روايات

رواية الخادمه هانم الفصل العاشر 10 بقلم اسماعيل موسى

رواية الخادمه هانم الفصل العاشر 10 بقلم اسماعيل موسى

رواية الخادمه هانم البارت العاشر

رواية الخادمه هانم الجزء العاشر

الخادمه هانم

رواية الخادمه هانم الحلقة العاشرة

ديلا
كانت ملقيه على الأرض، دون قيود، لم تكن قادره على نصب طولها
قدميها المجروحه حره لأول مره منذ شهر أو أكثر
كانت مربوطه مثل كلب، الأن لا ترى اى شخص، الغرفه تدور بها
اخر حاجه فاكرها العنف الذى تعرضت له
عارفه انها لازم تهرب لكن مش قادره تحرك رجليها، طيف شخص يغادر الغرفه.
زحفت على اديها ناحية باب الغرفه، اتسندت على الحيطه ووقفت
البنت مرميه جوه الاوضه اتخلصو منها بسرعه
هيكا – – نقتلها يا باشا ؟
مهند __ اقتلوها
قاد مهند سيارته واختفى داخل الشوارع الصاخبه الضاجه بالصياح والفقر
انتظر، هيكا عشر دقايق خلص فيها سيجارته، صديقه يلا بينا يا هكه ممكن البنت تكون فاقت
هيكا __ هتروح فين يعنى! احنا تحت العماره ومحدش خرج منها
تسحبت ديلا، حاولت أن تنزل درجات السلم، بذلت مجهود هائل عشان تنزل عشر درجات

 

لكن وعيه بداء يرجعلها،سمعت خطوات على السلم، فى الطابق التانى فيه شقه بابها مفتوح دخلت فيها
اختفت ورا الباب لحد ما هيكا وصديقه طلعو على شقة مهند فى الطابق الرابع
خرجت ديلا وركضت، وصلت الشارع واختفت داخل زقاق، عرجت فى زقاق اخر
اخذت طرق ضيقه فرعيه تبعدها عنها الشقه، نصف ساعه من الركض
داخل الازقه والحوارى الضيقه تركض بكل سرعتها
احد الازقه نهايته طريق سريع، قبل أن تنتبه صدمت ديلا سياره طوحتها فى الهواء وسقطت من ارتفاع خمسة أمتار تحت الكوبرى
لم يتكسر عظمها كما اعتقد الماره الذين تجمعو حولها ملابسها قديمه
ملابس متشرده لم تجعلهم يهتمون بنقلها للمشفى
ديلا التى فتحت عنيها مش متذكره ولا حاجه وفيه جرح كبير فى خدها
من صيدليه قريبه اسعفتها فتاه طيبه، قطبت جرحها ومنحتها مضادات حيويه وتركتها
هامت ديلا فى الشوراع الموحشه، كانت تتحرك بأستمرار لأكثر من شهر حتى وجدها رعد
______________
القصه بقلم اسماعيل موسى
وضع مدكور النمروسى الملفات على طاوله فى مكتبه ينظر إليها بابتسامه كبيره

 

ده كفن أدهم السلحدار، كل ثروته هنا
الصراحه انا كنت عايز اطلب منه يسلمنى البنت ديلا مقابل الملفات دى
لكن بعد إلى حصل النهرده انا غيرت رأى، انت بتقول انهم هيطردو ديلا من الفيلا صح؟
مهند صح يا بابا
كويس جدا، عايزك تكون مستنى بره الفيلا اول ما البنت دى تظهر
تجيبها عندى هنا، انا هقتلها بنفسى لأنها تمتلك سبعة أرواح
مش هنكرر الغلطه تانى يا مهند
وثروة السلحدار انا هضمها لينا، كلف المستشارين القانوين يطعنو فى صحة التوقيعات
وهو كده كده معندوش نسخ اصليه، النسخ كلها عندنا هنا
وبنته يارا اعمل معاها ايه يا بابا؟
انشر الفيديوهات المخله على شبكات التواصل الاجتماعى عايز فضحتها وفضيحة ابوها تبقى على كل لسان، مش عايز السلحدار يقدر يرفع وشه من على الأرض
صمت النمروسى دقيقه وعنيه مصوبه على ابنه

 

ولا اقلك انتظر شويه، نضمن ان ديلا اطردت من الفيلا بعد كده نفضحها
انا عايزك تكلم بنت السلحدار تانى، تهدددها ان البنت الخدامه إلى عندهم لازم تطرد من الفيلا
خليها تخترع اى مشكله معاها وتطردها وتأكد من كده
اول ما ديلا تبقى فى ايدينا انشر الفيديو
مهند، حاضر يابابا.
________________
رعد ___ يلا لمى هدومك وامشى من هنا انتى اكبر سقطه فى حياتى
_السلحدار _ قلت الصباح رباح، احنا مش هنسيبها تلف فى الشوارع فى نصاص الليالى يا رعد يا ابنى
رعد __. وليه لا يا بابا؟ ما هى متعوده على الشوارع، رباية ارصفه وأخلاق متشردين
أدهم السلحدار بزعيق، انا قلت خلاص يا رعد خلاص
نيره من فضلك روحى غرفتك ومتخرجيش منها غير بكره الصبح
سحبت نيره رجليها نحو غرفتها واغلقت الباب عليها
رعد لابوه، معاملتك دى يابابا هى إلى خلت واحده زى دى تعمل كده
أدهم السلحدار وقد ايقن ان فقد معظم املاكه ان لم يكن كلها يسأل نفسها هل على ان اتعامل معهم بنفس الطريقه؟
سأكون حينها غير مختلف عنهم
دخل السلحدار مكتبه، طفى النور وقعد على الكرسى فى صمت وحزن
وصلت رساله من مهند ليارا، الخدامه لازم تطرد الليله وإلا انتى عارفه هعمل ايه
يارا، انا قولتلك البنت هتطرد، كفايه حرام عليك!
مهند قدامك ساعه واحده والبنت تكون مرميه بره الفيلا سلام
كان مضى اكتر من ساعه وادهم السلحدار قاعد فى مكتبه فى الضلمه
لما شاف بنته يارا نازله تسحب من غرفتها ورايحه على غرفة نيره

 

بعدها بدقيقه بالضبط سمع صراخ يارا بنته وهى ساحبه نيره من شعرها ونازله فيها ضرب وسط الصاله وهى بتصرخ
خرج أدهم السلحدار مزعور على صراخها، فيه ايه يا يارا بتصرخى ليه؟
نيره كانت واقفه بتبكى من غير كلام
يارا انا يابابا نزلت اشرب من المطبخ والهانم خرجت من غرفتها لما شافتني فى المطبخ وشتمتنى وضربتنى، هى وصلت لحد كده يابابا لازم تطردها حالا، البنت دى مش ممكن تستنى دقيقه واحده هنا
نزل رعد هو الاخر يصرخ من غرفته وهو يقسم ان يقتل نيره
لكن أدهم السلحدار منعه وبعده عنها
رعد انت بتدافع عنها ليه يابابا؟ مش قادر أفهم ليه، انا بدأت اعتقد فى حاجات سيئه بينك وبين الخدامه دى
يارا ايوه صح يابابا ليه بتعمل كده
طوح السلحدار يده فى الهواء وصفه رعد على وجهه حتى أسقطه أرضآ
ثم صفع ابنته يارا عدة صفعات متتاليه جعلتها تصرخ من الضرب
اى حد هيقرب لنيره لا هو ابنى ولا انا اعرفه فاهمين؟
رعد فاهم يابابا
نيره بغيظ فاهمه
كل واحد من الأولاد راح على غرفته، ادهم السلحدار قعد نيره جنبه

 

ا نا اسف يا بنتى، الغضب تملكنى ومخلنيش افكر كويس
لكن ربنا مش بيسيب المظلوم وبيقف معاه
انا زى والدك الله يرحمه وبترجاكى تقبلى اسفى
نيره وهى بتعيط ممكن ارجع غرفتى من فضلك؟
ربت أدهم السلحدار على كتف نيره، اتفضلى يا بنتى
بعد ما نيره مشيت أدهم السلحدار حط دماغه بين اديه، يارا بنته بتكدب
رجع الأحداث فى دماغه، إلى يكدب مره يكدب مرتين، لولا انى شفت يارا بعينى رايحه غرفة نيره كنت صدقتها
لكن نيره انسانه طيبه وربنا اراد انى اشوف كل حاجه بعينى
يارا بتكدب ليه؟
والمستندات راحت فين؟
طلع ادهم السلحدار على غرفة يارا، خبط ودخل وأغلق الباب وراه
قعد على السرير وعنيه متثبته على بنته
انا عايزك تقولى الحقيقه مهما كانت وهسامحك لكن اى كلمة كدب هيكون عقابها شديد
انتى ليه اتبليتى على نيره وقلتى انها دخلت عليكى المطبخ وشتمتك؟
لأن هو دا إلى حصل يابابا البنت دى عديمة الأدب ومش متربيه

 

أدهم السلحدار متكدبيش يا يارا انا طول عمرى علمتك تقولى الصدق
_يارا، انت مش مصدقنى يابابا، هتخلى كلمتى قصاد كلمت خدامه؟
نهض السلحدار وصفه يارا بيده، انا شفتك بعينى وانتى بتدخلى غرفتها
عايز اعرف الحقيقه كلها، وعايز اعرف المستندات راحت فين
ارتعش جسد يارا فجأه، سقطت على الأرض تصرخ وتندب لسانها معقود لا يطاوعها على الكلام
انا هقول كل حاجه يا بابا كل حاجه
فى غرفتها وضعت نيره (ديلا) كل النقود التى كسبتها فى الفيلا على الطاوله
نزعت ملابسها وارتدت الملابس الممزقه التى حضرت بها
ستخرج من الفيلا مثلما حضرت، لن تكون سبب فى تمزيق شكل العيله بسببها
مش هتحط أدهم السلحدار فى موقف محرج قدام أولاده بسببها
خرجت من الغرفه، فتحت باب الفيلا ودعت كل شيء بدموعها
ها هو النحات جياوكميتى يعود مره أخرى، منحوتته الاشهر ‘الكلب’
هذا انا، رأيت نفسى ذات يوم اتسكع فى الشوراع والأزقه
جياكوميتى كان يرسمنى هكذا فكرت ديلا
ربما قدرى ان اتسكع فى الشوراع حتى موتى بلا مأوى

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الخادمه هانم)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *