روايات

رواية حب بالصدفه الفصل الثامن عشر 18 بقلم ملك ناصر

رواية حب بالصدفه الفصل الثامن عشر 18 بقلم ملك ناصر

رواية حب بالصدفه البارت الثامن عشر

رواية حب بالصدفه الجزء الثامن عشر

رواية حب بالصدفه الحلقة الثامنة عشر

فراس: فيروز؟ انتي ازاي اسمك في البطاقة فيروز
هازال باحراج: احم مانا نسيت اقولك ان انا اسمي الحقيقي اللي في البطاقة فيروز علشان بابا مكنش عايز يسميني هازال
لكن ماما كانت بتناديني ب هازال علشان كده انا بحب اسم هازال اكتر..
فراس ببرود: ايه لسه مخبياه عليا يا هازال.. ولا فيروز..
خلاص مبقتش فارقة.. وخرج وسابها تبكي بقهر على اللي بيحصلها وخوفها ليسيبها..
»»»»»»»»
كنان بغضب: ايه الصورة دي
لميس بسرعة: استنى بس هفهمك يا كنان.. الصورة دي مش
حقيقية دي مفبركة والله حتى دارين كلمت سيف و..
كنان بحده: وهي جابت رقم سي زف.ت سيف ده كمان منين وليه تكلموا اصلا..
دارين بحزن: هو قال هيعرف مين اللي نزلها وهيخليه اتمسح.. وفعلا في اللحظة دي الصورة اتمسحت واتعبت رسالة بتقول..
محتواه الرسالة: انا بعتذر يا جماعة لدارين وسيف على الصورة دي والحقيقة ان ده كان مقلب بعمله في زميلتي
دارين وان الصورة دي مش حقيقية بس حبينا نهزر معاها مش اكتر..
كنان قرا الماسدج ورمى الفون للميس ولميس ودارين قرءوا الرساله واتنهدوا براحة..
سيف رن على دارين..
كنان بغضب: بيرن ليه ده كمان
دارين: م. مش عارفة هرد واشوف..

 

 

دارين ردت: الو.. كنان شد منها الفون وفتح الاسبيكر..
سيف: ايوة يا دودو شوفتي مش قولتلك ان كل حاجه
هتتحل خليتها تمسح الصورة وتعتذرلك كمان..
دارين: شكرا بجد يا سيف مش عارفة من غيرك كنت هعمل ايه..
كنان بغيظ لنفسه: وحيات امك؟!
سيف: العفو على ايه الصحاب لبعضيها برضو..
دارين: تمام يا سيف انا هقفل دلوقتي باي
سيف: باي..
كنان طلع الاوضة بتاعته بتاعته بضيق..
دارين للميس: اوف بقا اعمل ايه في اخوكي القماص ده
دلوقتي.. انا اصلا مش عارفة هو بيعمل كده ليه هو ماله اصلا وليه بيضايق من سيف
لميس بغمزة: يعني مش عارفة
دارين بغباء: لا مش عارفة انتي عارفة
لميس: يابت انتي عبيطة مش حاسة مثلا انه ممكن يكون بيحبك..
دارين بتوتر: ا. ايه لا لا طبعا مفيش الكلام ده..
لميس: ليه يا دارين انتي مش بتحبيه؟
دارين قامت وقفت وقالت بضيق: لا طبعا مش بحبه ولا بحب غيره كنان ده زي اخويا زيو زيك انتي وفهد وانا مش بفكر
في الحاجات دي انا لسه صغيره والحب والكلام الفارغ ده اخر اهتماماتي اصلا.. وخدت الفون وطلعت غرفتها..
لميس ابتسمت وقالت: هههه بكره نشوف يا ست دارين انتي وسي روميو..
///////////////////////////////////////////////

 

 

فراس: يالا هنمشي
هازال قامت بهدوء وفراس قرب منها وسندها
هازال: مفيش داعي انا كويسة.. فراس مردش عليها ومشوا لحد العربية وبعدين ركبوا..
هازال: احنا رايحين فين
فراس بدون اي معالم ريأكشن على وشه البيت
هازال: انا مس هينفع اجي معاك البيت
فراس بسخرية: ليه هو ده مش من ضمن اتفاقك انتي وابوكي..
هازال بضيق: انت بتقول ايه لا طبعا
فراس: اومال ابوكي زقك عليا ليه مش عشان توقعيني
واتجوزك واتشغل معاكي وهو ياخد راحتوه في القذ.ارة اللي بيعملها
هازال سكتت بحزن لان ده فعلا اللي حصل
فراس: ويا ترى بقا القصة الحزينه اللي حكتيها دي هي كمان فيك ومش حقيقية؟!

 

 

هازال: حقيقية بس ناقصة.. ناقصة ان ماما وكملت بحزن.. ماتت من خمس سنين ومكملتش دارستي هنا ولا حاجه بابا
لما عرف انها ماتت ولقاني اخدني وحبسني عنده شوية وبعدين سفرني اكمل تعليمي بره ولسه راجعة من سنه
بالظبط كان بيستخدمني في شغله غصب عني ولو معملتش اللي بيقوله كان.. كان بيهددني انه يجوزني شخص تبعه مش كويس وراجل كبير وكان بيهددني بجدتي وخالو ومراته..
علشان كده كنت بنفذ كل حاجه كان بيقولي عليها ودي كانت اخر مهمه..
كملت هازال بحزن وهي بتمسك ايده: فراس انا اسفة ارجوك سامحني انا مكنتش عايزة اعمل كده مكنتش عايزة اضحك عليك صدقني.. صدقني انا حبيتك بجد..
فراس شال ايده من اديها واتكلم بسخرية: ودي من ضمن الخطة برضو؟ انتي متخيلة بعد ما عرفت انك بتكدبي عليا
كل الفترة دي وانك بتستغليني وبتلعبي بمشاعري ممكن اكمل معاكي؟ او حتى اسامحك.. وكمل بحده: انا هسيبك بس
لفتره لحد اما نشوف هنعمل ايه في ابوكي واديني عرفت
مكانه وده بفضلك طبعا دلوقتي بعت قوات تقبض عليه وزمانه دلوقتي في الحب.س
هازال في الوقت ده مكنتش عارفة تحزن عليه ولا تفرح لانها مش هتكون تحت طوعه تاني..
وهما ماشيين فجاه ب……….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حب بالصدفه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *