روايات

رواية حب مسلح الفصل الأول 1 بقلم ندى الشريف

رواية حب مسلح الفصل الأول 1 بقلم ندى الشريف

رواية حب مسلح البارت الأول

رواية حب مسلح الجزء الأول

رواية حب مسلح الحلقة الأولى

“_لو سمحت..أروح للعنوان دا إزاي؟
بص في الورقه وقالي:_ أخر الشارع في أول شمال.
” _تمام شكرًا لحضرتك.
مشيت بالأسكوتر زي ما وصفلي الشاب، الوقت اتأخر وكنت عايزه أروح من التعب، بس لازم أوصل أخر طلب وأبقىٰ خلصت شغل النهاردة.
الدنيا كانت برد بحكم إننا في شهر ١٢ أول الشتا، وصلت العنوان وبصيت علىٰ البيت اللي مكتوب عليه ٣١٠.
ركنت الأسكوتر بتاعي وطلعت اخر طلب من شنطتي، شيلت شيلت شنطتي علىٰ كتفي ومسكت الطلب في إيدي.
#Nada_El_Shrief.
زقيت البوابة الحديد إتفتحت بسهوله، قربت من الباب وسمعت صوت حد بيقول:_
أبوس إيدكم أرحموني.
وقفت مكاني بعدها قولت إني مليش دعوه، خبطت الباب ووقفت مستنيه حد يفتح…
__________________حارث__________
كنا قاعدين في المقر بتاعنا وبنخلص مهمتنا اللي زعيمنا قالنا عليها، لحد ما إتفاجئنا إن الباب بيخبط…بصينا لبعض كلنا وقصي قالهم وهو حاطط السكي*نه علىٰ رقبه الواد اللي بنقرره:_
شوفوا مين اللي بيخبط؟
#Nada_El_Shrief.

 

واحد زميلنا فتح الباب وشفنا بنت لابسه بنطلون واسع وتيشرت عليه كرتون ولابسه كاب ماسكه في إيدها طلب زي بتوع شركات الشحن.
البنت أول ما شافتنا ماسكين الأسلحه وبنعذ*ب في واحد جريت..
قصي قال:_
هاتو البت دي..
جريت وانا اتنين معايا نجيبها، لحقناها قبل ما تركب الإسكوتر بتاعها، كتم*نا بوقها وشيلناها ودخلناها البيت وقفلنا الباب، ورميناها علىٰ الأرض
قصي شاورلنا عشان نشيل إيدينا من علىٰ بوقها…البنت قالت في خوف:_
آنا آسفه والله انا كنت جايا أوصل طلب وغلطت في العنوان.
قصي شاورلي فَ فتشت شنطتها والطلب اللي كانت ماسكاه…قولتله بعد ما فتشت الشنطه:_
صادقه يا باشا.
#Nada_El_Shrief.
قالها بجمود:_ مين اللي باعتك تتصنتي علينا؟!
البنت عيطت وقالت:_
والله العظيم أنا معرفكمش، ولا في حد باعتني، أنا مندوبة توصيل وجايا أسلم الأوردر وأروح.
“_فين العنوان؟

 

قالتله وسط دموعها:_
موجود علىٰ الطلب.
مسكت الطلب وقرأته وقولت للمعلم:_
يا باشا مكتوب بيت رقم ٣١٠،العنوان مظبوط.
قصي قالنا كلنا:_
حد منكم طلب حاجه علىٰ هنا؟
كلنا فضلنا ساكتين ومردناش، موبايل البنت رن، قصي شاورلي عشان أرد..
البنت كانت خايفه ومتوتره من الأسلحه اللي حواليها، فتحت الخط ورديت…بعد ما خلصت المكالمه قولت للمعلم:_
#Nada_El_Shrief.
البت دي غلطت في العنوان، صاحب الطلب رن يسأل عليه، بيقول انه بيت ٣١…بس الطلب مكتوب عليه ٣١٠،أكيد غلط وهو بيكتبه.
البنت قالت:_
ممكن أمشي.
قصي ضحك ولإني أقرب حد ليه عرفت إنه ناوي علىٰ شر بالضحكه دي.
قصي قالها:_
هو دخول الحمام زي خروجه؟
البنت بصت برعب علىٰ وشوشنا، وبصت علىٰ الراجل اللي كنا بنعذ*به…الراجل بصلها بحزن وبص في الأرض.
كانت صعبانه عليا بس خوفت اتكلم، كان زمان قصي طير رقبتي في ثانيه…
قصي قالها وهو بيهرش في دقنه:_

 

لو سيبناكي تخرجي هتبلغي عننا.
قولتله بصوت عالي:_
#Nada_El_Shrief.
من إمتىٰ يا أبو دمار وإحنا بنخاف من الح*كومه.
زميلي كمل وقال:_
دي الح*كومه نفسها بتخاف مننا من كتر اللي سمعته عن عصابه أبو دمار!!
قصي زعيمنا ضحك وقالنا:_
من إمتىٰ وحد فيكم شافني خايف!!
رجع ملامح وشه للجمود وقال:_
لو خرجت هتحكي عن شكلكم !!(وبص ليا وقال) وأنتم مبتظهروش بوشكم ولا أيه يا حارث؟
قولتله بتأكيد:_ عندك حق يا ريس، إنت الوحيد اللي الح*كومه عارفه شكلك وعارفه إنك رئيسنا، إنما إحنا بنخبي وشنا عشان محدش يعرفنا…..عشان نعيش حياتنا طبيعي.
____________________ورد_____________

 

كنت قاعده ما بينهم ومش فاهمه حاجه، إنا دخلت وسط عصااابه!!
مكانش في حد بيكلمني غير واحد، وكانوا كلهم بيقولوا ليه يا ابو دمار!!!
#Nada_El_Shrief.
كنت ماسكه نفسي بس إتصدمت لما لاقيت أبو دمار بيقولي بإبتسامه كله خبث:_
انتي هتفضلي معانا يا قطه.
قولتله بصدمه:_ ايه؟ لأ حضرتك مينفعش انا والله مش هبلغ عنكم انا عايزه أروح.
كمل بخبث وقالي بصوت واطي وهو بيغمزلي:_
متخافيش، انتي هتروحي معايا.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حب مسلح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *