخلاقي
اسفة بجدياسمر
نظرت فيها مطولا والماضي الاليم امامها يختلج خاطرها
هتفتبحزن والم يزق نياط قلبها عارفة انك دمرتي حياتي بعملك اللي انت جاي تتاسفي عليه دلوقتي وكانك دستي على ذيل فساتني بغلط تنهدت بحرقة
انت شردتني وخلتني اهرب زي اللي عاملة عملة ميش عارفة انا تعذبت قدإيه وعانيت ايه تحسست جرها انا جرح العمليةتعفن وعمل التهاب حاد كان ممكن اموت فيها ياتري لوحصل كنت حتحسي بندم ولاكنتي هتصومي الكفارة وماهي الدية مقدور عليها
ارجوكي يادكتورة سبني في حالي اوعي تفتكري انه سهل عليا انسي
تالين؛ ابتلعت لعابها بصعوبة عارفة ان الموضوع صعب جدا عليكي بس انا طمعانة في كرم اخلاقك وطبيت قلبك قاطعتها ببتسامة ساخرة اقصدك غابوتي وساذجتي اللي استغلتهم زمان
تالين؛بهدوء ليه بتقولي كداياسمر كل اللي بطلبوانك تعذرني وتحاولي تسامحني
نظرت فيها ثم هتفت بشراسة انت عايزة مني ايه جايه تاني ليه تقلبي عليا المواجعة ميش انت ابتديتي حياتك من جديد وخلاص يعني محتاجة اسمحك ولا
استغفرالله العظيم
عايزة ايه من اخر انا ميش فاضية وراي مية حاجة اعملها
قالت جملتها الاخيرة بعصبية وتوتر اربك تالين
تالين ؛اسفة والله ميش قصدي اضيقك كل اللي انا طلبها تمنحني فرصة اكفر عن ذنبي
تنهدت والله بتعذب كل مابفتكر اللي عملت فيك انت وياسين حدجتها بنظرة ساخطة
فهمتها تالين صدقني ياسمر انا تغيرت ميش بخطط لاي حاجة انا جاية اتمنالكم الخير وتمنى تسمحوني
سمر؛ التي تنهدت بصوت مسموع ياستي ابعدي عنا بس واحنا مسمحينك خلاص لوديريحك ويبعدك عني انا مسمحاك
تالين؛ ببتسامة باهة بتقولي فيها من ورى قلبك
سمر؛ ماهوكل اللي حصلي من وراقلبي الاحمق اللي ميش عايز يتعلم الدرس
لولاقلبي الغبي ماكنش حد استغلني وضحك عليا انا خلاص تعبت ارجوكم سبوني في حالي
مسحت دموعها التي سبقتها انا تعبت والله تعبت نفسي ارتاح هويعني حرام انا بني ادمة زيكم لي حدود وطاقة وانا طاقتي نفذت خلاص
تالين؛ بقلق طب اهدي انا بس كان نفسي نبدأصفحة جديد
قاطعتها باصرار انا عايزة أطوى صفحات الماضي كلهاانا الكراسة اللي عندي انتهت مابقاش فيها صفحة بيضاء ولاحتى سطر اديه لحديخربش فيه
شوفي يامدام تالين لوجايه ونيتك صافية وندمانة اطلبي من ربنا يسمحك لاني انا سمحتك من زمان نفسي انسي كل اللي حصل والله بس صعب
ابتسمت تالين برضي
يعني مسمحاني ياسمر من كل قلبك
وضعت شاهيناز القهوة سمرعمرها محقدت على حد دي زي الملايكة زمان كنا بنقولها ام جناحات من كثرة طيبة قلبها وراحبة صدرها اللي زيها مابيعرفش يتلون اشربي يامدام تالين قهوتك وطلبي من ربنا يسامحك
تالين؛ بدموع عرفة انكم ميش مصدقين اني ندمت نفسي اصلح غلطي والله انا كمان تعذبت اوي اوي ياسمرصدقني عذاب الضمير صعب اوي انا كل ماكانت تحصلي حاجة وحشة اقول ياتري فيه ايه بينك وبين ربنا ياسمر مخلني ادفع تمن ظلمي ليكي
والله كنت بتعذب اوي كل مابغلط فيكي كان ربنا بعقبني
انا يمكن الحاجة الوحيدة اللي معذور فيها وكنت صادقة فيه هي حبي لياسين
هتفت شاهيناز بعنف ماكفاية بقا راعي انك بتتكلمي قدام مراته الحاج عمره مابصلك
ابتسمت بحرقة ولاعمربص لست تانية غيرك ياسمر انت اكيد عمل حاجة حلوى اوي بكفيك ربنا عليها عشان يوهبلك قلب ياسين الطاهر اللي عمره ماتفتح لوحدة قبلك
دارين التي جاءت تحمل فنجانها ولاعمره حيتفتح لحدةغيرها لابعدهاولا قبلها
شوفي ياتالين احنا كلنا عارفين الماضي اللي خلاص راح لحاله يعني احنا ولادالنهارد خلينا نفتح صفحة جديدة مافيهاش لا خطط ولا كره ولا خبث كفاية والله كلنا تعبنا ومحتجين نرتاح
سمر خلي قلب ابيض ياام جناحات بلاش تلوثيه بحقد وكره ياسمر ياسين محتاجه فله زي ماهو
فيه مرة سألت ياسين ياتري ازي قادر تسامح كل اللي اذك ببساطة دي
ابتسم وقال ان الكره وانتقام اسهل بكثير من السماح رغم ان فطرة القلب انه يسامح بس لماتلوث يبقاصعب يقدر ينضف وانا بحاول اخلي قلبي على فطرته نظرت في سمر بمحبة
لما تملي بحب سمر مسابش مساحة لكره وانا عاهدت نفسي مبقاش فيه مشاعرسلبية تزاحم وتلوث القلب لتملي بحبها
تالين؛ ميش بقولك فيه سربينك وبين ربنا عشان يوهبلك حب ياسين
رفعت نظرها فيها بغيرة واضحة بينما شاهيناز همست تقرأ المعوذتين وهي تنظراليها
نفسها تحط الخمس في وشها بس تحرجت وحستها حركة ميش ولابد
ضحكت دارين اوعي تحسدي البنت ياتالين خلي قلبك ابيض الحاج ماأذكيش في حاجة رغم كل الاذي اللي سببتهوله عمره مافكره ياذيكي خذي بالك ياحبيبتي من غضب الحليم
تالين؛بعدان تنفست بصوت مسموع عمري مافاكرت ااذي حد خصوص هو بس صدقني ياسمر حتى مشاعري نحيته تغيرت او بديت ا فهما صح هوكان معاه حق احنا كان لازم نحافظ على نقاء المشاعر الاخوي اللي بنا بس انا طمعت في كل حاجة فخسرت نفسي قبل ماخسره كاخ ربنا يسامحني
انا جاي هنا نفسي تسمحوني كلكم نفسي اشوفكم سعداء فرحانين
الف مبروك ياسمر من كل قلبي بتمنى لكم الخير ويارب يرزقكم الذرية الصالحة ويارب تقبلي الهدية المتواضعة مني انا نفسي تعتبرني زي اختك نظرت فيها داري تشرلهان قبل الهدية مدت يدها تاخذ الهدية بكثير من التردد الواضح
وقفت معلنة عن مغادرتها وقفت سمر وشعور بفوضى عارمة تسيطر على كل افكارها
مدت تالين يدها مبتسمة الف مبروك عليك الحاج ياسين والله تستهليه ظلت تنظر فيها لمدة ثم مدت يدها لها بتردد
شكرا يامدام
تنهدت حاولي تسامحني ياسمر انا محتاجة دوالله
بقلبها الطب نطق لسانها بمنتهى الصدق
صدقني سمحتك بس لس ميش قادر انسى اسفة داميش بايدي
بعدمدة كانت تجلس في سيارة زوجها وهي تبكي
ربت على يدها كداحسن يا ياتالين انت حترتاحي صدقني الندم بداية التوبة وانت عملتي الصح
خلينا نطوي الصفحة دي عشان نتبه لحياتنا وولدنا
نظرت فيه بلهفة يعني انت ميش ندمان انك تجوزتني يا اكرم ولاحاسس بخيبة الامل بعدكل اللي عرفته عني ميش مكسوف ب
اخذيدها وقبلها
انا فخور بيكي
بينما ياسين كان قد اقترب بسيارته من البيت لمحته تالين ابتسمت باريحية ونظرت امامها وشعور براحة يتغلغل لداخل صدرها فقدازاحت هم كبير كان يؤرق راحتها مانها هكذتكون قدتخلصت من ماضيها المقرف وتهديدات احلام وابتزازها غير منتهي ستبداء حياة هادئة خالية من الكذب والخداع ليست مثالية لكنها بداية صحيحة سيكون لها بيت وابناءوعائلة تحبها وتحبهم ويحتوها ستصحح اخطاء الماضي وتكفر على ذنبها بعطف ورعايت هؤلاء الايتام
وصل بسيارته التي ركنها بعيد قليل عن البيت نظر من حوله ليرى سيارة طارق تتوقف خلفه زفر انفاسه وشعور النفورالمتبادل منهما يملؤ المكان ترجل طارق ورائحة الاحتراق تفوح منه لينتبه ان المكان يعج بناس وحركة الغريبة نظرمن حوله فوجد الشارع بل الحارة كلها مزينة الموائدمنصوبة صوب نظره نحوه ليتأكد انه يقيم وليمة
سمع المارة وهم يتهافتون على الطعام بمحبة ويدعون لهذ الرجل الكريم بصحة والبركة والعافية فاضافة لموائدالتي نصبها لاكل وزع قطع اللحم على كل بيوت الحارة
ابتسم بسخرية هويتمت ماهولازم يعمل كد ويشتري دعواتكم مافيش اسها انه يملي بطونكم
ومدخطاه نحوى البيت بينما ابتسم ياسين بسماجة هو لم يكن يوما متباهيا ولم يفعل يوما خير اوقدم صدقة رياء الناس طلما كان كتوما خصوصا في هذه النقطة
نظرالى ذالك المتبجح الذي ينظراليه بسخط هوطرق الباب
لتفتح شاهيناز؛ المتفاجئة زفرت نفسها بعنف وهي تسدالباب في وجهه يابجاحتك يا اخي انت ايه ميش ناوي تعتقنا ياجدع
ماتكنش عايزني مسح الارض بكرمتك ماتتنيل
رفع شفتيه باشمئزاز من تفاهتها من وجهة نظره
بينماهي هتفت بشراسة لومغورتش حلم عليك الحارة
ابتسم بسماجة هتقولي لهم ايه ان شاء الله واحدوجاي يشوف مراته هتمنعيه مثلا
لس زي ماانت ياشاهي فعلا الطبع يغلب التطبع متغيرتيش
تخسرت الحمدالله كانت تنوي غسله في الحارة ونشره ثم مسح الشارع لا الحارة كلها به
خرجت ملك مستعدة لتتابط ذراعه يلابينا ياحبيبي
نظرت فيهم شاهي بمقت بركة
يارب تغوره في ستين دهية سحبته ملك وغادرت تجره مرغما هوالذي جاء يحمل امال حمقاء بين ثناي روحه
نظرفيه ياسين بسخرية وتوجه لاحد الجالسين على المائدة هويبتسم دعاه الرجل بمحبة لمشاركتهم الطعام
ابتسم ياسين بهناء ياعمي متولي كول انت لوعايز حاجة قول
شكره باشارة واكمل اكله
هتفت دارين التي تري المنظر الغريب والفريدبالنسبة لها الله الحاج هيأكل الحارة كلها الناس مبسوطة اوي
شاهيناز؛ الناس هنا طيبة مالهاش احلام غير لقمة طيبة والستر ابتسمت اصل هنا المعيشة تحت الصفر الناس جعانة نفسها الحج بسم الله ماشاء الله جيب لهم اللي عمرهم ماحلم يكله ربنا يحسبها في ميزان حسناته
رجل طيب وحاسس بلي حوليه
اللي ماجبلنا شوية لحم ولاحتى اكل ايه هو نسينا ولا ايه
ابتسمت دارين ؛يعني بذمتك احنا نكل من اكل الصدقة
شاهيناز؛ كل نعم ربنا بينما سمر جلست تتابع تحركاته من خلف الستارة باعجاب فكم هومتواضع وكريم حقا يجلس مع اهل حارتها بكل مودة متنازلا عن مكانته الاجتماعية يساعدفي وضع الطعام يمرح معهم كانه عشا عمره كله بينهم يصافح هذويربت على ظهر ذاك ويطعم الطفل والعاجز بيده يحمل الاطفال بمحبة دون خوف من ان تتسخ ثيابه الغالية الثمن
انه فعلا عظيم بكل تصرفاته حتى تلك التفاصيل الصغيرة لم يهملها ابتسمت بفخر انها سوف ترتبط بشخص مثله صوب نظرة نحوها اربكتها وجعلتها تختفي خلف الستارة مجدد
هتفت دارين بمرح يقتلوني جبنكي يامراة تتسل من خلف ستار قومي انفعلي ثور لاتوجد منطقة وسطة وبين الجنة ونار
اني خيرتك فاختاري رددت معها شاهيناز اني خيرتكي فختاري وهما تصقفان وتتمايلاني اني خيرتك فاختاري مابين الموت على صدري اوفوق دفاتر اشعاري
ضحكت رغم عنها
يافرحت كاظم بيكم لوسمعكم يهعتزل
ودخلت الغرفة
دارين؛ البنت دي نكدية والحاج فرفوش هتنكدعليه
شاهيناز؛ الزفت طارق كان برى والحاج بصل له بصات ماتعجبش يا دارين
دارين ؛سيبك منه هي كم ساعة تبقى في بيته وتحت جناحه تحت حطي سطرتحت الكلمة ميش هيقدر يعمل حاجة والحاج ميش غبي دماغه يوزن بلاد يعني مهما حاول ميش هيعرف يعمل حاجة
تنهدت شهيناز يارب تعدي على خير انا ميش فاهمة حاجة ولا فاهمة دماغه دي بتعمل إزاي
في غرفتها ازاحت الستارة قليل ونظرت في ذلك الذي يقف في الحارة وكأنه احدابنائها يتلقي التبريكات والتهاني يومان وهو
يقدم الاكل والمشروبات ويوزع اللحم على كل
اليوم قرر اهل الحارة الاحتفال به وهورحب بأمر كم هومتواضع وطيب القلب نظرت في ضحكته التي تكادتسمع رنتها داخل صدرها وهي تتنهد رفع راسه لتقع عينه على الحورية التي تحاول ان تلعب لعبة الاختفاء ابتسم هوينظر الى الستارة التي تحركة معلنة عن اختفائها عادبنظره الى الواقفين امامه هويسترق بعض النظرات الخاطفة لتلك النافذة
يعني ياجماعة انا ميش عايز تكلف نفسكم
كفاية فرحتكم بينا
نطق الحاج متولي جارها منذ زمن طويل سمربنتنا يابني وكلنا فرحنين لها انت برضه ابننا احنا نروح الجامع نصلي ونحضر الدرس اللي عامله الشيخ وبعدين يابني تكلفت ايه سارمعه احنا عملكم فرح صغيرة نعبرفيه عن حبنا لكم وعشان تعرف ان سمرغالية علينا انت عارف اننا اهلهانفسنا نفرح بيهاوانت عارف ميش هنقدرحضر الفرح بكره
خاطبه ياسين بمحبة بس انا يشرفني مجيكم ونفسي تجوكلكم
عشان سمر تحس انها وسط اهلها
تبسم الرجل الطيب يابني انت على نياتك تاخذنا فين
اتجهاالى المسجد اين صلو العصر شكر الامام ياسين على مبادرته الطيبة وتكفله بترميم المسجد وفرشه دعى له بخير والسعادة بينما هو ظل محرج من كلماته وتشكراته وهتفات الحاضرين بشكروالدعاء
تحدث باحراج وحياء كل من فضل الله وخيرربنا اللي احنا مجرد امناء عليه الشكر ولحمدلرزاق اللي رزقنا ويكم وانا عند وعدي اي حاجة ماحتاجينها ادوني خبر بس
كل فرد في الحارة محتاجة مساعدة يتصل بي اعتبروني زي ابنكم زي اخوكم
والله نفسي اقدملكم اي حاجة
تفرحكم
اناسايب رقم تلفوني عنواني عند الشخ صبري وعمي الحاج متولي امانة عليكم اي حد فيكم محتاجة مساعدة يتصل وانا هكون في الخدمة
في فيلا شريف
كانت ماغي تنظر لشقيقها الذي اطال الصمت
انت كويس يا فارس
فارس؛ ايوه الحمدالله
ماغي؛ اصلي بقالي ساعة بكلمك وانت مابتردش انا عايزة اشتري هدية لطنط سمر ومحتارة اجبي لها ايه
فارس؛ طنط طيبة اي حاجة تقدمها لها هتكون سعيدة بها تمتم هي ليه ماطلعتش زيها ميش شبها في اي حاجة رغم انها نسخة منها
تحدثت ماغي باحراج ملك ميش وحشة يا فارس يمكن كداحسن هي عمرها محبتك
نظرفيها بصدمة
تلعثمت اقصداقصد طول عمرها شيفاك اقصد بتحبك زي اخوها
فارس؛ الذي اخذ نفسا عميقا ليه مانبهتنيش ياماغي ليه ماقولتيش قبل كد ليه سبتني ابني اوهام واعشش فيها وكبرها ليه خلتني اوصل للمرحلةدي هوانا ميش اخوكي مصلحتي تهمك
كنت جيتي وقولتي كنت لمحتي لي ميش انا اخوكي ياماغي
ليه سبتني اعيش مخدوع
سالت دموعها غصبا عنها
وهي تتحدثت بعدتردد ماكنتش عايزة اجرحك ولا اكون السبب في حزنك
ابتسم بسخرية يعني كدماتجرحتش انا انذبحت ووقف نظرفيها بلوم وعتاب ونصرف وراسه تستوطن فيه فكرة واحدة الكل كان يري مشاعرها المعدومة اتجاه الاهو بدي كاحمق الذي يركد وراء إمرأة ترفضه عزت عليه نفسه ان يرها في ذالك الموقف ياه يافارس انت فعلا تثير الشفقة
نظرت في اثره بحسرة والم غصب عني
انا كنت هقول ايه يافارس والله ماقدرت اقولها وكنت اتمنى ربنا يهديها وتحس بيك وبماشعرك
حرام والله حرام خسارة ياملك بكره تندمي فارس مايستهلش منك كدا وعمرك ماتلاقي حديحبك زيه
رن هاتفها يعلن وصول رسالة من خطيبها مسحت دموعها وبتسمت بتردد لتفتحها وتقراها
ازيك ياروحي وحشتني اوي ماما وبابا وصلو وبيسلم عليكي ممكن نجي نشوف القمر والقمرمشغول مع عمته
كتبت سلام عليكم حمدالله على السلامة بلغهم سلامي
اسفة يامجد ماما عند طنط سمر وانا كمان رايحة على هناك اصل اهل الحارة اصرو يعمل فرح بسيط لطنط عشان هم ميش هيقدر يحضر الفرح بكره
بينمافارس كان يقف في الشرفة ينظر لبعيد هويتذكر دخولها تتابط ذراعه اغمض عينه سائلا ليه كدا ياملك ليه
بينما ملك كانت تعود مع طارق في المساء على الاضائة التي تملئ الشارع وسخب الاغاني الشعبية التي تتردد بصوت عالي
ابتسم ساخرا هويصف السيارة ياترى فرح مين المرة دي
نظرت من حولها لتنظر اليه بتفحص ماهي باينة فرح الحاج ياسين و سمر
نظرفيها بصدمة وكان ملك الموت زاره ماقولتش من الصبح ليه
نظرت فيه بسخط هوانا عرفت اتلم عليك ولا اشوفك ياطارق من ساعة ما اخذتني وسبتني مشفتكش الامن كم دقيقة
اغمض عينه يكافح لكبت مشاعره التي بدأت تطفولسطح ميش سايبك مع فريق كامل تحت امرك تجهزي لفرح اعملك ايه يعني اسيب شغلي وافضل جنبك اتعبد في محرابك انا ميش فاضي لعب العيال داكمان ازي ماتقوليش حاجة مهمة زي دي بدي منفعلا جدا
ملك؛ بعصبية ايه المهم في الحكاية يادكتور
تقدم احد ابناء الحارة بمودة هويجهل القصة كاملة السلام عليكم اتفضل يا استاذ تشرفنا على النصية القهوة اصلنا عملين فرح صغيرة لبنت حارتنا بنفرق ملبس وشربات
حدجه طارق بنظرات شيراز وهتف في ملك بعصبية نازل ولاغيرتي رايك
فتحت الباب ونزلت بينما هو ادار محرك سيارته وتحرك بسرعة رهيبة افزعت الشاب
حاسب يا استاذ
هوماله داعنك ما اكلت
مين دياست ملك اخذت نفسا عميق خطيبي اوتقدرتقول جوزي ونصرفت
ضرب كف يديه سبحان الله عيلة عجيبة كل حاجة عندهم سهلة وبسيطة نظرفي خطها مزة زيها تعلق الباشا حظوظ ونصرف الى حيث اللمة والناس الملينة طيبة حب هويرقص على انغام الشعبية
بداخل كانت سهام تتمايل مع شاهي
دارين ؛ لس رقصك حلوى ياشاهي
بتقولي للي الغدروف والفقرات ماعرفش ايه
ماتقومي ياسمر تهز وسطك كدا
فزعت من الفكرة وهي تنظراليها بذعر ايه اللي بتقوليه يا دارين حرام كمان انا حلف يامين
لوت شدقها وهي تنظرلها بحاجب مرفوع حرام ايه ياحاجة سمر هتعمليهم عليا كمان صومي كفارة عادي رقصت حواجبها بكره الحج يس يطلب منك
هتفت بتبرير الحاج راجل محترم ميش بتاع المصخرة دي انا وثقة فانه عمره مايطلب حاجة زي كدا
صرخت شاهي الواقفة اماما النافذة تعالو الحاج وشريف بيرقصو بعصا
نظرت فيها دارين بتفحص وقامت لتنظر طول عمل واد مز شقي زمان البنات هتموت عليه
نظرت سمرنحوها وقامت لتنظم الى هن وهي تتذكر نفس الرقصة منذ سنوات التاريخ يعيد نفسه لكن المشاعرمختلفة الان بداخلها نار تستعرتود الخروج مسرعة وجره الى الداخل حتى لاتراه عيون نسوت الحارة
شاهناز،لله عليك ياشريف لس موززز انا خايفة وحد تلف عليه وتخطفو مني بقولك ايه ياسمر تجي نخرج نجرهم لجوي الوحدة ميش مامن عليه هوجنبها
دخلت مليكة ومن وراَها نسرين وطفلتها المتانقة معهم شيماء التي بمجرد ان راتها هرولت نحوها تحتضنها نظرت نسرين ومليكة في بعضعهما باستغراب
شاهيناز؛ شوشو حبيبة قلبي معرفة قديمة همست لها تعرفيهم منين
وسعت عيونها ذات لون الكهرمان بصدمة شاهي حبيبتي بتتكلمي بجدميش مصدقاني زي ابنك
بينماقطعت مليكة المسافة بينها وبين سمر بخطى متسارعة معبرة عن مدي فرحتها وحشتني ياسمر ضمت سمر وهي تشعربانشراح داخل صدرها فلطالما كانت مرحبة مساندة لعلاقتها بالحاج ارادت شكرها على موقفها بجانبها باستمرار
هتفت مليكة وهي في حضنها مبروك ياسمر الف الف مبروك اخير الحاج يس هتقر عينه ويرتاح عارفة ياسمرطول عمري نفسي بتمنى اشوف فرح بلدي وفي حتة شعبية واواو عارفة يادودي شوفت الحاج بيرقص
تصدقي قالتها بانبهارشديد
دارين؛ طب شيلي النقاب وانت عمل زي مخيم اللاجئين وتعالي شوفي ابن الصاوى هويتنطط زي النمر دهيجيب ننبروان اول ماينزل الفيديو
بربشت باهدابها إوعي تنزليه يادودي اخصمك والله انا مصدقت اعتزل سوشيال ميديا
نظرت وعيونها تشع حب الله هوانا فعلا متجوزة القمر دا نظرت في شكلها بعدم رضي والله مجاهد ربنا يتقبل منه
ضربتها دارين على قفها يابت اجمدي شوية كل السنين دي لس ماشبعتيش منه هتفت بعشق بذمتك هوالعسل دايتشبع منه مربي مربي يالههوي اكيد كلهن ببيبص عليه
ضحكت سهام كلهن حلوى اللغة دي احمدي ربنا ان الحاج طلب تكون ميش مختلطة وحددها الوقت كمان
رمشت هم هنا بيعملها مختلط يعني فيه رقاصة بتعمل زفة
ضحكت سهام اه وبيذبح عجول كمان
تحدثت بانبهار الحاج ذبح عجل الصبح
دارين؛ بفخربنفسه قدام بيت سمر وزع لحمة على كل اهل الحتة ودعوله في الجامع حاجة اوفركد جوى ميش هقدراوصفه لك يالوكة بخليك تحسي بالفة وطيبة وان الدنيا لس بخير عارفة اليومين اللي قعتدهم هنا حسيت بنشراح وان طاقتي الاجابية تجدت تفرجي على ابن شاهين هوبيتنطط زي القرد رشاقة مبهرة زمت شفتيها بغضب ابن صقر يتقال عليه قرد
لوت شدقها اتنيلي تحدثت بحنين عصام وحشني اوي ماعرفش ليه تاخر كدا ميش عاويده
مليكة؛ بجدية ماهومشاغله كثرة يادودي وطبيعي يبقا ميش فاضي
مايكنش لفت عليه مزة من اسوان الصراحة يادودي الرجل كل مابيكبر بيحلو بيزداد وقار وشباب خصوص انه مركزه بقاحساس وكل يوم بيترقا محافظ على للياقته
لوحت بيدها خليك في معشوق الجماهيرتبعك بس
عمتك عمتك عمل حسابه عماله عمل مخليه مابيقدرش يتلفت لايمين ولاشمال مشياه مسطر كد على السراط
ضحكت هما يدندني الاغنية التي تذكرها معا ويتمايلان بينما سمر احتقنت عيونها بدموع وهي تتذكر مأساتها وذالك اليوم المشؤم الذي كاد ان يؤدي بحياة احدهمااغمضت عينها وهي تتذكر ذالك الحادث
ابتسمت بتصنع وهي تراهن يتمايلنا
بينما طارق كان قدعادبه شيطانه الى الحارة التي لم تتغيركثير هويحفظ تضاريسها طالما صال وجال فيها
ووقف في مكان ليس ببعيد حيث يتسنى له ان يره وهولايلمح حتى ظله نظرفيه بكره ووسوس له شيطانه بأسوء الافكار رقصت الفكرة في مخيلته بان يقتله ويرتاح منه كان هدفا سهلا وفي متناول مرماه فلقدتدرب منذ سنوات على الرماية ببراعة حتى ان مدربه اكد انه سيكون له مسقبل زاهراذ عمل قناصا ضحك في تلك اللحظة من كلماته الانجليزية وهويذمه ويذم تفكيره الارهابي وماديتهم التي قتلت الانسانية بداخله الان يكاد يشكره على مدحه الذي لم يفهم سببه لعله ساعتها فكر في ضمه الى احد العصابات والاستفادة منه
سلط عيونه وسلاحه على هدفه السعيد الذي يجلس بوقاره المعهود وقلبه يتراقص سعادة كل تفكيره في معشوقة قلبه التي غدا ستكون بين يديه سيعلن عشقه المعلن منذسنوت سيخبرها انه يحيبها بل متيم بعشقها
ربما سقراءلها دواوين من شعر الغزل ولن تكفي لوصف حرف واحا من عشقه لها
سيخبرها انها تحفته وتساوي الف الف النجمات انها ملاكه الحارس انهاكل ماتمني من هذه الدنيا انها دعوته الخالصة الملحة التي طلب الله ان يهبهاله مرار وتكرار انها عشقه الازلي الذي لايزول تنهدبهيام هويرى الوقت يمر ببطئ تمن ان ياتي الغد بسرعه وجمعهماالله تحت سقف واحد حيث اقسم انه لن يفعل شيئ غير اسعادهاواسعادها فقط اجل سينسها كل احزانهاوالامها سيجعلها ملكة كيف لا وهي تملك عقله وقلبه وروحه قلبه الذ ي منذ راها عشقها في البعد وفي القرب لسنوات طويلة وهويتلظي بعشقها وتحرقه نارشوق مع ذالك كل ثانية يزداد تيها في بحرعشقها تنهدهوينظر لبيتها بهيام مسدعمرعلى كتفه بينما ابتسم عاصم بخبث الذي جلس قباله هانت ياحاج هي كم ساعة زمن وتنال المراد
زم شفتيه كي لاتنفلت ابتسامته واشاح بنظره بعيدعنه ليقع على زاوية التي يختبؤ فيها طارق صدفة لااكثر نظرفي الزاوية المظلمة باهتمام لايعرف له سبب ليستغفر الله وهويقطب بين حاجبيه طالب ان يقي الله الناس ظلمت المكان وظلمة القبر وان ينير القلب بحبه ونور رحمته
طارق الذي تنهد بتعب هويخفض سلاحه بعدان استغفر ربه كيف تمكن الشيطان منه عاديستغفر هويشيح بنظره بعيد عن ياسين الذي كان ضحكاته تثير جنونه وتدفعه لقتله للحظة جنح الى جنونه وعاد الشيطان يوسوس له ويزين له فعلته مثلما زينها منذملاين السنين لابن ادام قابيل
لكنه عادلعدول هويستغفر ربه مراروتكرار
هويجديد تمتدلكتفه لم تكن غير يد الشيخ تدعوه لانضمام الي الفرح
نظرفيه طارق
تحدث الرجل بكلمات طيبة مادمت بتستغفر لس في قلبك خير وخيركثير كمان
مالك يابني شايل همها على كتافك وانت لك رب كريم بيدبر الكون بحاله برحمته
وانت جزء بسيط من الكون دا ورحمت شملت كل حاجة يعني انت اللي ميش حتشملك
نظرفيه طارق هويبتلع لعابه لايعرف مالذي حدث له اومالذي اصابه
ايعقل ان يكون قدجن
خلي ثقتك في ربنا كبيرة واحسن الضن بالله
لواحسنت الضن بيه حيدك فوق اللي انت عايز
نظرفيه كانه يريد ان يؤكد ماقاله
ابتسم الشخ بوقار ومحبة
بكره انت كمان تفرح والناس تفرحلك
طارق؛ ماعتقدش يامولانا نظرفي بيتها الذي زينه الجيران بثوب الفرح
انا الفرح هجرني وطير ولف على غيري واليمامة اللبيضاء اللي كانت تحت جناحي انا خسرتها لماحطتها تحت مخالبي معرفت احافظ عليها ولا احميها انا خليت مخالبي تغرس في لحمها انا ضيعتها وضعت معها لاعارف ارجعها ولا عارف انسها
استغفر ربك ياابني ربنا ميش رايدلك الخير فيها اكيدربنا شايف الخير في بعدكم
فبلاش تظلم نفسك اوتظلم غيرك بكره ربنا يعوض عليك
ربط على كتفه الرزق حي انت بس قول يارب
اكيد مخبيلك عوض كبير قوي
اكيد خير اي حاجة تجي من عندالكريم تقبى خير
كل خيرياابني كل خير
طارق؛ حدفينا ماكنش يستاهل التاني نظرفي ياسين بغل
هتف بشراسة وبصوت منخفظ داكان مكاني زي اخذه ازي ولا انا مسهلهاش عندهذه النقطة ذعر طارق ونظرفي ياسين بعيون حمراءكدم
هتف الشيخ بحنان مالك يابني هوانت تعرف الحج باين عليك ميش من هنا
اكيد من معرف روح يابني برك له وتمنى له الخير الرجل جدع وابن حلال مصفي
ربنا يابرك له خذحاجة شبه سبحان الله الطيبون لطيبات والبنت من يوم مارجعت للحارة وهي سمعتها زي الذهب الصافي ربنا يبارك لهم ويرزقهم الخلف الصالح قول يارب يابني عشان يبقالك المثل كاديغمى عليه فهذاماينقصه ان يتمنى لغريمه السعادة والخلف الصالح كمان
اخفى سلاحه تحت ثناي ثيابه غادر في صمت استغرب الشيخ تصرفه هزراسه بياس ودعى له بالهداية
بينما طارق وصل لسيارته وصراع في داخله يزداد حدة وصوت ضميره الذي يئنبه وعقله الذي يصرخ بصدمة مما وصل اليه
عايزتودي نفسك في داهية ياطارق عايز ترتكب اثم عظيم وتخش النار ليه عملك ايه ما انت اللي سبتها له يعني هوخطفها منك
ضرب راسه بمقود ندما على حاله وعادلهذيانه ماهوانا رجعت عشانها سبت كل حاجة ورجعت لها
بك قهرا هوانا جيت متاخر كدليه ليه تاخرت ياطارق ليه ليه
بينما على الطرف الاخر كانت السعادة تلفه بجناحيها بعدمدة استاذن وهويلقي نظرة خاطفة لتلك النافذة على جنته تطل ولوبصدفة
ربط على كتفه عمر يلا ياحاج
نظر عاصم بخبث هو يضغط على زرهاتفه لياتيه الرد من جنيته التي لاتريدان تكبر همس الحاج واقف نفذي رفعت الستارة النافذة التي دفعتهالتقف امامها بحيلة بسيطة
لتضهر امامه من خلف النافذة
هتف عاصم وهويمر امامه غغظ البصرياحاج احنا في منطقة شعبية والله مالينا دية
ابتسم هوبوله لتلك الثواني التي خطفها ك البرق قبل ان تاتي شاهي مسرعة تعنف سمر ومليكة معا وتسحب الستارة مجدد
انشرح قلبه مع تنهيدة ومضي
هتف عاصم افتكراني بعمل معاك خير ابقى ادعي لي
ابتسم بصدق عمري مانسيتك في دعوتي ياعاصم
ابتسم عاصم بمحبة وربت على كتفه
فاكر ياياسين كانها حصلت امبارح
دمحمد بقى اب لاربعة عيال
محمدثلاثة بس يا عاصم بتفتري عليا
عمر؛ دبيتكلم بجد هواساسا ميش ميش عارف عددعياله
رفع حاجبه ليه شيفني ايه انت مقموص كدليه من ساعة ماعرفت ان مليكة حامل بتؤم
محمد؛ بصدمة وفرحة تاني على كداحتدخل عالم غنيس بسم الله ماشءالله انا كان نفسي سهام تخلف تؤم بس ربنا ماردش
ضحك بفخر دي هندسة مالكش فيها الحمدالله الانتاج وفير والجودة عاليه عقبالك ياحاج
ابتسم بسعادة وهوالذي لم يفكر في الامر مطلقا كل ماتمناه هوهي هي وفقط لكن اكيد سيكون الامر رائعا جدا حين يتم الله عليه نعمته بطفل منها طفل يختلط فيه دمهما وعشقه وكم ستكون جميلة لوكانت طفلة شبهها زادت بسمته اتساعا وهو يتصور صورة مصغرة عنها بين يديه
عمر؛ ميش عارف امتى تعقل
عاصم؛ ليه شايفني مجنون بلاش تعكنن علينا انا في ساعة صفا وهدوء كمان فرحان بحج يس اللي اخير هيكمل دينه الاقولي ياحاج ازي رضيت تعمل فرح على مرتين ميش كنت رافضة الفكرة بتقول الواحد يروح يتصدق بتمنه احسن من انه يبدأاول لليلة في حياته بكم من المعاصي ولا عشان خاطر السندرلا مستعد تدخل النار
هزياسين راسه من تبجحه
في غرفة ملك
كانت ماغي تجلس معها تطلب منها ان تخرج لتجلس معه ولولبعض الدقائق
ملك؛ ماهي زي ماشوفتي ميش فارق معها تنهدت بحزن ماعدتش اهمها وكانها ماصدقت لقت فرصة وتخلصت مني
ماغي؛ بتردديعني اللي عملتيه ياملك ميش شوية ولحددلوقت واقفة قصدها وبتتحديها
بكل وقاحة متزعليش مني ياملك انا ميش قصدي احكم عليكي بس اللي بتعمليه صعب علينا كلنا نظرت فيها انت بتجرحي الكل ميش عاملةحساب لحد من جهة تانية طنط سمر من حقها تتجووز وتشوف حياتها مادم انت قررت ت
قاطعتها بشراسة يعني عند ميش اكثر طول الوقت اللي فات مافكرتش في الموضوع لما انا تخطبت فجأة كداطق في نفوخ تتجوز
من مين من الحاج
واخذالحاج ياسين كبري عند فيا ميش اكثر
هي دي ام عايزني اسامحها
نظرت فيها ماغي بدهشة ماذ تقصد بكلماتها مالذي تهرتل به هذه الحمقاء من المذنب من يطلب السماح من من
نظرت فيها ملك ولنظراتها لتستفيق وتتوقف عندهذا الحد وهي تستعيد وعيها
غيرت دفة الحديث محاولة تشتيت فكر ماغي هي طنط شاهي هي اللي عزمت الممرضة ايها
ابتسمت بسخرية ماتكنش عايزة تغضني وفكراني هغير من وحدة زي دي
نظرت فيها بعدم رضى على فكرة ماما اتفجأة زينا بوجود شيماء هي جات مع طنط نسرين لانها اخت الدكتور عمر هي ميش ممرضة دي دكتورة اطفال
انا حاس انها كويسة مرحة كيوت تحدثت بخبث جديد عليها لكن لس بدافع اثارة غيرتهابل بافع حب شقيقها فارس منجذب ليها
نظرت فيها بتقيم ثم تحدثت بغيرة ممزوجة بتعالي اهوتبقوتلم الشمل ميش غريبة ياماغي هولحق ينسي حبه لي بسرعة دي على اساس انه حب افلاطوني من اجيال اعادت خصلات شعرها بغرور وثقة في امكانياتها كانثى
تحدثت تلك بحياء ماهواللي عملتيه فيه ميش شوية ياملك انت ذبحتيه
تحدثت بلامبالات يعني انا كنت طلبت منه يحبني هواللي بيموت فيا بمزاجه محدش طلب منه كمان انا ماوعدتوش بحاجة ولافاكرة اني عشمته وخليت بيه
تنهدت انا بحبك ياملك ميش عايزة اخسرك بس بلاش نبرتك دي ماتنسيش ان اللي بتتكلم عنه يبقى اخوي اللي هوفي قلبي زي بابا
ايوه انت ماطلبتيش منه بس برضة ماحولتيش توقف عندحده عني الموضوع كان عاجبك وكنت بتزرعي جواه الامل وداكبر وابشع من انك توعديه انت كنت بستنزفي عواطفه تزرعي جواه اوهام وتسبيه يكبرها وعيش فيها انت عيتيه في كذبه جميلة وبعدين صحتيه على
ضحكت بقوة ساخرة وهي ترددبسخرية ليه تصحني في عز الجنة على نار ودموع كنت تسبني شوية اعيش مخدوع
زفرت انفاسها بعنف انا ميش بهزر ياملك كفاية استهتار صدقني انا بحاول ماخصركيش بس الظاهر انك ناويه تخسري الكل وخرجت مغتاضة لوحت بيدها وحدة معقدة هتفضلي طول عمرك مريضة اهوبقالك طبيب نفسي سبيسال بدل ماكل مرة تلفي على حد
تنهدت بيأس هوانا امتى تحولت كدا

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *