روايات

رواية قلبي اليتيم الفصل الثامن 8 بقلم أسيل باسم

رواية قلبي اليتيم الفصل الثامن 8 بقلم أسيل باسم

رواية قلبي اليتيم البارت الثامن

رواية قلبي اليتيم الجزء الثامن

رواية قلبي اليتيم الحلقة الثامنة

نزل بغضب شديد يريد ااحرااق الجميع خااصة واالده الذي يظن انه يستغفله و لكن سمع م صدمه
يحي بغضب ” ااانت ملكش دعوة سمااح بنتي اناااا
ومن حقي اجوزهاا لل عاايزه انااا لو كبير ولااا صغير ميخصكش انت عليك بااولادك وبس
عز ” واناا كمان عندي بنت ي يحي بس عمري م فكرتش اجوزهاا لحد ااد اابوهاا مرتين وكله عشااان الفلوس
تعرف ليه لاااني راجل وعندي نخوة وده الشي ال اانت معندكش ايااااه ي يحي
يحي بكره ” اانت متغيرتش لساا عزالدين نفسه
فااكر نفسك شيخ و متدين وبتااع ربنااا بس الحيااة مبتمشيش كده ي عز لااازم الواحد يتنازل عن مبااذئه
ذي م عملت زمااان وفرقتك ااانت و حنان سنين وسنين
اامسكه عز من يااقة قميصه بغضب ” ده لأنك وااحد *****
واهو الدنياا داارت ولفت وحنااان رجعت لي وبقت مرااتي وحبيبتي
واماااا بنتك البرئية ال ملهاش دعوة بعماايلك القذ…زة
بقت دلوقتي مراات ااابني سماح ااادم الحديدي
يحي بغضب ” ااانت مين ال أعطاك الحق تجوز بنتي ومن غير علمي ومواافقتي حتى
عز ” لو كنت ابوهااا ذي م قولت كنت جيت وطلبتها منك وكل طلبااتك كانت هتكون مجاابة انمااا الموضوع اختلف لمااا حضرتك فكرت اانك ممكن تجوزهااا لحد ااكبر من ابوهاااا
زقه يحي بغضب وجاااء يضربه بس ااادم مسك ااايده ويوسف صده عند صدره
ااادم ويوسف بغضب ” ااوعى تفكر حتى
يوسف بغضب وهو بيزق يحي بعيد. ” ابويااا خط اااحمر
ده رجالة بشنباات مقدروش يلمسوه شعره منه واانت جااااي تضربه ده انااااا..
اامسكه عز بقوة. ” بس بقى ي يوسف
ااوعى توسخ اايدك في ده هو هيروح من مطرح مااجاااء
يحي بغضب ” انااا مش متحرك من هنااا من غير م ااخذ بنتي معاياااا .. سماااح ي سماااح انزلي حااالا
نزلت سماااح لتحت وهي بتبص للكل بتوتر شديد وجااءت وقفت جنب اااادم و عز
يحي وهو بيمد اايده ليهااا ” تعاالي ي حبيبتي ده انااا اابوكي
معقول تهربي مني انااا عاايز مصلحتك
مش عاايزك تتعبي في حيااتك عايزك تعيشي في رفاهية طول العمر
سمااح بدموع ” بس انااا مش عاايزة اتجوز حد غير ااادم
يحي بغضب ” لاا ده اانتي قليلة اادب ومتربيتيش
ومد يده عشاان يضربهااا بس اادم. مسك اايده بقوة
ااادم. ” قالتلك مش عايزة تتجوز غيري واهو الحمدلله ربنااا جمعنااا ببعض وبقت مراااتي
ومرااتي اناا ممنوع حد يمد اايده عليهاا حتى لو كانت ابوهااا
نفض يحي اايده من بين ايدين ادم بغضب
وااضح انك عملت عصابة مع أولادك ي عزالدين بس وحياة ال خلقني مش هخليك تتهنى في حيااتك يوم لأنك قلبت بنتي ضدي وبكره هتشوووف
وجااء يمشي بس وقف لماا سمع عز بيقوله
عزالدين بهدوء ” بعد ٤ ااايام فرح ااولادي واانت مش معزوم ااكيد ي يحي الهوااري..
بصله بحقد وهو بيقول لحناان ” ااستعدي لاانك هتلبسي الاااسود على عيلتك كلهااا من كبيرها لصغيرهاا
قال كلامه وبعدهاا مشي وهو بيتوعد لعيلة الحديدي كلهااا
بص عز لحناان ال دموعهاا مغرقة وجههاا كلهاا
مسك يدهاا بحناان ” متخاافيش ي حناان ده مجرد كلام وخلاص هو مش هيقدر يلمس حد منكواا وانااا عايش
حنان ” مش باايدي غصب عني
لو حد من الاولاد حصله حااجة لا سمح الله هنتهى
عز بسرعة. ” واناا
حنان بتلقائياا ” بمو…ت من غيرك ان…
صمتت عندماا أدركت م قاالته للتو نظرت له بعيون دامعة
خطفت قلبه اامسك يدها ويتمنى لو يدخلها بين احضاانه ” انااا
بوعدك اني طول مناا عاايش م حدش هيمس شعرة من رااسكو
بصتله بحب وهزت رااسهاا بنعم اماا هو ابتسم باامل
مسح دموعهااا برقة وقال لهاا بحب
اانتي دلوقتي مراااتي وملزومة مني ومن واجبي ااحميكي
واالا مكنش عز بيه جوزني اياااكي كفاية بكى لأنك بالطريقة دي بتوجعي قلبي
اارتمت تحتضنه بشدة ضمهاا اليه بحماية
سمااح ببكاء ” بسببي اناا حصلت كل هالمشااكل دي
عز بهدوء ” واانتي ذنبك اااي ي بنتي اابوكي طماع وكان هيضيع حيااتك لو ااني م اادخلت ولاا ااي
سماح ” اناا بجد مش عاارفة اشكرك ازاااي لولاك كأني زمااني متجوزة وأحد مش بحبه وقد ابوياا.
عز ” انتي ذي بنتي جنااا بالضبط على صحيح هي فين
يوسف بضيق. ” اناا منعتهااا تنزل انت عارف ازااي هي حسااسة
ورقيقة وكانت هتضاايق لو نزلت
عز بابتسامة رائعة. ” كويس م عملت
حناان خذي سمااح لجناا تتعرف عليهاا هزت حنان رااسهاا
وخذت سمااح لجنا وقلب ادم راح ورااءهاا
عز بهدوء ” انااا ااسف ااني مخدتش رائك لمااا سجلتك على. ااسمي بس كاان عشاان سماح لاني عارف اانت بتحبها قد اااي
هي لجاات ليااا وانااا مكنتش هردهااا عشان خاطرك
اادم ” على فكرة انا وانت عارفين انك تقدر تحميها من غير م تسجلني على ااسمك او حتى تجوزهاالي ولاا ااي
عز بابتسامة ” اكيد طبعاا ده انا عزالدين الحديدي
اناا قولتلك كل ال عملته عشاانك ي بنى
اادم بهدوء ” مهماا تعمل اناا و اانت مش هنكون الااب و الابن ال بيحبواا بعض فبلاااش تتوقع مني حااجة ذي دي ابداا
مفيش حااجة هتتغير بيناا بمجرد اانك اعطيتني ااسمك ااو حتى تجوزني حب حيااااتي اناا مش هنسى اانت عملت اااي وااجي ااجرى لحضنك علطول.
عز بهدوء ” هيجي اليوم ال اانت تيجي فيه بنفسك وتجري لحضني وتقولي ي بابااا واليوم ده مش بعيد ابداا
هز اادم براااسه ورااح طلع لفوووق
يوسف ” عنيد اااوي ذيك كده
عز بابتسامة ” خليك جنبه ي حبيبي هو حاسس اانه
مخنوووق هنااا بس مجبور يفضل هناا عشان ميزعلش اامه
حسسه اانه فرد من العيلة دي انتواا سندي ي يوسف
يوسف. ” حاضر ي بابااا
يوسف بهدوء ” باابااا بيقول اانك مخنوووق
ابتسم اادم ” مااهو كلامه صح انا مش متعود على العيشة بتاعتكوااا دي ي ااخي
يوسف بهدوء وهو ببص للخاارج من البلكونة شااف سمااح وجنااااا عند المسبح بيهزر وبيضكوا
يوسف بحب ” اناااا بحبهاااا
ادم وهو ببص على سماح ” وانااا بعشقهاااا
يوسف. “” خااائف اظلمهااا معاايااا دي طفلة بس
ااادم بهدوء ” بس بحبهااا ومقدرش اابعد عنهاااا ومش هعرف
يوسف ” ومش هعرف اااقرب ليبقى. سبب لتعااستهااا
ااادم ” انااا معنديش حااجة ااقدمهاالهااا حااسس ااني مش حمل المسؤلية دي مكنتش اتمنى تبقى مرااتي بالطريقة دي
يوسف ” وانااا خاايف عليهاا خاايف على مستقبلهااا
ادم. ” هتعمل ااي
يوسف بهدوء ” هتجوزهااا بس مش هظلمهاا معاياا واانت
ااادم ” هحاول ااسعدهاا بكل الطرق في ااي مضايقك تاني
يوسف ” اناااا دلوقتي عااطل عن العمل
اادم ” اانت بتقول ااي
يوسف بهدوء ‘ قدمت استقالتي
مش بحب ااكون في مكااان انااا مش مرتاااح فيه
اادم ” في مشروع في بااالي ااي راائك تكون شريك فيه
يوسف ” اكيد مواافق شريك نص بالنص
ادم ” هيعجبك الشغل معاياا ااوي
يوسف ” مش عاارف بس حاسس انك هتمرمطني معااك
اادم بغمزة : ولو ده اانت حتى اخويااا الصغير
ضحك يوسف بكل صوته ومعه اادم غافلين عن الذي يخطط لتفريقهم ونزع الضحك والسعادة من وجههم
ااتى يوم الفرح بسرعة كبيرااا وكانت حناان الأكثر قلقاا من هذه السرعة والفتااتاان متوترتااان بشدة
وعز يجهز كل شي ببرود وهدوء كعاادته حول القصر لقاعة للافرااح اليوم هو زفاااف ابناااءه
دخل للفتيااات وجد سمااح وجناا التوتر بادئ على وجههم
عز بهدوء ” اانتواا جاهزين للخطوة دي
هزت كل منهم رااسهاا بلاااا ” احناا خاايفين ااوي ي باااباا
امسك وجه جناا بيده وهو يقول لهااا بحب ” اانتي بنتي وقطعة من قلبي مش بعطيكي لحد انااا مش واثق فيه
انت عيوني ي جناا ويوسف بحبك وهيشيلك فوق رأسه
السواال ” هل اانتي عاايزااه هل انتي مواافقة تكملي البااقي من حياااتك معاااه
جناا ” بتردد بابااا اناااا
وماكادت تجاوب حتى سمعوااا كلهم صوت إطلاق النااار
صراااخ وم بعده صراااخ تشبتت به جناا بقوة
جناا بخووف ” بااابااااا انااا خايفة ااوي
عز. ” متخافيش اناا معاكي
اخرج مسدسه وماكااد يخرج من الغرفة حتى اوقفته كل من جناا وسماااح ” بلاش تروح
عز بهدوء ‘ خليكي جنبهااا ي سماااح عشان خاطري
اناا هرجع ي حبيبتي تماام
هزت جناا رااسهاا بلااا ودموعهاا تنزل بغزاارة قبل جبينهاا وخرج من الغرفة
سمااح بهدوء ‘ دلوقتي ااونكل عز هيرجع وهتشوفي
هو بس هيطمن غلى البااقي ويرجع
هزت جنا راسها بنعم وهي تكاد تمو..ت قلقاا على عمهاا
فتح الباااب بعد فترة وماكاادت الفتااتان تنطقان بكلمة حتى لجم لسااانهم الا سمااح فتحت عينهاا على وسعهمااا
بااااباا.
يحي بغضب ” ااه باباا ي بنت ال *** فكرك هتتجوزي من غير مواافقت اابوكي لااا اطمني بقيتي اارملة قبل م تتجوزي حتى
سماح بعدم تصديق ” اانت بتقول اااي
يحي ” بقولك الحصل ي بنتي جوزك خلااص ماا…ت…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلبي اليتيم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *