روايات

رواية عالم تاني الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الخامس والعشرون

رواية عالم تاني الجزء الخامس والعشرون

رواية عالم تاني الحلقة الخامسة والعشرون

رامي …ايه في ايه
احمد. جز علي اسنانه بغضب وبعد وعد عن رامي ووقف قصاده…انت اللي مين وايه اللي جابك هنا
رامي بتوتر ومرعبوب مكانش عاارف يتكلم .. كنت اصل انا يعني لسه وو
احمد بنرفز مسكو من ياقة هدومه… ايه اتشليت
وعد اتصدمت …عيب كده يا احمد
رامي … في ايه انا جركم
احمد مسكه من فك وشه جامد وبيجز علي اسنانه … وايه يجيبك هنا
وعد بتهز في احمد من هدومه…حرام عليك .سيبه
احمد بصله بغيظ…خايفه عليه مين دا
وعد بعصبيه… دا جرانا لسه راجع النهارده معرفش عنه حاجه واخد مني مشابك وخضار بس بطل كده سيبه
احمد بزعيق وبصص لي رامي بغضب … وبمناسبة ايه تعزمها ها وضغط علي فك وشه
رامي بيتكلم بصعوبه… كنت بردلها الجميل وجبت من اللي عملتو بس
احمد بيجز علي اسنانه… ودا يخليك تدخل بص*در وسع كده بيت ابوك هو
رامي… مقصدش مقصدش
وعد بتشد في قميص احمد… عشان خاطري سيبه
احمد بغضب ونظره ترعب…رجلك متخطيش ناحيه الشقه دي شقتك فين
رامي شاور علي شقته…
احمد.. رجلك تطلع من شقتك علي نزولك تفكر تقرب من هنا متلومش غير نفسك وبزعيق مفهوم
رامي .. مفهوم
احمد سابه ….برا وتاخد طبقك دا واياك تكرارها
رامي اخدو جري علي شقته وقفل الباب بسرعه…
وعد بصتله لي احمد بغضب .. انت وحش معندكش رحمه ودخلت وسابته
احمد قفل الباب جامد .ودخل وراها… واللهي وكمان مش عجبك.انا مش قولتلك اياكي تتعملي مع حد غريب وطبعا حضرتك قولتيلو .انت جميل .انا حبيتك انت وانت وانت
وعد مردتش عليه وشغلت التليفزيون وبتتفرج
احمد بزعيق.. انا بكلمك
وعد.
احمد بغضب اكبر وقفل التليفزيون… يعني ايه يعني وراح واقف قصادها
وعد بصتله وببرود…تقصد ب كلامك دا ايه
احمد …وعد متستفزنيش
وعد قامت وقفت فوق الكنبه وبعصبيه….انت غلطان وجاي تغلط نفسك اكتر اساسا وانا مخصمك ومش بكلمك .وعموما عادي مش اول مره تخذلاني
احمد قرب منها… وبحاول اصالح وبتصديني مره تتجاهليني ولما وصلنا القصر رميتي كلام ومشيتي ومره تعملي نفسك نايمه وانا شايف خيالك ودلوقتي كنتي بتقفلي الباب دا غير انك قفله كل حاجه اقدر اكلمك منها
وعد تنحت لما قال انه عارف انها مكنتش نايمه …
احمد بيجز علي اسنانه. وقرب منها.. ودلوقتي اجي القي زفت دا دا انتي لوقصده تموتي بالحي مش هتعملي فيا كده
وعد بعصبيه… انا
احمد… ايوا شايفني بموت من غيرك ومش قادر وانتي زي بتنتقمي مني وحلفت مليون مره ان مكنتش موافق تيتا في اللي عملته
وعد….ونظرتك دي
احمد….مشوفتيش جميله لما اتكلمت اتعصبت ازاي
وعد… لا انت كنت شاكك
احمد ضحك بسخريه…ياشيخه وبذكاءك واحد.حرميه هتسيب اثارها .بلاش كده دا انتي سبتي الباب مفتوح وتوكتك
وعد…مقولتش كده ليه قصاده
احمد بزعيق … مكنتش هتسمع تيتا عارفه ان روحي بقت في ايدك كانت هتقول بدفع وساعتها حضرتك هتفكري انها تقصدومش هتصدقي انها بتهبد
وعد بصتله بتفكير ومش لقي رد…
احمد بضيق وبيقرب اكتر ورفع وشها لي بحنيها وعيونه دمعت… كفايه يا وعد كفايه انا مبقتش قادر استحمل
وعد بصتله وبطفوله وعنيه دمعت …مش عارفه كده خلاص ولا لا
احمدبستغراب… خلاص ايه
وعد بصتله بتوتر وساكته..
احمد حط ايدو علي خدها بحنيه… في ايه يا وعد قولي متخافيش
وعد بصله ببرائه ونزلت ايدو ومسكتهاومش عارفه تقول ايه او تبداء ازاي … مش خايفه بس مينفعش
احمد ضم حواجبه وبيحاول ميتعصبش … قولي هفاهمك
وعد بلعت ريقها …بص هتكلم اكنك مش انت واحلف الاول ان تقول الحق
احمد بستغراب.. تمام
وعد…احلف
احمد…وااللهي هقول الحق في ايه يا وعد
وعد… انت قولتلي ان لما حد يزعلك ندمي حتي لو روحك في عشان ماتكرارش تاني فا انا مش عارفه كفايه كده ولا لا انت فاهمني
احمد تنح..
وعد…ساكت ليه ما انا معرفش انت اللي قولتلي كده
احمد …
وعدضمت حواجبه بستغراب…في ايه
احمد…هو يوم ما تعملي بنصحتي تعمليها معايا انا ياوعد
وعد بصتله وكشرت …ما انت اللي زعلتني
احمد…وتيتا
وعد…انت بتسخني عليها وبعدين انا غلطانه برضو
احمد …ولا هي اغلي مني
وعد…انت عبيط ايه الهبل دا وبعدين شكلك بقا عارف ان لسه امشي يا احمد
احمد… انتي شايفه كل دا مش ندمان
وعد بصتله بطفوله …انت حلفت
احمد … اقسم بالله ندمان كفايه ويخربيت اللي ينصحك بعد كده
وعد …يعني المفروض كده خلاص اتصالحنا يعني
احمد.. انتي شايفه منظرك من العياط وانا اللي اكني ميت عايزه ندم اكتر من كده ايه
وعد من غير مقدمات تشعلقت في رقبته وباسته من وفضلت حضنه …وحشتني اووي اووي وعيطت
احمد ضمها لي جامد… اهدي كفايه دموع بقا وفضل يهدي فيها
وعد هديت بس لسه علقه في..
احمد … مكانش لي نقطه ضعف ياوعد انتي قوتي وضعفي
وعد …يعني ايه
احمد… قوتي طول ما انتي جمبي .ضعفي وهزمتي لما تبعدي
وعد ابتسمت بفرحه
احمد…بحبك يا اغلي من رروحي
وعد اتكسفت وضحكت وراحت مسحه مناخير في كتفه وبعدت عنه وبصتله … وانا كمان
احمد ضم حواجبه وبص علي كتقه تنح وبصله …الله يقرفك
وعد ضحكت جامد بطفوله وبتتكلم ونفسها بيروح من ضحك …فكرتها مياه عادي
احمد ابتسم علي ضحكتها اللي بترد في روح… اعمل فيكي ايه دلوقتي
وعد بضحك…تدخل الحمام اجبلك قميص انس
احمد ضحك…بقيتي بارده
ـــــــــــــــ
فاطمه… هو احمد راح فين كل دا
عزة.. هيتوه عنك .اكيد بيطلع غيلو في شغل
جميله…دا اكيد
عز دخل… السلام عليكم
رد السلام
عز… في حاجه مالكم
فاطمه …مافيش
عزة .. اجبلك اكل يابني
عز غمز لي عزة… الست دي امي
عزة ابتسمت وقامت…ما انا امك يا جزمه وراحت المطبخ
جميله…هموت واعرف بعد الاكل دا كله مبتتخنش وجسمك رياضي ازاي
عز خمس في وشها… الله اكبر كان عندنا كتكوت بيمشي كده وفضل يخمس
فاطمه ابتسمت… اعقلوا بقا
جميله… احسدك علي ايه بلا وكسه
عز…حقد بنويتي
ـــــــــــــــــــــ
انس بتعب ورايح يركب عربيته وهو بيفتح الفون اول ماركب الفون رسايل كتيره وبيرن
انس ابتسم…قلبااااي وحشتيني
جني… شغلك دا بقا تسيبه انا ببقا علي اعصابي
انس بحب… متخافيش ياروحي المهم انتي عملتي ايه خلصتي
جني بستغراب…خلصت ايه
انس بضحك… سجاد امك
جني بغيظ… امك انت وتزعل لما اتكلم عن عيلتك
انس بضحك… اهدي عيب الله يرحمها وانا قصدي سجاد بتاع امك
جني… امك الله يرحمه ولم نفسك
انس ضحك… بحبك
جني ابتسمت… وانا كمان
اخو جني خالد…بت انتي بطلي نحنح مع حبيب القلب وتعالي اعملي شاي
جني…متعملو انت اتشليت
انس…اخوكي دا تنح
خالد…ماما مامااااا شوفي بنتك بتتسهوك
انس جز علي اسنانه… وربنا هاجي اضربه
جني… وليه تيجي وتتعب نفسك انا هضربه وقفل وراحت قلعت شبشب وجريت ورا
ــــــــــــــــ
احمد ووعد قاعدين مستنين انس
وعد…انا جعانه اووي هو تاخر ليه
احمد… كولي طيب
وعد…لا انس هيزعل
احمد بصله برفعت حاجبه.. ياختشي كميله
وعد ضحكت… بيحبك اووي
احمد .. سوال بجد ومش هتعصب
وعد ضحكت… كنت بصدو يا احمد وهو اساس متعداش حدوده ولما حب يلطفه من سؤء حظه كان قصادك وحكتاه اللي حصل بس حتي لو متخانفين هحافظ عليك فوجودك وفي غيابك
احمد ابتسم بفرحه وعيونه لمعت بطريقه غريبه وشكله اتقلب اكنه طفل مامته مميزه …ماشي
وعد ضحك عليه
احمد …بتضحكي ليه
وعد بتحاول متضحكش…شكلك بقا شبه الاطفال
احمد…مين بيتكلم
وعد حطت ايديها علي خدودها وسندت ايدها علي الكرسي… وعد
احمد ابتسم…بجد وحشتك
وعد …اوووي اوووي
لقه حد بيخبط
وعد…هروح افتح
احمد بصلها…لا انا وتمنا يكون اللي في بالي وقام.
وعد بتبص من بعيد .لقته انس
انس بستغراب…ايه دا فين وعد
وعد من ورا احمد…انا هنا ياحبيبي
احمد لف وبصلها…عمرك ما قولتيها ليا
انس بعدو ودخل.. عملك حاجه
وعد ب ابتسامه عريضه .. لا خلاص قولتله الحقيقه وتصلحنا
انس…يا موكوسه .وقلدها اومال لا موضوع انتهي انت بدفع عنه عشان هو اللي مربيك طب انا اختك. يلا يا هبله .ثبتك وبص لي احمد ثبتها ي خويا
احمد قفل الباب وابتسم وضر*به بوكس في دراعه… كويس فاكر اني اللي مربيك جدع
وعد تنحت انه ضربه
انس ضحك وضربه بوكس في دراعه… مع اني زعلان منك عشان زعلتها
وعد بصلهم بستغراب.. ايه دا انتم فرحانين انتم بتضربه بعض
انس… لا دا كدا بنسلم علي بعض المهم انا هموت من الجوع
وعد…بعد الشر الاكل جاهز علي السفر مستنينك
انس.. اشطا وجري
احمد بصلها بقرف وبيقلدها …يا حبيبي حبك برص
وعد بصتله بجديه…لالا متقولش كده علي نفسك دا انت قمر
احمد ضم حواجبه وبعدها بصلها بصدمه…انا برص
وعد جريت وهي بتضحك
احمد ضحك… تعالي وراح وراها
ــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
اكلو وفضلو يفتكرو وهما صغيرين ويحكو لي وعد ويضحكه ووعد كانت قاعد مبسوطه وبات معاهم احمد تاني يوم احمد اقنع وعد ان ترجع القصر وفعلا راحو وتصدمه لما لقهم التالته دخلين
فاطمه بصت وعنيه دمعت ومرحتش عن وعد….
وعد اول ما دخلت من غير تفكير جريت علي جدتها..
فاطمه ضمتها ليها جامد اكنها بتأكد لي نفسها ان وعد قصادها…وحشتيني وحشني صوتك ياروحي
وعد وهي حضنها…انتي اكتر يا بطوط
فاطمه ابتسمت بفرحه… لا مادام بطوط يبقا القلب رضاعنا
بعدها كلهم سلمو علي وعد وفرحه انها رجعت وانس صالحه فاطمه هو واحمد وهي كانت فرحانه انهم سامحوها وعد اليوم وكلهم مبسوطين وبداء كل واحد فيهم يخلص كل حاجه ورا عشان الفرح بتاعه وكانت جني ووعد وجميله بقو اصحاب جدا وعدت الايام لحد ما جه قبل الفرح بيومين
احمد… لا يعني لا
جميله بزعل طفولي…عشان خاطري
احمد… انا لو عز اللي كان طلب .اني اوفق صدقيني كنت هخلي يطلقك
جميله… ليه بس دا يوم يا احمد مش هيتكرار
احمد … عدي بقا علي خير
جميله بصتله بزعل وعتاب… انت ليه دايما معايا كده دا حتي طلبت اكمل تعليمي برا عشان ابعد بحسك بتضايق من وجودي
احمد بصله ضم حواجبه … ايه
جميله عيونه دمعو… انا عارف انك بتكرهني عشان انا سبب في تعب ماما بعد ماولدتني وحالتها كانت بتتدهور بس مش ب ايدي
احمد… انتي بتقولي ايه مافيش الكلام دا
جميله بعياط اكتر.. لا دي الحقيقه انت عمرك ما حاولت تسمعني بقيت بروح لي عز عشان عارفه بتحبه وهتوافق لما هو اللي يطلب منك مش انا كل حاجه زعيق زعيق علي فكره انا مكنتش هرجع وقولت ارحمك من خلقتي بس عز رفض
احمد كان مصدوم من صورته اللي اخته الواحيده وخداها عنه وفتكر كلام وعد قرب منها ومسح دمعه بحنيه… ولا كلمه قولتيها صح تعب ماما كان قضاء وقدر وتوفت حزن علي بابا مش كتر اما انتي اغلي من نفسي شديد معاكي بس خوف وغيرها واني اوفق عشان بيعرفني قد ايه انتي حب مجال او اي حاجه فا كنت بوافق بس انا غلطان لان المفروض كنت اسمعك انتي
جميله حضنته وفضلت تعيط…
احمد حضنها … انا بحبك يا جميله رغم مصايبك اللي كنتي بتعمليها برا
جميله بعدت…ايه
احمد غمز ليه وابتسم… تضربي دكتور بتاعك عشان بيعاكس بس عجبتيني بكسر دراعو دا وتهربي مره من كورس عشان تتفسحي مع صحبتك مش عيب كده
جميله بصدمه وبلعت ريقها… عرفت ازاي
احمد باس راسها… انتي بنتي ومافيش اب بنته تبعد عنه الا يطمن و شافها ب عينه
جميله… مكنتش بتوريني نفسك ليه
احمد… كنت رغم رفضي لي سفرك بس عايزك تعتمدي علي نفسك
جميله بصتله ب احراج… انا اسفه
احمد… انا اللي اسفه علي اسلوبي بس خلاص نبداء صفحه جديد
جميل ابتسمت وباسته من خدو… بحبك اووي
احمد….وانا كماان يروحي
جميله.. يعني موافق
احمد بصله بطرف عنه… لا هنستهبل هرجع الصفحات موافق ايه الفستان عريان يا جميله شايفني ار*يل قصادك
جميله… دا يوم
احمد…. عدي علي خير بقا لان لا انا ولا هو هنوافق
جميله كشرت….اهو متغيرتش
احمداتنهدا وبتسم بضيق…لا بلاش هبل لومش بحبك مش هتشغليني خالي فستان زي ما هو يلا يا حببتي عدي يومك
جميله …وااللهي دا ظلم. ومشيت بعد وقت
وعد دخلت لي المكتب وراحت واقفت جمبه وهو قاعد علي كرسي…
احمد بصله… في ايه
وعد… جميله زعلانه
احمد حكلها…. بس
وعد بصتله بتفكير انها تقنعه وهو فاهم.. طب
احمد…عدي يومك معاها لا
وعد جزت علي سنانها… حاضر وجايه تمشي راح لف دراعه حوالين وسطها احمد… تعالي رايح فين
وعد بستغراب..اصالحه
احمد ابتسم وغمز ليها… طب انا
وعد ضحكت….احمد انت من ساعة المشكله بتعمل حاجات غريب
احمد… ازاي
وعد.. تقفل عنيك حبه صغننين او تغمز وتقول كلام غريب شكلك بيضحكني
احمد بالامبالاه… والله
وعد ضحكت … المشكله ان انا بس بتعمل معايا كده
احمد رفع حواجبه…وانتي عايزه اعمل كده كله طيب حاضر
وعد….لا لا مقصدش بس بس بتعمل كده ليه
احمد .. اومال حب فيا اعمل زي عز وانس وانتي مش فاهمه
وعد بتفكير.. اهااااا فاهمت ماشي يلا من تاني
احمد بعد عنها…برا ياوعد
وعد قربت منه…لا لا خالص ورفعت وشه لي خلاص بقا
احمد قام…برا كشرت وجايه تمشي
احمد مسك ايديها ورجعها لي.. مكشره ليه بقا
وعد… مش قولتلي برا ماشيه اهو اصلا مبقتش طيق ليا كلام
احمد نزل لي مستوه طولها وبلها بحب .. انتي مصدقه كلامك دا
وعد ضحكت علي طريقته…
احمد بنرفز…يوووه بقا ياوعد وجايه يقف عدل
وعد اتعلقت في وحضنته. زي طفله .. معلش معلش اصل بحس عايز تنام وضحكت
احمدشاله وهو حضنهاوضحك…جزمه
وعد فرحانه ان شالها وبتتكلم جم ودانه … كنت بشوف في تلفزيونات بيشل حببته كده
احمد ابتسم … ودازي ياوعد
وعد …تووووت
احمد بعد وشه عنها…ايه دا
وعدفضلت تضحك جامد…
احمد…وربنا هبله وضحك فضل يومين ونكتب الكتاب
وعد….عديهم علي خير بقا
احمد بعدها عنه وهو شايلها… وربنا
وعد رفعت حاجبها…لا بقولك ايه اتكلم ب اسلوب كويس ويلا وانت شايلني كده طلعني عند جميله
احمد نزلها…يلا بت من هنا
وعد…طب خلاص شلني تاني
احمد …يلا ماما الله يسهلك من هنا
وعد…اخس تعمل مع امك كده
احمد بص حواليه…كان في شبشب هنا راح فين
وعد جريت…
احمد ضحك…هبله
ـــــــــــ،
في بيت جني
جني… بقولك
انس.. ايه وبصله
جني….ما تفاجئني
انس …اسكتي مش فرحانه فضله يومين
جني…وخيات امك
انس…امك انتي
ام جني دخلت…في ايه
انس ب احراج…ها لا ولا حاجه
اخوها خالد دخل … شكله مزعلها يا ماما . من فوضها سيرا بقا
انس عض علي شفايفه.. الشي دا لما بتكلم بينرفزني
اخوها…نعم تقصد ايه شوفتي يا ماما
جني بتوتر…قصدو التلفزيون يا ماما علي التلفزيون
خالد …لا يقصدني .انا انتي بدفعي لي ليه دا مش عايز يعملك مفاجاه
ام جني بصتله…انت بقا مكنتش واقف تعدل التربيزه انت واقف تتصنت علي اختك وجوزها
انس بفرحه وهمس لي جني…امك عسل حلو جوزها دي
جني بصتله بهمس…لسه يا بابا لسه
خالد بتوتر… لا ابدا صدفه
ام جني… طيب قوم برا يلا
خالد…ايه
ام جني…يلا يا صنات برا
خالد بضيق وطلع..
جني وانس في صوت واحد…احسن
ام جني بصتلهم…اتلمو انتم الاتنين وانتي ياختي برا
جني بصدمه…ايه
ام جني…برا بدل وبتوطي تجيب الشبشب كانت جني جريت
انس بصلها وبص للشبشب … احم في ايه

ام جني…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك رد

error: Content is protected !!