روايات

رواية حب عشوائي الفصل الأول 1 بقلم سلسبيل أحمد

رواية حب عشوائي الفصل الأول 1 بقلم سلسبيل أحمد

رواية حب عشوائي البارت الأول

رواية حب عشوائي الجزء الأول

رواية حب عشوائي الحلقة الأولى

– لا بس اية الجمال ده
= حببتي تسلمي اول مره اللبس بدله
– بتكلم على الفرح يحبيبي مش عليك
= اممم طول عمرك ذوق
بصيت حوليها: كل دي ولاد جامده
وقف قدامي و حجب عني الرؤيه: لو مسكتيش هرزعك بكوباية البيبيسي دي اجيب اجلك
ابتسمت عشان محدش يلاحظ اننا مش طايقين بعض: اهدي احنا في فرح هاي كلاس يا عربجي و ده مش بيبيسي !!!!
اللتفت و هو بيبص بنظرة سريعه و رجع لي بعينه: مش قد كدا انا روحت أفراح اجمد من كدا بكتير
– فين؟
= في عين الصيرة
– ده اسم اية اكيد مش اوتيل!
= اوتيل اية صباح الفل؟! ده مكان و الفرح كان فالشارع يا ليلي
– ازاي يعني؟!
كشر بنفاذ صبر: اسكتي انتي لامواخذه من ايجيبت و هتتعبيني
“كان عمال يعدل في جاكت البدلة بقرف و بعدين قلعه”
برقت بعينيها: انت بتعمل اية!!

 

= انا مش واخد عالبدل دي!!! امسكي
حدفها الجاكت بعشوائية و هي مسكته بسرعه و بصتله بغضب: انا غلطانه عشان جبت اشكالك دي هنا
– بت عيب احترمي نفسك مانا حلو اهو مش احسن من العيال الملونة دي الى عماله تترقص
= اسكت يا مروان !
– يعني اية اسكت لامؤاخذه؟!
= انا هاروح اجيب مياه
– وانا كيس جوافه؟! اتلقحي لما اشتري انا!
” مشي وسابها وهي ملحقتش تقوله ان المياه جوه الفرح مش بفلوس ”
– بقولك يغالي عندك مياة معنديه من ام تلاتة ونص؟!
= افندم؟!
– خلاص متزعلش كدا هات الكبيره ام 7
= حضرتك عايز مياه؟
– اها يعم
*******************************
صلي على محمد
– ليلي! وحشتيني جدا فينيك كل ده
بعدت عنه قبل ما يبوسها: موجوده يا أدهم
لاحظ انها بعدت: اها سوري نسيت انك مش بتحبي تسلمي كدا يروحي
– اممم وأنت عامل اية؟

 

= سبت بسملة صحبتي
كشرت: ليه كدا؟؟؟
= غيروه بطريقه مش طبيعيه وانتي عارفه البنات كلها بتحبني
ليلي هزت راسها وهي بتبتسم بالعافيه على دخول مروان
– مين ده لامؤاخذه؟
ادهم بصله من فوق لتحت: أدهم
– ايوه مين برضو ؟
ليلي بصتله عشان يهدي: في اية يا مروان صحبي عادي
– صاحبك! طب امشي يا حبيبي يلا و بعد كدا متبقاش تقرب منها كدا وتلزق فيها و انت بتتكلم
رجع بصلي: مش بتسمعي من قريب برضو ولا اية الدنيا
مكنتش عارفة و اتفاجئت ب أدهم بيقرب اوي و بيمد ايده على كتفي فا مروان مسكها قبل ما تلمسني و كان هيكسر ايده
– مروان بس !!!! الناس خدت بالها سيبه!!! سيب ايده !!
” مسكت دراعه و فضلت اشده وسط صوت ادهم الى بيتوجع بسببه و الناس الى بتقرب علينا و اخيرا اتحرك و مشاني قدامه وهوا بيبصلهم بقرف وبياخد الجاكت من على الترابيزة ”
– اية الهبل الى عملته جوا!!!! انت فضحتني فالفرح
= انا الى فضحتك! هو المكان مقرف من البداية وانا غلطان اني جبتك هنا
– لا انا بروح فالمكان الى انا عايزاه بمزاجي بيك او من غيرك و بعد كدا ابقي فكر في شكلنا
= وشكلنا اية وهو عايز يحط ايده عليكي ولا عادي؟؟
– والله بقي انا اعرف اوقفه عند حده
= ياشيخه اتنيلي

 

زعقت: طب وقف العربية انا همشي لوحدي وقفهاااااا!
داس فرامل مره واحده فا فتحت الباب بعصبيه و رزعته ورايا جامد لاقيتهه نازل ورايا و بيقف قدامي
– اركبي العربية انتي مش واخده بالك واقفين فين؟
= انا همشي لوحدي
– انا وقفتها عشان تبطلي زعيق لأنك خرمتي وداني و تهدي شوية مش عشان تمشي لوحدك
= مش هتفرق انا عايزة امشي لوحدي
– انا تعبت
= حلو ابقي كلم بابا و قوله كدا
حط ايده فجيبه و بصلي بنص عين: انا معرفش مكمل ليه مع اننا مش شبه بعض
بصتله بسخرية وانا بأكد على كلامه
– متستغربيش انا عارف بس جوايا حاجه بتقولي برضو انك غيرهم غير الجو الى انتي عايشة فيه زي كدا انا فجأة ربنا كرمني و اشتغلت مع ابوكي و دخلت فعالم مش بتاعي ولا شبه الى اتربيت فيه
= و اية الى جابرك!
– كنت فاكر اني هرتاح لما اقرب من عمي و بنته و اشتغل فشركة كبيرة بمرتب محصلش اتاري الموضوع غير كدا
= بجد والله؟ انت مش عاجبك كمان؟!
– أيوه مش عاجبني خطوبتنا
بصتله بصدمه: انت تطول !!!!!

 

= اطول
– بقولك اية انا مستحيل اكمل
= يلا احسن جت منك انا اكسفت افركش عشان عمي
فضلت ابص حوليه يمكن اللقي اي شيء احدفه بيه و اجيب اجله ملقتش فا روحت ضربته بالبونيه
حط ايده على وشه و تحديدا مناخيره و اتوجع:
اءهه انا جرحت روح الفيمسنت بتاعتك اوي كدا؟ ولا روح الانوثه؟!
كنت لسه هكمل عليه لقيت مناخيره بدأت تجيب د**م برقت بعيوني و جريت على العربية جبت مناديل: انا اسفة والله صدقني مكنش قصدي هنعمل اية دلوقتي يلا نروح مستشفي احنا لازم ن
حط ايده على بوقي: ششش كفايه هتبطل دلوقتي
بدأت عياط بشكل مش طبيعي: والله العظيم ما كان قصدي مترفعش راسك !! مكنش قصدي
زعق: انا برفعها عشان اشوف العبط الى بيحصل ده بطلي عيااط !!
– امال اعمل اية
= متعمليش حاجه خشي العربية سوقي و يلا نمشي قبل ما يطلع علينا ذئب يكلنا
مسحت دموعي: مفيش ذئاب هنا
– لا ما هما هيجوا على صوت عياطك المزعج يلااا يختي اتحركي
*****************************

 

صلي على محمد
– انت كويس دلوقتي؟
= متشغليش بالك انا تمام
– اجي اوصلك؟
= توصليني فين لامؤاخذه؟؟
– اوضتك
= لا شكرا يحببتي انا فالفيلا الى جمبك مش هموت فالطريق
– انا غلطانه غور دي حاجه تقرف
” مشيت وانا ضحكت انها رجعت تاني ترمي دبش ”
******************************
استغفر الله.
– خير يا بابا حضرتك طلبتي؟!
= ايوه اقعدي
– اممم حصل حاجه؟!
= انتي مرتاحه مع مروان
– مش حضرتك الى طلبت مني اوافق عليه؟ و قولتلي ابن عمك و هيقدر ياخد باله مني و الشركه و كل ده الخ
= تقصدي اية
– اقصد اكيد مرتاحه معاه لكن انا مش بحبه لأنه مش شبهي و حضرتك عارف ده
= يعني منحددش معاد الفرح

 

– فرح؟!
= بقالكم شوية حلوين فالخطوبة
– صباح الفل يا حج احنا مكملناش شهرين على بعض لامواخذه!!!
بصلها بتركيز: انتي بقيتي تتكلمي زيه؟!
بدأت تستوعب: منك لله عاجب حضرتك كدا
ضحك بخبث: عاجبني؟ المهم انوه عاجبك و أثر على نفوخك الظاهر
– اية الكلام ده! مش مقياس يعني هو بس طريقته غريبة فا علقت معايا و اتمني حضرتك متضغطش عليا فالفرح ده لأني مش هقدر اعملها عشانك زي الخطوبة يا بابا
= طيب بس برضو افتكري اني طلبت منه نبقي عيله و مكنش بيفكر فخطوبة زيه زيك
– هوا اصلا يطول يخطبني !!!!
= ماله اية عيبه
وقفت وبصتله: عربجي و عشوائي.. انا رايحه الشركة
********************************

 

صلي على محمد
“باب المكتب اتفتح بعشوائية”
– ليلي وحشتيني فالحبة دول
= بطل تلزيق يا مروان احنا فالشغل
– بموت فمراعاه ظروف الشغل الا اية الحلاوة دي ؟
= يبني بقي !
– انا صاحب الشغل براحتي
= صاحب الشغل امممم
– فاضية الساعة 8 انهارده؟!
= لاء
– طيب هعدي عليكي نخرج اطير انا بقي عشان عندي شغل
نهي كلامه بغمزة و هي كانت واقفه متجمده بتستوعب
” الباب خبط مرة تانيه راحت تفتح بعصبيه اتفاجئت ب ادهم قدامها ”
– ادهم!!
= عارف انك مش فاضيه بس الموضوع مهم
” ليلي دخلته و كانت بتدور على مروان بعينها ”
– في اية ؟!
= انا اسف عشان امبارح
– انت جاي عشان كدا

 

= مش كدا بس بعيدا عن المعا**ق الى كان معاكي
قاطعته: ادهم ده ابن عمي و خطيبي
= ما علينا انا عايز ارجع لبسملة و هي مش بترد عليا و عملت بلوك فكل حتة
– انت لسه قايلي سبتها عشان غيورة !
= وحشتني مش قادر اكمل مع حد غيرها
– أدهم هو انت عبيط !
= لا اكتشفت اني بحبها بعد ما نزلت صورة مع واحد ملزق
– قول كدا بقي ! انتوا مش بتيجوا غير كدا
= ارجوكي كلميها هي هتسمع منك انتي اقرب حد ليها
– هحاول بس انت غلطان و
مسك ايدها بترجي: بليز حاولي
الباب اتفتح مرة تانية بعشوائية و مروان بص بصدمه لأدهم الى ماسك ايد ليلي..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حب عشوائي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *