روايات

رواية الهاربه والمذنب الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي

رواية الهاربه والمذنب الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي

رواية الهاربه والمذنب البارت الثالث

رواية الهاربه والمذنب الجزء الثالث

رواية الهاربه والمذنب الحلقة الثالثة

إمتى كبرنا … والله م اعرف
ولا دى بلادى ..ولا دى هدومى
ولا ده شكلى .. ولا ده لونى
ولا دى الأشياء…..
اهو لقا ف فراق على لقا ف فراق!
-معقوله مريتي بكل ده ؟
مسحت دموعي وانا برد بصوت مبحوح :
-انا قلبي بيوجعني اوي يارقيه
اخدتني في حضنها وهي بتبوس راسي برقه وحنان :
-لعله خير ياحبيبتي أن الله اذا احب عبداً ابتلاه
فركت ايدي بأحراج :
-ا انا عارفه اني متقله عليكم و….
قاطعتني بعتاب :
-اخس عليكي متقوليش كده ده انتي منورانا
عيوني لمعت بالدموع وانا بحط ايدي علي ايديها بأمتنان :
-شكرا
ردت بمرح :

 

 

-ده انا اللي عايزه اشكرك انك جيتي بدل مانا قاعده لوحدي طول النهار وشي في وش الحيطه ،ده السرير بتاعي شويه وهيشتمني من كتر مانا مش بسيبه
الفون بتاعي كل ما يشوف وشي يقول أهي اللزقه جت اهي
ضحكت علي كلامها وهي ضحكت وبعدين اخدتني في حضنها وهي بتطمني
-كل حاجه هتبقي كويسه
-يااارب
-نهار ابيييييض
اتنفضت في مكاني وانا ببصلها بقلق :
-في ايه
شدتني من ايدي باستعجال :
-قومي بسرعه بسررررعه
رديت بقلق وانا ببص حوليا بخوف :
-في ايه
-في صلاه ظهر هتفوتنا يلا بسرعه العصر هيأذن يلا اجري اجرررري
شدتني وخرجنا من الاوضه روحنا نحيه الحمام عشان نتوضي
اتوضينا ولبست إسدال من عندها وصلينا الظهر
اول ما ركعت حسيت براحه متتوصفش في قلبي
دموعي نزلت وانا بشكي لربنا همي وخوفي
بسأله أنه يجبر قلبي ويعوضني خير عن كل يوم اتخذلت فيه من اقرب الناس لقلبي
بسأله يلهمني الصبر اللي اقدر اكمل بيه بالرغم انعدام طاقتي وشغفي للحياه
خلصت صلاه واستأذنت ودخلت الاوضه ونمت

 

 

اول ما حطيت دماغي علي المخده نمت علي طول لاني كنت مرهقه من قله النوم والدموع اللي مجفتش من وقت ما هربت من البيت
نمت عشان أهرب من التفكير في زياد وفي بابا وفي كل حاجه حصلتلي وحولتني من ورده مفتحه لورده دبلانه
-انتي فاكره انك ممكن تهربي مني تبقي غلطانه
بصيت لمصدر الصوت لقيته زياد قاعد علي كرسي وحاطط رجل علي رجل وهو بيبصلي بشر وكره
حاولت افك نفسي بس مقدرتش ،كنت مقيده في الكرسي
-فكني يازياد ا ارجوك فكني وسيبني في حالي
قام وقف وقرب مني وهو بيميل نحيتي وبيبص في عيني وبنبره كلها تهديد
-انا حالك ،لو فاكره اني هفوتلك عملتك ديه تبقي غلطانه
صدقيني ايامك اللي جايه كلهااا سو*اد
وبص علي بطني وهو بيبتسم ابتسامه مخيفه خلت قلبي يرتجف
-وبالنسبه للي في بطنك انا مش عايزه وهتنزليه غصب عنك
هزيت راسي بهستريه ودموع :
-لا لا ابني لا عشان خاطري ابني لا يازياد وحياه اغلي حاجه عندك ابني لا لا لا لا
-ميرا ميررررا
-لا يازياد لا م*تموت*ش ابني لا
-ميرا حبيبتي فوقي ميرا ميرا
اتنفضت من مكاني وانا بتنفس بسرعه وببص يمين وشمال بخوف والعرق متكون فوق جبيني وانا بهمس بخوف
-ابني

 

 

رقيه بشفقه :
-ابنك كويس انتي كنتي بتحلمي؟
اتنهدت براحه وانا بحاوط بطني :
-الحمد لله
بصيت لرقيه والدموع بتلمع في عيني:
-كان حلم بشع اوي يارقيه اوي
-استعيذي بالله من الشيطان الرجيم ياحبيبتي ده عقلك الباطن بس عشان بتفكري في الموضوع
-تفتكري
-اكيد
-يعني زياد مش هيلاقيني ويخطفني ويقتل ابني
سكتت لحظه وهي بتبصلي ببلاهه
-رقيه رقيييه
حطت ايديها علي جبيني باستغراب :
-انتي سخنه
-لا ليه
-يعني بالله مش سخنه او عبيطه
-ليه طيب
رديت بغيظ:
-يخطفك ايه ويقتل ابنك ايه انتي متجوزه زعيم مافيا
الروايات لحست مخك يابت !
بصيتلها بعتاب وانا بتنهد وبسند راسي علي السرير:
-انتي بتتريقي يارقيه
ردت بلهفه :
-لا والله بس يعني

 

 

اصل انتي تفكيرك غريب مش معقوله يعني جو الافلام الهندي ده
حتي لو زياد عرف مكانك وقتها عمره ما يقدر يلومك لأن اي حد مكانك كان هيعمل كده واكتر من كده كمان
بصيتلها بحزن :
-بس بابا ومراته واخواتي اللي محدش فيهم بيطيقني ممكن يعملوا اكتر من كده
حطت ايديها علي ايدي وهي بتقولي بهدوء :
-متقلقيش ربنا مش هيسيبك
رفعت راسي لفوق وانا بهمس بقلبي قبل لساني :
-يارب
-استأذنك انا بقي عشان نازله
-رايحه فين
-عندي درس في الجامع
-انتي بتحفظي قرءان ؟؟
-بحفظ وبحضر دروس
-دروس ايه
-بتتكلم عن الدين وعن الانبياء وعن الابتلاءات
بستفاد جدا منها وبتعلمني ازاي اكون صبوره وازاي احمد ربنا طول الوقت حتي لو اللي بيحصل مش علي هوايا
فركت ايدي بتوتر وانا ببلع ريقي :
-ه هو انا ممكن احضر معاكي ولا ممنوع
ردت بفرحه :
-ممكن طبعا يلا بينا

 

 

بصيتلها بأحراج :
-بس في مشكله
-مشكله ايه؟؟
-ا احم ا انا معنديش لبس مناسب للمسجد و و يعني ا انا مش محجبه
ابتسمت ابتسامه صافيه :
-لو علي اللبس ف البسي اي حاجه من عندي والبسي فوقيهم حجاب لحد ما نخلص وبعدين اقلعيه تاني
-هو الحجاب فرض؟
-طبعا ربنا سبحانه وتعالي بيقول
بسم الله الرحمن الرحيم
“وقل للمؤمنت يغضضن من ابصرهم ويحفظن فزوجهن ولا يبدين زينتهم إلا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ”
صدق الله العظيم
-رقيه انا عايزه اتحجب
ابتسمت بفرحه :
-بجد؟
-اه عايزه ابقي زيك
-عشان ايه؟
بصيت قدامي بشرود وانا بفكر في اجابه لسؤالها
ياتري انا ليه عايزه اتغير؟
رديت بتوهان:
-مش عارفه

 

 

مسكت ايدي وهي بتبصلي بأصرار:
-لا لازم تعرفي !
انتي عايزه تتغيري عشان نفسك وعشان البيبي اللي في بطنك يتربي تربيه سليمه ويكون شخص صالح في المستقبل
ولا عشان تثبتي لأهلك وزياد انك مش زي ماهما بيقولوا عليكي
ولا عشان ترضي ربنا اللي اهم من كل دول !
بصيت قدامي وسكت لحظه افكر فيها وبعدين بصيت لها تاني وانا بسألها بحيره
-هتصدقيني لو قولتلك عشان كل الأسباب ديه !
هزت راسها بتأكيد:
-هصدقك وهشجعك
مسكت ايديها وانا بضغط عليها بأمتنان :
-شكرا انا فعلا ربنا بيحبني عشان رزقني بصاحبه زيك
شدتني لحضنها والدموع بتلمع في عينيها :
-انا بحبك وبعتبرك اختي
-تعرفي؟!
لو زياد بس كان قدر يفهمني ،لو اتكلم معايا بهدوء من غير أوامر وشخط ونطر مكانش كل ده حصل
بعدت عنها وانا ببصلها بدموع :
-والله العظيم كنت مستعده اتغير عشانه عشان بحبه وعشان انا اصلا مش عاجبني نفسي و نفسي اتغير
انا بس كنت محتاجه الايد اللي تتمدلي
انا ا انا لما كنت عايشه في امريكا مع ماما الله يرحمها مكانش بيعجبني تصرفاتهم
دايما كنت بهرب من اي بارتي واي تجمعات فيها اختلاط ،ك كنت بصلي كل ما الدنيا تضيق بيا ،

 

 

منكرش طبعا اني كنت بلبس لبس مش كويس وبعمل حاجات كتير غلط ب بس بس والله العظيم انا اتغيرت يارقيه ا انتي غيرتي فيا حاجات كتير جدا ،كنت باخد النصيحه منك وبعمل بيها بالحرف وبدون نقاش
كان نفسي زياد يحبني ويتقبلني وياخد بأيدي بس هو معملش كده هو اشتراني بالرخيص
عيطت بتأثير وهي بتاخدني في حضنها :
-حقك عليا
انفجرت في العياط وانا بقول كلام مش مفهوم وحاسه قلبي هيقف من كتر الوجع لحد ما خلصت
بعدتنني عنها وهي بتمسح دموعي وبتبتسم برقه :
-يلا نلحق الدرس
هزيت راسي وانا بمسح دموعي :
-يلا
-ثواني هجبلك حاجه تلبسيها
جابتلي دريس من عندها وخمار وعلمتني ازاي البسه
بعد شويه كنت واقفه قدام المرايه مبهوره بشكلي
رقيه وهي بتحط ايديها علي بوقها بانبهار واعجاب :
-اللهم بارك زي القمر
ابتسمت وانا بلف وبرد بفرحه :
-مكنتش متوقعه اني هبقي حلوه كده
-لا بقي انا كنت متوقعه وحقيقي الخمار زادك جمال فوق جمالك
ابتسمت بخجل وانا بلف مره تانيه وببص علي نفسي بنفس الانبهار والإعجاب وكأني بكتشف شكلي للمره الاولي !
-مش هنروح الدرس
-بصراحه كده هو المفروض الدرس كان من ساعه
-بتهزري !
-للاسف

 

 

رديت بحزن :
-انا اسفه خليتك متروحيش
-ايه يابنتي الع*بط ده متقوليش كده
-ربنا يديمك ليا
-ويديمك ليا ياقمري
فات يوم ورا التاني ورا الثالث ،فاتت ايام كتير جدا وانا قاعده مع رقيه واهلها اللي حبوني وكانوا احن عليا من أهلي بالمعني الحرفي
بعد مرور ست شهور
-يلا ياميرا عشان نتغدي
رديت بتعب :
-مش قادره
-مالك وشك اصفر كده ليه؟
-تعبانه ااه تعبانه اوي
ردت بقلق :
-حاسه بأيه طيب؟
حطيت ايدي علي بطني ورديت بصعوبه:
-ب بطني ب بطني بتتقطع مش قادره
رقيه بقلق :
-طب اعمل ايه اجبلك دكتور طيب
صرخت بوجع:
-ااااااه الحقونييي

 

 

صرخ*ت بأعلى صوتي لدرجه البيت كله اتجمع في الاوضه بقلق
ام رقيه بتوتر :
-ميرا شكلها بتولد
رقيه بصدمه:
-ايه ديه في الشهر السابع
-احنا لازم نوديها المستشفي فوراً
لبست هدومي بمساعدتهم وروحنا علي المستشفي وانا بصرخ من الوجع
-اااااااه
حطوني علي سرير متحرك وهما بيجروا بيا علي اوضه العمليات
-اااااه يارب يااارب زياااد تعالي الحقني يازيااد اااااه اهئ يارب زياااااد
-ميرررا
بصيت علي الباب لقيته واقف وهو بينهج بتعب والعرق متكون فوق جبينه
في نفس اللحظه كان البنج بدأ يأثر عليا وبدأت عيني تقفل
همست بتعب:
-زياد
جري نحيتي وهو بيقعد علي ركبته قدام السرير وبيبوس ايدي بندم :
-انا جنبك ياحبيبتي
غمضت عيني وغيبت عن الوعي وانا بتمني يكون اللي حصل ده حقيقه مش مجرد خيال صوره عقلي !
-ميرا

 

 

فتحت عيوني ببطئ وتعب وانا بلف راسي لمصدر الصوت
-ميرا انتي سمعاني
-زياد
-حمدلله علي سلامتك
عيطت بخوف:
-ا ارجوك م متأذيش بنتي ا انا تعبت اوي عشان تكون هي بخير انا….
-هششش اهدي اهدي صدقيني انا مش هأذيها انا بحبها
رديت بسخريه:
-بأماره انك كنت عايز تقت*لها
-عمري ما كنت هعمل كده
بلعت ريقي بصعوبه :
-ا انت عرفت مكاني منين
-رقيه
-من أمتي
-من تاني شهر …انا كنت جنبك طول الوقت
نبره صوتي اتخنقت بالعياط :
-لا انت مكنتش جنبي في اكتر وقت انا كنت محتاجه وجودك ا انا
مسك ايدي وباسها بدموع :
-انا اسف سامحيني
-انت عاوز مني ايه

 

 

-عايزك تسامحيني وتديني فرصه أصلح اللي حصل
-بس انت مش بتحبني
-مين قال كده
-انت قولت كده لبابا
-لا انا بحبك
-متكذبش علي نفسك وعليا
-صدقيني والله انا بحبك
-ازاي وامتي
-من زمان ..من يوم ما شوفتك وانا قلبي بيحبك
حاولت كتير ابعد عشان بيئتك غير بيئتي مستواكي غير مستوايا
حاولت محبكيش بس مقدرتش
من يوم ما اتجوزنا حاولت اتقرب منك بس انتي اللي كنتي رافضه ،انتي اللي طول الوقت بتخلقي مشاكل
بس لما قريت الرساله عرفت أسبابك وعذرتك ،صدقيني انا متجوزتكيش عشان الفلوس انا فعلا بحبك
اقولك علي حاجه ؟
انا مأخدتش فلوس من باباكي
حطيت وشي في المخده وانا بعيط بصوت مكتوم …
-ميرا ارجوكي كفايه عياط ،طب مش عايزه تشوفي بنتك
رفعت وشي بلهفه :
-بنتي
قام وقف وخرج برا وثواني ودخل تاني وهو شايلها بين ايديه
قربها مني وحطها جنبي علي السرير ..

 

 

بصيتلها كانت مفتحه عينيها وبتبصلي ببراءه
مسكت ايديها وانا ببتسم من بين دموعي :
-حمدلله علي سلامتك ياقلب ماما
قعد علي الكرسي وهو بيمسك ايديها التانيه وبيبصلها بحب:
-هتسميها ايه
رفعت وشي وانا ببصله بحزن :
-سيلا
ابتسم بحنان:
-حلو أوي
مردتش عليه انما بصيت لسيلا وانا بتكلم معاها
-انا مش هعتبرك بنتي ،انتي بنتي واختي وصاحبتي وكل ما ليا
سكت لحظه وبعدها اتنهدت وانا بكمل بصوت مبحوح
-انا دلوقتي مليش غيرك
مسك ايدي وهو بيقعد علي ركبته قدام السرير :
-وحياه سيلا تسامحيني ،اللي بيحب بيسامح
رديت بعتاب :
-هسامحك بس عشان سيلا
-يعني مش عشان بتحبيني؟
-توء توء عشان سيلا
باس ايدي برقه :

 

 

-حمدلله علي سلامتكم
-الله يسلمك
-بالمناسبه شكلك حلو اوي في الخمار
ابتسمت بخجل :
-بجد؟
-بجد طبعاً ،وصلتي الجزء الكام في القرءان!
-انت عرفت منين اني بحفظ ؟
-عرفت كل حاجه من رقيه
-اه ياواطيه
-بالعكس هي بتحبك جدا ،وكل تغير في حياتك كانت بتقولي عليه عشان تثبتلي انك احسن مني في حاجات كتير
-وياتري ممكن ابقي ام كويسه ولا لسه شاكك اني معنديش دين ولا اخلاق ؟
ابتسم ورد بهدوء :
-انتي هتبقي احسن واجمل واحن ام في الدنيا
-متأكد
-طبعا
-كان نفسي تكون جنبي وتعيش معايا كل لحظه في الحمل
بصلي بندم وهو بيتنهد:

 

 

-ان شاء الله تتعوض
-ان شاء الله
-ربنا يخليكم ليا
ابتسمت ورديت بحب:
-ويخليك لينا
ازعلي مني
اغضبي ثوري
اثبتي موقف
اهتفي بصيلي وواجهيني
انما تختفي من أيامي
يامرور الد*م ف شراييني
يبقى اسمه كلام ؟
حقك على عيني يانور عيني
يارفيقة مشواري الدايمه
حقك يانجومي اللي بشوفها
يامراكبي اللي بحِسك عايمه
بتأسفلك وانتي لوحدك اللي انا ف الدنيا اتاسفله .
تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الهاربه والمذنب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *