روايات

رواية عالم تاني الفصل السابع عشر 17 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل السابع عشر 17 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت السابع عشر

رواية عالم تاني الجزء السابع عشر

رواية عالم تاني الحلقة السابعة عشر

كريم ابتسم…احم طلع زاي القمر
وعد بصتله وتكسفت…شكرا
احمد شافه كريم قريب منها وبصص ليها ب اعجاب اتعصب وراح ليهم
احمد بغضب وراح واقف قصادهم
في نفس الوقت
كريم…كل ماده شكلك بيتغير بس احلي من الاول
وعد وشها احمر وبص في الارض وابتسمت بكسوف لقت حدواقف قصاده بترفع راسها تشوف مين لقت احمد عنيه محمر ووشه ماليان غضب بلعت ريقه وخافت من منظرو
كريم ابتسم .. احمد عامل ايه الف مبروك عقبالك
احمد بصله بنظره ترعب..
كريم بستغراب… مالك
احمد بغضب… مافيش وشد وعد.من دراعها واخدها لي مكتب ومشي بيها بسرعه بعيد عن ناس كانت وعد بتجري معا وكذه مره كانت هتوقع وتلحق نفسها دخل المكتب وقفل الباب جامد ولسه مسك دراعها
وعد بخوف… في ايه

 

 

احمد بزعيق وغضب وبيهز فيها… انتي بتسالي واقف معا وعمال يتغزل فيكي وانتي مبسوطه طبعا
وعد بعدم …ابدا والله هو كان بيتكلم عادي
احمد ضغط علي دراعها جامد… والله ووشك اللي احمر دا كان ايه وواقف معا ليه مش قولتلك متتكلميش معا لي واحدكم
وعد بوجع وعيونه دمعو… دراعي هيتكسر
احمدجز علي اسنانه وسابها…
وعد مسك درعها بوجع وبصه في الارض… انس كان واقف معانا وسبني عشان صاحبته جت هو فضل واقف معايا
احمد … كنتي سبتي ومشيتي
وعد…كنت همشي لقيتك جيت .
احمد …اهبل انا عشان اصدق وبيزعق بصلي هنا متبصيش في الارض
وعد بصتله وكشر…
احمد …انا مش قولت متتعامليش معا اصلا
وعد…. انت بتزعق ليه وبعدين ما ست سلمي من الصبح رايح جايه وراك
احمد رفع حاجبه…اهاا .دي قصاد دي يعني
وعد…وربنا ابدا ولوكده هقولك ومينفعش اردهالك عشان انت فاهمتني ان دا عيب
احمد جز علي اسنانه…لما انتي عارف واقفتي ليه
وعد بغضب وتعصبت وقربت منه….قولت كنت همشي
احمد .. بتعالي صوتك عالي
وعد…يوووه بقا انت عايز تتعارك
احمد…مش عايز زفت و من دلوقتي لي اخر الحفله متتحركيش من جمبي انتي فاهمه
وعد.كشرت وربعت ايدها…

 

 

احمد…ردي
وعد بصتله بعند… طيب ولو سلمي بقا ضيقتني او قربت ليك
احمد…واللهي زي ماحضرتك شايفها لزقه ليا كنتي هتشوفي اني بصدها.
وعد.. ماليش في لو قربت ليك هطلع كل اللي عملتوا فيا مش هيهمني تقربلك ايه
في نفس الوقت عزة دخلت….يلا يا ابني الماذون هيمشي وبصت لقتهم الاتنين مكشرين
عزة…في ايه
احمد…مافيش .ومسك ايد وعد يلا
وعد بضيق…براحه ومشيو من قصادها
عزة ضحكت… وربنا مجانين
ــــــــــ
تسريع الاحداث
كتابو كتاب عز وجميله والقصر كان ماليا فرحه وزغاريط وباركوا ليهم
وفي نفس الوقت كانو مستغربين من وجود وعد والاكتر ان احمد طول الوقت مسك ايدها
فاطمه… انت مسك ايدها كده ليه
احمد بصلها… عادي ياتيتا
فاطمه بصتله بطرف عنيها… بجد
احمد دير وشه… احم

 

 

بنت عمت مامت احمد(اسمها فريده)… الف مبروك وبصت لي وعد مين دي
وعد ابتسمت ومدت ايديها…اهلا اناوعد
فريده …اهلا وسلمت خطيبت احمد
فاطمه ابتسمت.. لا دي اخت انس
فريده بستغراب…ايه مش وعد توفت في الحادثه وبصت لي وعد بستغراب
فاطمه …بعد الشر لا طلعت عايشه الحمد الله
فريده.. ازاي
وعد … احكيلك انا
احمد حط ايدو علي بوها وابتسم بضيق…احم ناس لقوها وهي صغيره وربوها بس وبالاورق وتشابه عرفنا انها عايشه
وعد بصتله بستغراب وشدت الجاكت بتاعو عشان ينزل لي مستوها بهمس… انت بتكدب
احمد…اقفلي بوقك
فريده بعدم فاهم… حمد الله علي سلامتك
وعد ابتسمت.. شكرا
مامت سلمي دخلت ورفع حاجبها… ازيك يا فاطمه شكلي جيت متاخر وبصت لي وعد بقرف
فاطمه جزت علي اسنانه.. دا بيتك يا ناديه
ناديه مامت سلمي … طبعا وبصت لي احمد وابتسمت ازيك يا احمد
احمد…تمام
ناديه بصت علي ايدو الي محاوط بيها وعد…انت خطبت ولا ايه
فريده… لا دي وعد اخت انس طلعت عايش
ناديه ضحكت…والله وبصت لي وعد بقرف ومالك لزقه في كده ليه مش المفروض تكوني جم انس ولا بترسمي علي ايه
فاطمه…ناديه عدي اليوم علي خير

 

 

ناديه..انتم جايبين بنت من شارع وتقوله بنتكم اش عرفكم
وعداتكسفت وخبت نفسها في احمد
احمد لقها بتستخبه ورا اضايق… واللهي كنت ناوي احترمك بس للاسف مش قادر لانك مش محترمه حتي البيت اللي دخلتي وانتي مالك وبعدين دي صاحبت البيت اللي بتقولي عليها من شارع لو محترمتهاش يبقا وجودك مالهوش لزمه هنا وبص لي فاطمه .وانا قولتلك يا تيتا عرفيني هتعزمي مين الاول انا قولتلك العيله بس وسبهاواخد وعد ومشي
فاطمه ابتسمت وبصت لي ناديه بسخريه… يلا يافريده تعالي سلمي علي العريس والعروسه وسابوها
ـــــــــــــ
احمد.واقف هو ووعد بعيد شويه عن ناس… علي فكره هي بني ادم مقرف
وعد كشرت وزعلانه من كلام ناديه.. عيب دي قد مامتك
احمد… انتي زعلانه عليها
وعد بصتله..ابدا هي دي مين
احمد…مامت سلمي
سلمي من ضهرهم…ايه دا ياروحي بتنادي
وعد بغيظ… لا مش بينادي
سلمي بغيظ…وانتي مالك اساس
وعدبعصبيه ووشه احمر … لا ليا وبصت لي احمد بغيظ ليا ولا مش ليا وضربته في كتفه بغيط
احمد ..اها اها

 

 

سلمي بضيق… كده يا دودي
وعد…اسمو احمد دا راجل مش بنت عشان تدلعي.
سلمي بغيظ…يووه هو انا كلمتك انتي بني ادمه حشريه اووي
انس …وعد وعد وواقف احم دي جني
جني ابتسمت.. اهلا وبصت لقت احمد اهلا استاذ احمد
احمد بيشبه عليها ومش عارف مين… اهلا
جني ابتسمت..
سلمي..مين دي كمان
انس بعد سلمي بضهر ايدو وابتسم… اعرفكم دي جني
وعد ابتسمت…اهلا مش انتي مديرت الحسابات
جني.. بالظبط
وعد… انا اخت انس
جني.. ثانيه لما هو فرح جميله اخت استاذ احمد زي ما عرفت بصت لي انس قولتلي فرح وعد ليه
وعد ضحكت…
احمدبستغراب…ايه
انس بتوتر … لا ما جميله اختي اختي في رضاعه وبنت عمي
وعد بستغراب…ازاي انت عمرك
انس وقف جم وعد وحط ايدو علي بوقها وضحك…وعد جميله جدا
جني استغربت طريقتها وابتسمت..اهاا
سلمي …ودي بقا معزومه ليه

 

 

انس…يعني انا عارف انتي معزومه ليه
جني بصت لي سلمي وتكسفت…احم
وعد اتغظت من سلمي وطنشت وبصت لي جني… انس حبب شغلك وبيقول انك شاطره جداا
جني بستغراب.. ايه دا هو حكالك عني
وعد.. اها دا معجب بيكي جدا
انس خبط وعد بخفه في كتافها وابتسم لي جني… احم بشغلك يعني
وعد…اها اقصد كده
احمد فاهم وابتسم…
جني…شكرا جدا
سلمي بصت لي وعد وجني بغيظ وراحت واقفت جم احمد… بقولك عايزك في موضوع مهم
وعد بصت ليها…لا
سلمي بصتله بستحقر…يووه انتي بتدخلي ليه انتي بني ادم غريب
وعد جزت علي اسنانه… انتي اللي بني ادم بارده وامك زيك اووي
سلمي…نعم انتي بتشتميني اللي جاي من الشارع
احمد جاي يتكلم هو وانس بيقرب من سلمي
وعد بعدتهم وواقفت قصاده…انا عماله اعديلك من الصبح او من ساعات ما جيتي انتي ومامتك مش شويه تقريبا انتي ومامتك متربتوش بربع جنيه دا انتي ومامتك اللي شبه السحره الشريره حواجبها من شارع يا معف*نين
سلمي لسه هتضر*بها بالقلم
احمد هيمسك ايدها كانت وعد سبقته ومسكت ايدها وعضتها وضر*بتها في ركبتها سلمي وقعت
كلهم واقفين مصدومين من وعد عمرها مكان ليها رد فعلا او يتوقعوا تعمل كده

 

 

وعد.بغضب وعصبيه…اياكي تقربي من احمد تاني او تضايقيني او ضايقي حد تاني انتي فاهمه
سلمي بتتوجع في نفس الوقت مامتها ناديه جت…ايه دا مين وقع بنتي كده
وعد…انا عشان قليلة ادب
ناديه بغضب…انتي اللي متربتيش ولسه هتمد ايدها احمد واانس مسكوا ايدها مره واحده مع بعض
انس…اياكي تمدي ايدك عليها
احمد بغضب…خدي بنت وطلعو برا
وسابوها هما الاتنين
احمد بزعيق مكتوم وبطريق ترعب…قولت برا بدل مفرج الناس عليكي انتي والزفته دي
ناديه خافت منه وبلعت ريقه واخدتا بنتها ومشيت
وعد …احسن ناس بردين
جني كانت واقفه مش فاهمه …
عز دخل وستغرب منظر ناديه وبنتها… في ايه
احمد … انت اللي قاومك من جمبها
عز … واللهي يا خويا ما كنت عايز اقوم اللواء كلمني وبيقولي مش عارف يوصلك.انت وانس
انس بصلهم بستغراب.. هيكون في ايه
احمد.. مش عارف بص لي وعد متتحركيش جاي
وعد…. حاضر

 

 

انس بستغراب لي طريقته…ايه دا
احمد … تعال معايا وانت اقاعد جم عروستك
عزضحك..من عنيه يا خويا ومشي
وعد بصت لي جني وابتسمت…اهلا
جني ابتسمت..
وعد… متخافيش مني انا هحكيلك وانتي احكمي
جني … ياريت لان مش فاهمه
ــــــــــــــ
عز راح قاعد جم جميله.
جميله…هو في ايه
عز غمز…في قمر قاعد جمبي
جميله ضحكت.. اتلم بقا
عز…مش كان يبقا فرح احسن
جميله…لا
عز رفع حاجبه…انتي الي خسرانا كنتي هتصحي علي وشي يالهوي كان هيبقا يوم عسل
جميله ضحكت…يا شيخ طيب
عز …هتندمي نقول دا الفرح دلوقتي واكلم للواء واخد اجازه
جميل بصتله…لا يا عز واهدا
عز رفع حاجبه… عيله وش فقر
جميله.. شكرا
عز ضحك… مالكيش في طيب دا انا كنت هدلعك يابت واخدك وننزل السلم ولف بيكي الجنينه
جميله ضحكت… دا كده دلع
عز…اها

 

 

جميله…خاليهولك يا حبيبي
عز بصله اتنهدا… عيله رخمه انا هقوم اشوف حاجه اكولها
جميله ضحكت…اترزع بقا الناس حوالينا
ـــــــــــــــــــ
وعد…بس دا اللي حصل
جني…دا عيله براس خنز*يراووي
وعد…يبقا حقي بقا اللي عملتوا ولا لا
جني…انا موقف من المواقف دي اقسم بالله كنت اجبها من شعرها لو كنت اعرف كده كنت ضربتها معاكي
وعد…ما انا مكنتش عايز ابوظ اليوم منها لله
جني.. ولا تزعلي معلش
وعد ضحكت … المهم انتي متخديش عني فكره وحشه
جني ابتسمت …بالعكس انتي جميله اووي
وعد … انتي تعرفي انس اووي
جني…ابدا بس بيني وبنك هو بين انه عينو مني
وعد ضحكت…بجد
جني… عيب عليكي انا بفاهم في الحاجات دي اووي زي ما انا متاكد ان احمد عيون منك وانتي كمان وجو الاخوات دا مش دخل دماغي
وعد بستغراب…ازاي ابدا دا اخويا والله

 

 

جني غمز… متحلفيش بس
وعد…انا مش بكدب
جني… انت بتغيري عليه ياوعد ما لو كده ماتضايقتيش ليه لما عز خطب جميله ولا لما انس جه عرفني عليكي
وعد تنحت….عشان سلمي بارده
جني…لا عشان بتحبي بس انتي مش عارفه تميزي بحكم انك محبتيش قبل كده صح ولا لا
وعد بصتله بصدمه….احيه لو كلامك بجد
جني … مش بتقولي كريم دا كل ما يقربلك يتعصب زي مابتتعصبي لو سلمي قربت لي
وعد .. اهاا
جني … مش محتاجه تفكير
وعد… طيب اعمل ايه
جني…ولا حاجه تتقلي لحد ما يجي لحد عندك ويعترف بحبه ليكي .اها انتي بتحبي بس كله الا كرامتك .زي ما انا مستنيا اخوكي العسل دا يتلحلح وينطق
وعد.. انتي حبتي
جني.. مافيش حب من تالت ايام
وعد…اومال عايزها ليه يتقدم
جني…عشان حبيته من زمان بس استحاله اتكلم
وعد ابتسمت…بجد ثانيه لما انتي تعرفي اكيد تعرفي ان فرح مش اخته
جني ضحكت.. ما هو بيستهبل استهبل انا كمان وان جيتي جد الجد كمان اخوكي اساس بحبه وكنت بتمنا كل يوم يجمعنا اي موقف او حاجه وكان يبقا يوم عسل لو في احتماع للموظين المسؤلين عن شركه لان مسؤله عن الحسابات طب تعرفي احلي يوم في حياتي اليوم الي رزعني في جنبه نظبط لاجتماع رغم انكنت لسه غسله السجاد وو اخد كذه عليقه بسببه بس علي قلبي زي العسل

 

 

وعد ضحكت بطفوله.. انتي جميله اووي
جني ضحكت علي ضحكتها.. والنعمه انتي اللي عسل بس اوعي تحكي لي اخوكي حاجه
وعدد…ابدا ولا انتي تحكي طب اقولك انا علي سر بقا هو عمالها حجه يجيبك الفرح
جني…عارفه عشان يعرفك عليا ونتصاحب انا معا بقولك مركز معا لحد مينطق
وعد ضحكت… يارب تتجوزه
جني بفرح..يارب .لا هاتي بوس حبيتك بعد الدعوه دي
كريم دخل…وعد
وعد تنحت ومن جوها… يادي نيله وابتسمت اهلا كريم
كريم ابتسم…انس واحمد فين
وعد…معرفش مشيو من شويه
جني بهمس…هو دا
وعد بهمس.. اها
جني.. بس موز برضو
كريم سمعها وضحك…شكرا
جني ووعد بصو لي بعض بحراج…
جني.. اصل كانت بتعرفني عليكم احم يعني وقالت بتعزك زي اخوها اوووي
كريم اضايق…اها وابتسم طيب انا همشي ورايا شغل عقبالكم ومشي.
وعد… هو ضايق ليه

 

جني…عينه منك .وانا لمحة لي انك معتبرا اخو
وعد بصتله بصدمه…انتي عارفه كل حاجه كده
جني… عيب عليك يسطا احنا نفهم ناس من نظره
وعد ضحكت …انتي بتكلمي كده ليه
جني ضحكت. مش عارفه
وعد ضحكت. انتي صاحبتي خلاص
جني . مافيش كلام
ـــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
عده الفرح وكان انس واحمد مختفين الناس كلها مشيت وهم لسه ما ظهروش وعد كانت خايفه اووي هي وجميله وعز مكانش عارف يسيب القصر وهما في لواحدهم ولا يدور علي انس واحمد تليفوناتهم مقفوله وواعد فضلت تعيط هي وجميله لحد ما نامو وهما قاعدين وعز راح يدور عليهم وننبه علي فاطمه محدش يطلع واكد علي الحرس وعده وقت كتير
ـــــــــــــ
فاطمه …انا لو الفجر اذن وهما ماجوش اطلع اشوف في ايه
عزة…ازاي عز نبه علينا
فاطمه بخوف.. اومال افضل كده انا قلبي هيوقف مش هقدر استحمل دوله اللي مصبرني يروحوا كده مره واحده
عزة… بعد الشر اكيد في سبب اكيد خير خير.

 

 

 

احمد دخل ودراعو في د*م لقهم قاعدين…السلام عليكم
فاطمه لقت القميص بتاعو غرقان د*م…ابني وجريت عليه هي وعزة. ايه دا
احمد ابتسم بوجع…خير خير هفاهمك بعدين
انس دخل ورا هو وعز…السلام عليكم
عزة وفاطمه بصو عليهم مالقوش فيهم حاجه.. انتم كنتم فين
انس… لا انا مش قادر اتكلم بكره وبص ايه دا هما نايمين هنا ليه
فاطمه…فضلوا يعيط فكرنا حصلكم حاجه وحلفين مش هيطلعو الا لما يطمنوا عليكم
انس ضحك بتعب.. وضح دوله بياكلواارز بالبن مع الملايكه
فاطمه ابتسمت بارتياح وبصت ليهم ..وجعته قلبي عليكم يا جزم
احمد.. المفروض تكوني اتعودي
فاطمه.. دراعك في ايه
احمد ابتسم… اخدرصاصه بس الحمدلله
فاطمه بصدمه هي وعزة… ايه
احمد…لا اهدو انا روحت المستشفي ونضفت الجرح بس عايز انام بجد
فاطمه بياس منه.. طيب اطلع وبصت لي انس شيل اختك وطلعها تنام وحطها براحه
انس ابتسم وراح لي وعد لقها سخنه… دي مو*لعه
فاطمه بخضه… ايه وراحت عليها لقته فعلا الحرارا عاليا شاله طلعها فوق عقبال ما اجيب علاج وانت ياعز شيل مراتك وطلعها اوضتها براحه
احمد كان بصص عليها وقلقان… اكلم الدكتور
فاطمه… اطلع انت غير وبصت لي عزه ساعدي
ـــــــــــــ

 

 

انس طلع وعد وبيحطها علي سرير
وعد بتفتح عنيها بتعب لقت انس…انس انت جيت صح
انس باس ايديها… ايوا يروحي
وعد عيونه دمعو… اوع تسيبني
انس ابتسم… ابدا عمري
وعد ابتسمت ونامت تاني
انس…وعد. وباس راسها. ربنا يستر
بعد قت كان احمد غير وفاطمه بتعمل كمادات لي وعد وحراراتها بدات تنزل
اما عز جميله فاقة وطمنها وقامت تتاكد وشافت احمد وفضلت تعيط علي دراعو وهو يهديها لحد ما نامت
ـــــــــــ
تاني يوم
وعد صحيت لقت انس نايم واخدها في حضنه ومحطوط علي راسها كمادات
ابتسمت وحضنته وافتكرت احمد
وعد بقلق.. احيه واحمد
انس وهو نايم..ياجزمه ملحقتيش تقعدي دقيقه حضناني نايم ياختي في اوضة
وعد اتكسفت وحضنته…
انس ابتسم …عندي ليكي خبر هيفرحك
ـــــــــــ
فاطمه…اديك نامت واخد راحتك فاهمني كنتم فين
احمد….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك رد

error: Content is protected !!