روايات

رواية رحيل فجر الفصل الرابع 4 بقلم نور شريف

رواية رحيل فجر الفصل الرابع 4 بقلم نور شريف

رواية رحيل فجر البارت الرابع

رواية رحيل فجر الجزء الرابع

رواية رحيل فجر الحلقة الرابعة

انت عارف الي فيها يا مدحت، انت يوم شغال و يوم لاء، انا عارفه ان الارزاق علي الله بس يا حاج افهم..
مدحت بص لي مراته بندم: هو ده اصلك ولد يتيم هو ده الي هياثر معاكي في مصاريف البيت، الولد هينزل يشتغل معايا ويأكل من عرق جبينه..
كنت قاعد علي الكرسي بره وسامع هم بيتكلمو في اي.. دموعي نزلت من عيني بقهر كل حاجة قدام عنيا!!
ازي ابويا و امي ماتُ ساعة الحادثه ونا بشحت من الناس عشان عمي ونا بطرد من البيت الي اتربيت فيه وقسوة مراة عمي..
دموعي كانت بتفرر من الوجع الي في قلبي انا جعان و مش قادر اطلب منهم اخويا و البنت الي معاه فتحت الباب بسرعة و نزلت مش قادر اسمع كلامهم..
مدحت خرج من الاوضه وبيدور علي حمزه مفيش اثر صرخ بعصبية.. حمزه ربنا هيحسبك انا نازل هدور عليه و ارجعه تاني اي قلبك حجر ده صغير شاف الدنياا وحشه معاه..
وسبها ونزل..
كوثر قعدت بحزن.. الدنيا غالية علينا احنا علي قد حالنا يارب سامحني و اخدت اطفالها في حضنها و بكتت..
فاطمة بحنان لبست فجر هدوم صغيرة علي بنتها اسيل وبدأت تلعبها وجبتلها لبن.. اياد نام من التعب و اسيل حضنت فجر و نامت وهي فرحانه بقاا عندها اخوات..
حمزه نزل الشارع وقف جمب الحيطة وسمع ناس بتتكلم عن مخزن بس كلامهم كان بي همسس واضح انهم خايفين..
مجهول: اصلان بيه عايز الحارة دي تنام ميبقاش مخلوق في الشارع عشان نسلم السلا”ح..
حمزه شهق بصدمة: تهريب سلا”ح لازم ابلغ الحكومة..
بيخرج من مكانه فجاة اضرب علي دماغه وفقد الوعي تماماً
مدحت نزل الشارع بحزن: اعمل اي في مراتي الواد الي كان هيساعدني راح مني سمع كلامها ومشيي..
اسر نزل علي اول الشارع وماشي مع صحابه وراحو منطقة مقطوعه مش فيها حد وكان معاهم بنت راجعه من درسها..
خالد ابتسم بخبث.. البنت قدامك اهي يا اسر اعمل الي انت عايزه اخد الشباب وامشي..
اسر ابتسم بشهوه وبصلها من فوقها لي تحتها.. نزل لي مستواها علي الارض وهي بتصرخ بصوت عالي..
ابعد عني ارجوك متعملش فيا حاجه انا مش زي اختك، عايزه اروح لي امي سليمة ابوس يدك..
اسر ضحكلها وبدأ يقرب منها وقطع هدومها ولم”سها براحه، قولتلك عايز رقمك وبحبك وحاولت اوصلك قد اي ومش عبرتي مش بتخافي من التهديد انا بقا هختم عليكي عشان تعرفي انكك ملكي ضربها بلقلم وبدأ يضربها بقسوة بقولك انا بحبك..
شمس بصريخ من الوجع ابعد عنيي ارجوك ابوس ايدك سبنيي اروح وهعملك الي انت عايزه بس اروح ونا محافظة علي نفسي..وغلاوتي عندك يا اسر متعملش فياا كده..
اسر خلع الجاكت بتاعه ورماه في وشها: قومي البسي ده و اغسلي وشك كويس وامشي من هنا لو حد شم خبر بي الي حصل مش هتشوفي اهلك تاني..
شمس بلعت ريقها بخوف مسحت وشها ولبست الجاكت وقفلته عليها واخدت الكتب بتاعتها ومشيتت..
اسر بصوت عالي: عايزك تذكري كويس عايز اشوفك دكتورة..
شمس بصتله بقرف ومشيتت..!
اسر شرب السجارة و هو بيفكر فيها بطريقة مقر’فة.. هتجوزها بينزل من علي السلم لاقي عربية سوداء وناس باين عليها الهيبة رفعت عليه السلا”ح، اقف مكانك..
اسر رفع ايديه بخوف ورمي السجارة صحابه هربت وسابو اسر واقف لي وحده.*
مجهول: هات الواد ده كمان هحتاجه في الشغل؟
اسر دخل جوه العربية لاقي حمزه فاقد الوعي.. صرخ بخوف حمزه اي الي عامل فيك كده فجاة رش في وش”ه بن”ج وفقد الوعي..
شمس دخلت البيت وهي قلقانه:
امها بستغراب: شمس جاكت مين ده يا بنتي اتاخرتي ليه كده النهاردة..
شمس بتوتر: ده جاكت صحبتي المستر خرجنا متأخر ممكن تعملي اكل عشان جعانه..
امها بحب: البسي هدوم مريحه وكلي وذكري شويه كلها كام شهر يا بنتي عايزكي ترفعي راسي وراس ابوكي..
شمس دخلت الاوضة وقفلت علي نفسها خلعت الجاكت وحطته تحت السرير، كده بحيث لو امي روقت الاوضه مش هتلاقيه بصيت لي جسمي بقرف.. اسر ده مقرف..
مدحت رجع البيت وساكتت بص لي مراته بحزن: مش لاقي ليه اثر يا كوثر قلبت الدنيا عليه.. كوثر بحزن: روق دماغك يا حاج ممكن رجع لي اهل ابوه ولا امه مش معقول مقطوع من شجره.. مدحت ابتسم بحزن: ربنا معاه و يوفقه في حياته الجايه..
في القاهرة “
العربية وصلت بيهم يا باشا اوامرك اتنفذت حمزة واسر موجودين و زي ما قولت زياد في مكان تاني، بس انت انتقمت من العيلة دي وحش اوي يا باشا..
مجهول بخبث: انا عايز البنت و زياد مكان ما هو موجود يكونو عندي هنا، انا هطلع رجاله الولاد دي هتبقي تربية اصلان السيوفي اكبر تاجر سلا”ح في الشرق كله و متنساش ان عربيات السيوفي اخده المركز الاول انا اربيهم واطلع رجاله..
تشيل اسم عيلة السيوفي طول العمر..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رحيل فجر)

اترك رد

error: Content is protected !!