روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الثالث عشر 13 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الثالث عشر 13 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الثالث عشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الثالث عشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الثالثة عشر

_في الشركه ____
_كان ياسين يتابع بعض الملفات ويعمل عليها فرجع بظهره للوراء وأغمض عينيه بتعب فجاءت له صورة حور وهي تبكي فتنهد بحزن فصورتها وهي تبكي لا تفارقه تمني لو قام بضمها حتي يهدأ قلبه ووببتسامه حزينه متعرفيش انا محتاجلك قد اي!!!! انا كنت قبل ما بوجع قلبك كنت ساعتها ببقا ميت… عمري ما انسا اول مره ندتيلي فيها با اسمي فتنهد بوجع وهوا يتذكر تلك الزكريات قلتي اسمي قبل زين فتنهد بحب وهوا يتذكر عندما كانت تبلغ من العمر ثلاث سنواات كانت تبكي بخوف وهيا توقظه ياسين قوم يا ياسين استيقظ ياسين من نومه وعندما راي دموعها قلق عليها وقام بحملها بخوف مالك ياقلب ياسين بتعيطي ليه ؟
حور بدموع قامت بضمه حلمت حلم وحش
ياسين بحب متخافيش ياروحي انا معاكي.
ظل يمشي في الغرفه وهوا يربت بيده حتي تنام وبعد ان غطت في النوم جلس علي فراشه وطبع قبله علي جبينها وغطا في نوم عميق وهوا يضمها لصدره ………،فياسين توفت والدته عند ولادته بسبب تعبها باالقلب لكنها اصرت ان تلده وبعدها قامت والدة زين بأخذه وقامت بتربيته مع زين واحبته كأنها هي من قامت بإنجابه .
فاق ياسين من تلك الزكريات بألم ، كيف لأب ان يبتعد عن ابنته كل تلك المده ؟ وكيف لحبيب ان يتحمل الام حبيبته ؟
اعتدل في جلسته ليشغل عقله بالعمل ربما تهدأ الامه فهي صارت تنبض كضربات قلبه فجائه اتصال وابتسم عند رؤية المتصل

 

جاءه صوت اي ياحبيبي.عامل اي؟
ياسين بحب بخير ياحيببتي وببتسامه منستيش بردو حتي بعد ما جيت؟
“”فعندما سافر كانت تهاتفه كل يوم في الصباح حتي تسأله هل تناول فطوره ام غادر دون تناوله
والدت زين بحب لاني عارفه انك مش بتحب تفطر وعارفه انك هتشرب قهوه علي الريق قولي بقا فطرت؟
ياسين بحب هخلص اللي في ايدي وهقوم افطر
والدته بغضب اكيد شربت قهوه زي عادتك؟
ياسين بهدوء لا ياحببتي مشربتش
طيب ياقلبي خلص بدري النهارده عشان انا عملالك كل الاكل اللي بتحبه
“”””كانت حور تنزل للاسفل فوقفت عندما سمعت المكالمه اما ياسين لا يريد ان يحزنها لكنه قطع وعدا لحور بعدم رؤيته..
احم معلش ياحببتي انا مشغول اوي النهارده ومش هقدر اجي
والدته بحزن يعني اي ؟
زين وهوا يغمض عينه عندما سمع نبرة الحزن في صوتها ،انتي عارفه ان الشغل كتير .
قطع حديثه صوتها العالي التي يختلط به الدموع مليش دعوه بالشغل انا مشبعتش منك انت بعيد عني بقالك قد اي وبدموع انا مش حمل بعد تاني مش حمل وجع انا عوزاك ترجع حوالين عنيا تاني عارفه انك كبرت وبقا ليك حياتك وشغلك بس غصب عني .
دينا النجاشي

 

ياسين بدموع حاول السيطره عليها كلما تذكر المده التي قضاها وحيدا دون والدته دون اخيه وصديقه دون صغيرته فتنهد بوجع وبنبره ثابته حقك عليا ياقلبي مش قصدي ازعلك ابدا دا حتي انا وحشني الاكل من اديكي اوي
ابتسمت والدته من بين دموعها وبفرحه كل الاكل اللي بتحبه هتلاقيه معمولك انت لوحدك .
فضحك ياسين طيب هما هياكلو اي!
والدته بحب هعملهم اكل عادي
ياسين وهوا يضحك يلاا نعطف عليهم من الاكل الحلو اللي هيتعملي اهم من اهلنا برضو
“”وبعد مكالمه طالت مده سكنت الالم التي كان يشعر به ياسين اغلق هاتفه وتابع عمله مرا اخري وهوا يفكر في أمر لن يتراجع الا بتحقيقه “”
____
_في الجامعه____
____ وصل زين هوا وتقي ونزل كلا منهم من السيارة كانت تقي متوتره لا تعرف ما تفعله ولأول مره تشعر بذلك الحزن تقدمت بعض خطوات دون زين حتي لا يعلم احد بزواجهم شعرت بدموعها تهدد بنزول فهيا كـ اي فتاه تخيلت نفسها بفستان ابيض مع الرجل التي تمناه قلبها واهلها واصدقاءها في حفل جميل ليعلم الجميع انها زوجة ذلك الرجل استيقظت من ذلك الوجع علي احد قام بمسك يدها ثم سحبها اليه فرتطمت بصدره رفعت عينها اليه بتوتر رأته ينظر لها بغضب وعيناه قد تحولت للون الاحمر .

 

زين بغضب انتي ليه سبقتيمي ولا أكني مع حضرتك دينا النجاشي
تقي بتوتر انا قلت يعني !!!!!
زين بغضب انتي اي
تقي بدموع انا اسفه.
زين وغضبه لما يهدأ فهوا يعلم انها فعلت ذلك حتي لا يعلم احد بزواجهم فرفع وجهها اليه متسبيش ايدي ابدا و اليوم اللي هتسبيها فيه هعرف ساعتها انك مش عوزاني في حياتك
تقي بحب عمري ما هسيبها
زين بغيره فهي عندما تبكي تحمر وجنتيها وشفتيها علي حمارهم الطبيعي احم اي رايك نقعد في العربيه شويه ؟
تقي بستغراب ليه ؟
زين بضيق لا يعلم ما يقوله فتنهد مفيش وامسك بيدها وذهب لقاعة المحاضرات وقبل ان يدخل اتاه اتصال فسبقته تقي لداخل القاعة ،كانت تبحث عن رحيل لكنها لم تراها فتنهدت بحزن فهي لا تعلم اين هي حاولت الاتصال بها اكثر من مره وهاتفها مغلق سالت بعض جيرانها لكن جميعهم لا يعلمون الي اين ذهبت هي ووالدتها وعندما كانت تفكر في ماحل بصديقتها والي اين اختفت استمعت الي احد اصدقائها
تقي عامله اي ؟ فينك من زمان؟
تقي بابتسامه الحمد لله ياجببتي كنت مشغوله شويه.دينا النجاشي
الفتاه بهدوء سالت عليكي كذا حد بس مكنش حد يعرف غبتي ليه حتي رحيل مجتش من اخر يوم جيتو فيه الجامعه
تقي باستغراب يعني نفس اليوم اللي غبت فيه رحيل مجتش ؟
صديقتها بموافقه ايوه

 

تقي بقلق ياتري روحتي فين ؟وليه قافله موبيلك؟
_بعد مده من الوقت___
انتهي زين من مكالمته ودخل القاعه بهدوءه الموعود وبنبره طبيعيه النهارده هنراجع علي كل اللي فات مننا واللي واقف عليه اي حاجه يخليه معايا وعندما كان يتحدث استمعت تقي لبعض الفتيات
الفتاه الاوله ياربي انا ليه كل مره بشوفه فيها كأنها اول مره بيخطف قلبي خطف .
الاخري بابتسامه عامل ولا زي بطل الراويات طول بعرض بعضلات حاجه كده اوعدنا يارب😁
الاخري بتنهيده ولا عيونه يالهوي عليها
“”كانت تقي تستمع لكلام تلك الفتيات وهيا تحترق لم تستحمل حديثهم فضغطة علي يدها بأظافرها من شدة غيرتها لكنها لم تشعر با اي الم ظلت تذكر الله في بالها وتحاول منع دموعها من النزول حتي سمعت. =كده راجعنا علي اللي اخدناه بالتوفيق في الامتحانات اتفضلو .
سمعت تقي كلمته وقامت بلم حاجاتهت وغادرت فهي وكأن هناك من يكتم انفاسها لكن امتلأت عيونها بالدموع عندما رأت الفتيات مجتمعين حوله فغادرت بسرعه ومسحت دموعها بهدوء وتنفست اهدي هوا ملوش ذنب قطع كلامها
شخص ينادي بإسمها= تقي !!!!!
نظرت بجانبها باستغراب ثم من حولها وأشارت عليها انا ؟؟؟
الشاب بابتسامه في حد واقف غيرك ؟.
تقي بتوتر احم في حاجه ؟

 

الشاب بنبره طبيعيه الحقيقه كنت عاوز اتكلم معاكي في موضوع بس بقالك فتره كنتي غايبه سالت عليكي كتير بس موصلتش لحاجه
تقي بتوتر وهيا تحدث نفسها ياربي موضوع اي؟ ليكون حصل حاجه لبابا ومعرفوش يوصلولي لا لا اكيد لا يارب يكون كويس
الشاب بستغراب تقي انتي معايا؟
تقي بهدوء مزيف ايوه
الشاب بجديه انا كنت عاوز اخد معاد من والدك واجيب امي ووالدي معايا
“””استمعت تقي لكماته بصدمه””
في ذلك الوقتي خرج زين وكان يبحث عنها فرآها من بعيد وهي تقف مع احد الشباب فغضب بشده وبرزت عروقه وعندما اقترب اليهم استمع لكلماته وبصوت عالي والغضب يعميه تقااااا .
نظرت تقي باتجاه الصوت فوقع قلبها من مظهره ونظرت له بخوف..
اقترب منها زين وامسك يدها بقوه جعلها تتألم بشده لكن لم تظهر
الشاب باستغراب مين دا ياتقي وليه ماسك ايدك ؟
فنظر له زين بغضب وقام بخنقه انا جوزها ياروح امك. !!!!!!!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك رد

error: Content is protected !!