روايات

رواية نقاء الفصل التاسع 9 بقلم ندى حسين

رواية نقاء الفصل التاسع 9 بقلم ندى حسين

رواية نقاء البارت التاسع

رواية نقاء الجزء التاسع

رواية نقاء الحلقة التاسعة

فين الطالب الي عندوا متلازمه داون هنا ،الاطفال كلها بصت لبعض ومحدش فاهم حاجه
-‏مين هنا اسمه عبدالرحمن سليم الصاوي
-‏الاطفال كلها بصوا علي عبدالرحمن ،عبدالرحمن وشه احمر والدموع بتلمع في عينه
-‏فين عبدالرحمن يقوم يقف هفضل انادي كتير ولا اي
-‏عبدالرحمن وقف والدموع في عينه والكلام بيطلع بالعافيه ،ا ن ا
-‏بتقول اي ،تعالي هنا اقعد قدام ،قوم يبني اقعد مكانه وهاته هنا
-‏قعد قدام وكول الحصه ساكت وسرحان ومكتبش وراها ،جه ميعاد خروج من المدرسه وصل البيت والهدوء مسيطر عليه
-‏مالك يا عبدو ساكت كدا ليه
-‏عينه كلها دموع ،فرح يعني متلازمة داون
-‏يعني اي
-‏حكلها الي حصل ومش عارف يجمع كلامه من كتر الدموع
-‏ممكن تهدى شويه
-‏هو انا عندي مرض
-‏لا متقولش كدا
-‏ليه الميس قالت كدا
-‏تعالي هنا وانا افهمك
-‏حضنته ومسحتله دموعه ،جابتله عصير ،نقعد بقي في هدوء وانا افهمك
-‏حبيبي اولا ده مش مرض ،ده اختلاف ربنا دينا بيخلقنا مختلفين عن بعض في الصفات والطباع والشكل واللون ،لازم نختلف عن بعض عشان اختلافنا ده رحمه ،عشان نرحم بعض ونساعد بعض كل واحد بيبقي مميز في حاجه معينه ،الاختلاف ده مميز وحلو بيخليك مختلف في كل حاجه
-‏بس انا مش عايز ابقي مختلف ،انا عايز ابقي زيهم،عايزهم يبطلوا يتريقوا عليا في كل حاجه ،مش عايزهم يبصولي اني غريب ،عايز ابقي زيهم
-‏هتبقي غبي وفاشل ،انت مش زي اي حد ،الي عايز يبقي زي اي حد يبقي انسان فاشل معندوش طموح ،لما ربنا يدينا حاجه لازم نشكره ونحمده عليها ،مش نعيط كدا ،اومال انا بخليك تتعلم رياضه وموسيقي وكل ده عشان تقولي ابقي زيهم،الناس مش بتسيب حد في حاله بتتكلم علي كله ف احنا نتعلم منهتمش لكلام حد ،احنا نركز مع نفسنا وبس والي يحاول يتحدنا نرد عليه بأنجاز كبير فاهمني ،مش هنسمع كلام حد ولا هنهتم بيه ،انت اشطر واحد وانجح واحد بالنسبالي عايز تبقي زيهم انت حر ومتجيش تعيط ،انا ماشيه وفكر بقي انت عايز تبقي مين وقولي ولو عايز تبطل المدرسه والتمرين وكل حاجه انت حر عشان تبقي زيهم
-‏دخلت الاوضه وخبطت الباب وعبدالرحمن قعد في الصاله بيفتكر كلام فرح الي مفهموش كله ،بس فاكر كلامها كله
-‏فرح في الاوضه منهاره من العياك ،ماسكه صوره مامتها ،مش عارفه ابقي قويه للاخر ،مش عارفه ابقي لوحدي ،وانتي جمبي حاجات كتير كنا بنعديها سوي وتخديني في حضنك ،انا دلوقتي لوحدي ،سمعت صوت الاذان قامت تصلي وخرجت تشوف عبدالرحمن
-‏لقته بيصلي لوحده ،خلص صلاه وسلم دخل الاوضه
-‏فرح دخلت تشرب مايه وخرجت
-‏مش هنروح النادي
-‏فرح ابتسمت فهمت عايز يقول اي ،اربط الشوز لوحدك
-دخلت تلبس ونزلوا سوي وفرح جابتله لعبه جديده كنوع من التشجيع
-‏تاني يوم نزل المدرسه وبدأ يتعامل اكتر ومبقاش يهمه نظره حد بقي يتكلم مع صاحبه الي بيحبه ديما ويلعب معاهم ويرجع يروح تمرينه وحصة الموسيقي ويرجع البيت
******
-خلصتوا كتابه ولا لسه
-‏امسحي يا ميس عبدالرحمن مش هيخلص دلوقتي ههههه
-‏عبدالرحمن بصله وكمل كتابه ،المدرسه مسحت السبوره وعبدالرحمن مكملش الكشكول جه ميعاد خروج المدرسه ،وصل البيت
-‏جاهز لبطوله بكرا يا بطل
-‏جدا
*******
-يلا يا بطل عاش ربنا معاك
-‏يلا يا كابتن
-‏نزل التراك واستعد للمسابقه ،وفعلا كسب وخد دهب
-‏فرح نزلت من المدرجات شالته وخدته في حضنها ةكانت مبسوطه بيه والكابتن خده اتصور معاه وكان مبسوط بيه جدا
-‏انا فخور بيك جدا
-‏شكرا
-يلا يا عبدالرحمن عشان نلحق نروح
-‏يلا
-‏انا بقول بلاش مدرسه بكرا واقعد ارتاح انت لسه راجع من بطوله
-‏لا هروح المدرسه
-‏فرح استغربت ردة فعله
-‏في حاجه يا عبدالرحمن
-‏لا بس مش عايز اغيب
-‏ماشي
******
وصل المدرسه ودخل مكتب المديره ،قالها انه فاز في مسابقه الجري وخد دهب
المديره فرحت بيه حدا وكرمته في الطابور والمدرسه كلها سقفلته
دخل الفصل وراح ناحية زميله :اه انا صحيح بطئ في الكتابه بس انت تعرف تجيب دهب زي
-انا اسف وقام حضنه مش هعمل كدا تاني مد ايديه يسلم علي عبدالرحمن
-‏عبدالرحمن سلم عليه وحضنه خلاص مش زعلان
-‏نقل قعد حمبه وقعد يكمله الكشاكيل طول اليوم
-رجع البيت حكي لفرح الي حصل وكانت مبسوطه بيه جدا انا فخوره بيك اوي يا عبدو بجد،ليه مقولتيش من الاول
-‏عشان احكيلك انا عملت اي انا خلاص كبير وهدخل تالته ابتدائي
-‏يواد يا كبير يولا ،قعدت تلعب معاه وجابت اللعب بتاعته وقعدت تتكلم معاه كتير ونزلوا لميعاد الدكتوره وخلص جلسته ورجعت البيت
-‏********
-يلا يا عبدالرحمن فاضل اخر درس يلا بقي
-‏تعبت مش قادر
-‏لا خلاص اخر درس ،خلينا نفصل شويه هعملك عصير اتفرج علي الفيديو ده عقبال ما اعملك العصير
-‏ماشي ،بدأ يقلب في التيلفون ويجيب فيديوهات
-فرح انا عايز لما اكبر ابقي اطلع علي التيلفزيون زي دي
-‏مسكت التيلفون شافت الفيديو ،لقت رحمه خالد بطله من ابطال متلازمة داون اول مذيعه علي قناة dmc
-‏عايز تبقي مذيع
-‏اه
-‏يارب يارب يا عبدو
-‏انا شاطر
-‏جدا وهتبقي اشطر مذيع
-‏يلا نكمل الدرس
-‏يلا ،كملت معاه الدرس ودخل نام وفضلت تتفرج علي البينت والانجازات الي عمتلها ،يارب يا عبدو يارب
**********
بعد مرور ٩ سنين
عبدالرحمن بيكمل رحلة علاج الغدة خلص دور دكتوره التخاطب وبدأ يتاهل نفسيا خصوصا فتره المراهقه عند دكتور نفساني ،بدأ اكتر يكون إنسان سوي ميهموش كلام حد ولا نظرات المجتمع ليه بدأ يركز في حياته اكتر بدأت فتره الثانويه بينزل دروس لوحده قليل وباقي المدرسين البيت ،بقي بينزل لوحده بيقعد مع صحابه اكتر قل عنده ارهاب الاجتماعي ،بدأ يتعامل مع الناس اكتر فرح بتعتمد عليه اكتر ،بقوا صحاب اكتر بينزلوا سوي في اي مكان هو روحها وهي روحه
-ربنا معاك يحبيبي الفتره دي انا عارفاك اشطر واحد وعمرك ما دخلت في حاجه الا وكسبتها
-‏شكرا يا فرح
-‏اي حاجه تقف معاك ،انا معاك
-‏حاضر ،هجبلك الاكل واجي
-‏جابت سندوتشات وقعد جمبه وتساعده من الحين للاخر ،منظمه مذاكرته ونومه وعلاجه ووقت التمرين الي ميقدرش يستغني عنه ابدا
-‏صحي بدري ونزل التمرين
-‏مش هتاخدني معاك اتفرج
-‏البطوله اخر الاسبوع هاخدك
-‏خلاص ماشي
-‏ماله الجري
-‏تعبت ،السباحه حلوه
-‏شوف يا اخي لعبنا العاب كتيره وفي الاخر ثبت في اكتر حاجه مكنتش بتحبها
-‏بحبها دلوقتي اوي
-‏بتحبها اكتر مني
-‏قعد جمبها وخدها في حضنه مقدرش
-‏باست ايديه طب يلا عشان هتتاخر
-‏نزل التمرين وهي جهزت الأكل ومكان المذاكره لحد ما يرجع
***
-دخل سلم علي صحابه وبدأ يجهز عشان التمرين
-‏لو سمحت ،هو كابتن حازم ييدرب هنا
-‏انتبه للصوت ،ايوه هو الكابتن الي هناك ده
-‏شكرا
-‏عفوا
-‏بدؤا التمرين ،وعبدالرحمن بيثبت مهارته في السباحه وحبه فيها ،خلص ميعاد التمرين وجهز نفسه عشان يروح ،لقي نفس البنت تايهه وبتسأل راح ناحيتها
-‏محتاجه حاجه
-‏كنت عايزه ادفع الاشتراك
-‏اشتراك اي
-‏السباحه
-‏اه هنا تعالي
-‏وصلها للمكتب واستنها دفعت وخرجوا سوي
-‏شكرا ليك تعبتك معايا
-‏لا عادي
-‏هو انت بتتدرب مع كابتن حازم
-‏ايوه
-‏انا هنضم ليكوا المره الجايه
-‏اهلا بيكي ،هتتبسطي اوي
-‏انت بتلعب سباحه بقالك كتير
-‏يعني من تالته اعدادي كدا
-‏اه ده حلو اوي ودخلت مسابقات
-‏ايوه جبت 2 فضه واحده دهب ومره شهاده كدا يعني
-‏ده انت جامد اوي بقي هتعلم منك ،طب انت وراك حاجه ممكن نشرب اي حاجه
-‏يعيني ،بس يلا
-‏قعدوا في كافيه قريب،تشرب اي انا عزماك
-‏لا مينفعش اطلبي بس الاول
-‏لا انا الي جبتك يبقي انا الي اعزمك
-‏مش هينفع ،ثواني بس ،بتشربي فرواله
-‏اشرب
-‏طلبوا عصير سوي وشربوا واتكلموا كتير نسيوا الوقت ،قطع كلامه رنه فون عبدالرحمن
-‏اي يا فرح،حاضر حقك عليا مع السلامه
-‏طب استأذنك
-‏معلش عطلتك
-‏لا مفيش حاجه ،عبدالرحمن حاسب علي العصير وقاموا مشيوا وكل واحد مشي في اتجاه
-‏صحيح اسمك اي
-‏ضحك بمرح ،اسمي ليلي ،باي
-مش هتسأليني علي اسمي
-‏عبدالرحمن
-‏خبط ايديه علي دماغه بتوبيخ باي
-‏ركب وروح البيت طلع بيجري
-‏اسف اسف
-‏اتاخرت
-‏خلصت وعملت كام حاجه وجيت
-‏طب يلا نتغدى
-‏ماشي
-‏اتغدوا سوي وفرح بتتكلم معاه عشان يحكلها يومه ،لعبت كويس النهارده
-‏اه الحمدلله،طب يلا ألحق صلي الضهر عشان تلحق تذاكر
-‏حاضر ،تسلم ايديك الاكل حلو
-‏قام صلي وخلص ودخل يذاكر وفرح من الحين للاخر بتذاكر معاه ويسمع فيديوهات عشان تسهل الدنيا عليه اكتر ويقدر يستوعب المواد والكميه دي
*****
عدى شهور الثانوي بين مذاكرته ونزول الدروس ومشوار التمرين الي بيشوف ليلي فيه وبيتبسط كل لما يشوفها ،بيحب يقعد معاها ويتكلموا سوي اكتر
-رايح فين يا عبدو
-‏عندي تمرين
-‏مش قولنا نحاول نقلل الايام دي عشان امتحانات الثانويه قربت
-‏هنزل النهارده ومش هنزل الخميس
-‏اشمعنا النهارده
-‏عندنا تدريب مهم
-‏متاكد
-‏ان شاء الله
-‏حاول متتاخرش معندناش وقت الفتره دي يا عبدو
-‏حاضر
-***
قعد يستنها تيحي مجتش اتمرنوا وخلصوا ومجتش ،قعد بعد التمرين يستنها ويروح المكان الي بيقعدوا فيه كتير ،مش معاه رقم تيلفون ومش عارف يوصلها ومش بتيجي التمرين
-رجع البيت حزين ودخل الاوضه علي طول
-‏فرح سمعت الباب ،خرجت من المطبخ لما ملقتش عبدالرحمن عدي عليها
-‏مالك يا عبدو
-‏مفيش عايز انام
-‏من امتي بتنام الصبح
-‏محتاج انام شويه مصدع
-‏طب تعالي عايزاك
-‏فرح ارجوكي سيبني شويه
-‏راحت قعدت جمبه علي السرير وشدت الغطا من عليه
-‏اولا احنا صحاب ومتفقين محدش يخبي حاجه عن حد صح
-‏اه
-‏ممكن تحكيلي اي الي مزعلك كدا ،انا مش غريبه عشان معرفش شكل ابني وهو زعلان
-‏اه مضايق شويه يا فرح
-‏اتعدلت وقعدت قدامه ،يبقي تحكيلي بقي
-‏خد نفس براحه ،ليلي غايبه بقالها اسبوعين ومعرفش عنها حاجه
-‏مين ليلي
-‏هحكيلك ،هحكلها الفتره الي فاتت ازاي اتعرفوا وقربوا من بعض اكتر بقي بيحب يشوفها فرح بتسمعه ومبتسمه
-‏اي يا فرح انتي مبتسمه كدا ليه
-‏احساسك حلو ووصلي ،في ساعات بحس انك مش بتعرف توصلي الكلام اد ما احساسك وصلي
-‏بس ف انا مش عارف اوصلها ومعرفش عنها حاجه
-‏مش معاك رقم ليها
-‏لا
-‏طب انا عندي فكره ،احنا نجيب رقمها من النادي
-‏قدام هي عضوه هناك يبقي هنجيب رقمها بسهوله
-‏ازاي انا مفكرتش كدا
-‏يبنتي انا عبقريه
-‏ايوه بجد
-‏خلاص سيب الموضوع ده عليا وانا هجبلك رقمها ،ركز دلوقتي في مذاكرتك وانا هشوفلك الموضوع ده ،مع اني مضايقه عشان مقولتليش من الاول واتعرفت عليها
-‏لما اشوفها تاني هعرفك عليها
-‏خلاص ماشي اتفقنا ،يلا كمل انت بقي وانا هتصرف
-‏قام وقفلت الباب وراها وبتفكر فعلا البنت الي ابنها اتعلق بيها دي مين وهي فعلا اتعرفت عليه ويبقوا صحاب ولا شفقه علي أد ما هي مبسوطه ان عبدالرحمن بيحكلها اول مره موضوع مع بنت علي اد ما هي خايفه من الضربه الجديده
*****
تاني يوم عبدالرحمن نزل الدرس وهي نزلت تروح النادي ،ودخلت لمكتب بيجددوا فيه العضويه وطلبت رقمها اساس انها نسيت معاها حاجات في التدريب وعايزه توصلها
خدت الرقم ورنت عليه مفيش رد ،وصلت البيت وعبدالرحمن رجع
-ها عملتي اي
-‏عيب عليك لما تسأل سؤال زي كدا ،جبته طبعا
-‏رني يلا
-‏برن من ساعة ما جبته مفيش رد خالص
-‏يعني اي
-‏مش عارفه
-‏انا هبعتلها علي واتس اب يمكن لما تفتح ترد ،اول ما ترد هقولك ،خلاص متزعليش بقي ان شاء الله نعرف نوصلها
-‏انا عايز اطمن بس
-‏عبدالرحمن انت متاكد انكو صحاب
-‏مش عارف ،بس بحب وجودها ،الي حاسه دلوقتي اني قلقان عليه وعايز اشوفها
-‏حبيبي ان شاء الله نعرف نوصلها ،انا عايزاك تركز بس الفتره دي في امتحانتك قربت وبعدين هنوصلها
-‏يوووه امتحانات اي بقولك ليلي عايز اشوفها
-‏طب هنعمل اي احنا حتي منعرفش مكانها فين ورقمها الي جبنا مش بترد ،هنوقف حياتنا اول ما نوصل ليها ،هنكلمها وننزل نقابلها كمان ،ممكن نشوف مصلحتنا وحلمنا مش بعد كل ده يبني
-‏حاضر دخل الاوضه ،غير هدومه وخرج يتوضي وصلي وقعد كمل مذاكره مش عارف يركز ،مسك كشكول الرسم وقعد يشخبط ورسمها وكان مبهور بالرسمه ازاي طلعت كدا ،حطها في الدرج وحاول يركز في مذاكرته
****
عدت الايام وبدأ عبدالرحمن امتحانته وفتره ضغط اكبر وفرح معاه خطوه بخطوه ومنظمه ليه وقته جدا ونومه ومذاكرته واكله ومساعدته في الدراسه ومتابعه ديما معاه مذاكره ويراجعوا سوي
-خلص امتحانت وفرح خدته خرجوا سوي بمناسبه انتهاء الامتحانات ،لقته سرحان مسكت ايديه تطمنه ،ان شاء الله هترجع ،يمكن عندها امتحانات زيك
-‏ان شاء الله
-*****
عبدالرحمن مكمل حياته بين التمرين وصحابه ويبعت ليها رسايل كتير علي فيس بوك ومش بترد
– سمعت ان النتيجة بكرا
– ‏اه ان شاء الله
– ‏ربنا معاك يبنتي ،نام ومتسهرش ولما تظهر هنجبها ان شاء الله
– ‏خير
– ‏يارب ،تصبح علي خير
– ‏وانتي من اهله
– ‏قعد علي المكتب وشغل اللمبه وقعد يرسمها ،تاني ويلعب موسيقي لحد ما تعب ونام
*****
يا عبدو اصحي النتيجه ظهرت وو

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نقاء)

اترك رد

error: Content is protected !!