روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الثالث والعشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثالث والعشرون

تزوجت حبيبة اخي

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الثالثة والعشرون

ندى : عمر ارجوك افهمني مش حاقدر اتزوج فارس عمري ما شوفته غير اخويا
عمر : جاية تقولي الكلام ده بعد سنتين خطوبة و الراجل جهز كل حاجة و عمل حسابه الفرح اخر الشهر مش بكيفك انت تنزلي بكرة تختاري الفستان و تكملي اللي ناقصك
ندى بدموع : عمر انا….
عمر : خلص الكلام يا ندى
دخلت غرفتها تحت أنظار عمر الذي يكتم ضحكاته و قد قررت ان تنهي حياتها
فهي لن تستطيع ابدا ان تكون مع احد غيره
أمسكت علبة الدواء و افرغتها في يدها و قبل أن
تشربها أمسك بيدها لتسقط جميع الحبوب
نظرت اليه لتجده هو حبيب قلبها رمت نفسها في حض.نه ة احتضنته بقوة ليبادلها الحض.ن بقوة اكبر و حنان يلعب بشعرها
آسر : حتعملي ايه يا مجنونة
ندى: بدموع ما اقدرش اعيش من غيرك ما اقدرش حيجوزوني اخر الشهر الفكرة نفسها بتق.تلني الموت عندي اهون سيبني اسيب الدنيا و ارتاح منها

 

وضع وجهها ببن كفيه و تكلم بحنان شديد
آسر : و تسيبيني لمين اهون عليكي تسيبيني لوحدي
ندى : كلها كام يوم و اكون لحد تاني
آسر : مش حيحصل اوعدك مش حيحصل لو اخر يوم في عمري انتي اللي
بدأ يقب.لها ليطمئنها بانها له وحده يقب.لها بجنون و عشق شديد
ندى : انا خايفة اوي
آسر : ثقي فيا و بس
دخل عمر غرفتها فجأة
عمر : الطار و لا العار الطار و لا العار كدة يا ندى و في اوضتك
ندى ؛ لا يا عمر انت فاهم غلط و الله ما حصل حاجة
آسر: احنا مظلومين يا عمر
عمر : انت تخرس خالص اكيد غويتها انا حاقت.لك
ندى : لا يا عمر و النبي لا
عمر : يبقى تصلح غلطتك
آسر ؛ ازاي
عمر : ازاي تكتب عليها و تتجوزها

 

ندى : انت قولت ايه
عمر : لازم بعد ما غواكي يكتب عليكي
آسر و هو يكتم ضحكته ؛ جواز ايه لا انا مش بتاع جواز
ندى : يعني انت يا عمر كنت بتشتغلني بتشتغلوني
ركضت خلفهم و هي تمسك فازة و هم يركضون و صوت ضحكاتهم عالية جدا
آسر : انا غيرت رأيي دي طلعت مفترية
عمر ؛ مش قولتلك و نصحتك انت اللي حتموت عليها تفضل اديك حتموت دلوقتي
جلسوا على الاريكة و هم يضحكون بقوة عليها و يأخذون نفسهم بصعوبة
ندى : يعني انت يا عمر موافق
قام عمر من مكانه و وضع وجهها بين كفيه ينظر لعينيها العاشقة
عمر : ما يهونش عليا اكسر قلبك يا روح قلبي بعد ما تأكدت انه حيصونك و يعمل اي حاجة عشانك و انتي عايزاه ما يهمنيش اي حاجة تانية
تعلقت في رقبته و حض.نته بقوة و هي تبكي بقوة غير مصدقة نفسها
آسر بغيرة : الحض.ن ده ليا أنا عفكرة
عمر ،: اتلم ياد لما تبقى تكتب ابقى احض.ن و بو.س براحتك
آسر : طيب ما تيجي دلوقتي تكتب

 

عمر : انت تجيب اهلك و تيجي و انا افكر و اسأل و اتشرط و اطلع عينك و يمكن ارفضك كمان ده انت ماخد نور عينينا
آسر : ماشي كلامك يا عمور انا حاجيب اهلي و نتقدم و انت تتشرط براحتك انا عشانها اعمل اي حاجة
/////
تدرس ماجستير تقنع عقلها انها لا يهمها احد و تعمل في شركة بجانب جامعتها تشغل وقتها
لكن قلبها يخبرها انها تكذب على نفسها
و لن تستطيع النسيان مهما حاولت
ينتظرها بفارغ الصبر على باب الشركة خرجت في اجمل هيئة كانها تريد ان تثبت له انها غير محتاجة احد لتثبت جمالها وقف يتأملها بعيون مشتاقة و كلها عشق لم يغيره الزمن
وقف في زاوية بجانب جدار و أول ما مشيت بجانبه سحبها في الزاوية و اوقفها و وضع يده على فمها حتى لا تصرخ يتأمل في بحور العسل في عينيها اول ما عشق بها عشق هاتين العينين الكافيتان ليوصلانه للجنون
يتأمل بهم في عشق شديد رفع يده
سامر : اعطيني فرصة اعوضك الحياة قدامنا بس خليكي معايا
اسراء : بس انا ما بقتش احبك يا سامر
سامر : متأكدة

 

اسراء بتوتر : ايوة و حتجوز واحد زميلي كان في الجامعة قابلته تاني
سامر بابتسامه : تتجوزي الف مبارك ابقي اعزميني
اسراء : أكيد اول المعزومين
أدارت ظهرها و مشت ليجذبها لحض.نه و يلصقها بالجدار و قبل أن تتكلم او تصرخ كان ملتهم شفت.يها كاسد جائع يق.بلها بجنون أفرغ كل اشتياقه و عشقه لها ينتقل من واحدة إلى أخرى بلهفة شديدة و عشق شديد لم تستطيع الحراك فقبلاته أكدت لها انه ما زالت تعشقه حد الجنون
تركها بعد فترة ليست بقصيرة و كانت قد تورمت شفتيها
كانت مغمضة عينيها تتنفس بصعوبة
سامر : واضح جدا انك ما بقتيش تحبيني يا سروءة
فتحت عينيها بصعوبة فقب.لته كادت تفقدها وعيها نظرت إليها بعصبية و هي تقاوم نفسها لتصلب جس.دها بعد ارتخائه الشديد.
اسراء : انت قليل الادب انت فاكر نفسك مين عشان تبو.سني
سامر: مش شايف انه البو.سة ضايقتك يعني
اسراء : لا ضايقتني كتير اوي انت واحد زبا.لة
سامر : قولتيلي زب.الة بقى
جذبها مرة أخرى وضع يديها خلف ظهرها و
سامر: و كدة ايه
اسراء بصعوبة الكلام : سيبني و الله لاندمك

 

سامر : انتي اللي و مش لغيري يا اسراء قال زميل ليا ده احنا نقرى الفاتحة على روحوا عن قريب
اسراء : انت بتحلم
سامر ؛ حنشوف
تركها تحت تأثير قب.لاته و لمساته و العلامات في رقبت ها و ذهب و هي تقف بصعوبة و لا تستطيع الحركة
//////
خالد : احنا يشرفنا نطلب ايد اختك لآسر
آسر : و ياريت ننسى كل اللي فات و نبدأ من جديد
عمر : واحنا اولاد النهاردة مش حنلاقي احسن منك يا آسر بدال حتشيلها في عيونك
آسر بحب شديد : بس بعيوني ده انا ححطها في قلبي و على راسي ده انا حخليها ملكة و عمري ما ازعلها اوعدك
عمر : تمام حأروح اناديها و نقرأ الفاتحة
كان ينظر إلى الباب ينتظرها بلهفة شديدة فكلها بعض الوقت و تصبح له وحده
دخلت عليهم و كانت ترتدي فستان زيتي يبرز جمال عينيها بورود بيضاء و حجاب أبيض كان الفستان يبرز جمالها ليشتعل لهيب قلبه ينظر إليها بعشق يريد ان يجذبها لحض.نه فغصون الزيتون تلك افقدت عقله
خالد : ليك حق يا آسر دي بدر منور ما شاء الله
آسر : مش قولتلك يا بابا ابنك يوقع واقف
خالد : انت وقعت بس ده انت اتكفيت على وجهك يا ابني

 

الجميع : هههههههه
عمر : ندوش حبيبة اخوها آسر طالب ايدك ايه رايك يا حبيبتي
اخفضت رأسها في خجل و لم تتكلم غمز عمر لآسر
عمر : اختي مش موافقة شكلها احنا اسفين يا آسر
ندى بلهفة ؛ لا لا موافقة يا عمر
ليضحك الجميع عليها بقوة جعلها تتورد خجلا قامت لتذهب سحبها عمر لحض.نه يحضت.نها بقوة و يبكوا جميعا
اقترب منها سامر و احتضنها و بكى أيضا و بارك لها لكنه كان يتجنب الحديث مع عمر و لا ينظر اليه على عكسه هو ينظر اليه كانه ابنه بعشق شديد يتمنى أن يراه عريسا سعيدا مع من يحب
آسر : احم مش كفاية أحض.ان ده انا واقف بتحسر و النبي يا عمر و النبي خليني احض.نها
عمر : اتلم ياد ايه تحض.نها دي دي قراية فاتحة بس
آسر : والنبي ده انا حتشل
عمر : هههههه خلص سلمي عليه و بس
مدت يدها لتسلم عليه لكنه لم يتحمل جذبها لحض.نه يضمها بقوة ركض عمر اليه يحاول فكها لكنه كان محكم قبضته
عمر : ان ما سبتهاش يكون في علمك حغير رأيي
تركها بسرعة
آسر : لا تغير رأيك ايه اول ما اكتب الكتاب حاحضن و اب.وس براحتي و ما حدش لي عندي حاجة

 

عمر : راعي اني واقف يا و*سخ المهم كتب الكتاب الخميس الجاي
آسر : الخميس ايه ده لسة النهاردة الأحد و النبي يا عمر ما تعمل كدة خلي بكرة
ضحك الجميع عليه بشدة لأنه كان على وشك البكاء
عمر : تمام حخلي بكرة صعبت عليا بس الفرح حاعمل فرحي معكو ايه رايكو
ندى : بجد طبعا موافقين هو احنا نطول
تركهم سامر و مشى تحت نظرات عمر الموجوعة
عمر لنفسه : وحياتك عندي لاريح قلبك يا حبيب اخوك
/////
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما على خير
و قبل أن ينهي الشيخ كلمته كان قد جذبها لحض.نه يضمها بقوة و يدور بها ثم توقف و وضع وجهه يخبأه في حض.نها و يبكي بصوت مسموع أطال حض.نها كانه غير مصدق ان حلمه تحقق
وضعت وجهه بين كفيها تمسح دموعه و هي تبكي
ندى : خلاص ليه البكاء
آسر : و اخيرا مش مصدق نفسي انا بحلم
ركض لعمر يحتض.نه بقوة و هو يتمتم : انا متشكر جدا ليك انت فعلا راجل ما فيش منك عمري ما حنسى ليك المعروف ده
عمر : ربنا يسعدك و يفرح قلبك المهم تحافظ عليها
آسر : دي في قلبي من جوة
_////

 

جالسة في غرفتها تحاول أشغال نفسها في قبلته
حتى جاء اخاها و وجهه حزين جدا
اسراء : في ايه مالك
محمد : عندي ليكي خير محزن جدا
اسراء : في ايه وقف قلبي
محمد : سامر اتضرب بالنار

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك رد

error: Content is protected !!