روايات

رواية سبيلي الفصل الأول 1 بقلم لمياء

رواية سبيلي الفصل الأول 1 بقلم لمياء

رواية سبيلي البارت الأول

رواية سبيلي الجزء الأول

رواية سبيلي الحلقة الأولى

: عندك مشكله لو صحيت من النوم ملقتنيش
العريس: ازاي يعني
سبيل اصلي بمشي وانا نايمه ومره كنت ماسكه سكينه مش فاكره كنت هقتيل مين بس عدت ع خير يعني
العريس بخوف .: هاا
سبيل: اي ده انت بتبصلي كده ليهه
العريس: ب بصلكك ازاي
سبيل قطعتو : ازااااي وليك عين تقول ازاي متحرشش الحقووونيييي
والد سبيل: ف اي
العريس :يماما انتي جيباني تهزقيني دي مجنونه يلا بينا
وبعد ممشيو
سبيل دخلت اوضتها وبفرحه نامت
~~~~~~~~~~~ استغفــــــروهﷻ
بعد اسبوع
سبيل : يا بنتي ارحمييني مفيش غيري تصحيه كل يوم ب الطريقه دي
ديمه بضحك: اعمل اي انتي بنفسك قولتيها مفيش غيرك وبعدين انتي تطولي اني اجي بنفسي واصحيكي يعنيي
كريمه: صباح الفل ع احلى عروسه ف الدنيا

 

 

سبيل: عروسه اي يماما بس لالا انا لسه بدري اوي عليا دراستي وبس م هركز ف حاجه غيرها
كريمه: دراسه اي ي ام ملاااحق
العريس جاي بكره ع فكره ومش هسمع منك كلمه وباباكي اداهم كلمه
ديمه: هيصاا عندنا فرررح
سبيل: اسكتي اتني خاالص بدل مقوملك
ديمه: يعني دي غلطتي اني فرحانه بيكي انك هتتجوزي بدل متعنسي
سبيل بسخريه: لا يا ملاك بجناحات هو انتي تعملي حاجه غلط ابدا تصدقي صعبتي عليا وعشان كده هقوم ابوس راسك لحظه واحده .. ومسكت مخده وحدفهتا علي وشها
ديمه بضحك: أي ده أي ده يا غداره احنا فينا من الغدر بس علي العموم مقبوله منك ويلا بقا عشان منتأخريش
كريمه متتاخروش عشان نجهز لبكره
ديمه:لا لا متخافيش 5او 6ساعات ب الكتير
كريمه: ربنا رزقني ب اتنين اهبل من بعض صبرني ي رب
ديمه : مقبوله منك ي كوكي
~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد ~~~~~~
وفي مكان تاني
عادل: هتروح معايه ورجلك فوق رقبتك ومش هستنى اي اعذار
سيف : ولو مروحتش هتعمل اي يبابا
: اعتبر ان كل شغلك باظ وانت عارف كويس انا اقدر اعمل كده
سيف: مش عيل صغير انا عشان تخدني من ايدي وتخطبلي

 

 

: يبني يحبيبي كارما خلاص ما*تت معدتش موجوده وعدى ع الموضوع 8سنين ليه مش عايز تبدا حياه جديده
سيف بحزن : بس لسه مامت*تش ف قلبي يبابا طول عمرنا متربيين مع بعض وكانت كل حاجه ب النسبالي انساها ازاي
عادل بكسره ع ابنو بس حاول يخفي حزنه واتكلم بجمود: الناس هستنونى بكره الساعه 5المغرب تكون جاهز والا مش هتبقا ابني ولا اعرفك
سيف بغضب: حاضر يبابا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
تاني يوم
ديمه: قوميي ي وليهه اصحي يعروووسه
سبيل: اي في اي حد يصحي حددد كده
ديمه: اسطوانه كل يوم قومي بقا عشان تجهزي يعرووسه
سبيل: اجهز اي يخربيتك الساعه كام اصلا
ديمه: احم 6ونص
سبيل: منك لله يخربيت اليوم الي عرفتك فيه اطلعيي برهه
ديمه: متزقيش طيب
كريمه: صوتكو عالي ليه
ديمه: بنتك دي عنيفه اوي
كريمه: اروح اكمل ترويق

 

 

سبيل:ولا تتعبي نفسك يست الكل كده كده هطفشو
ديمه بجديه: ليه يسبيل كل عريس بتعملي كده وبترفضي
سبيل: رجعت ب الزمن ورا وافتكرت الي حصل ليها من زينب الي كانت اكتر من اختها لما خانتها مع مازن ومازن دلوقتي متجوزها
ديمه: سبيل
سبيل: ها
ديمه: ادي لنفسك فرصه ع الاقل حتى لو رفضتي ده هييجي غيره ومش هتخلصي
سبيل: عندك حق هحاول واطلعي وخدي الباب ف ايدك
ديمه. بصت لها بحزن ولؤم وقالت:: وبعدين ياسوسو ده ذنبي اني بصحكيكي بدري تفطري ومتتأخريش علي مشاويرك الكتير يا عروسه ها ها
سبيل : تصحيني 6ونص عروسه مولد انا؟.. وبعدين لسه مشفتوش عشان تقولي عروسه ومشاوير اي دي بقا
ديمه: خالتي لبستني ف حاجات اروح اجيبها ف اكيد مش هروح لوحدي هاخدك معايه
سبيل بنفاذ صبر: منك لله يا شيخه اوعي اوعي خليني اقوم اتوضي واصلي الصبح واخلص من زنك ده
ديمه بانتصار: ايوه يلا قومي ناس متجيش غير ب العين الحمرا وعندنا عروسه لولولولوي ههههههه
سبيل بصتلها بغضب
ديمه : احم نمشيها ب العين البني ؟ أنا بقول أروح اشوف خالتو عايزه حاجه قبل منمشي ولا اي سلاموو عليكو
~~~~~~~~

 

 

سبيل بنت جميله بشرتها بيضه عيونها خضر وشعرها بني متوسطه الطول شخصيتها جميله بس عنيده عندها23سنه اخر سنه ف كليه هندسه وهي الاخت الكبيره
~~~~~~~~
ديمه بنت خالت سبيل والديها متوفين وعايشه مع اهل سبيل عيونها عسلي وشعرها اسود شخصيتها طفوليه ومرحه عندها22في كلية هندسة برضو
~~~~~~~
خرجت ديمه من اوضت سبيل
كريمه: تفتكري هتعمل زي كل مره
ديمه: مش عارفه بس افتكرالمرادي عقلت شويه
كريمه: ربنا يهديها
سبيل: يارب يماما
ديمه: اهي بتيجي ع السيره يلا بقا نلحق نروح
وهما ف الطريق
ديمه: ممكن تنسي مازن خالص وتشوفي حياتك بقا ده بني ادم مش كويس ومش معنى انو خذلك يبقا كلو هيبقا نفس النسخه

 

 

سبيل: مازن كان بنسبالي تعلق مش حب بس اني اتخدع ب الطريقه دي مكنش عدل اكتر اتنين كنت بحبهم وقريبين مني عارفه زينب دي كنت بروح واحكيلها قد اي مستنيه اليوم الي هتجوز مازن فيه فتروح هي تتجوزو
ديمه: حببتي ولا تزعلي شبشب ولقى فردته
رغم حزن سبيل: بس ضحكت عشان تبان انها كويسه
ديمه متجيبي حضن وانتي قمر كده
سبيل بأبتسامه جميله: دخلت ف حضن صحبتها
~~~~~~~~
وعلي الناحية التانيه
سيف: صباح الخير
وفاء: صباح النور يحبيبي عامل اي
سيف: الحمد لله يحببتي انتي صحتك عامله اي
وفاء: طول معندي ابن زيك هبقا مبسوطه
سيف: قرب ونام ع رجلها ودموعه خانتو ونزلت
وفاء: مالك يحبيبي فيك اي
سيف: مش متخيل اني ممكن اخون كارما واروح اتقدم لوحده غيرها
وفاء بحزن ع بنتها: تعرف هي مش مسوطه طول م انت عايش حزين ووحيد فرحها يحبيبي ورح شوف حياتك
هي فمكان دلوقتي احسن من هنا
سيف: تفتكري يماما
وفاء: طبعا يحبيبي
~~~ملحوظه وفاء تبقا عمت سيف مش والدتو وهي ام كارما بس هو بيعتبرها زي والدتو~~~
بدا سيف باالاستعداد
~~~~~~~

 

 

سيف الاسيوطي عيونه بني قوامه عريض رياضي جدا عنده 30 سنه بيدير شركه الاسيوطي مع ابن عمتو رحيم ووالده
~~~~~~~~
رحيم الاسيوطي عيونه بنيه شعره أسود قوامه شبه سيف فكل حاجه الا الشخصيه الشخصيه عنده28سنه
~~~~~~~~
سهر: اخت رحيم: عيونها عسلي شعرها اسود 18سنه كليه اداب
~~~~/
وبعد لحظات وصل سيف مع والده ورحيم وسهر
حسين:اتفضلو اهلا شرفتونا
بعد ترحيب طويل وكلام
عادل:العروسه فين
راحت كريمه تنده سبيل
سبيل: يووه طيب هطلع يستي فف
~~~
كانت لابسه فستان روز وهيلز سودا وفارده شعرها
~~~

 

 

خرجت وسلمت عليهم
بعد لحظات سابوهم يقعدو يتعرفو ع بعض
سيف: مركز ف موبييله ومش واخد بالو منها
سبيل: هو انت بتشتغل اي
سيف: مخدش بالو انها بتتكلم
سبيل: على فكره انت قليل الزوق
سيف بدون اي مقدمات : خمس شهور ونفسخ الخطويبه
سبيل: انت شوفتني وافقت يعني عشان تقول كده
سيف: هتوافقي
سبيل: لا ومتاكد اوي
سيف: قبل ماجي هنا وانا عارف انك مش عايزه تتجوزي فده ف مصلحتك ومصلحتي
سبيل: هفكر
سيف: من غير تفكير خلاص اتخطبنا ونده ع اهلهم وقال الخطوبه الاسبوع الجاي
دخلت ديمه عندهم بكل فرح وحضنت سبيل: يبختك الواد زي القمر
ونروح للي كان ف عالم تاني من اول مشاف ديمه
رحيم: يخربيت جمال ضحكتك هو ف كده وفضل متنح
ديمه اخدت بالها بصت عليه هيا كمان بهيام
وبعد مرجع سيف بيته
رن عليها
سبيل: اي انت فاكر انك خطيبي بجد وترن وكده لا فوق
سيف: حيلك حيلك بكلمك بخصوص الاتفاق
سبيل: مالو بقا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سبيلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *