روايات

رواية القدر الفصل الثاني 2 بقلم أمنية يوسف

رواية القدر الفصل الثاني 2 بقلم أمنية يوسف

رواية القدر البارت الثاني

رواية القدر الجزء الثاني

رواية القدر
رواية القدر

رواية القدر الحلقة الثانية

_وقفلنا لما إيثار دخلت خطوبة معاذ وصحبتها منه
إيثار بقوه قالت”جايه اعمل كدا ومسكت في شعر منه وقالت
“بقا دي اللي صغيره دي قد أمي يا ….وانتِ تعاليلي بقا” وهجم’ت عليها
معاذ بخضه وصريخ”حد يلحقنا من المفتر’يه دي “وفجأه جز” مه جات في وشه
وفجأه واحد جنتل ظهر من وسط الحاضرين ومسك إيثار وبعدها عن منه
إيثار بغضب”انت مين يا افندي انت عشان تمسكني كدا ها؟”
“انا عملك الاسود ان شاءالله” وشاور بايده لبرا وقال
_ودلوقتي قدامي على العربيه
معاذ بغضب “مين دا يا ست هانم وعامله فيها الخضره الش..”وقبل ما يكمل كلامه لقى بوكس في وشه
“لا يا روح ماما متتكلمش كدا معاها فاهم ولا لا احمد ربك اني جيت وحوشتها عن خطيبتك وانت واقف زي البأف كدا مش قادر تحوشها عنها ”
ومسك ايد إيثار وخرج من الحفله وهو بيجرها وراه..
إيثار بغضب “انت يا افندي انت ساحبني وراك زي ال…ليه؟”

 

“امشي يا مُحترمه لغاية ما اوصلك البيت”
إيثار بغضب اكبر”انت عايز مني إيه وانت مين اصلا عشان توصلني البيت انا هروح بعربيتي ”
وفجأه وقف وقال بغضب “عايزه تعرفي انا مين انا اليأس يا إيثار هانم ”
إيثار بإستغراب وتفكير “اليأس مين انا معرفش حد بالاسم دا ”
اليأس بغضب اكبر “هو انتِ بجد مش عرفاني ولا بتستعب’طي؟”
إيثار بتفكير “هو انت الواد ابن الجيران اللي كان بيلعب معايا دا ”
اليأس بصلها بنظرات مش مفهومه وقال”الواد..طيب يا إيثار شكلك نسيتي أيامنا بس هفكرك بيها وهربيكِ من اول وجديد”
إيثار بغضب “تربي مين يا جدع انت انا اربي عشره زيك” وسابته وجريت على عربيتها.
بعد ساعتين…كانت قاعده في بيتها وهي مستغربه الجيران اللي هاجروا من ١٥ سنه رجعوا تاني…كانت بتبص على اليأس بغضب وهو كذلك لإنها عرفت ان مامتها اللي قالتله روح هاتها
ام اليأس بهدوء “برضو كدا يا إيثار حتى اليأس مش فكراه”
إيثار بهدوء”معلش بقا يا طنط مانتو مسافرين من زمان اوي فمش فاكره حد”
اليأس بصلها بغضب ونظره مش مفهومه…بجانب إستغراب إيثار من نظراته وقالت في نفسها..فيها إيه يعني لو مش فكراه هو انا مخي دفتر!!

 

بعد مده طويله …وترحيب بالضيوف آخيرا إيثار دخلت الاوضه بس اتفاجأت بامها وهي داخله بغضب
ام إيثار “انا مش هقولك إيه اللي عملتيه دا ولا اعاتبك بس عيزاكِ تعرفي ان فيه عريس متقدملك وانا موافقه وبكرا جاي عشان تقعدوا سوا ”
إيثار بصراخ “يعني إيه يا ماما انا مش موافقه”
ام إيثار بغضب”لا هتوافقي وغصب عنك بعد الاسلوب الهم’جي اللي عملتيه عرفت اني مربتكيش كويس وانك لسه صغييره وعقلك عقل أطفال وعشان كدا هتوافقي على العريس”
إيثار بصتلها بدموع وسكتت…هي ااه غلطت بس غصب عنها يعني إيه اللي بتحبه يخطب صحبتها هو سابها عشان سنها ودا سبب تافهه…بس خطب واحده اصغر منها سنه ولا اتنين وملقاش غير صحتبها ويروح يخطبها…هش مش هتقدر تتخطي الصدمه دي عمرها ما كانت تتخيل ان الاتنين دول يعملوا كدا فيها..
إيثار بدموع”حاضر يا ماما”وسابتها ونامت
للحظه ام إيثار كانت هتضعف…بس تماسكت إيثار غلطانه ولازم تحس بغلطها…هي ممكن تكون اتسرعت بس واحده في مكانتها وواحده بسن إيثار لازم تكون اعقل من كدا
●●●الحمدلله
تاني يوم…كانت إيثار قدام المرايا بتحط اللمسات الأخيره بغضط من امها
إيثار بتذمر”كدا حلو”

 

امها بإعجاب”قمر ربنا يحفظك واهو احسن انك حطيتي عشان عيونك اللي كانت منفوخه دي ”
إيثار بتوتر “طيب اخرج دلوقتي”
امها بإيماء”ايوه يلا هي قعدة تعارف مش اكتر مش محتاجه التوتر دا”
خرجت إيثار واستغربت لما لقت اليأس قاعد
إيثار بتعجب “ايه اللي جابك هنا”
اليأس برفعة حاجب”انا العريس يا سُكر اقعدي”
إيثار قعدت…والسكوت عم المكان
إيثار بملل”ايه عايز تعرف عني ايه هنقعد ساكتيين كدا”
اليأس بهدوء”انا عارف كل حاجه عنك انتِ اللي محتاجه تعرفي”
إيثار “اعرف ايه انا عرفت كل حاجه عنك امبارح يبقا اقوم”
اليأس بهدوء”اقعدي انتِ عرفتي حاجات بسيطه في حاجه لازم تعرفيها قبل أي حاجه”
إيثار بتوتر”إيه هي؟”
اليأس بهدوء “إيثار انا متجوز ومعايا طفلين”
إيثار بصتله بصدمه وقالت…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *