روايات

رواية اميره الليل الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم دينا قدري

رواية اميره الليل الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم دينا قدري

رواية اميره الليل البارت الثامن والعشرون

رواية اميره الليل الجزء الثامن والعشرون

اميره الليل

رواية اميره الليل الحلقة الثامنة والعشرون

عند زياد قاموا بالصعود الي الاعلي
زياد :ادخلي انتي ارتاحي شويه وخلي الشنط لما تصحي
وعد :لا لا انا مش تعبانه ولا حاجه تعالي اوريك هديتك
زياد :ماشي ي ستي يلا بينا
واتت وعد بحقيبه مميزه وقامت بفتحها واخراج منها بدل فرح سودا وشيك
زياد :دي ليا
وعد :انال هجيبها لاغلي منك يعني
قام زياد باحتضانها وقال :وحشتيني اوي اوي ي قلب اخوكي
وعد :انت اكتر والله امال بابا عامل اي ي زياد ماتعرفش عنه اخبار
زياد بعصبيه :ماتقوليش بابا ي وعد دا مش اب وعمره ماكن ابونا هو الا عمل كدا وصدق مراته زمان وطردنا من البيت ولولا عمي رعد كان زمانا اتبهدلنا في الشارع اب اي الا يعمل كدا في ولاده قوليلي اب اي دا
وعد :طيب خلاص اهدي ي زياد انا اسفه
اخذها زياد بحضنه خلاص ي حبيبتي قومي يلا ارتاحي اه علي فكره انا كلمت عمي رعد وان شاء الله هنروح سوا عشان نخطب شهد انا ماصدقت انها وافقت
وعد :ماشي ي حبيبي كدا كدا انا هروح البيت عندهم بكرا
زياد :هتروحي ليه
وعد :عشان جيبالهم هدايه كلهم هديهالهم
زياد :ماشي ي حبيبتي يلا ادخلي نامي
وعد :ماشي يلا انا هدخل اخد شاور وانام ولما اصحي بقا هبقي ارتب الحاجات دي
زياد :ماشي ي حبيبتي يلا
……
عند ليل
ليل وهو يحدث نفسه
يااااه حبيبه ايامي كبرت ورجعت الا ربيتها علي ايدي بقت عروسه دلوقتي بس ياه هي شيفاني ابيه ليل اااااااه علي الوجع بس المهم انها بخير وبقت منتقبه زي ماكنت عايز زمان بس كان نفسي انا الا البسهولها
وفي نفس الوقت كانت خديجه تطرق بابا غرفه ليل وهو لا يسمع انه منشغل في حبيبته دخلت خديجه الي الغرفه وجلست امام ليل ووضعت يدها علي كتفه
افاق ليل مما هو فيه وقال :في حاجه ي ماما
خديجه :سلامتك ي بني بقالي ساعه بنده وانت مش بترد قلت ادخل اشوف مالك
قبل ليل يدخا وقال :مافيش حاجه ي ست الكل كنت سرحان بس شويه
خديجه :منا شايفه انك سرحان اهه من ساعه ما جيت من المطار مع زياد
ليل :لا لا ي حبيبتي مافيش حاجه دا حاجه بسيطه كدا في الشغل
خديجه :في الشعل برضه ولا في وعد لسه بتحبها ي ليل كبرت واحلوت صح
ليل :لا بحبها اي بس ي امي وبعدين رجعت لابسه نقاب
خديجه :عنيك بتلمع بالحب ي ليل ما تنساش زمان ان سرك كله كان معايا واني اعرف عنك كل حاجه وانك لسه بتحبها زدا باين اوي في عينك
ليل :ايوا ي امي بحبها بس للاسف بتسلم عليا وبتقولي ابيه ليل اااااااه ي امي ونزل ليلي براسه علي قدام امه
خديجه :سيب الموضوع دا عليا وانا والله اجوزهالك
ليل :تفتكري ي ماما هتوافق ولا لا
خديجه :ان شاء الله توافق وهيبقي فرح جماعي ليك انت واخواتك كلكوا مع بعض
ليل :ان شاء الله ي امي
خديجه :انت هتروح الشركه امتي
ليل :لامش هروح النهارده دا في موضوع كدا لازم اخلصه كدا وانتبه بعدين للشركه
خديجه :موضوع اي دا يبني
قام ليل وقبل يد امه وقال خير ي ماما ماتقلقيش انا هغير وانزل انا
خديجه :ماشي ي بني وانا هنزل اعملك قهوه علي ما تجهز
…….
وبعد وقت في المخزن الخاص بالليل
يجلس ليل وهو يضع قدم فوق الاخري وامامه احد مربوط
ليل :قوليلي بقا تحبي نبدا منين
الشخص المربوط :انت مين وانا عملتلك اي سيبني في حالي
ليل :لا من ناحيه عملتي فانتي عملتي كتير اوي دا انت دمرتي بيت وخربتي الدنيا ي شيخه انتي اي شيطان دا الشيطان ما يعملش الا انتي عملتيه دا اي ي شيخه
سعاد فهمت الا هو بيتكلم فيه :سيبني امشي بدل ما اوديك في داهيه انت ماتعرفش انا مرات مين
ليل :لا عارف كويس بس انتي ماتعرفيش انا الا مين وهوريكي سواااااد هعيشك في سوااااد
سعاد : ولا هتعرف تعمل حاجه ي زياد
ليل : لا منا مش زياد انتي غلطي ووقعتي مع من لا يرحم وشوفي الا جاي ومش هتطلعي من هنا وهعمل معاكي نفس الا عملتيه زمان مع زياد فاكره فاكره زياد الا عمره ما اذاكي بس جه وقت الحساب خلاص لا وكمان مدخله ناس شركتي تخليهم يسرقوني انتي كدا جبتيه لنفسك سلام اشوفك بقا بعدين
سعاد :تعالي هنا فكني انت مش قد هأذيك والله
ليل :خليكي قد كلام واعرفي ان ليل المنشاوي مابيتهددش وبكرا نشوف مين فينا هيأذي التاني وخرج ليل وهو يضحك وهي مازالت تصرخ
……..
تاني يوم في بيت رعد
الجميع متجمع علي الافطار
طرق الباب وذهب الخادمه لفتح الباب
وعد :طنط خديجه موجوده
الخادمه :ايوا موجوده حضرتك مين
وعد :قوليلها وعد
الخادمه :طيب اتفضلي في الصالون لحد ما اعرف الهانم انك هنا
وعد :تمم شكرا
وذهبت وعد ودخلت الي الصالون وبعد دقاىق اتت خديجه
خديجه :اخذت وعد في حضنها ازيك ي وعد وحشتيني اوي ي حبيبتي كل دي غبيه
رفعت وعد النقاب وقالت :ازيك ي طنط عامله اي والله انتي وحشاني اكتر
خديجه :ماشاء الله ي بنتي اي الجمال دا كله ربنا يحميكي ي حبيبتي
وعد :تسلميلي ي طنط امال فين شهد وعمو رعد
خديجه :بيفطروا يلا تعالي نكمل فطار سوا
وعد :لا لا ي طنط فطرت
خديجه :والله ابدا يلا قدامي
انزلت وعد نقابها وذهبت مع خديجه الي الطاوله المجتمع عليها الجميع وسلمت عليهم وجلست وتناولوا الافطار سويا وكانت وعد تجلس امام ليل
ليل :انا همشي انا بقا عشان عندي شغل مهم يدوب الحق احود علي زياد
رعد :ماشي ي بني ربنا معاك
وقبل ان يخرج ليل نظر لامه وهي بادلته نفس النظره وخرج توجه الي زياد
وبعد ان انهي الجميع افطاره توجهت وعد وشهد الي غرفت شهد ورعد توجه لمكتبه وخديجه ذهبت لكي تحضر القهوه لرعد
……
عند شهد في الغرفه
انزلت وعد نقابها
شهد :لا دا اي الحلاوه دي عنك حق تداري الجنال دا كله
وعد :والله مافي اجمل منك انتي تعالي بقا افرجك جبتلك هديه اي معايا واخرجت وعد فستان جميل من حقيبه كبيىه وقالت اول ما عرفت ان زياد هيخطبك نزلت جبته لك مخصوص
اخذتها شهد بالحضن وقالت ليه ي حبيبتي كلفتي نفسك كدا
وعد :ولا تكلفه ولا حاجه دا حاجه بسيطه خالص وبعدين هجيب لاغلي منك انت هتبقي مرات الغالي وانا بقي هبقي عمتو الحربايه
وفضلوا يضحكوا سوا كتير وبعدين اتت خديجه
واخذهم الحديث وظلوا يتحدثون كثيرا
وقالت خديجه :ياه ي شهد اي رايك ناخد وعد ل ليل اخوكي
شهد:دي هتبقي حاجه قمر كدا ي ماما بجد
وكل هذا وسط خجل وعد
شهد :اي رايك ي وعد
وعد : انا انا اتاخرت ولازم اروح معلش ي طنط خديجه هطر امشي دلوقتي
خديجه :ليه ي بنتي خليكي شويه لسه ماشبعناش منك
شهد بضحك : بكرا تشبعي منها لما تبقي مرات ليل ي ماما
خجلت وعد اكثر ولم تعرف ان تنطق بحرف واحد
خديجه :بس ي شهد كفايه هزار بقا سيبيها يبني المهم ي وعد فكري في كلامي ولو موافقه يبنتي نخلي الفرحه تلاته مش اتنين
وعد :الا فيه الخير يقدمه ربنا ي طنط همشي انا دلوقتي بقا عايزين حاجه
خديجه :سلامتك ي حبيبتي خلي بالك علي نفسك
ونزلت وعد متجهه الي منزلها
…..
عند ليل وزياد
ليل :تعالي بس يعم عاملك مفاجأه انما اي
زياد :مفاجأه اي اوعي تكون جايب شهد دي بقا الا هتبقي احلي مفاجاه
ليل :انت غبي ي بني هجيب شهد المخزن ليه
زياد :اه صح
ليل :يلا بينا ندخل بقا وتشوف بنفسك
ودخل ليل وزياد الي داخل الغرفه الموجوده بها سعاد
ليل رفع الغطاء الذي علي وجهها
نظر زياد اليها باشمئزاز :وبقي دي مفاجأه دي اوحش مفاجه في الحياه
ليل :اهه قدامك اعمل الا انت عايزه فيها خد حق منها وحق بهدلتك اهه الشر كله قدامك اعمل فيها الا انت عايزه وبعدين سيبهالي انا بقا عشان حسابها معايا لسه طويل
زياد :وهي بعد الا هعمله فيها وهيكون باقي فيها حاجه
ليل :لا سيب لاخوك شويه دي افعي ولازم ادمرها زي ما كانت هتخرب بيتنا
زياد :بس كدا عنيا ليك وانا مش هطر ولا هد ايدي
ليل :وانا عامل حساب كدا وجايبلك شويه ستات برا انما اي هيعلموها الصح واقف اتفرج انت من بعيد ي صحبي
وقام ليل بالندخ علي الستات ودخلوا ورجع الي الورء هو وزياد وظلا يشاهدان ما يحدث وهما مبتسمان في وسط صرخات سعاد التي تملأ المكان
……
في بيت احمد
جاءت اليه ابنه وقالت :بابا ماما من ساعه ما خرجت امبارح وهي ما رجعتش
احمد :ازاي يعني ما رجعتش لحد دلوقتي اي الاستهتار الا هي فيه دا هي ما قلتلكيش هي راحه فين
ابنته : والله ي بابا معارفه وخايفه يكون جرالها حاجه
احمد اخذ ابنته في حضنه وقال :اهدي ي حبيبتي وانا هروح اشوفها فين اطلعي اناي وخلي بالك علي اختك وانا هدور عليا
ابنته :ماشي ي بابا وصعد الي غرفتها
قام احمد بالاتصال عده مرات علي هاتفها ولكن دون جدي لم يجيب احد
قام احمد وخرج من منزله متوجها حتي يبحث عنها وظل يبحث هو ورجاله عنها في كل مكان لكن دون جدوي توجه الي قسم الشرطه ليحرر بلاغ عن اختفائها وبعدها ذهب الي شركه ليل وزياد
دخل احمد وظل ينده بصوت عالٍ
هلي دخول ليل وزياد وهم في قمه انبساطهم
ليل :اهلا احمد بيه صوتك عالي في شركتنا ليه
احمد :وديتوا مراتي فين
ليل :واحنا مالنا ومال مراتك وهي اي حاجه هتحصلك هتجيلنا احنا ولا اي
احمد :يعني اي
زياد :يعني روح دور علي مراتك بعيد عننا احنا مانعرفش عنها حاجه شوفها يمكن تلاقيها هنا ولا هنا الله اعلم
احمد :احترم نفسك ي زياد وماتخلطش وانا بحذركم اهه لو طلع ليكوا يد في تختفائها هتزعلوا مني اوي
زياد :طيب شرفتنا ي احمد بيه اتفضل بقا عشان مش فاضين
خرج احمد وهو في قمه غضبه ممكا حصل وانه لا يعلم شى عن زوجته
رجع الي بيه بعد ان انهكه التعب في البحث عنها في كل مكان لكن لا يوجود لها اثر وتتبع خط سير هاتفها واخر مكان تواجد به هو النادي ومن ثم اغلق الهاتف
‏اتته اليه ابنته وقالت : عملت اي ي بابا لقيت ماما
‏احمد :لسه والله متلقيت حاجه وعبت من كتر ما دورت عليها
‏ابنته :طيب ي بابا هتعمل اي بجد انا قلقانه عليها اوي
‏احمد :ما تخافيش يبنتي ان شاء الله هتكون بخير
‏…..
‏عند وعد
‏قامت بتحضير العشاء ووضعته علي السفره
‏وعد :يلا ي زياد العشا جاهز
‏زياد :جاي اهه
‏وذهب زياد وظلوا يتناولون العشاء سويا حتي قطعت وعد هذا الصمت
‏وعد :لما كنت النهارده عند طنط خديجه كانت قاعده بتلمح بكلام كدا
‏زياد :كلام اي دا
‏وعد :كانت بتقول يعني انها
‏زياد :انطقي ي وعد قالت اي
‏وعد : انها ي زياد عايزه تاخدني ل ليل
‏زياد براحه :وانا معنديش مشكله ليل اخويا قبل ما يكون صحبي عن نفسي انا موافق انتي رايك اي
‏وعد :الراي رايك كدا كدا ي زياد
‏زياد:لا طبعا لازم انتي رايك اهم
‏وعد بخجل :الا فيه الخير يقدمه ربنا
‏زياد :يعني نقول انك موافقه انا عن نفسي لو ليل فاتحني في الموضوع هوافق انا مش هلاقي ليكي احسن من ليل
‏وعدقالت : الا انت شايفه صح
‏زياد :خلاص خلاص كل دا كسوف خدودك بقت طماطم اي دا
‏وعد :بس ي زياد بقا
‏زياد :خلاص طيب يلا كملي عشاكي ي قلبي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اميره الليل)

تعليق واحد

  1. جميلة جداااااااا آكشن تشويق وآثاره ومفاجآت جميله جدا وبتشد القارئ تسلمي عزيزتي دينا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *