روايات

رواية الخطيئة الفصل الثالث 3 بقلم ولاء حامد

رواية الخطيئة الفصل الثالث 3 بقلم ولاء حامد

رواية الخطيئة البارت الثالث

رواية الخطيئة الجزء الثالث

رواية الخطيئة الحلقة الثالثة

مديحه مسكت التليفون ورنت على ندا
مديحه بحب: قلب ماما عامله ايه يا عروسه
ندا بدموع تماسيح: مش كويسه يا ماما محمود بهدلني وزعقلي وكان هايضربني طول عمره بيكرهني ومستضعفني
مديحه بشهقه: لا طبعا هو إيه اللي حصل
ندا بقلب للحقائق: والله يا ماما معارفه انا شوفته من العين السحريه ان هو فتحة زي ما انا مهو اخويا مش حد غريب ولما جه الضيف كنت قايمه اخد الخمار الطويل اللي على الكونسول اللي جمب الباب لقيته زعقلي وانا خفت اوي منه يا ماما ودخلت ولما اتاكدت ان الرجل دخل عملت عصير وناديت عليه مردش وقفت جمب الباب مستخبيه بس الواد بتاع النت شافني ومحمود زعقلي وزقني وكان هايضربني وكملت بدموع تماسيح انا بقيت بخاف منه اوي يا ماما
مديحه: اسم الله عليكي يا حبيبتي لاء انا ليا كلام تاني معاه بس بلاش تدخليه في حياتك مراته حربايه ومقوياه علينا وطول عمرها بتكرهك علشان أجمل منها وأصغر منها خلي بالك ابوكي صدق كلام محمود وقال انه عايز يجيبك هنا طول ما جوزك مسافر وترجعي لما يرجع من السفر بعد كده لما تشوفيهم من العين السحريه ابقى البس الخمار ولا الاسدال ماشي ابوكي بيتلكك ماشي يا ضي عيني
ندا بخبث: حاضر يا ماما ولو عايزيني اتحجب في البيت كمان حاضر منا مش مكتوبلي افرح زي باقي الخلق طول عمره بيحب يكسر فرحتي حتى جوزي سابني وسافر ومفكرش حتى ياخدني معاه
مديحه: ولا يهمك يا قلب أمك البسي واتدلعي وعيشي سنك بس ابعدي عن ابوكي وأخوكي
ندا: ماشي يا ماما مع السلامه
مديحه: مع السلامه يا ضي عين ماما
قفلت مديحه مع بنتها وطلعت من المطبخ
مديحه بنرفزه: انا كلمت اختك ومفلوقه يا حبه عيني من العياط عاجبك كده اختك يا بيه شافتك من العين السحريه قبل ما تفتح فأكيد يعني ملهوش داعي تلبس الحجاب ثم انتا مقولتش انها نادت عليك ولا انتا طول عمرك بتكرها وبتتلككلها ليه
محمود بذهول: انا بكرها انا يا ماما خليكي كده لحد ما تخربي بيتها ووقتها محدش هايندم غيرك
مديحه: مالكش دعوه بنتي وانا حره فيها خليك في بيتك ومراتك دول اللي يخصوك انما بنتي انا وابوها عايشين لما نموت تبقى تتكلم
محمود بهزه راس: براحتك انا ماشي وذنب بنتك في رقبتك
وسابهم ومشي على شقته
محسن: وبعدين يا مديحه وبعدين طول عمر بنتك كلامها عندك مصدق حتى وانتي عارفه انها كذابه بتحاميلها لحد امته لحد ما تخرب بيتها وحياتها علشان تفوقي
مديحه بمكابره: بنتي متربيه يا حاج والعيبه ماتطلعش منها انتا اللي طول عمرك قاسي عليها كانك بتعاقبها ان ربنا خلقها حلوه
محسن بذهول وعنين مبرقه: بكرها هو في اب بيكره عياله ولا فيه اب هايكره بنته علشان حلوه انا طول عمري ويشهد ربي بعامل عيالي كلهم معامله واحد زيها زي خلود وزي صفا زي محمود واحمد ومحمد كلهم واحد انتي اللي طول عمرك بتفرقي بينهم كنتي بتقسي على صفا وخلود وتقولي علشان يبقوا ستات بيوت شاطرين انما ندا لا دي الدلوعه مابتمدش ايدها في حاجه حتى في جوازها جيبتيلها زي أخواتها البنات الطاق 2 و3 وقولت عادي مهي بنتي انما تحاميلها في الغلط لا والف لا ولو حكمت اكسر رأسها هاعملها مع اني عمري ما مديت ايدي على حد من عيالي لا وهو صغير ولا وهو كبير فاهمه
مديحه بخوف من عصبيه جوزها: فاهمه بس انتا اللي مش فاهم بنتك متأثره بسفر جوزها وهي لسه عروسه متهنتش زي باقي البنات بلاش تقسى عليها وبنتي متربيه احسن تربيه وعمر الغلط ما تعرفله طريق
محسن: ياريت انتي اللي تاخدي بالك منها ومن أخطائها اللي بتداري عليها ولا اللي بتعملي نفسك مش شيفاها ربنا يستر من تربيتك للبت دي
تاني يوم محمود رن على الراجل
محمود بإحترام : الو سلام عليكم استاذ سيف معايا
سامح: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته لا انا سامح اخوه مين معايا
محمود بإعتذار: بعتذر على الازعاج انا ابو خالد من طرف عمر اللي معاه في الكويت وكان لينا أمانه معاه والمفروض اخدها انهارده
سامح : اه اه طيب تمام ثواني وهايكون معاك
دقيقه ورد صوت أخر
سيف: ايوه مين
محمود: انا ابو خالد نسيب عمر
سيف: اهلا وسهلا يا ابو خالد
محمود: اهلا بيك وحمد الله على السلامة
سيف : الله يسلمك معلش والله كنت واصل من السفر تعبان وكنت ناوي ان شاء الله بالليل اعدي عليكم علشان تاخدوا الأمانه هي في الحفظ والصون والله متخافش
محمود: في بيتها والله متتعبش نفسك قولي انتا فين وانا هاجي اخدها عيب نتعبك وانتا جاي من سفر واكيد أهلك وناسك وحشينك
سيف: ولا يهمك خلاص نص ساعه وقابلني عن قهوه ….. عارفها
محمود: اه عارفها ان شاء الله نص ساعه وهتلاقيني قدامك مع السلامه
سيف : مع السلامه
وقفل معاه واتحرك على المكان اللي قاله عليه
وفعلا جه الراجل في ميعاده بعد السلامات والترحيب
سيف: دي الأمانه اللي بعتها عمر معايا
محمود بإستغراب من حجم الشنطه
محمود بزياده تأكيد : هي دي متأكد
سيف بإستغراب: ايوه والله تقدر تتصل بيه
محمود بتوضيح من الاحراج: لا والله مش القصد اصله قالي انهم حاجتين فاستغربت انها شنطه كامله
سيف: ولا يهمك يلا سلام عليكم معلش بقى والله سيبت الناس في البيت وجيت علشان ميعادي
محمود بتفهم: ولا يهمك معلش تعبتك معايا
ومشي سيف واتحرك محمود لشقه اخته
وصل ورن الجرس
يا ترى ندا هاتعمل إيه.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الخطيئة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *