روايات

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد البارت الخامس

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الجزء الخامس

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الحلقة الخامسة

ريم بخوف… طيب فهمني هو فيه ايه.
حازم وراها الصوره…. اااااي علاقتك بيه وتعرفي ايه عنه.
ريم اتصدمت اول ما شافت الصور…داااا خالد.
حازم… ايوه كداا جدعه.
ريم… يعني خلاص هروح.
حازم… لا دا احنا لسه كدا بنسخن.
ريم…. هي امي البح قالتلي وانا ماشبه روحي ربنا يبتليكي بمصيبه واهي حصلت.
حازم… اي بقي علقتك بيه.
ريم… هو انا اول مره اشوفه
حازم… اهو ابتدينا الكذب
ريم… وربنا هكذب ليه وفي حد بيكدب على الحكومه ثم اني ايه اللي هيخليني اكذب
حازم… امال اول مره تشوفيه

 

ريم… استنى انا هفهمك اصل احمد كان عايز يعرفني عليه قال يعني ان هو عايز يتجوزني يدخل بيت من بابه بس هو شكله بيتسلى وانا يعني كارفاه اصل الموضوع ده مش هيدخل عليا
حازم… وانت ما شاء الله نبيهااا
ريم…. جدا على فكره انت لسه ما تعرفنيش
حازم… وايه بقى علاقتك باحمد
ريم غمزه… انت شكلك بتغير وناوي تتجوزني والحركات دي بقى حركات دكاتره وعامللي فيها ظابط
حازم وعصبيه…. انت بتقولي ايه هو احنا جايين هنا نهزر
ريم… حقك عليا يا باشا انا اللي دماغي حدفت يمين
حازم بشده… ايه علاقتك باحمد
ريم… من اول ما دخلت الجامعه كان اول حد عرفته كان ساعدني في البحث وبقينا اصحاب بس انا ما بثقش عموما في اي ولد وبيني وبينه حدود
حازم… اه طيب وايه علاقه خالد باحمد
ريم… اه دي اللي بجد انا ما اعرفهاش
حازم… طيب بص بقى عايزك تمشي مع خالد ده ولو جه فعلا واتقدملك تبقي فرصه وافقي المهم حاولي ما تبعديش عنه.
ريم…. بس انا كده بضيع مستقبلي حضرتك

 

حازم…. مش احسن ما اضيع عمرك
ريم… هو انت ليه بتستعمل العنف على فكره انا بتاعه قانون ممكن ادوسك بقوانين
حازم بصلها بسخريه…. تنفذي اللي بقولك عليه وتحاولي تجيبي اي معلومه هتعرفيها عن خالد عايزك تكوني متعاونه احسن ما استعمل معاكي اسلوب مش هيعجبك
ريم…. حاضر احنا تحت اوامر الحكومه
حازم…. ايوه كده تبقي شاطره
ريم… بس بشرط
حازم… انت قلت ايه
ريم… بقول انا عندي شرط
حازم… وليكي عين كمان
ريم… اه الحمد الله عنين مش واحده وشرطي هو انك تعديني من الماده دي عشان هي ماده صعبه واخر واحد كان ناجح فيها الدكتور
حازم… تمام
ريم… اذا كان كده هجيب اجل خالد لو عايز
حازم….. لا يا خفيفه انا عايز بس كل المعلومات عنه و تحركات وبروح فين و بيجي منين واهم حاجه تعرفي ايه علاقته باحمد
ريم…. هو الواد ده عامل حاجه غلط

 

حازم… انا عايزك تركزي في اللي قلتهولك وبس مش ليكي دعوه باي حاجه تاني
ريم…. حاضر ينفع امشي بقى
حازم…. اه امشي
ريم قامت بسرعه…. تسلم لينا يا باشا الدكتور ربنا يخليك لمصر
حسين… انت واثق فيها يا باشا
حازم… هي لابسه خاتم زرعت فيه جهاز تجسس علشان اعرفها اذا كانت فعلا معانا ولا علينا
حسين… دماغك توزن بلد يا باشا
عدى اليوم وتاني يوم الصبح
كانت فرح في الموقع وكانت بتشتغل مع الموظفين عمر راح واقف جنبها… انتي بتعملي ايه
فرح…. هكون بتفرج عليهم مثلا ما انا بشوفهم مشين صح ولا غلط
عمر…. لا كتر خيرك والله بجد احنا مش عارفين من غيرك كان هيشتغلوا ازاي يا بنتي انا الطم منك.
فرح…. نفسي افهم بس انت ليه مستقصدني هو انا كنت واكله ورثك
عمر… احنا بلاكاعتك دي مش هنخلص
فرح… على فكره انت اللي بتعطلني على اداء واجباتي الهندسيه
عمر… المهم كنت عايز رايك في حاجه
فرح… انت عايز تاخد رايي انا! بجد! هي الدنيا جت عليك قوي كده ههههه
عمر…. تخيلي
فرح…. قولي يا ابني معلش وانا صدقني هقف جنبك

 

عمر…. طيب اي رئيك تقفي مع الناس اللي هناك دول اما العمال الموجودين هنا موجههم ومعرفهم هيعملوا ايه فممكن بعد اذنك تروحي هناك
فرح…. ماشي علشان انا جدعه بس مع اني ممكن مش اروح
عمر…. معلش خليها عليكي انتي الكبيره هنا
فرح… ميرسي على النفخ فيا هروح بقى سلام
فرح راحت للعمال التانيين وبدات تفهمهم واحده واحده يعملوا ايه وكانت واقفه جنب مكنه خلط الاسمنت امير ابتسم بسخريه وراح ضاغط على المكنه ونزلت اسمنت على فرح..
فرح…. الحقوونااااااي هموت
الكل جري عليها ولحقوها بخرطوم الميه
شهد….اي اللي عمل فيك كده
ساره…. هو انت عمرك ما بتسد في حته ابدا لازم تعملي مصيبه
فرح… وربنا ما عملت حاجه انا مش عارفه ايه اللي شغل المكنه فجاه كده
عمر…. حصل خير الحمد لله انك كويسه
فرح… كويسه ازاي ده انا اتهببت خالص.
امير… يااا خبر الف لا باس عليكي مع ان منظرك يقرف الي مش انقرف.
فرح… علي اساس انك بتواسيني كداااا.

 

فرح مشيت وكانت مش طايقه نفسها.
امير في سره… صبرك بس ان ما علمتك الادب.
في البنك…
كان عبدلله بشتغل ودخلت عليه نفس البنت الي عملت الفيزه قبل كدا….
عبدلله… في اي مشكله حصل يا انسه هدي.
هدي… انا عايزه ادخل الفلوس دي في الفيزه.
عبدلله بشك…. هو حضرتك بتشتغلي اي!
هدي… وانت بتسال لي.
عبدلله…. لا حابب اعرف.
هدي… لا مش ليك دعوه.
عبدلله تمام يا فندم.
بعد ما عملها ايداع ومشيت عبدلله اخد بيانتخا وحفظها… باين البنت دي وراها حاجه.
اما في الصعيد….
كانت فرح رجعت بعد ما غيرت هدمها وكل شويه عنيها تيجي علي المخزن بصت يمين وشمال مشافتش امير اتسحبت ودخلت المخزن وقفلت البا وراها وفتحت كشاف الموبيل وراحت عند الصندوق وفتحته….. اخيييرا هعرف مخبي اي!
فجأه النور اشتغل وفرح شهقت بخضه والموبيل وقع من اديها….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بين برجل ونبوت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *