روايات

رواية غرام رحيم الفصل الثامن عشر 18 بقلم فرح القصاص

رواية غرام رحيم الفصل الثامن عشر 18 بقلم فرح القصاص

رواية غرام رحيم البارت الثامن عشر

رواية غرام رحيم الجزء الثامن عشر

رواية غرام رحيم الحلقة الثامنة عشر

يوسف بحزن: المرض انتشر في جس*مها كله يعني المرض اتمكن منها
هند بعياط: يعني كدا الدكتور ميار ما*تت
يوسف بعصبيع وبشخط: اييي اللي انتي بتقولي ده روحي علي شغلك لو سمحت عشان متعصبش عليكي
هند وهي مازلت بتعيط: حاضر يدكتور
يوسف بيشيل ميار وبيوديها غرفه الكيماوي
يوسف: بيساااان.. بيسااان
بيسان: نعم يدكتور
يوسف: حضري جلست الكيماوي بسرررررعههه
بيسان: حاضر حاضر
يوسف بيحاول يفوق ميار وخايف عليها وان خلاص المرض اتمكن منها وانتشر في جميع انحاء جس”مها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ياسر: ردي يساجده في اي
ساجده بتوتر: ياسر..اول حاجه عايزاك تكون هادي الاول واسمعني
ياسر: انتي قلقتيني اكتر في حاجه يساجده؟
ساجده: ياسر آيسل في شخص في حياتها وهي بتحيه
ياسر بصدمه: شخص؟؟ مين
ساجده: انا معرفش مين والله بس هي لمه كنا قاعدين مع بعض حكتلي عنه بس مقالتش اسمه
ياسر: حكتلك قالتلك اي يعني
ساجده: مقالتش تفاصيل يعني قالت ان هي بتحبه وكدا والكلام البنات بقا
ياسر: مش ممكن تكون قصدها عليا واتكسفت تقولك
ساجده: ماهو لو انت كانت قالتلي
ياسر: ممكن تكون مكسوفه تقولك
وبيقاطعهم حد بيخبط علي الباب
ساجده: ادخل
بدريه: أستاذ رحيم وغرام هنام رجعو البيت
ياسر بفرحه: بجد
بدريه: ايوا ومستنينكو تحت
ياسر: هننزل علي طول…. يلا يساجده
ساجده ببرود: انا هنام ورايا جامعه الصبح
ياسر: بتقولك رحيم جي وانتي بتقولي عايزه انام؟
ساجده بغيره: خلي يشبع بمراته اصلا و يروح معاها ويسبنا عادي جدا طلامه قدر يتخلي عننا وعني انا بذات يبقا ملهوش دعوه بيا ولا هو اخويا
ياسر: يعني مش نازله؟
ساجده: لا مش هنزل
ياسر: براحتك وبينزل هو
و ساجده بتنام علي سرير وبتعيط
~~~~~~~~~~~~~~~~~
ناديه وهي حضنه رحيم: نورت بيتك يحبيبي
رحيم بإبتسامه: هو منور بيكو يماما
ناديه بعياط؛ اوعي تسيب البيت تاني يرحيم وتمشي وتسبنا البيت بيبقا ناقص من غيرك اوعي
رحيم بيحضنها وبيبو*س راسها وايدها
رحيم: طب بطلي عياط والا همشي تاني
ناديه وبتضحك وبتمسح دموعها: خلاص اهو مسحت دموعي
رحيم: ايوا كدا… طب مش هتسلمي علي غرام؟
ناديه: معقول هسلم طبعا غرام بقت زي بناتي بظبط مش كدا ولا اي يغرام
غرام بإبتسامة: طبعا وانتي بقيتي في مقام ماما برضر
وبتروح تحضنها
ناديه بهمس: انتي قولتي حاجه لرحيم
غرام وبتضحك عشان متبينش وبتهمس لها
غرام: مش انا اللي اوقع بين ام وابنها متخافيش من الناحيه دي خالص
ناديه بتطمأنو بتتسم وتبعد عنها
ناديه: اهلا بيكي بحبيبتي
غرام بإبتسامة: ميرسي يحماتي
رحيم: اومال فين ساجده وميار ويا…
ياسر: قبل متكمل انا هنا اهو
رحيم بيحضنه وبيضحك: كنت متاكد انك اول حد هشوفه علي الاقل في شخص بيفهم اخوه ومبيزعلش منه
ياسر: مين قالك مزعلتش؟
رحيم: يعني انت زعلان مني انت كمان
ياسر: ايوا بس تقدر تصالحني
رحيم: ازاي بقا؟
ياسر: نطلع كلنا الساحل بس كلنا ها واخد بالك مش تقول لا ورايا شغل ومش هعرف والكلام ده
رحيم: روحو انتو هو انا بمنعكو؟
ياسر: يعم بقول كلنا افهم وبعدين انت دلوقتي متجوز ومعملتوش شهر عسل وبغمزه بالمره يعني
علي دخلت آيسل
آيسل: ايي مين اللي هيروح شهر عسل
ياسر: غرام ورحيم
آيسل بصدمه وعصبيه: اييي؟ ويروحو لوحدهم!!.. قصدي يعني احنا كمان عايزين نصيف
ياسر: ما احنا هنروح برضو بس هما يحجزو جناح خاص يتاع العرسان الجديد حرام من ساعت متجوزه وهما مشاكل مشاكل خليهم يفرحو وينبسطو شويه
آيسل بتهز في رجليها بعصبيه وغيره وبداريها بإبتسامة مزيفه: امم طبعا.. وانتي موافقه يخالتو
ناديه: لو رحيم هيكون مستريح كدا ومبسوط فا انا مبسوطه
آيسل بتغير وبتتعصب اكتر
ياسر: ها يرحيم وافق بقا
رحيم بينظر لغرام وبيلاقي وجهها احمر من كتر الخجل
رحيم: اي رايك يغرام
غرام بتنظر لي آيسل اللي كانت هتولع من الغيره ولي ناديه
غرام: انا معنديش مانع وبكدا نغير جو برضو
رحيم: خلاص احجز علي المالديف
ياسر بفرحه: انا لو بعرف ازغرط كنت زغرط اخيرا ده احنا كنا جوزناك لغرام من بدري بقا
رحيم: احمم هما فين ساجده ميار
ناديه: ساجده في اوضتها وميار لسه في المستشفى بس شكلها كدا هتبطق اليله دي
رحيم: ربنا معاها.. طب انا هطلع لساجده عارف انها زعلانه مني
غرام: رحيم
رحيم: نعم
غرام: ممكن اروح لميار المستشفي
الكل بيستغرب
رحيم: لي؟
غرام: يعني عادي بس ميار الوحيده اللي بتفهمني هنا وكمان انا حبها اقعد معاها ونتكلم
رحيم: لمه تيجي ابقي اقعدي معاها وتتكلمو
ناديه: رحيم كلامه صح وبعدين عشان متعطلهاش عن شغلها
غرام: والله مش هعطلها ولا حاجه ومش هتاخر
رحيم: هو الوقت متاخر اصلا الساعه 12 بليل لأ مفيش خروج دلوقتي
آيسل بتنظرلها وبتضحك
غرام بزعل وكانت علي وشك تعيط: ماشي
رحيم: خلاص روحي بس انا اللي هوصلك
غرام: مش لازم يعني عايزة اقعد معاها لوحدينا
رحيم: مهاااب
مهاب: نعم
رحيم: وصل غرام لعند ميار وتفضل عندك لحد متجبها
مهاب: حاضر
غرام بنبساط بتحدفله بو*ثه في الهوا
غرام:باي
رحيم بإبتسامة: باي
وبيطلع لساجده وغرام بتمشي
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
رحيم بيدخل اوضتة ساجده وبيلاقيها شبه نايمه
رحيم بيقرب منها وبيقعد جنبها
رحيم: سجودي نايمه ولا صاحيه
ساجده بتتقلب الناحيه التانيه
رحيم؛ انا اسف.. عارف انك زعلانه مني ومش عايزه تكلميني و دلوقتي مفكره اني فضلت غرام عليكي وبحبها اكتر منك وافكار كتيره في دماغك
ساجده بتتلفتله: طب كويس انك عارفه يبقا عايز اي بقا؟
رحيم بيمسح علي وجهها بإيدو: ساجده بصي اوعي تفكري مجرد تفكير ان اي حد يقدر ياخد مكانك مهما يحصل مستحيل حد ياخده لان انتي بنوتي مش اختي الصغيره يعني انتي روحي ياساجده… وانا عايزه اقولك انك اوعي تقرني نفسك بغرام تاني
ساجده بتسرع وفرحه: يعني انت بتحبني اكتر منها صح
رحيم بإبتسامة: بصي ياساجده انتي ليكي عندي مكانه خاصه وغرام ليها عندي مكانه خاصه لي بقا لان انتي اختي وبنتي و غرام مراتي يعني مختلفين مينفعش يتقارنه بعض انا بحبك وبحب غرام برضو وطبعا ياسر وميار وماما كل حد فيكو لي عندي مكانه فهمتيني
ساجده بتهز راسها بمعني انها فهمت
رحيم: وكمان انا عارف انك فاكره غرام السبب في كل المشاكل دي بس الحقيقه السبب المشاكل هو بسببك انتي وماما
ساجده بزعل: انا؟
رحيم: هقولك لي من ساعة مغرام دخلت البيت وانتي وماما مش بتحبوها وبتقفولها علي واحده مع ان هي مكنتش بتعمل حاجه حتي انتي كنتو بتهز*قوها وتهينو*ها وتجرحوها بكلام وهي مبتردش عليكو بحرف حتي مبتخلنيش اقف معاها عليكو بلعكس دي كانت بتحاول انها تكون قريبه منكو وتحبوها… طب قولك مثال هي لو فعلا مش كويسه زي مابتقولو كانت هتضحي بحايتها مقابل انها تنقذك ؟
ساجده: لأ
رحيم: مع ان انتي لو مكانها كنتي هتساعدي واحده مبطقيش وكمان بتهينك في راحه والجايه؟
ساجده: لأ طبعا
رحيم: شوفتي يبقا هي برضو مش كويسه؟
ساجده بتحس بتانيب ضمير ناحيتها: طب غرام لو اعتذرتلها ممكن تسامحني؟
رحيم بضحك: غرام اطيب واغلب واحده تشوفيها انتي لو روحتي كلمتيها بس هتنسي كل حاجه وتكلمك عادي جدا
ساجده: طيب هي تحت
رحيم: لا راحت لميار وقالت مش هتتأخر لمه تيجي ابقي كلميها
ساجده: خلاص ماشي
رحيم: طب مليش حضن ولا مش وحشتك؟
ساجده بدموع: معقول وبتحضنه وبتعيط
رحيم: يرتني مقولتلك احضنيني لو اعرف انك هتعيطي كدا هتبهدلي القميص بتاعي
ساجده بتضحك: عادي اصلا اعمل اللي انا عاوزه
رحيم: طبعا ال بشمهندسه بتاعتنا تعمل ال هي عاوزه
ساجده بغرور:. كدا كدا اصلا
رحيم: ايوا كدا ساجده اللي اعرفه
وبيضحكو ويهزرو مع بعض
~~~~~~٠٠~~~~~~~~~~~~
غرام: بقولك ياقمر متعرفيش مكتب الدكتور ميار فين
هند: عايزها لي
غرام: انا مرات اخوها
هند بتوتر: طب.. طب هي مش فاضيه دلوقتي
غرام: قوليلي المكتب فين وانا هستنها
هند: بصي الاحسن انك تروحي دلوقتي
غرام بستغراب: ليه؟
وبتقطعهم بيسان
بيسان : الدكتور ميار حالتها بتسوء اكتر والدكتور يوسف عايزك
غرام بقلق: ميار؟ مالها الدكتور ميار
بيسان: انتي تعرفي الدكتور
غرام: انا مرات اخوها
بيسان: اصلا المرض انتشر في جسم الدكتور واتمكن منها خالص وحالتها بتسوء اكتر من الاول
غرام: مرض اي؟
بيسان: هو انتي متعرفيش ان عند الدكتور السرطان وبتتعالج منه من سنتين
غرام بصدمه: اييي؟؟؟؟؟
هند وبتنظرلها جامد وبعصبيه
بيسان مكنتش فاهمه نظارتها
غرام بخوف وقلق: هي فيين دلوقتي
بيسان: تعالي معايا
يوسف: ادخلي يهند
بيسان: انا بيسان يدكتور
يوسف: عايزه اي يبيسان وفين هند
بيسان: جايه ورايا بس معايا حد قريب الدكتوره
يوسف: مين؟
غرام بتدخل وهي مازلت مصدومه ومش مصدقه او ميتوعبه الحصل وبتنظر لميار بزهـُول وهي شبه مي*ته
غرام بتنهار: ميييااار وبتقرب تحضنها
يوسف: يا أستاذه مينفعش كدا غلط عليها
غرام بتبعد عنها وبعياط: هي هتبقي كويسه صح مش كدا
يوسف بحزن: ادعيلها هي بقالها سنتين بتعافر معاه بس للاسف المرض انتشر في جميع انحاء جس*مها
غرام بعياط: طب ازاي مكنتش بشوف اي علامات انها تعبانه او عندها المرض ده وكمان شعرها مكنش بيوقع
بيسان بتقرب من ميار وبتشيل حاجات بسيطه من البروكه
يوسف: وجس*مها المرادي مش قادر يستقبل الكيماوي
غرام بتتصدم اكتر: قصدك اي؟
يوسف: الاعمار بيد الله في الاول والاخر بس هي طول ما جسمها مش بيتقبل العلاج وعينه بدمع يكاد هعيط
بيسان: الدكتور قصده طول ما الدكتوره كدا ممكن تكون اخر ايامها
غرام بزعيق: انتي مين انتي عشان تقولييي كدا و ميار قويه وهتقوم ان شاءلله وهتخف منه وتتعافي…… لازم اتصل برحيم وقولو
~~~~~~~~~~~~٠~~~~~~~~~~~~~في غرفه آيسل
آيسل: فرصتك اهي هي لوحدها دلوقتي هتروح عند مستشفى ****** تستنها لحد متطلع منها وتعمل اللي قولتلك عليه بالحرف الواحد اظن واضح وإلا ولا هطول فلوس ولا دكتور هيعرف يشخص حالتك حتي وانت عارف كويس اويي انا ممكن اعمل فيك اي
بخوف _اعتبري حصل ومتقلقيش من اي حاجه
آيسل: حلو اويي يلا سلام……واخيرا رحيم هيكون ليا انا وبس ونتجوز وهاخده نسافر من هنا بعيد عن العيله ده ونقضي حياتنا مع بعض
وكل ده وكان ياسر واقف بره علي باب وسامع كلامها
ياسر بصدمه: طلعت بتحب رحيم؟؟؟؟
رأيكم ياسر هيقول ال لسمعه لرحيم ولا لأ وساجده بجد هتتغير ولا بتمثل زي امها؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غرام رحيم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *