روايات

رواية عروس الالفا (الهجينة 2) الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ماهي أحمد

رواية عروس الالفا (الهجينة 2) الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ماهي أحمد

رواية عروس الالفا (الهجينة 2) البارت الثالث والعشرون

رواية عروس الالفا (الهجينة 2) الجزء الثالث والعشرون

رواية عروس الالفا (الهجينة 2) الحلقة الثالثة والعشرون

صابر : انت عارف وانا عارف العربي هيعمل فيا ايه

( الضربات بقت تيجي على ياسين من كل حته في جسمه لحد ما اخيرا وقع على ركبه وهو بيرفع ايده وبيشاور لشمس علشان مايخدهاش .. المستذئب جاب شمس وبقى ماسكها من ايديها )

( شمس ابتسمت لياسين )

شمس : لا بأس فقد فعلت كل ما بوسعك

( مره واحده ياسين بيبص لقى اللي جاي بسرعه كبيره ومعاه ذئاب كتير وفي لحظه كان عنده بقى بيقطع رقبه كل اللي يقرب منه )

( وهي فرحانه وبتبتسم )

شمس : عمار

عمار مسك ايد ياسين وقومه والذئاب بقت حوالين المستذئبين وبيقطعوا فيهم عمار وياسين وقفوا ضهرهم في ضهر بعض وياسين ابتدت جرو/حه تلم

عمار : يزن خللي بالك من شمس

يزن : تعالي معايا ياشمس بسرعه

( يزن اخد شمس وخباها بسرعه وبقى بالمسد/س اللي معاه بيضر/ب المستذئبين ناحيه قلبهم )

_______________( بقلمي مآآهي آآحمد )____________

( بربروس ومارال والغريب رجعوا البيت بسرعه لعلي )

( بلهفه وهي مستنياهم )

زهره : عملتوا ايه ؟

( الغريب طلع الحقنه اللي صنعها )

الغريب : انا .. انا .. هدددد .. ديله الحقنه وان ان شاء الله خير

الغريب ادا الحقنه لعلي وكلهم كانوا بيبصوا لعلي مستنيين اي حاجه تحصلوا او يفوق

زهره: يعني ماحصلش حاجه
الغريب : اص .. اصبري .. ش.. شويه .. ب.. بتاخد وقت

( مره واحده لقوا ان وش دكتور علي ابتدا يرجع للونه الطبيعي كلهم ابتسموا والغريب ابتسم وبربروس اخد الغريب في حضنه )

بربروس: أحسنت صنعآ ياغريب

( بعدها بلحظه بيبصوا لقوا ان لون جلد دكتور علي رجع زي الاول وممكن اوحش كمان كلهم استغربوا )

بربروس: سأعلقگ شنقآ ياغريب

الغريب : ح .. ح.. حاولت .. بس .. بس العلاج موجود .. موجود في المزرعه في مصر .. مزرعه العربي ل.. لازم حد مو.. موثوق منه يقدر يجيبه

( عز دخل عليهم هو وداغر )

بربروس : ومن .. وكيف ومتى سوف نفعل ذلك يجب علينا اسعافه بأقرب وقت

( داغر بص لعز )

عز : اكيد ماتقصدش شريف ما انا مش هبعت اخويا للمو/ت بايديه

______________( بقلمي مآآهي آآحمد )______________

اسماء : ياااه الحمدلله الامتحان كان سهل
ولاء : اه تمام ماشي حاله
اسماء : بقولك ماتيجي نراجع الامتحان مع بعض
ولاء: لا لا يا اسماء انا بتوتر من المراجعات دي بلاش انتي عارفه مابحبش اراجع

( شريف جه ووقف وراها من غير ماتشوفوه )

شريف : بتتوتري ولا بتخافي

(. ولاء اتفزعت وبصت وراها واستغربت انه جه لحد مكان الدرس عندها )

ولاء : شريف بتعمل ايه هنا
شريف : ابدا مافيش كنت راجع من الشركه قولت اعدي عليكي اخدك في طريقي

هااا .. مش ناويه تراجعي مع صحبتك الامتحان ولا انتي
فا/شله ومحلتيش

(اسماء بصت لشريف نظره اعجاب وحبت تفتح اي كلام معاه )

اسماء : اصل .. اصل ولاء كده بتخاف من المراجعه صح ياولاء
ولاء : لاء طبعا وانا هخاف من المراجعه ليه؟
( شاور بأيديه )
شريف : طيب ماتراجعي معاها
اسماء : هااا حليتي السؤال التالت طلع ايه معاكي

( رفعت حاجبها باستنكار )

ولاء : انتي طلع معاكي ايه
اسماء : انا ١٠١ وانتي

(ولاء ضمت حواجبها باستغراب )

ولاء : غريبه انا طلع معايا سعد باشا زغلول

اسماء : انتي بتقولي ايه ده امتحان كيميا

ولاء : امتحان كيميا ازاي وانا طلعت معايا سعد باشا زغلول

( شريف ابتسم ابتسامه سخريه وبيسخر من ولاء )

شريف : ممكن روحتي عنوان غلط ولا حاجه

( بغ/ضب ونرفزه )

ولاء : لاء ماروحتش امتحان غلط ولا حاجه وهي سعد باشا زغلول بقى وهي اللي حلت غلط مش انا
اسماء : يابنتي حليت غلط ايه ده امتحان كيميا اصلا
سيبك المهم عملتي السؤال التاني ايه
ولاء : لا ده ماحلتهووش
ده كان اختيارى ومحليتهووش اصلا
اسماء : انتي ايه اللي بتقوليه ده مكانش فيه سؤال اختياري اصلا
ولاء: لا طبعا كان في انتي اللي ماشوفتيش كويس
اسماء : طيب سيبك من كل ده عملتي اي في السؤال الخامس

( بصت بصدمه واستغراب )

ولاء : هو كان في سؤال خامس

( شريف ضحك ضحكه بصوت وسخريه ومسكها من معصم ايدها وبقى يشدها وراه )

شريف : لاااا كده كفايه اوي
ولاء : على فكره بقي مكانش في سؤال خامس دي بتكذ/ب

( فتح باب العربيه وقعد وولاء لفت الناحيه التانيه وفتحت الباب ولسه بتركب اتكلم بسخريه )

شريف : واضح انك شاطره اوي في الكيميا

الالكترون بيدور حوالين النواه مستوى

ولاء : انت بتتريق طيب اسألني اي سؤال فيها وانا هجاوبك على طول

شريف : طيب الالكترون بيدور حوالين النواه ؟
ولاء : تعرف في الواقع ان الإلكترون لا يدور حول النواة
الإلكترون مش كامل الصفة الجسيمية
بل هو هنا يعتبر موجة موجودة في المسار الإلكتروني
بمعنى اصح الإلكترون موجود على المسار الإلكتروني كله في نفس اللحظة ومش بيدور زي الكواكب كل فترة يتغير مكانه
هو موجود حول النواة كلها في مساره في نفس اللحظة
يعني لو وقفت الزمن هتلاقي الإلكترون في كل مكان في المسار في اي زمان

(شريف اتصدم وفضل باصص لولاء باستغراب )

ولاء : صدمتك انا صح
شريف : بصراحه اه .. اصل اجابتك مع زميلتك مادلش على شطارتك خالص
ولاء : عشان دي صفرا وانا مابحبش اتكلم مع الناس الصفرا اللي زيها على فكره انا حاطه هدف في دماغي هدخل الطب يعني هدخلها ده اساسي
شريف : ولو ماجبتيش طب
ولاء : طب من بوقك بس
( باستغراب وهو ضامم حواجبه )

شريف : اطب من ايه

( ابتسمت وبصت قدامها )

______________( بقلمي ماهي احمد )______________

( عمار وياسين كانوا واقفين في ضهر بعض وأي حد يقرب منهم يدب/حوه وللمره الاولى يقفوا مع بعض ايد واحده اللي يبجي على التاني .. التاني يقت/لوه الذئاب كانت بتقطع فيهم ويزن كان بيضر/ب عليهم نا/ر سرعه عمار رهييييبه في اقا من دقايق بمساعده الذئاب كان مخلص على كل الموجودين

صابر شاف كده وانهم خلاص بيتهزموا بعد عنهم وركب عربيته وجري وسابهم وأخيرآ خلص عليهم كلهم

شمس اول ما شافت عمار جريت بسرعه عليه واترمت في حضنه

شمس : لا تعلم مدى سعادتي بوجودك

( ياسين بصلها كده وسكت وبعد عنهم يزن نزل من فوث السطح )

يزن : ماتعرفيش كان عامل فيا ايه ده وانتي مش موجوده
عمار : ايه اللي خلاكي تسيبي البيت وتمشي ليه ماستنتيش مع بربروس زي ما قولتلك
مافكرتيش انا هبقى عامل ازاي من غيرك .. ازاي تمشي معاه ياشمس

ياسين : يعني هي مشيت مع حد غريب

( عمار وقف قدامه )

عمار : انت اكبر غريب بالنسبالها
فكر لو دقيقه لو مكنتش جيت كان زمانها بقت فين دلوقت

( عمار وياسين وقفوا قدام بعض )

ياسين : انا حاولت احميها بس كانوا كتير
عمار : برضوا ده غلطك

( شمس وقف في النص مابينهم )

شمس : كفى .. كفى ياعمار ف ياسين ليس له ذنبآ بشىء انا التي ذهبت خلفه هو لم يفعل شىء سوا حمايتي اذا كان هناك مخطىء فهو انا وليس هو على الاطلاق

عمار : انتي بدافعي عنه
شمس : بل اخبرك بالحقيقه لا اكثر

عمار : انا ماشي

شمس مشيت وراه ومسكت ايديه

شمس : سنذهب جميعا معآ

عمار اول ما اتحرك بقيت الذئاب اللي عاشت اتحركت معاه وبقت ماشيه وراه ياسين استغرب اللي بيحصل ورجعوا سوا البيت

___________( بقلمي ماهي احمد )__________________

بربروس : يجب ان تحادثه
عز : انت مش فاهم هقوله ايه وبعدين دي مزرعه وكبيره والغريب بيقول مايعرفش مكان العلاج لكن يعرف انه في المزرعه
بربروس : رباااااااه .. انا اعلم كل شبر بها سأظل معه على الهاتف مثلما تفعلون
يجب علينا انقاذ دكتور علي بأسرع وقت
زهره : ارجوك ياعز .. علي بيمو/ت
عز : طيب على الاقل نبقى عارفين المكان بتاع الحقن عشان يقدر يدخل المزرعه ويخرج بسرعه

( ياسين جه من وراه هو وشمس وعمار ويزن )

ياسين : انا عارف مكانهم

( زهره اول ما شافت شمس اخدتها في حضنها )

زهره : كنت عارفه انك هترجعي
زهره : انتي كويسه

شمس : بخير يا امي بأفضل حال
ولكن من فضلك انا مرهقه الان سنتحدث لاحقا
زهره : براحتك ياشمس

بربروس : اخبره بمكان الحقن ياياسين

ياسين : في مكتب العربي في الدرج الشمال دي اخر مره شوفته وهو بيحط حقن فيها معرفش الحقن دي بتاعت ايه بس اكيد هي

بربروس : ارتحت الان هي حادثه على الفور

( عز طلع الفون واتصل بشريف )

شريف كان راكب العربيه هو وولاء بيبص لقى فونه بيرن فتح فيديو كول

عز : شريف ازيك

بربروس : بالله عليك .. بالله عليك يا اخي اهذا وقت سلامات
شريف : مين اللي جنبك ده ياعز وفين غرام
ولاء : فين غرام ياعز

عز : شريف وصل ولاء وكلمني

ولاء: هي غرام كويسه
عز : كويسه ماتقلقيش .. هستناك
شريف : تمام عشر دقايق بالكتير وهكلمك

( بربروس قرب من عز )

بربروس: لماذا لم تخبره على الفور
ياسين : بربروس .. تريث ياشيخنا
قولي اي اخبار علي

______________( بقلمي ماهي احمد )______________

( داغر هو ويزن راحوا على القبو بسرعه )

ساره اول ما شافت يزن ابتسمت ولسه هتجرى عليه افتكرت ميرا وبصت لميرا وسكتت

ميرا : ما اخدتهوش بالحضن ليه ؟
مش ده اللي اختارك بدالي
مش ده اللي اختارلي المو/ت وضحى بيا عشانك

رعد : ميرا انتي افتكرتي
ميرا : أيوه افتكرت وياريتني ما كنت افتكرت

يزن : ميرا .. اللي حصل كان غصب عني
ميرا : مافيش حاجه بتحصل غصبآ عننا يايزن
احنا بنختار واختياراتنا هي اللي بتوصلنا للي احنا فيه دلوقت

(ميرا طلعت ضوافرها وحولت عنيها للون الازرق ولسه هتقرب من يزن داغر وقفلها ومسكها من رقبتها رفعها لفوق حدفها على الحيطه ورماها على الارض )

ميرا : وانتي اختارتي انك كنتي هتق/تلي هدير
واختياراتك هي اللي وصلتك لكده

داغر في لحظه ربط ميرا مره تانيه بالحديد ورفعلها ايديها لفوق

ميرا : انت معاهم ولا معايا انا بنت خالتك انت مالكش غيري انا ورعد
داغر : رعد .. رعد اللي فكك وكان هيبقى السبب في مو/ت ابني ومراتي عشان تهوره

ميرا : انت سيبتني للمو/ت لا عرفت تحميني ولا تحمي جدتك انت السبب في كل ده

(داغر لف وبصلها )

داغر : انا عارف اللي بتمري بي وهسيبك تفكرى مع نفسك كتير .. كتير اوي لحد ما تهدي خالص وبعد كده نتكلم

ميرا : انا عمرى ما ههدى انت مش عارف انا مريت بأيه
داغر : عارف .. كلنا هنا في كفه واحده مش في اتنين

داغر طلع ونده على رعد

داغر : رعد اطلع واقفل القبو حالا عليها

( يزن وساره ورعد طلعوا ورعد قفل القبو على ميرا )

داغر : القبو ده لو اتفتح لأي سبب ان كان هق/تلك بأيدي فاهمني يارعد

رعد : فاهمك ياداغر

_____________( بقلمي ماهي احمد )_______________

( شريف روح البيت ودخل مكتبه على طول واتصل بعز )

عز فتح الكاميرا وبربروس كان وراه

شريف : انا روحت في ايه قلقتني

عز : ماتقلقش مافيش قلق ولا حاجه
بربروس: ومصيبتاه .. أخبره على الفور ارچوك
شريف : مين اللي طالع من فيلم قديم ده
بربروس: فأنا محمد باشا بربروس باشا من بشوات العصر العثماني

( بعدم فهم )

شريف : نعم

( ادا التليفون لبربروس)

عز : خد .. خد انت اتكلم بقى وخلينا نضيع وقت
بربروس: حسنا .. حسنآ سأغلق فمي
عز : كان .. كان في علاج عباره عن حقن في مزرعه
وكنت عايزك تروح تجيبه
شريف : طيب وايه المشكله ليه خايف

( ولاء كانت واقفه ورا الباب وبتسمع شريف وهو بيتكلم مع عز )

عز : ( اتنهد ) مافيش بس عايزك تخللي بالم من نفسك
على حد علمي ان المزرعه فاضيه يستحسن تروحها دلوقتي
شريف : معنديش مشكله ابعتلي الابلكيشن بتاعها
عز : للاسف مش معايا هاتروح على الوصف

شريف : ماشي انا هاروح دلوقتي وخلينا على تليفون )

( شريف طلع من المكتب وولاء استخبت بسرعه راح العربيه ولسه وفتح العربيه بالمفتاح لسه هيركب نسي الفون في المكتب رجع مره تانيه ولاء بسرعه ركبت في الشنطه بتاعت العربيه واستخبت )

(بعد شويه وقت شريف اتصل بعز )

شريف : تقريبا انا وصلت على العنوان اللي بعتهولي
المزرعه دي شكلها مرعب كده ليه ؟
عز : لو حسيت بأي شىء .. اي خط/ر ارجع على طول

الغريب: خ.. خ.. خليه يب.. يبعد العر .. العربيه احسن

عز : ماتركنش العربيه قدام المزرعه
وبكررها تاني لو حسيت بأي حركه في المزرعه امشي

شريف : طيب ياعز خلاص فهمت

ياسين : في باب خلفي للمزرعه خليه يدخل منه
شريف : اه لاقيته
بربروس: اذهب للأمام مباشرة
شريف : كده كويس افضل على طول
عز : اقلب الفون عشان نشوف الطريق
ياسين : اقف مكانك ماتتحركش
شريف : ليه في ايه ؟
ياسين : في خيال اسود وراك اجرى .. اجرى بسرعه

( شريف اتر/عب بص وراه بالراحه اوي بيبص مالقاش حاجه )

( اخط نفس بارتياح )

شريف : مافيش حاجه خيال اسود ايه ؟
عز : اطلع من المزرعه ياشريفى
بربروس: لا يمكنه فقد اقترب كثيرا من غرفه المكتب
عز : انت عايز اخويا يمو/ت
بربروس : من قال ذلك
ياسين مسك الفون
ياسين : اسمعني كويس ادخل الاوضه اللي جنبك بسرعه

شريف : دي
ياسين : ايوه
شريف دخل الاوضه وفتحها لقى مكتب قدامه
شريف : مافيهاش غير مكتب
ياسين : افتح درج المكتب بسرعه

( شريف جه يفتح الدرج لقاه مقفول )

شريف : مقفول ما بيتفتحش
ياسين : دور على اي حاجه عشان تفتحه

شريف لسه بيدور وبيبص شمال ويمين لقى باب الاوكره بيتفتح وقع الفون من أيده واستخبى بسرعه

الباب اتفتح بالراحه اوي بيبص لقى اللي بتنده عليه بصوت واطى

ولاء: شريف .. شريف انت بتعمل ايه هنا

طلع بسرعه من ورا المكتب ومسكها من ايدها بعن/ف

شريف : انتي اي اللي جابك

ولاء: انا .. انا كنت عايزه اعرف عز هيجيبك فين خوفت لا تكون غرام هنا فمشيت وراك

شريف : يوووه مش وقتك خالص

عز : شريف .. شريف رد عليا

(شريف مسك الفون من الارض ورد على عز )

شريف : دي طلعت ولاء اخت غرام اللي جت ورايا
عز : اي اللي جابها دلوقت
بربروس : هيا اسرع يا اخي
ياسين : لاقيت حاجه تفتح بيها الدرج
شريف : لاء مالقيتش

( شريف بيبص في شعر ولاء لقى فيه بنسا قرب منها )

ولاء : انت بتعمل ايه ها بتعمل ايه

شريف : اثبتي

( طلع البنسا من شعرها وفتحها وقرب من الدرج وبقى بيحاول يفتحه وبعد محاولات منه اخيرا اتفتح )

شريف : فتحتخ ياعز

بربروس: وفرحتاه

( طلع الحقن من الدرج وحطها قدام الكاميرا )

شريف : هي دي

الغريب شافهم : ايوه .. ايوه هي

( اخدهم وحطهم في جيبه ومسك ايد ولاء )

شريف : انا طالع
عز : اوعى تقفل الكاميرا الا لما اطمن عليك انك طلعت

( شريف فتح الباب ولسه هيطلع هو وولاء بيبص لقى كلب متحول قدامه وسنانه مدببه وحاده )

( التليفون وقع من شريف اتكسر ولسه الكلب هيهجم عليه )

واحده جت وضربت الكلب شقته نصين

وهو واخد ولاء وراه ومخبيها ورا ضهره

شريف: انتي .. انتي مين ؟

هي : انا الخاله حكيمه

يتبع..

لقراءة الفصل التالى : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عروس الالفا (الهجينة 2))

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *