روايات

رواية كان حبا الفصل الحادي والثمانون 81 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الحادي والثمانون 81 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الحادي والثمانون

رواية كان حبا الجزء الحادي والثمانون

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الحادية والثمانون

سمر 💖💖👰🏻ياسين
جمعت كل قوتها وقررت ان تمزق هذ الصمت ان تمزق عبائة التردد وتزيح وشاح الخجل قليل وهي تتذكر كلمات دارين التى القتها عليها كتعوذة سحرية
بدت كمن يتعلم تهجية الحروف
ف ي ه ع ع عرض نظرفيها بهتمام وقلبه يكاد يصل الى حنجرته يترصدفقط حركة شفتيها وكل خلية متحفزة تريد سماع المزيد
مسحت حبات العرق المتدحرجة على جبينه بيدمرتجفة وبتلعت لعابها الجاف وهي تعيد الجملة فيه عرض انت عرضته عليا من
سكتت تبحث عن الحروف
شجعها باشارة ان تواصل رغم دقات قلبه المستنفر زادتوتره وجلدته لضنون مع ذالك ادعي الثبات واعطها اشارة لتكمل
دعت الله ان يرحمها من هذا الشعور المخزي للحظة حسمت امرها وقررت ان تستجيب لنداء الكرامة والحياء وتفز هاربة من امامه
لكن قلبها نهرها حشدت الكلمات بداخل جوفها وجاءت لتخرجها لم تستطع التزمت الصمت وعيونها ترتجف حدقتيها وعرق يتصبب من جبينها بللت شفتيها لتي جفت هويراقبها بقلب يكاد ينفجر من تسازع نبضاته
صمتت
بدت له المدة دهور لاتتهي
زادخوفه وتوتره تسابقت ضنونه لتصل الى قمة عقله تتدافع بقوة تكاد تخرج عن سيطرته
تنهد تنهيدة طويلة
احست بتوتره من حركاته وانفاسه اضافت بكل ماؤتيت من قوة من ١١ سنةكنت عرضت عليا طلب
صمتت وهي تنظراليه ثم ابعدت نظرها لارض جاءت لتبتلع لعابها لم تجد غير الجفاف وطعم المرارة تتجرعها بعد موقف ملك المخزي
اخذت نفسا عميقا
بنما هويراقبها بترقب وحذر شديد وقلبه في صدره يعلو ينخفض يعلن عن حالة الطوارء التي وصل اليها بكاد استطاع الجلوس في مكانه
اكملت وعينها في الارض والحرارة تتصاعد الى كل خلية في جسدها لتزداد التهاب وجنتيها وكان الدماء استقرت في وجهها الذي استبغ باللون الاحمر القاتم وعيون المغمضة
لتهمس من ١١ سنة طلبت
ياتري لس طلبك قائم ياحاج
صمت سكن المكان مع تزايد نبضات تلك القلوب العاشقة
نظر فيها بلافهم وكان البلاهة والعته الغباءوالسجذاجة وفقدان الادراك ووعي والاهلية كلهم تبلورو في بوتقة عقله ليتوقف عن الادراك وفهم وعن العمل نهائي
هتف ببلاهة 🙃واضحة ميش فاهم
ابتلعت لعابها بصدمة والخجل يحتلها احتلال
كادت تنفجر في موجة من الدموع اشفاقا وحياء وخجلا
فقط شعرت انها تنصهر خانتها العبارة الفارة منه وهمست بحذر شديد وهي تفرك يديها بقوة من حجم التوتر الذي تعيشه
لوطلب لس يعني ابتلعت لعابها
انا موافقة
فزواقفا وقوائمه ترتعد 😍يستندعلى حافة المكتب بيده لمرتجفتين وقلبه يكاد بسكتة كالتي اصابت بها عقله الذي بكاد وصلت له المعلومة بشكل مشوش ليهتف كمجنون
تتجوزني ياسمر ن😍👰🏻
هتف بجنون وباعلى صوته حتى افزعها
تتجوزني ياسمر
لم تستطع حتى الرفع نظرها
هتف بجنون لا دميش سؤال
انا هتجوزك ياسمر
خرساجدا يحمدربه في سجدة شكر تساوي الدنيا ومافيها تدمعت عيونها بسعادة هل تعني له كل هذا
وقف بعد الشكر والحمد والثناء
بحبك ياجنتي
انا هتجوزك النهارد
فتحت فمها 😃😄بصدمة جلس هو يبتسم كمجنون اخذ هاتفه بسرعة وارتباك اتصل بشريف
الو شريف انا عايز اتجوز سمر
وسعت عينها نظر اليها حالا ياشريف انا جاي لشقتكم معايا المأذون
نظرت فيه بعدم استعاب لمايقول اغلق وطلب عاصم الوعاصم هاتلي مأذون وتعالى انا هتجوز سمر رمشت بعيونها بذهول بدي لها مجنون ١٠٠%
أغلق دون ان يعطي فرصة لعاصم المصدوم
ليتصل بعمر عمر انا هتجوز سمر تعالى لشقتها والله بتكلم بجد نص ساعة نص ساعة ايه هي ربع ساعة وتكون هناك
اغلق الهاتف ومزامير قلبه تعزف ليتصل بسلوى حبيبتي ماما روحي عندي لك خبره بمليون لا بمال قارون كله
هتجوز سمر النهاردة
وقفت سلوى بصدمة بجد
ضحك كمجنون أيو
سلوى; احلف
والله والله والله نظرفيها هتجوزها نظر فيها النهارد
لادلوقتي
ماما تعالي على شقتها حالا
واغلق اخذهاتفه ليعيد الاتصال وقفت ترتجف بحياء لوسمحت ياحاج كفاية
لولووسمحت نتكلم
هتف هويقف اعملها يسمرميش ضامن نفسي ميش عايز اغلط الغلطة مرتن
انا عايزك حلالي بلاش تخلني اغضب ربنا اكثر من كدا انا خلاص ميش قادر اصبر اكثر من كدا
فتحت دارين الباب ليتصمر مكانهما
ابتسمت بخبث انا جيت في احسن لحظة هتفت اللحظة الحاسمة
صح ضحك باعلى صوته
هتفت سامعة صوتك من برة
هتف بسعادة كنت هتصل بيكي دلوقتي نظرفيها هي اللي لمنعتني
ضيقت عينها بخبث وهي تقترب
قول ياحاج
هتف هويقترب منها هتجوز سمر النهاردة يادودي
وسعت عينها ببلاهة😃 مسمعتش
ضحك بسخب هي تحترق خجلا لتحمل حقيبتها وتقرر الهروب من هذ المجنون
زغردت دارين مرات متتالية بينماهي فرت هاربة
ضمته دارين بسعادة مبروك ياياسين مبروك انت ميش عارفة انا سعيد قدايه عانقها بمحبة انا ميش لس ميش مصدق
فقط ظل يبتسم هوينظر الى هروبها
اخير ياحاج اخيرا
اروح ألحقها بنت اللذيذة وخرجت
بينما هو نظر في البعيد بسعادة عاد ادراجه الى مكتبه وجلس يحمدالله بسعادة لا يصدق ان كل هذا حقيقة اخذ هاتفه ومقتنايته وخرج مسرعا وجد
امل تقف بصدمة مما سمعته ضحك بقوة على منظرها هتف بمرح انا هتجوز سمر بركي لي يامدام امل
مبروك ياحاج برفاه وبالنين
ضحك الله يامدام امل اخير
اصرفي نفسك مكافئة وكمان لكل الموظفين في الشركة
في الاسفل وصلت دارين وامسكتها وهي تعانقها اخير اخير ياسمر بوزتم اعصابي انا خلاص كنت هيأس منكم
يابنتي مالك
عضت على شفتيها بحرج هوانا عملت كد فعلا سحبتها وركبت السيارة خلينا نوصل قبل الحاج العاشق مايصل اهونجهز اي حاجة على السريع
سمر؛ هوبيتكلم بجد يعني انا صاحية يادرين دميش حلم
ضحكت لا حلم وحتصحي منه
انطلقت بها اخذت سمعت الهاتف الخاص بها واتصلت بشاهي اهل ياشاهي ازيك ياروحي
يابنت استني عليا اتكلم اول عندي لك خبره بمليون جنيه ولا اقولك بلاش مليون شهرين جلسات تدليك وسنفرة على حسابك
هتفت ياستي قولي وانا اعملك سة شهور ولا اقولك سنة بس قولي عملتي ايه كلمتها
نظرت في سمر ضحكت
كلمتها
شاهيناز؛ ايوه واقتنعت
دارين؛ لااقتنعت ايه دي نفذت على طول
صرخت شاهيناز واواو بجد احلفي
ضحكت وهي تنظر لسمرالتي بدت في عالم اخر
الحاج هيكتب عليها النهارد
شاهيناز بصدمة النهاردة
ضحكت لادلوقتي
دلوقتي دلوقتي
ضحكت على صدمتها يلا انشري الخبر ميش الجواز اشهار خلي القاهرة كلها لا القاهرة ايه مصر كلها تعرف تحتفل
شاهيناز مصر ودوال المجاورة العالم العربي كلها
انتي فين
دارين؛ طلع انا وسمر على شقتها المجنون مجهز المأذون والشهود وكل حاجة نتقابل هناك
شاهيناز؛ ماسفت السكة طب ادهالي يادرين ابرك لها ابتسمت وهي تعطيها السماعة شاهي عايز ةتباركلك
اخذت السماعة وهي شاردة كمن يجلس على احد الغيمات القطنية
مبروك ياسمر مبروك ياقلبي
سمر؛ هوبجد
بعد مدة كان الجميع مجتمعين في بيتها تملئهم الفرحة والسعادة ترفرف بجناحيها
هتف عاصم بتسلية يعني اللي صبرك السنين دي كلها ميش قادر يصبرك يومين نجهز للموضوع تجبنا على ملاوشنا كد
ابتسم اكثر حتى بدي كابله ميش بيقول خير البر عاجله ناجل ليه محنا جاهزين
نظر فيه عاصم بشك ميش متاكد
عمر يابني سيبه انت مالك انت تشهد وخلاص
همس مايكونش شارب حاجة الرجل ميش طبيعي كمان فيه ايه لواجل لبكره اويوم الخميس يعني هي هتهرب نظرفيه ياسين بنظرات نارية
المرة دي اموتك ياعاصم
صدم عاصم من رده وظل ينظر فيه
جاء شريف مبتسما يسير بخطي متأنقة
هتف ياسين جبت البطاقة اديها مولنا
كتم عاصم ضحكته ضربه عمر بمرفقه تنحنح شريف احمم اه جبتها بس لاسف البطاقة صلاحيتها منتهية
ياسين؛ ميش مهم
المأذن ميش مهم ازي ياابني مين يضمن لي انها ميش ميت هي كمان زمجر ياسين فيه بغيظ
استغفر الله العظيم ماهي موجودة يا مولانا يعني هنكذب عليك
المأذون؛ الثقة في الوثيقة والحق مابيزعلش القانون قانون هويقف جهز اوراقك وانا في الخدمة هي كم يوم تطلع لها بطاقة جديدة
ياسين؛ بصدمة كم يوم ايه انا لازم اكتب عليها دلوقتي اتصرف اتصرف ياشريف شفلك حل
نظر اليه عاصم وعمر بصدمة
شريف ؛ ياحاج اللي صبرك ١١سنة يصبرك كم يوم
زفرانفاسه
هات الي وثيقة ياشريف اي بطاقة خلينا نخلص لوسمحت
المأذون؛ اييه اي بطاقة ياجدع ماتجيب بطاقة التموين احسن
سلام عليكم
هتف ياسين خليك يامولنا لوسمحت اخذ نفسا عميقا يارب
المأذون ؛ بمحبة يابني ميش هيجري حاجة
ابتسم شريف بخبث خالص ياحاج هي كم يوم وطلع لها
قاطعه ياسين
يعني ميش ممكن نعمل كتب الكتاب دلوقتي يامولانا انا اوعدك اجبلك صورة من بطاقة بكره بكثيرة
نظرفيه المأذون؛ بحيرة وشفقة معملتهاش قبل كد بس ربنا يستر
ياسين؛ بسعادة اطمن يامولانا وتوكل على الله
اخذ البطاقة من شريف اكتب يامولان
امرنا الله نكتب
ابتسم شريف على فكرة ياحاج هي فضلها اسبوعين وصلاحتها تنتهي
نظرفيه ياسين بلوم
والله دي فكرة الست هانم عمتك وانا عبد مأمور ماهولازم اتاكد من نوياك ياحاج
المأذون؛ ربنا يهديكم المهم اننا في السليم يبقا خذ بالك ياابني من مقالب الوعرة دي مين وكيل العروسة
شريف؛ انا اخوها واعطاه البطاقة وكذلك فعلا كل من عمر وعاصم
المأذون؛ بعد ان قام بتدوين المعلومات بدأفي الاجراءات عايزين موافقة واسمعها بنفسي
دشرع ربنا
ابتسم ياسين بسعادة اكيد يامولانا تروح عندها
شريف ؛اجبها تسمع موافقتها احسن
ياسين؛ بسرعة ياشريف عشان مولان يسرع في اجراءت التوثيق
نظر فيه عمر وعاصم وفي لهفته
تدحرجت عيون ماجدة له باستغراب كيف تحول من رفض فكرة الزواج الى اللهفة مجنونة
بينما بداخل كانت سلوى تلبسها العقد
انا فضلت محتفظة بشبكة دي لاني كنت وثقة ان ربنا هيجمعكم واليوم دمهما تاخر جاي
تنهدت اخير ياسين هيرتاح قبلتها بمحبة وحتضنتها أنا من النهارد ممتك ياسمر اوعي تفتكري انك وحيدة كلنا هنا بنحبك
دوت زغردوة قوية من شاهي ودارين
شهيناز قمر ياخوتي قمر الفستان يجنن هيأكل حتة منك
تبسمت بخجل وهي تمرريدها على الفستان بس ميش ضيق شوية
دارين؛ يابنتي لاضيق ولا حاجة ميش فستان للمحجبات خلاص يبقا جميل محترم وعديها الله يرضي عليك
طرق شريف الباب ناد على
شاهيناز
خرجت مسرعة فيه إيه يا شريف
المأذون عايز يسمع موافقة العروسة تطلع ولا يجي هنا
نظرت في سمر
نظرت سمر في سلوى كأنها تنتظر رآيها
ابتسمت بمحبة خليه يجي يسمع الموافقة هنا يا استاذ شريف
شاهيناز سمعت يا استاذ شريف
هزراسه وانصرف
دارين احسن لوالحاج شافك كداهيغمي عليه ميش بعيد يرتكب جناية
هوشايفك طالع كد زي قمر في لليلة تمامه
طرق الباب شريف مسأذننا
المأذون مستني يسمع موافقتك ياسمر
فتحت شاهيناز ببتسامة عريضة
اتفضل يمولانا نظرت بصدمة لذالك الواقف خلفه يبتسم بسعادة لايمكن وصفها تننح شريف الحاج مصر يسمعها بنفسه
هتفت دارين؛ بسعادة اتفضلو خلينا نخلص بدري عشان نحتفل بمناسب السعيدة
السلام عليكم المأذون
ردو السلام
طب نسأل العررسة انت سمر عبدالرحمان
قاطعته شاهيناز هي يامولان يعني احنا حنغيرها
نظرفي البطاقة نتاكدبرضة مايضرش انت هزت راسهابموافقة وهي تتهرب من من نظرات الكل
انت موافقة يابنتي تتجوزي السيد ياسين عثمان ال عمران اللي واقف متنح كد
تبسم الجميع بينما هو فقط يستمع الى دقات قلبه التي تعلو وتعلو بلاتوقف
نظرت في بسمته والترقب الذي يرتسم على ملامحه وهزت راسها بنعم
تخابث المأذون يابنتي ردي على سؤالي ايوه ولالأ
نظرفيه وقلبه يرتجف
ابتسم شريف قولي ياسمر
توردت خجلا وهي تنظر اليه بمحبة ايوه يامولانا
نظرفيها بمكر ايويعني ايه ياعروسة موافقة تبقي زوجة لسيدِياسين عثمان على سنة الله ورسوله
ضربتها دارين بمرفقها لتخرجها من خجلها المتردد ايوه موافقة ابقا زوجته على سنة الله ورسوله
اتسعت ابتسامته اكثر هوينظراليها فاخير جمعهما الله في الحلال نظرفيها دون قيود ولا خوف
قال المأذون بصوت فرح امضي يابنتي وربنا يسعدكم ويجعكم على حبه وطاعته أمضت تحت نظراته المتراقصة تعالت الزغاريد و
بينما في الخارج همس عاصم لعمر هو الحاج ماله متصربع كد وراح وراهم ليه مايكنش خايف تغير رايها في اخر لحظة
عمر؛ وانت شاغل بالك ليه كمان ازي ماجبتش مليكة اكيد ميش هتعدي الموضوع بسهل كد
نظرفيه بصدمة نسيت ابلغها ماهوهولخبطني اخذ هاتفه وتصل بها يبرر تاخره ويطلب منها القدوم بسرعة
رغم تضمرها لم تخفي فرحتها
همست ماجدة لنسرين ماتقومي تشوفي بيحصل ايه جوى يعني قاعدين هنا زي الاطرش في الزفة
ربتت على يدها ما انت اللي مارضتيش تدخلي ماهي ماما سلوى تقبلت الموضوع عادي وفرحانة
ابتسمت بسماجة ماهم طبخينها سوي
نسرين؛ ياماما
تنهدت يعني يرضيكي ابن عثمان الوحيد يتكتب كتابه كدا زي اللي عامل عمل
ابتسم مجد الذي نظر الى الباب الذي دخلت منه ملهمته وفارس
نظرت فيه ماجدة اهو الاهبل التاني فاتح بقه في ليلاله كانه عمره ماشاف بنت قبل كدا
ابتسمت نسرين بمحبة ربنا يسعدهم والله سمر طيبة
صرخت فيها هوانا قولت وحشة
تنهدت ولاعبرني ولاحتى افتكر انه له ام جابته لدنيا من اولها كدا امال لما
قاطعتها نسرين ارجوكي ياماما ارجوكي ووقفت انا داخل ابرك لهما قومي معايا
نظرت فيها بسخط روحي انت وانا مستني ابني يفتكرني ولا لا
نظرت لعيون عمر التي تراقبها جاءت لتبتسم اهدها هوابتسامة داعمة مالت هامستا ارجوكي ياماما ارجوك
نظرت في الارض خلاص بلاش الحاحك المزعج دالما يشرفو هبركلهم ما انا ميش حكسر فرحته اللي يفاهاناقص يطير
ابتسمت طب اروح انا وذهبت مسرعة زمت شفتيها تحاول عدم الابتسام وقلبها بداخل يرفرف
همست يعني لازم تسرق فرحتي ياحاج
تنهدت ربنا يسعدك
على الجانب الاخر تقدم بخطى متهادية سلم على فارس الذي انسحب
همس عبالنا لمانعمل زيهم كد
حركة ميش متوقعة من الحاج
ابتسمت ونصرفت
في الطريق كانت سيارة طارق تشق طريقها الى الحارة نظرت ملك لاجواء الغريبة هوفيه ايه
نظر طارق بشيئ من الحيرة يمكن حد عند فرح من الجيران
زمت شفتيها ورفعت كتفيها
ربنا يسعدهم بقول ايه ياطارق متجي نعمل فرح في الحارة
اخذ يدها وقبلها
سيبك من الافكار التافهة دي وخلينا على ترتيبنا احنا ماشين كويس وكل حاجة تمام
نظر هويضيق عينه هي الزحمة قدام بتكم نظرفيها بقلق وقلبه ينبض بشيء من الانقباض الغير مفهوم
نظرت تتاكد من السيارة الاخيرة دي عربية عاصم كمان الحاج
تبدلت نظرته هويركن السيارة بنوع من العصبية حتى ارتجت
عائدة براسها للوراء
بشويش ياطارق ميش عارف فيه ايه ليه الفوضة دي نزلت بحذر وهي لاتتوقع شيئ بينما طارق تحدث هوفيه ايه الحارة مقلوبة مايكنش حدتجوز من العيلة قالها بسخرية
وقلبه ينقبض
هتفت يمكن ماغي ومجد اصلهم كان نوين يكتب نهاية الاسبوع
اخذت يده بفرح وافتخار تجي تشوف انت ميش غريب
سحبته وشيئ غامضي يتخبط بداخله فتحت الباب الذي كان مفتوح اساسا
بداخل كان ياسين يبتسم بسعادة اخذيدها هويردد مبروك ياجنتي جاءت لتسحب يدها بخجل شددعليها متمسكابتملك
نظرمن حولهما لهما بسعادة
هتفت سلوى خلوهم يتكلم مع بعض عل انفراد شوية كلنا عارفين الظروف اشارت لشريف بعد اذنك يا طبعا
هزراسه اكيد تقدمت دارين الف مبروك ميش هتصدق انا قد ايه فرحان وسعيدة الف مبروك ياسمر اخير ربنا جمعكم وارتحنا منكم
تحدث والابتسامة لاتفارق محياه طب يادودي ممكن تسبينا لوحدنا شوية
ضربت على صدرها وهي ترمش يالهوي عايز تنفرد بابنت لا يمكن هودياجوز شرعا ياحاج يس
همست لها اوعي ياسمر تصدقيه داكتب كتاب ميش فرح
تخضبت بدماء الخجل بينما هو شعر بتوتر همس خلاص يادودي احنا خرجينا نلبس الدبل بره
دارين كداحسن
إبتسم بتصنع ممكن تسبقينا
رفعت حاجبها تتفحصه ميش مطمنالك ياابن عثمان ماهوابوك ولابلاش لحسن تاخذ فكرة سيئة عليك
ياسين؛ سيئة ماشي اخذ يدها وخرج ليتزامن خروجه ودخول ملك وطارق المتسائلان عن سبب كل هذا
رفع طارق نظره على تلك التي تتسم ويدها تشتبك بيده صدمة اوقفته مكانه متجمد فقط ينقل نظره بينهما لتستقر عيونه المحدة على يديهما تثبت ياسين مكانه دون ان يبدي النيران التي شبت فيه لمجرد رؤيته فهواخر شخص يريد رؤيته في هذاليوم اخذنفسا عميقا وابتسم ابتسامة عريضة فك شفراتها طارق بسهولة لقد انتصار عليه ترك يد ملك نظر فيهما بعيون ترمي شرارت من لهيب قلبه المحترق
بينماهي ظلت فقط واقفة تحت تاثير الصدمة لم تتوقع حضوره الان في هذه اللحظة بذات اخرشخص ودروأيته
كانت تقف امام ماضيها الذي تخلى عنها وحاضرها المتمسك بها قوة
بدت لها اللحظة قاسية
نظرت لملك التي تحدجها بنظرات مليئة بكراهية وكأنها هي المذنبة نظرت في طارق فلم تجد بداخلها ايتى ردت فعل كانها تنظر لذكري عابرة عادية وكانهما شخصان التقيا في الطريق صدفة وكل منها اخذ اتجاه المعاكس تنهدت باريحية لكن حين نظرت ليدالمتمسكة بها مربخيالها شعوره وهبت الرياح بداخلها بقوة لتعصف بها الافكار تري كيف يشر ايعقل ان يشك في انني مازلت احمل له شيء بداخلي
ابتلعت لعابها وشدت اصابعها على يد ياسين المتمسكة بيدها بحنان وكأنها تخشي ان يبتعد نظرلحركة يدها وشد برفق عليها وبتسم
هتف بمرح مفتعل نلبس الدبل
تقوس فم طارق ببتسامة ساخرة هوينظر ليدهما المتشابكتان
تدخل عاصم ملطفن الجوى الذ ي على وشك الانفجار
استنا شوية ياحاج الله يحفظك لحد ماتوصل مراتي متودنيش في دهية
يعني متحضرش الحدث التاريخي وكمان تلبيس الدبل
نظرفيه طارق باستهزاء
ردها ياسين بلامبالات وصل مولانا ياعاصم وره كتب كتاب تاني
انتبه طارق وملك المتأثرني بالصدمة نظرت في ماغي لتهتف بلاوعي كد ياماغي تخبي عليا حاجة مهمة زي دي
تمتمت شاهيناز ايه البجحة دي وليها عين تتكلم ولاكانها هي اللي راحت تجوزت
وكزها شريف الذي كانت عيونه على فارس الذي منذ دخولهما لم يرفع عيونه عنهما تمزقت نياط قلبه حتى شعر انه تصمرمكانه لاهو قادر على البقاء في المكان ولا قدماه حملتاه لخروج هاربا
تنهدشريف بحسرة على ابنه وقلبه الذي سحقته تلك المتبجحة بلارحمة
هتف مجد مخرج الكل من صمتهم وحروب النظرات التي طالت
معلش يامولان نعطلك شوية كمان
في كتاب تاني هيتكتب
نظرالكل فيه
هتف بسعادة بعد اذنك ياعمي يعني عايز اكتب على ماغي
فزت واقفة انا
بينما شدت شااهي ذراع شريف وهتفت اكتب يامولانا على بركة الله صدمة حلت على الكل بمافيهم شريف الذي وجد نفسه في مواجهة موقف صعب ابتسمت له بدلال مصطنع عديها ياشريف الله يخليك ميش شايف البنت هطير من الفرح
تحدث ياسين خلينا نفرح بيهم هما كمان ياشريف بعدين هوالنهاردهوالخميس
هتفت سلوى خليهم يفرح يااستاذشريف
ابتسم اكتب يامولانا
جلس وفتح كتابه تحت انظار الكل الغير مصدقين لمايحدث وصلت مليكة السلام عليكم
ردوالسلام
بينما عاصم ممسكابيدهانظر ت للمأذون هولس ماكتبش الكتاب تبسم عاصم واخذ يدها مقبلا يدها لا ياروحي المراسيم انتهت الظاهر مكتوبلك تحضري كتب كتاب تاني
نظرت فيه ملك هويمر من امامهابحيرة
همس طارق بصوت مرتعب هو قال ايه
نظرفيه ياسين بفخر هوياخذ يد سمر خلينا نقعد ولاتحبي
قبل ان تكمل اخذت دارين العلبة من يد سلوى لبسهاالدبلة ياحاج عشان الكل يعرف ان سمر بقت مدام ياسين عثمان عمران
صوب طارق نحوها نظرة خاطفة لكنها نارية
اخذ الخاتم ووضعه باصبعها بكل هدوء اخذ يدها وعيونه عليه تمتلؤ سعادة لثمها بحب وبطريقة ارسقراطية همساوعيونه تفيض حبا وسعادة مبروك عليا ياجنتي
تلعثمت وجاءت لتبحث عن صوتها لم تجده
همس بمكر ميش هتلبسني دبلتي أنا عامل حسابي رغم اني كنت اتمني تختاريها انتي اعطها الخاتم الفضي من العلبة المخملية وقدمه لها ميش عارفة ياجنتي قد ايه استنيت اللحظة دي وقدايه تمنتها اخذته باصابع مرتعشة ابتسم هويسهل الامرعليها اهدي ياجنتي
بينما طارق كان اشبه بتنين يكاد ينفخ النار من كل فتحتة في وجهه
نظرت ملك المصدومة لهما بعدم تصديق هتفت بلاشعور هودحلم يعني عملة خطوبة حتى من غير متفكري تقولي لي
كزطارق على اسنانه بلاوعي اراد ان يصرخ في وجه ياسين هوانت ازي تلمس حاجة ميش من حقك ماتكونش نسيت الشرع ولا ايه ياحاج شيل ايدك عنها لكنه لم يستطع فقط شعربخنجر حاد يخترق قلبه بلا رحمة شعور يختبره لاول مرة
نظر فيه الجميع بصدمة ماعداه هو
همست لشريف
شاهناز؛شوف بجاحة البنت يعني عايزني اروح اخذها من شعرها قدام الخلق
دارين ؛هودا طارق
شاهيناز؛ هودالشيطان بعيد عنك
بينما ياسين
الذي حاوط خصرها بذراعه بكل هدوء تحدث بفخر احنا كتبنا الكتاب يعني سمر بقت مراتي
رنت الكلمة كصوت الرعد تخترق مسمعه
ليبتلع لعابة بصعوبة مراتك ازي يعني
ابتسم ياسين بسخرية مبطنة ولم يعرهرتلته اهتماما
نظرفي شريف كاد يلومه ويخبره بجملة واحدة تترد بداخله
ميش دي لس خطبتي لكن يد ملك التي شدته نحوها بقوة
ليستفيق
وهي هتفت بحدة يلابينا ملناش مكان هنا
نظرت فيهاشاهيناز ايه يا ياملك هانم ميش هتبركي لعمتك
اخذها ياسين الغيرمبالي بوقوفهما وتجه ليجلس هولايري شيئ غيرها مال هامس بلاش تضيقي نفسك مايستهلوش ياحبيبتي
نظرت اليه بعيون تكادتدمع مال مقبلا جبينها وهي كمغيبة يعني ميش عارفة انك حبيبتي وروحي كمان
نظرمن حولهما بصدم تنحنح المأذون أحمم خلون نكتب الكتاب ياجماعة وري كتب كتاب تاني ربنا يبارك لكم وانا كدامتاخر استفاقت هي على صوته مبتعدة عن يديه التي لاتعلم متي كورت وجهها بين كفيه وهي تحمر خجل
هتفت دارين بسعادة لاغاضت الوقفان كاصنام قريش قبل البعثة
الله عصافير الحب ربنا يبعدعنهم عيون الحساد قول اعوذبرب الفلق
تقدم شريف وشهناز ترفض ترك ذراعه
ممكن تتفضل يابشمهندس
مشيرلباب الخروج
تحدثت شاهيناز بسخرية وهي تمسدعلى ذراعه سيبه ياشريف خليه يشوف ربنا عوضها ازي بلي ظفره برقبته ماهوربنا يمهل ولا يهمل شوفت يابش مهندس في يوم زي دمن كم سنة خرجت من الباب دا وسبتها مكسورة وحيدة مع بنت ماكملتش ١٠سنين
مالهمش حد يسندهم ماعهمش حتى تمن اللقمة
تنهدت سمر بعد ماجنابك سافرت فضلت عيانة اسبوع بحاله ميش عارفين سبب تعبها نظرت في ملك واول ماقامت خرجت تدور على شغل عشان كان ورها مسؤلية بنت ميش عارفة تروح بيها فين بنت محتاجة تاكل وتشرب وتلبس وتدرس وكبرت البنت وجحدت ونسيت الخير كله
بس ربنا مابينساش حد والله ليقين على بعض بس لاسف ميش قادر اتمنالكم الخير عشان ماتستهلو ش يلابينا يشريف المأذن مستني ونصرفا
سحب ذراعه وعيناه تقع لا ارادي على ذالك الجالس قربها ويتلقي التبريكات وهالة من السعادة تلفه وكانه حصل على الدنيا ومافيها مجرد النظر فيه تاكد انه يطير فرحا
تذكر انه ذات يوما كان يجلس مكانه ويشعر بانه يملك جناحان يرفرف بهمافي عالم الحب عندهذالحد انسحب تاركا كل شيئ خلفه بينما ملك تقف في المنتصف لاهي قادرة على اللحاق به ولا قادرة على الانظمام الى هؤلاء الغارقين في السعادة نظرت الى خطوات طارق التي اختفت وعادت لتلتفت لهم شعرت بصدمة هل اصبحت منبوذة
وقعت عيونها وسط عيون فارس التي كانت تنظراليها بحسرة والم مالبثت ان تحولت الى سخرية وتشفي وهو يحيد بنظره عنها ليقترب من عمته معانقا
تحدثت ماجدة التي ضمها اليه مقبلا يدها وجبينها معتذر بلباقة
عارف اني غلطت فاعذرني يانبع الحنان
ربتت على كتفه خلاص ياياحبيبي المهم انك سعيد ضمته وكتفت بصمت همس في اذنها اهوانا تجوزت وقبل ابن شهيرة كمان ضربته بخفة ياولد
كورت وجهه بين يديها كان نفسي افرح بيك
اخذنفسا ونظرلتلك التي تتلقي التهاني وانا سعيد ياماما هودميش فرح ماانت عارفة انه ماليش في الحاجات دي
قبل يدها التي تمسك بوجهه
لوعلى البنات والعيلة نهاية الاسبوع جاي نعزمهم للفرح
ماجدة؛ بصدمة بسرعةدي ميش حنلحق نجهزحاجة
ضحك نجهزايه ياماماماأناجاهز نظراليها وهي مصدومة من قراره ومع ذلك ابتسمت بخجل
هست مليكة في اذن زوجها هوحاج يس ماله متصربع كد
ابتسم وشوش لها والله عندصبر
ايوب انا لومكانه اخطفها وطير قال نهاية الاسبوع قال
نظرت فيه وهي ترقص حاجبيها بس اللي انا فاكره جنابك
قاطعها بمكر مانت ماهربتش ١١سنة
زمت شفتيها بغيظ طفولي قصدك اني كنت مدلوق عليك
سحبها لتلتصق بجنبه ولس ياقلبي زمت شفتيها تدعي الغضب ولكنه مال يهمس لها بترنيم حبه وعشقه لتذوب عشقا في هذالعاصم
بينما ملك رمقت الكل بنظرات غاضبة ودخلت غرفتها
بدأالمأذون اجرءات كتب الكتاب
ناد عمرميش هتشهدياحاج على عقد جواز مجد
ياسين الغارق في عشقها الحلال حتى اذنيه لم يستمع حتى لماقاله بعدان خلى العالم من الكل الاهي كان يكررللمرة الالف انه غير مصدق ماهوفيه
ربت على كتفه عاصم
قائلا ؛سيبك من الحاج العاشق وتعالى نشهد محنا مالناش دور في الرواية دي غير نوقع على عقدالقران
عمر;هوياخذالقلم ليه هواحنا وقعنا على كم عقد لحد دوقتي
نظرمجد لقلم بسعادة وكانه مفتاح الفرج
همس لها مبروك ياحبيبتي اعتقد دلوقتي من حقي اقول الكلمةدي لمراتي
ضحكت من خلفه دارين ميش لما يوقع الشهودالاول يا ابن سحر
مبروك ياحبيبي
ابتسم مجد طنط دودي احلى مبروبك سمعتها
وشوشت مليكة لنسرين شفتي الحب عمل في الحاج ايه نسه الدنيا ولي فيها ولا كاننا موجودين لومشفتش بعني مكنتش هصدق الحاج يس يبقا كدا
نسرين؛ الحمدالله انه ربنا جمعهم في الحلال سمر طيبة وياسين ياستهال اتعذب اوي طول السنين اللي فاتت ربنا عوض عليهم يجمعهم بحلال وديهم اخلف الصالح
مليكة يارب يانسرين يعني ميش مليكة كبرت شوية
نسرين ؛استغفرالله العظيم ايه اجهل دربنا اللي برزق كمان انت دكتورة وفهمة ماهواكيدميش حتخلف دستتارنب زيك مسدت على بطنها ماهوهواللي نفسه في بنت عايزني ا عمل ايه ولايعني اسيبه يروح يدورعلى وحدةتانية تجب له بنت
نفخت بغيظ انت ميش حتشيلي الافكار السودة من دماغك عاصم بيحبك والولاد عمرهم ماهيربط راجل جنب ست ميش عايزها بص حوليكي هتلاقي عينات كثيرة
كمان يامليكة صحتك ميش حمل كل
قاطعتها انا كويسة والحمدالله بلاش توسوسي لي يادكتورة وخليها على الله
نظرت فيها بقلت حيلة يابنت انت كم شهر ميش هتقدري تتحركي ناسيا حصل فيكي ايه في حملك الاخير ميش كنت حلفت يمين
قاطعتها ماأنا هسأل الحاج وصوم الكفارة كمان يعني المرة دي ربنا اكرمني ببنتين هيبقومسك الختام
نسرين ؛والله خايفة تطلع في دماغ عاصم يخاويهم
ابتسمت مليكة فكرة حلوى عشان نعدل
كزت على اسنانها عدل ايه اللي انت بتتكلم عنه انت مابتحرميش
هزت كتفيها ميش ربنا بيقول (المال والبنون زينة الحياة الدنيا )
نسرين؛ هي الايه الوحيدة اللي حفظها ويرت كلها وبقول (الباقيات الصالحات خير عندربك ثوابا املا)صدق الله العظيم
مليكة ؛صدق الله العظيم
يوه يانسرين خلاص انسي الموضوع ادعي لي اقوم بالسلامة وبعدين ربك يحلها
شوفت نظرت من حولها كمن يبحث عن شيء ما اوعن احدهم
يانسرين البنت ملك قليلة الاصل جاي وساحب المخفي لحد نص البيت ولا كانها عملت حاجة ايه قلت الذوق والبجاحة دي انا خلاص كرهتها البنت دي كمان انا شك انها السبب في صربع اللي حصلت ياتري عملت ايه عشان الحاج يقرر قرارزي دافي لمح البصر
نسرين؛ مالناش دعوي يامليكة
كمان كلنا عارفين ان ياسين مستني اللحظةدي من سنين ولوملك لها دخل اكيد داخيرلهم ولازم نشكرها
وبلاش تبصي للموضوع من زاوية شخصية يامليكة البنت لس صغيرة ميش عارفة مصلحتها لوت مليكة شفتيها على كلمة صغيرة بعدم رضى
وعمر بيقول ان طارق من الصنف المرغوب فيه يعني لوتاثير وسحره الخاص
وجاذبيته واللي يعرف يلف حولين الست ووقعها في شباكه يعني البنت معذورة الرجل ناجح وعمل لنفسه مكان مرموقة سواء في البزنس مال ولا في المجتمع انت ميش شايف الاعلام بيتكلم عليه ازي وعلى البرنامج اللي طوره دحتي طالب في الجامعة عملين جروبات بيتفاخرباسلوب تدريسه بذكائه بكمية الثقافة العلم اللي وصله يعني ماخذ دكتوره عن جدارة الحقيقة منقدرش ننكرها انه نموذج ناجح في وقت قصير قدر يفرض وجوده
قلبت عينها الاخري بعدم رضي نافيه ماتقوله اختها
يعني قصدك اصطادت فريسة معتبرة مهتمتش انه كان خطيب امها لوانها انكرت انها امها تفضل اللي ربتها وكبرتها
نسرين؛ مليكة عيب
مليكة بعدم اكتراث البنت عايزة صيد كويسة وقعت عينها على فريستها بس اللاسف ميش عارف هي اصطادت ايه
في الاول واخر طلعت معندهاش اخلاق من اساسه انت نسيتي ان الراجل متجوز وعند ولا دكل دمهمهاش
يعني البنت الصغيرة اللي انت بتقولي عليها خرابت بيوت
نسرين ؛ عيب يامليكة برضة احنا في بتهم ودول اكلنا معاهم عيش وملح ولتاني مرة بقولك افصلي ماشعرك نظرت فيها بتقيم اناخايفة تكون الدافع الاساسي ورحملك تاني الولادلس صغيرين
لوحت مليكة بيدها لاصغيرين ولاحاجة دول كمل سنتين
كمان مين دي اللي اعبرها وفكرفيها حتة عيلة لا راحت ولاجات كم مرة بقلك الحمل داحصل غصب عني وانا مكنتش عارفةاساسا اني حامل لولا ملك
نسرين؛ ماهي دي اللي ميش داخل دماغي يالوكة انت مخلفة قبل كدميش
قاطعتها هوداللي حصل صدقتي ولامصدقتي انت حرة قومي هاتي ايدك خلنا نبارك لمجد اللي سحر هتفرمه جاي يقلد في حاج هوعامل زي الغراب بس البنت قمر ودخلت قلبي الظاهر هنبقى صحاب
هزت راسها ومدت يدها لها انت عمل زي البرميل
نظرت فيها بطرف عينها بس عاصم شايفني بقيت احلى خصوص وضعت يدها على فمهماتغلقه ولله ماانت مكملة ماهوسي عاصم عمل منك نسخة زيه
مليكة؛ حلوى صح
نسرين؛ وقحة
ليس بعيد كانت ماجدة تهنئ سمر وسلوى تتابط ذراعه بسعادة وهي تربط بحنان عليه دون ان تفارقها الابتسامة
ماجدة ؛اوعي تفتكري ياسمر اني واخذموقف منك انا ام وكان نفسي افرح بابني الوحيد مهما كان داياسين عمران كان
قاطعتها سلوى بتعقل المهم انه سعيد وربنا جمعه مع اللي قلبه اختارها
ماجدة؛ بس ياسلوى انت عارفة انه فيه اصول وقاطعتها مجددبروية
سلوى ؛ هوكتب كتاب بس بكره نعمل فرح الدنياكلها تسمع ونعزم القاهرة كلها وضوحيها كمان ياستي ولا تزعلي
نظرت سمر بذعر بس انا ميش عايزة فرح
صدمة حلت عليهم
سلوى; طب ليه ياسمر كل بنت عايزة تفرح وتلبس فستان فرح
نظرت بحرج فهي حتى لم تفكره في الامر هتفت بداخلها بحسرة فيالسن دا
انقذها صوت شاهيناز ودارين وهما يطلقاصوت الزغاريد
ابتسم ياسين وامسك بيدها خلينا نباركلهم الولدمجد طلع مقطع السمك وديلها عن اذنكم وتجها الى حيث مجد وماغي
سلوى بمحبة الحمدالله يارب شوفتي قدايه هوسعيد
ماجدة؛ هزت راسها كان نفسي اخوات يكون موجدين ويفرح معاه كمان ولاد عمه شهيرة ميش هتعدي الموضوع بسهولة
خاصة انها وخذنا معها
نطلب ايد الدكتورة جيجي
سلوى; ياستني اهونبقا نعزمهم في الفرح
ماجدة؛ بعدم رضي زي الغروب يعني
في الداخل كانت تجلس لاتعلم لما تغتظ غييظا كلما سمعت صوت ضحكهم وفرحهم هتفت وعيونها على لباب يعني ايه تختار التوقيت بذات اكيد قصدها حاجة بس ياتري بتخططي لئيه ياسمر
في الخارج لايعلم كيف ركب سيارته وجلس فيها لايعلم ان كان مارآه واقع ام حلم رفع يده يتفحص خاتمه هوينظر لباب ويرنفسه يقف وابتسامة تملؤوجهه
تحدث بمشاكسة يعني حتسبني واقف قدام الباب كد طب اعزمني على كباية شاي حتةبسبوسة اي حاجة ن ايديك حلوة
سمر؛ اجبهم هنا بس تدخل انسي روح اقعدعندعمي عبد المنعم على القهوة هيفرح بيك خاصة اني عمل حسابه زي كل مرة
ثواني واحضرت الشاي والبسبوسة
طارق؛ يعني عمل حسابك مجهزها اخذ السنية من يدها هو يحاول لمس يدها سحبتها بقوة
ابتسم على تصرفها على فكرة احنا مخطوبين
جاءت ملك الطفلة من خلفها ماما انا جعانة وبدأت في سحبها
عادللواقع هويتنهد ابتلع لعابه وهي يتذكريدياسين الممسكت بيدها كل داكان من حقي انا ليه تحرمت منه
في المساء
كان يودعها مرغما خلي بالك من نفسك ياجنتي اول موصل أكلمك اخذيديهاوضمهما لقلبه هيكون اصعب واطول اسبوع عليا
توردت خجل وسحبت يديها بتلعثم عيب ياحاج
ابتسم تصبحي على جنةياجنتي
يلا ادخلي النسمة باردة
نظرت فيه تصبح على خيرياحاج
ركب سيارته وغادر بينما هي دخلت لتجد ملك تربع يديها وتنتظرها بغيرة واضحة
عايزة افهم ايه اللي بتعمليه دا
نظرت فيها سمر ولم تجي
بطريقةدي مافكرتيش الناس هتقول علينا ايه عايزة توصلي للإيه بضبط فيه ام تعمل اللي بتعمليه مع بنتها
نزعت الخمارمن فوق راسها بقوة انت مالك ايه اللي مضايقك
تفحصتها جيدا من الاعلى الى الاسفل
اللي انا فكره اني مخلفتش
وان كان على الناس لمايسؤلوكي عادي قول حاجة من الاتنين اتعلمت مني اوزي ماقولتي ماليش علاقة بيكي لوسمحتي اطلعي اناعايزة اغير ونام
بهتت ملك لردها الغيرمتوقع ظلت تقف لاتجدماتردبه رن هاتف سمر اخذته اهلاياسهام ياحبيبتي وحشتني ياروحي
هتفت في تلك الواقفة بشراسة لم تعهدهااطلعي واقفلي الباب وراكي
نفخت اوداجها وخرجت تصفق الباب خلفها
في فيلاياسين
جلس واخذهاتفه اتصل بها وجدالخط مشغول قطب بين حاجبيه مع مين بتتكلم الوقت داكله
طرق مجدالباب سمح له بالدخول
جلس خيريامجد
مجد؛الحقيقة عندي طلب ضحك تاني يامجدميش انا رتبت موضوع كتب الكتاب مع شريف
مجد؛ طب كمل جميلك يا انكل وبلغ البشمهندس ماجد والدكتورة وحرمه لاني فعلا ميش قادر ابلغهم
نظرفيه مادم انت ميش قد الخطوة دي ليه بتاخذها من اساسه
مجد؛ يعني بتتخلى عني يا انكل انت عارف ان لك وزنك وكلمتك مسموعة عندهم واكيد لماتكلمهم انت هيقتنعه
ارخي راسه معيده للوراءماشي يامجد هكلمهم بس ميش دلوقتي انت عارف والدتك وزنها والصراحة انا رايق ومبسوط ميش عايزة حاجة تعكر مزاجي الليلة
في فيلا شريف
نظرت لهاتفها الذي اعلن عن وصول رسالة حملته وقامت مستأذنة نظرفيها شريف وابتسم لابنه اكيددي خالتكم سهام هطين عشتهم بعدعملتهم
فارس؛ هي فعلا مفاجأة هوالحاج سرع اجرءات كتب الكتاب ليه
نظرفيه شريف باسف وحزن ثم اطلق تنهيدة طويلة حدث نفسه ماهومصير حيعرف
يمكن عشان ملك كتبت كتابها هي طارق
صدمة تلقها فارس اجلسته مكانه

💖💖💖👰🏻👰🏻👰🏻💞💞💞
جلست شيماء تنظر في ذالك القابع مكانه ينظر في الفراغ لا تعلم لماذ شعرت بأسف عليه ربما يعودذالك لصمته غير معهودمنه اليوم هوهادء جدا ولم يقم بطردها ولا التضمر من تصرفاتها ولا من عملها الغير متقن
جمعت اغراضها بهدوء ربنا يتمم شفائك طهور ان شاءالله
-هزراسه لا اكثر استأذن عائدا الى غرفته بعد ان اصر ان يكون تغير على الجرح في الصالة باسفل نظرت الى خطاه المتثاقلة بحزن ربما لانها تعودت على مشاكساته
تبسمت شاهيناز العائدة بعد ان تحدثت في الهاتف مع احد العاملات لديها
تاخرت عليك نظرت من حولها هو فارس فين
انت ماشية
شيماء؛ ابتسمت لها بلطافة ايوه البشمهندس طلع فوق
شاهناز بخيبة امل ميش هتتغدي معانا ياشوشو والله لك وحشة كمان عايزة ادردش معاكي شوية
شيماء؛ فرصة ثانية هو البشمهندس ماله متضايق كدمايكونش لس زعلان مع حبيبته
تنهدت شاهيناز بحرقة هماساب بعض خلاص وملك تجوزت
نظرت فيها شيماء بدهشة
هزت راسها وابتسامة باهتة تتدحرج لشفتيها
شيماء؛ انت قصدك اتخطبت ميمكن ماتكملش معه ويرجعو لبعض
شاهيناز؛ لا اتجوزت قصدي كتبت كتابها
شيماء؛ بسرعة دي
شاهيناز؛ آه ياشوشو الولد موجوع أوي خايفة عليه من اللي كتمه جواه طلع بيحبها أوي يعني ميش عارفة على ايه واقع لشوشة فيها هي صحيح حلوة ولذيذة كلامها منمق كدا اسلوبها جذاب وشيك
اخلاقها كويسة يعني الصراحة سمر مربيها كويس زي اميرة شبعانة عينها مليانة
شيماء؛ احمم ماهوكد طبيعي يحبها لوفيها الموصفات دي كلها
شاهيناز؛ بس اننية شوية مدلعة زيادة تمتمت ماطمرتش فيها التربية ولا التضحية يلا كل واحدبيأخذ نصيبه بكره يجيه لاحسن منها نظرت فيها انت بس قولي يارب دافارس طيب اوي اوي وحنين وابن حلال مستقبله مضمون
باذن الله اي وحدة حترتبط بيه تبقا امها دعيلها
عارفة ياشوشو انا ماكنتش مرحبة بعلاقةدي من الاول متشائمة منها اصل مافيش ترابط بينهم عارفة ياشوشو حرف ش داسحر انا الصراحة بعتبره فل خير على العيلة دي
تنحنح شريف الذي اعلن عن حضوره
احمم السلام عليكم ياجماعة
ردت السلام
ازيك يادكتورة شيماء
شيماء؛ الحمدالله
عن اذنكم
شهيناز ؛يعني مصرة متبقى تتغدي معانا
اسفة ياطنط شاهي وري شغل فرصة تانية ان شاء الله
بينما شيماء استاذنت مغادرة تتبعتها عيونهما حتى غادرة المكان نظرفيها شريف بلوم واضح تجاهلت نظراته بصمت وهي تغادر من امامه
نظرفيها هويرددميش عارف افكارك المجنونة هتودينا فين تذكر حين جاءه صديقه القديم من البنك واخبره انه زوجته سحبت مبلغا كبير من حسابها انه كان سيسألها عن المبلغ الذي سحبته اليوم من البنك ماذستفعل به قال بعدين هسألها
في شركة ال عمران
كانت تجلس في مكتبها تتذكر كيف دخلت الشركة كعادتها لتنهال عليها التبريكات والتسؤلات ونظرات المختلفة فقد بات خبر ارتباطها به حديث الساعة لاتعلم من قام بنشر الخبر بهذه السرعة منذ ايام وضعها هنا كان اكثر راحة ومعاملة زملائها وزميلاتها كانت عادية جداحدالجفاف لكن منذ ساعات اصبحت نظرتهم لها مختلفة جيد انه قرراليوم هوعدم الحضور نظرت في يدها تحديد الى ذالك الخاتم تتامله بشرود لتحدث نفسها يعني انا فعلا اتخطبت للحاج دوصوت ضحكته التي افزعتها
ابتلعت لعابها وهي تنظر نحوى الباب الذي يستند على اطاره ويتطلع فيها بعيون عاشق مشتاق
لا ياجنتي اتجوزتي الحاج
وقفت مرتبكة ووجهها يحترق بحرارة الخجل التي صبغته نظرفيها من مكانه بتفحص هوياخذنفسا عميقا هاتفا بحبك
توسعت عينها بصدمة
اعتدل في وقفته دون ان يتحرك مالك ياقلب ياسين محسساني كانك اول مرة تسمعيها
ابتلعت لعابها بصعوبة وجاءت لتعترف ان وقعها هذه المرة مختلف وانه يقولها بطريقة مختلفة
دون تحفظ ولاشعوربذنب
ليقطع افكارها ميش مراتي ياسمر
نظرت فيه تتفحصه دون ان تنبس ببنت شفة يلاقومي نروح نتغداسوي فيه موضوع عايز انقشه معاكي
نظرت فيه بس انا ميش عامل حسابي نخرج كمان ماصحش ياحاج تنط لي كدا احنا في مكان شغل
وسع عينه ثم ابتسم ماشي ياستي سمر
نظرفي ساعته لس فاضل نص ساعة ويخلص دوامك سلام عليكم ونسحب
نظرت فيه باستغراب هو الرجل دماله تفحصت يدها وبتسمت وهي تنظر لخاتم بعدم تصديق ماكونش بحلم
في مكتبه جلس وابتسامة لاتفارق محياه كل من راه يتاكد ان وجهه يشع بنور السعادة
في مكاتب شركته كان الخبر الوحيد هوارتباط مديرهم الذي فاجئهم واثار موجة من الحيرة وتسؤلات بعدان انتشر الخبر كما تنتشر النارفي الهشيم
بعدمدة وجيزة كان يستدعيها في مكتبه ترددت قبل المجيئ اليه ابتسم ببراءة لمنظرها الخانق وعيونها التي تهرب منه
لوسمحت ياحاج عايز مني ايه انا بقالي
ابتسم ولس مشبعتش منك ياسمر ميش انا جوزك دلوقتي من حقي ابص لك توسعت عينها بصدمة
لتهتف بتلعثم عيب ياحاج احنا في مكان عمل
تنهد ماإنت اللي رافضة تطلعي معايا نتغدونتكلم
براحتنا
وقفت تعلن مغادرتها
اقعدي ياسمر نظرت من حولها كمن يفكر ثم جلست
هه قولي معترض على ايه اصل شريف ماكنش واضح وقال بس انك ميش راضية
شوف ياحاج اول حاجة انا معترض عليها هي المهر مؤخر صداق ياحاج اخذت نفسا واخرجته بتريث ميش معقول يكون فيلا وماخر مبلغ كبير اوي انا ميش عايزهم ياحاج بالله عليك متحسسنيش اني وحشة وطماعة وفاشلة في كل حاجة نظرفيها بس انا عايز كدياسمر انا كان نفسي اديك كل حاجة بملكها كان نفسي اكتبلك روحي وقلبي قلبي اللي من ساعة ماشفك مابقش ملكي
نظرت فيه وتنهدت برضة ميش راضية ياحاج انا لوعني ميش عايزة حاجة لوعلى الشرع ميش النبي بيقول اقلهن مهور اكثرهم بركة
ابتسم بمحبة اولا اناعايزكد ثانيا
مين قال انك فاشلة ليه بتظلمي نفسك وتحكمي عليها كدا حرام عليك رفق بنفسك
تنهدت بحرقة دي حقيقة ميش هقدر اهرب منها ودليل ملك
وقفت عن اذنك ياحاج
نظرفيها باسف ماشي ياسمر ناجل الكلام شوية لحد ماترتاحي
بس فيه طلب ياريت ماتناقيش فيه بلاش تنزلي لشغل المفروض انك عروسة محتاجة شويت راحة
نظرت فيه بصدمة هوانت هتعمل فرح بعداسبوع بجد
اتسم بمحبة عايزني اتراجع عن قراري وطلع صغير قدام اهلي
سمر؛ باندفاع لا طبعا ماعش ولاكان اللي نزلك كلمة
نظرفيها وبتسم بمكر يبقى خلاص الفرح في معاد وانا جي النهارد وكلم شريف وشوف طلابت عروستي
فركت يديها بتوتر بس انا ميش عايزة فرح يعني ياحاج مايصحش
نظرفيهابشفقة
ليه ياسمر ناقصك ايه
من حقك تفرحي وتلبس فستان كمان
ابتلعت لعابهابصعوبة
ليه عايزة تحرمي نفسك من ابسط حقوقك انا نفسي تطلبي اي حاجة نفسي اعوضك على كل اللي شفتيه
نظرت فيه كفاية ياحاج انك رضيت بي وجبرت خاطري في ظروفي دي انا عارفة اني ميش الزوجة اللي تستحقها
صدمة جعلته يكاد يسحق مكانه ايه اللي بتقوليه داياسمر انت اكيد
قاطعته دي الحقيقة ياحاج ونصرفت انا عمري محنسي موقفك دا
نظرفي اثرها بصدمة هويفكر
اتعتقد ان زواجه بها شفقة اغمض عينه بحسرة فكيف تري نفسها دونية ولاتستحقه انسابت دمعة لا ارادية من عينه لتتدحرج مبللة لحيته ليه كداياسمر ليه انت ميش عارفة قدايه وجعني كلامك
في الخارج ما ان خرجت حتي تحدثت معها امل باسلوب مختلف تماما عماكانت تخاطبها به
نظرت فيها سمربصدمة هانم ايه ياامل من امتى ماش احنا صحاب وزملاء هومن امبارح لحددلوقتي حصل ايه
ابتسمت امل الالقاب محفوظة ودلوقتي انت حرم الحاج ياسين ابتسمت للقب الذي بدي لها جميل وجذابا لكن عادت لتحمحم ولو انا زي ما انا
امل ؛صحيح هتعمل الفرح بعداسبوع
هتف من خلفها ايوه يامدام امل انت طبعا معزمومة ابتسمت هي بحرج وخجل
لم يمنحها فرصة لتستوعب اخذ يدها هاتفايلابينا تصمرت مكانها وتلك التيارت تضرب جسدها بلاهوادة سحبها وهي انصاغت ما ان وصلت لخارج المبني حتى سحبت يدها هولم يمنع اطلعي ياسمر خلينا نروح اي مكان تاني ونتكلم انه الكلام اللي قولتيه وجعني اوي اوي
نظرت في عينه لتصدم وتشعر ان نارسهام متتالية اخترقت قلبها تنهد يلايا جنتي أروجكي بلاش كسري فرحتي اللي مستنيها من سنين انت اكيد ميش عارفة مكانتك عندي انسابت دوعها بلاتوقف
لام نفسه هوانا ميش هعرف اشوف ضحتك ياجنتي
تحدث بمرح مفتعل لوفضلتي تعيطي كدمن هعمل حاجة مجنونة هنا وتبقي انت السبب نظرت فيه بعدم فهم
ابتسم بخب هم البنوتات الحلوين لمايعيطو بابي يعمل معاهم ايه
جحضت عينها هزراسه ايوه وانت بنت قلبي عادي يابنوتي حلوى
رمشت باهدابها المبللة لتزيد اللهيب في اعماق قلبه فتحت الباب وصعدت في صمت ابتسم لرؤيتها تتخبط بين الخجل واحراج ولكن هناك في اعماقه وخزات لايعرف كيف يتجاهلها ركب الى جورها ممكن تحطي الحزام ولاتحبي اساعدك
لاشكر
تحبي تروحي فين ياجنتي
ابتسمت بخجل على اللقب الذي خصهابه وتسألت لاول مرة هل انا جنة ونعمة له فعلا اغمضت عينها ودعت من اعماقها يارب لوشايفني ميش قدر اسعد ولا ه جرحه اواظلم معاي ابعدني عنه نظر اليها هوغارق في عشقه ليبتسم من فرط جنونه هويهمس بداخله يعني اللي صبرني السنين دي كلها ميش حيصبرني كم يوم كم يوم كم يوم يارب خليهم يمروبسرعة
فتحت عينها لتجدزوجين من العيون ترصدها بحنان واشتياق ببتسامة عميقة عمق حبه الذي يكاديفقده عقله وتعقله
تحبي نروح فين
اشاحت بوجهها حياء
ممكن نروح البيت
للحظة خيل له انها تقصد بيتهم ليرتعش قلبه من السعادة
اضافت اصل سهام زمانها وصلت نفسي اشوفها بقالي مدة مشفتهاش والود ياسين وحشني اوي
ابتسم وشاكسهايعني الحاج ياسين منوبش نصيب من الشوق داكله الودابن محمدمحظوظ من يومه زمان كبر
بقالي مدة مش شفتوش
عارفة ياسمر طول السنين اللي فات بفتكر يوم فرح محمد بحمد ربنا اني رحته
ابتسمت لذكرة التي مرت بطيفها لاول لقاء بينهما اوهذاماضنت عادالاثنين لنفس اللحظة
تحدث بحرقة كان لازم ساعتها ماسبكش ياسمر كنت غبي وفضلت اندم على اللحظة دي
تنهدت دي اقدار ياحاج نظرفيها رفض هذاللقب لكنه كتمها في نفسه هويحاول ان يقنعها بان الامور ستاتي خطوة خطوة
على فكرة دي ماكنتش اول مرة اشوفك فيها زي ما انت فاكرة انا شفتك قبلها قدام عربية الكبدا كنت ساعتها رايح مع دارين عشان تتغدا ولمحت قمر ماشي على الارض وفي ايده بنوت صغيرة شبها
تنهدت باشتياق وحسرة هوممكن سؤال ياحاج هزراسه وقلبه يعتصرعلى الالم الذي يتشعربه كل ماجاءت سيرة ملك
هوانا شبها
نظرفيها لا طبعا نظرت فيه باستفسار وحذر
اجاب موضحا انت اصل واصل ديما احلى ماحدش شبهك ياسمر انت عندي منفردة لاتخلق زيك ولاحيتخلق
ولوفي ميت وحدة شبهك هقدر اميزك وانا قولت لك قبل كدا
لم يشعربطريق الذي انتهي بسرعة
تفاجأة سمرهواحنا وصلنا الوقت مربسرعة
ابتسم عشان انت معايا
طب ميش هتنزل
ابتسم اسيبك مع صحبتك وابنها اللي وحشك اوي بس خذي بالك انا راجل حمش وبغير
ابتسمت وهي تفتح الباب لا استني تفاجأة وقطبت بين حاجبيها لكنه سبقها ونزل فتح لها الباب ابتسمت ابتسامت انشرح لها صدره والساكن فيه
همست بشكر
شكرا على فكرة ميش هاجي الشركة
همس هويحاول ان يكون هادئاهيكون اصعب اسبوع عليا
لومحتاجة حاجة اتصلي بيا في ا ي
شهقت شاهيناز وهي تسحبها من امامه والذي لايعرف من اين خرجت كدياسمر ميش موصياك ماتروحيش الشركة وانه ميش لازم يشوفك قبل الفرح دافل وحش سحبتها لداخل حتى دون ان تمنحهم فرصة لتوديع بعضهما
ميش عارفة ايه حكاية لازم ماشوفكش قبل الفرح دي اللي كل طالع لي فيها
كان مايزال ينظر لاثرها الذي اختفي بالداخل بينما ملك وصلت وطارق نظر فيها بحسرة فكيف تحولت تلك الطفلة التي احبها كابنته الى هذالوحش كاسر يدوس على كل القيم التي تعلمتها نظرفيه طارق وتحدث بمراوغة الظاهرانه مكتوب لنا نتقابل كثير
نظرلملك روحي ادخلي ياملك فيه كلام لازم يتقال مايصحش تسمعيه
نظرت فيهما وهي تتصور ان الحوارسيدور حول سمر ومن غيرها تاففت من الفكرة ودخلت غير راضية على مجرد ان تكون محور اكثر شخصين مهمين في حياتها
تحدثت طارق بحقددفين مدعيا السخريةمتعمد البحث عن كلمات وقحة ميش عيب عليك يا دكتور ياخريج الازهر تتقدم لوحدة مخطوبة ميش خطبة المسلم على اخيه المسلم حرام
ول انت الرمرمة طبع فيك
نظرفيه من الاعلى الاسفل والله الرمرمة بتلق بلي زيك انت نظرفيه بثقة بس نقول ايه
اذ لم تستحي اصنع ماشيئت واحب انصحك
لما تجي تشهد ابقا حط في دماغك ان الاستشهاد له اصوله قواعد
يدكتور ثقافتك الدنية في تراجع ميش بعيد تبقا تحت الصفر انا ممكن انصحك بكم مرجع ولو تحب اقدمهم لك من باب انه الواحديأخذ حسنة معاك
كتمها طارق مرغما هوياخذ نفسا عميقا ملك ميش من بقية اهلك وهي اختارت اللي شافته صح
انا هقولك نصيحة لوجه الله بلاش تدني نصائح انت ميش قداها
نظر فيه خصوص انك رمي سنارتك في المياه العكرة
ياسين؛ نظرفيه بتقيم ثم افرج على كلماته الصقيعية
لا انت ولاهي بيقيت بتهمني سبحان الله بيسلط ناس على ناس ربنا يهديكم ويطهر نفسكم المريضة
ضحك بسماجة امين ياحاج ولو اني ميش متاكد من استجابة لدعوتك لاسباب كثيرة ميش فاهم اللقب دمأخذعلى ايه واشاربيده انت والدين لامؤخذة عملين تنافر
ياسين؛ الحمدالله على نعمه التي لاتحصي لاتعد ربنا يهدك لنفسك ويصلح حالك
هويهب بالمغادرة
اوقفه طارق ؛عايزايه من س
اخذنفسا عميق واستدار له بعنف وكان شيطان تلبسه قبل ان يكمل نطق اسمها
اسم مراتي مايجش على للسانك مراتي خط احمر لتيجاوز ميش حيلوم غيرنفسه
طارق الذي
تبسم بسماجة خلينا لعب على مكشوف عايز ايه من س رفع اصبعه يحذره هويدفعه في صدره
مطلعش شيطاني يابشمهندس انت لس ماتعرفنيش وبلاش تستنزف حلمي لثاني مرة بحذرك اسمها مايتنطقش على لسانك
الحاجة اللي تخصني اعتبرها محضورة عليك وانا في الموضوع دبذات ميش ضامن تصرفي
ازاح طارق اصعه بعنف
اضاف ياسين بصوت كشضايا من نار
خليك بعيدعني وعن مراتي وانا هعمل المستحيل عشان اخليك بعيد انا لابحب الظلم ولابسكت له
خلي مسافة بينا وخلي عقلك في رسك زمان انت لسبت وتخليت وجرحت وظلمت بمزجاك انا لم دخلت حياتها انت كنت خرجت منها ولا مدخلتهاش اساسا يعني ماخذتش حاجة من حد فبلاش الاسطوان المشرخة اللي انت بتددلنفسك
والحاجة اللي تخصني مابحبش حد يبص عليها لاني ميش بعيد اقلع عنيه
زفرانفاسه بغيظ
خذبالك يابشمهندس انا مابديش انذرات
تحدث طارق باستفزاز على كدانا طلعت محظوظ
ياسين ؛انت فعلا محظوظ لاني ميش فايق لعب العيال تبعك انا وري حاجات مهمة اعملها وركب سيارته وتركه يشتاط لايعلم لماذ سكت له لماذ تمالك نفسه هوكان باستطاعته الهجوم عليه ودق عنقه ركب سيارته وصفق الباب بعنف وغادر
تنهدت ملك بتعب وهي تراه يغادر غاضبا هي لم تعلم فحوى الحديث الذي داربينهما ولكن جزمت انه كان حوار عنيفا بين حبيب عائدمن الما ضي وعاشق من الحاضر تملكها شيطان الغيرة وجحدت
تحدث شيطانها
يعيني فيها ايه مختلف ميش ناقص غير يتقاتل عشانها دفعت الستارة بعنف وعادت لسريرها وهي تتمدد
في غرفة سمر كانت تجلس بشرود تتذكر ماحدث منذ البارحة سؤال وحديترددفي ذهنها هل فعلا تزوجت منه هل فعلا اصبحت زوجته بهذه السرعة لم تستوعب الفكرة التي بقيت تطوف ول جدران راسها الذي بدي فارغا اغمضت عينها وهي تفكر
وبعدايام سيغلق عليهماباب واحد
لن تنكران الفكرة ترعبها منذ سنوات نسيت هذالحلم وعاشت فقط من اجل هدف واحدهوملك وسعادتها تنهدت وهي تهمس فرح مالفرح الوحيد اللي فكرت فيه هوفرح ملك وفارس يارب انا كنت نسيت الاحلام دي تعودت على وحدتي وحياتي الباردة طعت لي منين ياحاج اناابتديت انسي اني ست رن جرس بالباب لخيرجها من بئر افكارها وهي تتنهد اكيد سهام وصلت بعدوصلت من الترحيب المزوجة بلوم والعتاب المحبب
عانقتها مجددسهام بشوق وحشتني ياحبيبتي كدتعملي كتب كتابك من غير ماتستنيني
تنهدت اسفة يا سهام ياحبيبتي مانا شرحت لك الظروف
تبسمت بمحبة بينما هاجمتها ملك من امام الباب ميش لما تعرف اهل البيت اول دحتى في الصدقة المقربون اولى ماتلميهاش ياطنط سهام هي جات لها فرصة مالهاش غيرها فاستغلتها ميش اي فرصة دالحاج ياسين عمران
نظرت فيها سهام بصدمة عيب ياملك دميش اسلوبك ولا اخلاقك
تنهدت سمر سيبها ياسهام
نظرت فيهما واتجهت للمطبخ لتبحث عن شيء تأكله لم تجدشيء جاهز كما تعودت احدثت جلبة بداخله معبرة عن غضبها واستيائها يعني حتى الاكل مافيش دي عيشة بقتا بتقرف
سمعتها ولم تنبس ببنت شفة
سهام؛ انت ازي سكتالها
خرجت من المطبخ وهي تنفخ اخذت هاتفها وتصلت بطارق ازيك ياحبيبي نظرت فيها سهام وهي ترمش اكملت بقصد مافيش اكل يابيبي في البيت وعايزك تبعث لي اكل على ذوقك وبدأت في املاء طلباتها
نفخ بغيظ هويكاد ينفجر همس بداخل ماأنا نقصك انت وناقص دلعك الماسخ
سهام؛ ايه اللي بيحص دا
سمر ؛ زي ماإنت شايفة وكأنهاعايش مع الذأعداؤها ساعة بسال نفسي انا غلطت معها في ايه والله ماقصرت
سهام؛ سيبك منها بكره تندم
سمر؛ ربنا يهديها فين ياسين سهى دول وحشوني موت
سبتهم مع محمد خلينا نتكلم شوية من غير دوشتهم طب جهزتي ايه للفرح اكيد لس ماجهزتي حاجة بكره نروح نشتري الحاجة الضرورية بس لونقص حاجة اوعي تتكسفي انا عمل حسابي محمد موصني
قاطعته بخجل والله مستورة ياسهام والحمدالله كمان يعني حشتري ايه هوانتي فاكرة اني عروسة بجد
شهقت بصدمة ثم ضربت على صدرها وهي تولول يالههو ي ايه عروسة بجد ناقصك ايه يعني والله قمر واللوك الجديد على لون يجنن عليك قال فاكرني تبسمت بكسرة
عروسة بجد قمر منوره
قال افتكرك قال ليه
تنهدت بحسرة عارفة يا سهام انا حاس اني بظلم الراجل معايا
والله يستاهل وحدة احسن مني مية مرة ذنب ايه يرتبط بوحدة زي
مايستهلش
تاففت سهام بعدم رضى انت ليه نكدية وعايزة تنكدي على نفسك وعلى اللي حوليكي مالك ياسمر ناقصك ايه ايه هتظلميه معاكي يابت انت ميش شايفة نفسك كل يوم بتحلوى اكثر من اللي قبله
سمر؛ تنهدت ماحنا كبرنا ياسهام يعني هنكذب على بعض كمان انا حاساإني كبرت اوي فوق ماتتصور وعجزت كمان من
قاطعتها
سهام ايه كبرنا دي ياحبيبتي اولا انت لس صغيرة وربنا بيدكي فرصة عشان تفرحي فبلاش تضيعها ثانيا الحب وسعادة وفرح حق كل الناس مالوش سن
ثالثا كل سن له حلوته ميزاته كمان الحاج وانت سنكم متوافقين افكاركم شبه بعض وروحكم شبه بعض حرام عليكي ياسمر الافكار السوداللي بدور في دماغك حدمرك ودمره معاكي كفاية عليكم عذاب عيشي ياسمر عيش ورحمي نفسك بلاش تظلمها وتظلمي الحاج معاكي لانه مايستهلش
سمرالتي نظرت في الفراغ ماأنا عارفة انه مايستهلش تنهدت بحرقة
نظرت فيها بتحبيه ياسمر لدرجة دي
سمر نظرت فيها عمري ماسالت نفسي السؤال دا بس عارفة ياسهام نفسي يكون اسعد واحدفي الدنيا نفسي يفرح كل الفرح اللي تخلق في الكون
تنهدت بعشق الوحيد اللي عمره ماطلب مني حاجة عمره ماظلمني حتي في عز غضبه والمه كل اللي همه اني اسامحه عمرمانسي اللحظة دي اللي كان بين الحياة والموت وكل همه اني اسامحه كفاية انه خاطربحياته وانقذني عارفة يعني ايه رجل يفديك بحياته وينقذك
تذكرت تلك اللحادثة
ساعتها ياسهام كنت عايزة ادي له روحي لوديته عمري كله وشويه عليه
سهام؛ ماانت انقذتيه
قاطعته بهدوء عمري ماندمت لوكان عايز قلبي وعني وروحي كنت هديهم له ميش خسارة فيه
ابتلعت لعابها خايفة ياسهام يندم على ارتباط بي خايفة معرفش اسعده خايفة اخيب ضنه خايفة ماكونش الست اللي بيحلم بيها طوال السنين دي كلها
ماهوالحلم والواقع ديما بيصطدم ساعة ابقى عاوزة اهرب عشان افضل حلم جميل في نظره خايفة اشوه الصورة الجميلة للي رسمهالي
تنهدت خايفة اكثر من اللي جاي خايفة يكون قبل بي ردجميل زي ماقالت مالك امتنان ميش اكثر من ك
قاطعتها اسكتي اسكتي انت محتاجة دكتور نفسني ياسمر ايه كميه الخوف اللي انت عايشة فيها
قاطعهم خروج شاهي من الحمام التي سمعت بعض حديثها
انت بس خايفة من المسؤليه ماانت خذتي على حياة العزوبية
والسرمحة ولاحديقولك ريحة فين وجي منين
سهام؛ شاهي حبيبتي عانقتها بشوق ازيك ياروحي وحشتني وحشني موت
شاهيناز؛ انت اكثر ياقلبي قبلت سمر بسرعة ادخلو السواق حيدخل الاكل
رفعت سهام راسها حاضر ياشاهي هانم بعدان وضع الاكل وخرج نظرت في غرفة ملك والله ماانت ذيقها خلي سي طارق ينفعك قال بيبي قال روحي ربنا ينكدعليكي
خرجت سهام وسمر
سهام؛ الريحة حلوة اوي شم ريحة مولوخية بارانب وبتنجان كمان الله عليكي ياشاهي
لوت شدقها فقرية اعمل ايه
من كل الخير الموجود ماشفتيش غير البتنجان
لوحت بيدها ودخلت الحمام تغسل يديها
نظرت في سمر اقعدي ياام جنحات نظرت في نظرتها المصوبة نحوباب غرفة ملك تتمنى ان تخرج لتاكل
قلبت شاهي عينها والله لوفكرتي تروحي لها اخدكله ورميه في الشارع رن جرس الباب لتخرج ملك مسرعة فهي تعرف ان الاكل قدوصلها
هتفت شاهي اقعدي ياختي اقعدي ماانت هتفضلي خايبة
بعدان جلس الثلاثة يتناولنا الاكل في جوى مرح يتذكرون الماضي وصداقتهم الفريدة
هتفت سهام قررت تعمل الفرح فين
شاهيناز؛ اسكتي يا سهام ميش طلعت ميش عايزة فرح دلولا اصرار الست والدة كانت
قاطعتها سمر
يعني عجبك ياشاهنازا في السن دا اروح البس فستان فرح وتنطط زي العيلة انا بنتي بقت عروسة
صرخت فيها شاهيناز بغيظ ميش بنتك كمان اللي يسمعك يقول انك في سن الستين
سمر؛ والله انا حاس اني اكبر من كدا ماعلينا خلي كل حاجة لوقتها كمان الحاج مابيحبش الحاجات دي انا كنت عايزة ابعدعنه الاحراج
نظرت سهام الى شاهيناز بخبث شوفتي البنت ماطلعتش سهلة حويطة بترمي في السنارة باحترافية قضمت شاهي قطعة الدجاج دي هبلة سيبك منها
انا عمللها ترتيب خاص وحطلعها قمر هي بس تسيب لي نفسها وتنسي افكارها السود النكدية
بقولك ايه ياسوسو احنا معندناش وقت عشان كدهعملك نظام لبشرتك من النهارد ولو انه بشرتك بسم الله ماشاءالله لس ناعمة حرير زي بتوع البيبي
شوية مرطبات ميش اكثر
هنطلع احنا ثلاثة كم مشورة كدانجيب شويت حاجات
سمر؛ بس انا ميش عايزة حاجة والحاج كثر خيره عارف ظروفي مقدر ميش هيكلفني حاجة زي مقال
لاعايز عفش ولا عايزني افرش له فيلته جاهزة كل اللي انا عايزه اسيب هنا وبعد وخلاص
سهام؛ بس انت محتاجة لحاجات كثيرة محمدموصني
قاطعتها شاهيناز؛ موصيك ايه اخوها موجود مستعد يدفع من جنه لالف الحمدالله الخير موجود فوق دودافلوسها موجودة دي صاحبة ملك اه متشكرين ياسهام ياختي بس الحق مايزعلش
بداخل وضعت اللقمة من يدها بعنف يعني عليكي ياملك ماحدعبرك وقالك محتاجة ايه ولا ناقصك ايه طبعايعبروني ازي هم شايفني الظالمة المفترية دفعت الاكل وتجهمت ملاحها اول مرة احتجلك ياماما سبتني ليه
في الخارج كانت ماتزلن يتناقشن في قائمة المشتريات بينماهي شاردة تنظرفيهما فقط نظرت لمن حولها وتنهدت وهي تتذكر مكان العملية تحسسته من فوق الثياب وهي تحدث نفسها ماهوانا ساعات بقرف منه
هتفت شاهيناز قولتي ايه ياسمر
سمر الشاردة في ايه
سهام؛ يابت كنت فين
شاهيناز؛ بمشاكسة اكيد بتفكر في الحاج ماهي باينة زي الشمس
ماتنكريش
ابتسمت ونكر ليه
سهام؛ اححح اخير اخير ازغرت
زغردت شاهيناز ميش خصارة فيك ياحاج ياسينى
سمرباحراج والله مجنونة
الناس هتقول ايه
شاهيناز؛ يقول الي يقوله ميش عروسة في بتنا
خلصينا نقوم نخرج نجيب شوية حاجات
سهام؛ اكيد خلينا نلم دابعدين نخرج روحي اجهزي ياسمر
شاهيناز؛ اتصل بسواق يجي
رن الباب روحي انت ياسمر وانا هفتح يلا معندنلاش وقت
دخلت لغرفتها بينماشاهيناز فتحت لتجد دارين
اهلا وسهلا يادرين
دارين؛ السلام عليكم ازيك ياشاهي
شاهيناز؛ باستغراب من حضورها الحمدالله اتنفضلي
شكرا سمر موجودة
شاهيناز؛ اه اتفضلي سواني وجي
خرجت سهام التي رحبت بها بحفاوة
عمل ايه ياسهام وازي البشمهندس محمد والولاد
سهام؛ الحمدالله نحمد ونشكره
دارين؛خلاص بقتي سكندرنية
ونستينا
سهام؛ عمرمانسي حبيبي وناسي خصوص انت يادارين ولا انسي وقفت حضرت اللوء عصام بيه
خرجت سمر مرحبة اهلايا درين منورة
دانورك ياحبيبتي
سهام ؛تعالي ياشاهي نعملهم فنجان قهوة واخذتها وهي تهمس لها نسبهم شوية اكيد فيه حاجة خاصة جاي عشانها اكيد الحاج بعثها
بعد ان دارحواربنهما هتفت سمر لاميش موافقة يادرين هوشيفني طماعة لحد دا كمان يعملي فيزا بمناسبة ايه وصرف من فلوس بصفتي ايه انا متعودتش حديصرف عليا
تنهدت بتعب وهي تنفخ مراته ياحبيبتي هتفقعي مرارتي الراجل بيحبك نفس يرضيك نفسو منا عينه يعمل اي حاجة عشان يشوفك سعيدة
سمر؛ بنرفزة ميش بالطريقة دي كمان لما ابقا في بيته يصرف عليا
برضة مايصحش يا دارين انت ست بنت اصول اناصحيح ميش في مركزكم المال ولا لاجتماعي بس برضة عندي كرمتي اللي تسوي كنوز الدنيا مارضاش ان اخذ قرش واحد منه ترضي لي المهانة دي يا دارين
دارين؛ ياحبيبتي ليه بتبصي للموضوع من الزاويةدي
نفضت نفسها ووقفت هورضي بي وعارف ظروفي وامكنياتي لوعايزني ياخذني بكل مافيا
دارين؛ اشششششش ارجوكي ياسمر خلاص خلاص ولاتضيقي نفسك احنا كان قصدنا نريحك ميش اكثر ياستي هوراضي بيكي زي ماانت معفنة كدا ارتحتي عنك ماشتريتي لوعندك كم هدم هاتيهم معاكي وخلاصينا
ايه دياشيخة بتتلكك
ربعت يديها وقفت ومسدت على خديه ماتبقيش قفوشة يابسبوسة
هوفيه طلب نظرت فيه
بيقول رضيت بيه اهلا وسهلا مارضتيش ولاكانه عرضه نظرت فيها
اكملت فستان الفرح يختاره هو ولنقول اختاره من سنين فاتت عايزك تشوفيه لوعايزة تعملي عليه شوية تعديلات عشان يتماشي مع الموضة يعني
نظرت فيها بدهشة لس محتفظ بيه هزت راسها باجل
لونفسك في اي فستان يجيلك لومن اخر الدنيا
ابتسمت بمحبة لاهوالفستان بس اكيدهضبط فيه شوية
دارين ؛ انت بس شوفيه وانا هتفق مع حديضبطه لك ماتقلقيش
في المطبخ رن هاتف شاهيناز مائن نظرت في الرقم حتى تكهفرت ملامحها اخذته وخرجت حملت سهام سنية القهوة وخرجت مستغربة
بينماشاهيناز هتفت بشراسة عايزةايه تاني يا احلام ميش اديتك المبلغ اللي انت طلبتيه
ردت ببرود نص ياروحي
شاهيناز؛ محنا متفقين
احلام؛ اخذت نفسا من سجارتها بتريث واطلقت العنان لدخانها عايزة اشوف ولادي وانت هتضطي لقائي بيهم هيكون لقاء الوداع اطمني هسافر بعيد عنكم لاني فعلا قرفت من كل حاجة هنا اهوالواحديغير جوى
هي صحيحة صحبتك هتتجوز الحاج ياسين عمران طلعت ميش قليلة وبنتها نسخة منها هتتجوز طارق خطيبها السابق ميش عاتقين حد
المهم بعدت عن طريق فارس
هاجمتهاشاهيناز انت مالك بتحشري مناخيرك في كل حاجة ليه اوعي تلعبي بذيلك معايايااحلام اقطعه لك والله
في فيلا ياسين
ابتسم بمحبة لسلوى خلاص ياماما اعملو اللي يريحكم انا بكره هسافر سكندرية اطمن على ماجد وسحر وبمره نهدي النفوس شوية ونعزمهم على الفرح
سلوى; الوقت كفيل انه يداوي حاجات كثيرةانت بس ماتشلش هم
ابتسم وهالة السعادة تستوطن من حوله وبداخله
نظرمن حوله ماما فين
سلوى; بسعادة ماجدة بتشرف بنفسها على تحضرات الفرح دي طلعت عارفة حاجات كثيرة عن الموضوع ملمة بيه من كل جوانبه واتصلت بمنظمين حفلات وناس متخصصة في حاجات فرق من الطراز العالي متخصصة في تنظيم الافراح
اهي حاجات ميش فاهمة منها حاجة سيبها تفرح دي ماصدقت
في فيلا شريف
في اليوم التالي دخلت شاهيناز واحلام التي تنظر بحسرة والم من حولها وهي تردد ان كل هذ كان يجب ان يكون من حقها واصبح بعيد عن متناولها آلان عليها ان تبتعد لبعض الوقت ربما حتى تستقر الامور ربما بعدذلك النفوس ستهدء وابناؤها سيتقبلونها بصدر رحب ربما بعداختفاؤها لبعض الوقت سيشعرون بالاشتياق لها ويقدرون تضحيتها ابتسمة للفكرة
ستمثل دور الضحية ببراعة ثم ستتحرك بداخلهم مشاعر الحنية والشوق اوحتى الشفقة
نزل فارس بخطى هادئة متعمدة وقلبه يعتصر نظرمن موضعه وحسرة تاكل قلبه كم تمنى ان تعود نادمة ان تطلب العفوى والسماح من اعماقها ان تعود لانهم شيء مهم في حياته لكان جازف ونسي كل شيئ وارتمى في حضنها وبكي وبكي على اشياء كثيرة لم يبح بها منذ سنوات لكن كيف تفعل ذالك وهي اساس لاتملك مشاعر الامومة لم تشتق لهما طوال هذه السنوات الم يخطر على بالها لوبدافع غريزة سؤال يؤرقه منذسنوات ولايجدله اجابة
هتف قلبه الاحمق باحتياج لحضنها للمستها الحانية لضمة حنونة لكلمة طيبة منها تعالى في حضني ياابني
وكم هوبحاجة الى حضنها
لكن لاهي نطقت ولا هوارتمى
اكمل نزولها بينما اكملت تاملاتها في الاشياءالفانية
هتف بغيظ مكتوم عاجبك المكان اوي
نظرت فيه بعيون خاوية تدعي الثبات
ميش قادر ترحب بي في بتك مهما كان انا امك
نظرفيها بتقيم وكانه يسألها انت متاكدة
ميش هتسلم عليا ماوحشتكش
اغمض عينه وتنهد دون ان ينبس ببنت شفه
ازيك يافارس وحشتني جاءت لتقترب منه تراجع خطوة الى الوراء غص قلبها بالم ياه لدراجة دي ميش طايقني
هتسفري امتى
ابتسمت بسخرية
بعدكم يوم اطمن ميش هتشوف وشي بعد كدا بس ياريت ماتندمش
ممكن نتكلم شوية واعتقد دامن حقي
جلس وجلست ليعم الصمت
طب بص في وشي انا نفسي ابص في عنيك وشوف طيف مرسوم فيهم نفسي المح بوادر السماح مهماكان يابني انا امك بلاش امك الست الي جابتك لدنيا
نظرفيها وهتف بشراسة ياتري جبتني ليه عشان تعذبني وتتلذذي بعذابي
صدمة الجمتها لثواني
ليه بتقول كدا ياضنيا هوانا وحشة في نظرك لدرجة دي هما مالو راسك بايه
ابتسم بسخرية مين دول اللي مالو راسي انت عارفة يا احلام هانم سبتني عمر كم سنة فاكرة ولا افكرك فاكر يوم ماجتلك وترجيتك بلاش تسبينا بلاش تبعدي قولت لك انا ممكن اشتغل وصرف عليكي انت واختي اني أعمل المستحيل عشان نفضل مع بعض
عادت بذاكرتها لذلك اليوم المشؤم وذالك الطفل اليافع الذي يفوق طولها يترجها بكل ما ؤتي من قوة اوعدك ياماما اني هشتغل لليل نهار اني هعمل المستحيلي عشان نعيش سعدا ميش هنحتاج لحد وبابا هيندم لانه سابك احنا ممكن نعيش هنا معاكي ولما اكبر هيقا معايا فلوس كثيرة هجبلك كل اللي نفسك فيه بس افضلي معانا انا وماغي محتاجلك اوي امسك يدها يستعطفها ماما هنقنع بابا يرجعك ونعيش مع بعض عارفة الولاد في المدرسة بيتريقوعليا بيقولولي ياابن المطلقة هتبقى ياتيم متشرد ومرات ابوك هتخلي والدك يخرجك من المدرسة
سحبت يدها بعصبية هوانت ليه بتنكد عليا ماتروح تنكد عليه هو
زفرت انفاسها بعنف والاهويعيش ويتمتع ويشوف حياته وانا اللي اشيل الليلة بهمكم هوكمان ابوكم يستحمل قرفكهمكم كفاية عليا اللي فات وان كان على الرجوع انا اللي ميش عايزة ارجعلو ميش هواللي ميش عايز انا قرفت منه خلاص من حقي اشوف حياتي وبتدي من جديد بكره تكبر وتفهم
نظرفيها بالم ميش حاسمحك ياماما لوسبتينا بلاش تفكري فيا فكري في ماغي اللي متعلق فيكي ميش هتعرف تعيش وتتاقلم من غيرك
تنفست بعنف عنك ماسمحت انت يولد حدمسلطك عليا بدل متقرفهم هم في عشتهم سيبهم جاي تقرفني انا بدل ماتوقف جنبي
هتف باحتجاج ما انا واقف وبعمل كل اللي بتقوللي عليه عشان ازهقها وتغور من بتنا عشان ترجعي ضحكت بقوة بينما هوشعر بمرارة ارجع فين ياحبيبي انا خلاص هناك ميش راجعة انا كمان هتجوز وعيش حياتي مع حد يقدرني ويعرف قمتي
هتف بذعر احنا ياماما
لوت شدقها ماهوالبركة في ابوكم والست شاهي ميش راح اتجوزها قبل حتى مايطلقني يشيل على دماغه
عاد الاثنين من تلك الرحلة المتعبة بل المهلكة يتنفسان بصعوبة
عارفة انه صعب عليك تنسي وستامح بس انا مهماكان امك سواء كنت وحشة ولا كويسة هفضل امك
يمكن يجي يوم وتسامحني هبعدعنكم يافارس بس المردي عشان مصلحتكم عشان متتاذوش بسبي تنهدت حتى لومصدقتنيش يافارس انا بحبكم نظرفيها بعدم تصديق
يمكن طريقتي وحشة بس بحبكم بلاش تفكر في الماضي يافارس وابتدي من جديدمع وحدة تستاهلك وتنسيك كل جراح الماضي لانك تستاهل السعادة
انا حختفي من حياتكم ووعدك ميش هرجع لها الالوانت بذات طلب مني
ميش انت كنت عايزني ابعد خلاص هبعد
نظرفيهابعيون خاوية وانا لس عند وعدي هأملك حياة كريمة ولوعايزة تبيعي شقة والدك انا هدبرلك مشتري بمبلغ كويس في اقرب وقت المهم تبعدي ونسحب
تساقطت دمومعها غصبا عنها بمرارة هل خسرته الى الابد هتف غرورها بكره يحن ويرجع
بعد مدة نزلت شاهي
نظرت فيها بكره اكيد مليتي دماغه من نحيتي
شاهيناز انت بتحصدي الشوك اللي زرعتيه ماتلميش غيرك ماغي زمانها على وصول انا هروح عندسمر عشان تبقو براحتكم بلاش تغلطي يا احلام وخلي وداعك فيه شوية رحمة وحنية حسسهم انك ندمانة يمكن يفتكروكي بحاجة حلوى
👰🏻👰🏻👰🏻👰🏻👰🏻
بعد عدة ايام كانت سمر تنظرفي المشتريات بعيون خاوية وكانها لاتصدق انها فعلا ستصبح عروسه
جاءت شاهيناز التي لم تفارقها يلاياحبيبتي قومي تجربي الفستان مافيش وقت خلي الست سوزي تشوف شغلها الوقت ميش في صالحنا دالحاج بعثها مخصوص عشانك لولا مكانته عزت دارين ماكنتش رضيت ترقع
ابتسمت سهام بمرح ترقع الحمدالله ميش فاهمة نص كلامك
قومي ياسمر الست كثر خيرجات لحد عندك
قامت متجهة لغرفتها لتجد الفستان معلقا بعد بعض التعديلات اصبح تحفة
ابتسمت بفرح
تحدثت بلغة مختلطة بين المصرية والفرنسية
هيبقى قمر عليكي يامادام سمر انت اساسا قمر لوسمحتي جربيه
عشان اشوفه ولوفيه حاجة ممكن نعملها
مررت يدها برفق علية وهي تاخذ نفسا عميقا بين الترددوالفرح الخجل بعددقائق خرجت عليهن بذالك الثوب الناصع البياض كحورية من الجنة تبسمت بخجل من نظراتهم المبهرة
واواو مذهلة
شاهيناز؛ ايه داهوانت فعلاسمر ولا حورية ياجنة الحاج
ضحكت سهام وضربتها ابت لمي لسانك احرجتها بجد لفي كدا نشوف الجمال من كل الجهات
شاهيناز؛ مع الطرحة والمكياج اللي هعمل هوك صدقني هتبقي عروسة الموسم كانت سمر تتحس الفستان بنعومة غيرمصدقة انهاترتدي فستان همست انا كنت نسيت الحلم دي
كنت فاكرة اني ميش هلبس ابدا
سوزي؛ليه بتقولي كدايامدام انت لس صغيرة وقمر والله
سهام؛ بسم الله ماشاء الله قمر في لليلة تمامه بسمالله ماشاءالله
ميش لاقي كلام والله
اخذت شاهيناز يدها وسارت بها لفيلك كدلفة بروفات يعني اهو تدرب على الكعب العالي عشان متفضحناش يوم الفرح وتقعي ولوانه نفسي تقع والحاج يشيلك زي بتعوالرويات كد بقولك ايه ياسمر ابقي مسلي انك هتقعي ولا اقول خلينا ندرب على الوقوع
اوعي تعملها بجد ميش عايزين مفجأت نتفضح قدام الخلق اللي عرفته انه ماجدة هانم عازم القاهرة كلها لاقولي مصركلها ميشبعيد تبث الفرح في قناوات الفضائية والارضية ويوتيوب وسوشيال ميديا
ماإن وصلت امام باب الشقة حتى فتحت ملك التي ذهلت من رؤيتها بذالك الثوب الرائع الذي جعلها تبدو كاحدالاميرات الخرافية من خلفها تسللت عيونه لتتصمر على منظرها الذي كاديصيبه بجلطة
لثواني كانت الاطول على الاطلاق لم تستطع حتى ان تحرك اصبعا من جسدهالذي تيبس امام نظراته التي تفيض عشقا
ثواني واخذت ذيل فستانها وهرولت هاربة من عيونه المسلطة عليها دفعت ملك الباب في وجهه بعنف بعدما استفاقت بينماهو بكاد استوعب نفسه هوينظر للباب الذي اوصد في وجهه ابتلعب لعابه بصعوبة وعيونه ترفض محوى تلك صورة تلك الحورية التي ارتسمت فيهما تنهد هوينسحب مرغما
دخلت غرفتها وهي ترتجف لاتعلم مالذي اصابها بينما على الجهة الاخرى الاخرى كانت تشطاط غيظ وهي تنظر في الباب تفكر في الخروج لاثرة زوبعة لكن ماذ ستقول هفت ايه ياملك هتستعبطي يعني مستقصدها ازي
نفخت بغيظ
نظرت سهام في شاهيناز العائدة من امام الباب بعد ان اوصلت السيدة سوزي
اكتفت سهام برفع كتفيها
شاهيناز؛ خلينا ندخل نطمن عليها الموقف صعب
اطلت براسها من الباب هي العروسة لس لباس الفستان هيكرمش
الناس تشبع ضحك علينا
سهام؛ قومي غير هدومك وخلينا نطلع نشم شوية هواى
شاهيناز؛ اه قومي ياعروسة
شدتها من يدها لتسحبه هوانا ليه بيحصل معايا كدا
شاهيناز؛ سمرحبيبتي اللي يشوفك وانت عمل في نفسك كد بيفتكر انك لس بتحبيه نظرت فيها سمر بفزع
سهام؛ شاهيناز انت تهبلتي سحبتها خليها تغيرفستنها
خرجتا وهي تلومها على ماتلفظت به
شاهيناز؛ ميش قصدي والله كنت بهزر هي عارفة دكويس
سهام؛ ماهي صعبة ياشاهي صعبة تلاقي ماضيك قدامك في وقت دتحديدا افهمي ياشاهي ميش حكاية حب ولاكره ولاحنين فيه حاجة بنعشها لانقدر نصنفها هنا ولا هنا
ماهي الذكريات ميش ممكن تموت
قفلي على موضوع خلاص
بداخل غيرت الثوب وجلست تنظر فيه هوانا ليه مافيش حاجة بتكمل معايا ليرن هاتفها اخذته بلا انتباه ولا حتى نظرت لاسم
فتحته بلا اهتمام جاء صوته يخترق مسمعها
بلاش تقفلي ياسمر ارجوكي خلينا نتقابل ونتكلم لوسمحتي الكلام اللي عايز اقوله لك حيحد حياتنا يمكن نتفق
هتفت بصوت مختنق لوسمحت ياباشمهندس بلاش تتصل بي انا ست متجوزة وفرحي بعد يومين
عيب
كمان جايب رقمي منين بتكلم معايا باي صفة
طارق؛ سمر لوسمحتي انا مستنيكي ميش هاخذ من وقتك كثير صدقني الكلام اللي عندي هيغير حياتنا فيه حاجات كثيرة لازم تتوضح بينا
سمر؛ انت مجنون رسمي ازي تطلب مني أقابلك وقول للحاج ايه
ابتسم بخفوت الحاج يعني ميش معتباره جوزك ياسمر كمان الحاج زي مابتقولي سافر لسكندرية الظاهرعندشغل مهم او راح يعمل حفلة توديع العزوبية انا مستنيكي بره ماتتاخريش
اغلقت الخط اكيدتجنن يعني ايه اقابله وليه
دخلت سهام لس ماجهزتيش
مالك ياسمر انت كويسة
سمر التي دخلت في موجة من البكاءهوانا ليه بيحصل معايا كدهوانا عملت ايه في حياتي غلط مافيش حاجة حلوى بتكمل معايا لاخر انا والله تعبت تعبت
في الخارج جلس في سيارته ينتظر قدومها بامل كبير وبثقة أنها سوف تاتي هويعرفها جيدا لهذاجلس والامل يعزف معزوفته بداخل قلبه

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *