روايات

رواية شمس حياتي الفصل الرابع 4 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي الفصل الرابع 4 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي البارت الرابع

رواية شمس حياتي الجزء الرابع

رواية شمس حياتي
رواية شمس حياتي

رواية شمس حياتي الحلقة الرابعة

ليل كانت برة الاوضة مستنية شمس فونها رن راحة ترد بعيد عشان الشبكة وخلصت ورجعت
ليل بصت قدامها بصدمة : ينهاااار اسوووح
ايه ده
مجدي كان رايح ناحية أوضة احمد
ليل ف نفسها :هو بابا جاي يعمل ايه هنا يلهوي لو شاف شمس جوا نا لازم اتصرف
ليل نادت ع مجدي بصوت عالي : باباااااا
مجدي استغرب لما شافها : ليل …نتي بتعملي ايه هنا
ليل بتتصنع عدم التوتر والخوف : ا اايه يبابا نتا نسيت مش قولنالك هنروح انا وشمس نفك الجبس يحجوج لحقت تنسي ليل بتكلمه وكل شوية تبص ع باب اوضة احمد بتوتر خايفة شمس تخرج
مجدي : اه صح …بس نا فكرتكو روحتو المستشفي القريبة مننا ليه جيتو هنا وفين شمس
شمس كانت لسة هتفتح الباب سمعة صوت باباها برة رجعت لورا واستخبت ورا الباب وخافت جدا ليفهم حاجة غلط لما يشوفها

 

ليل بتحاول تمسك أعصابها : جينا هنا عشان المستشفي التانية كانت زحمة اوي ومش كويسة فقولنا نيجي هنا وشمس عند الدكتور بتفك الجبس ونا روحت ارد علي فوني بس
ليل عاوزة تخليه يبعد عن الاوضة بأي طريقة ف قالت: تعالي نطمن على شمس يبابا
صح هو نتا كنت جاي تعمل ايه مش دي تقريبا اوضة احمد
مجدي بيتلاشي الكلام وبتوتر : اا اااه هي اانا بس كنت قولت اجي اطمن عليه متنسيش أن حصله كدة ف بيتنا يبنتي فقولت واجب اطمن عليه يعني
ليل بعدم تصديق بسبب توتر باباها : اممم طيب يبابا تعالي نطمن ع شمس وبعدين ترجع لاحمد
مجدي : اه طبعا يلا
مجرد ما مجدي مشي هو وليل
شمس فتحت الباب براحة لقتهم مشيو خرجت جري من الاوضة وراحة بسرعة عند اوضة الدكتور
وقعدت ع كرسي جنب الاوضة ع اساس مستنية ليل اختها يعني😂
ليل بلهفة ورااحة : اهييي شمس اهي يبابا خرجت
مجدي بفرحة :مبااارك يحبيبتي وأكمل بضحك بطلي شقاوة بقا عشان مش نجبسك تاني
شمس بإبتسامة : ماشي يبابا حاضر واكملت بمشاكسة إنما نتا ايه جابك هنا بقا ي حجوووج
مجدي بيخفي توتره : ابدا كنت جاي اشوف احمد عامل ايه قبل ما يخرج واطمن عليه
شمس بعدم تصديق : اممم طيب ماشي شوفته ولا لسة

 

لا لسة قولت اطمن عليكي اول وبعدين اروحله
طيب يحبيبي احنا هنروح بقا عشان ماما متقلقش علينا ونتا مش تتأخر يحجووج واكملت شمس بمزاح اوعي حد يعاكسك يصغنن خلي بالك من نفسك كويس
مجدي بضحك : بطلي لماااضة متخافيش هخلي بالي يختي يلا روحي نتي واختك
ماشي مع السلامة
مع السلامة
مجرد ما مجدي مشي ليل وشمس اتنفسو براااحة
ليل : يا ربي احنا لو كنا اتقفشنا كنا هنتعمل بطاطس يلهوي
شمس :عندك بحق بس ربنا سترها معانا لولا أني سمعتكم ونتو بتتكلمو كان زمانا واكلين علقة سخنة أو اتشك فينا
ليل بتخاول تعصب شمس : كل ده عشان سي احمد بتاعك يختي
شمس بعصبية : ضربتها ف كتفها بخفة اتكلمي عليه كويس ي جز..مة نتي قدك ده عشان تقولي كدة عليه
ليل بصدمة : عاااا بتضربيني عشان عمو احمد ده او عضلات وشكله يخوف اصلا …مااااشي
انا بقا هروح اقول لبابا انك كنتي بزوري سي روميو من وراه هاااا وجت تمشي
شمس مسكتها من قفاها :يلا ي ماما نمشي بلاش عبط نتي معايا ف الجريمة 😂
ليل بضحك : عندك حق يلا بينا ي باشا
مصطفي خرج من حمام اوضة احمد وهو مصدوم : ايه اللي نا سمعته ده وأكمل بضحك البت دي شكلها واقعة يا اما عبيطة
احمد بعصبية : عالله تجيب سيرتها ع لسانك يلا فاهم

 

مصطفي بزهوول ومزاح : اوعي يعم روميو يجااامد طب مش تقول انك واقع كدة حتي نحتفل بيك يعم الكئيب ده نا زي اخوك وافرحلك برضة يعني
وبعدين يخويا دنتا طلعت نمس عامل نفسك نايم عشان تسمع كل كلامها يعفريت
احمد بأبتسامة : مش عارف يا مصطفي بحب كلامها وعطول هي ف بالي وبفتكرها عطول بكل حركاتها حبيت طفولتها عشقت شقاوتها ولماضتها كمان وكنت حابب اعرف اللي جواها من ناحيتي كويس عشان اعرف اللي عملته ده صح ولا هندم عليه وغلط بس طلع صح الحمد لله
مصطفي بعدم فهم: عملت ايه مش فاهم
احمد : هقولك
فلاش باك …
( في بيت مجدي وقت زيارة احمد ليهم :
احمد بإحراج : كنت عاوز اكلم حضرتك ف حاجة قبل ما شمس تيجي بس
اتفضل يبني اكيد نتا زي ابني
انا كنت عاوز اطلب ايد بنت حضرتك الآنسة شمس
مجدي بفرحة واستغراب : اكيد يبني نا مش علاقي احسن من ابن حسين صاحبي وعارف أنه مربي احسن تربية ولا علاقي احسن منك ادب واخلاق ..بس معلش يبني سؤال
اكيد يعمي اتفضل

 

نتا مشوفتش شمس غير مرة أو مرتين بس يعني مش شايف أن ده و….
قاطعه احمد :عارف يعمي أنه مش وقت كافي اني اعرفها كويس وأحبها عشان اجي اتقدم
بس اقسم لك بالله اني من اول مرة شوفتها هنا ف البيت لما كنا معزومين ونا اعجبت بيها مقدرش اقول اني حبيتها وقتها بس من وقت الحادثة وكل اللي حصل وقتها معرفش ازاي حبيتها حسيتها جزء مني وكأني اعرفها من سنين مش من كام يوم بس
كنت بروح الشغل وبفكر فيها عطول وكل يومين اتصل بحضرتك اسأل عليها ولما اتأكدت من احساسي جيت لحضرتك اتقدم لاني مش بحب اعمل حاجة غلط ودخلت البيت من بابه زي ما بيقوله
مجدي بفرحة : بتحبها اوي كدة يبني
احمد ب احراج : والله يعني واكتر رأي حضرتك ايه بقا
بص يبني نا موافق اكيد بس هدخل دوقتي اقول لوالدتها واشوف رأيها واخليها تكلم شمس واعرف ردها ايه وابلغك
احمد بلهفة وبسرعة : لا عمي انا طالب منك طلب صغير بس ااا اانا مش عاوز شمس تعرف دوقتي اني اتقدمتلها لحد ما اعرف مشاعرها ناحيتي ايه بالظبط عشان مش اتسبب ف احراج لنفسي أو لغيري
مجدي بعدم فهم: طب ونتا هتعرف ازاي
دوقتي يعني هعرف دوقتي منها لما تيجي عشان اطمن عليها ونتكلم
طيب يبني انا هستأذن انا اشوف والدتها وشمس جاية اهي ….)
باك
بس يعم وحصل اللي حصل بقا ونتا جيت وجبتني المستشفي هنا
مصطفي بزهوول: يبن الايه ينصاب كل ده حصل ومتكلمتش فيه ليا أو لابوك

 

يبني افهم نا لا عاوز أحرج نفسي ولا احرجها فقولت لما اتأكد هعرف الكل وساعتها هي مش هترفض وكمان متنساش إن ابوك وعم مجدي صحاب فمش عاوز اي حساسية بينهم ف التعامل لو محصلش نصيب نا بس عرفت والدها عشان لو كلمتها يبقي مش من ورا اهلها وأبوها عارف فهمت بقا
مصطفي :ااااااه طيب يعم روميو واهو اتأكد من مشاعرها ومشاعرك ي بطل هتعمل ايه بقا
مجدي دخل الاوضة عليهم : انا اللي هعمل يبني جه دوري بقا
احمد ومصطفي بصدمة : عم مجدي
احمد :هو حضرتك جيت أمتي
مجدي بإبتسامة : من ساعة ما بنتي جتلك الاوضة تطمن عليك
احمد بزهول :هو حضرتك عرفت
مجدي بحب : يبني مبقاش اب لو معرفتش بنتي راحة فين حتي لو كذبت عليا ببقي عارف انها بتكذب ومحلية حاجة ورا كذبها ده بتيجي تقولي ف الاخر بس نا لازم اكون عارف قبلها
احمد: يعني حضرتك عاوز تفهمني أنها هتيجي تقول لحضرتك أنها جاتلي المستشفي تطمن عليا
مجدي بحب :ومش بس كدة هتقولي كمان احساسها تجاهك ايه وساعتها انا هقولها انك اتقدمتلها بس لما اعرف شعورها ايه تجاهك وده هعرف من عينيها وطريقة كلامها
مصطفي بزهول: غريبة اوي يعم مجدي انك تبقي عارف ان بنتك بتكذب وتسيبها كدة
مجدي بإستيعاب : بص يبني كان في مسرحية زمان اسمها سك علي بناتك فؤاد المهندس قال فيها جملة جميلة اوي ( لازم نسك علي بناتنا بس الاهم نديهم المفتاح)

 

وده اللي بعمله مع بناتي ..نا لو عرفتها انها بتكذب وقت كذبها ممكن تعاند أو لما تيجي تكذب هتحاول تمثل صح عشان مشكش فيها ولو زعقتلها ولا ضربتها ممكن تعمل الحاجة دي من ورايا ..طب وليه كل ده انا بسببها حرية الاختيار سواء كذب أو صدق وهي ف اخر اليوم بتيجي تقولي يبابا نا عملت كذا كذا ومش بتخلي حاجة …لان من صغرهم ونا نعود بناتي ع الصراحة حتي لو كذبتي تعالي وقولي يبابا نا كذبت ف كذا ونا هتفهم الموقف ومش هزعق ولا هضرب لان يبني محدش فينا كامل ومحدش فينا مش بيكذب
نتا نفسك يمصطفي كذبت
مصطفي بتوتر :اا نااا كذبت ف ايه يعمي بس ده احمد هو صاحب الليلة كلها
مجدي بإبتسامة بسيطة : لا كذبت لما جيت البيت ع أساس عاوز ورق صاحبك اللي مع احمد ونتا كنت جاي عشان تشوف ليل بنتي صح ولا لا
مصطفي مسح ع شعره بتوتر وأكمل بمزاح: شكلي اتقفشك وأكمل بجدية مصتنعة طب يعني حيث أن حضرتك كشفتني بقا كدة وبقيت كتاب مفتوح قدامك نا طالب ايه ليل بنت حضرتك
احمد أنصدم وتنح لمصطفى
مصطفي : ايه يعم بتنحلي ليه اشمعنا نتا يعني بس نا عاوز برضو اتأكد من مشاعر ليل ي عمي عشان معشمش نفسي عالفاضي
مجدي بحب : اطمن يبني ليل ف مشاعر منها تجاهك
مصطفي بفرحة كبيرة وجري ع مجدي ومسكه من أيده : بجد بالله قولي انك بتتكلم جد يعني هي بجد بتحبني لوولووولي يفرحة امك بيك يمصطفي
احمد ومجدي فضلو يضحكوو
مصطفي : بس لحظة هو حضرتك عرفت اذاي أن في مشاعر منها تجاهي
مجدي بحب: لما خرجت هي من كسوفها واتحججت أنها هتجيب مية أو حاجة تشربها ونتا طلعت تكلم ف الفون اللي مكنش ليه وجود اصلا وكان حجة برضو عشان تكلمها برة
ونت بتكلمها نا شوفتكو من شباك الاوضة وفهمت نظرات بنتي تعني ايه

 

مصطفي تنح واتكلم ببلاهة: لا لا لا نا عمري ما شوفت اب فاهم بناته بالطريقة دي بجد يعم مجدي نتا ثروة قومية
انا هخاق اكذب أو اعمل اي حاجة قدامك لاتكشف ويبقي منظري فن..لة وشوو..رت كدة
احمد ومجدي ضحكو جامد
احمد : طب ي عمي حيث كدة لما أخرج من المستشفي اجي اتقدم رسمي نا ومصطفي واجيب بابا معايا
مصطفي بفرحة ولهفة : أيوة أيوة ويبقي الفرح اخر الشهر بقا يسسس واحنا جاهزين من كله والله
مجدي بحب: استني بس نتا و هو ليل وشمس هيحتاجو وقت للتفكير هما اه في مشاعر منهم ليكو بس برضو لازم ياخدو وقتهم ف التفكير كويس واكمل بجدية ولحد ما اعرفكو الرد مش عاوز اي مقابلات ولا اتصالات ولا مش.جات حتي وانا هقولكو تعملوا ايه بالظبط وقتها…
احمد :عمي بالله ما تتأخر مش عاوز اخلل من الانتظار بالله عليك
مصطفي بحزن : يا ريت ي عمي مش تتأخر ف الرد بالله وأكمل بمزاح بدل ما هخطفها واطلع ع ليبيا نحارب مع بعض ونسيبكو
احمد ومجدي ضحكو ع تصرفاته
مجدي : إن شاء الله ربنا يقدم الخير ليكو كلكو يولاد
ردو مع بعض : اااامييين
ف اوضة شمس وليل …

 

بصي انا عارفة انك مش هتخبي على بابا وانك اشجع مني ودائما بتحميله كل حاجة يلا قوليله بقا بس متجبيش سيرتي ي شموسة بالله انا اول مرة اتورط ف مصيبة معاكي بلاش تشوهي سمعتي بالله يشيخة ربنا يخليلك عيالك وتفرحي بيهم وتجوزيهم
شمس بصدمة :اجوز مين يبت نتي واكملت بحب مش لما اتجوز نا اول بقااا
ليل بزهول :الله الله يستر جوليت بقينا نقول حكم اهووو كله بفضل سي روميو الاستاذ احمد حسين نيهاهاهاها
شمس ضربتها بالمخدة : طب اشتكي يشبر ونص نتي أما اشوف عقول لبايا اذاي اللي عملناه ده
ليل :عادي قوليله اللي حصل
شمس ف نفسها نا خايفة يفهم اني اني معجبة يعني أو مهتمية بيه زيادة أو بحبه أو …..
ايه انا قولت ايه بحبه …انااا بحب احمد لا لا اكيد تخاريف يمكن اعجاب بس مش اكتر اكيد أو او يمكن مثلا عشان حاسة بالذنب ناحيته بسبب اللي نا.عملته وكدة
ليل :ايييييه نا بكلمك يجوليت روحتي فين
شمس ببلاهة: هااا
ليل :هااا ….دنتي مش هنا خااالص نا هقوم اعمل شاي بلبن اعملك.معايا
شمس :اه اه ماشي اعملي اعملي
ليل :الصبر يااا رب
وف نفسها وربي انتي بتحبيه ي شمس وواقعة ع بووزك بس بتعاندي
مجدي رجع البيت وشمس كالعادة حكتله اللي حصل وأنهم كذبة عليه عشان تطمن هي ع احمد وأنها السبب في اللي حصله وعشان متحسش بالذنب

 

متأكدة ي شمس انك عملتي كدة بس عشان متحسيش بالذنب ولا في حاجة تانية نتي مخبياها
شمس بتوتر: حاجة ايه بس يبابا لا لا مفيش اكيد
مجدي بحب :شمس حبيبتي طبعا نتي عارفة أن اللي عملتيه غلط وحرام كمان ولازم تعتزريله
قبل اي حاجة
يبابا اذاي بس نا مقدرش اعتزرله كدة وبعدين نا رضيت ضميري قدام ربنا وزورته واطمنت عليه فخلاص بقا
لا ي شمس لازم تعتزري طالما غلطانة يحبيبتي ونا معودك ع كدة اللي غلط يعتزر ي شموسة
شمس بقلة حيلة : حااضر يبابا بس اذاي
هقولكو ع مكان تتقابلو فيه ونا هبقي معاكي بس هقعد بعيد عشان متخافيش يستي
شمس حضنته احلي اب ف الدنيا بقااا
مجدي ف الفون لاحمد
أيوة يبني الساعة 5 المغرب هنجي ف امكان اللي قولتلك عليه
شمس شافت احمد وقعدت قدامه وباباها قاعد بعيد
شمس بتوتر وباصة ف الأرض: نا عاوزة اعتزرلك عشان اللي حصلك ف المستشفي بسبب ونا السبب ف أن ي……
بحبك
هااا
بااحبككك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *