رواية حور فتاة الثلج الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ندا عبدالله
رواية حور فتاة الثلج الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ندا عبدالله
رواية حور فتاة الثلج البارت الثالث والعشرون
رواية حور فتاة الثلج الجزء الثالث والعشرون
رواية حور فتاة الثلج الحلقة الثالثة والعشرون
«اللهم اهدني فيمن هديت، وعافني فيمن عافيت، وتولني فيمن توليت، وبارك لي فيما أعطيت، وقني شرَّ ما قضيت، فإنك تقضي ولا يقضى عليك، إنه لا يذل من واليت، ولا يُعزُّ من عاديتَ، تبارَكتَ ربَّنا وتعاليت» اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا محمد❤️❤️
في قصر الغابة
حور كانت جالسة في غرفتها تفكر فيما حلمت به، وهي لا تصدق أنها نسيت كل هذا، ولكن قطع تفكيرها طرق علي الباب ودخول يُومي، نظرت إليها يُومي وهي صامتة، فتحدثت حور قائلة
حور: واقفة عندك ليه…..ومش بتتكلمي زي عادتك يعني…..
يُومي بحذر:الصراحة أنا عايزة اقولك علي حاجة….آآآآآ…..ولكن قاطعتها حورقائلة
حور بأسف: أنا اسفة
يُومي بدهشة: هاااا….
حور بتأكيد: آسفة
يُومي باستيعاب: لحظة….لحظة…هو انتي اعتذرتي دلوقتي؟
حور: اه….اعتذرت ….ايه …مالك النهاردة في ايه بالظبط
يُومي: والسبب
حور: هبقي أقولك بعدين…المهم انتي كنتي عايزة تقولي ايه
يُومي ومازالت لا تصدق: أكيد في حاجة غريبة….حور انتي كويسة
حور: اه كويسة الحمدلله
يُومي بتمتمة: أكيد الدوا في حاجه، وإلآ هتتكلم بلطف كده ازاي
حور بزهق: بتقولي ايه…انتي يا بنتي
يُومي: ها….ولا حاجه
حور: ماشي…كنتي عايزة تقولي ايه بقى
يُومي:ههههه…..لا دا انا بس كنت بطمن عليكي مش اكتر…ههه…ارتاحي وانا هاجي بعدين
حور بجدية: انجزي يا يُومي عملت ايه
يُومي وقد علمت بأنه لا مفر من ذلك، وقالت لها كل شئ حدث ولكن لم تخبرها أي شئ عن الكتاب وجدها، ولكن حور علمت بأنها تخفي شيئا عنها لذا نظرت اليها بشدة وتحدثت
حور: حلو اللي انتي قوليته ده….بس انا أول مرة تكون حالتي كده وايميلي متعرفش كتيرعن قوى الجليد…
يُومي بتوتر: يعني؟
حور: يعني….ازاي ايميلي قدرت تحضر الدواء اللي انتي قولتي عليه
يُومي وقد زاد توترها: ما هو…يعني …اه…ايميلي دكتوره واكيد عارفة شغلها كويس..
حور بجدية: يُومي هو انتي شيفاني طفلة قدامك
يُومي وقداكتفت: خلاص..خلاص..هتكلم…روحت لجدك
انتظرت يُومي اي رد فعل منها ولكن حور زي ما هي، لم تنطق بكلمة أو تغير تعبير وجهها فقررت يُومي أن تكمل باقي القصة وبعدها نتظرت لها
يُومي: هوده كل اللي حصل
حور: اممم..ماشي
يُومي بتعجب:ماشي…هو ايه ده اللي ماشي
حور: ايوه ماشي…قولت ايه غلط
يُومي: انا بتكلم عن جدك، يعني اللي طلبت منه المساعدة، اللي موجود في القصر دلوقتي….انتي مدركة للي بقوله
حور: طيب يا يُومي أعمل ايه….نشكره وخلاص
يُومي وهي لا تصدق ما يحدث امامها: نشكره وخلاص….حور هو في ايه
حور وقد نظرت اليها بجدية: يُومي أنا لازم أقرب من عيلتي
يُومي بدهشة: نعم….انتي بتقولي ايه..انتي مش كويسة…انا هروح انادي علي ايميلي
حور أوقفتها: استني يا يُومي، انا كويسة…مفيش حاجه
يٌومي بنرفزة: امال بتتكلمي بالطريقة دي ليه….انتي عايزة تجنني
حور: اهدي وانا هقولك علي كل حاجة
يُومي: اتفضلي قولي
حور: انتي مش قولتي ان جدي تحت، مش هينفع نتكلم دلوقتي
يُومي: تمام…هتنزلي يعني
حور: ايوه، وياريت تجاريني في اللي هقوله
يُومي:ماشي …لما نشوف اخرتها
حور: خيران شاء الله. وذهبت لتلتقي بجدها.
*****************************************************
في قصر الشافعي
بعد أن عاد زين إلى الغرفته، ورأى نديم
نديم: ايه اللي حصل
زين: بتقول ان حور تعبانه، ولما تبقي كويسه هتكلمني
نديم: ااا….ولكن قطع كلامه طرق على الباب فسمح بالدخول، وكانت الخادمة وأعطته ظرفا، وخرجت
نديم: ايه الظرف ده
زين: مش عارف…ثانية..ثم نظر بصدمة إلى ما في داخل الظرف
زين بصدمة: مستحيل….ايه ده
**********************************************
في قصر الغابة
نزلت حور إلى الأسفل ورأت جدها، وما إن لاحظها جدها وقف وتقدم إليها بقلق قائلا
الجد بقلق: انتي عاملة ايه دلوقتي
حور باستغراب: كويسه الحمدلله
الجد بارتياح: الحمدلله………..فاستغربت حور من هذا ولكن لم تهتم، وبعد إن اطمئن عليها العم ماهر، تحدثت قائلة
حور إلى جدها: ممكن أشوف جدتي؟
نظر لها الجميع بدهشة مما تقولة، فنظرت إلى جدها وقالت بأسف
حور: فهمت…انا مش مرغوب فيا… ولكن تحدث الجد
الجد: لا ليه بتقولي كده، شوفي انتي عايزة تجي امتا وتعالي…انا بس استغربت مش اكتر
حور بابتسامة: تمام…هاجي بكرة بالليل..
الجد: ماشي يا بنتي اللي تشوفيه، انا هضطر امشي دلوقتي
حور: ماشي.
الجد لـ(ماهر): ماهر كنت عايز اتكلم معاك.. ممكن تيجي معايا
العم ماهر: ماشي، اتفضل حضرتك.
خرج الجميع، وقبل مغادرة العم ماهر نظر الى حور ويُومي
ماهر: انا مش عارف ايه اللي انتوا بتخططوا ليه..بس هنقعد ونتكلم
يُومي: والله مليش دعوه…لو سمحت طلعني من كل ده
ماهر : لما نشوف، سلام…
حور ذهبت الى جدها قبل ذهابه
حور: شكرا على مساعدتك
الجد باستغراب: انتي مهما كان حفيدتي، فمفيش داعي
حور: على العموم شكرا
الجد: تمام يا حور…العفو
وغادر الجد وماهر معه، بعدها نظرت الى يُومي وقالت
حور: في حاجات كتير عايزة تتعمل…بس الأول ننهي مشكلة والدة زين..علشان نفضي للباقي
نظرت لها يُومي بنظرة لا تدل على الخير: زي ما انت عايزة
حور بابتسامه شر : تمام يبقي نبدأ…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية حور فتاة الثلج)