روايات

رواية مصيبتي الحلوة الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل

رواية مصيبتي الحلوة الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل

رواية مصيبتي الحلوة البارت الثالث

رواية مصيبتي الحلوة الجزء الثالث

رواية مصيبتي الحلوة الحلقة الثالثة

فجأة بتظهر حاجة زي بوابة مدورة وجاي منها نور ازرق
بتكون مش فاهمة ايه اللي بيحصل ….
بتشوف ايد بتتمد منها وجسم شاب بيحاول يطلع ..
بتصرخ وهي حاسة أن صوتها واطي ومش عارفة تعليه
لحد ما الجسم بيطلع نصه وزي مايكون بيستنجد بيها وفجأة ايد عجوزة بتشده لجوه فـ بيدخل تاني والضوء بيتلاشي وبيختفي كل حاجة
في نفس الوقت النور بيرجع ..
بتكون بتترعش وهي واقفة مربعة ايديها وبتنده بصوت عالي :
يا يوسف يوووسف
بيخبط فبتقول له يدخل وبيدخل مبتسم :
قلبه !
بيجري عليها أمابيشوفها بتترعش وواقفة كأنها متخشبة وبتشاور علي مكان البوابة !

 

يوسف بيهز فيها وهي مبرقة وباصة علي المكان وخايفة
بيحضنها وهو مش فاهم في ايه
يوسف بخوف : ملك في ايه مالك أجيب لك دكتور ارجوكي ما تخوفنيش عليكي ارجوكي ردي عليا
ملك بخوف : حاجة طلع ..طلع منها ايد واحد ونص جسمه وبعدها طلع حد تاني شده لجوه
بعدها عنه وهو بيبتسم:
انتِ كنتي بتحلمي يا ملك اهدي
قعدت علي السرير وهي بتبلع ريقها :
النور قطع و…
قاطعها: النور ماقطعش ولا حاجة يا ملك انا كنت في اوضتي
ملك: انا شوفتهم بعيني والله
يوسف قعد جمبها:
ملك يا حبيبتي انا ما قولتش انك كدابة بس يمكن كنتي بتحلمي واختلطي بالواقع
ملك: مش لو كنت نايمة كان فاتني دلوقتي علي سريري
يوسف : انتِ اعصابك تعبانة اليومين دول ممكن…
بتقاطعه ملك:

 

خلاص يا يوسف
بتاخد نفس شهيق وزفير و بعدها بتبُص ليه :
مش قولت ماتحضنيش يا يوسف!
يوسف بيعدل شعره لورا :
هو فعلا حرام وغلط بس !
ملك: بس ايه ..
بيقرب منها اكتر وهي بترجع لورا :
يوسف !
يوسف: اجيب المأذون حالا وأصلح غلطتي ..
ملك : يوسف !!!
بيلاحظ خيال عند الباب فبيقوم يمشي ..
ملك: في ايه !
بيتحط ايده علي بوقه وبيشاور لها انها تكمل كلام ..
ملك: هي تيتا فين !
يوسف: اكيد في أوضتها .
بيفتح الباب مرة واحدة فبيقع يامن قدامه ..
يامن : اه يا كسفتك يا ياااااامن احم احم
يوسف : دا انت ليلة اهلك سودة بتعمل ايه ؟!

 

يامن : لأاااا اوعي دماغك تروح لبعيد والله ما اللي في دماغك انا أخري ألمع اوكر بس إنما ماتظنش فيا ظن زبالة !
بيتعصب يوسف وبيمسكه من لياقته ..
يامن : اصبر بس هافهمك هه يا عبيط دا ملك دي زي اخويا …اقصد اني بشوفها اخويا يا لهوي اختي قصدي اختي
يوسف : والله !
يامن: والله زي ما بقولك كده عارف اصل انا شوفتك وانت داخل اوضتها فاجيت وراك اتعلم كلمتين انا عارف انك حبوب ولذوذ ورومانسي والبت نتاشا مطلعة عيني فأنا جيت للاستفادة مش اكتر ما تقولي حاجة يا ملااااك
ملك : خلاص سيبه يا يوسف
يامن: شهامة ورجولة يا لولو
يوسف: يا ايه يا خويا ؟!
يامن: يا مرات الغالي …
يوسف بيضحك: عم عيالي !
بيمشي يوسف وهو حاطط ايده علي كتف يامن …
يامن بيضحك : يا عم يوسف علاقتكم مش بتتطور طب اقولك

 

يوسف: قول !
يامن : خودها نصيحة مني سيب البنت تحبك حب البنت تسيبك انا جهبز يا بني وخبرة خود كلامي ثقة لاني مجنون تلات اربع فتيات مصر الفاتنات !
يوسف بيضحك: والربع فين؟!
يامن: سايبهم للي زيك والشباب المكافح يسترزق !
يوسف: نام يا يامن نااااام
يامن : لا انا ورايا مكالمة مهمة جدا .
يوسف : طيب يا خويا. .
دخل يامن اوضته ويوسف أوضته اللي جمب بعض …
فتح يامن التليفون:
ايه يا ناتاشا طب اقولك مافيش صحة دا انتي الفيتامين اجي اصدع انتي البروفين ايوه يا حبيبتي لسه مألفها حالا …ايه مسلم مين اللي مغنيها الله انا لازم ارفع قضية اجيب حقي فكرية مين صاحبتك ااااه فهمت حقوق ملكية فكرية! هههه عارف بهزر بهزر قولي اسمها كده تاني احلي فكرية سمعتها في حياتي طيب باباكي اجي طب تصبحي علي جنة يا حبيبتي !
بيقفل التليفون أاااه علي الحب وسنينه ناتاشا قلبي انا !
بيرن علي رقم تاني :
ايه يا كوكي انا قلبي بيتقطع في غيابك كده ماتسأليش عن العاشق الولهان اللي حفي في حبك سهران الليل ولا بينام!
*___________________________*

 

بتكون ملك بتفتكر كل حاجة في اوضتها ونايمة خايفة بتتقلب ..
ملك بتقعد وبتتنهد :
وبعدين بقا ! أنا متأكدة أن اللي شوفته حقيقي يكون العلاج اللي باخده طير البرج اللي فاضل لسه في عقلي !
انا لازم اروح للدكتورة وأشوف!
وفي أوضة بهجت وعبير..
عبير بتكون قاعدة بتعيط ومني جنبها بتواسيها
مني : دا كلمتين كده هي الرجالة بتخيب في السن ده بالك حماكي الحاج يوسف ده عمره كان ماشي عالصراط المستقيم لحد ما كبر وعجز وسنانه وقعت فجأة الاقي الراجل الشايب راح ظبط شعره الأبيض وصبغه بالأسود و
راح لدكتور تجميل اديله كريمات وحاجات تبين شكله اصغر واشتري لبس بدل اللي كان عمره بيرتاح في الجلاليب
كنت وهو صغير بتحيل عليه يقولي يا منمن من فات قديمه تاه احنا ربنا كرمنا اخر كرم وادانا الغني بعد الفقر مش لازم المظاهر والكلام الفاضي …
طب راح فين كلامك يا حاچ تعدي الأيام وتصرفاته مش مظبوطة لحد ما عرفت اللي فيها !
عبير: وكان ايه اللي فيها يا حاجة .
مني: بت متسواش كانت شغالة عاملة في الشركة بس خبره وعارفه مداخل الرجاله وعارفه أن الراجل زي العيل الصغير وبأقل حاجة تكسبيه وكانت عندها عشرين سنة بس متجوزة تلات مرات والسبب مش بتخلف

 

جالي ووقف لي وماعاد يجي ألا بأمر ربنا وقالي بالفم المليان انا عاوزه اتجوز تفتكري انا عملت ايه !
سكتت عبير وبعدين قالت:
اكيد روحتي جبتيها من شعرها وعرفتيها مقامها ؟!
ضحكت مني :
لأ طبعا يا عبيطة لو كنت عملت كده كنت قللت من نفسي وفي نفس الوقت كانت البنت هاتعرف أنها انتصرت والموضوع يكبر في دماغها اكتر واكتر ومش بعيد تاخدها علي كرامتها وتقلبها عند. !
عبير بتمسح دموعها: طب عملتي ايه !
مني : روحت لها البيت بكل هدوء وقولتلها انتي جميله ما شاء الله فضحكت أصلها ماكنتش تعرفني كانت حلوة بنت الايه قولت لها الراجل الغني الكركوبة اللي بتجري وراه عشان فلوسه اللي هو جوزي ماحلتوش اللضا
وكل حاجة باسمي يعني لو اتجوزتيه مش هاطولي غيره فلو بتحبيه اشبعي بيه!
عبير: وصدقتك؟!
مني: اللي ماتعرفهوش أنه عامل توكيل وساعة ماحسيت بالغدر وان حد هايقسمني رزق عيالي نقلت كل حاجة باسمي وعاش الباقي من عمره خايف !

 

القصد اهدي بهجت بتاع كلام البسي وازوقي وروحي الكوافير وخليه يغير عليكي دا انتي قمر ماتخليش واحدة ولا تسوي تخرب عليكي وصدقيني انا عمري ما هاسمح له يعملها انا في ضهرك يا بت دا انتي بنتي اللي مخلفتهاش
بتحضنها عبير وهي بتعيط !
مني: ولا تشيلي في نفسك كل شي هايتحل ! نامي وارتاحي..
*_____________________________*
بتلاقي ملك نفس البوابة بتقوم من علي سريرها وبتشيل الغطا ..
بتبلع ريقها بخوف وبتقرب اكتر واكتر وبتسمع انين لحد وزي ما بيكون بينادي عليها وبيقول ساعديني
بتشجع نفسها وبتقرب منها اكتر واكتر وبتبص فيها حاجة عاملة زي حلقة مدورة ولونها ازرق واللي في النص ظلام وسواد وبس وفراغ !
بتمد أيدها والنور لامع عينيها وبتحط أيدها في المنطقة السودة
فجأة بتحس أن حاجة شدتها بتحاول تشد ايديها لبرا بخوف وبتنده :
يا يوسف يا تيتا حد يلحقني
بتنهار في العياط !

 

بتتشد لجوه اكتر واكتر لحد ما بتلاقيها في عالم تاني …
بتقوم بسرعة وبتبص حواليها .
ملك : ايه ده الرمل ابيض والسما لونها غريب مش زرقاء ولا حتي اي لون طبيعي ولا فيها سحاب أبيض ايه لونها ده !
بتتخض لما حد بيخبط علي كتفها فبتبُص وراها ..
ملك بإستغراب: مش معقول انت !الراجل المجنون!
ضحك فبان سنته الدهب :
لو مجنون في سبيل أن أحقق هدفي وأوصل أنا راضي
ملك : هدف ايه واحنا فين وايه اللي حوالينا ده انا اكيد بحلم!
_ جيهان أنا !
بتقاطعه: انا مش جيهان انت تعرف ماما ؟!
بيبتسم : يعني زي ما حسيت …انا عاوز مساعدتك أنتِ لازم تساعديني أرجوكي
ملك : طب اهدي بس واحكيلي ..
بتسمع ملك خبط علي الباب ..
بيمشي الراجل بسرعة …
بتجري ملك وراه :
انت رود عليا انت هاتسبني لوحدي
_ مافيش وقت دلوقتي انا هاجيلك تاني
بتحس بدوخة وبتقع فجأة وبتقوم تاني بتلاقيها قاعدة علي سريرها ..
بتبُص مكان البوابة مش بتلاقي حاجة .

 

بتقوم وبتروح تفتح الباب تشوف حد بيخبط ولا لأ مش بتلاقي .
بتقفل الباب وتنام تاني علي سريرها!
ملك بتفكير: معقول كل دي احلام انا اتجننت ولا ايه من بكره لازم اكشف !
وفي الاوضة التانية بينام يوسف بعد ما اتطمن أنها نايمة لما خبط ومافتحتش ..
*_____________________________*
في صباح يوم جديد !
كانت واقفة بتنشر وهي لابسه الايشارب ولفاه لورا وحاطة فيه مشابك وهي بتغني :
احب اجيبها وهي طايرة اخش في الحيطة اوقعها واحد اتنين تلاته اربعة هات الشلة وهاسمعها انتوا هلس خيش وقش بضاعة بايظة هانرجعها
قاطعها صوته : يا آنسة يا مدام
فتحت بوقها بصدمة وكأنه غلط غلط مش سهل يتصلح:
انت بتقول مدام انا في السن ده يتقال لي يا مدام هزلت للدرجة دي ربنا يعكنن عليكم يا رجالة
كان واقف تحت البلكونة مستغرب من رد فعلها :
أنا اللي عاوزه بس حضرتك توطي صوتك النشاذ ده
فتحت بوقها للمرة التانية:
يعني مدام وكمان ماكفاش الغلط الأول دلوقتي صوتي نشاذ أنا اللي الكل بيتحاكي في رقتي وجمالي ودلالي
ضحك باستهزاء وقال :
اه ما هو باين
بصت علي نفسها وهي لابسه جلابية التنضيف والايشارب اللي علي شعرها ودخلت بعصبية و بترمي طبق الغسيل
_يعني يارب الناس اللي عندها خدامات دول احسن مني في ايه توب علينا يارب وطلعنا من الحارة دي علي خير …
وقدام البيت بيطلع واحد مكانيكي من تحت العربية ..

 

_ كده بقت تمام يا باشا
• باشا مين ياض احنا اصحاب ! انا كده هازعل
طبطب عليه واداه الفلوس ومشي ..
بص للفلوس: اه احنا اصحاب كنا في كلية واحدة بس الفرق انك اتوظفت علطول بالمقبول وانا بالامتياز شغال مكانيكي تكافؤ فرص الحمد لله يارب انا مش معترض بس طلعني من البلد دي علي خير..
طلعت البنت تاني البلكونة وبتكمل نشر الغسيل..
ابتسم : اهو ده الصباح ولا بلاش برنسيسة قلبي !
رفعت شفتها لفوق بقرف …
ضحك: يارب تبوري لحد ما ظبط أموري ..
دخلت تاني وهي متعصبة:
دا لما تشوف حلمة ودنك انا هاخرج من الحزن لحزن تاني
بتطلع أمها من الحمام:
متعصبة ليه يا موكوسة !
*مافيش ياما مافيش ..ابويا فين
أمها:
بيجيب الفول والطعمية للفطار يا فرح
فرح: يييييييه !
بتضحك أمها:
قريب هانقضيها جبنة بيضة احمدي ربنا بقا الفول والطعمية بقا للأغنيا
فرح: انا هاروح أجهز عشان شغلي …وكلوا انتم معدتي وجعتني مش عاوزه
*_______________________________*

 

وفي أوضة يامن بيدخل ياخد شاور وبيطلع بيبص قدام المراية وبيظبط دقنه
بيلبس بدلته وبيقعد يلبس جزمته ويلمعها
بيبص في المرليه وبيرش اسبراي علي شعره وبيسرحه وبيختار ساعة وبيلبسها
بيبص لنفسه في المراية بغرور:
بالك انا لو بنت كنت اتجوزتك والله
بينزل وبيقعد علي السفرة اللي مجتمعين حواليها مني وعبير ولسه ملك ويوسف وبهجت
يامن : فين الباقي ! اتأخروا ليه
ضحكت مني: انت بس اللي صاحي بدري النهارده
بيبُص في ساعته وبعدين بيبُص في تليفونه:
اه الساعة مش مظبوطة شكلها
يلا الصحيان بدري صحة ..
بيقف وبيبوس علي دماغ مني وبيمشي ..
بتبص عليه وهو ماشي :
ربنا يحميك يا بني يارب
بيصحي يوسف وبيلبس هدومه وملك هي كمان وبيفتحوا الباب سوا
بيبتسم يوسف..

 

ملك: صباح الخير يا يوسف
يوسف: صباح الجمال
بينزلوا يفطروا سوا …
مني: راحه فين يا ملك بدري كده
ملك: عندي محاضرة مهمة يا تيتا
يوسف: هاوصلك في طريقي
بيخلصوا فطار وبيروحوا يركبوا العربية ..
يوسف : اعدي عليكي بعد الجامعة
ملك: لا ماتتعبش نفسك
يوسف: ياريت كل التعب زي التعب ده
بصت ملك من شباك العربية ويوسف مركز معاها
ملك بتبص علي الطريق وبتحاول تتلاشي نظراته وفجأة بتصرخ:
حاسب يا يوسف حاااسب …

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مصيبتي الحلوة)

اترك رد

error: Content is protected !!