روايات

رواية فتون الفصل الثاني 2 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الفصل الثاني 2 بقلم فيولا عماد

رواية فتون البارت الثاني

رواية فتون الجزء الثاني

رواية فتون الحلقة الثانية

أبلة فيفي:خلصي ي بت ا و أكملت بصدمة و صوت عالي الله يخربيت ابوكي ي وش الفقر بقا تأكلي الكفتة اللي انا شراية و انت تطفحيها بالسم اللي يهري قلبك يبعيدة
فتون : والله ي أبلة ا
لكن قاطع كلامها ضرب فيفي لها بالعصا
و توقفت فيفي عن ضرب فتون عند سمعت الباب يدق
أبلة فيفي:اوع اشوفك برة احسن الناس نطفش بسببك و خرجت
أبلة فيفي بمياعة:اهلا اهلا ي بيه اتفضل
:اي دي ي فيفي كل مد م بتحلوي
فيفي بدلع:انا كول عمري حلوة انت بس اللي مش شايف ده كويس
:توتو لازم نتأكد من الحلوة دي
و شالها و ذهب ل غرفة نوم و فعل م حرمه الله
و مع بعد م دخلت ذهبت فتيات و كل شخص لفعل م حرمه الله
ف المطبخ تحاول الهروب بعد أن لمت بعص الملابس لها و البعض الاخر ل آخاه و كادت أن تفتح الباب و لكن انتزع الباب و سقط علي الارض

 

جاسم بعملية :ادخل انت هناااك
العسكري:لقينا اتنين ي باشا
جاسم بقرف:خدهم علي بالبوكس بالملاية يلا
العسكري و يمسك فتون:ي باشا و دي كانت هتهرب
جاسم بقرف:خدها علي البوكس
فتون ببكاء و صوت عالي:والله انا مش كده ده اخوي و أن
جاسم بصوت عالي:انتي هتحكيلي قصة حياتك
العسكري و يبلغ جاسم بهمس:*********
جاسم بغضب :خد البت دي و غور من وشي يلااا
……
جاسم بعد وقت سجن كل البنات و أبلة فيفي لأن كانت فاتحه البيت من أربعة أيام بيت دعارة و تاكد من ذالك من المخبرين و الجيران
جاسم بعصبية: مقولت كفاية زفت عياط
فتون:والله انا مليش ف الحاجات دي

 

جاسم بغضب:امال كنتي هناك ف بيت دعارة بتعملي اي سحلب
فتون بدموع و صوت عالي:ي باشا والله دي مرات ابويا و الطفل ده اخوي واسال الجيران والله انا بخاف ربنا
كاد جاسم يتكلم لكن قاطع كلامه مالك
مالك باستغراب:ف اي ؟و نظر لذلك الجسم الصغير و أنصدم
هو انتي
جاسم باستغراب:تعرفها؟
مالك :لا بس بتعملي اي هنا؟
قص عليه جاسم كل شي
مالك بهدوء:طب ابوكي فين اي حد من الجيران اتكلم عليه ي جاسم ؟
جاسم :لا محدش قال عليها حاجه قالوا إنها كويسة و ملهاش ف الكلام ده و أن البيت بقا بيت دعارة غير لما ابوها اتجوز فيفي
مالك :خالص افراج طلما كويسة و معلهاش قواضي بس ابقي اقعدي ف مكان نضيف بعيد عنهم
فتون بدموع و كسرة:شكرا و ذهبت
و جلست علي الرصيف المقابل لقسم شرطة تبكي فهي لا تعرف شي عن أهل والدتها أو والدها لا تعرف احد ف هذه الحياة غير اخيها و صديقتها زينة كفاية هتعيش و هي لا تملك المال أو البيت أو الطعام ل تطعم أخيها
……

 

مالك :في اي؟
جاسم بتوهان :مفيش
مالك :طب علي العموم انا هامشي جانب القسم و همشي سلام
و ترك جاسم يفكر ف من شغلت تفكيره
فلاش باك
:انت حمار ؟
جاسم بغضب:احترمي نفسك و امشي يلا
:مش همشي انت كنت هتموتني
جاسم:م انتي لسه فيكي الروح اهو
:اشطا استقبل بقا
و تركها جاسم و ذهب ليقابل احد ف المبني المقابل و نزل و لما يصدق م فعلتها ف كسرت جميع زجاج السيارة و كتبت علي الكابوت حمـــار
اند فلاش باك
جاسم يتوعد :و حياة امي م هسيبك
…….
بتعيطي ليه ؟
فتون بدموع:مفيش حاجه
مالك :مفيش ازاي انتي دموعك بلت تيشرت الطفل
فتون و هي تتفقد أخاه بخوف ف هي ليس معاها اي ملابس له أو مال لتجلب له
مالك :طب اعتبرني اخوكي و احكيلي يمكن اساعدك
فتون :لا شكرا انا هتصرف

 

مالك :طب خدي المبلغ ده و
فتون :انا مش شحاته ا
مالك بسرعة:والله م اقصد انا بساعدك ك أخ
فتون بدموع علي الحالة اللي وصلتلها:لا شكرا
مالك :**********
فتون بدموع و صدمة :بجد ؟

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *