روايات

رواية روح الفهد الفصل السادس عشر 16 بقلم بسملة أحمد

رواية روح الفهد الفصل السادس عشر 16 بقلم بسملة أحمد

رواية روح الفهد البارت السادس عشر

رواية روح الفهد الجزء السادس عشر

رواية روح الفهد الحلقة السادسة عشر

قاسم زقها وهو عايز يطلع برا
روح: ااااااه هو زقها بس ضغط علي الجرح اللي بدا ينزف بسرعه
الكل جري على روح وهي وقفت وقربت من قاسم ومسكته من كتفه وبعزم قوتها رغم وجعها هزته بقوه: قاااسسم فوق
قاسم وقف وبصلها اخيرا وبخوف لما شاف الجرح: روووح حبيبتي انتي كويسه وافتكر كل اللي حصل وبعصبيه كمل: انا قولت مليون مره متعصب تبعدي عني صح
روح: اهدي انا كويسه محصلش حاجه
قاسم بنظره مرعبه اقسم ان من يراها يتمني الموت حتما ولكن هذه بطلتنا التي خافت قليلا منها ولكنها حافظت علي ثباتها: روووح متنرفزينيش قولت مليون مره مش مضطره تخبي وجعك حتي لو في مهمه
روح: خلاص اسفه
الجد: استني واحنا هنجيب الدكتوره هنا
قاسم: انا رايح المستشفي
روح: نعم لا مش رايحين هناك انت بتتعاكس
قاسم: روووح

 

روح: والله ان روحت هناك مش هكلمك وهفضل زعلانه منك حتي لو جيبتلي الشيكولاته اللي في العالم كله دول بيطلبوا ايدك مني يا جدع
قاسم: والله العظيم بس لما تفوقي بس ليكي حساب تقيل معايا يا روح
روح ابتسمت: واناجاهزه يا قاسم اهم حاجه اننا مش رايحين المستشفى
قاسم طلعها فوق: خليكي قاعده هنا عارفه ان نزلتي انا اللي هزعل منك ومش هكلمك انا خمس دقايق هجيب الدكتوره واجي خمس دقايق
ونزل وبص لعماد: عايز اعرف لوكيشن الدكتوره يا صقر
عماد: هبعتهولك
قاسم خرج وركب عربيته وعماد جاب اللاب توب واخد رقم الدكتورة من الجد وفي اقل من دقيقه كان بعته لقاسم وقاسم كان واقف قدام بيت الدكتوره في وقت (مش هقدر احسبه من سرعت قاسم أخواتي😂)
ونزل جاب الدكتوره وفي اقل من ثانيه كان واقف قدام البيت والدكتوره ماسكه في الايد اللي في الكرسي جامد بسبب سرعته ونزل هو والدكتوره وكل العيله متفاجأه ازاي قدر في دقايق يجيب الدكتوره مش معقول اما قاسم فابتسم لما لقاها

 

سمعت كلامه ومنزلتش واخد الدكتوره وطلع لروح اللي قاعده في الاوضه بزهق ووجع نعم فهي اخفت وجعها ببراعه امامهم هي ليست هذه الشخصيه الضعيفه اللتي تبكي على اتفه الاسباب احيانا تتصرف بطفوليه نعم ولكنها لا تنسي من هي احيانا تتأثر وتبكي امامهم لكنها لن تسمح بحدوث هذا مرة اخري هي لن تكون ضعيفة امام احد الا محبوبها يكفيها ان يري ضعفها ويفهمها ليس احد اخر دخل ومعاه الدكتوره غيرتلها علي الجرح
وخلصت
الدكتوره: لوسمحت عايزه حضرتك
قاسم: حاضر ونزل معاها
الدكتوره وهما نازلين علي السلم: الجرح اتفتح كتير اووي وده غلط عليها رجاءا نحاول ميتفتحش مره تانيه وتتابع دواها
قاسم: حاضر يا دكتور استني اوصلك
الدكتوره بسرعه: لا لا شكرا كفايه جبتني
عماد ضحك: يخربيت سرعتك الجنونيه اللي بتخلينا نخاف نركب معاك
قاسم: طب جاك تعالي وصلها انت
جاك وقف: حاضر نهي: استني انا جايه معاك والله ما تمشي من غيري ده الاخ قاسم بيتعاكس في كل مكان

 

جاك ضحك: طب تعالي يا اختي وفعلا جاك ونهي راحو يوصلو الدكتوره وقاسم بص لعماد وطلع الكل كان بيبصله باستغراب ايه طلعت ورا قاسم عشان تشوف بنتها
وفعلا دخلوا الاتنين ايه اخدت روح في حضنها
ايه: انتي كويسه يا روحي روح هزت راسها بايوه
قاسم فضل باصصلها شوية وروح اتوترت ايه لاقيتهم كده حبت تسيبهم لوحدهم ونزلت
قاسم وجاب كرسي وقعد قدامها: انا قايلك ميت مليون مره متقربيش مني وانا متعصب صحح
روح: ايوة بس
قاسم بعصبيه: من غير بس ده كفيل انك تبعدي عني
روح بهدوء: ممكن اتكلم قاسم هز راسه
روح: انا يعتبر دارسه جسم الانسان كله وعارفه ان في حالات الانسان بيدخل فيها لما بيحصله حاجه معينه واللي هي الصدمه وانت دخلت في الحاله دي لما افتكرت الموضوع ده تمام وكنت عارفه انك وقتها كل اللي انت شايفه هما قدامك فكان

 

لازم اعمل حاجه لاني لو كنت سيبتك كنت هتدخل في حاله تانيه وساعتها مكنش حد هيقدر يسيطر عليك فيها وكان هيحصل حاجات كتير واثقه انها مش هتعجب حد يا قاسم انت كنت سامع وشايف اللي هما بيعملوه مش اللي انا بعمله كان لازم تسمع صوتي وانا عارفه انك عمرك ما هتإذيني يا حبيبي يلا بقي اسفه
قاسم بدموع تلمع في زرقاويتيه: روح انا اسف بس انا لما بتعصب مبشوفش قدامي بعمل اي حاجه من غير ما استوعب وبقول كلام انا مببقاش عاقل الكلام في دماغي مفكرتش فيه ممكن اجرح اي حد بكلمه او اعمل حاجه علشان كده مبتعصبش بسرعه وبتشوفيني هادي لان عصبيتي وحشه جدا وبتإذي الكل ومش عايز في الوقت ده أأذيكي لاني مش هقدر اسامح نفسي بعدها روح وقفت وراحت حضنته وهو حضنها بسرعه
قاسم: اسف روح: انا اللي اسفه متزعلش
قاسم: مش زعلان يا روحي وباسها من خدودها يلا نامى
روح: مش هعرف قاسم: ليه
روح: علشان انا خلاص اتعودت انام في حضنك قاسم ضحك واخدها في حضنه واتجه للسرير
قاسم: عيوني واخدها في حضنه ونامو الاتنين
~~~~~~~~~
اما تحت
الحاج نعمان: نستأذن احنا يا حاج
الجد: خليكوا شويه يا حاج نعمان
نعمان: معليش يا حاج نستأذن بقي والف سلامه عليها يلا يا وائل
قاسم وهو نازل من علي السلم: معليش يا حاج نعمان انا عايز دكتور وائل شويه وانتي كمان يا ريم لو ممكن تقعد شويه
نعمان: لا انا هسبق انا يا بني مش هينفع اني سايب شغلي لوحده
قاسم: تمام يا حاج
نعمان: سلامو عليكم
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

قاسم: كل الفريق يجهز في اجتماع بس لما روح تصحي
عماد وليفاي وجاك: تمام يا قائد
قاسم اخد ريم ووائل وطلع فوق
ريم: في ايه
قاسم: هتوافقي علي وائل
ريم: نععم
قاسم: هتوافقي علي وائل وهنعمل…………………………………
فهمتو هنعمل ايه
ريم: بس يا قاسم
قاسم: بصي يا حبيبتي انا عمري عملت حاجه تإذيكي
ريم: لا
قاسم: طول عمرك بتسمعي كلامي صح
ريم: ايوة
قاسم: بيطلع صح ولا غلط
ريم: بيطلع صح
قاسم: خلاص اسمعيني المرادي كمان ووعد اخر محاوله
ريم: حاضر يا قاسم
قاسم: متخافيش يا روح قاسم عمري ما هعمل حاجه تإذيكي

 

وائل:وانا موافق
قاسم:شكراً يا وائل
وائل ابتسم:عفوا
قاسم اخد وائل وريم وطلع برا كانوا في اوضةريم لقي روح طالعه من اوضتهم
قاسم راحلها: احسن
روح: احسن
قاسم: في اجتماع جاهزه
روح هزت راسها ونزلو تحت الاربعه روح راحت لجدها وباست راسه: اسفه يا قلب روح معدتش هعمل حاجه
الجد ابتسم:الف سلامه عليكي يا نن عين جدك
روح حضنته وعيونها دمعت الجد:مالك يا روح جدك
روح بعياط: مش زعلان صح حضرتك اول مره تزعل مني ومتكلمنيش
الجد: مش زعلان يا نن عنيه
روح باست ايد جدها
قاسم واخد روح من حضن جدها وحضنها: تعالي يا حبيبتي كفايه كده مش قولت منحضنش حد
روح حضنته وخبت وشها
قاسم بهدوء: روح روح ضمت نفسها اكتر ليه
ايه: مالك يا روح قاسم رفعها ليه وهي لسه في حضنه وبعد شعرها
قاسم: مالك يا حبيبتي
روح بعياط: قاسم.. ممكن متسالنيش دلوقتي

 

قاسم: طب خلاص كفايه عشان خاطري يا روحي
روح مسحت دموعها وبصتله وهو بصلها ورجع شعرها لورا كان وشها وخدودها ومقدمة انفها لونهم احمر
قاسم: مالك
روح: مفيش نزلني
قاسم: مش منزل
روح بجديه: قاسم بالله مش وقته مناقره
قاسم ضمها اكتر : مليش فيه
روح: قاسم بقي
قاسم: والله كمان واحده قاسم وهنطلع فوق مش هننزل تاني
روح: طب يلا يا قائد ولا نسيت الاجتماع
قاسم: وانسي نفسي طول ما انا معاكي
روح وضربته بخفه وفلتت منه ووقفت علي الارض ورجعت شعرها اللي نزل علي وشها
روح: مصر تخلي الوحش يطلع يا فهد
قاسم برفعة حاجب: وانتي مصره تخلي الفهد يظهر وبأسوء حالاته يا وحش
روح بتحدي: الوحش يعشق المغامرات يا فهد ولفت ومشيت
روح: تجمعوا يا فريق
ريم: قاسم

 

قاسم: ايه يا ريمو
ريم: عايزه اشوفكوا وانتو بتتمرنوا
قاسم: طيب خلاص تعالي وغمز وهيا فهمت
ريم بغمزه لوائل:وممكن وائل يحضر معانا
قاسم: طبعا تعالوا يلا والكل اتجه لاوضة التدريبات اللي اول ما دخلوها لقو روح بتضرب في كيس الملاكمه
جاك: شكل الوحش متحمس يبدأ تدريبات
روح وهي لسه بتضرب في الكيس: مالك يا شبح من امته والوحش مش متحمس للتدريب تعالي بقي انزل معايا
جاك ونزل قدام روح قاسم اشتال روح وقعدها علي الكرسي
روح: قاسم عايزه اتدرب
قاسم: لا يا روح مش هتتدربي انتي تعبانه يا حبيبتي اما نشوف الجرح اللي كل شوية يفتح ده
روح باستعطاف: مش هيتفتح
قاسم: والله ما هتلعبي دلوقتي
روح: قاسم انت بقيت مفتري
قاسم: من ساعة ما شوفتك يا قلب المفتري
روح قعدت علي الكرسي وهي شايفاهم بيتدربوا قاسم مع جاك وليفاي مع عماد اللي مركز مع ريم ووائل ومش مركز في التدريب
روح بصوت عالي :ايه يا صقر ركز انت كده هتخسر

 

عماد لنفسه: مالك يا عماد اهدي متخليش مشاعرك تتحكم فيك متخليش غيرتك تقودك وتزعم الامر عليك انت اللي اختارت صاحبك يبقي تفكر في عيلتك وبس انت انسان عملي ركز في شغلك وعيلتك علشان تنجح من امتي وفي واحده بتأثر فيك فوق فوق يا عماد
عماد بص لليفاي وابتسم وركز معاه وبدا يضرب وليفاي بيصد ببراعه ليفاي لسه هيضرب عماد صده ووقعه علي الارض ليفاي وقف وبحركه سريعه ضرب عماد عماد ابتسم بسمه شريره وكان الصقر خلاص اتوجد وبدا يضرب بكل سرعته وليفاي بيحاول يصد الكل وفعلا صدهم وخلص الوقت وعماد وليفاي حضنو بعض
ليفاي: برافو يا صقر مطلعتش قليل
عماد ضحك: شابووه ليك يا ذئب وعلي راي الوحش متستإلش باللي قدامك فكر بذكاء
ليفاي ضحك
قاسم: يلا هنلعب ضغط وكملوا تمرين وفضلوا بالساعات بطبيعتهم وروح اتمرنت معاهم بس قاسم كان بيخليها في التمارين الخفيفه اللي متأسرش عليها وعماد كان بيحاول بكل قوته انه يركز في التمرين ويبعد تفكيره عن ريم ووائل علشان ميروحش ويضرب وائل من غيرته وريم بتحاول بكل الطرق انها تستفذه ووائل بيساعدها جاك تليفونه رن ابتسم وفتحه كان باباه
جاك: اهلا ابي
Hello dad

 

الاب: كيف حالك يا بني
How are you son
جاك: بخير ابي افتقدك كثيرا
I’m fine, I miss you so much
الاب: وانا ايضا يا شقي اين روح
Me too, my naughty, where is my soul
روح: انني هنا كيف حالك ابي
I’m here how are you dad
الاب: بخير يا جميله وانتي كيف حالك
Fine, beautiful, how are you?
روح ابتسمت: بخير يا ابي اننا نفتقدك حقا ونفتقد طعامك الشهي
It’s fine, dad, we really miss you and miss your delicious food
الاب ضحك: وانا ايضا يا شقيه متي ستعودا غبتم كثيرا
Me too, you naughty one, when will you come back?
روح: لا نعلم ولكننا سنزورك قريبا جداً لا تقلق وربما ناتي بك الي هنا
We don’t know, but we will visit you very soon. Don’t worry, maybe we’ll bring you here
الاب ابتسم: لا تتاخرا علي انني افتقدكم
Don’t be late because I miss you
روح: لا تقلق ابي لن نتاخر
Don’t worry, we won’t be late

 

جاك: يا رجل انت تشتاق الي روح اكثر مني انا انا ولدك وليست هي
Oh man, you miss a soul more than me, I am your son, not her
روح مسكته من ودنه جاك: اااااه
روح: توقف عن ازعاج ابي جاك دعك منا
Stop bothering my father, Jack, let us
الاب ضحك عليهم: وداعا ساتركما لخناقكما اللذي اعلم انه لن يتوقف الان
Goodbye, I will leave you for your suffocation, which I know will not stop now
جاك وروح: وداعًا ابي
Goodbye dad
جاك بجديه: هترجعي
روح: جاك انا مش هعيش هنا طول حياتي ولا هناك هنا عيلتي وهناك عيلتي بردو متنساش صحابي وبابا وانت مش هفضل هنا انا هروح ازور بابا وافضل هناك شويه وبردو هزور هنا
جاك: لسه بردو مقتنعتيش
روح: جاك انت عارف انا قد ايه بحبك وقد ايه بحب بابا مش هعرف اسيبكوا هناك بردو بس زي ما بحبكوا بحب عيلتي
ليفاي من وراها مسك ودن جاك
ليفاي: سيبها يا جاك هتجيلنا طبعا واحنا هنجيلها مش هنسيب بعض احنا فريق تؤ الاصح احنا عيله وهنقدر نحافظ علي الرابط اللي بينا مش هنخليه يتقطع او يتكسر مهما حصل هنفضل مع بعض
روح وجاك وليفاي ابتسمو ومدو ايدهم وعملوا الحركه الخاصه بيهم والتلاته قالوا: مش هنفترق وللابد هنفضل كده
روح: لا تخف يا صاح مش هيحصل حاجه هنفضل كده اللي خلاني اسافر واقابلكوا ووصلنا اننا نبقي بالقرب ده وخلا العلاقه دي تديم قادر انه يحفظها وهحاول بقدر الامكان اني اجمعنا كلنا مع بعض في بلد واحده وبيت واحد كمان
جاك : صح
روح: يلا بقي عندنا اجتماع فرفشوا داخلين مهمه جديده وهيبقي في اكشن يا ولاد
الكل ضحك روح بصت لتليفونها اللي طلع صوت
روح بجديه تامه ووجه صامد : عندنا اجتماع مع الللوا في القاهرة اجهزو
قاسم بسرعه: روحي انتي يا ريم انتي ووائل ويلا الكل يجهز ويجيب ادواته علشان الاجتماع
الكل طلع ادواته وريم ووائل استأذنو وبداو الاجتماع
~~~~~~~

 

اما عند الكل في البيت كانوا قاعدين بيتكلموا في مواضيع مختلفه دخلوا عليهم الخمسه
قاسم بهدوء: احنا راجعين القاهره
الجد: ليه
قاسم: مضطرين لازم نرجع الاجازه بتاعتنا خلصت
الجد: طب وهترجعو امته
قاسم: للاسف لسه منعرفش
الجد:مش لازم دلوقتي
روح راحت لجدها وبابتسامه مش هنتاخر يا جدو يا عسل
الجد بصلها: خلي بالك من نفسك رمضان قرب اوووي عايزك تحضريه معانا
روح: طب وحياتك يا قمر هنحاول نخلص بسرعه متخافش احفادك ابطال بس عشان رمضان قرب لازم ننقذ الناس من اللي بيحصلهم
الجد باس رأسها: حاضر يا روح روحوا بس ترجعوا بسرعه
قاسم ابتسم على علاقتهم: حاضر يا جدي وبص لفريقه يلا جاهزين
الكل: جاهزين
قاسم: كله يطلع يجهز شنطته
روح بابتسامه: قاسم

 

قاسم: اممم
روح: ممكن ناخد نهي وسهي وليلي وريم معانا
قاسم:ده لو عايزين
ريم: انا راشقه
البنات: موافقين طبعا
روح بحماس: عاااا يلا جهزو الشنط
وطلعوا الكل يجهز شنتطه وبعد نص ساعه نشوف الكل واقف تحت روح راحت لايه اللي حضنتها بسرعه
ايه باست رأسها: خلي بالك من نفسك
روح: حاضر وسوزان اخدت قاسم في حضنها
سوزان بعياط: خلي بالك من نفسك يا روحي
قاسم مسحلها دموعها: خلاص بقي مكنتش عايز اقولك علشان كدهون واخدها في حضنه خلاص يا امي واللله ما هيحصلي حاجه متخافيش
سوزان بدموع: خلي بالك من نفسك ومن روح وبصت لروح وفتحتلها دراعها روح جريت حضنتها
سوزان: خلي بالك من نفسك ومنه كويس

 

روح باستها من خدها: تؤتؤ متخافيش ده الفهد انتي متعرفيش ابنك ولا ايه ابحثي بس عن فهد المخابرات وهتلاقي الاخبار مكتوبه عنه ده مش اي حد ده الفهد
سوزان باستها: يرجعكوا بالسلامه ان شاءالله
روح: ان شاءلله يا ماما يا عسل انتي يا اجمل حمايه يا كيوت انتي
الكل ابتسم سوزان: اه يا بكاشه
روح ضحكت: طب والله ما بكدب في حمايه قمر كده طب
سوزان: لما تكون البنت قمر لازم تبقي الحمايه قمر
روح: ايوة يا سوزي يا جامد
الكل ضحك روح بصت لمامتها وبعتتلها بوسه في الهوا ومامتها ضحكت عليها لان دي عادتها قبل ما تروح المدرسه كان لازم تبعتلها بوسه ايه ابتسمتلها وبعتتلها بوسه في الهوا
ابطالنا : باااي
الجميع: باااي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية روح الفهد)

اترك رد