روايات

رواية سينا أصبحت قدري 2 الفصل الخامس 5 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري 2 الفصل الخامس 5 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري 2 البارت الخامس

رواية سينا أصبحت قدري 2 الجزء الخامس

رواية سينا أصبحت قدري 2 الحلقة الخامسة

امجد بخوف..
: يلا يا مازن بسرعة الجيش محاوط المكان كله ..
مازن ..
: يخسارة كنت عاوز استمتع كمان شوية ..
يلا هات الجث’ة المشو’هة وحطها مكان رعد..
امجد ..
: وحور !!؟
مازن وهوا يسحبه..
: مش وقته خلص بسرعة قبل ما يدخلوا علينا ..هيا اكيد ما’تت ..
اخذوا رعد بعد أن تم تبديله بجث’ة مشو’هه وغادروا عن طريق ممر سرى تحت الارض ..
*******************
امجد..
: دلوقتى هنعمل ايه مع رعد …
مازن بضحك..
: هبيعه هههههههه
امجد بعدم فهم ..

 

: ازاى ورعد ميت،ت !!
مازن بحقد..
: رعد عايش هوا نايم بس ..الرصا’ص ال ضر’بته بيه كان رصا’ص مز’يف محقون بمنوم فمش هيمو’ت دلوقتى هنلحقه وابيعه أعداء الظباط كتير وكده اكون انت’قمت منه على قت’له ابويا..
امجد..
: ايه الدماغ دى ههههه..
مازن..
: هوا انت لسا شوفت حاجة هههه
********************
يصل مازن للمخزن وهناك ينتظره طاقم كامل من الاطباء وغرفة مجهزة بالكامل بالاجهزة الطبية..
مازن..
: عايزه يعيش مهما كلفك الامر والا صدقنى هدفن جثت’ك جمبه..
الدكتور بخوف..
: حاضر يا باشا…
يدخل الدكتور ويبدأ هوا وفريقه بإخراج الرصا’صات من جسد رعد..
مازن..
: اكيد دلوقتى خلصوا جو الصراخ والدموع عايزك تروح تظبط ال DNA مش عايز شك واحد انه رعد عايش…
امجد..

 

: اعتبره حصل يصحبى..
وغادر لتلبية طلب مازن..
***********************
يدخل فريق يرتدون جميعهم بدل سوداء..
مازن بترحيب..
: اهلا اهلا.. نورت المكان والله يا ريان باشا..
ريان..
: قولت اخبار على وجه المستعجل وحلوة كمان..
مازن..
: ومش اى اخبار.. انا واثق انه الرئيس هيكافئنى ببضاعة كاملة ببلاش قصاد الهدية ال هبعتهاله..
ريان..
: ابهرنى..
مازن..
: الرائد رعد عز الدين.. عارف انه بقاله كم سنة موقف عملياتكم وعاملكم مشاكل كتير..
ريان بغضب..
: ماله..
مازن بابتسامة..
: هديه الرئيس هتكون رعد عز الدين..
ريان بعدم تصديق..
: قصدك أنه رعد معاك !!!مستحيل ..
مازن ..

 

: مفيش حاجة مستحيلة علياا يا ريان باشا ..حاليا ف عملية بتحصل جوا ..اول ما الدكتور يخلص حلال عليكم رعد ..
ريان بابتسامة ..
: لو كده الكلام يبقا لسا لينا شغل كتير مع بعض يا مازن..
يقف مازن ويصافحه ..
Ena flash Back 🔙…..
رعد ..
: وبعدين سلمنى لريان وسجنونى ف الكهف تحت تعذ’يب… كل يوم تعذ’يب شكل وكل ما خلاص همو’ت يجيبوا دكتور يعالجنى ويرجع تانى التعذ’يب طول السنتين عشان اقولهم عن أسرار سينا ..
حور بألم لألمه ..
: صدقنى هيدوقوا اضعافه ..
نظر لها رعد بابتسامة ..
: بالك انتى لو اعرف اننى لو ت’خطفت هتتحولى كده كنت ت’خطفت من زمان ههههههههه..
نظرت له حور بغيظ شديد ..
احمد ..
: طيب دلوقتى فهمنا انت ت’خطفت ازاى وازاى لعبوا ف ال DNA ليه بقا فضلت هناك كل ده ..
نظرت له حور بضيق ..
: يمكن كان عاجبه اننى عايشة ف جحيم من غيره فقال يفضل هناك شوية ..
مسك رعد يدها …
: والله ما كده ال حصل غصب عنى يا حورى ..لما فوقت ولقيت نفسى هناك لقيت ..
Flash back..

 

يفيق رعد بألم بسبب تلك الجراحة ..ينظر لتلك الزنزانة فيفك حباله باحترافيه ويقوم للهروب من ذلك المكان …
استطاع رعد فتح الزنزانة والمغادرة بهدوء واستغرب جدا أنه لا يوجد احد هناااا..
فجأة جذبه أحد لغرفة لا يعلم من اين اتت ..
: انت ت’جننت ماشى كده ازااى..
نظر له رعد باستغراب فهوا لا يعرفه ..
: انت مين ..
نزع الرجل ماسك التنكر من على وجهه..
رعد بصدمة ..
: ادهممم!!
ادهم ..
: أيوة ..انتا لازم تبقا هنا كتمويه ليهم لحد ما اقدر اهرب الأسرى ال هنا..
رعد …
: اسرى !!!؟ انا مش فاهم حاجة …
ادهم ..
: انا بعد ما انتهينا من المهمة ال انت استدعيتنى عليها تبع اللواء وقتها جالى اتصال أنه ف عدد من الضباط مختفيين ..وقتها انا بدأت ادور وراهم ووصلت هنا وتنكرت باسم واحد كان معاهم..المهم انا رحت مع ريان وقت استدعاه مازن قال ف خبر حلو وكان انت الخبر الحلو ده ..
رعد بتوتر ..

 

: وحور !؟ حور كانت معايا يا ادهم ..عملوا فيها ايه ..
ادهم ..
:متقلقش حور كويسة هيا حاليا ف المستشفى بس دخلت ف غيبو’بة للاسف ..
رعد ..
: انا لازم اروح اتطمن عليها يا ادهم مستحيل اقدر اسيبها كده ..
ادهم ..
: الوطن اهم من اى حاجة يا رعد ..انت عارف لو هما دخلوا سينا يعنى كده هما دخلوا مصر ..فووق يارعد احنا مستحيل نسمح للصهاينة يدخلوا البلد مهما حصل ..اصبر انت بس لحد ما اوصل للضباط واطلعهم وقتها هاجى اطلعك من هنا بإيدى..
نظر له رعد بتردد ..حوره بحاجة إليه ولكن وطنه بحاجة إليه اكثر..
ادهم ..
: المهم خلى بالك طول منتا ف زنزا’نتك متعملش اى حركة مريبة عشان فى كاميرات..انت ما عليك غير أنه تستحمل وتحاول تشغل بالهم معاك وسيب الباقى علياا..
رعد …
: طب ايه الخطة….
Back 🔙🔙……
رعد ..
:وبعدين مشينا ع الخطة انا وادهم لحد ما سمعت خطتهم ال ناويين يعملوها فى العملية عشان يتخلصوا من حور وقتها شوفت ادهم وتفقنا والحلو أنه كان خلاص قدر يطلع الضباط وقتها تجمعنا وجينا انقذ’نا حور ..
سيف ..

 

: يعنى كانو خاطفين ضباط ..بس ليه الإدارة مقالتش لينا عشان ندور عليهم ..
رعد بغموض..
: لانه ف خو’نة ..لازم الإدارة تنضف ودى مهمتنا احنا ..
حور ..
: أنهم يخطفوا ضباط وكمان تعذ’يب كل ده وميئسوش منك كل ده عشان يعرفوا اسرار سينا ..ف حلقة ناقصة من الموضوع ..
روز ..
: معاكى حق ..ف معاهدة سلام بين مصر واسرائيل ف الوقت الحالى ..ومستحيل اسرائيل مع عدد جيشها القليل جدا بالنسبالنا وتخاطر بالمعاهدة وتدخل حر’ب خسرانة بالنسبالها كده من غير دعم ..
منعم ..
: يعنى كده مش اسرائيل بس ال بتحاول تعلن الحر’ب يعنى ف دول تانية بتساعدها..
سيف..
: ومفيش غيرها دولة واحدة تعملها ..امريكا
رعد ..
: دى طلعة كبيرة ومش وقتها دلوقتى إنما ف طلعة تانية كمان يومين طالعينها ….
يدخل ادهم ..
: طلعة من غيرى متنفعش ..ههههه
يقف رعد ويسلم على صديقه ..
: متنفعش طبعا من غير دنجوان التنكر بتاعنا ههههه..
احمد بغيظ ..

 

: بقا تكون عارف مكان رعد ومتقولناش يا ادهم ..
ادهم ..
: مكنتش اقدر اقولكم وحور كمان لو كانت عرفت كانت هتروح ع الكهف ومش هتستنى حد..
منعم بضحك..
: ف دى معاك حق ههههه حور بقت بتتحرك لوحدها ونسيت أنه احنا فريق واحد ..
نظر رعد لها ..
: تحركاتك كلها كانت بتوصلنى بس يا حور انتى بتعملى أعداء كتير ليكى وانا قلقان عليكى ..
حور ..
: جرا ايه يا سيادة الرائد ده شغلنا والا نسيت ..وبعدين ده انا اوديهم كلهم البحر وارجعهم عطشانين دنا حور الزناتى ..
سيف بضحك …
: تأثير رجوع سيف بدأ يبان على حور اهووو هههههه
رعد وهوا يقترب من حور ويأخذها بحضنه..
: معدش هسمح لدمعة تنزل من عينها تانى …
وقفت روز بحمحمة ..
: احممم انا بقول نخرج كلنا على شغلنا دلوقتى ..
رعد ..
: طول عمرى بقول انك اكتر واحدة بتفهمى فيهم ههههه
سيف بغيظ ..

 

: بقااا كده ..خلاص يا رجالة تروحوا لشغلكم دلوقتى ..إنما أنا فااااضى وصراحة كده انت واحشنى أوى يا حبيب اخوك فناوى ابات عندك الليلة ههههه..
رعد بخبث ..
:من عيونى ..بس كده هوا انا عندى كم سيف يعنى ..فيه ف المخزن ملفات من 2004 عاوز تنظملى القضايا دى كلها وتقسمهملى بين القضايا ال تنفذت والقضايا ال لسا متنفذتش ..وبالك انت القضايا ال متنفذتش انت هتطلع بنفسك تنفذها ..كده هتقعد هنا شهرين تلاتة وتشبع منى يا حبيب اخوك هههههه..
ضحك الجميع على ملامح سيف كيف تغيرت ..
سيف وهوا يخرج مسرعا ..
: لا دنا زهقان من شكلك ..سلام عليكم انا راجل متجوز وعندى مسؤوليات ..
روز بضحك ..
: ياعينى عليك ياخويا هههههههه
احمد..
: يلا يا رجالة بدل ما يجيبلنا قضايا من قبل الميلاد احنا مش ناقصين ..
خرجوا جميعا من مكتب حور ولم يتبقى الا رعد وحور ..
رعد بخبث..
: بقا تستغلى غيابى وتاخدى مكتبى ..
حور ..
: مستحيل اسيب حاجة تخصك لحد غيرك يكون فيها..مهامك كلها ال كانت موكله ليك انا عملتها والحمد لله انتصرت فيهم كلهم ..

 

رعد بفخر ..
: وانا كنت مبسوط جداا لما سمعت اعداءك قبل صحابك وهما بيشيدوا بقوتك ..
ثم اقترب رعد لاذنيها هامسا ..
: وحشتينى اوى ..
صمتت حور بخجل شديد..
رعد بابتسامة خبث..
: ايه موحشتكيش ..خلاص ارجع تانى ..
كاد بالمغادرة إلا أن حور أسرعت بإمساك زراعه والاختباء بأحضانه..
: وحشتنى اوووى اوووى يا رعد ..ايامى كلها كانت شبه بعض مفيهاش الوان ولا بهجة من غير وجودك جمبى ..
تخرج حور من أحضانه ..
: حتى شقتنا أنا مدخلتهاش ولا مرة ..كنت مستنياك ندخلها سوا ..
رعد ..
: يعنى كنتى عارفة اننى عايش ..
حور وهيا تنظر لعيونه بصدق ..
: طول ما قلبك بينبض قلبى بينبض ..وصدقنى هيقفوا نبض مع بعض بردو ..
قبل رعد رأسها ..
: قريب جدا هنفرح يا قلب رعد هعملك احلى فرح فيكى يا مصر بس لازم نخلص مهمتنا الاول واوعدك من النهاردة مافى اى حاجة هتبعدنا غير المو’ت ..

 

حور ..
: صدقنى مش هيهدالى بال الا لما ادفنهم كلهم تحت الكهف ال عذ’بوك فيه ..
رعد ..
:مش هيهدالناااا ..انا معاكى دائما يا حورى ..
حور وهيا تعود لداخل أحضانه ..
: دائما ان شاء الله..
************************
يدخل ريان وبعض الرجال يرتبان افكارهم ..كيف سيقولون له تلك الأخبار السيئة ..
ريان ..
: ف اخبار مش كويسة يا ريس ..
الرئيس بغضب ..
: مش واخد بالك يا ريان انك معدش بتجيب غير الإخبار الوحشة …
ريان وهوا يطأطأ رأسه للاسفل..
: اسف يا ريس..
الرئيس
: قول ..
ريان ..
: رعد هرب والضباط ال كنا حا’جزينهم كمان هربوا وللاسف عملية الأ’سلحة فشلت ..
الرئيس بغضب جحيمى..
: اييييييييه..وانتواا كنتو فيييييييييييين ..ازاااااااى ده يحصل ..
جلس الرئيس بغضب شديد ..
: ابدأ بتنفيذ الخطة البديلة ..
صدم ريان ..

 

: دى خط’يرة علينا اكتر منهم يا ريس ..
الرئيس ..
: مش مهم …المهم أنه اقت’لهم كلهم مش عااايز ف سينا ضابط ولا عسكرى عا’يش فاااااااااهم ..
ريان ..
: حاضر يا ريس ..
**********************
تفتكروا ايه الخطة ..
وهل اجتماع رعد وحور ده هيكتمل والا هيرجعوا يبعدوا عن بعض تانى ..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سينا أصبحت قدري 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *