رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الأول 1 بقلم منى محمود
رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الأول 1 بقلم منى محمود
رواية كيد النساء وقهر الرجال البارت الأول
رواية كيد النساء وقهر الرجال الجزء الأول
رواية كيد النساء وقهر الرجال الحلقة الأولى
الحياة مليئة بالمفاجأت منها اللي تخليك حاسس بكل سعادة الدنيا ومنها اللي يخليك حاسس بحزن العالم كله في قلبك
في احدي المناطق السكنيه الراقيه والحديثه كان شقه ابطالنا اللي احداث الروايه كلها بتدور حواليهم جلال موزع موسيقي موهوب جدا متجوز جودي حب عمره بتعمل حلويات من البيت عندها صفحة ع فيس بوك عدد متابعينها معدي ال ٢٠ الف ليها فيديوهات مشهورة جدا في صنع الحلويات بتعدي ال مليون مشاهدة
شقتهم ذات اثاث بسيط لكنة مبهج ألوانه فاتحة وتنظيمة رائع
صحي جلال من نومة علي صوت اذان الظهر اللي واصل ل شقته بوضوح من المسجد المجاور ل عمارتهم . ملاقش جودي جمبه قام من مكانة وراح للمكان اللي كان واثق هتكون فيه (( المطبخ ))
جلال بصوت نايم:
_صباح الخير يا جوجو ايه يا بنتي الدربكة دي كلها علي الصبح
جودي ببتسامة:
_صباح الفل حبيبي .. عندي تلت اوردارت اعياد ميلاد انهاردة بس متقلقش قربت اخلص واصلا علي ما انت تاخد شور سريع كدة هكون حضرتلك احلي فطار واحلي قهوة كمان
جلال:
_دا ايه الدلع دا كله ماشي هاخد شور وبعد الفطار هاجي اساعدك في التقفيل .. هو التسليم علي الساعة كام اصلا
جودي:
_لسه بدري قدامي حوالي تلت ساعات كمان وانا خلصت فاضل اروق بس مكان ما عملت واقفل
جلال :
_تمام وانا انهاردة مش نازل معنديش استديو نريح كدة بعد الفطار وننزل نتغدي برة انهاردة ايه رايك؟
جودي:
_اوكي يا حبيبي زي ما تحب
جلال وهو بيقرب منها:
_زي ما نحب يا جوجو نحب مش احب
جودي ابتسمت:
_حاضر نسيت نون المشاركة المقدسة عندك يلا بقا هتاخرني كدة ومش هلحق اخلص يلا
جلال حدفلها بوسه في الهواء وخرج من المطبخ وهي رجعت كملت اللي بتعمله تاني بس فكرها لسه مشغول بالقرار اللي مفروض تبلغه بيه واللي هي عارفه كويس أنه هيرفضه لكنها المرة دي هتصر علي رأيها واللي يحصل يحصل
❈-❈-❈
علي الفطار كانو ساكتين جلال حاسس بيها متغيره وعايزة تقول حاجة ومش عارفه وهي كانت بتجمع الكلام ومش عارفه تبتدي ازاي ولكن قاطع كل دا صوت تلفون جودي
جودي :
_صباح الفل يا ست الكل عامله اي يا حبيبتي انهاردة ؟
نوال:
_صباح الورد يا جوجو انا الحمد لله يا بنتي زي الفل انتي عامله ايه وجلال عامل ايه ؟
جودي :
_احنا تمام يا حبيبتي المهم طمنيني فطرتي وخدتي الدوا ؟
نوال :
_اه يا حبيبتي متقلقيش المهم قبل ما انسي اكدتي علي جلال يوم وقفه عرفه تفطرو معانا ولا نسيتي
جودي :
_لا والله منستش بس مش هيقدر يجي يا ماما معلش بس انا أن شاء الله هكون عندك يومها من الصبح بدري عشان نحضر كل حاجة أن عارفه أن مراتت ولادك علي أيديهم نقش الحنه مبيعملوش حاجة ولا حتي بيشيلو كوبايه من مكانها
نوال كشرت:
_ام محمد هتطلع تساعدني كبري دماغك منهم ربنا يهديلهم حالهم المهم جلال مش جاي ليه هزعل كدة
جودي :
_استني هو عايز يصبح عليكي بنفسه وهيقولك هو اهو
جلال :
_يا صباح الجمال علي احلي نوال
نوال ضحكت:
_صباح الفل يا حبيبي ايه بقا البت دي بتقولي انك مش جاي ليه أن شاء الله ؟
جلال :
_والله يا نونو غصب عني أبيه محمود جوز اختي نازل من الامارات اخيرا بعد غياب تلت سنين منزلش فيهم وهناء عزماني انا وياسين علي الفطار عشان نتجمع مع بعض انا قلت ل جودي هي تبقي معاكي عشان دي عادة عندكم ربنا ما يقطعها ابدا وانا اكون مع هناء عشان هي كمان متزعلش
نوال :
_اذا كان كدة مش هزعل خلاص ويوصل بالسلامة يارب محمود يا حبيبي
جلال :
_اللهم امين يارب خلاص كدة براءة يا نونو
نوال ببتسامة:
_براءة يا حبيبي بس بشرط تعالو اتغدو معايا انهاردة هعملك ورق عنب وبطايه ايه تستاهل بؤك
جلال :
_اووووباااا بطايه و ورق عنب لا لا مقدرش اقاوم بقولك اي احنا بنفطر اهو و جوجو عندها تسليم اوردارت نخلصه ونجيلك علي طوووول
نوال :
_تنور يا حبيبي استني هات جودي اقولها حاجة قبل ما اقفل
جلال :
_حاضر اهي
جودي :
_ايوة يا حبيبتي
نوال :
_معلش يا جودي هطلب منك طلب ومتكسفنيش ممكن
جودي كشرت :
_ماما الله يخليكي اوعي تقوليلي اكلم شريف ولا امير انتي عارفه انا مش بطيق لا مرات دا ولا مرات دا كفايه عليا يوم الواقفه اللي مش عارفه هيعدي عليا ازاي والله
نوال بزعل:
_كل دا يا جودي عشان قلتلك عايز اطلب منك طلب كتر خيرك يا بنتي شكرا مش عايزة حاجة
جودي :
_استني بس يا ماما حقك عليا والله ما اقصد طب حضرتك اامريني عايزة ايه
نوال :
_لا وعلي ايه خلاص مش عايزة حاجة انا هتصل بيهم
جودي :
_عايزاهم يتغدو معانا انهاردة ؟ مع انك واثقه أنهم هيقولو ما احنا خلاص هنتقابل يوم الوقفه ومش هيرضو
نوال :
_بطلي تقطيم فيا وروحي شوفي جوزك و التسليم اللي وراكي يلا مع السلامة
جلال بعتاب:
_ينفع اللي حصل دا ؟ من امتي بتتكلمي كدة مع مامتك
جودي بصوت مخنوق:
_والله غصب عني ماما مش بتزهق من المحاوله معاهم مصرة العلاقه بينها وبين منار واحلام تبقي كويسه واوي كمان وهما لا مصرين يبعدو خصوصا احلام مصرة تاخد شريف بعيد عننا الود ودها يقاطعنا خالص وانا تعبت يا جلال من قله زوقهم في الرد والمعاملة تعبت والله
جلال وهو بيحضنها:
_طيب ممكن تهدي … معلش يا جوجو ماماتك مرتبطة بيكم اوي وملهاش غيركم .. قومي يلا نخلص ونروحلها وانا هكلم امير و شريف بنفسي بحجة اني مش هكون موجود يوم الوقفه وعايز اشوفهم يلا قومي بقا متبوظيش اليوم ال هقضيه معاكي
جودي قامت وهي بتمسح دموعها وجلال اتصل فعلا علي امير وشريف وبعدين دخلها المطبخ كانت خلاص خلصت كل حاجة
جلال :
_امير قالي أن منار انهاردة عند والدتها وهيجي يتغدي معانا لكن شريف اعتذر أنه مش هيقدر عشان مواعد احلام يتغدو برة
جودي 😏:
_هما كل يوم بيتغدو برة اصلا
جلال :
_ما علينا بقا المهم أن أمير جاي اهو وانا بعت فويس نوت ل نوال وقلتلها عشان تعمل حسابها انتي خلصتي ولا في حاجة ناقصه ؟ اساعدك فيها
جودي :
_لا انا خلصت لما المندوب يوصل سلمة انت علي ما اخد شور واجهز عشان نروح ل ماما ولو حابب بالليل نبقي نخرج سوا بدل خروجة الغدا ال طارت دي انا معنديش مشكلة
جلال :
_لا حابب بالليل نرجع ونسهر في البيت سوا
جودي ابتسمت :
_اوكي يا حبيبي
❈-❈-❈
نروح ل مكان تاني في فيلا صغيرة علي الطريق الصحراوي كان ساكن ياسين اخو جلال الكبير دكتور في الجامعه كليه اقتصاد وعلوم سياسيه ومراته ياسمينا عضوة نشطة في منظمة حقوق الإنسان
علي سفرة كان قاعد ياسين بيفطر لوحدة ك العادة تلفونة رن فيديو كول كشر ورد
ياسمينا :
_صباح الخير يا بيبي
ياسين مكشر:
_صباح النور
ياسمينا :
_ياساتر عليك ايه التكشيرة دي ؟
ياسين :
_مفيش حاجة انتي كويسه ؟
ياسمينا :
_لا مش كويسه و وحشتيني اوي وغصب عني ع فكرة مش بمزاجي أن أفضل هنا كل المدة دي
ياسين بانفعال بسيط :
_اومال ب مزاج مين ؟ جيسي انتي اتفقتي معايا ع اسبوع عشر ايام بالكتير سفر بقالك شهر دلوقتي وكل يوم نفس الكلام انا زهقت انا طول الوقت بكلمك فيديو كول دي مش عيشه
ياسمينا :
_ممكن تهدي طيب انا عارفه كل دا والله ومقدرة انك مستحملني بس فعلا مش بايدي حاجة دي ظروف شغلي يا ياسين
ياسين بانفعال:
_وشغلك دا مبقاش مناسبني يا جيسي
ياسمينا :
_بس انا بحبه ومش هعرف اشتغل حاجة غيره لو قعدت منه هزهق خصوصا واحنا معندناش اطفال و
ياسين بغضب مكتوم:
_كملي سكتي ليه كملي زي كل مرة اشتكي من شغلك لازم تفكريني اني مش بخلف والعيب مني وانك معايا رغم دا ف انا اتكتم واسكت واستحمل سفرك الدايم مش كدة ؟
ياسمينا قاطعته :
_لا مش كدا يا ياسين ممكن تهدي دا مش اسلوب نقاش دا
ياسين :
_ولا دا جواز يا جيسي ولا دي حياة انا لازم اقفل عندي محاضرات ومش هينفع اتاخر لكن لما ترجعي أن شاء الله في بينا كلام كتير سلام
قفل السكة ومداهاش فرصه لاي رد وقام من علي الفطار وهو متعصب كان محتاج يهدي شويه قبل ما يروح الجامعه ساق عربيته وطلع علي بيت أخته الكبيرة اللي مش بيرتاح غير معاها يمكن تخفف عنه شويه
❈-❈-❈
هناء الاخت الكبري ل ياسين وجلال متجوزة مهندس محمود اللي بيشتغل في الامارات وعندها بنتين تؤام مش متماثل الاء وهند في تانيه كليه تجارة انجليزي
ياسين وصل الفيلا اللي فيها هناء أخته واللي كانت قريبه منه جدا خبط واستقبلتة هند
هند :
_مش معقول خالو اهلا اهلا ايه المفاجأة الحلوة دي
ياسين :
_صباح الخير يا نودا
هند :
_صباح الخير يا حبيبي
هناء من اوضة السفرة:
_مين يا هند ؟
ياسين وهو بيدخل الاوضه:
_ انا يا نونا صباح الخير حبيبتي
هناء :
_صباح الفل يا حبيبي تعالي يلا أفطر معانا
ياسين :
_بالهنا والشفا انا سبقتكم قبل ما اجي … اومال فين لولو ؟
هناء 😏:
_لولو هه لولو هانم مش بتصحي دلوقتي خالص هند بس اللي بتصحي معايا بدري وتفطر معايا وتروح كليتها
ياسين :
_والاء مش بتحضر مع هند ولا ايه
هند:
_لا يا خالو مش بتحضر غير المواد اللي الحضور عليه فيها درجات غير كدة بتعتمد عليا بقا احضر انا واسجل والخص وهي تذاكر ع الجاهز
ياسين بدهشه:
_غريبه يعني وانتي سيباها كدة يا نونا مش مصدق دا انتي لو جلال كان غاب يوم واحد عن جامعته كنتي ب
قاطعته هناء وهي بتبصله بتحذير :
_كنت بعاقبه اه عارفه وفاكرة وبعاقب الاء بردة لو قصرت في درجاتها لكن الحضور يوميا دا مبقاش مهم زي زمان يا ياسين
ياسين ابتسم :
_ايوة أيوة فعلا
هند ضحكت :
_طول عمرك مسيطرة يا مامي .. عن ازنكم بقا الحق انا محاضراتي .. باي يا خالو
ياسين :
_باي يا حبيبتي
هناء :
_مالك بقا ؟ انا استنيت لما هند مشيت عشان نتكلم براحتنا
ياسين :
_تعبان يا هناء تعبان اوي ومش عارف اعمل ايه
هناء بحزن:
_ من ايه بس يا حبيبي ؟
ياسين :
_من حياتي كلها يا هناء … انا عايش لوحدي معظم الوقت الوحدة بتاكل فيا تعبت والله
هناء :
_قلتلك اتكلم مع جيسي بصراحة واطلب منها تشوف شغل غير دا اللي كله سفر
ياسين ضحك بسخريه :
_اتكلمت يا هناء اتكلمت كتير وكل مرة تعايريني بطريقه غير مباشرة اني مش بخلف وان دا شغلها اللي بتحبه وبيشغل وقتها عشان موضوع الخلفة ميأثرش علي حياتنا كل مرة تلمحلي بكدة وبسكت بس خلاص تعبت والله انا تقريبا بشوفها كل كام شهر مرة يا هناء دي مش حياة ابدا
هناء بغضب:
_بقولك اي يا ياسين اللي اعرفه انك تواجهه الهروب والتلميحات مش جايبة نتيجة انتم اتنين متجوزين وبقالكم كزا سنة اقعد معاها ومهما كان الكلام هيوجع بس هيريح يا حبيبي فهمني ؟
ياسين اتنهد بوجع:
_فاهم يا هناء أن شاء الله لما ترجع المرة دي هتكلم معاها واوصل ل حل (ابتسم ) معلش مليش غيرك افضفضله كل شويه واتعبه بمشاكلي
هناء وهي بتطبطب عليه:
_بطل كلامك اللي بيضايقني دا … احنا ملناش الا بعض وبعدين طول عمري وانا حسه اني ام ليك انت وجلال وديما تعبين قلبي معاكم كدة
ياسين :
_طب انا ومشاكلي كتير عارف دا إنما جلال تاعب قلبك ليه بقا
هناء بحزن:
_جلال دا تاعب قلبي اكتر منك … في حاجة هو مخبيها عليا … ميغركش الضحك والهزار دا لو ركزت في عينيه هتشوف وجع وحزن ونفسي اعرف سببه ايه يا ياسين نفسي اطمن عليكم بقا
ياسين:
_انتي اللي قلوقه زيادة عن اللزوم طول عمرك … يلا انا يادوب الحق الجامعه مش عايز اتاخر علي أول محاضرة عندي
هناء :
_طب خلص وتعالي علي هنا نتغدي سوا
ياسين :
_لا مش هينفع انهاردة هبدء متأخر وهخلص متأخر خليها يوم تاني
هناء :
_ماشي يا حبيبي ربنا معاك
ياسين :
_سلام يا نونا
هناء ببتسامة:
_في رعايه الله وحفظه يارب سلام
❈-❈-❈
في شركة المعمار للمقاولات كان قاعد امير اخو جودي في مكتبه نائب مدير قسم الحسابات متجوز من منار ربه منزل
امير مكنش مركز في الشغل اللي قدامة وسرحان في طلبات منار اللي مبتخلصش نفخ بضيق وافتكر أنه متصلش لسه بلغها أنة هيتغدي عند ماماتة
مسك تلفونة واتصل عليها وانتظر الرد
منار :
_الو
امير:
_ايوة يا ميمو وصلتي عند ولدتك ولا لسه ؟
منار:
_اه يا بيبي وصلت من نص ساعه كدة ويادوب دخلنا وبنتك نامت علي طول
امير ابتسم :
_هي خم نوم الشقيه دي .. المهم انا متصل اقولك اني هتغدي عند ماما انهاردة
منار باستغراب:
_انهاردة ! اشمعني يعني ما كلها كام يوم وهنروح يوم الوقفه
امير بتوضيح:
_جلال كلمني وهيروح انهاردة بدل يوم الوقفه عشان يوم الوقفه جوز اختة راجع من السفر وهيكون معاهم مش هيجي
منار :
_اها تمام اوك انجوي يا بيبي ومتنساش وانت راجع تجيب طلبات البيت اللي بعتهالك واتس الصبح
امير كشر :
_حاضر يا حبيبتي مش هنسي انتي هترجعي امتي
منار :
_بكرة هفطر واتحرك علي طول
امير:
_ان شاء الله اوك اشوفك بكرة بقا
منار :
_اوك يا حبيبي باي
امير قفل وحاول يفوق ويرجع يكمل شغله أما عند منار ف بعد ما قفلت رجعت للمكالمة اللي كانت معاها واللي قطعتها عشان ترد علي امير
منار :
_الو معاك يا بيبي سوري اتاخرت عليك …
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كيد النساء وقهر الرجال)