روايات

رواية بنت العدو 2 الفصل السادس 6 بقلم ندى علي

رواية بنت العدو 2 الفصل السادس 6 بقلم ندى علي

رواية بنت العدو 2 البارت السادس

رواية بنت العدو 2 الجزء السادس

رواية بنت العدو
رواية بنت العدو

رواية بنت العدو 2 الحلقة السادسة

” في شقة مصطفي ”
” دخلت ليلي وهي شايله سلمي ومصطفي ركن العربيه و قفل البوابه وطلع علي الشقه قفل الباب وقلع التيشيرت بتاعه ودخل علي اوضة النوم ”
مصطفي : قومي طلعيلي هدووم انجزي ؟
ليلي بصتله : هدوم خروج ولا هتفضل في البيت
مصطفي : خروج يا مدام ليلي
ليلي فتحت الدولاب وطلعتله طقم خروج ولبس داخلي : كدا كويس ولا ايه ؟
” مصطفي شدهم من اديها ودخل علي الحمام يستحمي من غير ولا كلمه ليهاا ”
ليلي بهدوء : تيجي علي قد كداا ياارب اقف معايا انا مش حمل ابن الجبراني ” وغيرت لسلمي وخليتها زي القمر ونيمتها وغيرت هدومها وراحت علي المطبخ تجهز اكل ”
” مصطفي طلع ولبس بنطالون اسود فقط ومسك الحزام في ايده وطلع ليها المطبخ وبيلبس الحزام ”
ليلي بصتله والحزام في ايده :احمم اناا جهزت الاكل تاكل ولا شويه كدا ؟
مصطفي : مش جعان حاليا افضيلي عوزك ؟!
ليلي بصتله : سمعاك اتكلم عرفه ان غلطت بس والله الكورس دا كان مهم بنسبه لياا اوي انا عرفه ان غلطت لما كسرت كلمتك بس اخر مره ومش هتتكرر والله
” مصطفي بجمود شدها من وسطها وباسها بكل عنف ودي الطريقه اللي بتجنن ليلي وبتخليها تضايق ”
ليلي بضيق : مصطفي ابعد بلاااش كداا عاقبني بأي حاجه الا كداا

 

مصطفي بعضب : كل حاجه بضايقني انتي بتعمليها كل حاجه انا بتعصب منهاا انتي عملتيها اراعي شعورك ازاي وانتي اصلا مش مراعيه ان جوزك !؟
ليلي بضيق : وانا معترفه بغلطي بس مش عوزه الطريقه دي بذات انت عارف ان مش بستحمل كدا بلاش تعاقبني بكداا انا مراتك اللي بتحبك واللي مستعده تكون ليك زي ما انت عاوز بس مش في وقت انت زعلان مني فيه علشان هكون عرفه ان دا عقاب بيناا ارجووك بلاش ؟!
” مصطفي بعد عنها ودخل علي الاوضه كمل لبسه ليلي دخلت وراه ودموعها بتهددها بنزول ”
ليلي بخنقه : علي فكره مش هستحمل تخاصمني او تزعل مني والله العظيم مش هقدر صدقني ” وعيطت ”
” مصطفي مبصلهاش بس مغمض عينه مش عاوز يضعف قدامها لانه المره الاولي ضعف والغلطه اتكررت تاني ”
مصطفي بجمود وهو بيرش برفانه : لاء استحملي انتي مش بتزعلي فيااا انتي كل مره بتقوليلي انت ملكش كلمه علياا وانا هعرفك ليا ولا مليش ” وخرج برا الاوضه وبرا البيت كله ودور عربيته ومشي والندم علي معاملته ليها بياكل في قلبه ” لازم تتربي وتعرف غلطهاا
ليلي اتفتحت في العياط : طيب انا عرفه ان غلطت بس انا كنت مفكره ان هيتفهم ان الكورس دا كان مهم عندي اووي مكنتش اعرف انه هيزعل كداا ” وفونها رن وكانت بسمله مسحت وشهاا وردت ”
بسمله بقلق : انتي لسه عايشه فيكي الروووح اطلبي 122 بوليس النجده ؟
ليلي ضحكت رغم عياطها : بوليس نجدة ايه يا هبله انتي هو مصطفي هيموتني يعني هو زعلان شويه بس هيفك وهيبقي تمام انا عرفه

 

بسمله : امال صوتك معيط لييه ضربك ؟!
ليلي عيطت : مضربنيش بس زعلان مني يا بسمله ومخاصمني وانا مقدرش علي زعله مقدرش بليل منامش في حضنه مقدرش يرجع وميبوسش راسي مقدرش والله
بسمله : انتي هتعيطي يبقاا مش نافعه قومي كدا اغسلي وشك وجهزي اكله حلوه لجوزك علي ما يرجع واجهزي كدا والبسي واغريه هو الراجل اييه غير شويه احساس
ليلي بعياط : يا بسمله مصطفي مش كدا عمره ما بيجي بكداا دا ممكن يتعصب اكتر
بسمله : تكوني جربتي يا ليلي مش هتخسري حاجه هتبقي محاوله وخلاص
ليلي مسحت دموعها وفكرت : طيب هقفل اشوف هعمل ايه كدا ” وقفلت وقامت بصت علي سلمي النايمه بعمق فتحت الدولاب بتاعها تبص تلبس ايه مش عرفه فضلت تدور كتير لحد ما لقت شورت ستان لونه نبيتي والتوب بتاعه حبل رفيع اووي والتوب قصير مبين جزء من بطنها ”
ليلي ببتسامه : دا وارفع شعري كحكه منكووشه مع برفاناتي اللي بتجننه هبقي زي الورده مع شويه ورق العنب والكوارع اللي هعملهم مفيش بعد كدا كلاام ” وجهزت كل حاجه ممكن تحتاجهاا وقامت علي المطبخ تجهز الاكل بكل حمااس ”
……………………………….
” في شقة جمال ”
” جمال صحي اتوضي وصلي العصر وطلع لقي مروه وقفه قدام الحوض بتغسل مواعين مكان طبخ الغدا راح وحضنها وبعد شعرها وباسها من رقبتها ”
جمال : سبتيني نايم كل الوقت دا لييه
مروه سندا علي صدره براحه : انت كنت جاي دايخ سيبتك تنام لحد ما تصحي براحتك كدا كدا الاكل اتسوي هغرف وناكل ؟

 

جمال سندها من وسطهاا : مالك حسه بتعب ولا ايه مفرهده كدا لييه
مروه سنده علي صدره بضهرها ومغمضه عيونها : هبطانه والجوو حر ناار والمطبخ صهد من الفرن علشان بشوي الفرخه وحاسه ان هيغمي علياا بالله العظيم
جمال طفي الحنفيه واشتالها وطلع علي الاوضه تحت التكيف : بتهبدلي نفسك كدا ليه يا مروه ما انشالله ما حاجه اتعملت ولا حاجه اتنيلت بتتعبي نفسك كدا لييه
مروه وهي مستمتعه بهواا التكيف : لو معملتش كدا مين هيعمل يا جمال هدومنا لو مغسلتهاش محدش هيجي يغسلها مكاني ولو معملتش اكل محدش بردو هيجي يعملنا ولا منضفتش الشقه محدش هينضفهاا
جمال بحنان : اعملي علي قدك مش لدرجة انك تتعبي وتهبطي كداا
مروه حسست علي وشه بحنان : حاضر اخر مره ابهدل نفسي كدا هقوم اغرف علشان ناكل
جمال مسك اديها : خليكي يا عيوني انا هغرف وهظبي الاكل واجيبه علي ما تخدي شور تريحي جسمك بيه يلاا
مروه بحب : ربنا يخليك ليااا وميحرمنيش منك ابدا يا حبيبي
” جمال باس اديها وقام يجهز الاكل ومروه دخلت تاخد شور يريح اعصابها المشدوه بدون سبب قبل جسمهاا مليت البانيو ومامت فيه ”
افتكرت كلام ليلي : طول ما انتي بتفكري في الخلفه والعيال الموضوع في حد ذاته هيبقي مشكله عندك لازم تسيبي كل حاجه تيجي لوحدها الحمل مسؤليه لوحده ثم الولاده اكبر مسؤليه هتمري بيها في حياتك ثم الرضاعه مسؤليه لوحدها كل مرحله وليها وقت وليها تعب عيشي حياتك لحد ما ربنا يكرمك
مروه عمضت عيونها : هي معاها حق انا هسيب كل حاجه بظروفهااا
……………………………..

 

” في منزل عيلة الجبراني وخصوصا في غرفة كنز ”
” كنز كانت بتنضف في شقتهم وبتسمع اغاني بسماعه ومندمجه اووي فجأه الفون رن ”
كنز بصت علي الفون وابتسمت : حبيبي المزعج ” وفتحت ” الوو علي اللي ناسيني من صباحية ربنااا ولا سأل علياا حتي برساله
سليم بضحك : شغل والله شغل مشغول من الساعه 8 الصبح ولسه يدووب قاعد ارتاح اول حاجه عملتها رنيت بيكي صحيتي امتي ؟!
كنز ببتسامه : ربنا يعينك ياارب اناا صحيت الساعه 10 قومت فطرت وبعدين بدأت تنضيف في البيت
سليم ببتسامه : عقبال ما تنضفي في بيتنااا كدا ياارب اشوف ضحكتك وريحتك ماليه البيت كدا …. انا بقول كدا كفايه انا عاوز اكلم ابوكي وجدك واجي اتقدم بقاا
كنز بصدمه : بسرعه دي واثق من الخطوه دي ؟
سليم ببتسامه : اكتر حاجه امون واثق فيهل هي الخطوه دي انا بحبك يا كنز بس كلمة بحبك دي نبسبه لرجاله اللي شاريه مش مجرد كلمه بتتقال الكلمه دي ليها معاني حلوه اووي لما تبقي حلالي ومن حقي وقتها هتحسي بمعني الكلمه وانا عوزك ؟!
كنز ببتسامة عشق : وانا موافقه ، ومعاك ، ومش هسيبك يا سليم وتعالي كلم جدي وبابا
سليم ببتسامه : انشاء الله علي يوم الجمعه هكون في بيتكم بتكلم مع العيله ؟
” وفضلوو يتكلمو ويهزرو ويشاكسها وهي تتكسف اكتر من ساعه “

 

دخلت زينب الاوضه من غير ما تخبط : كنز فين هستلف منك لبس داخلي علشان بتوعي وسخين
كنز برقت ليها وقالت بهمس : اخرسي يا زفتهه ما تخدي من غير كلااام
زينب بستغراب : اخد من غير كلام ليه انتي بتكلمي مين في التلفون ؟
كنز بهمس : بكلم سليم اسكتي بقااا ؟
زينب برفع حاجب : عادي كداا بكلم سليم عاادي كداا
كنز : سليم طيب هقفل دلوقتي وهكلمك بعدين ممكن
سليم بضحك :طيب تمام ” وقفل ”
كنز : متبصليش كدا هو جاي يوم الجمعه يتقدم ليااا وكان بياخد معاد وانتي دخلتي شبهه الفيل من غير ولا احم ولا دستور
زينب : اوضتي علي فكرههه براحتي
كنز : بكرا اتجوز وسبهالك ولا عمري هاجي ليكم هنا تاااني ” واخدت المقشه وطلعت الصاله وشغلت اغاني بغيظ في زينب ” ودوني علي بيت حبيبي نعيش مع بعض فييه
زينب : ما يودوكي يختي هتروحي علي دار ابن لقماان يعني ما في داهيه هرتاااح منكك
……………………………..
” في شقة غالب ”
” الساعه اصبحت 8 بليل غالب دخل الشقه وكان حرفيا مهدود بسبب الشغل اللي كان من غير مصطفي النهارده ”
غالب : بسبوسه بسملهه

 

بسمله طلعت من اوضة النوم بهدوء : ايواا يا حبيبي معلش معرفتش ارد علشان كنت بنيم عمر ما صدقت انه نام ” وراحت حضنته بشتياق ” وحشتنيييي
غالب بادلها الحضن اللي كان محتاجه جدا : النهارده كان يوووم ما يعلم بيه الا ربنااا يا حبيبتي والله روحتي الكورس ؟
بسمله : روحت بس حصل حاجه مكنتش اتمناها ابداا
غالب بستغراب : خير يارب ايه اللي حصل ؟
بسمله : الدكتور اللي كان جاي يدرسلنا الكورس كان مصطفي ابن عمك وهو مكنش يعرف ان ليلي رايحه الكورس وليلي راحت من وراه وهي متعرفش ان هو دكتور الكورس
غالب وهو بيقلع هدومه : ليلي غلطانه كانت قالت لجوزها الاول بعدين تروح لكن شغل اشتغل من دماغي دا حقه يكسر دماغها
بسمله : قالت ليه قالها لاء مفيش مرواح وهي كانت هتموت وتروح
غالب : جوزها قالها لاء يبقي لاء لكن تكسر كلمته كدا غلط وتصرفاتها اغلط المهم ما علينا فكك من دا كله انتي وحشتيني ” وشدها لحضنه ”
بسمله بهمس : وانت كماان وحشتني اووي ” وباست خده برقه ”
…………………………………

 

” في شقة مصطفي ”
” مصطفي دخل الشقه لاقي ريحتهاا كأنهاا شقة عريس الاكل مترتب علي السفره والحجات منظمه وكل حاجه في الشقه تخطف القلب راح علي السفره واتبسط اوي لما لاقي كوارع ”
مصطفي بإعجاب : اممم لاء مكلفه اوووي ؟
ليلي طلعت من وراه ببتسامه : وان مكلفتش لجوزي حبيبي هكلف لمين يعني
مصطفي بص عليها بإعجاب اكبر وصفر : افهم منك انك كدا بتصالحيني يعني ؟
ليلي راحت عنده وحوطت رقابته : اعتبرها ليلة حب بينااا بنعيد فيها اجمل ذكريات حياتنا جاهز ؟
مصطفي حاوط خصرها وهمس في ودنها : عوزه توصلي لإيه يا ليلي وهاتي من الاخر ؟
ليلي ببتسامع : مش عوزه اوصل لحاجه عوزاك تصالحني مبقدرش علي زعلك ولا علي عدم كلامك معايا والله الموت اهون من كدا
مصطفي حط صباعه علي شفايفها : قولتلك لو بيناا خناق الدنيا والاخره سيرة الموت متجيش علي لسانك ” وقرب من ودنها وقالها كلمه خلت وشها احمر ”
ليلي بكسوف : اتلم وبطل قلة ادب ؟

 

مصطفي برفع حاجب : عملالي كوارع ولبسالي نبيتي وقصير وعريان وتقوليلي اتلم وابطل قلة ادب طب والله دا عيب في حق الليله حتي اديني بس 10 دقايق استحمي علشان اجاري القمررر داا
ليلي مسكت ايده : انا عوزاك كدا متضيعش وقت واعد كل وقولي رأيك
” مصطفي قعد واكل من الاكل وكان تحفهه اووي ”
مصطفي : اممم رهيبه الكوارع من ايدك تحفهه
ليلي ببتسامه : بحد الاكل عجبك ؟
مصطفي بغمزه : بس اللي عمله الاكل عجباني اكتر واكتر
ليلي راحت قعدت علي رجله وحوطت رقابته وباست خده : اسفه ان زعلتك واسفه ان خرجت من غير اذنك اسفهه علي كل حاجه عملتهااا
مصطفي :……….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت العدو 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *