روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الثامن والثلاثون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الثامن والثلاثون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الثامنة والثلاثون

في منزل عائلة الشرقاوي
محمد بصوت عالي: عايز اعرف اي حصل في المطبخ وازي انتو الاتنين اتحرقتو بالشكل ده.
ويذهب ويقف قدام سناء: ازي قمر هي اللي وقعتك ووقعت الحليب عليكي وازي اديها محروقين بشكل ده.
سناء وقفه مش عارفه تتكلم من كتر التوتر: سناء بتفرق في ايديها. وبصوت مش مفهوم.
-ماهو ال حل يب ووواق ع على ا يد يها ووهي مممسكها .
اسيل تروح عند أمها : مالك ياماما متوترها ليه كدا
سناء تتظهر بتعب: انا تعبانه جداً ومحتاج اني اطلع وارتاح شوية وهكون كويسه.
يوسف جوز سناء: تعالي اطلعك ترتاحي.
سناء. وهي طلعه تبص على قمر نظرة كلها غل وحقد.
الحجه منال بدموع على شكل ايد قمر
– تعالي يابنتي اطلعي ارتاحي انتي كمان وربك المستعان.
في اللحظه دي قمر تعرف أن ربنا سبحانه وتعالى هو اللي اخدلها حقها من سناء
قمر بدموع وتقول دعاء: اللهم أنت ولي قلبي إذا ضاق، اللهم أنت حسبي إذا ظلمني ظالم ولم يراعي ثقل هذا الظلم على صدري اللهم اشرح صدري، ويسر أمري، وفرج همي، واكشف كربتي. اللهم امين يارب العالمين.
الكل وقفين وبيسمعو الدعاء اللي قمر بتقول. الكل في بصوت واحد.
– اللهم امين يارب العالمين 🤲
قمر: تقوم بالعافية هي مبقتش قادره على الوجع وطلع على اوضتها
قمر: اول متوصل غرفتها تجي قعده على السرير والحجه منال تجبلها مضاد للحروق اللي الدكتور كتبو ليها وتحطهولها.
الحجه منال تقعد جمب قمر وبكل حنيه :احكيلي يابنتي اي حصل انا قلبي بيقولي انك مستحيل تعملي كدا وان سناء هي وراي كل حاجه حصلت.
قمر بدموع: والله انا ماليش ذنب في كل حاجه حصل.
قمر تحكي للحجه منال على كل حاجه من اول منزلت ومعها غيث لحد متحرقوا
قمر: والله ياتيته انا ماعملت اي حاجة من اللي هي بتقول عليها دي وحتي لما ذقتها وقعتها انا والله مكان قصدي اني اوقعها او اذيها بس هي مسكتني من دراعي جامد وكمان عورتني ياتيته.
الحجه منال بكل غضب من سناء:والله لجيبلك حقك منها
و عايزه تقوم. قمر تمسك الحجه منال.
قمر: لا ياتيته انا مش بطلب من حد يجبلي حقي من حد انا لما اعوز حقي فانا بطلب من ربنا ملك العباد والحمدلله مافيش مره ربنا سبحانه وتعالى مخيبلش ظني فيهآ ابدأ ياتيته.
– : يقول الله تعالى : ( أنا عند ظن عبدي بي ، وأنا معه إذا ذكرني ، فإن ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي ، وإن ذكرني في ملإ ذكرته في ملإ خير منهم ، وإن تقرب إلي بشبر تقربت إليه ذراعا ، وإن تقرب إلي ذراعا تقربت إليه باعا ، وإن أتاني يمشي أتيته هرولة.
شوفتي ياتيته ان اللي بيكون قريب من ربنا خطوه ربنا بيقراب منو عشرة وانا طول عمري قريب من ربنا ومش بطلب غير منه ومش بترجا غيرو ومش بتحمه غير فيه وربنا سبحان وتعالى ديما بيجبلي حقي من كل اللي ظالمني و سناء ربنا اخدلي حقي منها.
الحجه منال بدموع: ونعمة بالله العلي العظيم يابنتي وطول مانتي قريبه من ربنا كدا خليكي ديما متأكد انو هينصرك على كل من يعاديكي.
بره الغرفة اسيل وقفه وسمعها الحديث كله بين قمر والحجه منال.
اسيل بصدمه: معقوله ماما بالوحشيه دي كلها معقوله ماما هي اللي حطتي ايد قمر في الحليب وهو علي النار ولا كمان تقول ان قمر هي حرقتها وبدموع وقمر كلنا ظالمنها وجبنا الحق عليها وهي متكلمتش.
الحاجه منال خارجها من الغرفة تشوف اسيل وهي وقفها وبتعيط.
الحجه منال بخوف.:مالك يااسيل يابنتي فيكي حاجة.
اسيل تحتضنها وبدموع: انا مش قادر اصدق ياتيته ان ماما للدرجته دي مش عندها قلب ازي جالها قلب تعمل كدا في قمر والغلبانه كلنا جبنا الحق عليها وحتي متكلمتش
الحجه منال تنظر لاسيل نظرا غريبه :انتي….
قاطعتها اسيل: ايوا ياتيته انا سمعت كل حاجه.
الحجه منال تمسح دموع اسيل: بس ياحبيبتي كفاية عياط انتي ملكيش ذنب في حاجه وبعدين اللي زاي قمر دول من أولياء الله الصالحين متخفيش عليها وبدموع وربنا سبحان وتعالى اخد ليها حقها من امك.
اسيل:قمر طيوبه اوي ياتيته انا عارفه ان قمر هي اللي انقذات ماما من التشوه بس اللي انا مستغرب منو ازي قمر قدرت تساعد ماما بعد اللي هي عملته.
قمر طلعه من الأوضه وتسماع حديث اسيل.
– هقولك ازي قدارت اول حاجة لم الواحد بيكون عايز يرضي ربنا هو بيعمل ايه حاجه وميهامهوش الناس هتتصرف مع ازي او هتعمل في اي هيكون هموا انه يرضى ربنا سبحانه وتعالى وبس.
وقال الله تعالى {أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ لاَ تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. سورة يونس:62
صديق الله العظيم
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَاعْقِلُوا وَاعْلَمُوا أَنَّ لِلَّهِ عِبَاداً لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَلاَ شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمُ النَّبِيُّونَ وَالشُّهَدَاءُ عَلى مَنَازِلِهِمْ وَقُرْبِهِمْ مِنَ اللَّهِ فَجَثَى رَجُلٌ مِنَ الأَعْرَابِ مِنْ قاصِيَةِ النَّاسِ وَأَلْوَى بِيَدِهِ إلَى النَّبيِّ فَقَالَ: يَارَسُولَ اللَّهِ نَاسٌ مِنَ النَّاسِ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَلاشُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمُ الأَنْبِيَاءُ وَالشُّهَدَاءُ عَلَى مَجَالِسِهِمْ، وَقُرْبِهِمْ مِنَ اللَّهِ، أَنْعِتْهُمْ لَنَا جَلِّهِمْ لَنَا: يَعْنِي صِفْهُمْ لَنَا، فَسُرَّ وَجْهُ النَّبيِّ بِسُؤَالِ الأعْرَابِيِّ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: هُمْ نَاسٌ مِنْ أَفْنَاءِ النَّاسِ وَنَوَازِعِ الْقَبائِلِ – أى من بلاد شتى ومتفرقة – لَمْ تُصَلْ بَيْنَهُمْ أَرْحَامٌ مُتَقَارِبَةٌ تَحَابُّوا فِي اللَّهِ وَتَصَافَوْا يَضَعُ اللَّهُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ فَيَجْلِسُون عَلَيْهَا فَيَجْعَلُ وُجُوهَهُمْ نُوراً وَثِيَابَهُمْ نُوراً يَفْزَعُ النَّاسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يَفْزَعُونَ وَهُمْ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ، وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ ثم تلى قول الله {أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُو صدقة رسول الله صلى الله عليه وسلم ☺️
قمر عرفتي ياسيل انا ليه ساعدة امك مع انها هي اللي اذتني.
اسيل وقفها هي والحجه منال وسمعين كلام قمر.
الحجه منال :ربنا يذيدك نور يابنتي.
اسيل تمسح دموعها: فعلاً كلامك جميل اوي ياقمر، وانا مش عارفه اعتذار منك ازي على كل حاجه حصلت من ماما ومن محمد ومني انا شخصياً انا بجد اسفه انا عارفه انها مجراد كلمه ومتجيش حاجه جمب كل اللي حصلك.
قمر: ياحبيبتي انتي معملتيش حاجه علشآان تعتذري مني.
ولسه اسيل هتتكلم بس. الخدمة تقاطعها:الخدمة ياحجه منال. الحاج إبراهيم مستني حضرتك انتي والست اسيل والست قمر.
قمر بستغراب:هو الحاج عايزين في اي.
الخدمة: معرفش والله ياهانم بس هو قاعد في الصالون وطلب الكل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان اخر
جالس كل شباب العيله.. وكل واحد بيفكر في اللي بيعاني منه.
محمد. ضميرو بيأنبوا علشان ظلم قمر .
محمد :مكنش لازم اتصرف بشكل ده قبل مافاهم اي اللي حصل ازي ظلمتها ازي جيت عليها وههي مظلوم كل بسبب مرات عمي سناء هي السبب.
(((اكبر غلط ياجماعه ان احنا نغلط ونعرف ان احنا غلطانين ونجيب الحق علي.غيرنا ف الغلط غلط حتي لو كان هم السبب)))
حمزه مضيق من كلاموا مع ابوها.
حمزه:لا انا مغلطيش هو الغلطان هو سافر وسبني وسباب امي حتي لو كان جدي كذب ان امي ميته كان يرجع علشآني مش يسافر ويتجوز وينسه انو عندو طفل عندو 6 سنة هو غلط لما سافر وسبني ايوا هو غلط(((غلط ان نحكم مين صح ومين غلط من غير مانسمع من الطرفين او نحكم على حد أنه غلطان من غير منسمع منه اي سبب الغلط ده))).
قاسم بيفكر في بيت هو اول مره يشوفها ومش عارف هو بيفكر فيها ليه.
رجوع للماضي
قاسم في العربية فتح التلفون وبيكلم حد وهو سايق.
قاسم بصوت عالي: حاااسبي.
وينزل من العربية. قاسم انتي كويسة يانسه.
ندي تبص على قاسم انت :اي اعمي ولو مش بتعرفوا تسواقو بتركبوها ليه.
قاسم بغضب: والله انا غلطان اني نزلت علشآان اشكالك اصلا مينفعش الكلام معهم.
ندي هي اصلا زهقانه ومضايقه علشآان اطرديت من الشغل وبكل عصبيها :انا برضو اللي اشكلي مينفعش الكلام معهم ولا الحمير اللي زيك هما اللي بيمشي زي العمي.
قاسم:والله لو مختفيتي من وشي لكون راكب العربية وفرمك تحتها الله يخربيتك يام شبر ونص انا يتقال عليا حمار والله لولا واحده ست لكنت قطعلك لسانك.
ندي: انا شبر ونص ياطويل ياهيف وبعدين وريني كدا هتقطع ليا لساني ازي.
قاسم: انا اصلا اللي غلطان اني لسه وقف مع اشكالك انتي اصلا باين عليكي بت شمال ويجي ركب عربيته وسيبها وماشي
وهو ماشي.
ندي بعصبيها: والله مانا سكتالك وتجي مسكه طوبه وتجي حدفاها في العربية.
قاسم يضحك وهو بيفتكر. والله باين عليها مجنونه.
((ياحج هما في اي وانت فى اي. بس برايكم مين غلطان ندي ولا قاسم. ندي هي الغلطانه مكنش لازم تطلع عصبيتها على واحد هي متعرفوش ومش كل الشباب محترمه زي قاسم ومينفعش بنت تتعمل مع شاب بأي شكل من الأشكال كان ممكن تقول له حصل خير وتسيبو وتمشي ))
حازم. بيحب ميار اخت محمد وعايز يخطبها. بس بيفكر ازي.
حازم. طيب انا لو كلمتها هي الاول هايكون فيها حاجه بس ازي اكلمها في الظروف دي توتوتو انا والله زهقت من المشاكل دي انا بحبها من زمان وخايف اقول لمحمد يزعل مني وعايز اخطبها ومش لقي الوقت المناسب ياربي اعمل اي بس يارب انا بحبها وعايزه بس المشاكل دي تخلص بقا (((هو ده الصاحب الجدع الصاحب اللي يفكر فيك وفي مشاكلك زاي بتكون مشاكله ويحس بظروفك اللي انت فيها قبل مايفكر في نفسه)))
قاسم.: بصوت عالي هو احنا قاعدين مع بعض ولا كل واحد في عالم لواحده.
حازم: هنتكلام نقول اي
قاسم:حازم حبيبي انت تعبان معقوله حازم انت بتقول كدا.
محمد : انا مش ناقص وجع دماغ ياقاسم اصلا هسيبكوه َومشي.
حمزه: هم اصلا ناس فاضيه وبالهم رايق.
قاسم: ههه مين دول ياخوي اللي بالهم رايق د انا حتى زهقان ومش طايق حد بسبب بت الله يقطع لسانها والله لو لولا بت انا كنت حرقتها.
حازم بستغراب : بنت مين واي حصل.
حمزه: هي مالها البت دي وعملت فيك اي.
محمد: يبصلو ويسكت.
قاسم :هقولكم
ويحكلهم على كل حاجة حصلت بينه هو وندي.
حازم بضحك 😆: الله يخربيتك بت تعمل فيك كدا.
حمزه: بضحك: ههه الله يخربيتك ياقاسم والله ضحكتني وانا ماليش نفس
قاسم بغيظ من ندي: والله لو تشوف البت دي هتفكروه عياله صغيرة شبر ونص انا خفت اضربها قلم متقومش منه تاني.
تلفون محمد بيرن.. ويبصو على محمد يلاقوا في عالم تاني.
حمزه: محمد محمد ويهزو وبصوت عالي: ممممححممممد
محمد من غير وعي ويجي ضربَه بوكس: في اي ياغبي انت.
قاسم وحازم هيموت من الضحك 🤣 🤣 على حمزه اللي وقع على الأرض ومش قادر يفتح عينه.
حمزه:بتضحكوا على اي ياغبي انت وهو عيني راحت فين.
ويمسك عينه وبغضب :الله يخربيتك يامحمد انت اي مش بتحس واحد غبي.
قاسم وحازم. يسكتو ويبصو على محمد
محمد يكور ايدو من كتر الغضب ويجي على اخر ما عنده ويجي ضرب حمزه بوكس كمان.
مين غبي ياحيوان ((حرام تشبه الإنسان بالحيوان. ربنا خلق الانسان ف اكرمه ومينفعش نشبهَ بالحيوان)))
محمد تلفون بيرن .
محمد :ايوا جاين اهوا
محمد يلا علي البيت جدو عوازنا
حمزه: روحوا انتو انا مش رايح عند الراجل الكذاب ده.
كلهم يبصو على حمزه
حمزه: بتبصولي ليه كدا هو كدب علىّ لما قالي اهلي ميتين وهم لسه عايشين انا عندي 27سنه دلوقتي عرفين يعني اي تعيش طفالتك. وانت بتشوف صحابك في المدرسة امهاتهم او ابهاتهم هم اللي بياخدوهم على المدرسه عرفين يعني اي يتيم انك تشوف واحد أمه بتأكله َوانت نفسك امك تأكلك انت كمان،
وبدموع :انا بكرهم وياريت كانو ماتو بجد على الاقل مكنتش زعلت الزعل ده كله انا كانت طفولتي صعبه بس لم كبرت وانا اديت شغلي كل اهتمامي.
قاسم يروح عند حمزه ويمسح ليه دموع: احنا معاك ياصاحبي.
محمد: عارف انو صعب انك تسامح بعد السنين دي كلها بس حاول علشان ترتاح ولا يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا ونعمة المولا ونعمة النصير
حازم وحمزه وقاسم بيصوا على محمد ومستغربين من الدعاء اللي هو قالوا
محمد رفع حاجبه وقال: بتبص كدا ليه ياغبي انت وهو.
حازم يحب يقلب الجو : اصلا احنا شايفين ان قمر هي اللي بتتكلام.
َمحمد بغضب.. علشآان حازم ذكر اسم قمر علي لسانه ويجي ضربو بوكس : مش انا حذرتك قبل كدا اسم حرامي ميجيش علي لسانك
حازم يضع يديه علي وجهه : االله يخربيتك ويخربيت ام معرفتك السوده دي.
قاسم وحمزه بضحك: تستاهل حرم عائلة الشرقاوي مش اي حد يتكلم عليهم.
قاسم :وبالذات قمر.
محمد وقف قدام قاسم ويحط ايدي في جيب البنطلون :واشمعنا بالذات قمر ياستاذ
قاسم بخوف من وقفت محمد: هاا اصل انا بصراحة بعد اللي حصل وهي كبرت في عيني جداً انا عارف ان أمي غلطت في حقها وكمان اذاتها بس هي متكلمتش ولو واحده غيرها كانت عملت محضر في أمي وكنا كلنا قولنا معها حق بس هي متكلمتش حتي وانا مش عارف ليه بس بجد كبرت في نظري جدا.
محمد يبص له وسكت :طيب يلا علشآان جدو مستني في البيت ومينفعش نخليه يستنا اكتر من كدا
وبعد وقت كان محمد والشباب في البيت بس حازم راح علي شقته.
الشباب يدخله يلاقوا العائلة كلها مجتمعه.
محمد: خير ياجدو في حاجه
الحج إبراهيم: حمدالله على السلامه يا بيه انت وهو مالسه بدري.
محمد: آسفين ياجدو بس على ماوصلنا.
حمزه: انا طالع انام تصبحو على خير.
الحج إبراهيم بعصبيه: استنا عندك ياض انت انا لسه مقولتيش اطلعوا وفي حاجه عايز اقولها ليكم.
حمزه واقف على اول السلم : خير.
الحج إبراهيم: في بكره حفله في البيت
جوري وميار ولمياء في صوت واحد هيهيهي 🥳🥳في حفله في القصر بكره ياسلام.
جوري: بس هنلحق نشتري هدوم.
ميار: انا هقوم أصبح بدري انزل اشتري اغلي فستان في القاهرة.
لمياء :وانا معاكي.
جوري :وانا كمان معاكم البنات في صوت واحد💃💃 هييييصاااا.
الحج إبراهيم بصوت عالي : اسكتي يابت انتي وهي
البنات بخوف من صوت الحج ابراهيم اللي ظهر عليه الغضب.: اسفين ياجدو بس من الفرحه مقدرناش نمسك نفسنا.
قاسم بضحك: والله مجانين
مصطفي: بس. ليه الحفلة دي ياحج انا مش فاكر ان في مناسبه ولا كسبنا صفقة كبير ليه هتعمل حفلة.
الحج إبراهيم: في واحد مهم جدا جاي من امريكا وهنعمل حفلة استقبل ليه.
إبراهيم في نفسه: كدا اول خطوة من الخطه خلصت ويبص على قمر فضل خطوه واحده وهخلص منك ياقمر
محمد: هو مين ده ياجدو اللي حضرتك هتعملو حفلة استقبال؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *