روايات

رواية شغف الغرام الفصل الخامس 5 بقلم همس كاتبة

رواية شغف الغرام الفصل الخامس 5 بقلم همس كاتبة

رواية شغف الغرام البارت الخامس

رواية شغف الغرام الجزء الخامس

رواية شغف الغرام الحلقة الخامسة

صرخت رباب بصدمة : ملاااااااااااك
اتى معتز على صراخها
رباب بتلطم : البت قطعت شر.يانها
نظر معتز لملاك بصدمة شديدة ، كانت فاقدة الوعي و يدها تنز.ف بغزارة
حملها مسرعا و اتجه للمشفى ، سرعان ما انتشر الخبر في البيت كله
بعد وقت طويل في المستشفى
الدكتور : الحمدلله لحقناها بس نزفت كتير لازم تهتمو بأكلها و الادوية ، و كمان حالتها النفسية سيئة جدا من الافضل حد يقعد معاها و يسمعها او ممكن تعرضوها على طبيب نفسي
ليث : كتر خيرك يا دكتور
زين بغضب : انا عايز اعرف ايه الي ممكن يخليها تعمل كدة
حس معتز بالذنب لانه قسي عليها بالكلام و يمكن عملت كدة بسببه
معتز : زين الدكتور قال حالتها النفسية مش كويسة ، انت لازم تكون حنون عليها و تعاملها كويس دي اختك مش موظفة عندك

 

الجد اسماعيل : بس خلاص اسكتو ، احنا هنسيبها يومين تلاتة ترتاح و بعدين انا هكلمها و افهم منها بس لازم نمشي فرح زين و غرام بالاول
في اليوم التالي
عادت ملاك للبيت و ذهبت لاوضتها بدون ما تكلم حد
رباب بدموع : عيني عليكي يا بت اخوي ، روحي يا غرام يحببتي كلميها و اقعدي معاها
غرام : حاضر يا عمتو
نظر زين لغرام و عيونها الباكية و استغرب جدا سبب بكائها
غرام : ممكن ادخل
ملاك بتعب و بنبرة متعبة حزينة : اه
غرام تقدمت من ملاك و تجمعت الدموع في عنيها ، مسكت ايدها برقة
غرام بدموع : انتي كويسة ؟
ملاك بوجع : انتي بتعيطي عشاني ؟
غرام ببحة : ليه تعملي كدة بنفسك
ملاك بدموع : عشان انا مليش حد ، مفيش حد بيحبني ، انا لو م.ت محدش هيفرق معاه
غرام بغضب و دموع : ايه الكلام الاهبل ده ، احنا كلنا بنحبك ، اخواتك بيحبوكي اوي و انا بحبك و عمتو بتحبك و جدو كمان و كل البيت
ملاك بحزن عميق : بس هو مش بيحبني

 

غرام : قصدك معتز ؟
ملاك باستغراب : انتي عرفتي منين ؟
غرام : كان باين عليكي اوي من ايام ….
سكتت لثوان و بعدها قالت بوجع : من ايام زمان قبل ما تروحو مصر
ملاك ببكاء شديد : غرام ارجوكي سامحيني ،انا غلطت بحقك كتير اوي ، و رغم كل الي عملته فيكي بس لسا بتحبيني و بتهتمي بيا ، انتي حنونة اوي ، انا ما استاهلش انك تسامحيني
غرام بدموع : الي فات ما.ت يا ملاك ، ايه رايك نرجع صحاب زي زمان ؟
ملاك بقهر : حتى لو انتي سامحتيني يا غرام انا مستحيل اسامح نفسي ابدا ، كنا انا و انتي و فرح زي الاخوات و اكتر كنا صحاب و بنحب بعض اوي بس انا د.مرت الدنيا
فلاش باك
ملاك : انتي دايما كدة عايشة دور الضحية و الطيبة ، اظهري على حقيقتك يا غرام
غرام بدموع و صدمة : انتي بتقولي ايه ، انا عملتلك ايه عشان تكلميني كدة ؟
ملاك بغل : انت عارف يا جدو حفيدتك المحترمة كانت فين من شوية
الجد اسماعيل : ملاك انطقي قولي في ايه
ملاك بقوة : غرام كانت مع محمد دهشان و كانو واقفين تحت الشجرة بعيد عن الناس و كان قريب منها اوي و بيعملو حجات استغفر الله العظيم

 

غرام بدموع : والله العظيم ما حصلش
ملاك : بس فرح كانت معايا و شافت
فرح بكدب: اه يجدو انا شوفت المنظر الفظيع ده
غرام بدموع : والله العظيم ما حصل يا ج..
صفعة قوية نزلت على وجهها من جدها و هذه اول مرة يضر.بها
فريد بغضب : ايه ده يابا بتض.ربها وانت عارف اخلاقها كويس ؟! غرام اشرف من الشرف مستحيل تعمل كدة
الجد اسماعيل بغضب : تجهزي نفسك من بكرا كتب كتابك على نعمان ابن البواب
غرام بدموع : لا يجدو ارجوك
فريد بغضب : عايز تجوزها ابن البواب يابا ؟!
رباب : تعالي يبتي تعالي يا ميلة بختك
غرام بدموع لملاك : عمري ما هنسا الي عملتيه فيا يملاك
و ذهبت الى اوضتها وهي تبكي
باااااك
ملاك بدموع : طنط صفية هي الي كانت مكرهانا فيكي و دايما تتكلم عليكي بالوحش لحد ما كرهتك و بقت بتقول انك بتتكلمي على ماما كلام وحش عشان كدة انا قررت انتقم منك و الفت الحكاية دي و فرح ساعدتني
غرام بدموع : واهو ربنا نجاني يا ملاك و انا خلاص مش زعلانة منك
ملاك بتعب و دموع : بس برضو اتجوزتي غصب عنك واحد مش بتحبيه ، انا غلطت اوي بحقك ، كانت طنط صفية دايما بتحطنا بمقارنة معاكي خصوصا بعد مو.ت ماما

 

غرام ببحة : كفاية يملاك ، هننسا الي فات و نبتدي من جديد ، ايه رايك نبقا صحاب
ملاك بسعادة و دموع : طبعا يغرام انا بحبك اوي كنت بعتبرك اختي و لغاية دلوقتي بحس بتأنيب الضمير بسبب الي عملته فيكي
غرام بدموع : خلاص يحببتي انا اصلا نسيت كل الي حصل
دلفت هند
هند بتمثيل : مايكم ( مالكم ) يا بنات كفاية عياط ييا ( يلا ) ناكي ( ناكل ) دي طنط يباب ( رباب ) عامية ( عاملة ) شوية محشي هتاكيو ( هتاكلو ) صوابعكم وياه ( وراه )
ملاك بضحك : اهي جات ام نص لسان
غرام : طب يلا ناكل انا جوعت اوي
ليث : انت عارف يا معتز ، اول مرة احس ان ملاك محتاجة اخت بجد
معتز ببرود : ملاك محتاجة ام يا ليث مش اخت
ليث : بس على الاقل قدرت تتفاهم مع غرام ، انا حسيت بعد ما غرام قعدت معاها حالتها النفسية تحسنت
معتز بسرحان : اي حد يقعد مع غرام هيحس بكدة ، غرام تتحط على الجر.ح يطيب
ليث : فعلا مكنتش متوقع انها جدعة كدة ، زين محظوظ اوي بيها
معتز بسخرية : مش لما يقدر الي عنده
ليث بغمزة : مصيره يحبها بس لما يتعرف عليها
معتز اخذ نفس عميق : ربنا يكون معاهم

 

بعد وقت
نامت ملاك في حضن غرام و كانت هند قاعدة معاهم ، دلف زين بهدوء و اول ما شافته هند طلعت من الاوضة
زين بهدوء : هي نامت ؟
غرام بهمس : هششش اه نامت دلوقتي
و تسحبت من جانبها بهدوء
جلس زين محل غرام و رفع شعر ملاك عن وشها و قبلها على جبينها بحنية
نظرت له غرام بسرحان شديد و قالت لنفسها : يااااه يا زين ، انت حنين اوي على ملاك ، معقول اكون ظالماك و يكون فعلا فيك جزء حنين و حلو ؟! طب طالما كدة ليه مش بتظهره ، ليه دايما عايش دور الشخص القاسي و البارد معندهوش اي احساس بمشاعر الي حواليه
لوح بيده امامها
زين : بقالي ساعة بكلمك ، روحتي فين ؟
غرام : ها ، لا ابدا بس سرحت شوية ، كنت بتقول ايه ؟
زين : ملاك خدت الدوا ؟

 

غرام : اه خدته و اكلت و بعدها نامت على طول
زين قرب من غرام وضع ايديه على كتفيها
زين بهدوء : غرام انا عارف انه علاقتكم متوترة ، بس ملاك محتاجة اخت تتكلم معاها و تفضفض ليها ، انا عايزك تهتمي بيها و تعتبريها اختك ، ملاك حاولت مع فرح بس هم الاتنين مش شبه بعض خالص و مش بيفهمو على بعض ، انتي قلبك كبير و هتفهمي عليها ، ممكن تهتمي بيها ؟!
شعرت بقلبها ينبض بع.نف شديد و كأنه يريد الخروج من مكانه
غرام بتعلثم : اه ..اه ما تقلقش ، انا و هي بقينا صحاب و نسينا كل الي فات
زين بابتسامة : ممتاز
وخرج

 

غرام بصدمة : ده حتى ما قالش شكرا ، يا برودك ياخي ، ده انت رخم اوي
صفية : بقولك ايه خلاص زين راح من ايديكي ، دلوقتي ركزي على معتز
فرح : معتز مين الي ابصله يما ، انتي عايزاني اتجوز معتز الي شغال عند زين و بياخد اوامر منه
صفية بحقد : لازمن تتجوزيه و تكسري عين امه رباب الحرباية ، عايزاكي تخليه يعشقك انتي فاهمة ، اختاري يا ليث يا معتز ، غير كدة لا
فرح بنفاذ صبر : ده الي ناقص ليث ده ارخم حد شوفته بحياتي ، خلاص حاضر يما ، نمشيها معتز
ثم اكملت بخبث : اهو من مرة نشوف حكايته مع غرام
اسماء برقة : هي غرام هنا
ليث باعجاب : الا هنا ، طبعا هنا ، بس انتي مين يا قمر
اسماء بخجل : انا اسماء صاحبتها
ليث : اتفضلي يا قمر ، هندهالك حالا
اسماء بخجل : انت زين ؟!
ليث بسرعة : لااا زين يبقا اخويا ، و انا ابقا ليث اخو جوز صاحبتك ، و على فكرة مش مرتبط ولا متجوز
اسماء بضحك : طب هي فين غرام
كانت تتابع الحوار و بتحاول تمسك دموعها
هند : استني يا حيوة ( حلوة ) ، تعايي ( تعالي ) معايا ، هاخدك ييبت ( للبت ) غيام ( غرام ) ، يوح ( روح ) انت يا ييث ( ليث ) من هنا
ليث ……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شغف الغرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *